Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Procella som front/center och annat som surround

91 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 October 2014 - 08:54

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Spännande!

Slog till på ett system med 5st P5 samt P12 i vitt :)

Har bara lyssnat på dom större P6 samt p15 och det lät grymt.
Tyvärr går dom bort pga av storlek,färg samt design.

Ingen som vet ifall det är på gång någon dipol eller liknande ifrån Procella?

Redigerat av tomasgbg, 16 October 2014 - 08:55.

Postad 16 October 2014 - 20:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Vad kul! Blir spännande att höra vad du tycker om dem, jag tror att det blir riktigt bra! :)

Postad 17 October 2014 - 14:35

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Det enda jag är orolig för är att p12 är lite för klen.
Den skall ju vara nästan som en p10 som fått ok respons. Frågan är bara hur nära en p10 den är.

Kostar ju ändå 23500:- för en ensam 12.
Känns ju drygt att isf köpa ännu en senare.
Då hade man fått ganska mkt annat i basväg för dom pengarna .

Postad 27 October 2014 - 14:40

Unregistered3a6eb13d
  • Unregistered3a6eb13d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Nu finns det en del nya byggbilder i mitt galleri (för dom som eventuellt är intresserade).

Postad 02 November 2014 - 19:52

Unregistered3a6eb13d
  • Unregistered3a6eb13d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Nu finns det ändå fler byggbilder i mitt galleri.

Postad 08 November 2014 - 13:39

Unregisteredfdd12789
  • Unregisteredfdd12789
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Har du fått P5orna än? Isåfall hur låter dom?

Postad 05 December 2014 - 08:28

Unregistered3a6eb13d
  • Unregistered3a6eb13d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Nu finns det ändå fler byggbilder i mitt galleri (https://www.minhembio.com/Bergekungen)

Redigerat av Unregistered3a6eb13d, 05 December 2014 - 08:28.

Postad 03 January 2015 - 12:58

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Vad är det för ljudkaraktär på Procella, Ljusa neutrala eller varma?

Postad 03 January 2015 - 23:35

Unregistered3a6eb13d
  • Unregistered3a6eb13d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej Dan_88.

Jag har aldrig tänkt på det på det viset, men nu har jag suttit och lyssnat och får väl då kalla det "neutralt varma" eller nått. Det är väl så att om man har ett 7.2 som kostar över 150.000kr så vore det väl f....n om det inte lät bra :-)

Skämt och sido så låter det mjukt och fint när det skall göra det och sen är det en GRYM attack när det skall vara så. Tror att det är ganska viktigt vad man driver Procella med för att det skall låta bra.

Om du aldrig har lyssnat på Procella så borde du ta dig tid att leta på nått ställe där du kan lyssna. Jag hörde Procella för första gången för 2-3 år sedan och har sedan dess haft dom "på hjärnan". Har velat runt och lyssnat på annat men har alltid kommit tillbaka till att det är dom jag vill ha. Har sedan köpt lite i taget (började med 3.1 P6/P10 Procella) + mina billiga gamla högtalare som surround tills jag hade råd att köpa 2 till P6 o.s.v tills jag slutligen sitter med 7.2 nu.

Postad 04 January 2015 - 05:16

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Hej Dan_88.

Jag har aldrig tänkt på det på det viset, men nu har jag suttit och lyssnat och får väl då kalla det "neutralt varma" eller nått. Det är väl så att om man har ett 7.2 som kostar över 150.000kr så vore det väl f....n om det inte lät bra :-)

Skämt och sido så låter det mjukt och fint när det skall göra det och sen är det en GRYM attack när det skall vara så. Tror att det är ganska viktigt vad man driver Procella med för att det skall låta bra.

Om du aldrig har lyssnat på Procella så borde du ta dig tid att leta på nått ställe där du kan lyssna. Jag hörde Procella för första gången för 2-3 år sedan och har sedan dess haft dom "på hjärnan". Har velat runt och lyssnat på annat men har alltid kommit tillbaka till att det är dom jag vill ha. Har sedan köpt lite i taget (började med 3.1 P6/P10 Procella) + mina billiga gamla högtalare som surround tills jag hade råd att köpa 2 till P6 o.s.v tills jag slutligen sitter med 7.2 nu.

Hej Tack så mycket för svaret :)

Jag har aldrig hört Procella men har bestämt mig att skaffa dessa efter läsning på div.forum . Är inne på samma bana som dig faktiskt, jag kommer skaffa 3 st P6or som front till och börja med och så får mina mirage omnisat spela vidare där bak.

Har idag en Rotel receiver ( RSX 1562 ) 7x100w @ 8ohm och har hela tiden varit lite osäker om denna kommer spela bra tillsammans med Procella. Roteln är neutral i sin klang och när jag läst om dessa P6or så har inte så många skrivit om deras ljudklang men efter att ha läst igenom utländska forum och även här på MHB så har jag haft en känsla av att även P6orna är åt det neutrala hållet!. Är lite rädd att det blir kaka på kaka så att säga??.

Vet att jag har läst ett par tester / recensioner om P6 systemet där dom använt sig av neutrala stärkare som Rotel, Yamaha.

Vad driver du ditt system med ?

Postad 04 January 2015 - 19:42

Unregistered3a6eb13d
  • Unregistered3a6eb13d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej Dan_88.

Jag driver mitt system med Integra 70.4 (9*140watt i 8 ohm) och det räcker mer än väl just nu. Skulle tro att din Rotel kommer att funka bra för dig och detsamma gäller mirage som surround. Jag hade en Onkyo 606 i början och det funkade också så länge man inte skulle "fläska på" med högt ljud. Har du nån subbas då så att du kan fylla ut i botten? Det funkar ju bäst med P6:orna om du delar dom vid 80 hz.

Om Rotel anses vara "neutral" så är det säkert jättebra. Lägg pengarna på att skaffa högtalare till att börja med och inte vad du skall driva det med. Hur stort rum har du?

Redigerat av Unregistered3a6eb13d, 04 January 2015 - 22:19.

Postad 05 January 2015 - 10:10

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Okej :) Mitt rum är ca 20kvm. Jo jag får prova med Roteln och se hur det låter, Väntar ivrigt på mina P6 verkar dock som de är lite leverans tid. Jodå sub har jag (svs pc13-u) men ska sälja denna och byta mot något annat är det tänkt.

Är du nöjd med dina P10 ? Spelar dom djupt ? Jag har varit intresserad av denna, jag gillar designen :) lätt att gömma undan om man vill det.

Postad 05 January 2015 - 14:10

Unregistered3a6eb13d
  • Unregistered3a6eb13d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Okej :) Mitt rum är ca 20kvm. Jo jag får prova med Roteln och se hur det låter, Väntar ivrigt på mina P6 verkar dock som de är lite leverans tid. Jodå sub har jag (svs pc13-u) men ska sälja denna och byta mot något annat är det tänkt.

Är du nöjd med dina P10 ? Spelar dom djupt ? Jag har varit intresserad av denna, jag gillar designen :) lätt att gömma undan om man vill det.

Vårt rum är också 20kvm (från början innan vi började bygga) och då är P6orna perfekt. Vad du skall ha för storlek på subbas(arna) är väl lite beroende på vad du vill åstadkomma. En P10 räcker väl ganska långt men vill du ha riktigt tryck så blir det väl 2*P10 eller 1*P15. Tänker du bygga ett dedikerat biorum eller "bara" sätta upp det i vardagsrummet? P12 kan ju också vara ett alternativ i så fall. Du får nästan åka någonstans där dom har Procella och sedan provlyssna.

Postad 04 February 2015 - 16:37

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Hej Tack så mycket för svaret :)

Jag har aldrig hört Procella men har bestämt mig att skaffa dessa efter läsning på div.forum . Är inne på samma bana som dig faktiskt, jag kommer skaffa 3 st P6or som front till och börja med och så får mina mirage omnisat spela vidare där bak.

Har idag en Rotel receiver ( RSX 1562 ) 7x100w @ 8ohm och har hela tiden varit lite osäker om denna kommer spela bra tillsammans med Procella. Roteln är neutral i sin klang och när jag läst om dessa P6or så har inte så många skrivit om deras ljudklang men efter att ha läst igenom utländska forum och även här på MHB så har jag haft en känsla av att även P6orna är åt det neutrala hållet!. Är lite rädd att det blir kaka på kaka så att säga??.

Vet att jag har läst ett par tester / recensioner om P6 systemet där dom använt sig av neutrala stärkare som Rotel, Yamaha.

Vad driver du ditt system med ?

Vi har drivit en rejäl procella rigg (e st P610, 4 st P5, och en P15) på Hembiobutiken med Yamaha:s A5000 serie och det är en fantastisk matchning. Procella drar definitivt mer åt det varma hållet. MK är ljusare och aningen mer neutrala.

Rotel är klangmässigt inga problem men tveksamt om den orkar med hela vägen. Prova och se, annars är det bara att kliva upp. Vi säljer av våra Yamaha-demon i Sundbybergs-butiken.

Angående Sub, sälj din SVS så fort som bara går. Den kommer dra ned dina Procella rejält. Har inte hört P12 än men enligt Anders skall den vara fullt jämförbar med P10 och till och med gå lite djupare. Med det sagt är P10 en magisk Sub (bland det bästa som finns i musikväg), men den går inte jättedjupt. Kör på en P15 så får du något som är jämförbart i djup och tryck med din SVS, men springer åttor runt den på alla andra fronter. Annars är väl Velodyne DD+ eller JL Audio Fathom som kommer närmast.

Postad 04 February 2015 - 17:55

dan_88
  • dan_88
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Vårt rum är också 20kvm (från början innan vi började bygga) och då är P6orna perfekt. Vad du skall ha för storlek på subbas(arna) är väl lite beroende på vad du vill åstadkomma. En P10 räcker väl ganska långt men vill du ha riktigt tryck så blir det väl 2*P10 eller 1*P15. Tänker du bygga ett dedikerat biorum eller "bara" sätta upp det i vardagsrummet? P12 kan ju också vara ett alternativ i så fall. Du får nästan åka någonstans där dom har Procella och sedan provlyssna.

Okej det låter bra :) Kommer använda prylarna i vardagsrummet nu men när möjligheten infinner sig så kommer det bli en biogrotta är det tänkt. Jag är väldigt sugen på att lyssna på p12 alt. p10, jag får nog göra som du säger att boka en provlyssning,

Vi har drivit en rejäl procella rigg (e st P610, 4 st P5, och en P15) på Hembiobutiken med Yamaha:s A5000 serie och det är en fantastisk matchning. Procella drar definitivt mer åt det varma hållet. MK är ljusare och aningen mer neutrala.

Rotel är klangmässigt inga problem men tveksamt om den orkar med hela vägen. Prova och se, annars är det bara att kliva upp. Vi säljer av våra Yamaha-demon i Sundbybergs-butiken.

Angående Sub, sälj din SVS så fort som bara går. Den kommer dra ned dina Procella rejält. Har inte hört P12 än men enligt Anders skall den vara fullt jämförbar med P10 och till och med gå lite djupare. Med det sagt är P10 en magisk Sub (bland det bästa som finns i musikväg), men den går inte jättedjupt. Kör på en P15 så får du något som är jämförbart i djup och tryck med din SVS, men springer åttor runt den på alla andra fronter. Annars är väl Velodyne DD+ eller JL Audio Fathom som kommer närmast.

Okej! Tack så mkt för inputen :) Det uppskattas! :) Under tidens gång så har jag bytt till nytt förstärkeri (AudioControl Concert AVR-1), en rejäl best ;)!. Har faktistkt ingen direkt anning vilken klang AVR-1 har :blush: Någon som vet`? Den driver min P6 mycket bra tycker jag. Ang. sub så lutar det åt p12 men skulle gärna vilka åka å lyssna på en först.

Varför är svsen ingen bra match med procella?

Postad 04 February 2015 - 19:02

Unregistered3d68256c
  • Unregistered3d68256c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Om ni drev P610orna med A5000 serien hur löste ni det med dsp inställningarna då mellan P10si och P6?

Med vänlig hälsning, Jonas

Postad 04 February 2015 - 20:21

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Okej det låter bra :) Kommer använda prylarna i vardagsrummet nu men när möjligheten infinner sig så kommer det bli en biogrotta är det tänkt. Jag är väldigt sugen på att lyssna på p12 alt. p10, jag får nog göra som du säger att boka en provlyssning,

Okej! Tack så mkt för inputen :) Det uppskattas! :) Under tidens gång så har jag bytt till nytt förstärkeri (AudioControl Concert AVR-1), en rejäl best ;)!. Har faktistkt ingen direkt anning vilken klang AVR-1 har :blush: Någon som vet`? Den driver min P6 mycket bra tycker jag. Ang. sub så lutar det åt p12 men skulle gärna vilka åka å lyssna på en först.

Varför är svsen ingen bra match med procella?

Vet faktiskt inte vad AVR-1 är för något direkt men det kan säkert funka. Är den väldigt varm i ljudet så skulle jag försöka EQ:a upp det hela lite. P12 har jag tyvärr inte hört men den skall enligt Anders vara som en P10 som går lite djupare. För mig blir det nog inte tillräckligt djupt. Om du inte har pengarna för en P15 än så börja med en P12 och lägg till P15 senare, så kan du köra P12 som balanseringssubb.

SVS är fantastiskt bra subbar om man vill ha muller, tryck, och djup men de är fruktansvärda till musik. De saknar allt vad karaktär heter. Väldigt monotona och extremt blöta/otighta i ljudet, vilket är raka motsatsen till Procella:s karaktär på både satelliterna och subbarna. De är extremt dynamiska och har en helt överjävlig timing. Slänger man på en SVS-subb där går du ju miste om en stor del av Procella:s karaktär och filosofi.

P15 är för mig nästan den perfekta subben. Skulle nog säga att P10 och P12 är snäppet bättre till musik, men vill man ha kombinationen av REL:s musikalitet och det brutala djupet/trycket hos en SVS, finns det väldigt lite som lirar i den nivån förutom Procella P15. Rapp, musikalisk, texturrik, och spelar ned till 18 Hz +/- 1.5 dB om jag inte minns fel.

Om ni drev P610orna med A5000 serien hur löste ni det med dsp inställningarna då mellan P10si och P6?

Med vänlig hälsning, Jonas

När vi satte in 10:orna så drev vi frontar, center, och subb med Procella:s egna steg. När vi körde endast 6:orna fram drev vi hela systemet med Yamaha-steget och subben med ett 700W Earthquake sub-monoblock. Nu drivs endast 4 P5 och 4 Speakercraft In-ceiling (atmos) med Yamaha-steget. Poängen var att klangmatchningen Yamaha och Procella var helt ljuvlig. Med det sagt är Procella:s DSP-steg nästan ett måste om man skall köra tyngre Procella-riggar. Blev ett stort lyft och Earthquake-steget klarade inte riktigt av P15.

Postad 04 February 2015 - 20:33

Unregistered3d68256c
  • Unregistered3d68256c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 1
Klart att P15 subben låter bättre (som den ska) när man kör med dsp programmen

Postad 04 February 2015 - 22:13

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Klart att P15 subben låter bättre (som den ska) när man kör med dsp programmen

Rent allmänt låter procella bättre med deras DSP-steg. Vi kör med två steg bryggat just nu vilket är dubbelt upp med kraft från inbyggda steget i aktiva subben.

Postad 05 February 2015 - 20:46

lukashund
  • lukashund
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag överväger starkt att köpa procella p6 alt p5 som lcr vid flytt inom 2-3 år. Jag är väldigt imponerad av ljudet? Var o lyssnade på p5 i ett nedsläckt rum och trodde det var ett par större högtalare som spelade. Vilket tryck!

Just nu har jag canton chrono och en svs sb13-ultra. Den spelar på rejält och är inte alls bråkig vid musik. Den är sluten och har fått goda vitsord både till film o musik. Jämfört med p10 som jag lyssnat på vid flera tillfällen är den klart överlägsen iaf till film. Den gräver djupt ner i basen och klarar höga ljudtryck utan missljud. Jag är ny inom området och blir lite tveksam på om jag hört rätt när den sågas rejält jämfört med procella här i forumet. Jag går i tankarna på att skaffa en till och sedan köpa procella lcr. Kanske blir det inte så bra?

Postad 05 February 2015 - 20:52

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 2

Jag överväger starkt att köpa procella p6 alt p5 som lcr vid flytt inom 2-3 år. Jag är väldigt imponerad av ljudet? Var o lyssnade på p5 i ett nedsläckt rum och trodde det var ett par större högtalare som spelade. Vilket tryck!

Just nu har jag canton chrono och en svs sb13-ultra. Den spelar på rejält och är inte alls bråkig vid musik. Den är sluten och har fått goda vitsord både till film o musik. Jämfört med p10 som jag lyssnat på vid flera tillfällen är den klart överlägsen iaf till film. Den gräver djupt ner i basen och klarar höga ljudtryck utan missljud. Jag är ny inom området och blir lite tveksam på om jag hört rätt när den sågas rejält jämfört med procella här i forumet. Jag går i tankarna på att skaffa en till och sedan köpa procella lcr. Kanske blir det inte så bra?

Har väldigt svårt att tro att en P10 öht har något att hämta mot en SB13!?

Två st SB13 och Procella som högtalare tror jag är en väldigt lyckad kombo.

Postad 06 February 2015 - 10:42

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0

Du ska självklart gå efter dina egna erfarenheter och inte efter någon som säljer Procella och inte SVS.

Postad 06 February 2015 - 10:45

Unregistered3d68256c
  • Unregistered3d68256c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Du ska självklart gå efter dina egna erfarenheter och inte efter någon som säljer Procella och inte SVS.

Instämmer!

Postad 06 February 2015 - 11:05

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Svs subbar är riktigt bra och prisvärda.
Procella är även dom bra men kostar bra mkt mer för "likvärdig" prestanda.

Procella har dessutom en design som gör att dom inte tar stor plats i vardagsrum och passar perfekt vid baffelvägg.
Och iom att dom inte gräver lika djup samt annan konstruktion låter "snabbare" och mer artikulerat än många andra.

Sitter förövrigt med en P12 som jag tycker presterar kanon för mina behov.
Jag är i nuvarande uppsättning inte i närheten av maxa den och den är lagom diskret för vårt vardagsrum.
Känslan av att köra samma märka hela vägen gör även det sitt.

Redigerat av tomasgbg, 06 February 2015 - 11:07.

Postad 06 February 2015 - 15:37

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Jag tror absolut att Procellas subbar är bra, hade gärna haft någon själv då deras dimensioner hade passat ganska bra i mitt vardagsrum. Men 23490:- för en P12, finns tyvärr inte i min värld för närvarande.

Postad 06 February 2015 - 18:15

lukashund
  • lukashund
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Tack för svar! Mitt nuvarande rum är 4,2m brett och 8m långt. Där är ett valv till angränsande rum samt en trappa upp till ovanvåningen. Svs sb13- ultra får stundvis jobba hårt och skulle kanske behöva hjälp av en till. Alternativet procella skulle innebära två p12 eller en p15. Det är nästan 20000 dyrare än 2 svs. Hade jag haft mindre rum hade det blivit en p12 då de verkligen är snygga o lättplacerade.

Postad 07 February 2015 - 16:46

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Nu har SB13 kommit efter att jag slutade jobba med SVS så den har jag inte hört, men jag har hört i princip allt annat de gjort, och deras subbar är fantastiska för pengarna. Men de är monotona och blöta i karaktären där Procella håller ljudet i järnhandske. En SVS är inte särskilt rolig att lyssna på när man kommer upp i 80-100 Hz. Däremot är de svårslagna under 50 Hz.

P10 har aldrig varit något monster vad gäller djup. Den används främst som balanseringssubb i större Procella-rum. Däremot springer den åttor runt det mesta till musik. Stramare och mer karaktärsrik sub får man leta efter. DD+, Rel Gibraltar, eller JL Audio är det jag kan komma på som är konkurrenter, men de är ännu dyrare.

Som sagt, har jag inte hört exakt den modellen du har och det kan hända att det är precis vad SVS har saknat i sitt sortiment.

Naturligtvis skall man bilda sina egna erfarenheter, men nu råkar ju jag jobba för det enda Svenska företag som haft SVS-agentur de senaste 10 åren. Tro mig, jag gillar SVS. Men halva grejen med Procella är ett rytmiskt korrekt ljud med fruktansvärt bra dynamik och timing. Det är inte SVS filosofi direkt.

Svs subbar är riktigt bra och prisvärda.
Procella är även dom bra men kostar bra mkt mer för "likvärdig" prestanda.

Procella har dessutom en design som gör att dom inte tar stor plats i vardagsrum och passar perfekt vid baffelvägg.
Och iom att dom inte gräver lika djup samt annan konstruktion låter "snabbare" och mer artikulerat än många andra.

Sitter förövrigt med en P12 som jag tycker presterar kanon för mina behov.
Jag är i nuvarande uppsättning inte i närheten av maxa den och den är lagom diskret för vårt vardagsrum.
Känslan av att köra samma märka hela vägen gör även det sitt.

Jag har inte hört SVS slutna high-end subbar då de inte hade några på tiden då jag jobbade med dem. Det stämmer att de är riktigt bra och prisvärda men det beror på vad man vill ha för upplevelse. Kollar man på deras portade subbar är de inte de minsta prisvärda om man vill spela musik. Då är en REL T7 mycket bättre, exempelvis, eller en Velodyne SPL-1000 Ultra.

Går du upp på en av Procella:s större subbar så går de ned till liknande djup och spelar lika högt som PB-13Ultra. Men de är samtidigt vansinnigt bra musik-subbar. Varför SVS blir så prisvärda (även varför en del av XTZ:s subbar blir prisvärda) är att de erbjuder mycket filmprestanda för pengarna. Riktigt högt ljudtryck och ett rejält tilltaget djup gör att de blir mycket svårslagna i prisklassen.

Ställer man dock lite högre krav och vill att det skall lira musik exemplariskt så blir det en annan femma. En musiksubb skall inte bara spela rappt utan även med mycket tonalitet. Velodyne:s SPL-serie som är erkänt bra musiksubbar låter rappt men fruktansvärt monotont om man jämför med REL:s S-serie.

Varför är då DD+, JL Audio, Procella så jäkla dyra? De har alla en sak gemensamt, de spelar i princip linjärt ned till 20 Hz men är slutna konstruktioner. Det krävs rätt mycket ingenjörskonst för att det där skall fungera bra i praktiken. Nu var det inte meningen att "ranta" men att säga att Procella inte spelar lika djupt är inte sant. Det är endast P10/P12 som inte går så vansinningt djupt och det är för att de främst används i balanseringssyfte.

Redigerat av oscarstegland, 07 February 2015 - 16:48.

Postad 07 February 2015 - 17:17

Unregistered3d68256c
  • Unregistered3d68256c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 3

Nu har SB13 kommit efter att jag slutade jobba med SVS så den har jag inte hört, men jag har hört i princip allt annat de gjort, och deras subbar är fantastiska för pengarna. Men de är monotona och blöta i karaktären där Procella håller ljudet i järnhandske. En SVS är inte särskilt rolig att lyssna på när man kommer upp i 80-100 Hz. Däremot är de svårslagna under 50 Hz.

P10 har aldrig varit något monster vad gäller djup. Den används främst som balanseringssubb i större Procella-rum. Däremot springer den åttor runt det mesta till musik. Stramare och mer karaktärsrik sub får man leta efter. DD+, Rel Gibraltar, eller JL Audio är det jag kan komma på som är konkurrenter, men de är ännu dyrare.

Som sagt, har jag inte hört exakt den modellen du har och det kan hända att det är precis vad SVS har saknat i sitt sortiment.

Naturligtvis skall man bilda sina egna erfarenheter, men nu råkar ju jag jobba för det enda Svenska företag som haft SVS-agentur de senaste 10 åren. Tro mig, jag gillar SVS. Men halva grejen med Procella är ett rytmiskt korrekt ljud med fruktansvärt bra dynamik och timing. Det är inte SVS filosofi direkt.

Jag har inte hört SVS slutna high-end subbar då de inte hade några på tiden då jag jobbade med dem. Det stämmer att de är riktigt bra och prisvärda men det beror på vad man vill ha för upplevelse. Kollar man på deras portade subbar är de inte de minsta prisvärda om man vill spela musik. Då är en REL T7 mycket bättre, exempelvis, eller en Velodyne SPL-1000 Ultra.

Går du upp på en av Procella:s större subbar så går de ned till liknande djup och spelar lika högt som PB-13Ultra. Men de är samtidigt vansinnigt bra musik-subbar. Varför SVS blir så prisvärda (även varför en del av XTZ:s subbar blir prisvärda) är att de erbjuder mycket filmprestanda för pengarna. Riktigt högt ljudtryck och ett rejält tilltaget djup gör att de blir mycket svårslagna i prisklassen.

Ställer man dock lite högre krav och vill att det skall lira musik exemplariskt så blir det en annan femma. En musiksubb skall inte bara spela rappt utan även med mycket tonalitet. Velodyne:s SPL-serie som är erkänt bra musiksubbar låter rappt men fruktansvärt monotont om man jämför med REL:s S-serie.

Varför är då DD+, JL Audio, Procella så jäkla dyra? De har alla en sak gemensamt, de spelar i princip linjärt ned till 20 Hz men är slutna konstruktioner. Det krävs rätt mycket ingenjörskonst för att det där skall fungera bra i praktiken. Nu var det inte meningen att "ranta" men att säga att Procella inte spelar lika djupt är inte sant. Det är endast P10/P12 som inte går så vansinningt djupt och det är för att de främst används i balanseringssyfte.

Suck... Tycker det börjar lukta elgiganten nivå nu

Postad 08 February 2015 - 11:04

lukashund
  • lukashund
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag vill inte strida för SVS, men måste påpeka att det finns en anledning till att många entusiaster köper dem. Svs sb13-ultra har fått mycket beröm just till musiklyssning. Då den gräver djupt och spelar högt passar den utmärkt till film. Se:http://hometheaterreview.com/svs-sb13-ultra-subwoofer-reviewed/
Att procella är självklart enormt bra. Men att köpa en "balanssub" för närmre 25000kr kräver en mkt stor budget. Självklart hade jag föredragit en procella p15 framför min svs, men det är ca 35000kr i mellanskillnad. Jag kommer inom de närmsta åren köpa dedikerade hembiohögtalare och förmodligen blir det procella. Men deras subbasar är inte prisvärda enligt mig, de har dock ett format för inbyggnad, det väger säkert upp för de med en stadig kassa.

Postad 09 February 2015 - 12:03

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
SVS trådar finns det gått om o jag säger inget illa om dom. . . nu fanns det inte en chans för mig att placera en så stor Sub som Svs så P15 med sitt djup på 22cm blev mitt val. . . . .visst är den väldigt dyr men Procella har galet bra support o tror andrahandsvärdet ligger bra till.

Postad 09 February 2015 - 12:14

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

• 190 inlägg
  • 1

Suck... Tycker det börjar lukta elgiganten nivå nu

På vilket sätt? Jag säger endast mina två ören, baserat på flera års erfarenhet av dessa två märken. Jag säger klart och tydligt att jag inte hört hans subb utan endast kan uttala mig om deras sortiment utanför de dyrare slutna subbarna. Detta är min personliga åsikt och jag är inte här för hembiobutikens skull, utan endast för att dela med mig av mina personliga erfarenheter.

Jag vill inte strida för SVS, men måste påpeka att det finns en anledning till att många entusiaster köper dem. Svs sb13-ultra har fått mycket beröm just till musiklyssning. Då den gräver djupt och spelar högt passar den utmärkt till film. Se:http://hometheaterreview.com/svs-sb13-ultra-subwoofer-reviewed/
Att procella är självklart enormt bra. Men att köpa en "balanssub" för närmre 25000kr kräver en mkt stor budget. Självklart hade jag föredragit en procella p15 framför min svs, men det är ca 35000kr i mellanskillnad. Jag kommer inom de närmsta åren köpa dedikerade hembiohögtalare och förmodligen blir det procella. Men deras subbasar är inte prisvärda enligt mig, de har dock ett format för inbyggnad, det väger säkert upp för de med en stadig kassa.

Det köper jag. Som sagt har jag ju inte din subb och den är säkert jättebra. Den har ju alla förutsättningar att förbättra de negativa saker som de portade subbarna har. Jag tror att det kommer funka jättebra. Anledningen till att jag inledningsvis reagerade, var att jag läste PB13-Ultra från början och den basen är ju inte direkt känd för att vara stram och tight.

Procella-subbarna är ju ganska nichade produkter och för de flesta blir dem inte det minsta prisvärda men så fort man har behoven som ingen annan fixar så blir de ju ovärderliga. Anledningen till att de är så dyra och speciella är ju att det är proffsprodukter från början och enligt Procellas riktlinjer skall man ju helst ha en P18 och P12 som balansering i rum som inte är större än ett vanligt vardagsrum. Det kostar, men det smakar också :)

Postad 09 February 2015 - 12:44

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
P18 är lite av en special som mest säljer i Asien o Ryssland . . P15 funkar bra i alla normala rum.....men klart Anders vill sälja P18 ;)

P12 som balans är helt nytt o dom kommer köra en demo på detta på ISE i Amsterdam som börjar imon..man kommer köra P18 + 3st P12 som balans. . . .Procellas "vanliga" balans subb är annars P10Si.

förresten Oscar så har Xilica delningsfilter som funkar bra till P610 med program framtagna för att dela P6 med P10Si

Postad 09 February 2015 - 14:10

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

P18 är lite av en special som mest säljer i Asien o Ryssland . . P15 funkar bra i alla normala rum.....men klart Anders vill sälja P18 ;)

P12 som balans är helt nytt o dom kommer köra en demo på detta på ISE i Amsterdam som börjar imon..man kommer köra P18 + 3st P12 som balans. . . .Procellas "vanliga" balans subb är annars P10Si.

förresten Oscar så har Xilica delningsfilter som funkar bra till P610 med program framtagna för att dela P6 med P10Si

P12 som balans är ju helt nytt i och med att P12 är helt ny men P10 har körts ganska friskt som balanseringssubb.

Det visste jag inte. Får kolla in de filtrena.

Postad 09 February 2015 - 14:37

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Xilica Xp-3060 är väl det som är lämpligast till 3xP610 http://www.thomann.d...lica_xp3060.htm Pär H eller Anders U har koll på hur dom skall programeras

Redigerat av Jolt, 09 February 2015 - 14:38.

Postad 21 February 2015 - 14:48

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Finns det några tester av p15? Hade varit kul att se om den spelar så pass linjärt som Oscarstegland säger. 

Postad 21 February 2015 - 15:02

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Finns det testet i "ljud o bild" tror dock inte det finns några mätningar där.

Jag har nån bild som togs under kalibreringen av mitt system ( proffskallibrering med ett gäng kalibrerade pro micar )
Men mätningarna säger väl mer om mitt rum än P15

Ingen bra bild tog den under kalibreringen, obs att kalibreringen inte va helt klar när bilden togs...blå linje är den som kalibreras .
Grafen är utan Smoothing, kommer tyvärr inte ihåg skalan, skall se om jag hittar en bättre bild där skalan är med

EDIT...verkar vara 10dB mellan dom grövre sträcken o då det svagare stäcket på 5dB mellan dom grövre

Bifogad fil  bas kurva.JPG   78.96K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Jolt, 21 February 2015 - 15:24.

Postad 21 February 2015 - 15:36

Unregisteredc9e4f56a
  • Unregisteredc9e4f56a
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Finns det testet i "ljud o bild" tror dock inte det finns några mätningar där.
Jag har nån bild som togs under kalibreringen av mitt system ( proffskallibrering med ett gäng kalibrerade pro micar )
Men mätningarna säger väl mer om mitt rum än P15

Ingen bra bild tog den under kalibreringen, obs att kalibreringen inte va helt klar när bilden togs...blå linje är den som kalibreras .
Grafen är utan Smoothing, kommer tyvärr inte ihåg skalan, skall se om jag hittar en bättre bild där skalan är med
EDIT...verkar vara 10dB mellan dom grövre sträcken o då det svagare stäcket på 5dB mellan dom grövre

attachicon.gifbas kurva.JPG

Ser snyggt ut Jolt :).

Postad 21 February 2015 - 15:49

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Det ser bra ut. Det hade varit grymt om du kan hitta bilden där skalan är med. 

Postad 21 February 2015 - 15:56

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Kollade skalan i AudioTools o editerade in skalan i texten ovan...10dB mellan dom grövre sträcken..5 dB mellan dom svagare

Jag ligger +-1dB mellan 33-100Hz sen tappar jag till -6dB ner åt 20Hz....det är rummet som inte vill ha mer energi under 30Hz

Postad 26 May 2015 - 08:42

Unregistered3a6eb13d
  • Unregistered3a6eb13d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Nu finns det några mer bilder i vårt album. Har fått dit alla ramar med tyg så att allt nu är dolt. Det enda man ser är en projektor och en duk :-)

Redigerat av Unregistered3a6eb13d, 26 May 2015 - 08:42.

Postad 20 October 2015 - 09:08

Unregistered3a6eb13d
  • Unregistered3a6eb13d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Nu har jag uppdaterat med lite fler bilder i mina album. Kommer fler snart men detta är i alla fall en början. VÄLDIGT svårt att knäppa i det här rummet. Det äter ljus.

Postad 20 October 2015 - 09:17

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0

Läckert :) väldigt avundsjuk på ditt rum

Skall få mina tre P10Si o fyra Procella DA-05 i dagarna. . .då kommer mer bilder från mig också

Edit, när man snackar om trollen dyker dom upp :)

Bifogad fil  P10.jpg   159.98K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Jolt, 20 October 2015 - 10:05.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.