Varför kan ingen tillverkare göra en bättre telefon än iPhone?
392 svar till detta ämne
Postad 08 May 2010 - 21:24
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
en låst plattform är bara ond om utgivaren av plattformen är ond, har inte sett att Apple planerar att ta öve världen precis, folk gnäller för mkt över Apple, de har bara 16% av smartphonemarknaden.
Det här pratet med öppet vs låst är irriterande då det för slutanvändaren är relativt ointressant, ser inte problemet med att Apple begränsar vad som ska köras på DERAS plattform, det som stör mig är att AT&T får diktera, för de kommer med krav som sänker upplevelsen utanför europa med alldeles för låga maxnivåer för videostreaming mm.
Ser inte varför open sourcetänket ska regera jämt, open source är jättebra för programutvecklare, men jag ser inte riktigt nyttan för end users.
folk tycker fortf om sina iphones och ipads, de gör det de vill med dem, ser inte det farliga i att Apple inte tillåter vissa program.
Redigerat av simulacra, 08 May 2010 - 21:27.
Postad 08 May 2010 - 21:56
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Tänk, ju mer iPhone försvaras, desto mer övertygad blir jag att den inte är rätt produkt för mig.
Hyllar man och försvarar begränsningar KAN resultatet bli att andra tillverkare väljer att ta begränsningståget - något som redan skett med Windows Phone 7 som är en så låst plattform att den är lika bedrövlig som iPhone.
Det finns ingen acceptabel anledning att förbjuda program. En bra plattform överlåter det till användarna. Det är farlig monopolism att tillverkaren bestämmer vilka program som får säljas och låser allt till en enda kanal för distribution.
Oavsett vem som gör det är hela konceptet med programlåsning och en enda programbutik mycket motbjudande.
Det största problemet med iPhone är hypen. Den är skadlig och leder utvecklingen fel. Hade journalister m.fl haft en nykter relation till produkten skulle många problem inte uppstå. Men iPhone är närmast en sorts masspsykos/sinnesförvirring av det skälet att blinda användare helt plötsligt blivit frälsta och tror att Apple uppfunnit allting.....
Postad 08 May 2010 - 22:15
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Det största problemet med iPhone är hypen. Den är skadlig och leder utvecklingen fel. Hade journalister m.fl haft en nykter relation till produkten skulle många problem inte uppstå. Men iPhone är närmast en sorts masspsykos/sinnesförvirring av det skälet att blinda användare helt plötsligt blivit frälsta och tror att Apple uppfunnit allting.....
+10.
Postad 08 May 2010 - 22:20
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Frälsning enligt standard 1A/iPhone brukar ha skett på följande sätt:
*Användaren hade en Sony Ericsson T630 och var 100% omedveten om att det fanns smartphones - garderoben var helt enkelt så liten och mörk att det inte nådde fram.
*2007 släppte ett företag vid namn Apple en produkt kallad iPhone.
*Användaren med sin T630 hörde den mediala hypen kring iPhone och plötsligt öppnades en ny värld som inte T630 klarade. Program, spel, e-post, surfande etc blev plötsligt möjligt. Användaren insåg att Apple uppfunnit alla dessa saker.
Slutresultat: Användaren levde ett lyckligt liv med sin iPhone. Den hade ju revolutionerat användarens liv! Att t.ex e-post i mobilen var verklighet redan 1996 med Nokia 9000 Communicator är ju inget som användaren vet om. Apple uppfann ju den mobila e-posten!
Detta är en vanlig variant av iPhone-frälsning och just okunskap om faktiska förhållanden är en viktig del av Apples koncept. Det gäller att få användarna att tro att inga andra nallar klarar det iPhone klarar, i värsta fall får man indoktrinera användarna att tro att det bara är Apple som hanterar gränsnitt och handhavande. Övriga nallar är oanvändbara, sega och krångliga - naturligtvis!
Postad 08 May 2010 - 22:27
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Förstår inte och håller inte med dig i ditt resonmemang att hypen skulle vara skadlig, menar du att iPhone skulle vara en bättre telefon om den inte vore så hypad som idag eller? I grund och botten handlar det ju om att människor köper det dom tycker om och anser är värt att lägga sina pengar på, oavsett om nu i detta fallet tillverkaren valt att låsa vissa program från att köras på deras plattform. Kunden är ju onekligen nöjd med produkten ändå och anser inte att telefonen är dålig just på grund av detta. Att den blivit hypad måste ju i alla fall enligt mig bero på att kunderna är nöjda med sin telefon, hur kan detta vara skadligt?
Postad 08 May 2010 - 22:34
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Hype är alltid skadligt. Negativa effekter är bl.a följande:
*Hype bygger på okunskap inom området hypen avser.
*Hype gör att uppmärksamheten riktas fel och p.g.a okunskap kan en tillverkare bli hyllad trots att de hyllade funktionerna redan fanns för fem år sedan hos konkurrenterna.
*Hype tränger undan andra produkter p.g.a att de inte får den uppmärksamhet de förtjänar.
Detta är tre exempel på negativa effekter som hype skapar. Jag har inte upplevt en enda gång att hype resulterat i något positivt och det gäller även iPhone. Jag menar, hypen gör ju att folk nästan beter sig som om iPhone är Frälsaren som kommit till Jorden för att befria de förlorade själarna från de undermåliga nallarna.
Är användarna nöjda med iPhone, fine. Inga problem. Däremot är det ett problem när de använder felaktiga argument för den. T.ex att låsningar är bra, andra nallar är sega och krångliga, Apple är bäst i största allmänhet och motargumenterar alla funktioner som saknas hos iPhone o.s.v.
Edit: iPhone vore en bättre produkt utan hypen. Inte rent tekniskt utan av det enkla skälet att den skulle ses som den iPod Phone det är och inte som världens åttonde underverk.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 08 May 2010 - 22:34.
Postad 08 May 2010 - 22:42
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Bra rutet AVR4000!
Hur som helst kan man i alla fall inte klandra Apple för dålig marknadsföring - frågan är bara i vilken position de skulle befinna sig idag, utan den starke talaren utan självdistans som de har på tronen.
Problemet med "hypade" saker är att företaget i fråga inte bryr sig om att vara självkritiskt, utan surfar på vågen långt efter att vinden har vänt. Apples varumärke har inte alltid varit starkt och kommer säkerligen inte förbli det heller.
Snart kommer en ny pryl som ett företag lyckas kränga ut på marknaden till rätt kundkrets och vid rätt tillfälle. Särskilt svårare än så är det inte att lyckas! (Dreamcasten kan vara ett typexempel på det motsatta)
Postad 08 May 2010 - 22:55
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Hype är alltid skadligt. Negativa effekter är bl.a följande:
*Hype bygger på okunskap inom området hypen avser.
*Hype gör att uppmärksamheten riktas fel och p.g.a okunskap kan en tillverkare bli hyllad trots att de hyllade funktionerna redan fanns för fem år sedan hos konkurrenterna.
*Hype tränger undan andra produkter p.g.a att de inte får den uppmärksamhet de förtjänar.
Detta är tre exempel på negativa effekter som hype skapar. Jag har inte upplevt en enda gång att hype resulterat i något positivt och det gäller även iPhone. Jag menar, hypen gör ju att folk nästan beter sig som om iPhone är Frälsaren som kommit till Jorden för att befria de förlorade själarna från de undermåliga nallarna.
Är användarna nöjda med iPhone, fine. Inga problem. Däremot är det ett problem när de använder felaktiga argument för den. T.ex att låsningar är bra, andra nallar är sega och krångliga, Apple är bäst i största allmänhet och motargumenterar alla funktioner som saknas hos iPhone o.s.v.
Edit: iPhone vore en bättre produkt utan hypen. Inte rent tekniskt utan av det enkla skälet att den skulle ses som den iPod Phone det är och inte som världens åttonde underverk.
Men det du skriver låter mer som din högst personliga åsikt om iPhone och hypen kring den, jag uppfattar det som att du tycker att den generella iPhone användaren motargumenterar allt dåligt med den. Så är det ju inte. Det handlar ju ändå om vad kunden har för krav på den telefon man tänker köpa och anser man då att det inte är nåt problem med att tillverkaren begränsat sin plattform så är det inget problem enligt mig. Man ska inte ens behöva argumentera för det eftersom jag är nöjd med vad tillverkaren erbjuder mig och telefonen är ju inte sämre på grund av detta. Har man det kravet på att kunna köra alla program så är ju iPhone ett sämre val, absolut men det valet ligger ju ändå hos kunden, eller hur? Att hypen skulle skapa okunskap om vilken tillverkare som var först med den eller den funktionen är väl möjligt men frågan är hur viktigt detta är i sammanhanget? Jag menar, även om jag som potentiell kund skulle få reda på att en annan tillverkare än Apple var först med, låt oss säga, e-post på mobiltelefonen så är jag högst tveksam till att detta skulle fälla mitt avgörande i vilket märke jag skulle välja.
Redigerat av Mentos, 08 May 2010 - 22:57.
Postad 08 May 2010 - 23:04
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Hype eller inte så kommer det förmodligen aldrig att släppas någon telefon som alla är nöjda med, en avancerad lur kommer att tilltala powerusers, men kommer att anses knepig av vanliga användare som inte har behov av de funktionerna. En enkel telefon kommer att tilltala de som behöver en mobil att ringa med, men den kommer aldrig gillas av de mer avancerade användarna. Iphone ligger nånstans mitt emellan och är en bra telefon om man inte har några problem med de begränsningar som finns.
Postad 08 May 2010 - 23:08
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Men det du skriver låter mer som din högst personliga åsikt om iPhone och hypen kring den, jag uppfattar det som att du tycker att den generella iPhone användaren motargumenterar allt dåligt med den. Så är det ju inte. Det handlar ju ändå om vad kunden har för krav på den telefon man tänker köpa och anser man då att det inte är nåt problem med att tillverkaren begränsat sin plattform så är det inget problem enligt mig. Man ska inte ens behöva argumentera för det eftersom jag är nöjd med vad tillverkaren erbjuder mig och telefonen är ju inte sämre på grund av detta. Har man det kravet på att kunna köra alla program så är ju iPhone ett sämre val, absolut men det valet ligger ju ändå hos kunden, eller hur?
Att hypen skulle skapa okunskap om vilken tillverkare som var först med den eller den funktionen är väl möjligt men frågan är hur viktigt detta är i sammanhanget? Jag menar, även om jag som potentiell kund skulle få reda på att en annan tillverkare än Apple var först med, låt oss säga, e-post på mobiltelefonen så är jag högst tveksam till att detta skulle fälla mitt avgörande i vilket märke jag skulle välja.
Problemet är väl snarare att användarna äter det de är matas med och inte tänker själva, enkelt uttryckt. Det finns bättre prylar, men det är så "enkelt" att välja Apples produkter, eftersom det är mainstream idag. Sen det faktum att media hakar på (jag är journalist i grund och botten även om jag jobbar med försäljning och marknadsföring idag) och gör det utan att ens ifrågasätta - det är lite sjukt. Apple säger "hoppa" när de lanserar en ny produkt och alla journalister i världen hoppar och skriker "vi älskar det!". Det, är skrämmande i mina ögon. Jag skulle vilja påstå att Apples produkter inte ifrågasätts av media och kontentan av det är ju - det enkla faktum att användare köper det som media hyllar. Vi fungerar så. Flockdjur. Mainstream. Skygglappar på.
Postad 08 May 2010 - 23:33
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Problemet är väl snarare att användarna äter det de är matas med och inte tänker själva, enkelt uttryckt. Det finns bättre prylar, men det är så "enkelt" att välja Apples produkter, eftersom det är mainstream idag.
Sen det faktum att media hakar på (jag är journalist i grund och botten även om jag jobbar med försäljning och marknadsföring idag) och gör det utan att ens ifrågasätta - det är lite sjukt. Apple säger "hoppa" när de lanserar en ny produkt och alla journalister i världen hoppar och skriker "vi älskar det!". Det, är skrämmande i mina ögon. Jag skulle vilja påstå att Apples produkter inte ifrågasätts av media och kontentan av det är ju - det enkla faktum att användare köper det som media hyllar. Vi fungerar så. Flockdjur. Mainstream. Skygglappar på.
Ja, att media har ett ansvar för hypen råder det ingen tvekan om. Apple är ju väldigt duktiga på just marknadsföring som är anledningen till att media kanske plockar upp deras produkter enklare. Men att media helt skulle strunta i att ifrågasätta deras produkter ställer jag mig tveksam till? Jag tror själv att användare av iPhone köper den på grund av dels bra marknadsföring från Apple men också för att produkten lever upp till dom förväntningar man har på den efter att ha sett och läst om den i media. Nöjda kunder med andra ord.
Postad 08 May 2010 - 23:41
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Ser mig som mycket neutral i detta, då jag varken har drabbats eller påverkats av något eller någon
Att Apple har lyckats, kan ingen motsäga. Man har fått nästan alla tillverkare av mediaprodukter
att på någotvis sätta dit en kontakt för musik, sonos kan styras av en iphone och många tillverkare
inte minst B&W har tagit fram "spelare" för Iphone. Ganska fantastiskt måste jag säga
Dock är jag mycket intresserad av android, då de andra mobiltelefontillverkarna satsar på detta
och om jag förstått det rätt, så är det lite mer fritt. Rätta mig om jag har fel.
Postad 08 May 2010 - 23:44
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Frågeställningen( Varför kan ingen tillverkare göra en bättre telefon än iPhone?) som initialt var kärnan i denna debatt/tråd är lika intelligent ställd likt något åt detta hållet ...varför finns det fortfarande folk som köper en iPhone?
Saklighet/fakta är och kommer alltid att förbli den första och enda orsaken till mitt val av mobilköp(gäller inte bara mobiler), hur illa det än låter så var det inte storleken på plånboken som avgjorde vilken smartphone jag valde i slutändan utan just vad som erbjöds med OS:et i fråga(Hårdvaran var även en självklarhet i mitt val). Även fast jag har en inbyggd spärr just när det kommer till hermetiskt/diktatoriskt slutna system så var det inte detta som avgjorde när allt kom omkring, utan just upplevelsen som jag som slutkonsument kan ta del av. //Mats
Postad 08 May 2010 - 23:48
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Mats
- Vad valde du då ?
Du har ju en god smak i allt annat du visar upp i ditt galleri
- Har du vunnit på lotto
Postad 08 May 2010 - 23:59
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Mats - Vad valde du då ?
Android i form av en HTC Desire. //Mats
Postad 09 May 2010 - 00:31
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Problemet är väl snarare att användarna äter det de är matas med och inte tänker själva, enkelt uttryckt. Det finns bättre prylar, men det är så "enkelt" att välja Apples produkter, eftersom det är mainstream idag.
Sen det faktum att media hakar på (jag är journalist i grund och botten även om jag jobbar med försäljning och marknadsföring idag) och gör det utan att ens ifrågasätta - det är lite sjukt. Apple säger "hoppa" när de lanserar en ny produkt och alla journalister i världen hoppar och skriker "vi älskar det!". Det, är skrämmande i mina ögon. Jag skulle vilja påstå att Apples produkter inte ifrågasätts av media och kontentan av det är ju - det enkla faktum att användare köper det som media hyllar. Vi fungerar så. Flockdjur. Mainstream. Skygglappar på.
Ditt största problem verkar vara att folk gillar en produkt som du inte gillar. Vad spelar det för roll för dig vad andra köper för telefoner? Jag var också lite emot iphone när den kom men efter att ha skaffat en själv så är jag hur jäkla nöjd som helst. Det räcker för mig. Inte sitter jag och oroar mig för att Apple kommer ta över världen för det eller att media hakar på "iphone-tåget". Det skiter jag fullständigt i och är nöjd med min lur istället. Faktum är att det är en användarvänlig telefon som i princip aldrig krånglar med ett trevligt och lätt gränssnitt. Sedan är responsen på touchen helt fantastisk tycker jag. Har provat nån HTC och den var ju en mardröm i jämförelse. Den här tråden kommer inte leda någonvart. MVH Martin
Postad 09 May 2010 - 06:12
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Sen att iPhone bashas jämt på forum har bara med EN sak att göra, nördarna regerar på nätet tyvärr, och nördar gillar inte inlåsning, oavsett om det leder till bättre användarupplevelse eller inte, för det är vad det kokar ner till, användarupplevelse.
Sen att Apllehatarna är lika blinda som mactalibanerna är ngt de ALDRIG kommer att erkänna, inte heller kan de låta iphoneägare vara nöjda med sin telefon, utan jämt ska de sättas dit med "men, jag kan ju inte ladda hem vad jag vill från nätet!!111" osv.
Android lider av fragmentering, där har ni en nackdel med öppna system.
Postad 09 May 2010 - 09:08
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Android i form av en HTC Desire.
//Mats
Bra val. BÄSTA luren på marknaden idag
Postad 09 May 2010 - 09:09
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag håller med Sean.Wiklund till 100% i dennes inlägg om journalister. Låt mig klargöra detta en gång för alla: Jag har ingenting att invända mot iPhone betraktat som en produkt bland andra produkter!Ej heller har jag några invändningar mot att användare kan vara nöjda med den om den gör vad de förväntar sig att den skall göra - det är helt naturligt.Mina invändningar mot iPhone handlar snarare om de konsekvenser den får för andra plattformar och det faktum att hypen förblindar. Vi kan ju ta detta med s.k appar av typen TV-kanaler, banker o.dyl: under alla år det funnits smartphones i Sverige har dessa ignorerats av dessa bolag (med vissa undantag, bl.a hade SEB lösningar för Ericsson R380s och Motorola A920 bl.a) men överlag har de ignorerat smartphonemarknaden. Sedan släppte Apple iPhone och plötsligt sätter dessa företag till alla klutar för att börja släppa appar. Till något som fram tills iPhone var ett i stort sett ignorerat segment. Jag menar, iPhone är långt ifrån en dominerande plattform så det är osedvanligt korkat att släppa appar av den typen enbart till den plattformen. Hade man varit seriösa skulle bolagen självfallet släppa appar till alla större plattformar, d.v.s Android, Symbian, Windows Mobile och även Java i de fall det sistnämnda kan användas. Samt iPhone naturligtvis. Genom att först ignorera smartphones i flera år och sedan helt plötsligt haka på Apple som enda val ställer dessa bolag omedvetet till stor skada. Skadan består i att användare som söker s.k Svensson-appar vallas in i iPhone-fållan och därmed stödjer Apples monopolistiska tendenser - eftersom dessa appar naturligtvis enbart finns för iPhone. För min del ger jag dock katten i dessa appar, de flesta är ju inget annat än kopplingar till webbsidor men omklädda till ett program som laddar ner data och presenterar det. Då kan man lika gärna surfa till sidan som vanligt. När det gäller att köpa en iPhone p.g.a att man tror att Apple uppfunnit allt - det är faktiskt inte helt ovanligt. Har upplevt det flera gånger - personerna har alltså inte gjort ett medvetet val utan köpt hypen rakt av p.g.a okunskap. Köper man en iPhone på genomtänkta grunder, alltså inte hypen utan för dess egenskaper - då är man helt rätt ute. Köper man den däremot p.g.a hype och att man mer eller mindre avfärdar övriga plattformar som "sämre" utan att sätta sig in i frågan - då är man fel ute. Personligen ser jag behovet av olika plattformar för olika behov. Det är enda lösningen. Problemet uppstår när detta ignoreras och alla plattformar i djup okunskap och ignorans jämförs med iPhone och så gnälls det hysteriskt så fort något är avvikande mot den "referensen". Ja, jag kräks rent ut sagt över sådant beteende.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 May 2010 - 09:10.
Postad 09 May 2010 - 10:20
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Android i form av en HTC Desire.
//Mats
Jag skall ha en lur till respektive familjemedlem. 2 tonåringar, jag själv och min fru - Ringa, sms'a, ta kort, skicka mail, spotify, spela spel, skype, synka med dator, spela mp3 Är då den ene bättre än den andre vad gäller användarvänlighet ?
Postad 09 May 2010 - 10:45
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
säger Androidtrollet
Postad 09 May 2010 - 10:45
Icee
-
Icee
-
Användare
-
-
207 inlägg
Ja, att media har ett ansvar för hypen råder det ingen tvekan om. Apple är ju väldigt duktiga på just marknadsföring som är anledningen till att media kanske plockar upp deras produkter enklare. Men att media helt skulle strunta i att ifrågasätta deras produkter ställer jag mig tveksam till? Jag tror själv att användare av iPhone köper den på grund av dels bra marknadsföring från Apple men också för att produkten lever upp till dom förväntningar man har på den efter att ha sett och läst om den i media. Nöjda kunder med andra ord.
Känner jag vill lägga ett svar på din fråga om media. Sedan min lokaltidning med dumma journalister på 60+ med enda intresse typ natur börjat rapportera om Apples skit produkter som kvartalsresultat (dom har aldrig brytt sig om företag som inte är från landet förut) samt hur bra den där ******** JÄVLA ****S DYNG VITO iPaden säljer har jag blivit så trött på allt vad Apple heter. Då media är så jäkla järntvättade har det skurit sig rejält någon stans och det är klart det säljer som fan då. Jag har själv kollat reklam i tidningar om Apple finns med men jag har inte sett en enda jäkla om någo deras dyng produkter, dock har jag sett massor med NYHETSARTIKLAR som rapporterar hur bra rutten äpplet är.
Redigerat av Icee, 09 May 2010 - 10:47.
Postad 09 May 2010 - 10:57
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
säger Androidtrollet 
Kommer från MacTalibanen no1
Postad 09 May 2010 - 11:07
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
säger Androidtrollet 
Vore det inte bättre att ni svarade på min frågeställning med vettiga argument istället
Postad 09 May 2010 - 11:10
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Vore det inte bättre att ni svarade på min frågeställning med vettiga argument istället 
Bästa är att testa båda, alla har olika preferenser.
Postad 09 May 2010 - 11:14
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Känner jag vill lägga ett svar på din fråga om media. Sedan min lokaltidning med dumma journalister på 60+ med enda intresse typ natur börjat rapportera om Apples skit produkter som kvartalsresultat (dom har aldrig brytt sig om företag som inte är från landet förut) samt hur bra den där ******** JÄVLA ****S DYNG VITO iPaden säljer har jag blivit så trött på allt vad Apple heter. Då media är så jäkla järntvättade har det skurit sig rejält någon stans och det är klart det säljer som fan då.
Jag har själv kollat reklam i tidningar om Apple finns med men jag har inte sett en enda jäkla om någo deras dyng produkter, dock har jag sett massor med NYHETSARTIKLAR som rapporterar hur bra rutten äpplet är.
Huvudet på spiken! Det är exakt det fenomenet som gör att jag känner ett starkt motstånd mot iPhone-HYPEN. Likaså all fixering vid iPad. Det är iPad hit och det är iPad dit. Inga andra produkter verkar existera ö.h.t. När tidningar som tidigare ignorerat detta område plötsligt är helt fixerade vid Apples produkter, då är något fel - väldigt fel. Bara det är ett starkt skäl att ge iPhone och iPad på båten för att inte bidra till ytterligare felvridning av marknaden.
Postad 09 May 2010 - 11:22
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Visar ju hur mycket fakta du alltid sitter inne med. Äger ingen Appleprodukt. Alla har olika smak.
Postad 09 May 2010 - 11:29
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Visar ju hur mycket fakta du alltid sitter inne med. Äger ingen Appleprodukt. Alla har olika smak.
Visst, men det förtar inte fakta: Desire är bästa luren idag. Hur det ser ut om o när Iphone 4 , HTC evo etc kommer är en annaa sak
Postad 09 May 2010 - 11:39
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Huvudet på spiken!
Det är exakt det fenomenet som gör att jag känner ett starkt motstånd mot iPhone-HYPEN. Likaså all fixering vid iPad. Det är iPad hit och det är iPad dit. Inga andra produkter verkar existera ö.h.t.
När tidningar som tidigare ignorerat detta område plötsligt är helt fixerade vid Apples produkter, då är något fel - väldigt fel. Bara det är ett starkt skäl att ge iPhone och iPad på båten för att inte bidra till ytterligare felvridning av marknaden.
Ja, det är som den här artikeln som jämför iPad med en tablet-PC. Det är som att jämföra blåbär och päron (eller vad man nu vill dra till med). Artikeln publicerades och i princip 122 kommentarer påpekar att det är två skilda områden, men - som vanligt så har många journalister tyvärr inte koll. http://www.dn.se/eko...-ipad-1.1085713Tragisk recension. Men, kanske lite OT, sorry men det hänger ihop med hela Apple-hysterin och att allt de släpper hyllas på ett oftast okritiskt sätt. Apple börjar väl snart ta patent på ordet "användarvänlig" (trots att fler produkter är minst lika användarvänliga) precis som socialdemokratin verkar vilja ha patent på "rättvisa och jämlikhet". Lika knasigt och fel det.
Postad 09 May 2010 - 12:17
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Visst, men det förtar inte fakta: Desire är bästa luren idag. Hur det ser ut om o när Iphone 4 , HTC evo etc kommer är en annaa sak
Det är inte fakta. Det handlar om olika prioriteringar och smak. Det som är bäst i dina ögon är kanske inte det i andras. Bör du ta dig lärdom av.
Postad 09 May 2010 - 13:20
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Kan kanske vara intressant för någon att kolla ett nyinlagt ganska utförligt omdöme på Desiren av, Post.
Han är ägare av IPhone 3Gs, tidigare 3G och jämför dom sida vid sida.
Postad 09 May 2010 - 13:43
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Det är inte fakta. Det handlar om olika prioriteringar och smak. Det som är bäst i dina ögon är kanske inte det i andras. Bör du ta dig lärdom av.
Bara en liten kommentar: Det finns två typer av "bästa telefon": Tekniskt bästDetta är den modell som har kraftfullast hårdvara, bäst kamera, bäst videokamera och ett kraftfullt operativsystem. Bäst för det egna behovetDetta är den modell som passar de egna behoven bäst. Om det egna behovet är en enkel samtalsmobil är en kontantkortslur för 599 kronor den bästa modellen. Men det innebär inte att den är marknadens bästa mobil för det. Skriver man att t.ex HTC Desire är den bästa luren syftar det troligen på tekniskt bäst. Har man inte behov av den modellen köper man en annan modell - men det gör inte att den andra modellen blir bättre tekniskt. Bara att den är bättre för det egna behovet. Personligen har jag inga som helst problem att hålla isär tekniskt bäst/bästa produkten på marknaden från bäst för det egna behovet. Jag mår inte psykiskt dåligt av att t.ex HD2 har snabbare processor än min TP2 och därför blir jag inte upprörd av om någon skriver att HD2 är en bättre modell.  I ett forum som detta talar man vanligtvis om tekniskt bästa modell. Bästa modell för det egna behovet kräver att man specificerar vilket behovet är och vilka egenskaper man värdesätter. Edit: Jag har aldrig lyckats förstå svårigheten i att hålla isär tekniskt bäst respektive bäst för det egna behovet. Men någon kanske kan förklara vad som gör att dessa begrepp blandas ihop. Även om jag skulle anse att en Nokia 3310 uppfyller mina behov perfekt hade jag inte börjat skriva i ett forum och kallat den "marknadens bästa telefon för den passar mig perfekt!"
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 May 2010 - 13:48.
Postad 09 May 2010 - 14:15
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1040 inlägg
Mina invändningar mot iPhone handlar snarare om de konsekvenser den får för andra plattformar och det faktum att hypen förblindar.
Vi kan ju ta detta med s.k appar av typen TV-kanaler, banker o.dyl: under alla år det funnits smartphones i Sverige har dessa ignorerats av dessa bolag (med vissa undantag, bl.a hade SEB lösningar för Ericsson R380s och Motorola A920 bl.a) men överlag har de ignorerat smartphonemarknaden.
Sedan släppte Apple iPhone och plötsligt sätter dessa företag till alla klutar för att börja släppa appar. Till något som fram tills iPhone var ett i stort sett ignorerat segment.
Jag menar, iPhone är långt ifrån en dominerande plattform så det är osedvanligt korkat att släppa appar av den typen enbart till den plattformen. Hade man varit seriösa skulle bolagen självfallet släppa appar till alla större plattformar, d.v.s Android, Symbian, Windows Mobile och även Java i de fall det sistnämnda kan användas. Samt iPhone naturligtvis.
Nu är det ju så att iPhone inte stödjer Flash vilket är ett krav för att kunna se på tv via SVT/TV4 Play därför har de släppt dessa appar. Sen att de släpps till iPhone och inte till de andra plattformarna har med uppmärksamhet att göra. De är ju givetvis inte dumma, de får mer uppmärksamhet om de släpper appar till iPhone istället för Android t.ex. Men vem kan klandra dem för det? Publicitet är ju vad de vill ha och det är just vad de får. Sen att det inte släpptes appar som SVT/TV4 Play under alla dessa år det fanns smartphones i Sverige är inte heller så konstigt. Även om det fanns smartphones för många herrans år sedan så användes inte internet så mycket via dem som det görs idag. Det kan vi faktiskt tacka iPhone för (och nej, det är inte hypen som talar utan det finns statistik som visar detta). Det är först nu som internet används i mobilen och det är väl inte så konstigt då att det är först nu det släpps appar som utnyttjar detta. Sen är det väl lättare att utveckla till iPhone av den anledningen att det är bara en modell man ska anpassa till. Till skillnad från andra plattformar som har flera modeller vilket kräver mer arbete och pengar. Jag kan ha fel på den punkten... Sen att iPhone inte är en dominarande plattform är väl ganska rätt. Den är tredjen störst i världen (efter Nokia och RIM) och bara i Sverige finns det över 500 000 iphones, inte dominerande men inte så liten heller.
Postad 09 May 2010 - 14:19
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Bara en liten kommentar:
Det finns två typer av "bästa telefon":
Tekniskt bäst
Detta är den modell som har kraftfullast hårdvara, bäst kamera, bäst videokamera och ett kraftfullt operativsystem.
Bäst för det egna behovet
Detta är den modell som passar de egna behoven bäst. Om det egna behovet är en enkel samtalsmobil är en kontantkortslur för 599 kronor den bästa modellen. Men det innebär inte att den är marknadens bästa mobil för det.
Skriver man att t.ex HTC Desire är den bästa luren syftar det troligen på tekniskt bäst. Har man inte behov av den modellen köper man en annan modell - men det gör inte att den andra modellen blir bättre tekniskt. Bara att den är bättre för det egna behovet.
Personligen har jag inga som helst problem att hålla isär tekniskt bäst/bästa produkten på marknaden från bäst för det egna behovet. Jag mår inte psykiskt dåligt av att t.ex HD2 har snabbare processor än min TP2 och därför blir jag inte upprörd av om någon skriver att HD2 är en bättre modell.
I ett forum som detta talar man vanligtvis om tekniskt bästa modell. Bästa modell för det egna behovet kräver att man specificerar vilket behovet är och vilka egenskaper man värdesätter.
Edit: Jag har aldrig lyckats förstå svårigheten i att hålla isär tekniskt bäst respektive bäst för det egna behovet. Men någon kanske kan förklara vad som gör att dessa begrepp blandas ihop.
Även om jag skulle anse att en Nokia 3310 uppfyller mina behov perfekt hade jag inte börjat skriva i ett forum och kallat den "marknadens bästa telefon för den passar mig perfekt!"
Finns ingen telefon som är bäst på allt vad det gäller det tekniska. Finns ingen som direkt kommer ligga steget före så som det ser ut nu. Om man t.ex jämför Htc Desire och SE X10 t.ex. Prioriterar man stor skärm och en bra kamera så blir x10 det klara valet. Prioriterar man t.ex Amoled, Htc, Sense så blir Desire det klara valet. Så att utnämna någon telefon som bäst ser jag bara som löjligt. Bäst enligt ens egen uppfattning är dock en annan sak. Så som många ser Apple bäst för att de har betydligt bättre användarvänlighet om än något begränsad telefon. Sedan vet jag att du är mycket för det du tycker är bäst och att det bara är på ditt sätt. Annars är det ju fel!  Testa ta in lite andra åsikter också.
Redigerat av Unregistered0354d681, 09 May 2010 - 14:22.
Postad 09 May 2010 - 14:46
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Ta in andra åsikter?
Tja, om åsikterna är väl formulerade och motiverade tar jag in dem. Däremot bli jag avogt inställd när jag får motiveringen "X är sämre än Y för den är seg och saknar automatiskt knapplås".
Uppfattningar som kommer av erfarenhet och som är väl underbyggda är alltid intressanta och givande.
Åsikter grundade på okunskap och ignorans om faktiska förhållanden avfärdar jag direkt, t.ex detta med seghet eller att nallen väger "för mycket" alternativt att den har "fel färg på skalet" och därmed är "sämre än Y som har rätt färg" o.dyl.
När det gäller tekniskt bästa mobilen så finns det ingen modell som är bäst på allt. Men den kan ha så pass många bra egenskaper att det ändå går att utnämna den som tekniskt bäst - även om andra modeller kan vinna delsegrar. Ofta är det dock flera modeller som delar på titeln "tekniskt bäst" och sedan får man avgöra vilka egenskaper man prioriterar, t.ex Android och stor skärm eller Android och bäst kamera.
Klagar man på en nalle p.g.a vikt, storlek, seghet eller "krånglighet" är det ofta användaren som felar och inte nallen. Klagar man t.ex på att en modell med tangentbord är tjockare än en utan - då behöver ett antal skruvar dras åt hårt. Eller att nallen är "krånglig" för att det finns fem butiker som säljer program till den.
Postad 09 May 2010 - 15:46
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Test efter test visar på det jag skrev. Finns ingen bättre lur idag.
Postad 09 May 2010 - 15:57
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Test efter test visar på det jag skrev. Finns ingen bättre lur idag.
Ojoj så envis man kan vara  Den kanske är den bästa i din värld men långt ifrån i andras. Har själv en och tycker verkligen inte att det är "världens bästa lur" - inte ett dugg bättre än mycket annat
Redigerat av easycure1974, 09 May 2010 - 15:57.
Postad 09 May 2010 - 16:00
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1997 inlägg
Ojoj så envis man kan vara Den kanske är den bästa i din värld men långt ifrån i andras. Har själv en och tycker verkligen inte att det är "världens bästa lur" - inte ett dugg bättre än mycket annat
Vilken är bättre enligt dig?
Postad 09 May 2010 - 16:33
easycure1974
-
easycure1974
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Vilken är bättre enligt dig?
Ja en Nexus One är knappast sämre, Motorola Droid känns minst lika bra, iPhone 3GS, till och med min gamla E71/E72 är bättre på många saker än en Desire. Så "bästa" telefonen - nä. Finns väl inget den egentligt är "bästa" på? Skärmar finns bättre, cpu finns i flera lurar plus att trots att den är på 1GHz så är den inte snabbare än en 600 MHz Cpu i iPhone tack vare att den får jobba med grafiken mer, kameran är ingen höjdare precis, taskigt internt minne, halvkass digitizer - finns väl egentligen inget alls som den är vassats på jämfört med många andra lurar. Men jag gillar min ändå men jag skulle då aldrig utnämna den till den bästa lur som finns
Redigerat av easycure1974, 09 May 2010 - 16:34.
Postad 09 May 2010 - 16:35
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Hur man än vrider och vänder på det så ger låsta plattformar en sak, stabilitet och en jämn användarupplevelse. För mig är det viktigare att telefonen funkar i alla lägen än att jag är fri att ladda mjukvara från kreti och pleti, vad är nästa steg för alla öppna plattformar? Antivirusprogram? Brandväggar, det kommer ju att förenkla upplevelsen.
Öppen plattform eller inte, framtiden ligger i stabilitet och väl genomtänkta plattformar.
Ja för virus är verkligen ett problem på datorer som kör Linux...
Postad 09 May 2010 - 18:25
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Finns ingen telefon som är bäst på allt vad det gäller det tekniska. Finns ingen som direkt kommer ligga steget före så som det ser ut nu. Om man t.ex jämför Htc Desire och SE X10 t.ex. Prioriterar man stor skärm och en bra kamera så blir x10 det klara valet. Prioriterar man t.ex Amoled, Htc, Sense så blir Desire det klara valet.
Så att utnämna någon telefon som bäst ser jag bara som löjligt. Bäst enligt ens egen uppfattning är dock en annan sak. Så som många ser Apple bäst för att de har betydligt bättre användarvänlighet om än något begränsad telefon.
Sedan vet jag att du är mycket för det du tycker är bäst och att det bara är på ditt sätt. Annars är det ju fel!  Testa ta in lite andra åsikter också.
Eller att Desire har mer RAM, medans X10 har mer ROM... det är ju vad man själv uppskattar som gör en sådan sak "bäst".  Test efter test visar på det jag skrev. Finns ingen bättre lur idag.
Tidningen Mobil gav X10an samma slutbetyg som Desiren?  Jag tror även den 'stora tekniktidskriften' Aftonbladet meddelade dött lopp.  Nu säger jag inte att X eller Y är bäst, men visst är det lite trist när det är slut på utrymme och fler appar inte kan installeras? Om man tycker det är bra, att kunna mycket appar installerade, så gör ju det den mobil med störst telefonminne till 'bäst', eller?
Redigerat av mrNoodles, 09 May 2010 - 18:27.
Postad 09 May 2010 - 18:38
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Ta in andra åsikter?
Tja, om åsikterna är väl formulerade och motiverade tar jag in dem. Däremot bli jag avogt inställd när jag får motiveringen "X är sämre än Y för den är seg och saknar automatiskt knapplås".
Uppfattningar som kommer av erfarenhet och som är väl underbyggda är alltid intressanta och givande.
Åsikter grundade på okunskap och ignorans om faktiska förhållanden avfärdar jag direkt, t.ex detta med seghet eller att nallen väger "för mycket" alternativt att den har "fel färg på skalet" och därmed är "sämre än Y som har rätt färg" o.dyl.
När det gäller tekniskt bästa mobilen så finns det ingen modell som är bäst på allt. Men den kan ha så pass många bra egenskaper att det ändå går att utnämna den som tekniskt bäst - även om andra modeller kan vinna delsegrar. Ofta är det dock flera modeller som delar på titeln "tekniskt bäst" och sedan får man avgöra vilka egenskaper man prioriterar, t.ex Android och stor skärm eller Android och bäst kamera.
Klagar man på en nalle p.g.a vikt, storlek, seghet eller "krånglighet" är det ofta användaren som felar och inte nallen. Klagar man t.ex på att en modell med tangentbord är tjockare än en utan - då behöver ett antal skruvar dras åt hårt. Eller att nallen är "krånglig" för att det finns fem butiker som säljer program till den.
Så alla som har andra krav på vad som är bra med en telefon än du har fel eller vadå? Sen förstår jag inte hur vikt, storlek och seghet skulle vara användarens fel? Du är lite väl enkelspårig i dina åsikter. MVH Martin
Postad 09 May 2010 - 18:42
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Kan kanske vara intressant för någon att kolla ett nyinlagt ganska utförligt omdöme på Desiren av, Post.
Han är ägare av IPhone 3Gs, tidigare 3G och jämför dom sida vid sida.
Kan du länka till det?
Postad 09 May 2010 - 18:48
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Kan du länka till det? 
Tredje ovanifrån nu, av användaren "Post": https://www.prisjakt...kt.php?o=563575Förresten, var det svårt att hitta?
Postad 09 May 2010 - 18:55
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
När det gäller "enkelspårighet" etc är min uppfattning enkel och tydlig: saker som "seghet", storlek och vikt är upp till var och en att bedöma. Det är inga problem att föredra ett specifikt format o.s.v. Problemet uppstår då man börjar tala i generella ordalag att "modell X" är "sämre för den väger för mycket och är seg". Säger man däremot att "för mina behov tycker jag att modell X är lite för klumpig och seg, därför använder jag Y" är det inga problem, tvärtom. Men då är vi tillbaka till detta med bästa telefon respektive bästa telefon för det egna behovet. Klarar man att hålla isär dessa två saker är mycket vunnet. För mina behov är HTC Touch Pro 2 den bästa nallen men jag anser inte att den är marknadens bästa modell för det. HTC HD2 är för de flesta en bättre modell (kraftfullare hårdvara, större skärm, tunt format etc). När det gäller begreppet bästa telefon innebär det per automatik marknadens mest kraftfulla modeller och därmed blir det splittrat på flera modeller inom olika plattformar. Bästa telefon för det egna behovet innebär per automatik helt andra modeller i många fall p.g.a andra prioriteringar. Vad det handlar om är att undvika att blanda ihop bästa telefon med bästa telefon för det egna behovet. Går jag till mig själv är min uppfattning att HD2 är en bättre produkt ur de flesta aspekter än TP2 rent hårdvarumässigt och skärmmässigt - men för mina behov (framförallt tangentbord) föredrar jag TP2. Dock säger jag inte att TP2 är en bättre telefon än HD2 eftersom det inte stämmer.
Postad 09 May 2010 - 19:28
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Tredje ovanifrån nu, av användaren "Post": https://www.prisjakt...kt.php?o=563575
Förresten, var det svårt att hitta? 
Naiv som jag är så utgick jag från att det var ett foruminlägg han syftade på.
Postad 09 May 2010 - 23:15
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
* Min telefon kan göra två saker samtidigt. * Vart har du alla widgets? * Hur får du bort applikationerna ifrån "skrivbordet"? * Hur skickar du filer med BT? * Live wallpapers (Eclair) * Vart har du minneskortet? * Hur känns det att vara så mainstream? * Kopiera den länken och skicka den på ett SMS till mig. * Vill du låna min laddare? Du vet en sådan sladd som all teknik använder! * Min kostade 1/3 av din och kan mer.

http://www.swedroid....read.php?t=6130
Mitt enda försvar är, det handlar inte om teknik det handlar om upplevelse. Jag saknar mycket teknik i iPhone men användarupplevelsen väger upp, annars skulle jag köpt en Android på direkten.
Postad 09 May 2010 - 23:26
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Hela konceptet med EN programbutik som Apple bestämmer med järnhand över är motbjudande - likaså alla låsningar och sådan saker som att t.ex Flash inte fungerar (Apples krig mot Adobe) etc.
Fast frågan är vem som vill ha Flash i mobilen, jag använder Flash-blocker (Firefox) på datorn och försöker undvika alla Flash-sidor. Igår trodde jag min dator var trasig, fläkten började gå på max (är vanligtvis knäpptyst) och då insåg jag att jag använde Safari och att jag hade flera tabbar uppe där det kryllade av Flash-annonser (bland annat aftonbladet). Datorn blev varm, levde om och hade jag inte haft nätsladden i hade batteritiden halverats, Flash är otroligt krävande och en sten faller från mitt hjärta när jag märkte att Youtube har börjat gå över till HTML5. Så just Flash är nog det minsta problemet med just iPhone i min mening.
Postad 10 May 2010 - 02:23
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Ja för virus är verkligen ett problem på datorer som kör Linux...
du tror inte att det kan bli det om ngra år när det finns x antal miljoner telefoner där ute som kommer användas för en massa saker som förut var behäftat med hemanvändning, tänk bara hur det blir när telefonerna börjar ha rfid-chips inbyggt för betalning mm? Windows lider inte enbart av virus för att det är en plattform som är enkel att knäcka, utan för att det finns flest användare på den så även en procentuellt liten infektion kanfå stora resultat, oavsett om det är små eller stora saker som går fel. Avancerad teknik börjar bli mobil på HELT andra sätt än förr, vi kommer att koppla ihop vårt liv med mobilen på helt andra sätt, för så använde jag enbart nätfunktionen i min SE för att kolla sl.se och kolla vissa mail som tex bokningsbekräftelser, idag så tenderar jag till att använda vissa funktioner mer på facebook mobilt än hemma, jag chattar med allsköns folk, och om en kommande iphone eller android får möjlighet för mig att använda mobilen som sl-biljett och rfidbetalning i butiker så kommer jag hoppa på det, kanske tidigare än vissa andra, men med de tiden kommer även motståndare till det att gå över, så ja, ALLA mobila plattformar kan bli högintressanta för virusmakare om ett fåtal år, och jag ser inte att en helt öppen marknad försvårar för dem.
Postad 10 May 2010 - 07:20
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Fast frågan är vem som vill ha Flash i mobilen, jag använder Flash-blocker (Firefox) på datorn och försöker undvika alla Flash-sidor. Igår trodde jag min dator var trasig, fläkten började gå på max (är vanligtvis knäpptyst) och då insåg jag att jag använde Safari och att jag hade flera tabbar uppe där det kryllade av Flash-annonser (bland annat aftonbladet).
Och problemet här är - för oss som VILL ha Flash då? Vi är ju inte direkt få. Dessutom vidhåller jag till förbannelse, att jag hellre har FLER alternativ än bara ett, som i det här fallet Apple väljer. Låt mig ha valfriheten att VÄLJA, det är nästan det enda jag ber om. Jag avskyr storbrorsfasoner, likväl som jag avskyr att staten ska tala om för mig vad som är bäst för mig. Sånt gör mig förbannad.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|