Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frontar som kan spela STARKT...

332 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 March 2010 - 11:41

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

ähhh skit i det här nu....

köp ett par xl fidelity pg-1800 PRO .... ligger runt 10k begagnat.
basen är bland det häftigaste i hemma väg googla för bilder.... ej att förväxla med vanliga pg serien....
pro har även seas 8" mellanregister.

dessa spelar även hifi.... men med hjälp av en eq blir 120db+ en barnlek.

detta är det bästa jag kan komma på...tyvärr växer dom inte på träd så man får vara snabb om de dyker upp.

Vanliga PG-1800 då, viken är skillnaden?

Postad 27 March 2010 - 11:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Mellan vilka register låter den trött? :P

:) Drygt....

Postad 27 March 2010 - 12:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Borde det inte vara en betydlig skillnad om man slipper återge det under 80 hz ??
Är det så förbannat svårt att lira 120 db rent om talaren slipper återge den jobbiga basen ??

Frågan är ju hur högt jag spelar idag ? Det skulle kanske räcka, men vill kunna göra det utan att spela sönder grejerna.
Måste köpa mej en mick.. Trodde ju att det var spl-mätare i XTZ RA... :P

Går det att använda den micken till ett annat prog...?

Postad 27 March 2010 - 12:09

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Procella P8

Postad 27 March 2010 - 12:25

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

ok,det här är ett ämne som berör mig också kan man säga.

Ge då gärna exempel på frontar som kan spela starkt och har mer välljud än vad 1215 har.
När jag menar starkt så är det över 120 Db,och det tror jag bakerman är överens om också.

När du skriver ur en sån högtalare så låter det som att du dömer ut konstruktionen som sådan,har du lyssnat på dessa högtalare? Ska man tro Sollerön så låter de ju riktigt bra.

Vad är definitionen på välljud?

köpte ett par nya 93 sålde dom 2006 så nog har jag erfarenhet av dom.

Postad 27 March 2010 - 12:33

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Vanliga PG-1800 då, viken är skillnaden?

bättre filter komponenter...tja helt annat filter i stort sett....18" basen skiljer sig...det sitter moddade rockford fostgate punch i vanliga pg serien... pro har något special o de har ej gått ut med vilka som gjort den men ryktesvägen säger rockford där me.....men det är en helt klart fetare 18" där magneten är som en 12".

pro kör även med seas 8".... det är vifa på vanliga pg....dock är jag ej helt hundra på om detta även gäller vanliga pg-1800 då även denne kör med 8", då jag utgår ifrån 1500 som jag hade som hade 6.5".

kontenta...pg-1800 pro spelar mer finlir och om man vill starkare (den var ungefär dubbelt så dyr ca 30.000kr)..... dock tror jag de flesta skulle nöja sig med vanliga pg-1800...den spelar nog på mer än tillräckligt med tanke på hur mina 1500 presterade...helt sjukt.

diskanten ska nog vara densamma...dvs en vifa dome...d26 om jag inte minns fel?...väldigt mjuk-fin o behaglig med helt godkänd detaljrikedom även på extrema volymer.

står man ut med att de är lika stora som ett kylskåp och att de väger 80kg styck samt designen....då tror jag inte det finns särskilt mkt på marknaden som har något att sätta emot.... kanske ett delat ino system rent ljudtrycks mässigt men då är man ute på helt andra pengar samt flera lådor.....

ps så det inte blir några missuppfattningar...ett delat system ifrån ino spelar självklart mer finlir än vad xl fidelity gör...

Postad 27 March 2010 - 13:54

Careface
  • Careface
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Vill bara förtydliga att Dali 40 enbart har designen på lådan gemensamt med CV1215. Även byggkvaliten på lådan är högre på Dalis egna modell. Vad det rör valda element så föredrar jag personligen Dali 40 framför Vega 1215.

Postad 27 March 2010 - 13:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

köpte ett par nya 93 sålde dom 2006 så nog har jag erfarenhet av dom.

Om du hade dom i 13 år kan du väl inte tyckt att det var superskit ?? :P

Postad 27 March 2010 - 15:13

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Om du hade dom i 13 år kan du väl inte tyckt att det var superskit ?? :P

Tills man hörde ett par horn så då var det klippt men dom har stor imponator faktor

Postad 28 March 2010 - 14:06

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Xl fidelity skulle jag verkligen vilja kasta ett öra på.
Det jag funderar på är om det verkligen blir bra med en liten 8" att möta en 18" med.
Var ligger delningen?
Den 8" mellan lär ju få jobba rejält hårt. För om 18" går in högt,så borde det låta burkigt.

Postad 28 March 2010 - 14:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

99dB/w 600w rms...

De där Palladium har jag lyssnat på ett par gånger och jag tyckte inte alls om dem. De lät skrikigt på något sätt. Hade jag inte sett dem så hade jag gissat att de kostade en hundradel av vad de gör.

Redigerat av hassesolo, 28 March 2010 - 14:55.

Postad 28 March 2010 - 15:03

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Xl fidelity skulle jag verkligen vilja kasta ett öra på.
Det jag funderar på är om det verkligen blir bra med en liten 8" att möta en 18" med.
Var ligger delningen?
Den 8" mellan lär ju få jobba rejält hårt. För om 18" går in högt,så borde det låta burkigt.

pro modellen med seas mellan vet jag ej hur den e delad....dock vet jag att den låter långt ifrån burkigt.
tror nog detta 8" element har en hel del att ge när det gäller storleken på ljudet.

tex mina forna scanspeaks laddade michael green design burkar (8" 21w-8554 bas o dome) lyckades måla upp en hel orkester framför en.... mina nuvarande 8" spelar som betydligt större sub element ....men ok dessa skiljer sig en hel del konstruktions mässigt dock....

samma med 6.5" ifrån vifa som sitter i pg-1500...de kunde spela sjukt högt utan att låta illa...

givetvis har pg-1800 pro en hel del rena hifi parameters brister och det finns garanterat bättre grejer inom pa....men man får se det till vad det är....en cv killer som heter duga.

Postad 28 March 2010 - 15:10

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Men lyssna på Baker! Han vill inte ha nå bas i frontarna!

De där Palladium har jag lyssnat på ett par gånger och jag tyckte inte alls om dem. De lät skrikigt på något sätt. Hade jag inte sett dem så hade jag gissat att de kostade en hundradel av vad de gör.

Jag håller med dig jag också. Det är nada djup mellanregistret eller maffig bas. Därför behöver man en liten eq för att få upp lite mellanregister och kanske ta bort basen helt och möta upp med en subwoofer.

Postad 28 March 2010 - 16:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Men lyssna på Baker! Han vill inte ha nå bas i frontarna!

Exakt. :)

Postad 28 March 2010 - 17:18

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag letar ju också lite efter andra toppar,så det är ju samma som baker letar efter.
Så fort jag får chansen så ska jag åka o lyssna på CV DC serien,eftersom det ska vara det bästa från CV.
Jag skiter iaf fullständigt i märket,låter det bra så låter det bra,sen om det står cerwin,Dali ,B&W eller Euroshopper på högtalarn gör mig detsamma.

Det bästa hittills jag hört ljudkvalitetsmässigt är ett inosystem med i32s (tror jag) och profundus y4.
Det gick att spela högt och lät mycket rent o fritt från dist.
Vi spelade så det small i topparna(dom bottnade) och det lät rent nästan ända dit.
Lät lite ansträngt sista Db:na innan det bottnade bara.
Just det systemet är dock lite för klent för mig,för jag vill inte riskera att högtalarna går sönder.
Och jag brukar spela högre ibland än det systemet presterade på max,så det räcker ju inte.

Mitt drömsystem är i64s med profundus z8 eller 16..

Fast det kostar ju multum,så det är bara en dröm.

Tycker Ino är ganska dyrt faktiskt..

Någon som hört Dali concept 10?
De borde kunna spela ganska högt.
Dali 909 har jag haft,och de var för de pengarna riktigt bra och kunde spela ganska högt också.

Redigerat av Unregisteredd9addaf4, 28 March 2010 - 17:20.

Postad 28 March 2010 - 17:20

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Någon som hört Dali concept 10?

Lät skittråkigt tycker jag. Mellanregistret var superinstängt och passade inte alls in.

Postad 28 March 2010 - 17:24

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jaha,där ser man.
B&W 683 då?

Postad 28 March 2010 - 17:25

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Jaha,där ser man.
B&W 683 då?

Lät kanon tycker jag men tycker diskanten kan bli lite för påträngande på högre volymer.

Postad 28 March 2010 - 17:47

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hur låter Dalis bättre modeller då,tex Mentor ,Helicon och Euphonia?

Måste dra iväg en sväng till Hifiklubben o lyssna på lite speakers märker jag..

Postad 28 March 2010 - 18:00

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Hur låter Dalis bättre modeller då,tex Mentor ,Helicon och Euphonia?

Måste dra iväg en sväng till Hifiklubben o lyssna på lite speakers märker jag..

Har bara hört Mentor och den har en fantastisk diskant tycker jag men basen matchar inte alls. De blir lite tunna i ljudet.

Postad 28 March 2010 - 21:10

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Varför inte gå all the way till PA?

Postad 28 March 2010 - 21:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Varför inte gå all the way till PA?

För att det är så stort och fult ?

Bygga själv skulle ju kanske vara ett alternativ... PA-element och filter för tåligheten, men med hifikabinett...

Postad 28 March 2010 - 21:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Typ två såna här i lite snyggare format...? Det skulle kanske låta bajs...? Men starkt !! ;)
http://www.hifikit.s...dex.php?id=1729

Postad 29 March 2010 - 06:36

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Typ två såna här i lite snyggare format...? Det skulle kanske låta bajs...? Men starkt !! ;)
http://www.hifikit.s...dex.php?id=1729

Har topparna med endast ett baselement per högtalare och använder dem utan problem vid musik på lägre nivåer och film. Väldigt mjukt och trevligt ljud tycker jag och flera som lyssnat på dessa.
Mvh

Postad 29 March 2010 - 06:58

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
kanske behöver de lite lyssningsavstånd ?
och i ett "litet" biorum hemma kanske
det inte blir så bra .... men det kan ju vara
värt ett försök/provlyssning ;)

Redigerat av SunfireTHX, 29 March 2010 - 06:59.

Postad 29 March 2010 - 07:01

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

kanske behöver de lite lyssningsavstånd ?
och i ett "litet" biorum hemma kanske
det inte blir så bra .... men det kan ju vara
värt ett försök/provlyssning ;)

Jo jag håller med. Dem låter som bäst på några meters avstånd ;)

Postad 29 March 2010 - 07:13

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Åtminstone på HiFi sidan brukar det ju finnas
rekommendationer på lyssningsavstånd...

PA högtalare är ju inte riktigt gjorda utifrån
samma kriterier som HiFi fast det är klart ..
lyssna på dem ! ... Du kanske "står ut" med ljudet ändå

Förmodligen går det att spela jäkligt starkt iaf
;)

Postad 29 March 2010 - 09:29

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Jag måste bara ställa frågan, Baker, du säger att du känner till Ino, men verkar inte ett dugg intresserad av dem. Vad är det som gör att du inte vill ha med dem i funderingarna när de hyllas så i övrigt?

Postad 29 March 2010 - 10:30

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Åtminstone på HiFi sidan brukar det ju finnas
rekommendationer på lyssningsavstånd...

PA högtalare är ju inte riktigt gjorda utifrån
samma kriterier som HiFi fast det är klart ..
lyssna på dem ! ... Du kanske "står ut" med ljudet ändå

Förmodligen går det att spela jäkligt starkt iaf
;)

Jo det var jag väl medveten om innan jag köpte mina. Tyckte ändå inte att det så tokigt för att vara en PA-högtalare i den prisklassen. Har hört betydligt värre prylar.

Kanske skulle vara en ide att lyssna lite snabbt på Wharfedale DLX-153 som även har ett separat mellanregister, är lite billigare och mindre. Tveksam om du får ut så mycket mer av 2 baselement på 15". Fast jag vet inte direkt hur högt du tänkt att spela.

Postad 29 March 2010 - 12:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag måste bara ställa frågan, Baker, du säger att du känner till Ino, men verkar inte ett dugg intresserad av dem. Vad är det som gör att du inte vill ha med dem i funderingarna när de hyllas så i övrigt?

Om jag får låtsas vara backerman22 ett tag så tror jag att det är priset för dom högtalare som motsvarar hans krav på ljudnivå... ska han byta högtalare ska det ju vara till något som han sedan klarar sig på (utan att ens behöva fundera över att byta) och jag tror att i28 skulle vara bra för honom. 45k i byggsatts....

så det är där skon klämmer tror jag....

Så, nu får Backerman rätta mitt uttalande! ;)

Postad 29 March 2010 - 12:11

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Om jag får låtsas vara backerman22 ett tag så tror jag att det är priset för dom högtalare som motsvarar hans krav på ljudnivå... ska han byta högtalare ska det ju vara till något som han sedan klarar sig på (utan att ens behöva fundera över att byta) och jag tror att i28 skulle vara bra för honom. 45k i byggsatts....

så det är där skon klämmer tror jag....

Så, nu får Backerman rätta mitt uttalande! ;)

Det kan kanske vara så... men ibland blir det faktiskt billigare att gå direkt på slutstation, istället för att mellanlanda på en massa budgetstationer på vägen. Men det är bara min åsikt, och jag förstår att det känns i plånboken att lägga ut en så stor summa på en gång.
Han har ju faktiskt plöjt ner ganska mycket i hela bygget av sin biosalong redan, både tid och pengar.

Bara känslan att "nu är jag hemma" tycker jag är väldigt trevlig, för att jag sen kan bara njuta av mina filmer och lägga min energi på andra intressen... men jag har förstått att många andra blir lätt rastlösa och ändå vill byta saker, bara för bytandets skull ibland och ibland för att det är kul att ha något nytt, utan att det är något fel på det gamla.

Postad 29 March 2010 - 12:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Som sagt, min "tes" men backerman får såklart själv komma med en korekt beskrivning ;)

Postad 29 March 2010 - 15:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Givetvis är det så. Känns som ganska mycket pengar för något som "bör" delas vid 80 hz...
Plus att jag tycker att dom är fula som stryk... :)
Skulle jag gå på INO så är det i56 som gäller i så fall. i32 skulle kanske räcka, men då skulle det kanske bli som när jag valde mellan Yamaha Z7 och Z11.. Hade jag valt Z7 hade jag alltid undrat hur mycket bättre Z11 hade varit..
Idag är jag väldigt glad att jag valde Z11. ;)

i56 känns som att det skulle räcka faktiskt.. Får se om jag kanske plockar ut en peng och handlar framöver... :P

Men tills dess tar jag gärna emot fler tips ! ;)

Postad 29 March 2010 - 18:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nu tycker jag vi låser tråden... ;)

// :)

Postad 29 March 2010 - 18:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nu tycker jag vi låser tråden... :D

// :)

Skulle jag köpa ett par i56 skulle du ju bara börja gnälla över att jag hade för dålig bas till dom fina topparna !! ;)

Postad 29 March 2010 - 18:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
i56 är kärlek... nån gång så :)

Bifogad fil  storyboard_i56_3___600px.jpg   114.52K   0 Antal nerladdningar

Postad 29 March 2010 - 19:00

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

i56 är kärlek... nån gång så :)

[BILD]

Jäklar vad läckra... vad kostar ett par av dem?

Postad 29 March 2010 - 19:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
någon som jag reagerat på är att i56 verkligen inte gör sig rätta på bild !
dom är riktigt coola i verkligheten och ger ett helt annat intryck än på bilderna, dom ser "live" väldigt hotfulla ut och liksom som ett par robotar... :P
i56 är "bra skit" och spelar högt med vansinnig kvalitet :)

Dock så har dom ju ett rekommenderat lyssningsavstond på ca 4m vilket ju är en del... ;)

Backer man, uppfyller du det ?!

Edit: i32s är ju en "s" modell = ska ha bättre kvaliteter i fråga om ljudkvalitet än i56 om man ska vara petig, finare element och filterkomponenter, lamminerad låda osv osv...

Men det är ju upp till dig, Cont ca >126dB vs 124db... :D

I manifestet står det >127 vs >125dB men det är vid närmare maxeffekten (räknat från 100Hz, över det tål dom mer) och jag räknar då bort ner i effekt och hamnar på närmare 1dB mindre.

Jäklar vad läckra... vad kostar ett par av dem?

första priset är i byggsats men med fanerad låda, det andra i rå MDF

i56 69 600:- 54 800:-

Priset i komplett låda färdig monterad:

i56 95 200:-

Postad 29 March 2010 - 19:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Massa text

Vafasen, det är nog dags att tvätta sig och ta på sig kostymen och åka ner till Stockholm.

Hur länge får man vänta innan man blir insläppt hos meister i genomsnitt, har du koll? Är det års väntetid på modellerna eller kan man få med sig grejer hem om man kan montera själv?

Postad 29 March 2010 - 19:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Han har bara några få demodagar / år nu mer, för att mindre folk ska beställa/ kunna beställa prylar...
Så det gäller att ringa honom och boka en demodag och hoppas att han har en tid närmaste månaderna/halvåret... Sedan när du varit på demo så kan du beställa och sedan vänta bra länge innan du kan hämra grejerna... ska du ha i32s eller i56 så tar det tid...(6-12 månader antagligen) i28 går oftast lite snabbare av vad jag fattat(3-6 månader kanske), men fortfarande tar det tid. Ska du ha ihoppbyggt så kan det ta >1 år lätt !

Så, du lär inte kunna hämta något i samma veva som lyssningen om du inte lyckas övertala honom att beställa utan att varit hos honom.

Postad 29 March 2010 - 19:18

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Så, du lär inte kunna hämta något i samma veva som lyssningen om du inte lyckas övertala honom att beställa utan att varit hos honom.

Det ska tydligen gå om man varit och lyssnat hos någon annan i ett fixat rum och det kan man ju alltid säga att man varit men det vore ganska korkat att ljuga när man ska slanta upp en massa kosing.

Postad 29 March 2010 - 19:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, det är inget jag rekommenderar...

Postad 29 March 2010 - 19:26

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

någon som jag reagerat på är att i56 verkligen inte gör sig rätta på bild !
dom är riktigt coola i verkligheten och ger ett helt annat intryck än på bilderna, dom ser "live" väldigt hotfulla ut och liksom som ett par robotar... :P
i56 är "bra skit" och spelar högt med vansinnig kvalitet :)

Dock så har dom ju ett rekommenderat lyssningsavstond på ca 4m vilket ju är en del... ;)

Backer man, uppfyller du det ?!

Edit: i32s är ju en "s" modell = ska ha bättre kvaliteter i fråga om ljudkvalitet än i56 om man ska vara petig, finare element och filterkomponenter, lamminerad låda osv osv...

Men det är ju upp till dig, Cont ca >126dB vs 124db... :D

I manifestet står det >127 vs >125dB men det är vid närmare maxeffekten (räknat från 100Hz, över det tål dom mer) och jag räknar då bort ner i effekt och hamnar på närmare 1dB mindre.

första priset är i byggsats men med fanerad låda, det andra i rå MDF

i56 69 600:- 54 800:-

Priset i komplett låda färdig monterad:

i56 95 200:-

Alltså,******** vad dyra dom är tycker jag..
Synd.
Han tar alltså mellan 30-40 lök för att montera lådan??
Vad i helsike är det som kostar så mycket?
Har han inte sagt att att han inte gör nån vinst på sina högtalare?
Tar han 30000 för jobbet att sätta ihop byggsatsen och måla densamma så tycker jag allt det är ganska bra betalt det..

Finns det inte en modell som heter i64s?
Det är väl den värsta toppen han har väl?
Vad kostar dom?

Är det i56 som spelar 126 db cont,och i32s 124?
i32s har jag hört,vi spelade MAX med dom och några 124 Db var det absolut inte... Speciellt inte Cont
Då va det ändå basmoduler till.
Fast dom låter väldigt bra,det går inte komma ifrån.
Tycker bara specarna för ljudtrycket är överdrivna.
Om elementen bottnar finns det ju inte så mkt kvar,eller?

Högsta vi mätte var strax över 110 db.

Postad 29 March 2010 - 19:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Alltså,******** vad dyra dom är tycker jag..
Synd.
Han tar alltså mellan 30-40 lök för att montera lådan??
Vad i helsike är det som kostar så mycket?
Har han inte sagt att att han inte gör nån vinst på sina högtalare?
Tar han 30000 för jobbet att sätta ihop byggsatsen och måla densamma så tycker jag allt det är ganska bra betalt det..

Finns det inte en modell som heter i64s?
Det är väl den värsta toppen han har väl?
Vad kostar dom?

Är det i56 som spelar 126 db cont,och i32s 124?
i32s har jag hört,vi spelade MAX med dom och några 124 Db var det absolut inte... Speciellt inte Cont
Då va det ändå basmoduler till.
Fast dom låter väldigt bra,det går inte komma ifrån.
Tycker bara specarna för ljudtrycket är överdrivna.
Om elementen bottnar finns det ju inte så mkt kvar,eller?

Högsta vi mätte var strax över 110 db.

dessa spec är >100Hz och det är ju viktigt att ha i beräkningen :)
80Hz så är det mindre... och sedan så delar filtret så att du får att topparna spelar lägre än så egentligen, men 80Hz spelar dom ju utan dämpning med filtret.
Har man musik med mycket och kraftig information kring 80-100Hz så är det ju så att dom inte klarar lika höga ljudtryck ;)

cont siffrorna är något jag "höftat fram efter angiven maxeffektålighet vid 100Hz och alltså inte vad som står angivet i manifestet.
där står det max putput: >127/>125dB vid 100Hz

Sedan kom jag på att detta är med golv + bakvägg bara och med micken 1m också tror jag. Har man ett rum som "äter" så får man ju räkna bort lite till + att sitter man längre i från så blir det ju lägre såklart...
svårt att jämföra i olika rum :D men klart att ett ordentligt PA spelar ju högre såklart...

edit: en sak till, disst räknas också till ljudtryck, man kan alltså spela högre om sakerna disstar väldigt... men utan att gå sönder då alltså.. :P
så om man har högtalare som spelar med väldigt höga nivåer disst så kan man mäta upp högre ljudtry fast att den "nyttiga" ljudeffekten (musiken och den information som man egentligen vill ha fram) är betydligt lägre/samma... Har inte hör något som spelar renare än dessa stora Ino system även på grymma ljudtryck. men som sagt detta med disst är något som är an absolut inverkande faktor. detta påverkar alltid mellan jämförelser mellan olika högtalare :P

Redigerat av DVD-ai, 29 March 2010 - 19:44.

Postad 29 March 2010 - 19:46

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
jag hade en liknande tråd för ett par veckor sedan, jag är ju också ute efter något som spelar högt utan bas, har ni kommit fram till något billigt eller kostar det 20-50 tusen för att få något vettigt?

Postad 29 March 2010 - 19:49

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

dessa spec är >100Hz och det är ju viktigt att ha i beräkningen :)
80Hz så är det mindre... och sedan så delar filtret så att du får att topparna spelar lägre än så egentligen, men 80Hz spelar dom ju utan dämpning med filtret.
Har man musik med mycket och kraftig information kring 80-100Hz så är det ju så att dom inte klarar lika höga ljudtryck ;)

cont siffrorna är något jag "höftat fram efter angiven maxeffektålighet vid 100Hz och alltså inte vad som står angivet i manifestet.
där står det max putput: >127/>125dB vid 100Hz

Max står det ja.
Alltså peak,inte cont.
En viss skillnad.
Sen beror det på hur dom specar den peaken.
Det är väl en så kort impuls att elementet inte hinner reagera.
Mina basar tex,ska peak klara 7000 watt styck.
En sån peak är nån tusendels sekund eller nåt sånt,vilket i praktiken inte har nån betydelse egentligen.
Men om man räknar på den siffran per bas x 6 = 42000 watt peak för basarna.

Då ska alltså mina basar klara över 150 db PEAK om man räknar så.
Men det fattar ju vem som helst att det inte stämmer.

Tar han med dynamisk kompression i uträkningen av SPL?
Vad är maxeffekttåligheten?
Verkningsgraden?

Postad 29 March 2010 - 19:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Är det spela jätte, jätte högt som gäller: PA
Är det spela jätte högt + grymt ljud: kompetend HiFi (Typ Ino eller liknande)

tyvärr är det andra alternativet dyrare i förhållande ill kr/ SPL men jag anser inte att alternativ är ett "alternativ" då jag personligen inte skulle nöja mig med det ljudet...
Även om jag hört/haft PA med grym ljudkvalitet så är det typ 4 dimensionera från Ino tycker jag och helt omöjligt att jämföra... :)

Det är i alla fall min åsikt

Postad 29 March 2010 - 20:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Max står det ja.
Alltså peak,inte cont.
En viss skillnad.
Sen beror det på hur dom specar den peaken.
Det är väl en så kort impuls att elementet inte hinner reagera.
Mina basar tex,ska peak klara 7000 watt styck.
En sån peak är nån tusendels sekund eller nåt sånt,vilket i praktiken inte har nån betydelse egentligen.
Men om man räknar på den siffran per bas x 6 = 42000 watt peak för basarna.

Då ska alltså mina basar klara över 150 db PEAK om man räknar så.
Men det fattar ju vem som helst att det inte stämmer.

Tar han med dynamisk kompression i uträkningen av SPL?
Vad är maxeffekttåligheten?
Verkningsgraden?

självklart är allt medräknat. max effekt för i56 räknat på det sätt du gjorde är: >20Kw (över 400Hz) men det är inte dessa 20KW som jag räknat på utan dom 400W cont som i56 ska klara utan problem. max är 127dB (600w) alltså inte cont...

Men jag kan inte säga mer än så då jag inte konstruerat högtalarna, fråga Ingvar om detta i stället och se vad han svarar.

Postad 29 March 2010 - 20:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

jag hade en liknande tråd för ett par veckor sedan, jag är ju också ute efter något som spelar högt utan bas, har ni kommit fram till något billigt eller kostar det 20-50 tusen för att få något vettigt?

Det kostar... Mucho dineros...

Postad 29 March 2010 - 20:18

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
tror jag börjar få kläm på BM22´s kravbild.
Här är svaret: http://www.jblpro.co...d...Id=91&MId=1

Borde nå de som sitter bak i rummet också :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.