Postad 31 March 2010 - 14:25
Själv får jag som vanligt ut en större summa pengar utan att varken innehava en endaste aktie eller ha nåt märkvärdigt bostadslån. Så jag vet inte riktigt vart du vill komma med det där negativa uttalandet.Jag är imponerad över de som verkar skryta över stor skatteåterbäring. Antingen har ni gjort katastrofala affärer med aktier eller har ni stora bostadslån.... Det är ju inte coolt direkt.
Dock blir jag jävligt imponerad över er som hamnar runt 0 kr, riktigt bra jobbat.
Det är väl ingen som skryter om det, dock är det rätt nice att få den där klumpen varje år som man annars bara skulle osynligt gjort av med utan att tänka på det.
Så det handlar ingenstans om att impa eller skryta, det är kul att få lite pengar däremot.
Postad 31 March 2010 - 14:33
Själv får jag som vanligt ut en större summa pengar utan att varken innehava en endaste aktie eller ha nåt märkvärdigt bostadslån. Så jag vet inte riktigt vart du vill komma med det där negativa uttalandet.
Det är väl ingen som skryter om det, dock är det rätt nice att få den där klumpen varje år som man annars bara skulle osynligt gjort av med utan att tänka på det.
Så det handlar ingenstans om att impa eller skryta, det är kul att få lite pengar däremot.
Väl talat Masse70...Själv får jag 12000 + avdrag för resor, aldrig fel innan midsommar!
Postad 01 April 2010 - 00:29
Mycket i lån då antar jag?
Jag jämkar inte (och inte sambon heller) men får bara tillbaka en dryg tredjedel av din summa, tillsammans.
~ 1,6 miljoner, blev en räntekostnad på ca 13500 i var för förra året från 19:e feb. då vi flyttade in i huset, sen hade jag billånet och räntan från gamla boendet som gjorde att jag hade räntekostnader på ca 32000kr.
Sen kanske det dras för mycket skatt från jobbet, har inte kollat på dom sakerna separerat, reseavdragen gör ju sitt till , ca 10000 bara där, dock har jag mycket lägre såna än tidigare år då vi flyttat närmare mitt jobb. Pensionssparande får man ju även göra avdrag för, dock spar jag bara 300kr i mån just nu.
Sambon fick tillbaka ca 7500kr.
Postad 01 April 2010 - 06:46
Det kan bero på att man inte har skattat hela året i sverige också.Jag är imponerad över de som verkar skryta över stor skatteåterbäring. Antingen har ni gjort katastrofala affärer med aktier eller har ni stora bostadslån.... Det är ju inte coolt direkt.
Dock blir jag jävligt imponerad över er som hamnar runt 0 kr, riktigt bra jobbat.
Jag kan inte förstå hur man kan bli imponerad av de som hamnar runt 0 kr. Det är ingen direkt svår matematik det handlar om för de allra flesta.
Postad 02 April 2010 - 20:08
Jag är imponerad över de som verkar skryta över stor skatteåterbäring. Antingen har ni gjort katastrofala affärer med aktier eller har ni stora bostadslån.... Det är ju inte coolt direkt.
Du måste vara lite små dum, om du inte skämtar :S
Postad 02 April 2010 - 20:28
Avundsjuka och skryt är närbesläktade och ofta en tolknings-fråga. När någon berättar om en hög skatteåterbäring, med "fel" ton, så kan nästa person uppfatta det som skryt.Du måste vara lite små dum, om du inte skämtar :S
Det som är illa är att när då denne personen replikerar med "fel" ton så kommer "skrytmånsen" att uppfatta det som avundsjuka.
Bäddat för trubbel m.a.o.
Med tanke på detta är det nästan märkligt att denna tråden har lyckats vara så pass befriad ifrån gliringar och elaka kommentarer!
Jag håller med om att det finns bättre sätt att spara pengar på, än att betala för mycket skatt, men de flesta sätten omfattar lite mer krångel med avgifter, låsa upp pengarna under en tid, villkor och en hel del annat man måste sätta sej in i.
Personligen så tycker jag det helt enkelt är enklare att låna ut pengarna åt staten och då gläds jag över skatteåterbäringen varje gång den kommer. Detta trots att jag förmodligen hade tjänat mer på att jämka och placera det månatliga överskottet i någon lämplig sparform. Nu sparar jag pengar ändå, vid sidan om skatten jag betalar var månad så det går inte någon nöd på mej i vilket fall som helst.
Frugan och jag ser glatt fram emot en återbäring på lite över 35kkr, en hel del ska spenderas
EDIT:
Det ska påpekas att vi inte ser återbäringen som något att skryta med utan vi ser det som det är, pengar vi betalt för mycket och som står i proportion till främst våra ränteutgifter. Så tycker någon att vi har mycket i återbäring, så kan ni ju börja fundera på vad vi betalar i räntor...
...Fast det gör aldrig ont att få tillbaka pengar
Redigerat av GuessWho, 03 April 2010 - 21:25.
Postad 03 April 2010 - 10:08
Postad 03 April 2010 - 18:28
Postad 04 April 2010 - 20:03
Jag kan inte förstå hur man kan bli imponerad av de som hamnar runt 0 kr. Det är ingen direkt svår matematik det handlar om för de allra flesta.
Men ändå är det bara 2-3 styckena som har skrivit här inne som har lyckats?
Mycket väl förklarat och talat.Avundsjuka och skryt är närbesläktade och ofta en tolknings-fråga. När någon berättar om en hög skatteåterbäring, med "fel" ton, så kan nästa person uppfatta det som skryt.
Det som är illa är att när då denne personen replikerar med "fel" ton så kommer "skrytmånsen" att uppfatta det som avundsjuka. (osv......)
Postad 04 April 2010 - 20:13
Postad 09 April 2010 - 20:16
Redigerat av dealerovski, 09 April 2010 - 20:17.
Postad 09 April 2010 - 21:47
på tal om skatt, tycker det är sannslöst att eu ska betala greklands finanskris när många greker helt enkelt skiter i att betala sin egen skatt.
Vissa länder har begripit vad syftet med en gemensam valuta/union har för fördelar och nackdelar. Vissa har inte. Vissa är betalare vissa är mottagare. Så ock´i Svea Rike som anorstädes. Rätt eller fel...? Beror kanske på om du vinner på det eller inte...
Postad 09 April 2010 - 21:59
Postad 10 April 2010 - 21:34
Postad 12 April 2010 - 12:34
Postad 14 March 2014 - 13:59
När är 2013 års skatteuträkning klar?
http://www.skattever...f800013508.html
"Senast den 5 maj ska du lämna årets deklaration men redan från och med den 20 mars kan du deklarera via nätet eller appen. Den 15 april ska alla, som inte avsagt sig sin pappersdeklaration, fått den i sin brevlåda."
Postad 14 March 2014 - 14:02
http://www.skattever...f800013508.html
"Senast den 5 maj ska du lämna årets deklaration men redan från och med den 20 mars kan du deklarera via nätet eller appen. Den 15 april ska alla, som inte avsagt sig sin pappersdeklaration, fått den i sin brevlåda."
tackar, slog mig inte att gå in på deras sida!
Postad 14 March 2014 - 15:35
Postad 14 March 2014 - 17:15
Postad 14 March 2014 - 17:55
Postad 14 March 2014 - 18:10
3120kr/år sparar jag in på kyrkoavgiften men ganska säker på att det regleras vid varje månadslön, första året ur kyrkan kanske det var ngt särskilt.
nja väljer man inte själv att det regleras på lönen så ska det allt komma på deklarationen. Om jag nu inte har missuppfattat.
Jag har inte märkt att jag fått mer på lönen i alla fall
Postad 14 March 2014 - 18:21
Det är inget som regleras på lönen, det kommer retroaktivt. Har inte råkat ut för att någon lämnat in jämkning för det och vet inte om det går. För att inte följa tabellerna krävs det att man vill dra mer skatt eller att man har jämkning och den räknas ut av skattemyndigheten.nja väljer man inte själv att det regleras på lönen så ska det allt komma på deklarationen. Om jag nu inte har missuppfattat.
Jag har inte märkt att jag fått mer på lönen i alla fall
Redigerat av MikaelJ, 14 March 2014 - 18:22.
Postad 14 March 2014 - 18:46
Det som gäller är dock:
"Den som är medlem i Svenska kyrkan den 1 november betalar avgift hela det följande året."
Så att man vet deadline, var det jag tänkte på som var särskilt under första året.
Edit: När jag blir ekonomiskt oberoende så går jag med igen, utan inkomst så betalar man ingen avgift...
Redigerat av Unregistered6d4a218c, 14 March 2014 - 18:49.
Postad 17 March 2014 - 13:48
Postad 17 March 2014 - 13:51
Man söker jämkning hos skatteverket och då får du uppge varför och kostnader tex räntekostnader.Kan man försöka dra av något suspekt på skatten, eller kontrollrar dom alla avdrag? Ex en dator eller så.
Postad 17 March 2014 - 15:34
En dator är i normalfallet inte avdragsgill. Klart att SKV inte granskar alla deklarationer noga, men om de granskar och det är uppenbart fel (samt att du inte redovisat tillräckligt öppet) finns en, liten, risk för skattetillägg.
Postad 19 March 2014 - 18:02
hur kollar jag det på skatteverket? hittar inte var jag ska trycka direkt.
Postad 19 March 2014 - 18:06
verkar som att folk redan har kollat om dom fått tillbaka på skatten om man ska tro statusuppdateringar på Facebook.
hur kollar jag det på skatteverket? hittar inte var jag ska trycka direkt.
Dom kanske fått ut via posten redan? Skatteverket skulle börja skicka ut dessa den 17:e.
Postad 19 March 2014 - 18:10
Har för mig att det var så förra året också att man kunde komma in dagen innan om man hade tur. Men jag kanske kan vänta en dag till om jag har väntat i ett år nu
Postad 19 March 2014 - 18:12
nej det verkar va på nätet. hittade vart jag skulle men när man trycker på logga in så står det bara att det är fullt för tillfället och att jag ska försöka igen om en liten stund.
Har för mig att det var så förra året också att man kunde komma in dagen innan om man hade tur. Men jag kanske kan vänta en dag till om jag har väntat i ett år nu
Åfasen. Då blir det att hänga på låset
Postad 19 March 2014 - 18:15
Postad 19 March 2014 - 18:22
Postad 19 March 2014 - 19:19
jag går in på deklaration 2014 - E-tjänst - logga in med E-legitimation.
Postad 19 March 2014 - 19:21
jag kanske går in på fel ställe. Var går ni in?
jag går in på deklaration 2014 - E-tjänst - logga in med E-legitimation.
Samma här. Först så funkade det inte med Chrome och sen när jag väl kom in med IE så blir det "Systemfel".
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
277 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?