Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG LE9500, LE8500, LE7500

585 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 maj 2010 - 20:08

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0
Då bör 55"-varianten ligga runt 35k SEK .. lite billigare än jag befarade så det känns ju bra :D

Postad 14 maj 2010 - 21:58

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
fifaaaasen vad dyrt...kan man väl lika gärna köpa en Sony...

tror nog jag struntar i 3D å satsar på LE 8500...55tum

fast den verkar bli nog dyr...

15k tycker ja egentligen är ett lagom pris på en tv :D

Postad 14 maj 2010 - 22:49

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0
Min första (och enda) plasma/LCD-TV är en LG-plasma och den gick på 32k för runt 6-7 år sedan :P men den är bara 1024x768 och jag tänkte jag skulle fixa en ny lagom till Fotbolls-VM så hoppas dom får ut 55an lite snabbt :D

Postad 15 maj 2010 - 06:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
ja köpe en 44 tums thomson för en massa år sen...kostade 30k.....den var nog inte ens HD ready :-)

men de var som en annan sak...då hade typ ingen en större tv än 32 tum.....

en kompis köpte en tjocktv i samma veva...37 tum och tv bänk inkl försäkring för 30k(tjockistv)

Postad 22 maj 2010 - 09:32

acher71
  • acher71
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Är det någon som vet när LE850N i 47 tums kommer ut börjar bli less på att vänta , vill köpa nu !!
Fast är lite sugen på en pan plasma G20 fast vet inte om man vågar låta ungarna spela wii ,ps2 på den utan att det blir inbränningar , någon som vet ? / Jonas

Postad 22 maj 2010 - 22:12

Charl3s
  • Charl3s
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Är det någon som vet när LE850N i 47 tums kommer ut börjar bli less på att vänta , vill köpa nu !!
Fast är lite sugen på en pan plasma G20 fast vet inte om man vågar låta ungarna spela wii ,ps2 på den utan att det blir inbränningar , någon som vet ? / Jonas

Mitten på juni hörde jag senast, väntar fortfarande på min sedan mars

Mvh Christer

Postad 22 maj 2010 - 22:18

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1 347 inlägg
  • 0

Pannas plasmor är tåliga så det lär du knappast behöva vara orolig för. Så länge dom inte kör samma spel 20timmar om dagen och du kollar på lite annat imellan så kommer det inte hända något.

Postad 24 maj 2010 - 23:34

Silverspoone
  • Silverspoone
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Mitten på juni hörde jag senast, väntar fortfarande på min sedan mars

Mvh Christer

Inte förrens mitten av juni?! Har reserverat en 47" på elgiganten och har väntat på den i flera veckor.
I början så skulle den släppas i början av april men detta verkar ständigt bli uppskjutet. De har fått in 42"an på ett par ställen men var håller de andra hus?
Står de i någon container i någon hamn tro?
Är det någon som vet?

Postad 26 maj 2010 - 20:19

Charl3s
  • Charl3s
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Inte förrens mitten av juni?! Har reserverat en 47" på elgiganten och har väntat på den i flera veckor.
I början så skulle den släppas i början av april men detta verkar ständigt bli uppskjutet. De har fått in 42"an på ett par ställen men var håller de andra hus?
Står de i någon container i någon hamn tro?
Är det någon som vet?

Enligt min kontakt på LG så har inte dom några problem utan det är inköparna som krånglar.
Har fått bekräftat att 47LE850N skall finnas hos grossisten 16/6 och i butik några dagar senare mellan 17-21:e

Dock har jag fått höra att 47LX950N kommer in till grossist 1/6, är löjligt sugen på att punga ut med 8000:- extra
för lite mera lull lull och en tv ett par veckor tidigare :-) Speciellt nu när både PS3 och Xbox kommer introducera spel
i 3D.

Mvh christer

Postad 27 maj 2010 - 07:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Vet du nått pris ?

Postad 27 maj 2010 - 07:48

Charl3s
  • Charl3s
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Vet du nått pris ?

Priserna på Elgigantens hemsida stämmer rätt bra
47LE850N 20 995:-
42LE850N 16 995:-
47LX950N 28 995:-

Mvh Christer

Postad 27 maj 2010 - 08:54

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tackar :-)

Postad 04 juni 2010 - 17:36

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0
Fick hem nya Ljud & Bild idag där dom testade de nya modellerna (40"-42") bla LE850N som fick bäst i test och blev lovordad i parti och minut så det bådar ju gott :D Men men vafan håller 55LX950N hus! :D

Postad 04 juni 2010 - 18:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Inte illa :D

Jag vill se LE 850 ...55 tum..
Riktigt sugen på en sådan...

Min fundering är ju vad Sonys värsting kommer att kosta och hur bra den kommer att vara...
Tycker LG känns lite dyr

Postad 04 juni 2010 - 20:20

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Inte illa :D

Jag vill se LE 850 ...55 tum..
Riktigt sugen på en sådan...

Min fundering är ju vad Sonys värsting kommer att kosta och hur bra den kommer att vara...
Tycker LG känns lite dyr

Om du tycker LGn är dyr då är det nog dags att börja äta havregryns gröt nu med tanke på vad SONY brukar ta för toppmodeller :D
Frågan är hur långt har LG kommit inom LED LCD tekniken om inte Sony,philips och Sharp kan matcha i bild kvalitet då lär LGn vara prisvärd.

Postad 04 juni 2010 - 21:51

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Joo jag vet ju vad Sony brukar ta betalt men jag tycker det känns som att lg tar så mycket betalt att inte ens Sony kommer att vara dyrare ....

Elgiganten tar 27000 kronor för 55 LE 850

47LX950N 29000 kronor---

Så min gissning är ju att 55LX950N lär kosta 35000 kronor

Sony 52HX900 finns här på prisjakt att boka för 36000kronor

Så vad ska man välja ?

Tror jag väljer att invänta lite mer feedback :D

Postad 05 juni 2010 - 08:09

Charl3s
  • Charl3s
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Sådär, fick hem TVn i förrgår men inte hunnit ladda uppp bilderna än. här kommer dom i alla fall =)

Lillan missuppfattade lite, TVn skall först upp på väggen sedan kan man sätta sig och titta =)
Bifogad fil  CIMG6829.JPG   2,82MB   0 Antal nerladdningar

Lånetvn, en 32" samsung.............wow
Bifogad fil  CIMG6831.JPG   2,67MB   0 Antal nerladdningar

Tung är den i varje fall, glasskivan och det påkostade bakstycket väger en del
Bifogad fil  CIMG6833.JPG   2,77MB   0 Antal nerladdningar

Uppackad, den är inte direkt tjock
Bifogad fil  CIMG6834.JPG   3,1MB   0 Antal nerladdningar

Anslutningarna. Tyvärr envisas LG fortfarande med att sätta utgångarna bakåt. Dock finns det
HDMI, komponent, antenningång, smarkcard samt 2 USB i sidan, kör man alla källor via förstärkare
med HDMI så kan man via ett speciellt fäste på elgiganten få tvn monterad 10mm från väggen =)
Bifogad fil  CIMG6836.JPG   2,92MB   0 Antal nerladdningar

Själv kör jag tiltbart väggfäste då TVn hamnar en bit upp på väggen, fungerar kanon =)
Bifogad fil  CIMG6837.JPG   3,29MB   0 Antal nerladdningar

Tvn på plats och första installationen på g..... redan här märken man att svartnivån
är något utöver det vanliga. Dock kör jag en skitkamera så bilderna gör inte tvn rättvisa.
Bifogad fil  CIMG6841.JPG   2,69MB   0 Antal nerladdningar

Referensfilmen =) inte ens uppackad än, har väntat på TVn =)
Bifogad fil  CIMG6843.JPG   2,71MB   0 Antal nerladdningar

Var det så längesedan jag hade igång PS3an???
Bifogad fil  CIMG6844.JPG   2,34MB   0 Antal nerladdningar

Första gången jag satte på Avatar trodde jag att jag skulle ramla igenom rutan, sicken ###### bild och vilken djup!
Var tvungen att ropa på sambon som är totalt ointresserad av elekronik, även hon gjorde wow ljud och sade
att det var nästan äckligt vad levande bilden kändes, bra betyg =)
Bifogad fil  CIMG6847.JPG   3,01MB   0 Antal nerladdningar

Tvn är inte kalibrerad än utan detta skall göras en mörk kväll efter CNETs rekommendationer, ska
även ta några nightshots på den så ni får se hur den gör sig i mörka omgivningar.Det är läckert när man inte ser
var kanten mellan bild och ram är någonstans =)

Mvh Christer

Postad 05 juni 2010 - 09:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tack för bilderna :-)

Var just förbi elgiganten och de hade en 47..Tydligen var 55 beställd...Skulle inte vara så långt borta.

Skriv gärna sen vad du tycker om bilden när du kalibrerat den och hunnit se lite filmer..

Ops glömde nästan bort prio 1...

Testa så många spel du har och se om du märker av lagg..
Spelar varje dag själv...Är dock ingen elite gamer men de är ju kul om det funkar bra iaf

Postad 05 juni 2010 - 17:42

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0
Grattis till TVn Christer! :)

Nu blev man ju ännu mera sugen på 950an :wacko:

Berätta gärna vilka inställningar du tycker blir bäst, hade denna THX-profil också?

Postad 05 juni 2010 - 17:58

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0
Någon som har handlat här? AVShoppen - 55LX950N

Mailade dom i fredags om lagerstatus på 55an, väntar på svar. Företaget startade i år och det finns ännu inga kommentarer om dom på prisjakt så man funderar en extra gång innan man köper där, och så hittade jag detta:

Kortbetalning - märk att det står inwarehouse på ena raden, den är helt kopierad från inWarehouse vilket gör mig väldigt fundersam!

Postad 05 juni 2010 - 19:15

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Joo jag vet ju vad Sony brukar ta betalt men jag tycker det känns som att lg tar så mycket betalt att inte ens Sony kommer att vara dyrare ....

Elgiganten tar 27000 kronor för 55 LE 850

47LX950N 29000 kronor---

Så min gissning är ju att 55LX950N lär kosta 35000 kronor

Sony 52HX900 finns här på prisjakt att boka för 36000kronor

Så vad ska man välja ?

Tror jag väljer att invänta lite mer feedback :)

Ok ,då gäller det att sydkoreanen är minst lika bra än den nya Sonyn som sagt efter sommaren vet vi.Är det någon tv modell som det är goddag yxskaft på så är det philips 9704 serie där 40 tum kostat runt 25 innan :wacko:
För min del så väntar jag till hösten innan jag slår till på något.

Postad 05 juni 2010 - 19:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tycker avshoppen verkar va en ok sida...

De verkar ju till och med seriös angående ångerrätt..

Dock så uppmanar jag till försiktighet när man inte kan handla på faktura eller postförskott...
Helst när det inte finns några kommentarer...

Annars är väl ett sätt att testa med mindre beställningar först och även testa maila och fråga lite om olika varor

Postad 06 juni 2010 - 00:37

gudas
  • gudas
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jahopp...efter mycket läsande och velande slog jag äntligen till på en 47LE850N (köpt av det goa gänget av säljare på Elgiganten i Kållered)! Återkommer med bilder och intryck om så önskas.
Vad jag hittills hunnit se känns mycket lovande!

Postad 06 juni 2010 - 01:00

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0
grattis till köpet :) klart vi vill ha bilder och intryck!

Postad 06 juni 2010 - 01:02

Charl3s
  • Charl3s
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Okey, har inte hunnit kalibrera så mycket än men passade på att ta några bilder nu inatt när det var mörkt i huset.
Ber om ursäkt för kvalitén på bilderna, återigen är inte kameran den bästa.

Endast LG loggan och standbylampan syns(Går att stänga av helt), håller på att boota windows.
Notera att man inte ser var ramen och bildytan möts och ja TVn är på =)
Bifogad fil  IMG_1918.JPG   423,41K   0 Antal nerladdningar

Nu kan man antyda lite blödningar eller "halos" runt objekten men det är nästan obefintligt.
Bifogad fil  IMG_1911.JPG   422,45K   0 Antal nerladdningar

Scen från Peter Jacksons King Kong
Bifogad fil  IMG_1919.JPG   502,34K   0 Antal nerladdningar

Lite kalibrerad, endast ändrat lite i färgena samt sänkt bakrundsbelysningen.
Bifogad fil  IMG_1920.JPG   569,23K   0 Antal nerladdningar

Bildläge "Standard"
Bifogad fil  IMG_1921.JPG   535,93K   0 Antal nerladdningar

THX-Film läget
Bifogad fil  IMG_1922.JPG   528,55K   0 Antal nerladdningar

Intro till Transformers, man får anstränga sig att se blödningarna runt texten
Notera att bilden är kolsvart i övrigt.
Bifogad fil  IMG_1923.JPG   523,72K   0 Antal nerladdningar

Maffig scen =)
Bifogad fil  IMG_1924.JPG   842,99K   0 Antal nerladdningar

Wolverine
Bifogad fil  IMG_1925.JPG   515,24K   0 Antal nerladdningar

Från sidan syns blödningarna mycket tydligare, dock kan man inte urskila "kanterna" på zonerna
som tur är utan det är bara liksom en gloria i dom som inte är helt släckta.
Bifogad fil  IMG_1926.JPG   546,69K   0 Antal nerladdningar

Samtliga filmer är i 1080p MKV och håller inte riktigt lika hög kvalitét som en bluray, ska bränna på Avatar på PS#an och ta lite shots någon natt men nu måste jag sova, jobb imorrn :-)

Mvh Christer

Jahopp...efter mycket läsande och velande slog jag äntligen till på en 47LE850N (köpt av det goa gänget av säljare på Elgiganten i Kållered)! Återkommer med bilder och intryck om så önskas.
Vad jag hittills hunnit se känns mycket lovande!

Gratulerar! Mycket nöje =)

Postad 06 juni 2010 - 07:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
ser ju riktigt bra ut.....inte alls myc£et halos heller...

men åh vad ja vill ha en 55 tums 850....

även riktigt skönt att slippa clouding/bleeding som edge modeller brukar ha

Postad 06 juni 2010 - 21:53

gudas
  • gudas
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
KÖPT: 47LE850N

BAKGRUND: Alltid varit för plasma före LCD. Suktat efter Pioneer sedan gen 8 mest på grund av den underbara kontrast som svärta i den klassen ger. Köpte en tillfällig plasma, Samsung 50" 500-serien förra året i väntan p att Panasonic skulle börja leverera KURO-klass. Samsungen är ok men har för dålig svärta för min smak, tillfälliga inbränningar och en mycket irreterande auto-dimming som jag inte lyckats bli av med. Sovrums-teven var en äldre Philips-LCD som väntat länge på att bli utkastad.

Inför detta inköp gällde det att ersätta sovrumsteven mot en teve som var tunn och under 50". Panasonic i plasma-ligan rök pga tjockleken (teven sitter i en passage och måste vara mycket tunn för att minska krockrisken) och avsaknad av under 50" i V-serien. Även den faktorn att förra generationen tappade i svärta efter en relativt kort tid. Övriga tillverkare har för dålig svärta. Kvar fanns bara LED-LCD som alternativ. Spanade länge på Samsungs nya C8000-serie då de har precision dimming som skulle kunna motverka det för mig helt oacceptabla "flashlightning" och "clouding". Men rapporterna visade att det inte avhjälpte problemet. Däremot växte intresset för LG's nya FULL LED-serie, LE850N och LX950N. Valet föll på den billigare då jag inte vill satsa på 3D med ännu och att tekniken för vanlig 2D-bild var samma.

SNABBRECENSION: Väldigt snygg och tunn teve som andas byggkvalitet. Tung, mycket tyngre än jag trodde att den skulle vara. Skön fjärrkontroll men lite för många knappar som är svåra att hitta utan att samtidigt titta på kontrollen. Bra med bakgrundsbelysning. Bra och tydliga menyer. Det är lätt att göra och hitta inställningar. Dåligt, klent, burkigt ljud men det får man nog ta pga hur tunn teven är. Har haft problem med dåligt synk på ljudet med den inbyggda digitalboxen. Behöver testa lite här innan jag anser att det är ett fel.
Så till det viktigaste: bildkvaliteten. Det bästa jag har sett! Plasmakänsla på en LCD vilket är en helt underbar egenskap. Rätt inställd är det en mjuk, förlåtande bild som hanterar snabba rörelser alldeles förträffligt. Gå in på flatpanelshd.com och leta reda på deras test av teven och knappa in deras förslag på bildinställningar. Bättre än THX-valen som finns inbyggda (personlig uppfattning).

NACKDELAR: FULL LED har några brister då antalet dioder är begränsade vilket gör att man ibland kan se lite "rutor" och ibland antydningar till halos men då får man aktivt titta efter det. I praktiken är detta inget större problem och är inte i närheten av lika irriterande som permanenta "flashlights" och "clouding". Denna teve på 47" har 216 zoner som oberoende av varandra lyses upp och senare generationer kommer förhoppningsvis ha fler zooner vilket bör minimera halos till helt obefintlig.

Reflektioner är rätt rejäla och man bör definitivt inte ha ett fönster bakom sig när man ska titta på denna teven. Annars upplever jag det inte som något problem.

Glömde kanske det viktigaste med bilden: VILKEN SVÄRTA!!! Jag tittar just nu på den mindre bra filmen Rambo 4 men jag har hittills tappat hakan ett flertal tillfällen i mitt nu helt mörka sovrum över den helt underbara svärta och därmed djup teven levererar. Wow!

Gött med med bluetoothöverföring av ljudet när min fru vill sova och jag vill njuta av någon tung actionfilm. Jag har dock inte testat så mycket och funderar över hur läppsynket är. Detta har inte LX950N vilket kan vara bra att veta för den som tycker detta är viktigt.

Nu orkar jag inte skriva mer...bilder struntar jag i då det redan finns ett gäng bra. Kanske kollar in här ibland om det är någon som undrar något.

Mvh gudas

OBS! Ni som har köpt teven testa flatpanelshd.com's bildinställningar som jag tyckte gav rejält lyft för bilden.

Postad 07 juni 2010 - 09:45

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0
fick precis svar från avshoppen ang lev.datum för 55an ...

Hejsan!

Pratade precis med inköp och dom det finns inget exakt datum. Men troligtvis så kommer dom inte hem förrän i Augusti.

Mvh

Mats

Blir man less eller, hoppas verkligen inte det stämmer.
Den som väntar på nått gott väntar aldeles för länge :P

Postad 07 juni 2010 - 09:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Får se de positivt..

Då kanske Sony släppt sin värsting så får man se hur de ligger i pris mot varandra

Postad 07 juni 2010 - 09:52

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Reflektioner är rätt rejäla och man bör definitivt inte ha ett fönster bakom sig när man ska titta på denna teven. Annars upplever jag det inte som något problem.

Hmmm, den speglar rätt bra utan fönster...

Postad bild

Ibland blir det bara så fel, så fel...

Visst är det bra med en snygg design, men det får inte gå ut över funktion och förstöra prestanda.
Om TV:n pajar kan man ju alltid använda den som spegel i hallen. :P

Postad bild

Se denna jämförelse med en Samsung C6005. På Samsungen så är skärmen klart "mattare" (=ger mindre reflektioner) än ramen. På LG:n är det nästan tvärtom. Undrar hur LG tänkte? "Vi har iaf en fördel jämfört med plasmorna och det är att våra LCD-paneler ger mindre reflektioner. Så låt oss sätta en glasskiva framför panelen." Nej, så kan det inte vara.

Redigerat av Tomas L, 07 juni 2010 - 09:53.

Postad 07 juni 2010 - 10:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Mm..Det är verkligen urbota korkat..

Borde ju finnas av nån anledning?..

Tyvärr så kommer fler å fler lcd med glas/reflekterande yta :P

Har för mig att jag läst att det ger högre kontrast och större färgdjup....
Bättre svärta ?

Men jag kan mycket väl ha tjorvat ihop det..
Kommer inte ihåg vars ja läste det heller

Postad 07 juni 2010 - 10:52

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0
Tror glasskivan mest är en design, det verkar som om bildkvalitén kommer på andra plats efter designen hos LG (och dom flesta andra tillverkarna) :P

Postad 07 juni 2010 - 10:58

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1 347 inlägg
  • 0
Det är inte ett kontrastglas som är ytterst då? Kanske tappar en hel del bildkvalitet utan det. Men sen kan man ju tycka att det borde vara bättre antirelex behandlat än vad det är. Som t.e.x samsungen och panasonic G20.

Postad 07 juni 2010 - 12:30

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Det är inte ett kontrastglas som är ytterst då? Kanske tappar en hel del bildkvalitet utan det. Men sen kan man ju tycka att det borde vara bättre antirelex behandlat än vad det är. Som t.e.x samsungen och panasonic G20.

Samsung har inget glas framför sina LCD-paneler utan har en "coating" som gör den blank och dessutom påstås öka kontrasten. LG:s lösning med en glasfront är inte särskilt lyckad så den dels ger mer reflexer, men även kan ge en dubbelbild när man ser den något från sidan, så är det iaf med LG:s plasmor som har en liknande glasskiva som front. (Jag har inte sett 850x eller 950x i verkligheten ännu). LG borde definitvt ha bättre antireflexbehandling på fronten, men samtidigt så hade det varit bättre om apparaterna hade varit utan glasfront. Sony, som tidigare har haft relativt matta paneler, har också en glasfront på vissa av årets modeller, resultat:

Postad bild

Postad 07 juni 2010 - 13:13

gudas
  • gudas
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hmmm, den speglar rätt bra utan fönster...

När teven är avstängd är det mer eller mindre en spegel men när man slår på den är det inte alls så illa som på fotot. Den är ljusstark och ljuset från teven "vinner över" det reflekterade ljuset. Men, visst hade man gärna sett att de hade kört med något filter likande de Samsung kör med.

Postad 07 juni 2010 - 14:40

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

När teven är avstängd är det mer eller mindre en spegel men när man slår på den är det inte alls så illa som på fotot. Den är ljusstark och ljuset från teven "vinner över" det reflekterade ljuset. Men, visst hade man gärna sett att de hade kört med något filter likande de Samsung kör med.

Nej, jag tror inte heller att den första bilden med fotografen är riktigt rättvis, kameran verkar ha exponerat på reflektionen vilket gör att den nog syns tydligare än i verkligheten. Men å andra sidan; ser man en mörk film på dagtid så lär man se reflektioner just p g a att apparaten har local dimming och kan släcka ned helt, så i vissa scener så är ju stora delar av skärmen i princip "avstängd"=spegel. :P

Postad 07 juni 2010 - 17:03

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Jo det är nog såklart en fördel att kunna mörklägga

Postad 08 juni 2010 - 10:50

Rasmus Larsen
  • Rasmus Larsen
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
FlatpanelsDK har nu modtaget LX950N (LE9500) til en review, som snart er online:
LX950N modtaget

Postad 09 juni 2010 - 22:44

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0
vi inväntar med spänning :P

Postad 14 juni 2010 - 12:14

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Jag kollade på en 47LE850N i fredags på Elgiganten. Tyvärr så är detta den av de sämre "Giganter" i min närhet och förhållandena var långt ifrån ideala. Apparaten satt i den del av lokalen som var väl belyst med lysrörsarmaturer och man kunde dra en slutsats: reflektioner. Inta lika illa som jag första hade trott, men klart sämre än på en TV med bra antireflexbehandling, t ex en Samsung C650 och en Panasonic VT20.

Den största nackdelen med glasfronten är att svärtan känns lite bortkastad i upplysta miljöer. Reflektionerna i glaset gjorde att Samsungen bredvid såg ut att gå djupare i svärta. En positiv överraskning var att man kunde justera Trumotion manuellt, på samma sätt som på Samsungs LCD:er med 200 hz: En judder-kontroll och en blur-kontroll. Man kan alltså minska rörelseoskärpan utan att få "video-look". En annan överraskning var priset, 18995 kr för en 47". Jag började tro att det var en felmärkt 42:a på väggen, men butiken hade inte fått hem några sådana.

Jag skulle vilja se en 850N i en ljuskontrollerad miljö, gärna sida vid sida med en VT20 och kanske en C650. Har man möjlighet till ljuskontroll (aka "reflexkontroll") så är det helt klart en intressant modell. Det ska bli kul att läsa vad HDTVtest tycker om den! ;)

Postad 14 juni 2010 - 12:51

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Jag kollade på en 47LE850N i fredags på Elgiganten. Tyvärr så är detta den av de sämre "Giganter" i min närhet och förhållandena var långt ifrån ideala. Apparaten satt i den del av lokalen som var väl belyst med lysrörsarmaturer och man kunde dra en slutsats: reflektioner. Inta lika illa som jag första hade trott, men klart sämre än på en TV med bra antireflexbehandling, t ex en Samsung C650 och en Panasonic VT20.

Den största nackdelen med glasfronten är att svärtan känns lite bortkastad i upplysta miljöer. Reflektionerna i glaset gjorde att Samsungen bredvid såg ut att gå djupare i svärta. En positiv överraskning var att man kunde justera Trumotion manuellt, på samma sätt som på Samsungs LCD:er med 200 hz: En judder-kontroll och en blur-kontroll. Man kan alltså minska rörelseoskärpan utan att få "video-look". En annan överraskning var priset, 18995 kr för en 47". Jag började tro att det var en felmärkt 42:a på väggen, men butiken hade inte fått hem några sådana.

Jag skulle vilja se en 850N i en ljuskontrollerad miljö, gärna sida vid sida med en VT20 och kanske en C650. Har man möjlighet till ljuskontroll (aka "reflexkontroll") så är det helt klart en intressant modell. Det ska bli kul att läsa vad HDTVtest tycker om den! ;)

EDIT: Jo, en sak till: 55:an skulle komma till "centrallagret" den 7/7 och ser f n ut att kosta 26995 kr.

Postad 14 juni 2010 - 14:01

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Du har inte nån annan affär som har bättre förhållanden?

Jag har tyvärr bara elgiganten här och expert å audio video..

Enda chansen här är om audio video har ett ex..
Måste kolla upp det i veckan ...

Går det att säga nå om bilden ?

Nu är väl alla okalibrerade och under dåliga förhållanden men..

Läste om en kille här på forumet som sa sig ha sett LG LE 850 och han tyckte inte alls den verkade ha bra bild..
var nog också på elgiganten..

Hoppas försäljningen kommer igång snart och att det blir lite kamp mellan butikerna.

20000 hade varit ett lagom pris..

27k känns lite väl blodigt ;)

Postad 14 juni 2010 - 14:57

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Du har inte nån annan affär som har bättre förhållanden?

Jag har tyvärr bara elgiganten här och expert å audio video..

Enda chansen här är om audio video har ett ex..
Måste kolla upp det i veckan ...

Går det att säga nå om bilden ?

Nu är väl alla okalibrerade och under dåliga förhållanden men..

Läste om en kille här på forumet som sa sig ha sett LG LE 850 och han tyckte inte alls den verkade ha bra bild..
var nog också på elgiganten..

Hoppas försäljningen kommer igång snart och att det blir lite kamp mellan butikerna.

20000 hade varit ett lagom pris..

27k känns lite väl blodigt ;)

Jag kan inte påstå att den på något sätt var uppenbart sämre än någon annan på väggen, men tyvärr så går det inte att dra några långtgående slutsatser om bildkvaliteten som helhet p g a förhållandena. Positivt var dock att jag hade tillgång till fjärren och kunde skruva på inställningarna. Det som visades på alla apparater var en slinga som egentligen är till för att demonstrera Philips Natural Motion (d v s interpolering) och den är väldigt effektiv om man vill särskilja vilka tv som har interpolering eller inte. LG var inte sämre än någon annan. Det var då jag upptäckte det manuella läget på Trumotion, något som tydligen saknas på den amerikanska LE8500. Efter ett tag så böt de källa till Discovery HD.

Jag har en annan "Gigant" i närheten som inte har fått upp LE850N på väggen än, men de har bättre förhållanden i butiken. Men för att riktigt kunna avgöra dess svagheter och styrkor, så ska man nog testa den hemma. Något som jag vill kolla närmare på är svärta, lågdagrar, banding (m a o hur pass bra local dimming fungerar) och reflektioner. De har ju 30 dgrs öppet köp, så man kan ju lämna tillbaka den om man inte gillar det man ser.

Postad 14 juni 2010 - 15:05

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Jag är tveksam till "local dimming" svärta, den är lite konstlad och oberäknelig. Svärtan varierar ju med mängden ljus i bilden. Å andra sidan så skulle jag nog hellre ta det och lite "halos" än grådassig LCD-svärta och/eller clouding från edge-led.

Redigerat av Veritas, 14 juni 2010 - 15:06.

Postad 14 juni 2010 - 15:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tackar för svaret ..

Joo det är ju hopplöst i alla lador istort sett.

Bästa vore ju om man hittar en liten affär med visningsrum..

Men jag är rätt säker på att det blir en LE 850 för mig.

Förmodligen så väntar jag ett tag så priserna hinner sjunka lite..
Och så jag hinner läsa om hur den fungerar att spela med..

Enda som skulle få mig att avstå är om de är mycket banding men det verkar inte vara det i de få recensioner jag läst.
Eller om spel laggar för mycket.

Sitter på en 4 år gammal sony bakprojje å den är inte kry..Bilden ser för bedrövlig ut..
Så en LE 850 är nog ljusår bättre

Redigerat av moparman, 14 juni 2010 - 15:12.

Postad 14 juni 2010 - 15:55

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Tackar för svaret ..

Joo det är ju hopplöst i alla lador istort sett.

Bästa vore ju om man hittar en liten affär med visningsrum..

Men jag är rätt säker på att det blir en LE 850 för mig.

Förmodligen så väntar jag ett tag så priserna hinner sjunka lite..
Och så jag hinner läsa om hur den fungerar att spela med..

Enda som skulle få mig att avstå är om de är mycket banding men det verkar inte vara det i de få recensioner jag läst.
Eller om spel laggar för mycket.

Sitter på en 4 år gammal sony bakprojje å den är inte kry..Bilden ser för bedrövlig ut..
Så en LE 850 är nog ljusår bättre

OK, om man har möjlighet ska man nog vänta till fram i höst då priserna har stabiliserat sig och det finns fler tester.
AVForums kommer att testa LE8900 (motsvarigheten till LE850N i UK) inom kort.

LE8500 är den amerikanska kusinen till LE850N, LE8500 får en bra review i Hometheatermag:

Postad bild
Postad bild

Postad 14 juni 2010 - 17:42

FyrkantigaÖgon
  • FyrkantigaÖgon
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Intressant att dom skriver att skärpan var up there with the best. Hade för mig att jag läst recensioner där dom tyckt att bilden var lite diffus och "plasmasuddig". Jaja, man får väl se när dom dyker upp i butikerna.

Jag undrar om local-dimming LED gör skillnad jmf m edge LED när det gäller ljustryck på stora skärmar som 55". På samsungs apparater tycker jag mig ha sett ett sämre "tryck" i bilden på 55" jmf m 40" av samma modell.

Om LE8500 har tillräckligt mycket "pop" och skärpa i 55" varianten kanske jag äntligen slår till:)

Postad 15 juni 2010 - 16:20

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Intressant att dom skriver att skärpan var up there with the best. Hade för mig att jag läst recensioner där dom tyckt att bilden var lite diffus och "plasmasuddig". Jaja, man får väl se när dom dyker upp i butikerna.

Jag undrar om local-dimming LED gör skillnad jmf m edge LED när det gäller ljustryck på stora skärmar som 55". På samsungs apparater tycker jag mig ha sett ett sämre "tryck" i bilden på 55" jmf m 40" av samma modell.

Om LE8500 har tillräckligt mycket "pop" och skärpa i 55" varianten kanske jag äntligen slår till:)

jag har liknande erfarenhet av Samsung 55C6005, det verkar som att edge-led tappar effekt ju större yta den ska belysa. Förhållandet mellan avstånd och tjocklek är ju större, så det är väl inte helt ologiskt. Sedan tror jag inte det spelar så stor roll, ljusstyrkan brukar sällan vara något problem väl hemma i vardagsrummet. Men visst, vill man ha "tryck" och bli bländad så ska man titta närmare på backlight-led. :)

Postad 16 juni 2010 - 18:38

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0
Jag är riktigt sugen på 850N 55 tummaren men den finns ju inte i lager någonstans. Var in på min lokala audio video butik men elgiganten hade visst köpt upp alla så dem hade den exklusivt under en tid.

När man väl är riktigt sugen på en tv och har stort sett bestämt sig så finns den inte i lager någonstans. En V20 har ju också ruskigt bra svärta men en Panasonic ta jag inte i med tång pga försämrad svärta med tiden. Min tv står ju också på dag ut och dag in, dem ända gångerna tvn är avstängd är då jag sover och då jag är borta under en längre tid typ när man far på jobbet eller hälsar på någon. Jag tycker det är trevligt när tvn står på i bakgrunden då man gör någonting annat.

Postad 17 juni 2010 - 21:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Just läst en användarrecension här

http://www.avsforum........248&page=12

Där står det att LG har 44ms i input lag mot en snabb lcd..
Och local dimming stängs av :wub:

Kan ni som har en kolla om det verkligen stämmer...Om de inte går att slå på ?...

Är det så på andra lcd led ?

Redigerat av moparman, 17 juni 2010 - 21:54.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.