Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Boxer lägger om kanaler och inför MPEG4

145 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 January 2010 - 12:40

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Jag missade i hastigheten att Kanal 9 hamnar på 9. Dock förstår jag inte varför SVT-kanalerna på 98/99 inte har flyttats och delats. Det var dock mest SR P1/P2/P3 på 90/91/92 jag tyckte var knasigt.

Postad 27 January 2010 - 13:06

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Dock förstår jag inte varför SVT-kanalerna på 98/99 inte har flyttats och delats.

Delning eller inte är nog mest en smaksak, men det finns en liten poäng med att två kanaler som delar på samma "slot" ligger på samma kanal. Det skapar ju ibland lite förvirring när flera kanaler som delar på dygnet har egna kanalpositioner, man kan välja kanalen men det är bara svart i rutan.

Placeringen på 98/99 är nog SVT ganska nöjda med, nu har de sina kanaler i följd om man zappar med P+/P- på fjärren.

Postad 27 January 2010 - 13:20

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Delning eller inte är nog mest en smaksak, men det finns en liten poäng med att två kanaler som delar på samma "slot" ligger på samma kanal. Det skapar ju ibland lite förvirring när flera kanaler som delar på dygnet har egna kanalpositioner, man kan välja kanalen men det är bara svart i rutan.

Men när kanalerna skiljer sig åt så mycket som SVTB och SVT24 (och tidigare Kunskapskanalen) så är det bättre att det blir svart. Jag är inte intresserad av barnprogrammen (fattar inte varför SVT måste parallellsända dem i SVT1/2/B längre) och slipper gärna att zappa över barnkanalerna helt. Med slotdelningen med SVT24 blir det ju en ypperlig möjlighet att lägga ut SVT24's textsidor "24 vision" under tiden SVTB sänds. Textsidorna kan ju inte ta många kb/s i bandbredd så det borde vara möjligt att få plats med dem. Jag har både Boxer och Comhem (stugan resp lägenheten) och det är mest hos Comhem jag stör mig på det, eftersom SVT24 nu har hamnat i "barnblocket". Sedan tycker jag SVT borde utnyttja nätterna i Kunskapskanalen bättre och sända dygnet runt. Det är väl vara att köra snurran med program en gång till?

Postad 27 January 2010 - 13:29

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Placeringen på 98/99 är nog SVT ganska nöjda med, nu har de sina kanaler i följd om man zappar med P+/P- på fjärren.

Det där är inte intiutivt för mig att göra och dessutom har det väl legat kanaler över 99, exv SR P1-P3? Om man har otur så får man in flera sändare och då brukar en del boxar (exv mina föräldrars TV) lägga upp "överblivna" kanaler över 99. Då går det ju inte heller att zappa. Barnen kanske vill zappa bland alla barnkanaler och det funkar ju inte heller utan att lägga upp en egen favoritlista. Jag anser att denna omläggning av kanalnummer är en halvmessyr, åtminstone för de kanaler jag brukar titta på.

Postad 27 January 2010 - 13:55

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Det där är inte intiutivt för mig att göra och dessutom har det väl legat kanaler över 99, exv SR P1-P3? Om man har otur så får man in flera sändare och då brukar en del boxar (exv mina föräldrars TV) lägga upp "överblivna" kanaler över 99. Då går det ju inte heller att zappa. Barnen kanske vill zappa bland alla barnkanaler och det funkar ju inte heller utan att lägga upp en egen favoritlista. Jag anser att denna omläggning av kanalnummer är en halvmessyr, åtminstone för de kanaler jag brukar titta på.

Om boxen och utsändningen gör rätt skall inte radiokanalerna hamna i samma lista som TV-kanalerna öht, fast det gör de förstås ganska ofta ändå.
Kanaldubbletter från annan sändare hamnar mycket riktigt ofta på kanal 8xx, finns lösningar på det för den som bryr sig.

Postad 27 January 2010 - 14:05

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Men när kanalerna skiljer sig åt så mycket som SVTB och SVT24 (och tidigare Kunskapskanalen) så är det bättre att det blir svart.

Tycker du ja.

Jag är inte intresserad av barnprogrammen (fattar inte varför SVT måste parallellsända dem i SVT1/2/B längre) och slipper gärna att zappa över barnkanalerna helt.

Parallellsändningen har väl i stort sett upphört sen något år tillbaks så där undrar jag vad du menar.

Postad 27 January 2010 - 14:19

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Parallellsändningen har väl i stort sett upphört sen något år tillbaks så där undrar jag vad du menar.

Jag såg det senast häromdagen. Det var exakt samma barnprogram som sändes i både SVT1 (eller SVT2) och SVTB. Det borde de väl kunna sluta med helt eftersom alla som ser SVT i Sverige har SVTB också?

Om boxen och utsändningen gör rätt skall inte radiokanalerna hamna i samma lista som TV-kanalerna öht, fast det gör de förstås ganska ofta ändå.

Så länge Teracom envisas med att sända radiokanaler som TV så bryr sig väl inte boxarna om att sortera dem som "radio", eller hur menar du?

När det gäller ev uppdelning av SVTB och SVT24 så är det extra intressant och viktigt för de barnfamiljer som vill låsa kanaler för sina barn. Det blev ju ett väldans rabalder häromåret när en bild hade fryst på en kanal som delades via satellit mellan en vuxenkanal och en barnkanal. När ungarna slog på tv:n i god tid innan barnprogrammen började så möttes de av en olämplig bild (tror det var mer än nakna bröst).

Redigerat av hakanh65, 27 January 2010 - 14:58.

Postad 27 January 2010 - 15:01

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Jag såg det senast häromdagen. Det var exakt samma barnprogram som sändes i både SVT1 (eller SVT2) och SVTB. Det borde de väl kunna sluta med helt eftersom alla som ser SVT i Sverige har SVTB också?

Som sagt "i stort sett". Det handlar om enstaka program, antagligen inte mer än 2-3 timmar per vecka. Kanske lite onödigt, men är det å andra sidan ett problem? På rak arm kommer jag bara på Disneydags och då skulle det kunna ha med rättigheter att göra. Disney är rätt kinkiga med sånt har jag tyvärr fått erfara.

Så länge Teracom envisas med att sända radiokanaler som TV så bryr sig väl inte boxarna om att sortera dem som "radio", eller hur menar du?

Det var just det. Fick för mig att Teracom kommit på bättre tankar nu och rättat till det men det kanske inte stämmer. Har inte haft anledning att kolla själv, men vill minnas att jag läst något om att det skulle funka nu, åtminstone med vissa boxar.

Postad 27 January 2010 - 15:05

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Som sagt "i stort sett". Det handlar om enstaka program, antagligen inte mer än 2-3 timmar per vecka. Kanske lite onödigt, men är det å andra sidan ett problem? På rak arm kommer jag bara på Disneydags och då skulle det kunna ha med rättigheter att göra. Disney är rätt kinkiga med sånt har jag tyvärr fått erfara.

Du har rätt, jag skulle kollat tablåerna först. Otur att jag skulle hamna på en sådan sändning. :)

Postad 27 January 2010 - 15:10

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Det var just det. Fick för mig att Teracom kommit på bättre tankar nu och rättat till det men det kanske inte stämmer. Har inte haft anledning att kolla själv, men vill minnas att jag läst något om att det skulle funka nu, åtminstone med vissa boxar.

Det som tyder på att de inte har ändrat på det är att radiokanalerna finns med i TV-listan, med nr 90-92. Annars skulle de funnits i en separat numrerad radiolista.

Postad 27 January 2010 - 15:22

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Det som tyder på att de inte har ändrat på det är att radiokanalerna finns med i TV-listan, med nr 90-92. Annars skulle de funnits i en separat numrerad radiolista.

Låter iofs logiskt. Såg dock i tråden om Topfield 57xx att någon fått radiokanalerna i rätt lista efter senaste sökning så något verkar de ju ha ändrat. Kanhända har de fått kanalnummer som är oanvända i TV-listan för att ändå funka på de boxar som inte separerar.

Postad 27 January 2010 - 16:19

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Angående att SVTB och SVT24 (nyss Kunskapskanalen) delar LCN beror på att SVT skickar ut dessa kanaler från en och samma programkontroll, så rent tekniskt är det en och samma tv-kanal. Teoretiskt är det nog inga problem att byta LCN vid switchen mellan B och 24, men jag gissar att det är SVT själva som har valt att vilja ha dem på samma kanalplats. Personligen tycker jag att det är bra att det är samma LCN, då jag har småbarn och därför har SVTB fått den hett eftertraktade kanalplats 7 hemma hos mig och det vore tråkigt om den kanalplatsen vore svart halva dygnet.

Postad 27 January 2010 - 17:39

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0
Så om man spelar in ett prg från Boxer/Marksänt som går över midnatt natten mellan 31/1 och 1/2, så kommer man alltså att missa den delen av prg'et som är efter midnatt ..., eller vad?

Eller 'dubbel'-sänder de på nån vänster?

Redigerat av anderswillhelmsson, 27 January 2010 - 17:39.

Postad 27 January 2010 - 17:44

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

När de sänder radio så där, så är det flera modeller av bl.a. Sonys Tv som låser sig när de inte får nån bild.
Man kan alltså höra radion fiiiiinfint, men sen kan man inte använda fjärren, eller nån knapp på TVn i sig, för att göra nånting alls. Tar kanske tio sek. innan allt låser sig.
Enda sättet att komma ur låsningen är att ha en inspelare inkopplad, och på dess fjärr trycka nån knapp så en meny på inspelaren triggar TVn att reagera och gå över till inspelaren på Scart eller HDMI.

Enl. Sony så har Teracom lovat att sända någon slags 'bild' ihop med radiosignalen för att komma runt det problemet, men än har det inte hänt, men man kan väl hoppas nu då.

Postad 27 January 2010 - 18:23

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

När de sänder radio så där, så är det flera modeller av bl.a. Sonys Tv som låser sig när de inte får nån bild.
Man kan alltså höra radion fiiiiinfint, men sen kan man inte använda fjärren, eller nån knapp på TVn i sig, för att göra nånting alls. Tar kanske tio sek. innan allt låser sig.
Enda sättet att komma ur låsningen är att ha en inspelare inkopplad, och på dess fjärr trycka nån knapp så en meny på inspelaren triggar TVn att reagera och gå över till inspelaren på Scart eller HDMI.

Enl. Sony så har Teracom lovat att sända någon slags 'bild' ihop med radiosignalen för att komma runt det problemet, men än har det inte hänt, men man kan väl hoppas nu då.

Det är bild på radio kanalerna

Redigerat av lindo, 27 January 2010 - 18:24.

Postad 27 January 2010 - 18:34

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Nej du, det är det inte.
Lyssnar just nu på P3 på TVn, och mycket riktigt så låste den sig.
Kolsvart bild bara, dvs ingen bild som accepteras som 'utsändning' av vare sig min TV eller inspelare.

Inspelaren säger t.o.m. 'ingen bild', Sony TVn säger inget, utan låser sig bara efter ca. tio sek.

Plockar man däremot upp nån Meny på TVn direkt efter att man ställt TVn på nån tv-kanal där radio sänds, så funkar det att sen trycka vad som helst på fjärren.

Har du bild (och VAD föreställer då den bilden?) så är det isåfall nån inbyggd 'bakgrund'-sbild i din TV som automatiskt går in.
Jag kan också välja bakgrund till RADIO-utsändningar i min Tv, men detta ÄR ju ingen 'RADIO'-utsändning, utan en TV-sändning UTAN bild ...

Redigerat av anderswillhelmsson, 27 January 2010 - 18:36.

Postad 27 January 2010 - 18:49

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Tydligen sänds radio både i mpeg2 och mpeg4 (med bild) sedan i juni enligt http://www.sr.se/sid....rtikel=2159999
"Marknätet använder idag MPEG-2 för bildkodning och det tillåter inte bildinformation på låga bithastigheter. För att öka funktionaliteten sänder därför SR från och med den 24 Juni i MPEG-4 där låga bithastigheter på bild fungerar mycket bättre. Det betyder att om man har en mottagare som klarar MPEG-4 kommer man att få både bild och ljud, medan MPEG-2 mottagare får ljud men ingen bild."

Frågan man ställer sig är varför de inte sänder kanalerna som "radio" istället för "tv"? Är det inga mottagare som klarar det?

Redigerat av hakanh65, 27 January 2010 - 18:59.

Postad 27 January 2010 - 18:57

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Tydligen sänds radio både i mpeg2 och mpeg4 (med bild) sedan i juni enligt http://www.sr.se/sid....rtikel=2159999

Konstigt att inte Sony - så stort och 'skickligt' företag som det är! - känner till att det inte går att skicka bild till deras egen MPEG2-Tv mottagare, klart dåligt av dem, om det nu är så!

Jag har ju inga problem med det där eftersom jag vet hur man kommer ur låsningen, men jag kan ju tänka mig att rätt mycket folk blir rätt så ställda när det där händer, för det händer alltså även om man ser via HDMI, och råkar ställa inspelaren på en radiokanal.

Även då låser sig TVns totalt, men man kommer ju ur det genom att då på inspelaren ändra till en kanal med bild igen.

När jag från början kom på det där, så urskuldade sig alltså Sony just exakt med att det fixar sig när Teracom sänder bild ihop med ljudet på radiokanalerna.

Men det var ju bra att få veta det här, för då lär jag få en ny tv gratis av dem, eftersom det inte ens GÅR att fixa ... :D

Postad 27 January 2010 - 18:58

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Nej du, det är det inte.
Lyssnar just nu på P3 på TVn, och mycket riktigt så låste den sig.
Kolsvart bild bara, dvs ingen bild som accepteras som 'utsändning' av vare sig min TV eller inspelare.

Inspelaren säger t.o.m. 'ingen bild', Sony TVn säger inget, utan låser sig bara efter ca. tio sek.

Plockar man däremot upp nån Meny på TVn direkt efter att man ställt TVn på nån tv-kanal där radio sänds, så funkar det att sen trycka vad som helst på fjärren.

Har du bild (och VAD föreställer då den bilden?) så är det isåfall nån inbyggd 'bakgrund'-sbild i din TV som automatiskt går in.
Jag kan också välja bakgrund till RADIO-utsändningar i min Tv, men detta ÄR ju ingen 'RADIO'-utsändning, utan en TV-sändning UTAN bild ...

Här är en bild :D

Bifogad fil(er)

Postad 28 January 2010 - 10:51

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag har en Topfield TF5700PVRt box som jag styr allt tittande med. Den är kopplad via SCART till min Sony Bravia xxxx 40" LCD TV, men jag använder alltså boxen som central för kanalbyten mm. TV:n har inte ens antennen inkopplad.

När jag kanalsökte i boxen senast efter ändringen den 18 jan så dök det upp en separat lista med radiokanaler.
Tidigare var de inbladade i TV-listan med LCN 800-801-802, men nu finns de inte med i den listan efter att man kanalsökt. Boxen har emellertid en knapp som man kan använda för att skifta över till radio och då dyker det upp en bild i rutan medan radioljudet hörs. Denna bild läggs säkert ut av boxen själv för att säkerställa att TV-mottagaren inte blir putt...

Men tidigare var alltså radion i TV-listan och då blev det svart när man lyssnade.
LCN-numren har inte ändrats utan det är fortfarande 800-801-802.
Däremot så tolkade min Topfield-box SVT-HD (som jag inte kan se ändå) som en radiokanal......

Eftersom Topfielden är användar-programmerbar så har jag ett antal program från nätet installerade för att förbättra det usla användarinterfacet på en annars utmärkt box. Här kommer det att bli problem vid omläggningen eftersom dessa program hanterar inspelningar på sökvillkor där bl.a. kanalerna ingår och detta görs med hjälp av LCN-numret. Dessutom så visas extra mycket information för inspelningar i det arkiv som dessa program hanterar och denna information är bl.a. styrt av inspelningens kanalnamn (som finns i rec-filen) samt LCN-numret, som finns i mjukvarans databas. Detta kommer att spricka efter 1/2 för inspelningar gjorda på kanaler som byter LCN eller som byter service-namn. :P B)

Pratade just med Teracoms kundtjänst.
Den kanallista som inleder denna tråd har ett antal *fel*.
En reviderad lista kommer att skickas ut till lanseringen (1/2).

Några av felen:
- SVT-HD kommer att fortsätta sändas med täckning som idag
- samordning av Canal Plus Film och Sport kanaler syns inte i listan
- vissa lokalkanaler saknas

Kan du ge mer precis information om felen i listan så skall jag ändra den.
/Bosse

Postad 28 January 2010 - 11:58

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
radio på tv är dumt korkat och allt på en gång, lika dumt som tv på kylen,

men nån som bestämmer vill inte satsa pengar på DAB och då får teknikerna radio på tv att leka med istället, vem betalar för larvigheterna? förstår delvis sony, dumheterna finns bara i sverige, finns en standard för radiokanaler i dvb standarden, men följa den nänä

Postad 30 January 2010 - 09:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

men nån som bestämmer vill inte satsa pengar på DAB och då får teknikerna radio på tv att leka med istället, vem betalar för larvigheterna? förstår delvis sony, dumheterna finns bara i sverige, finns en standard för radiokanaler i dvb standarden, men följa den nänä

Jag tror inte att det här med radio på DVB-T är nån ersättare för DAB. Det är svårt att se att det skulle komma fram radioapparater som har DVB-T-mottagare enbart för att kunna ta emot tre SR-kanaler....
Utan det är i stället en tilläggstjänst som de infört eftersom det går...

Postad 30 January 2010 - 09:55

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Radio via marknätet är toppen. Om ett tag så har du en mpeg2-digitalbox du inte kan använda till att se på tv med. Koppla då in den till din stereo och vips så har du "digitalradio" helt gratis, och slipper därmed bruset i FM-sändningarna.

Håller dock med om att kanalerna borde sändas ut som radiokanaler och inte tvkanaler.

Redigerat av gusax, 30 January 2010 - 09:55.

Postad 30 January 2010 - 13:07

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Radio via marknätet är toppen. Om ett tag så har du en mpeg2-digitalbox du inte kan använda till att se på tv med. Koppla då in den till din stereo och vips så har du "digitalradio" helt gratis, och slipper därmed bruset i FM-sändningarna.

Å andra sidan finns burkar för "webradio" i allehanda pris och kvalitetsklasser och det finns en ofantlig massa radiokanaler som sänder med anständig bitrate över nätet. Kanske bättre ljudkvalitet över DVB, men min Squeezebox smiskar vilken avdankad DVB-box som helst när det gäller handhavandet och det är värt dom kronor den kostade.

Postad 30 January 2010 - 13:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Vill kunna lyssna på Bandit Rock i bra kvalite som jag kunde innan MTG släckte ner sina kanaler.

Postad 30 January 2010 - 17:35

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Å andra sidan finns burkar för "webradio" i allehanda pris och kvalitetsklasser och det finns en ofantlig massa radiokanaler som sänder med anständig bitrate över nätet. Kanske bättre ljudkvalitet över DVB, men min Squeezebox smiskar vilken avdankad DVB-box som helst när det gäller handhavandet och det är värt dom kronor den kostade.

IP-radio är verkligen framtiden. Är också riktigt nöjd med min Squeezebox Boom som har riktigt bra ljud även om kanalerna är väldigt hårt komprimerade.

Postad 31 January 2010 - 20:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
I morgon är det dags,
men jag har förgäves försökt att hitta detaljerad information hos Teracom och Boxer angående exakt NÄR omprogrammeringen görs (klockslag) och NÄR man skall göra sin kanalsökning för att få i ordning sina mottagare.
Är det någon här som kan ange en länk till sådan information?

Postad 01 February 2010 - 00:14

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Antaligen under dan för att vara helt klart framåt eftermiddan/kvällen som under nersläckningen av analoga kanaler.

Postad 01 February 2010 - 00:15

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Gjorde en kanalsökning nu 00:10 men det var ingen ändring i listan då, frågan är om man vågar ha på några timers på inspelning i natt eller om den flippar ut OM dom byter LCN runt 3-4 tiden inatt.. så den inte fuckar upp något i boxen eller så.. Ska spela in från nån kanal som kommer byta kanalplats.

Såg att några fått problem när Kunskapskanalen och SVT-Barn bytte plats med fyllda hårddiskar etc.. Vill helst slippa problem att den fuckar upp redan inspelade program eller raderar något.

Postad 01 February 2010 - 00:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Som sagt inget kommer hända under natten det kan du vara säker på.
Sen om nu inspelningar blir fuckade för att kanaler byter plats bör man nog fundera på skaffa en bättre box.
Har aldrig varit med om att det blivit såna problem på nån av boxarna jag haft.

Redigerat av Leatherface, 01 February 2010 - 00:25.

Postad 01 February 2010 - 00:28

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Som sagt inget kommer hända under natten det kan du vara säker på.
Sen om nu inspelningar blir fuckade för att kanler byter plats bör man nog fundera på skaffa en bättre box.

Gött :-) Då kan man sova lugnt då, får kolla timern innan man åker till jobbet imorrn bara så det inte är något under morgon dagen den markerar för inspelning bara, då jag har inställt på vissa serier etc.

Tackar för snabbt svar :-)

Godnatt

Sen om nu inspelningar blir fuckade för att kanler byter plats bör man nog fundera på skaffa en bättre box.

Njae jag har inte heller haft det men jag har läst att en del fick problem.
Försöker undvika sånna problem så långt som det går (iofs så kör jag original programvara, dom körde massa tillägsgrejjer) Men som sagt, byter dom inte kanallistan inatt (innan 08.00 imorrn) så är det ingen fara.

Det är för övrigt en TopField 5720 och den är det många som är väldigt nöjda med :-) så det är ju ingen skitbox iaf :-)

Postad 01 February 2010 - 14:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Har gjort en översättningslista genom att kombinera dokument från Boxer:

Kanalplats (LCN)
Byte 2010-02-01
Gammal   Ny	Kanalnamn
---------------------------------------------------------
1		1	 SVT1
2		2	 SVT2
3		3	 TV3
4		4	 TV4
5		5	 Kanal 5
6		6	 TV6
7		40	Eurosport
8		21	Discovery
9		10	MTV
10	   7	 TV4 +
11	   45	Canal+ First
12	   46	Canal+ Hits Sport Weekend
13	   47	Canal+ Sport 1/sF-kanalen
14	   34	TV4 Film
15	   36	TCM
16	   11	Comedy Central
17	   35	Silver
18	   41	TV4 Sport
20	   20	Animal Planet
23	   8	 TV8
24	   24	TV4 Fakta
25	   25	Axess
26	   26	CNN
27	   23	Discovery Travel & Living
28	   22	Discovery Science
29	   27	BBC World News
30	   30	Nickelodeon
31	   31	Disney channel
32	   32	Disney XD
37	   37	Showtime
38	   15	TV7 (7*)
39	   16	Star
40	   12	VH1
41	   13	ZTV
50	   14	TV400
52	   9	 Kanal 9
80	   17	Canal7
		 82	Lokal-TV
84	   84	TV Finland
90			 SVT HD
91	   93	SVT1 talande textremsa
92	   94	SVT2 talande textremsa
96	   96	SVT1 Regional 2
97	   97	SVT2 Regional 2
98	   98	Barn/Kunskapskanalen (svTB Barnkanalen / svT24)
99	   99	SVT24 (Kunskapskanalen)
801	  90	P1
802	  91	P2
803	  92	P3
Bygger på följande dokument:
Kanalplatser före omläggningen
Nya kanalplatser från 2010-02-01
Kan vara till hjälp för omställning av vissa boxar.

Postad 01 February 2010 - 15:08

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
hmm...

Gjorde en kanalsökning vid 13 tiden och fick då den nya listan.
MEN TV3 och Kanal5 Funkar inte.

Någon annan som har samma problem eller liknande ?
har ett Boxer Mix Tvillingkort.

Sitter i telefon kö till boxer nu och har suttit i kö i 35minuter redan, plats 18 nu...

Som sagt någon annan som haft problem att få in 3an och 5an ? Har en TopFielf 5720 box.

EDIT: Fick tag i boxer nu, visade sig att Norrland hade fått en fiberkabel avgrävd därav problem med 3an och 5an. Är på jobbet så jag har inte kunnat kolla om det kommit igång nu men enligt boxer så skulle det vara avhjälp nu.. Återkommer ikväll när man är hemma igen och kan prova

Redigerat av ThekingV8, 01 February 2010 - 16:01.

Postad 01 February 2010 - 16:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Varför ligger inte TV7 på Kanalplats 7?

Postad 01 February 2010 - 16:32

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Jag tycker hela kanalomläggningen är ett skämt. Jag kan inte begripa varför man inte har lagt in mer "luft" i planen när de ändå skulle göra om den? Risken är ju att det blir rörigt igen inom ett par år och måste ändra igen. Skräckexemplet är Comhems kanalplan där de numera plockar lediga nummer var som helst för nya kanaler (tänker främst på TV1000, Canal+ och HD-kanalerna).

Redigerat av hakanh65, 01 February 2010 - 16:33.

Postad 01 February 2010 - 16:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Varför ligger inte TV7 på Kanalplats 7?

TV7 eller Canal 7 var kanske frågan så då löste man det med TV4+, det är väl logiskt.....
Ren idioti att stuva om bland kanalerna bara för att få till en sorts pseudo-ordning. Man har ju favoritlistor till sånt.

Postad 01 February 2010 - 17:10

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
förstår inte riktigt gnället över dom olika kanalplatserna, på min panasonic-tv ändrar jag ju så att dom ligger som jag vill ha dom, lägger jag "eurosport" på plats 15 så trycker jag bara in 15 på fjärren så kommer jag dit... :)

en annan fråga dock, ingen som har några uppgifter på när MUX6 med mpeg4 kommer ner till skåne, eller teracom har glömt bort oss igen...

Postad 02 February 2010 - 11:31

Unregistered8f6eb6ec
  • Unregistered8f6eb6ec
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag har fått följande problem. Jag använder Smart-Wi. Gjorde en kanalsökning på ena clientkortet och nu får jag "Fel i programkort" :-( Det andra kortet har jag inte rört och det funkar som tidigare. Idéer?

Postad 02 February 2010 - 11:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kan ha och göra med nya krypteringen på MPEG4 kanalerna.

Postad 02 February 2010 - 12:12

Unregistered8f6eb6ec
  • Unregistered8f6eb6ec
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Det var en idé, men det är på ALLA kodade kanaler.

Postad 03 February 2010 - 07:49

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Citera(Leatherface @ Feb 2 2010, 11:46 )

Det var en idé, men det är på ALLA kodade kanaler.

I nån annan tråd så snackas det om att nån Registrerade sitt kort på http://boxer, se och sen kunde se de nya MPEG4-kanalerna. Efter 1:a februari krävs registrering för att kunna se MPEG4-kanaler.

Så, har man en Card-splitter så måste man nog först Registrera sitt 'riktiga' kort, och sen göra en helt ny Setup av sin Card-splitter, så all NY info kortet får när man Registrerat det, även den förs över till Klient-korten.

Har man ingen MPEG4-mottagare behöver/SKA man dock INTE registrera sig för MPEG4.

Postad 03 February 2010 - 08:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Dom kör med nyare kryptering som slagit ut softcams bla och att en MPEG4 CA modul krävs.

Postad 03 February 2010 - 09:36

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Jag förlängde mitt abb. i Sept./Okt. -09 12 mån. till men man sa inte ett ljud om MPEG4, inget erbjudande om ny box, ingenting. Naiva jag trodde ju att de skulle gå ut i tid och tala om när detta skulle ske skarpt och då erbjuda befintliga kunder (i mer än 5 år!!!) något för att kunna ta emot MPEG4 kanalerna och eftersom de inte sa nått när de ringde o frågade om jag ville förlänga, så trodee ju jag att det inte var aktuellt änsålänge.

Jag ringde dem men de är totalt förvirrade. Det är inte säkert att MPEG4 kanalerna som ligger i MIX paketet ska ligga kvar där. alt. att de höjer priserna på paketet/paketen. De vet inte hur det kommer att bli för de har inte själva varit beredda på detta !!!! Det är vad de sa på kundtjänst!

Jag frågade hur det blir då med oss som har MPEG2 box men inte kommer att kunna se de nya kanalerna OM de kommer att ingå i MIX, ska vi betala fullt pris då? Öh, det vet vi inte, det får vi lösa då.....

Jag frågade vad de kunde erbjuda mig:
Jag kunde få en ny box för 1:- om jag förlängde mitt abb. 24 mån. från den dagen jag förlängde abb.
Eller en ny box för 199:- för 12 mån. som börjar när mitt nuvarande abb. går ut i Sep/Okt -10.

Postad 03 February 2010 - 19:29

vigott
  • vigott
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Någon som vet hur smartwi funkar ihop med MPEG4, jag har 4 klientkort igång och kan få in de nya MPEG4- kanalerna i en tv, om jag köper en ca-modul som är till MPEG4.
Om jag registrerar orginalkortet för att ta emot MPEG4, hur blir det då med de andra klientkorten, kommer de att funka som innan eller slutar de p.g.a. att jag registrerat kortet för att se MPEG4-kanaler?
Det gäller Boxer.

Postad 03 February 2010 - 21:17

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Om jag registrerar orginalkortet för att ta emot MPEG4, hur blir det då med de andra klientkorten, kommer de att funka som innan eller slutar de p.g.a. att jag registrerat kortet för att se MPEG4-kanaler?

Jamen .... LÄS sidorna innan här, så finns det ju flera inlägg om just det här ...

Det är ju fyra sidor med ca 30 inlägg på var sida!

Sen finns det ju flera andra trådar om det här också, t ex:

https://www.minhembi...s...255360&st=0

https://www.minhembi...s...255282&st=0

https://www.minhembi...s...255360&st=0

https://www.minhembi...s...51212&st=30

plus säkert tio till ...

Redigerat av anderswillhelmsson, 03 February 2010 - 21:20.

Postad 04 February 2010 - 09:13

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
borttaget pga möjligt fakta fel

Redigerat av Beagle five, 04 February 2010 - 20:35.

Postad 04 February 2010 - 09:17

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
SVTHD har sänts i MPEG-4, inte -2.

Postad 04 February 2010 - 12:02

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

tycker det är så himla tråkigt att dom nu lagt ned SVTHD sändningen i marknätet

Svt HD i marknätet äro icke alls nedlagd.
Just nu är det Leif GW Persson på Rapport där ...

Och den sänds i MPEG4, därav att du kanske inte kan se den, men Söka in den, och Höra Ljudet ska du ändå kunna även med en MPEG2-mottagare bara.

Var har du sett att den ska upphöra?

Kollade på Boxers hemsida, och där finns den inte längre med i Frikanals-listan över MARKsända kanaler (däremot finns den med på listorna över kanaler som Boxer har i sina IP-nät! Så SJÄLVA kanalen Svt HD har tydligen inte upphört!), men däremot finns den ju med på Teracoms sändarlista, där den sänds på UHF 29, 34 och 53 beroende på vilken sändare man använder.
På samtliga sändare ligger även Tv Finland med där på samma frekvens.

http://teracom.se/?page=5835

OM den nu upphör, så blir ju isf Tv Finland ensam kvar, och den sänds ju i MPEG2, så då borde det finnas utrymme för 3-4 nya MPEG2 kanaler på den Muxen då.

Redigerat av anderswillhelmsson, 04 February 2010 - 12:17.

Postad 04 February 2010 - 16:16

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
SVT HD kommer ju upphöra och bli SVT1 HD och SVT2 HD i höst.
TV Finland kan jag tänka mig då hamnar på platsen för lokala kanaler.

Redigerat av Leatherface, 04 February 2010 - 16:16.

Postad 04 February 2010 - 19:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

SVT HD kommer ju upphöra och bli SVT1 HD och SVT2 HD i höst.
TV Finland kan jag tänka mig då hamnar på platsen för lokala kanaler.

Källa för det?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.