Vad ska du koppla in mer exakt? Så kanske någon kan hjälpa dig att hitta en lösning...Fan då, den har ju bara en digital ingång, jag skulle behöva 2.
Alternativet är 2310 men den är nästan dubbelt dyrare. Suck.
Denon AVR-1611
(Förstärkare)
|
3
|
(14)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1911
(Förstärkare)
|
3
|
(28)
|
Inga priser | |
Denon AVR-3311
(Förstärkare)
|
5
|
(7)
|
Inga priser | |
Denon AVR-2311
(Förstärkare)
|
3
|
(5)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1311
(Förstärkare)
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
Denon AVR-4311
(Förstärkare)
|
7
|
(6)
|
Inga priser | |
Denon AVR-A100
(Förstärkare)
|
2
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 04 May 2010 - 18:14
Postad 04 May 2010 - 19:04
Vad ska du koppla in mer exakt? Så kanske någon kan hjälpa dig att hitta en lösning...
Ser på TV via Dreambox 600 och den har bara optiskt eller komposit, och sen kör jag också optiskt från datorn, mest för att spela musik. Skulle kunna köra vanlig RCA istället, men vill helst ha digitalt nu när jag satt massa pengar på externt ljudkort och en ny fin 5 meters kabel.
Är ju också bra med digitalt när man ser på film från datorn. Samma gäller TV boxen, många kanaler sänder ut 5.1 ljud, t ex Canal+ och TV1000.
Har mest varit inne på Sonyn då jag läst att den hanterar musik bra, men man blir lite orolig när du är tvärsäker på att Denon skulle vara det bästa alternativet. Vill inte göra ännu ett dåligt köp som jag gjorde senast, med en Onkyo 506 som jag inte alls gillade.
Postad 05 May 2010 - 07:20
Jag skulle även kunna tänka mig en begagnad stärkare om det finns något som är vettigt att länga pengar på. budget max 2000kr.
Tack på förhand!
Postad 05 May 2010 - 20:33
Så ja. Det spelar roll om den är THX Certifierad eller inte. När jag köper något så vill jag ha kvalitet och om den är testad så får jag en bekräftelse på det. Så det är inte bara något man kan köpa. Det är ungefär som om att köpa en miljö bil. Den är certifierad att uppfylla vissa krav i utsläpp tex.
Den skulle kunna vara ANK-certifierad med (av Ankeborgs ljudförening). Det hade sagt lika mycket om prestandan. THX Select som det gäller här, delas ut till i stort sett vad som helst, bara tillverkaren hostar upp pengarna. Det ger en liten kostnad i varje receiver som säljs. Denon har helt enkelt valt att skippa det, förutom toppmodellerna som är THX Ultra2 certifierade (en standard som fortfarande är åtminstone lite relevant).
THX-logot säger med andra ord inte att Onkyon är varken bra eller dålig. Den säger bara att Onkyo har betalt för en THX-stämpel.
En kul detalj är att högtalarna som Lucasfilm (som skapade THX-standarden) använder i mixningsstudion på Skywalker Ranch, inte är THX-klassade, eftersom B&W valde att hoppa av THX-sammarbetet när multimedia-stämpeln dök upp (THX logo på ett par plasthögtalare från logitech är inte direkt något som får det hela att framstå som seriöst).
THX är ju däremot fortfarande en relevant standard när det gäller mixning av filmljud.
Postad 05 May 2010 - 20:38
HejJag har KEF KHT3005SE och undrar om Denon AVR-1911 räcker att driva dom eller om jag ska avvakta tills AVR-2311 kommer?
Du kommer inte att kunna driva dessa högtalarna på ett bra sätt med den förstärkaren. Då Kef 3005 är otroligt tungdrivna. Du måste nog mer upp i 4311 om du skall få det bästa ut av dina högtalare. Eller om du tittar på något som är mer strömstarkare. Som typ Harman Kardon AVR460, Lycka till
Postad 06 May 2010 - 09:38
Kan du inte köra coax från datorn istället för optisk då? Samma signal, bara annat medium. För både 1611 och 1911 har två digitala ingångar men bara en av vardera typ (optisk/coax).Ser på TV via Dreambox 600 och den har bara optiskt eller komposit, och sen kör jag också optiskt från datorn, mest för att spela musik. Skulle kunna köra vanlig RCA istället, men vill helst ha digitalt nu när jag satt massa pengar på externt ljudkort och en ny fin 5 meters kabel.
Är ju också bra med digitalt när man ser på film från datorn. Samma gäller TV boxen, många kanaler sänder ut 5.1 ljud, t ex Canal+ och TV1000.
Har mest varit inne på Sonyn då jag läst att den hanterar musik bra, men man blir lite orolig när du är tvärsäker på att Denon skulle vara det bästa alternativet. Vill inte göra ännu ett dåligt köp som jag gjorde senast, med en Onkyo 506 som jag inte alls gillade.
Men går inte det så är det kört. Se om du kan hitta en 1610 eller 1910 någonstans, de är fortfarande mycket bättre än den sony och pio du valde mot.
Postad 06 May 2010 - 16:00
Kan du inte köra coax från datorn istället för optisk då? Samma signal, bara annat medium. För både 1611 och 1911 har två digitala ingångar men bara en av vardera typ (optisk/coax).
Men går inte det så är det kört. Se om du kan hitta en 1610 eller 1910 någonstans, de är fortfarande mycket bättre än den sony och pio du valde mot.
Har bara S/P DIF på min dator (kör med Soundblaster Xtreme Audio Notebook)
Ser att de har 14 stycken svarta 1910 kvar, 50 € billigare än 1911
Det tas säkert upp i tråden, men hur mycket skiljer det egentligen? Är det typ bara HDMI som är 1.3 istället för 1.4 och USB eller finns det flera olikheter? Utseendet verkar hyfsat lika i alla fall.
Ljudet är ju såklart viktigast.
Postad 06 May 2010 - 20:12
Stämmer inte riktigt att du måste ha en receiver med hdmi 1,3 för att kunna nyttja dts-hd mfl. Om signalkällan själv kan omvandla det till en 7.1 analog pcm signal och har analoga 7.1 utgångar samt att receivern har analog 7.1 ingång så klara man sig med sin äldre receiver.
Trevligast är ju dock att kunna köra hdmi hela vägen och slippa antalet kablar bak på receivern.
Det som jag tycker är mest intressant med hdmi 1.4 är ju audio return channel. Så man enbart behöver 1 hdmi kabel mellan tv'n och receivern...
Det stämmer inte helt heller...Du behöver inget mer än HDMI 1.0 för att köra "HD ljuden" över HDMI. Det är bara att be spelaren skicka det som PCM ist för bitstream. Och det klarar i stort sett alla BD, mediaextenders och även gamla PS3.
Postad 06 May 2010 - 21:08
THX är en kvalitets stämpel.
Håller med om att THX är en kalle anka stämpel och inget annat.
Den som dessutom kör med THX inställningarna gör det säkert för att han tror
att det låter bättre. Men det gör det INTE
Det stämmer inte helt heller...Du behöver inget mer än HDMI 1.0 för att köra "HD ljuden" över HDMI.
1.1
Postad 07 May 2010 - 00:26
Så folk är lurade big time
Postad 07 May 2010 - 13:05
Nej, 1.0...HDMI är från början klart för 8 kanaligt HD ljud (dvs ca 6 år tillbaka)
Så folk är lurade big time
Mig veterligen så är det de flerkanalere med 1.1 som blivit uppdaterade i efterhand
Mycket få var klara för det ifrån början. Det är mjukvaran i stärkaren som måste
uppdateras för att det skall fungera.
Redigerat av cedergren, 07 May 2010 - 14:04.
Postad 08 May 2010 - 08:13
Nu pratar ni om olika saker. HDMI 1.0 klarar ljudet. Vilka receivers som klarade att hantera det är en helt annan sak.Mig veterligen så är det de flerkanalere med 1.1 som blivit uppdaterade i efterhand
Mycket få var klara för det ifrån början. Det är mjukvaran i stärkaren som måste
uppdateras för att det skall fungera.
Postad 08 May 2010 - 08:17
Det där tror jag inte mycket på. Om jag räknar rätt så har de en känslighet på 88 resp 90 dB. Borde inte vara något större problem.Hej
Du kommer inte att kunna driva dessa högtalarna på ett bra sätt med den förstärkaren. Då Kef 3005 är otroligt tungdrivna. Du måste nog mer upp i 4311 om du skall få det bästa ut av dina högtalare. Eller om du tittar på något som är mer strömstarkare. Som typ Harman Kardon AVR460, Lycka till
Eftersom du dessutom verkar hylla onkyo för att den har THX så sjunker trovärdigheten ytterligare.
Men för att svara den ursprungliga frågeställaren. Om du redan har högtalarna, prova. Köp en 1911 och gå tillbaka med den på öppet köp om du inte är nöjd.
Eller om du ber riktigt snällt så kanske du kan få låna hem en för test.
Postad 08 May 2010 - 12:32
Nu pratar ni om olika saker. HDMI 1.0 klarar ljudet. Vilka receivers som klarade att hantera det är en helt annan sak.
Det förstod nog jag också, men det viktiga är vilka förstärkare som man kan uppdatera eller
som blivit uppdaterade till att ta emot PCM i flerkanal via HDMI
Om detta inte nämns så kan man få för sig att det fungerar bara för att man har en förstärkare
med HDMI 1.0 när det i själva verket inte finns någon förstärkare med HDMI 1.0 som klarar det.
Inte vad jag vet i alla fall. Men om jag inte har fel för mig så finns det uppdateringar för alla med
HDMI 1.1
Postad 08 May 2010 - 18:57
1.1 tillförde stöd för att skicka DVD-A över HDMI
Sen oavsett HDMI version så kan en tillverkare "bara" ha bild över HDMI tex, men det har inget med HDMI standarden och göra, utan av andra skäl (tex tidigare Arcam, NAD, Sunfire hade bara bild över HDMI)
Postad 08 May 2010 - 20:03
Det där tror jag inte mycket på. Om jag räknar rätt så har de en känslighet på 88 resp 90 dB. Borde inte vara något större problem.
Eftersom du dessutom verkar hylla onkyo för att den har THX så sjunker trovärdigheten ytterligare.
Men för att svara den ursprungliga frågeställaren. Om du redan har högtalarna, prova. Köp en 1911 och gå tillbaka med den på öppet köp om du inte är nöjd.
Eller om du ber riktigt snällt så kanske du kan få låna hem en för test.
Som svar på din fråga så har jag ägt kef 2005 tillsamans med 1910. Bytade upp mig till denon 4310 och det var en enorm skillnad. Och jag har även provat dom med Harman/Kardon AVR255. Så om man inte vill läga mycket pengar på något som är strömstarkt så är Harman svaret.
Postad 08 May 2010 - 20:32
Postad 08 May 2010 - 20:37
Korkat tänkt, ska man se det så är det ju lika synd om dom som köper 11-serien när 12-serien kommer.....synd om dom som köpte 10-serien.. allt i den nya är ju förbättrat verkar det som..
Postad 08 May 2010 - 23:43
Men , läs vad man skriver iställetNej, HDMI 1.0 räcker för HD ljuden över PCM,
med 1.0. Läs läs läs
Redigerat av cedergren, 08 May 2010 - 23:44.
Postad 09 May 2010 - 00:38
Men , läs vad man skriver istället
. Det är väl ingen som motsagt att det funkar
med 1.0. Läs läs läs
Om detta inte nämns så kan man få för sig att det fungerar bara för att man har en förstärkare
med HDMI 1.0 när det i själva verket inte finns någon förstärkare med HDMI 1.0 som klarar det.
Inte vad jag vet i alla fall. Men om jag inte har fel för mig så finns det uppdateringar för alla med
HDMI 1.1
Jag säger det funkar med 1.0, du skriver att det funkar inte. Men nu ska vi inte trasha tråden med detta...
Postad 12 May 2010 - 22:20
Men det som ser spännande ut är USB på 1911 (till skillnad från 1611 som saknar).
Finns det mer information om vad denna klarar.
1. Endast inkoppling av separat, snordyr, denon specifik iPod dock (på samma sätt som man kunde koppla in på baksidan förr med nån knepig RS232 kontakt)
2. Direktinkoppling av IPOD
3. Direktinkoppling av valfrit USB-minne/USB hårddisk.
OM det är alternativ 3 så är det ju riktigt intressant faktiskt och skulle kunna motivera mig att gå upp från 1611 till 1911.
Priserna verkar ju rätt ok från HK trots att elgiganten ligger lågt (inget priskrig)
Postad 13 May 2010 - 06:48
Jag tycker det är riktigt synd att antalet ingångar blivit sämre. Jag använder trots allt en del optiska källor
Men det som ser spännande ut är USB på 1911 (till skillnad från 1611 som saknar).
Finns det mer information om vad denna klarar.
1. Endast inkoppling av separat, snordyr, denon specifik iPod dock (på samma sätt som man kunde koppla in på baksidan förr med nån knepig RS232 kontakt)
2. Direktinkoppling av IPOD
3. Direktinkoppling av valfrit USB-minne/USB hårddisk.
OM det är alternativ 3 så är det ju riktigt intressant faktiskt och skulle kunna motivera mig att gå upp från 1611 till 1911.
Priserna verkar ju rätt ok från HK trots att elgiganten ligger lågt (inget priskrig)
Alla alternativ funkar.
1. Givetvis kan man använda iPod docka.
2. Bara att plugga in din Ipod med din orginal iPod sladd.
3. Se nedan enl manualen sida 25 till AVR-791 (US motsvarighet till 1911)
Namnl_s.jpg 233.11K
0 Antal nerladdningar
Postad 14 May 2010 - 20:53
Aah fast nu är de två väldigt omfattande grejer som e nya, hdmi 1.4. Å 3D, korkskalleKorkat tänkt, ska man se det så är det ju lika synd om dom som köper 11-serien när 12-serien kommer...
Postad 15 May 2010 - 10:04
Hahahaha vad ska man med hdmi 1.4 till då? ARC?Aah fast nu är de två väldigt omfattande grejer som e nya, hdmi 1.4. Å 3D, korkskalle
3D kan jag köpa om man har projje och typ 100" duk, men det finns fortfarande inget utbud av filmer att tala om...
Postad 16 May 2010 - 23:35
Den dagen det blir 3D för mig blir det via PS3an som ska kunna skicka 3D på HDMI 1.3 så det där spelar väl ingen roll. USB stödet verkar betydligt mer intressant på nyhetsfrontenHahahaha vad ska man med hdmi 1.4 till då? ARC?
![]()
3D kan jag köpa om man har projje och typ 100" duk, men det finns fortfarande inget utbud av filmer att tala om...
Postad 16 May 2010 - 23:54
Aah fast nu är de två väldigt omfattande grejer som e nya, hdmi 1.4. Å 3D, korkskalle
Finns inget användningsområde för 1.4 i dagsläget
Skall man satsa på den nya 11 serien, så skall det vara för att man har en äldre burk
som behövs uppgraderas. Det är den enda anledningen.
Postad 26 May 2010 - 15:15
Kan inte säga ngt om de nya modellerna, men europeiska 2310:an har lågnivå utgångar, ngt som saknas på den amrikanska. I övcrigt tror jag de var identiska.Nej det skiljer inget mellan USA och Europa modellerna
I alla fall inte de sista åren i modern tid
...
Postad 26 May 2010 - 16:33
Har sparat ihop pengarna och tänker köpa Harman/Kardon HKTS 30 och antingen 1611 eller 1911.
Vilken bör jag välja? 7.1 är inte aktuellt på ett bra tag och iPhone har jag inte. Uppskalning av DVDs sköter PS3an, Datorn skalar väl själv upp material, eller har jag fel?
Postad 26 May 2010 - 16:36
Beror på vilket grafikkort du har samt vilka krav du harDatorn skalar väl själv upp material, eller har jag fel?
Postad 26 May 2010 - 17:30
Har inga större krav egentligen, tror jag kör med en 1611.
Postad 27 May 2010 - 12:24
Funderar på 1611 tillsammans med hkts30 eller ELAC starlet 5.1, lite tidigt för att någon ska ha hunnit provlyssna antar jag. Skulle vara kul om någon har provlyssnat och kunde komma med lite kommentarer.
/Doolf
Postad 31 May 2010 - 15:15
Postad 31 May 2010 - 23:04
Postad 01 June 2010 - 05:46
Hatar mig själv för att jag inte har en TV med HDMI-uttag, det får bli nästa månads inköp.
Postad 02 June 2010 - 09:20
Postad 02 June 2010 - 14:47
Enligt den länken har 3311 dubbla HDMI utgångar och 6 ingångar.
Nu så finna AVR-3311CI upplagd på Denon USA hem sida för $ 1,199.
Där finns oxå manual och bilder på den.

Postad 02 June 2010 - 18:32
Postad 03 June 2010 - 12:45
Vad du gör är att du jämför med Denons egna produkter och det blir ju inte riktigt rättvist
Postad 06 June 2010 - 10:26
Jag tycker, som sagts i tråden tidigare - att det är lite snålt med optisk och koaxial ingångar - lite synd. Likaså hade en till ut-HDMI gjort susen - hur många har inte både TV och projje??
Hur som helst - en liten fråga från en okunnig:
Jag har ett par Dali Evidence 470 som jag använder till både film (5.1) och två-kanalig musiklyssning. Som det är nu har jag en gammal Sony QS-reciver som låter så där och lite kinaprylar (för och slutsteg från Classic), som låter betydligt bättre i två-kanal. Vad jag vill åt med en ny reciver är dels HDMI-kontakter och, framförallt att slippa byta förstärkare till högtalarna beroende på om jag ska lyssna på två-kanal eller se på film. Nu trivs jag ju med mitt kina-slutsteg, men kan jag koppla högtalarna via slutsteget från en 1911 eller 1611? Eller är kanske låter dom nog så bra som mitt classic-slutsteg i två-kanal ändå?
Och en liten fråga till om HDMI. Om man kopplar allt till recievern och sen till tvn. Kan man släppa igenom signalerna i en avstängd reciever?
Redigerat av Alban, 06 June 2010 - 10:29.
Postad 08 June 2010 - 23:42
För min del är det inte bara "lite snålt" utan faktiskt direkt obrukbart. Med mina nuvarande prylar behöver jag två optiska IN så tyvärr går både 1611 och 1911 bort.Jag tycker, som sagts i tråden tidigare - att det är lite snålt med optisk och koaxial ingångar - lite synd. Likaså
Ägde tidigare en elgigantenköpt 1610, men returnerade den då EG inte klarade av att serva/uppgradera de buggar som fanns och tänkte köpa en 1610/1611 på HK istället.
Nu tog 1610 slut och 1611 har plockat bort en nödvändig ingång så nu är man tillbaka på ruta 1
1610 klarade detta. Det fanns en inställning där man antingen valde att den alltid skulle släppa igenom en viss ingång eller den senaste. 1611 manualen finns på Denon USA hemsida så kolla där...Och en liten fråga till om HDMI. Om man kopplar allt till recievern och sen till tvn. Kan man släppa igenom signalerna i en avstängd reciever?
Redigerat av e3henri, 08 June 2010 - 23:43.
Postad 09 June 2010 - 00:06
Att man har för många analoga videoingångar är helkorkat
Men vad gäller digitalljud, så räknar man med att de flesta kommer att använda HDMI
för detta.
Vad behöver man digitala ljudingångar till ?
- Cd spelare
- Mediabox utan HDMI
Om man inte har en helt fantastisk CD spelare ( vilket man inte har om man köper en 1611
så kommer man att spela cd i sin blurayspelare och detta över HDMI
Tvix och andra mediaboxar har HDMI
Om man bara har optiska utgångar på det man behöver det till. så kan man köpa en omvandlare
från optiskt till coax, så har man löst det problemet
Men jag håller med. Dumpa alla analoga conpositingångar och fler digitala ingångar för både ljud och bild
Redigerat av cedergren, 09 June 2010 - 00:07.
Postad 09 June 2010 - 15:22
Men vad gäller digitalljud, så räknar man med att de flesta kommer att använda HDMI
för detta.
Vad behöver man digitala ljudingångar till ?
- Cd spelare
- Mediabox utan HDMI
Om man inte har en helt fantastisk CD spelare ( vilket man inte har om man köper en 1611)
så kommer man att spela cd i sin blurayspelare och detta över HDMI
Tvix och andra mediaboxar har HDMI
Jo, det är väl så dom tänker. Men själv använder jag många fler. Tyvärr har jag (känner mig rätt ensam, men dock) ingen tv med HDMI. Så för min del har jag digitalbox, blu-ray spelare, Playstation 3 och min CD-spelare (eftersom den analoga utgången är kopplad till mitt andra försteg). Vidare funderar jag på att dra en sladd från datorn också - så fem vore bra för min del, tills jag köper ny tv. Men jag är kanske rätt unik
Postad 14 June 2010 - 22:27
Är du helt säker på det? De är en jäkla massa som säger att det är hårdvara.. Skulle kunna mörda för en sådan update isf XDTror det är en mjukvaruuppgradering som behövs, som på PS3.
Postad 16 June 2010 - 22:11
Uppgraderingen från HDMI 1.3 består av high speed Ethernet, Dual Channel Audio, 3D format, HIgher resolution formats.Är du helt säker på det? De är en jäkla massa som säger att det är hårdvara.. Skulle kunna mörda för en sådan update isf XD
Det är samma maximala bandbredd i bägge versionerna.
Troligtvis går 3D supportdelen av HDMI 1.4 att uppgradera med mjukvara, men inte det andra och då får man inte kalla det HDMI 1.4
Postad 26 June 2010 - 17:30
http://www.denon.de/...M...=prod&sub=1
http://www.denon.co....h...=prod&sub=1
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
3 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna