Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W eller XTZ köpråd

97 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Bowers & Wilkins 683 (Golvhögtalare) 2 9.76106 (112) Inga priser
XTZ 99.36 FLR (Golvhögtalare) 9 9.607142 (27) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9.711538 (51) Inga priser
68 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 2 år sedan
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 * (1922 inlägg) 3 år sedan
B&W-klubben (532 inlägg) 5 år sedan
Köpråd - Högtalarpaket för surround 15-30000 (68 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 10 år sedan
Klipsch F3 vs B&W 683 Bastryck/diskant? (78 inlägg) 10 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 11 år sedan
Söker lite tips till vardagsrummet (6 inlägg) 11 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 11 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio rx 6 och rx 8 (978 inlägg) 11 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
Yamaha rx-v3067 eller denon x4000?? (6 inlägg) 12 år sedan
B&W DM603 vs Infinity Beta (4 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 12 år sedan
Lite extra kräm till B&W DM683 (15 inlägg) 13 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 13 år sedan
Test: B&W 683 vs 804S (25 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 13 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 13 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 13 år sedan
b&w (1 inlägg) 13 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 13 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 14 år sedan
Surround lösning till B&W DM683, HTM61 & DS3 (33 inlägg) 14 år sedan
Hemmabio-förstärkare till B&W DM643 som frontar (2 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 14 år sedan
Funkar den här kombinationen? (2 inlägg) 14 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 14 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 14 år sedan
Marantz SR6003 till B&W DM683 (12 inlägg) 14 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Behålla Dali Concept 8 eller köpa XTZ 99.36 (44 inlägg) 15 år sedan
B&W DM683 utgående? (14 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99.36 eller gamla kulthögtalare? (9 inlägg) 15 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 15 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkaren till B&W's 683? (129 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99.36 vs Hifiklubben (14 inlägg) 16 år sedan
Canton vs XTZ (12 inlägg) 16 år sedan
Inköp av vita högtalare (8 inlägg) 16 år sedan
B&W Högtalare, dm683 ihop med htm62 (32 inlägg) 16 år sedan
Vad är det för fel på B&W DM684? (19 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Stämmer priserna på Hi-Fi klubbben? (151 inlägg) 16 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 17 år sedan
Pris för begagnade B&W 683 (13 inlägg) 17 år sedan
DM683 prissänkt (1 inlägg) 17 år sedan
Audiovector K3 Signature vs. B&W 683 (24 inlägg) 17 år sedan
B&W DM683 (86 inlägg) 17 år sedan
*Officiell tråd: B&W DM600S4* (52 inlägg) 17 år sedan
B&W golvhögtalare till Rotel RB-1070 + RC-1070? (2 inlägg) 17 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 17 år sedan
Placering B&W DM683 (11 inlägg) 18 år sedan
Reciever till B&W DM683? (36 inlägg) 18 år sedan
Val av reciever till B&W 683? (13 inlägg) 18 år sedan
PM: Fjärde generationen från Bowers & Wilkins på väg! (451 inlägg) 18 år sedan
B&W DM683, HTM62... Förstärkare? (90 inlägg) 18 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlägg) 18 år sedan
B&W DM604 S3 eller DM683 (3 inlägg) 18 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 18 år sedan
B&W DM683 (154 inlägg) 18 år sedan

Postad 18 March 2010 - 21:37

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Om jag skall ge lite kritik som XTZ 99.36-ägare är att vissa skivor som var ett bra "stamp" i med mina tidigare B&W 603 S3, nu har tappat stampet och svänget liksom försvunnit lite. Nu är det ju inte så att XTZ inte spelar bra utan förmodligen snarare kanske att mina 603:or lade till lite "förskönande" frekvenser. Vissa gillar det och vissa gillar det inte så enkelt är det. Jag ska ärligt säga att jag hade kunnat tänka mig lite "extra sväng" så hade jag varit helnöjd.

Vad har du för stärkare och källa? Högtalarna är ju väldigt transparenta så jag tror att elektroniken kan spela stor roll till dessa högtalare.

Redigerat av Lovsta, 18 March 2010 - 21:40.

Postad 18 March 2010 - 21:49

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
[quote name='zyntax81' date='Mar 17 2010, 23:06 ' post='2830566']
Hehe västernorrland håller jag till i så Luleå är bra långt det med =)

AVD i sundsvall är bra tycker jag. vet dock ej om de har önskade högtalare men det finns alltid fler att prova.

Postad 18 March 2010 - 21:59

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Börjar må illa av att vissa envisas med att kalla xtz 99.x serie för transparenta. Det är jätte kul att man är nöjd med sina högtalare, men transparenta är de absolut inte.

B&W 683 är förövrigt inte heller transparenta, så provlyssna och välj den färgning som faller dig bäst i smaken.

Postad 18 March 2010 - 22:04

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Börjar må illa av att vissa envisas med att kalla xtz 99.x serie för transparenta. Det är jätte kul att man är nöjd med sina högtalare, men transparenta är de absolut inte.

B&W 683 är förövrigt inte heller transparenta, så provlyssna och välj den färgning som faller dig bäst i smaken.

Vad menar du med att dom Inte skulle vara transparenta. Dom har ett neutralt ljud, dvs ett ljud som inte är speciellt färgat. Den enda kritik Dontello framförde var att dom inte riktigt svängde, jag får mina att svänga rätt rejält med min källa. Och eftersom dom visst är transparenta så hade jag bara för funderingar på vad han hade för elektronik, säger inte att hans grejer är dåliga men kanske bara behöver nått som svänger till det hela helt enkelt, en DAC kanske.

Redigerat av Lovsta, 18 March 2010 - 22:07.

Postad 18 March 2010 - 22:50

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Tycker för min del att xtz i sina finare serier använder sig av kvalitetselement som säkert många andra tillvekare använder ochså .Men tror själva namnet xtz klingar lite dåligt i dels öron ,dom kanske hört nån modell som varit mindre lyckad och sen tror att alla modeller låter likadant .Ungefär samma fenomen som med mina högtalare alltså :)

Men snälla nån dra för tusan inte in några Cerwin Vega in i denna diskution (!) Troll.
Jo jag har själv ägt ett par Cerwin Vega DC15 med bättre förstärkeri än du har till dina 12or så även om du har den bästa/näst bästa Cerwin serien så dra för tusan inte paralleller med dom och välljud i någon grad överhuvudtaget. I alla fall inte i min tråd. Sure kul högtalare om man är 15år.
Sen om du "tror" att xtz klingar illa i någons öron så vad hjälper det mig i mitt val? För att vissa säger att Cerwin låter skit? Ok ta det från mig också då, även din DC serie låter skit. Prova att spela upp något med en balanserad förstärkare där du inte kan vrida bas i max och diskant i botten för att få ett jämnt ljud.

Postad 18 March 2010 - 22:58

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Om jag skall ge lite kritik som XTZ 99.36-ägare är att vissa skivor som var ett bra "stamp" i med mina tidigare B&W 603 S3, nu har tappat stampet och svänget liksom försvunnit lite. Nu är det ju inte så att XTZ inte spelar bra utan förmodligen snarare kanske att mina 603:or lade till lite "förskönande" frekvenser. Vissa gillar det och vissa gillar det inte så enkelt är det. Jag ska ärligt säga att jag hade kunnat tänka mig lite "extra sväng" så hade jag varit helnöjd.

Till film har jag bara testat lite grann men där spöar mina 99.36 B&W 603 S3 med hästlängder! Där var jag aldrig riktigt nöjd med mitt B&W 5.0 system som stannade liksom i högtalarna. Nu är det riktigt detaljerat och mkt större, "svänget" saknar man inte i film så den minusposten existerar inte här utan bytet i filmsammanhang är bara plus.

Är det någon här nere i centraladelen av södraste Sverige som äger ett par B&W 683 så ställer jag gärna upp med mina XTZ 99.36 för lite lyssning och erfarenhetsutbyte. MA RX6/RX8 är också välkomna i jämförelse.

Tackar för din input, ovanligt ärligt måste jag säga.

Ja det är möjligt att det är så. Men, faktum är, eller jag ska inte säga faktum men så vitt jag vet så går det inte få mer rent och högupplöst ljud för dessa pengar, med dessa xtz-högtalare om det så är 99.36 eller stativaren så får man helt enkelt ett ljud som låter mycket dyrare än vad prislappen ligger på. Sen om man gillar ljudet är en annan femma, jag gör det så jag får vara riktigt nöjd med mitt köp.

Jag är som sagt ingen audiofil som sitter och sippar Cognac eller Whiskey med mina ljudkännar vänner en Fredag och jämför vilka frekvenser man hör, obs menar absolut inte att du skulle vara någon sån eller eg. något negativt med det heller.
Jag vill bara ha bra och balanserat ljud men gärna med lite drag i registren samtidigt.
Helt ofärgat vill jag inte ha ljudet ärligt talat men heller inte att det drar åt något håll så åt skogen som tex Cerwin.

AVD i sundsvall är bra tycker jag. vet dock ej om de har önskade högtalare men det finns alltid fler att prova.

Ska kollas upp, tack för tipset.

Blir så på Lördag, inser att B&W inte är helt neutrala och det har jag heller aldrig trott. Men faller dom mig i smaken så följer dom med mig hem.

Postad 18 March 2010 - 23:12

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Idag fick jag min Onkyo förstärkare som jag beställde från Dustin Home.
Packar upp den och blir lite förvånad när det inte är en EU strömkabel utan en UK strömkabel medskickad.
Plockar upp förstärkaren och ser att det är ett emblem där det står UK Edition. Känns lite surt, kanske inget att reta upp sig på men det står ingenstanns på deras hemsida om det.
Petitess kanske men lite irriterande ändå. Dom ska få skicka en svensk strömkabel bara för principen.

Postad 18 March 2010 - 23:16

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Men snälla nån dra för tusan inte in några Cerwin Vega in i denna diskution (!) Troll.

Varför är du så aggresiv då? Jag drog bara en parallell att fördomar mot vissa märken inte är ovanligt, inget annat....Sen om du tycker mina högtalare är skit så är det väl upp till dig,kan ju i alla fall nämna att jag har kompisar som sitter på ino grejer och även jm lab elektra ,alltså långt dyrare högtalare än dom du är intresserad av och så mkt sämre låter inte mina ,dom hänger med riktigt skapligt i finliret .Du får tro vad du vill men vi har nog knappast fel på öronen allihop,15 år är vi inte heller.... (är du otrevlig så kan jag va det med,tack för mig)

Redigerat av sollerön, 18 March 2010 - 23:54.

Postad 18 March 2010 - 23:41

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

Vad menar du med att dom Inte skulle vara transparenta. Dom har ett neutralt ljud, dvs ett ljud som inte är speciellt färgat. Den enda kritik Dontello framförde var att dom inte riktigt svängde, jag får mina att svänga rätt rejält med min källa. Och eftersom dom visst är transparenta så hade jag bara för funderingar på vad han hade för elektronik, säger inte att hans grejer är dåliga men kanske bara behöver nått som svänger till det hela helt enkelt, en DAC kanske.

Jag kompletterar med lite info: Jag kör med HK970 och HD970 dvs inga "High-end" men bra mkt bättre än en "Hemmabioförstärkare" för en massa pengar. HK är ganska kända för just att få det att svänga lite "extra", snälla i karaktären och lite "extra krydda" kan man nog säga.

Sen svänger det visst, men om man ska vara lite generell så är det några skivor i cd-samlingen som svänger lite mindre än innan. Å andra sidan är det andra cd-skivor som har tagit ett steg uppåt med alla detaljer som kommit fram etc. Mina XTZ 99.36 sitter jag gärna och lyssnar seriöst på musiken med, men deras styrka är väl inte direkt att få fötterna att stampa på folk som sitter utanför sweetspot och inte lyssnar aktivt om ni förstår vad jag menar.
Jag inbillar mig att tex B&W är lite mer stampatakten flirtiga av sig vilket jag dock inte har någon beläggning för gällande de nyare modellerna.

Postad 19 March 2010 - 00:00

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Varför är du så aggresiv då? Jag drog bara en parallell att fördomar mot vissa märken inte är ovanligt, inget annat....

Aggressiv vet jag inte, men lika bra att sätta P direkt när fanboys kommer in och trollar.
Rejäl massuppfittning ni Cerwin förespråkare har för er. Tex varför har du en equalizer? Jag vet svaret såklart.
Nåja lite väl mkt påhopp kanske men jag tyckte verkligen inte din post tillförde något, du hade ett antagande som inte säger ett dyft. Däremot vill du få fram att dina Cerwin minsann är bra.

Jag kompletterar med lite info: Jag kör med HK970 och HD970 dvs inga "High-end" men bra mkt bättre än en "Hemmabioförstärkare" för en massa pengar. HK är ganska kända för just att få det att svänga lite "extra", snälla i karaktären och lite "extra krydda" kan man nog säga.

Sen svänger det visst, men om man ska vara lite generell så är det några skivor i cd-samlingen som svänger lite mindre än innan. Å andra sidan är det andra cd-skivor som har tagit ett steg uppåt med alla detaljer som kommit fram etc. Mina XTZ 99.36 sitter jag gärna och lyssnar seriöst på musiken med, men deras styrka är väl inte direkt att få fötterna att stampa på folk som sitter utanför sweetspot och inte lyssnar aktivt om ni förstår vad jag menar.
Jag inbillar mig att tex B&W är lite mer stampatakten flirtiga av sig vilket jag dock inte har någon beläggning för gällande de nyare modellerna.

Förstår exakt vad du menar och uppskattar det. Nu har jag nästan bestämt mig för B&W, rätt eller fel vet jag inte känner bara att om jag tycker dom låter nog bra så köper jag dom. Finns säkert massa andra märken jag kan få bättre eller lika bra ljud om jag köper. Men känns juste att åka och provlyssna så man vet. Monitor Audio hade hembiobutiken på rabatt nu och dom är säkert jäkligt bra. Men då är man inne på att handla olyssnat igen då.
Butiken i Svall jag fick tips om ska jag svänga in på också!

Postad 19 March 2010 - 00:31

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
För att tillföra tråden nåt vettigt så tycker jag som du, bättre köpa ett par man kan provlyssna . Tror nog dom b&w är riktigt bra , lyssnade på ett par på hifiklubben och dom låter ju inte illa om man säger så :) (modell minns jag inte men dom kostade runt 12-13k nånstans.....)

Redigerat av sollerön, 19 March 2010 - 00:33.

Postad 19 March 2010 - 01:33

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Förstår exakt vad du menar och uppskattar det. Nu har jag nästan bestämt mig för B&W, rätt eller fel vet jag inte känner bara att om jag tycker dom låter nog bra så köper jag dom. Finns säkert massa andra märken jag kan få bättre eller lika bra ljud om jag köper. Men känns juste att åka och provlyssna så man vet. Monitor Audio hade hembiobutiken på rabatt nu och dom är säkert jäkligt bra. Men då är man inne på att handla olyssnat igen då.
Butiken i Svall jag fick tips om ska jag svänga in på också!

Innan du bestämmer dig så vill jag bara säga att när jag lyssnar på musik tycker jag om när det förmedlar något, men för den skullen är inte jag heller sån där sån där finsmakar-audiofil, även om jag har blivit rättså kräsen när det kommer till hifi. Det här är mina omdömen, men B&W 683 gav inte mycket alls, B&W CM7 gav lite grann, tillslut så blev det xtz stativare + sub, det första jag märkte var att till musik skulle inte subben ens behövas, iaf inte så länge jag bor i lägenhet, men mina högtalare förmedlar iaf någonting eller man kan få rysningar helt enkelt för att det låter så bra. Och iaf här hemma utan sub så spelar xtz-stativaren ifrån dessa B&W på dom flesta punkter, distad gitarr kan jag däremot tänka mig låter bättre på dessa B&W. Jag skulle verkligen velat höra CM9 också men dom hade inte dessa inne på hifiklubben när jag var där. Däremot lyssnade jag på Dali också, den enda av dali-modellerna som imponerade på mig var Dali Mentor 6, allt som var billigare hade likt B&Ws högtalare inte den klarhet jag var ute efter. Det jag vill komma fram till är att är du ute efter ett klart och neutralt ljud med bra dynamik och hela köret så är XTZ ett bättre val än B&W. Sen demades B&W på hifiklubben med NAD M3 vilket inte jag tycker är bästa kombon iofs, däremot var den som näven i handsken med Dali Mentor.

Redigerat av Lovsta, 19 March 2010 - 01:35.

Postad 19 March 2010 - 05:18

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

En sista diss av XTZ från min sida.
Jag hade som sagt 99.36 innan, har också haft 99.26 med tillhörande passiva basar.
Jag anser som sagt att dessa låter platt, tråkigt och o-engagerande. Jag har också svårt att tycka att de är så välupplösta som du tycker.
Idag kör jag Dynaudio Focus-serien som är erkänd för att vara homogen, alltså att inget sticker ut. Den är känd för att vara otrolig neutral.
Jag kan säga att det svänger som FAN i jämförelse med gamla XTZ. Nu kostar de också mer men de extra slantarna är värda alla dagar i veckan. Jag slutade lyssna på musik efter ett par månader med XTZ. De var trevliga en liten stund men inte i längden.

När jag kritiskt har lyssnat på högtalaren (inte musiken) har jag kommit fram till att de inte är transparanta.
Bastrummor låter lite platta. Diskanten låter lite återhållen. Mellanregistret låter en aning konstgjort - nästan ett uns av burkigt ljud, kanske lite nasalt ibland.
Elgitarrer har inte rätt driv.
Nu snackar vi dock om små grejer men det är också de som spelar in i längden - iaf för mig.

Jag har drivit samtliga med diverse olika elektronik för att verkligen ge grejerna en ärlig chans och dessutom har jag testat i ett par olika rum och t.o.m. två olika bostäder.

Att du sedan tycker om dem är ju kanon och jag respekterar det - de är skitsnygga och jättebilliga och dessutom alltid roligt att köpa svenskt. Se inte mitt inlägg som ett påhopp utan en annan sida av myntet bara.

Postad 19 March 2010 - 10:12

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Bara för att ställa till det lite, försök lyssna på Monitor Audio RX8 för där har du utseendet, drivet OCH diskanten. Har ännu inte läst någon negativ kommentar om dem här på forumet. Självklart har jag lyssnat på dem. För min del så kände jag inte för att slanta upp 10.000:- extra mer än XTZ pga ekonomi och barn. Men bortsett från det så hade jag gärna haft dem hemma.

Postad 19 March 2010 - 10:52

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Jag blir lite förundrad över din intryck Kenta777.....så här har du tidigare skrivit i tråden för XTZ

"Jag har 99.26 med matchande basar under och har bytt från mycket dyrare prylar till dessa.
Jag tror jag har hittat hem.
Jag har spelat i kanske ett halvår till år nu och är supernöjd. Det bästa med denna kombo förutom att den är så grymt snygg, är att den är otroligt versatil.
Jag kan lira allt ifrån jazz till dödsmetall och det låter bra, förutsatt att källan låter bra.
Jag har tinnitus tyvärr och det har gjort att jag är mycket känslig för skarpa s-ljud och det finns inte en tillstymmelse till skarpa sådana (med rätt förstärkare vill säga, i mitt fall Marantz). Basen är fast och brutal om man vill. Den enda nackdelen var att när jag beställde så kom det en hel pall med 60kg högtalare (och en basförstärkare) och det skulle jag alltså få undan upp i lägenheten snabbt innan grannarna la vantarna på det hela."

Citera(Kenta777 @ Apr 18 2009, 19:02 )
Jag har haft 26/17 och störde mig enormt på pianolacken.. snacka om damm-samlare. Dock var ljudet fantastiskt bra!
Har du plats och lust att ha en massa kablar på golvet samt står ut med pianolacken så satsa på 26/17.

Räkna med en hel del skruvande innan du får till basen bara, men det gäller väl egentligen alla basar.

Givetvis får alla tycka precis som man vill och alla kan ändra sig men jag blir lite tveksam till dina utlåtanden när det känns lite som natt och dag........ :)

Postad 19 March 2010 - 12:38

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Bara för att ställa till det lite, försök lyssna på Monitor Audio RX8 för där har du utseendet, drivet OCH diskanten. Har ännu inte läst någon negativ kommentar om dem här på forumet. Självklart har jag lyssnat på dem. För min del så kände jag inte för att slanta upp 10.000:- extra mer än XTZ pga ekonomi och barn. Men bortsett från det så hade jag gärna haft dem hemma.

Yes jag ska svänga in på AVD och provlyssna Monitor Audio också, både RX6 och RX8.
RX8 då antar jag att jag kan skicka tillbaka Onkyo 807 och gå på något större?
Hur tyckte du att de lät jämfört med både XTZ och B&W?
Förstår det, egentligen hatar jag att bränna så här mkt pengar på högtalare också ärligt talat.

Postad 19 March 2010 - 16:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Jag blir lite förundrad över din intryck Kenta777.....så här har du tidigare skrivit i tråden för XTZ

Det är helt i sin ordning.
Intrycken varade tyvärr inte så länge och när man senare jämförde med något som bevisligen är neutralt och kanon på alla vis (Dynaudio) så bleknar tidigare intryck. Det blir givetvis ingen rättvis jämförelse eftersom mina Focusar hade ett listpris som nya på typ 25000:- till mot 99.36.

De gamla 99.36:orna står hos en polare som är kanonnöjd, precis som jag var ett tag. Innan hade jag som du har läst 99.26 med passiv basdel och de högtalarna skall enligt vad jag fått veta blivit vidaresålda ett antal gånger av samma anledning. Nöjd ett tag och sedan tråkigt.

Postad 19 March 2010 - 16:17

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Nu har jag ju inte hört 683 utan bara mina egna 603:or samt så har jag ju inte hört mina XTZ i samma lokal som RX8.
Men jag körde faktiskt en av låtarna hemma igår som butiken körde som demo när jag lyssnade på RX6, RX8, Elac 137, Tangent Clarity 8, Audio Vector Ki3 och Super. Vilken var Joe Bonamassas Reconsider Baby och där fick jag faktiskt en fingervisning. Dock skall tilläggas att förutom lokalen så har jag hemma bara en HK970-setup medans de demades med HK990-setup.
Men XTZ hänger med riktigt bra på alla fronter och lirar gitarrer bättre än Elac tex och fylligare än Audio Vector. 3d-bilden är dock inte riktigt lika bra som Audio Vector och RX-modellerna det blir lite plattare tycker jag.

Men för att snacka om RX så, så finns det liksom inget att störa sig på som jag annars är expert på att hitta detaljer som gör att nja... Och ska man lyssna av forumet lite så är det några som klagar på B&W att de kanske låter instängt och andra tycker absolut det inte. och likaså XTZ några tycker si och några tycker motsatsen, men ingen verkar ha någon direkt bu-sida att ta upp med RX-modellerna vilket är ganska fenomenalt tycker jag.

De har fylligheten som gör att en djup virvel låter som en djup virvel och ingen piccola-virvel som tex Audio Vector. Röster är riktigt bra och inte nasala som jag upplevde bla System Audio Ranger för 27.000:- gav. Och diskanten ger mkt detaljer. Ja.. jag har inget negativ att säga alls om dem. Konstigt att jag inte köpte dem kan jag nog konstatera så här i efterhand. Men som sagt pengar och barn...

Postad 19 March 2010 - 16:34

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

Konstigt att jag inte köpte dem kan jag nog konstatera så här i efterhand. Men som sagt pengar och barn...

Ha-ha.. nu kommer jag ihåg att förutom pengarna och ev. hantering av barn så gillade frugan designen mkt bättre på XTZ än RX. så kan det gå... :-)

Postad 19 March 2010 - 16:37

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ino pip med moduler .....där har du små högtalare som kör 8:or runt xtz-683 mfl.....

Postad 19 March 2010 - 17:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

men ingen verkar ha någon direkt bu-sida att ta upp med RX-modellerna vilket är ganska fenomenalt tycker jag.

Jag har hört att de ska vara ljusa, inte så neutrala. Har också fått höra att diskanten kan bli påträngande. Så unisont positivt är det inte.

Postad 19 March 2010 - 17:17

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Se där ja! Det vore väl konstigt om dessa skulle klara sig undan kritik :-)
Allt är naturligtvis tycke och smak, men av alla de jag jämförde med så anser jag inte som ljusa, men då hade jag Elac och Audio Vector bla att jämföra med och de är ljusare framförallt Audio Vector som var hur ljusa som helst i jämförelse. Diskanten har jag svårare att uttala mig om då jag inte lyssnade med så mkt eget och bara på plats, Elac kände jag skulle bli jobbiga i längden men inte RX. Däremot hade RX i stort sett samma info i toppen som Audio Vector men inte så ljusa och mycket mer kropp och tyngd i ljudet. Finns många också som blandar ihop RX med förra modellen RS har jag märkt (inte för att din källor kanske gör det men ändå).

Postad 19 March 2010 - 19:16

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Nu har jag varit och provlyssnat på Monitor Audio RX6/RX8.
Samt Elac och Canton.
Den som sa att RX8 hade vass diskant är verkligen ute på cykelfärd. Jag tyckte dom spelade väldigt balanserat och bra.
Däremot ser jag ingen anledning att köpa rx6 då jag tyckte rx8 gav mkt mer.
Elac fick gå bort fort till fördel av rx8.
Jag for vidare på hifiklubben och lyssnade på B&W 683.
Jag gillade verkligen ljudet i dom, roliga men inte påträngande på något vis.
Att jämföra med RX8 blir svårt då rummen var så otroligt olika. RX8 lyssnade vi på i ett helt dämpat rum och hifiklubben var odämpat och stort rum.
Men fick känslan av att det går att spela högre med b&w och att dom inte var lika neutrala men jävligt underhållande.
Som sagt rummen spelar in väldigt mkt och det känns omöjligt att bestämma sig på så kort lyssningstid.
Jag gillade nästan b&w bättre men nästa provlyssning får avgöra.

Postad 19 March 2010 - 19:25

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Hör med butikerna om du får låna hem högtalarna. Gött att prova dem hemma innan man bestämmer sig.
Hifiklubben brukar inte vara omöjliga iaf.

Postad 19 March 2010 - 19:48

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Hör med butikerna om du får låna hem högtalarna. Gött att prova dem hemma innan man bestämmer sig.
Hifiklubben brukar inte vara omöjliga iaf.

det ska jag nog göra, får fråga på båda ställena.
Vore ju det absolut bästa.

Postad 19 March 2010 - 19:51

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Visst är det så, prova i ditt rum, med dina grejer. Det kanske inte stämmer alls. Och det vore tråkigt ju..

Postad 19 March 2010 - 20:36

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Verkar som om vi har fått ganska lika intryck av dom olika märkena. RX8 har inte bara ett extra element än RX6 utan är även en 3-vägs högtalare samt har större kabinett så den spelar "mer" inte bara i basen utan på bredden också så det är ju den du skall jämföra med 683.
Du gillade ju även utseendet på 683 så där är det ju inget problem. Att den är några tusenlappar billigare gör det kanske hela lite lättare att välja? 683 är nog dock lite mer trögdriven för en förstärkare, men har du pre-out kan du ju alltid slänga på ett slutsteg om så önskas. Har du lyssnat med 2-kanal eller med biomaskin vid lyssningarna? Har för mig att du skulle köra med Onkyo bio eller? Bara så att du lyssnar med liknande förutsättningar. När jag var ute och lyssnade för några år sedan var jag uppe på Denon i 30.000:-klassen som inte klarade av att matcha 2-kanalaren Denon pma 1500 som kostar väl ca 7-8000:-

Redigerat av Unregistered0c078b54, 19 March 2010 - 20:38.

Postad 20 March 2010 - 00:36

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Ja precis min uppfattning blev väldigt mycket mer högtalare att gå upp på RX8.
Roligast av allt var att dom hade en Velodyne 1200 Ultra som vi körde till och det är inget snack om att det är den subben jag ska ha. ******** vilken bra sub. Där behöver jag inte fundera längre, en sån ska jag ha oavsett högtalarval.
Men det som ställer till det lite är att man är inte van att lyssna i ett så dämpat lyssningsrum så det är jäkligt svårt att jämföra högtalarna när de inte står bredvid varandra.
Som förstärkare körde vi en Integra 50.1 och den ska ju vara tämligen lik Onkyo eftersom dom är tillverkad av Onkyo.
På Hifiklubben drev dom 683orna med en Nad 2 kanals stärkare i 10kkr klassen.
Tänkte försöka plocka med min egen förstärkare eller testa 683orna med en receiver samt plocka med fler egna skivor.

Elac och Canton lyssnade jag på och dom var inte för mig. Visst Elac hade en jäkla bas och driv men väldigt blöt bas jämfört med både 683 och RX8.

Fan vad svårt det här blev, jag har ingen aning vilken av dessa högtalare jag ska välja.
Det behövs lyssnas längre.
Får nog döpa om tråden till RX8 eller 683 =)

Postad 20 March 2010 - 14:34

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Ok då var lyssningsrond #2 avklarad med egen musik utbränd från Flac rippar.
Började på hifiklubben med höga förväntningar.
Blev ridå direkt, jäklar vad mycket sämre intrycket blev.
Hade med mig en enormt blandad musik och jag tappade hakan av vad mkt sämre det lät idag.
Nåja vidare till Avd (som förövrigt är den överlägset bästa butik jag varit i kontakt med).
Där riggade vi upp Integra receivern igen med rx8 utan sub först.
Wow nu lät det bra, riktigt jxvla bra! Lyssnade igenom alla möjliga svåra låtar, allt från System of à down till tracy Chapman och rap med dr dre.
Allt lät verkligen bra, riktigt bra.

Sen kopplade vi in velodyne subben!
Damn nu hände det grejer, spelade verkligen skitbra ihop med rx8.
B&W ligger ljusår efter, tyckte de lät kul först men i efterhand så spelar dom inte ens i samma liga.
Nu har jag iaf bestämt mig och velodyne subben är beställd och nu ska jag bara fundera ut vilken färg jag ska välja på högtalarna.

Tack så mkt för tipset om butiken AVD i svall och om just monitor audio.
Rekommenderar AVD till alla, överlägset trevligast och kunnigaste personalen jag träffat.
Mitt i provlyssningen kommer ena killen in med kaffe, service?
10/10 både för avd och rx8.

Postad 20 March 2010 - 14:49

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Schyst att du fann det du gillar,det lönar sig att åka och lyssna på flera olika märken. :)

Postad 20 March 2010 - 17:27

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Man får gratulera till nya leksaker. Kul att det blev helt annat än vad du hade tänkt dig.
Den noob man är så blir jag nyfiken på denna sub. Vad tillförde den för jag har mina aningar om att 8orna kan spela rätt fin bas?

Postad 20 March 2010 - 17:57

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Man får gratulera till nya leksaker. Kul att det blev helt annat än vad du hade tänkt dig.
Den noob man är så blir jag nyfiken på denna sub. Vad tillförde den för jag har mina aningar om att 8orna kan spela rätt fin bas?

En subwoofer spelar djupbas något som majoriteten av golvhögtalare inte kan spela alls eller nära.

Postad 20 March 2010 - 18:16

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

*
Tackar tackar! Kul att det var sån fart i den här tråden och att jag fick hjälp på rätt spår. Naturligtvis blev slutpriset långt över vad jag hade tänkt men däremot blir jag nog toknöjd istället =)
Som du säger så levererar RX8 grymt bra utan sub.
Det subben hjälpte till med var att den fick RX8orna att fylla ut ännu lägre register.
Gick att spela löjligt högt med fint ljud till all musik. De spelade så bra tillsammans så du märker inte att subben är ikopplad förns du stänger av eller på den.
Riktigt smutt med fjärr till subben också. Det enda jag fick göra var att ändra volymen lite grand beroende på musik och inspelning. Ingen dealbreaker visserligen men skön funktion. Sen autokalibreringen är ju kalas.
Min ursprungstanke var att spela 2 kanal utan sub med så pass bra frontar, men efter att ha lyssnat på musik med den subben ikopplad så tänker jag aldrig låta den stå avstängd när jag får hem grejerna =)

Redigerat av zyntax81, 20 March 2010 - 18:31.

Postad 20 March 2010 - 18:30

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Schyst att du fann det du gillar,det lönar sig att åka och lyssna på flera olika märken. :angry:

Yes håller med dig nu ;) Riktigt glad för att skorvdalen tipsade om Avd, kan inte berömma grabbarna där tillräckligt.
Fy f*n sicken skön butik, att jämföra dom med hifiklubben vore som att jämföra In Flames med Per Gessle haha.
De stängde 14.00 idag och killen som hjälpte mig att provlyssna erbjöd sig snabbt att vi skulle ta provlyssning efter stängning ifall jag inte hann lyssna tillräckligt(!)

Sen på tal om olika märken så ångrar jag att jag köpte Onkyo stärkare innan jag var till AVD för dom har börjat sälja Integra istället och det är riktigt bra förstärkare vill jag lova.
Mitt nästa köp blir inte Onkyo utan det blir en Integra, no doubt about it. Spelade stereo lika bra som en stereo förstärkare.
Aja man lär sig av att lyssna runt, synd att man impulshandlar ibland på nätet. Kommer hädanefter aldrig handla på annat ställe än AVD.

Redigerat av zyntax81, 20 March 2010 - 18:30.

Postad 20 March 2010 - 19:48

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Så du svängde över till RX? Ja, dom låter ju förbannat bra och så är dom riktigt snygga i pianolack särskilt vit. Men det kostar 3.000:- extra för bara frontarna har jag för mig.

Vad gjorde att B&W lät så mkt sämre andra gången? Körde ni med annan förstärkare eller var det för höga förväntningar? Du tyckte ju dom lät "roligare" första gången? Intresserad av dina åsikter.

Ang sub så har det ju absolut att göra med kvalitén på subben. En riktigt bra sub kan man ha till musik och en mindre bra går fetbort. Själv har jag lite akustiska problem som gör att jag inte alls vill ha mkt djupbas till musik men däremot mkt låga mellanregister vilket är lite svårare att trolla fram. I ett bättre dämpat rum så kan man fläska på med mer bas.

Postad 21 March 2010 - 07:10

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Så du svängde över till RX? Ja, dom låter ju förbannat bra och så är dom riktigt snygga i pianolack särskilt vit. Men det kostar 3.000:- extra för bara frontarna har jag för mig.

Vad gjorde att B&W lät så mkt sämre andra gången? Körde ni med annan förstärkare eller var det för höga förväntningar? Du tyckte ju dom lät "roligare" första gången? Intresserad av dina åsikter.

Ang sub så har det ju absolut att göra med kvalitén på subben. En riktigt bra sub kan man ha till musik och en mindre bra går fetbort. Själv har jag lite akustiska problem som gör att jag inte alls vill ha mkt djupbas till musik men däremot mkt låga mellanregister vilket är lite svårare att trolla fram. I ett bättre dämpat rum så kan man fläska på med mer bas.

Haha jag det blev verkligen U-sväng. Nej samma NAD 2-kanal förstärkare för 11000kr.
Jag håller med dig pianovit är ju sinnessjukt läcker, däremot passar inte färgen så bra hemma hos mig så det blir svart ek för mig.

Ärligt talat förstår jag inte själv hur B&W kunde låta så mkt sämre andra lyssningen. Antagligen var jag psykiskt inställd på dom och försökte kritisera Monitor Audio. Polaren som var med sa på en gång att B&W inte alls var i samma klass.
Jag antar att jag hade höga förväntningar i kombination med att Hifiklubbens egna utvalda skivor lät bra men med min egen musik så gick det sämre för dom. Det "roliga" försvann. Svårt att sätta fingret på vad som var fel men dom spelade inte olika musiksort tillräckligt bra enligt mig. Lite skräniga låtar som Blink 182 gick bort direkt på B&W.
Precis alla musiksorter spelades bättre på Monitor Audio.

Nu spelade ju Monitor Audio i ett ordentligt dämpat rum så jag antar att jag blev lite "fartblind" vid första lyssningen.
De spelade så rent och snyggt i kombination med väldämpat rum så antar att man inte blev imponerad pga det.
Vid första spelningen tyckte jag inte att de spelade ut så att säga, lite återhållsam.
Men nu när jag fick ladda på med min egen musik så kan jag säga att dom spelade ut! Särskilt i kombo med Velodyne subben då. Spelglädjen finns där, det går att kräma på rejält och låter bara bättre ju mer man drar på. Alla register hänger med utan att något sticker ut eller låter återhållet. B&W i jämförelse spelade inte lika balanserat eller egentligen inte bättre på någon punkt alls. Vid första lyssningen kändes det som att B&W klarade att spela högre, men efter andra lyssningen känns det tvärt om. Som sagt heldämpat rum mot odämpat öppet rum gör en svår jämförelse helt klart.

Säg så här, jag släpade med min flickvän på andra lyssningen och hon satt och jäspade på hifiklubben och frågade varför så dyra högtalare lät så dåligt.
På AVD hade hon skitroligt och satt och aktivt ville höra olika låtar för det lät så förbaskat bra tyckte hon.

Postad 21 March 2010 - 11:05

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
akustiskt bra rum är a och o vid en provlyssning..... kan inte för hela världen förstå hur hifi klubben tänker med provlyssningar mm....var själv inne o ville provlyssna nya cm serien....högtalarna stod längs med sidan tillsammans med 22 andra par.... hör du hur bra mellanregistret är utbröt säljaren medans skiten stod o skränade tillsammans med en nad stärkare... nada bas o det hela lät sämre än sämst....hallå säger jag.... kan ni inte bära in skiten i high end rummet med hyffsad akustik....och ja nu lät det faktiskt riktigt bra.....tänk om jag var en seriös köpare och inte bad om att få de provlyssnade i det rummet.....poff de gick miste om ett ganska dyrt köp pga en sketen högtalar placering....även dom måste väl ha koll på akustik o hur mkt detta spelar in...

de flesta tycker b&w låter kasst just hos hifiklubben men sedan i hemma miljö är det helt andra uppfattningar....just pga akustik och detta är en liten fingervisning hur mkt akustik faktiskt spelar in.....ska man jämnföra högtalare så skall de stå bredvid varanndra i samma rum eller återminstånde på lika vilkor...annars blir det väldigt varierande resultat....det är nästan ofattbart hur en dyr-erkänt bra högtalare presterar i ett dåligt rum...det låter verkligen skit.....

ps... det är ändå inget dåligt val du gjorde...rx8 verkar väldigt bra för sitt pris och alla som haft med dessa att göra verkar väldigt nöjda.....jag har tyvärr inte fått chansen att provlyssna dom...deremot lillebror rx6 och den lät väldigt nice tillsammans med naim nait.....

Postad 22 March 2010 - 01:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Som sagt heldämpat rum mot odämpat öppet rum gör en svår jämförelse helt klart.

Det är inte bara svårt. Det är nära på omöjligt att dra slutsatser i helt olika rum. Som du själv skriver så handlar det om dämpat vs odämpat rum. Dessutom verkar det handla om bra vs dålig placering (uppradade längs med ett skyltfönster har flera Hifiklubbenbutiker. Knappast optimalt :) )

Postad 22 March 2010 - 09:18

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Är ju A och O att en butik tar sig tid för en kund om intresset finns att köpa något. Därför jag alltid vänt mig till bra butiker när högtalare och elektronik skall köpas. Jag förväntar mig att vid en ev grundlig lyssning så skall högtalarna placeras i ett lyssningsrum eller liknande.

Kul att du hittade högtalare :-) Men prova att köra utan sub, sub hör hemma i hemmabion :)

Postad 22 March 2010 - 09:39

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Det är inte bara svårt. Det är nära på omöjligt att dra slutsatser i helt olika rum. Som du själv skriver så handlar det om dämpat vs odämpat rum. Dessutom verkar det handla om bra vs dålig placering (uppradade längs med ett skyltfönster har flera Hifiklubbenbutiker. Knappast optimalt :) )

Självklart har du helt rätt, låter som att jag ratar B&W helt och hållet så är det inte. Bara det är för just mig funkade Monitor Audio bättre och jag kände att RX8 var en bättre högtalare.
Läste nu i efterhand recension där RX och 683 jämfördes och RX klev ut som testvinnare, så helt fel ute verkar jag inte vara.
Som sagt väldigt svårt att jämföra högtalare i så otroligt olika förutsättningar.
RX6 lyssnade jag däremot i ett annat rum och de lät väldigt bra där också så jag bestämde mig att RX serien verkligen var skitbra.

Postad 22 March 2010 - 09:44

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Är ju A och O att en butik tar sig tid för en kund om intresset finns att köpa något. Därför jag alltid vänt mig till bra butiker när högtalare och elektronik skall köpas. Jag förväntar mig att vid en ev grundlig lyssning så skall högtalarna placeras i ett lyssningsrum eller liknande.

Kul att du hittade högtalare :-) Men prova att köra utan sub, sub hör hemma i hemmabion :)

Angående butiken, japp 100% håller jag med dig. Hifiklubben kommer jag inte sätta min fot i igen.
AVD erbjöd mig allt jag önskar som kund och fick ta min tid att provlyssna massa olika högtalare. Inga färgade åsikter och mkt kunskap. Trevliga killar som inte jäktar något köp och att man blir bjuden på kaffe under lyssningen är ju bara +++.
Jag trodde jag höll med dig angående sub, men efter att ha lyssnat på Velodyne 1200 Ultra tillsammans med dessa högtalare (eller förmodligen med vilka som helst) så har jag ändrat uppfattning.
Det låter inte som att du spelar musik med en sub, vilket bör vara ett otroligt bra betyg för subben.
Lycka till att hitta några högtalare som spelar det register man får i botten med denna sub för rimliga pengar.

Postad 22 March 2010 - 12:06

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Angående butiken, japp 100% håller jag med dig. Hifiklubben kommer jag inte sätta min fot i igen.
AVD erbjöd mig allt jag önskar som kund och fick ta min tid att provlyssna massa olika högtalare. Inga färgade åsikter och mkt kunskap. Trevliga killar som inte jäktar något köp och att man blir bjuden på kaffe under lyssningen är ju bara +++.
Jag trodde jag höll med dig angående sub, men efter att ha lyssnat på Velodyne 1200 Ultra tillsammans med dessa högtalare (eller förmodligen med vilka som helst) så har jag ändrat uppfattning.
Det låter inte som att du spelar musik med en sub, vilket bör vara ett otroligt bra betyg för subben.
Lycka till att hitta några högtalare som spelar det register man får i botten med denna sub för rimliga pengar.

Jo fast RX8 har tillräckligt med element ändå :-) se över förstärkaren i sådana fall. En sub brukar till 99% inte tillföra några hifi-kvaliteter vid 2 kanals lyssning. Och jag tycker det är synd att förstöra sådana pass fina högtalare som RX8 med en extra sub. Men alla är vi olika :)

Kör Velodyne sub hemma, fast CHT10-R och den har noll hifi-karaktär. Funkar prima till filmtittande, men för musik blir det bara ett muller och varken snärtigt eller att den kan skilja ut bastonerna. Lågbas leverar mina Rega R9 med råge, och du kan verkligen höra fingrarna spela på bassträngen. Sådana kvaliteter värdesätter iallafall jag när jag lyssnar på musik.

Om du kan köra bi-wire på din förstärkare så råder jag dig att prova det, utan sub. Fungerar inte detta för dig så är det väl bara att komplettera med sub.

Redigerat av ljungberg_sthlm, 22 March 2010 - 12:26.

Postad 22 March 2010 - 12:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Kör Velodyne sub hemma, fast CHT10-R och den har noll hifi-karaktär. Funkar prima till filmtittande, men för musik blir det bara ett muller och varken snärtigt eller att den kan skilja ut bastonerna.

Anslut subben till front preout så kommer du att märka en rejäl förbättring.

Står den intill höger front så ansluter du den till preout front right. Djupbasen är ändå mono så det spelar ingen roll för signalen, men det viktiga/intressanta är att tidsfelen blir minimala.

Problemet med hembioförstärkare och subwoofer är att man får dubbla delningsfilter i signalvägen. Först delar receivern, och sedan delar subben. Det ger en fördröjning som låter precis som du beskriver - slö mullig bas som verkar spela för sig själv mer än ihop med resten av anläggningen.

Ett måste för att denna koppling ska fungera är att front står på large, och subwoofer off i receiverns inställningar. Kolla sen också fas-inställningen på subben, det kan skilja beroende på hur den ansluts.

Om du följer dessa steg kommer du bli förvånad över hur mycket bättre det låter.

OBS: Subben ska alltid stå på samma vägg som frontarna. Om man har en så kan den stå intill ena fronten eller i mitten. Har man två placeras de intill varje front. Att ha subben intill soffan osv ger aldrig bra ljud.

Redigerat av Ageve, 22 March 2010 - 12:43.

Postad 22 March 2010 - 17:56

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Jo fast RX8 har tillräckligt med element ändå :-) se över förstärkaren i sådana fall. En sub brukar till 99% inte tillföra några hifi-kvaliteter vid 2 kanals lyssning. Och jag tycker det är synd att förstöra sådana pass fina högtalare som RX8 med en extra sub. Men alla är vi olika :)

Kör Velodyne sub hemma, fast CHT10-R och den har noll hifi-karaktär. Funkar prima till filmtittande, men för musik blir det bara ett muller och varken snärtigt eller att den kan skilja ut bastonerna. Lågbas leverar mina Rega R9 med råge, och du kan verkligen höra fingrarna spela på bassträngen. Sådana kvaliteter värdesätter iallafall jag när jag lyssnar på musik.

Om du kan köra bi-wire på din förstärkare så råder jag dig att prova det, utan sub. Fungerar inte detta för dig så är det väl bara att komplettera med sub.

Tack för "rådgivningen" (berätta för mig att jag har fel) men vad du anser är att svära i kyrkan ger mig en bättre lyssningsupplevelse.
Skulle vara kul att se hur jämn din ljudbild är neråt 20hz på dina Rega R9.
De är ju avstämd till 45-50hz.
Men funkar det utan sub för dig och med sub för mig så är vi båda nöjda. Jag anser inte att jag förstör något med sub, tvärt om.
Lite rolig inställning du har att jag förstör så pass fina högtalare för att jag uppskattar en jävligt bra sub till.
Jag har haft samma åsikt som dig tidigare, men då hade jag inte hört hur bra Velodyne 1200 Ultra spelar musik.
Däremot är jag ingen audiofil och lyckligtvis slipper jag dömma ut vad som är rätt och fel pga det.
Testa att köpa en bättre sub så kanske du ändrar uppfattning också, att din sub står felplacerad och mullrar betyder ju inte att min kommer göra det?
Självklart ska jag köra biwire.

Redigerat av zyntax81, 22 March 2010 - 17:58.

Postad 22 March 2010 - 18:04

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Anslut subben till front preout så kommer du att märka en rejäl förbättring.

Står den intill höger front så ansluter du den till preout front right. Djupbasen är ändå mono så det spelar ingen roll för signalen, men det viktiga/intressanta är att tidsfelen blir minimala.

Problemet med hembioförstärkare och subwoofer är att man får dubbla delningsfilter i signalvägen. Först delar receivern, och sedan delar subben. Det ger en fördröjning som låter precis som du beskriver - slö mullig bas som verkar spela för sig själv mer än ihop med resten av anläggningen.

Ett måste för att denna koppling ska fungera är att front står på large, och subwoofer off i receiverns inställningar. Kolla sen också fas-inställningen på subben, det kan skilja beroende på hur den ansluts.

Om du följer dessa steg kommer du bli förvånad över hur mycket bättre det låter.

OBS: Subben ska alltid stå på samma vägg som frontarna. Om man har en så kan den stå intill ena fronten eller i mitten. Har man två placeras de intill varje front. Att ha subben intill soffan osv ger aldrig bra ljud.

Gäller det även subbar med rumskalibrering?

Postad 22 March 2010 - 20:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Gäller det även subbar med rumskalibrering?

Det beror på hur korrigeringen fungerar, men det går aldrig att flytta signalen bakåt i tiden, dvs fördröjningen som introduceras i förstärkarens filter finns med ändå. Det enklaste är att testa vilket som låter bäst. Jag har aldrig hört en sub låta lika bra när den ansluts via den vanliga sub-preouten. På en del av Denons receivrar kan man flytta upp delningen till 250Hz och sedan ställa den man vill använda på själva subben, t ex 80Hz. Det ger en klar förbättring men blir fortfarande sämre än att köra via front preout.

Har man inte frontar som kan hantera djupbas så går det däremot inte att använda den kopplingen, eftersom front preout är samma signal som skickas till frontarnas slutsteg i receivern.

Postad 23 March 2010 - 09:36

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Tack för "rådgivningen" (berätta för mig att jag har fel) men vad du anser är att svära i kyrkan ger mig en bättre lyssningsupplevelse.
Skulle vara kul att se hur jämn din ljudbild är neråt 20hz på dina Rega R9.
De är ju avstämd till 45-50hz.
Men funkar det utan sub för dig och med sub för mig så är vi båda nöjda. Jag anser inte att jag förstör något med sub, tvärt om.
Lite rolig inställning du har att jag förstör så pass fina högtalare för att jag uppskattar en jävligt bra sub till.
Jag har haft samma åsikt som dig tidigare, men då hade jag inte hört hur bra Velodyne 1200 Ultra spelar musik.
Däremot är jag ingen audiofil och lyckligtvis slipper jag dömma ut vad som är rätt och fel pga det.
Testa att köpa en bättre sub så kanske du ändrar uppfattning också, att din sub står felplacerad och mullrar betyder ju inte att min kommer göra det?
Självklart ska jag köra biwire.

Lovar dig att R9 leverera djupbas, ingen avgrundsbas men samtidigt en baskontroll jag inte hört på en högtalare för normala pengar.

"REGA - R9 - SPEAKER
The R9 loudspeaker is Regas most advanced speaker to date. Offering a new dynamic four speaker set-up including bi-amping and bass attenuation. These features offer a very versatile sound and great dynamics. Most speakers with a healthy and accurate low frequency output suffer problems in many rooms. Because of the R9's unique low frequency design techniques and the bass attenuation system, it will produce high quality low frequency in most rooms. All the drivers in the R9 have been fully or partially designed by Rega. This has given Rega greater control over the characteristics of each speaker, making use of higher registers, removing Ferrofluid, modifying the doping process and perhaps the biggest change is to their coil characteristics. The new bass driver although looking like a Naos driver, is completely different. It makes use of a new 8-layer voice coil in aluminium instead of copper- the upshot of this, is that it does not require a filter in the crossover and it weighs about the same as a standard two-layer copper coil. The driver has only been designed to work at frequencies below 800Hz; it's 8-layer voice coil means that it will naturally start to "Roll off" at around 400Hz. One of the more unusual characteristics of the Rega R9 loudspeaker is the bass attenuation. Placing the speaker closer to a wall will increase the bass significantly and likewise, moving them away from a wall will reduce the bass. The attenuation link therefore is to increase or decrease the amount of bass that you want, effectively helping you 'tune' them into your room. It is a very subtle difference, but is extremely effective and if used correctly after experimentation, can really enhance your listening pleasure. Bi-amping would not be possible, without the newly designed crossover. Because of the number of drivers in use, the crossover is quite complex. Still, as with most, if not all, Rega products we have tried to retain our philosophy that 'simplicity' is usually best! And by utilising the bi-amp system, it will allow you to use separate power amplifiers to drive the tweeters and the bass/mid range, providing greater separation and control. Cabinet Design By far, the R9 is the biggest cabinet Rega has embarked on making; its proportions are also the most radical. The cabinet construction is a quarter wave transmission line, tuned to about 45-50Hz, with a ported box chamber on top for the bass/mid driver. The quarter wave line also contains Rega's unique Tube technology. First used on the Ela loudspeaker it has now been developed and upgraded to new levels, and now helps remove nearly all airflow restrictions through the line. Within the line, Rega has developed a new wool support system using nylon rods. Another important design feature, is the crossover being on the outside of the cabinet. With no internal components other than wires, (which are run down the sides of the cabinet, using our "Quattro" flat cable) there is very little to restrict the flow of air through the cabinet, and less likelihood of vibration affecting the crossover. "

Kommer inte köpa en bättre sub då jag ändå bara använder den för filmtittandet. Snarare att man suktar på en riktigt bra 2 kanals förstärkare eller monoblock för att kunna driva högtalarna bättre. Har redan fått en benchmark på hur dom kan låta iom att vi spelade på en komplett MBL anläggning innan köpet gjordes. Men den ligan av elektronik kan man glömma ett tag framöver då bara monoblocket låg på runt 200.000 kr. Samtidigt kul att höra hur bra ett par högtalare kan låta.

Var verkligen inte meningen att läxa upp dig, mer ett tips på att börja med RX8:orna, om det inte funkar komplettera då med suben. Sedan kan du ju göra ett nytt scenario, varför inte ett par stativare i den prisklassen om du ändå är sugen på att köra sub?

Postad 23 March 2010 - 12:49

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Lovar dig att R9 leverera djupbas, ingen avgrundsbas men samtidigt en baskontroll jag inte hört på en högtalare för normala pengar.

"REGA - R9 - SPEAKER
The R9 loudspeaker is Regas most advanced speaker to date. Offering a new dynamic four speaker set-up including bi-amping and bass attenuation. These features offer a very versatile sound and great dynamics. Most speakers with a healthy and accurate low frequency output suffer problems in many rooms. Because of the R9's unique low frequency design techniques and the bass attenuation system, it will produce high quality low frequency in most rooms. All the drivers in the R9 have been fully or partially designed by Rega. This has given Rega greater control over the characteristics of each speaker, making use of higher registers, removing Ferrofluid, modifying the doping process and perhaps the biggest change is to their coil characteristics. The new bass driver although looking like a Naos driver, is completely different. It makes use of a new 8-layer voice coil in aluminium instead of copper- the upshot of this, is that it does not require a filter in the crossover and it weighs about the same as a standard two-layer copper coil. The driver has only been designed to work at frequencies below 800Hz; it's 8-layer voice coil means that it will naturally start to "Roll off" at around 400Hz. One of the more unusual characteristics of the Rega R9 loudspeaker is the bass attenuation. Placing the speaker closer to a wall will increase the bass significantly and likewise, moving them away from a wall will reduce the bass. The attenuation link therefore is to increase or decrease the amount of bass that you want, effectively helping you 'tune' them into your room. It is a very subtle difference, but is extremely effective and if used correctly after experimentation, can really enhance your listening pleasure. Bi-amping would not be possible, without the newly designed crossover. Because of the number of drivers in use, the crossover is quite complex. Still, as with most, if not all, Rega products we have tried to retain our philosophy that 'simplicity' is usually best! And by utilising the bi-amp system, it will allow you to use separate power amplifiers to drive the tweeters and the bass/mid range, providing greater separation and control. Cabinet Design By far, the R9 is the biggest cabinet Rega has embarked on making; its proportions are also the most radical. The cabinet construction is a quarter wave transmission line, tuned to about 45-50Hz, with a ported box chamber on top for the bass/mid driver. The quarter wave line also contains Rega's unique Tube technology. First used on the Ela loudspeaker it has now been developed and upgraded to new levels, and now helps remove nearly all airflow restrictions through the line. Within the line, Rega has developed a new wool support system using nylon rods. Another important design feature, is the crossover being on the outside of the cabinet. With no internal components other than wires, (which are run down the sides of the cabinet, using our "Quattro" flat cable) there is very little to restrict the flow of air through the cabinet, and less likelihood of vibration affecting the crossover. "

Kommer inte köpa en bättre sub då jag ändå bara använder den för filmtittandet. Snarare att man suktar på en riktigt bra 2 kanals förstärkare eller monoblock för att kunna driva högtalarna bättre. Har redan fått en benchmark på hur dom kan låta iom att vi spelade på en komplett MBL anläggning innan köpet gjordes. Men den ligan av elektronik kan man glömma ett tag framöver då bara monoblocket låg på runt 200.000 kr. Samtidigt kul att höra hur bra ett par högtalare kan låta.

Var verkligen inte meningen att läxa upp dig, mer ett tips på att börja med RX8:orna, om det inte funkar komplettera då med suben. Sedan kan du ju göra ett nytt scenario, varför inte ett par stativare i den prisklassen om du ändå är sugen på att köra sub?

Jag förstår din åsikt, menade såklart inget illa om dina högtalare. Smaken är olika, om jag delar frontarna och låter subben ta hand om botten och dom spelar bra tillsammans så ser jag inte felet.
Jag är nöjd även om ni audiofiler går i taket över sånt =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.