Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ratt till Gran Turismo 5?

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 november 2010 - 18:38

flovv
  • flovv
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Finns Fanatecs Porsche-rattar också (exempelvis 911 GT3 RS-ratten). I "normala" (nåja) prisklasser är det väl de och G27 som är att välja på om man vill ha en premium-ratt.

Sedan finns det rattar som kostar 10 tkr och mer också, men det kanske är att ta i en smula, för de flesta.

Rattar för 10K ? Verkar spännande, inte hört att det finns så dyra grejer innan. Har du länk till någon sådan?

Postad 27 november 2010 - 18:42

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Rattar för 10K ? Verkar spännande, inte hört att det finns så dyra grejer innan. Har du länk till någon sådan?

Googla "frex" så ska du få se på grejer.

Postad 27 november 2010 - 18:52

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Ja jeflars ... Vilka grejor :o

http://www.frex.com/gp/

Oj oj oj

http://frex.xsrv.jp/...i...317&forum=5

Postad 27 november 2010 - 19:09

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Finns även en ECCI Force Feedback Trackstar 7000 som är intressant - tveksam om det går att få den att funka på en Ps3 och GT5 dock

http://www.youtube.c...MCkTiFtKOo&hd=1 - från 24 minuter in, spola fram dit o titta

Postad 27 november 2010 - 19:35

flovv
  • flovv
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Ja jeflars ... Vilka grejor :o

http://www.frex.com/gp/

Oj oj oj

http://frex.xsrv.jp/...i...317&forum=5

Fräsiga grejer !!!

Postad 28 november 2010 - 01:00

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0
Fanatec har en ny ratt på G tydligen http://www.911wheel.de/?q=node/4621

Turbo S gör allt jag önskar av en ratt så jag tror jag kan lyckas hålla mig från den. Xbox 360 stöd aviserat så gissningsvis stöder den liksom Turbo S PC/PS3 och 360n.

Postad 28 november 2010 - 05:15

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Fanatec har en ny ratt på G tydligen http://www.911wheel.de/?q=node/4621

Så vilken modell och färg har du gissat på?

Postad 28 november 2010 - 12:20

BuTTuS
  • BuTTuS
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Min Turbo S fungerar lika bra som i Forza 3? Kör du med senaste firmware ButtuS och 900 grader?
Eller nästan lika bra då kopplingssimuleringen är bättre i Forza 3.

Lade in senaste firmware häromdagen, men har inte testat med 900. Hinner man parera sladdar om man kör på det? Vilka övriga inställningar kör du med?

Postad 28 november 2010 - 14:48

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

Lade in senaste firmware häromdagen, men har inte testat med 900. Hinner man parera sladdar om man kör på det? Vilka övriga inställningar kör du med?

900 grader är ett måste. Där har du problemet misstänker jag. Gokart eller vissa bilar så blir styrningen för responsiv även i 900 grader. I PC simmar etc kör jag ofta 360 ex men där kan man ju anpassa steering lock individuellt.

Postad 29 november 2010 - 09:08

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

900 grader är ett måste. Där har du problemet misstänker jag. Gokart eller vissa bilar så blir styrningen för responsiv även i 900 grader. I PC simmar etc kör jag ofta 360 ex men där kan man ju anpassa steering lock individuellt.

Jag kör på en asgammal Logitech Formula Force för tillfället och den har väl typ 180 grader. För mig blir inte det för responsivt, däremot blir det ibland så att jag inte kan ge tillräckligt med rattutslag. Det är inte ett jätteproblem, men det kan vara svårt att vända bilen efter att man spunnit ut.

Postad 29 november 2010 - 15:34

Pollux86
  • Pollux86
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tack för svaret. visste inte att man kunde avboka på webhallen när man väl bokat. Då gör jag så att jag bokar där och hoppas på att få en snart.

Gick in på wheelstandpro:s hemsida och beställde av dom precis. Ca 1250kr för ett ställ. Det blir lite pengar mem är förhoppningsvis värt det!

Du kommer inte bli besviken! Har ett wheelstandpro för min G27:a. Helt suveränt!

Denna video beskriver väldigt bra kvalitén och stabiliteten. http://www.youtube.c...h?v=bT4wIAiSxs0

Postad 30 november 2010 - 10:06

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Wheel Stand Pro köper du här: http://wheelstandpro.com

De har på grund av GT5 för närvarande 2 veckors fördröjning i sina utleveranser, (var 1 vecka i förra veckan), och de säger att transporten kan ta någon vecka. Så vill ni ha paketet innan Jul...

Postad 30 november 2010 - 10:16

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Fanatec har ju ett gäng snygga rattar som ska vara kanon... (med risk för att det har nämnts innan)

Postad 30 november 2010 - 15:05

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0
Är det bara jag som ångrar mig lite att jag inet har köpt en av alla rattar som varit ute på annons senaste året innan GT5 släpptes?.. :) nu är det ju rätt tomt.. :)

Postad 30 november 2010 - 18:27

JoHan-Solo
  • JoHan-Solo
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Är det bara jag som ångrar mig lite att jag inet har köpt en av alla rattar som varit ute på annons senaste året innan GT5 släpptes?.. :) nu är det ju rätt tomt.. :)

Samma här. Jag hade hoppats på en prisvärd bundle med Logitech Driving Force GT t.ex. Det är den ratten jag har bestämt mig för men den är ju slut överallt. Men det ser ut som att en del butiker får in den i lager den 3/12, andra skriver 9/12.

Postad 30 november 2010 - 18:48

CharlesZidler
  • CharlesZidler
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om nån av rattarna har "tryckkänsliga" paddlar?
Dvs att man kan använda paddlarna till gas och broms utan att det blir full eller ingen gas/broms.

Postad 30 november 2010 - 19:01

JoHan-Solo
  • JoHan-Solo
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om nån av rattarna har "tryckkänsliga" paddlar?
Dvs att man kan använda paddlarna till gas och broms utan att det blir full eller ingen gas/broms.

I den spec. jag har läst till Logitech driving force GT har den 8st tryckkänsliga knappar samt tryckkänsligt styrkors, övriga knappar är digitala. Har dock inte testat själv och vet inte vilka av knapparna som är tryckkänsliga.

Postad 30 november 2010 - 19:08

Mr. A
  • Mr. A
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Jag tror denna ratt från Thrustmaster har 2st analoga paddlar bakom ratten, men jag har ingen aning om den funkar med GT5.

Redigerat av Mr. A, 30 november 2010 - 19:09.

Postad 30 november 2010 - 19:16

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Äntligen, eller ja - snart så.
Fick mail om att ratten jag beställt från Fanatec nu är skickad, kan ju verkligen bara hoppas att den hinner dyka upp innan helgen - är inte ett dugg avundsjuk på alla som spelar för fullt redan.

Postad 30 november 2010 - 19:24

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0
Bara thrustmaster ratten så vitt jag vet. DFP GTn har inga tryckkänsliga knappar i någon verklig bemärkelse.

Känns ju lite billigt att gasa och bromsa med fingrarna. Då tar jag hellre vilka skitpedaler som helst :)

Postad 30 november 2010 - 21:04

CharlesZidler
  • CharlesZidler
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

I den spec. jag har läst till Logitech driving force GT har den 8st tryckkänsliga knappar samt tryckkänsligt styrkors, övriga knappar är digitala. Har dock inte testat själv och vet inte vilka av knapparna som är tryckkänsliga.

Ja då skulle man kanske kunna använda nån av knapparna till gas/broms, verkar som det sitter några knappar på baksidan av den ratten med..?

aah missade ditt inlägg här ovanför "oqvist" nä då fungerar ju inte det om ingen av knapparna är tryckkänsliga..

Jag tror denna ratt från Thrustmaster har 2st analoga paddlar bakom ratten, men jag har ingen aning om den funkar med GT5.

Det hade ju varit guld, stod ju inget i beskrivningen om den är kompatibel med GT5.

Redigerat av CharlesZidler, 30 november 2010 - 21:06.

Postad 01 december 2010 - 14:09

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Verkar som PD har snickrat på en ny officiell ratt till GT5, man kan läsa mer på Gtplanet

http://www.gtplanet....ad.php?t=135961

verkar dock som om ingen vet när den släpps.

Postad 01 december 2010 - 18:35

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0
Kul med Thrustmaster. Logitech verkar trötta med sina senare releaser.

Hade ju vart trevligt med Fanatec men det är nog ett lite för litet bolag för att fixa efterfrågan. Så Thrustmaster känns vettigt. Vad har G25/G27 för problem med GT 5 för övrigt?

Postad 01 december 2010 - 18:45

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Sambon ska åka bort hela helgen och GT5 ligger och väntar, MEN jag har naturligtvis ingen ratt. Har kikat på Logitech driving force gt,men den är naturligtvis slut överallt. Finns det några andra vettiga alternativ, helst något billigare?

Alternativt om någon sett driving force gt i butik i göteborgstrakten?

Postad 01 december 2010 - 19:56

m_dahlberg
  • m_dahlberg
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
För er som är intresserad av en G27 innan jul. Beställ direkt från Logitech. Kostar 2995:- inkl frakt. Beställde en i måndags och får min levererad imorgon(enligt ups spårning). Det står att dom är slut i lager på sidan, men enligt försäljaren jag pratade med på telefonen innan jag beställde så kommer det in rattar ganska regelbundet.

Postad 02 december 2010 - 02:05

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
För dom som har problem med att få till inställningarna till sin Fanatecratt kan få lite tips från insidesimracing i deras senaste avsnitt på youtube

http://www.youtube.c...GVbF8Mg3ZQ&hd=1

Postad 02 december 2010 - 13:30

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Helt sjukt vilken prisökning det blivit på Driving Force GT ratten det hade ju sjunkit till ~700kr när jag köpte min för mellan ett år och ett halvår sedan.

Så här gjorde jag en rätt enkel ställning till min ratt så blev det lite skönare körställning och man kunde sitta i soffan och köra. Hade lite spillbitar ifrån ekköksbänkskivor (30mm) som jag gjorde mediamöbeln av. Delen som sticker in under soffan sitter det en bit mellan de längsgående "medarna" för att stadga upp det hela, valde att inte sätta någon fram då det blir i vägen för knän och pedalstället.

Bifogad fil  0912270016cut.jpg   109,2K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av HenkeEdge, 02 december 2010 - 13:59.

Postad 02 december 2010 - 14:56

pryzze
  • pryzze
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Så smart så enkelt.

Det blir nog liet snickerijobb till helgen.

//Pryzze

Postad 02 december 2010 - 15:26

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Så smart så enkelt.

//Pryzze

+1

Postad 03 december 2010 - 19:07

CharlesZidler
  • CharlesZidler
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
jaha nu har jag lyckats klura ut en ratt iallafal till ps3 som har tryckkänsliga paddlar på ratten som man kan använda till gas broms.

https://www.prisjakt...kt.php?p=336862

Men den verkar ju duuuktigt plastig, någon som har erfarenhet av denna ratt?

Postad 03 december 2010 - 22:14

Unregisteredb0ee40a0
  • Unregisteredb0ee40a0
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

jaha nu har jag lyckats klura ut en ratt iallafal till ps3 som har tryckkänsliga paddlar på ratten som man kan använda till gas broms.

Hade en som första ratt och den var synnerligen prisvärd när jag köpte den för ca 300. Gillade verkligen att den är trådlös och det funkade bra i knät. Saknade dock pedaler och slog till på en G27 när jag kände att det var dags för en ny leksak.

Postad 04 december 2010 - 15:28

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Är det någon som har någon bra kontakt till Logitech ifall man vill beställa direkt av dem?
Eller någon bra emailadress?

Postad 04 december 2010 - 15:37

D-J
  • D-J
  • Forumräv

• 656 inlägg
  • 0
www.logitech.com kanske?

Postad 04 december 2010 - 16:36

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

www.logitech.com kanske?

Tyvärr står det inget om leveranstid där. Ser ingen email adress för att skriva och fråga heller.

Postad 04 december 2010 - 16:49

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0

Tyvärr står det inget om leveranstid där. Ser ingen email adress för att skriva och fråga heller.

Om leverans: http://www.logitech....me_freeshipping

Telefon för support: 08-501 632 83
Telefon för frågor om e-butiken: 08-501 632 82

Om du vill maila så trycker du på mailikonen upp till höger så kommer ett formulär som du fyller i och skickar.

Man undrar ju om du ens har sökt på logitech.se.

Postad 04 december 2010 - 18:26

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Köpte en grymt privärd ratt för 699:- på GameStop med pedaler som inte syns på bilden, fördelen med denna är att man kan ha den direkt i knät då den är skålad för knäna eller skruva fast den i en bänk som vanligt. klockren för GT5. Jag köpte ratten + nya NFS HP för 899:- på kampanjen på Gamestop. Hittar bara en bild på ratten från utländsk Gamestop. http://translate.goo.....duct_id=78696

Redigerat av Unregistered4bb67943, 04 december 2010 - 18:31.

Postad 04 december 2010 - 20:51

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
Jag tycker att den funkar OK till GT5. Absolut värt priset som jag betalade. Jag köpte den från Webhallen för 359 kr i mitten av oktober i år. Se videorecension på:

http://www.youtube.c...h?v=8a-u8is3XI0

Där får du även ett tips på hur man kalibrerar ratten.

Men om den kostar en bit över 500 kr så leta vidare. Den rätta prisnivån borde vara kring 350 kr.

Postad 04 december 2010 - 23:02

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Jag tycker att den funkar OK till GT5. Absolut värt priset som jag betalade. Jag köpte den från Webhallen för 359 kr i mitten av oktober i år. Se videorecension på:

http://www.youtube.c...h?v=8a-u8is3XI0

Där får du även ett tips på hur man kalibrerar ratten.

Men om den kostar en bit över 500 kr så leta vidare. Den rätta prisnivån borde vara kring 350 kr.

Jag har testat den och den är ok men det saknas pedaler för den rätta känslan. så därför valde jag den jag länka till posten innan för 699:- och just nu finns den du snacka om bara på Siba för 599:- och det är den inte värd enligt mig.

Redigerat av Unregistered4bb67943, 04 december 2010 - 23:05.

Postad 05 december 2010 - 13:09

Kriller
  • Kriller
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Nya officiella Trustmaster-ratten, växelspak kommer gå att köpa till senare.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Det är några rediga pedaler detdär, kalaset skall gå på 500 USD och släppas "snart".

Det är riktigt synd att inte G27an har full support i GT5, då hade jag bytt ut min DFP direkt. Trustmaster-ratten känns inte som ett alternativ då jag jag misstänker att stödet för den till PC inte kommer vara så bra...

Postad 05 december 2010 - 13:33

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

Nya officiella Trustmaster-ratten, växelspak kommer gå att köpa till senare.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Det är några rediga pedaler detdär, kalaset skall gå på 500 USD och släppas "snart".

Det är riktigt synd att inte G27an har full support i GT5, då hade jag bytt ut min DFP direkt. Trustmaster-ratten känns inte som ett alternativ då jag jag misstänker att stödet för den till PC inte kommer vara så bra...

Varför skulle PC stödet inte vara så bra?

Postad 05 december 2010 - 14:22

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Man lär ju inte bomma paddlarna i alla fall. De är ju enorma!
Den där ratten ser intressant ut. Att kunna vända på pedalerna så att de "hänger" är nog inte så dumt.

Postad 05 december 2010 - 14:50

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Lite ot - men ändå inte

Fanatec har precis släppt en ny ratt till dem som kräver mesta möjliga kompabilitet, 911 GT2 . Pc - Ps3 och Xbox-stöd i en och samma ratt. Tyvärr så innebär Xbox-funktionaliteten att Microsoft ska ha en en massa licenspengar och den blir väldigt dyr. Vet man med sig att man kommer att använda ratten till alla tre plattformar så tycker inte jag att priset är oskäligt högt. Annars räcker GT3RS gott o väl, vilken jag precis fått hem. Det är makalöst hög kvalitet på Fanatec-grejjerna. Clubsport pedals är helt outstanding. Hade gärna sett att Fanatec fått ut Clubsport Shifter innan GT5 kom ut på marknaden, men man kan inte få allt här i världen. Jag köpte inte till någon växelspak till min ratt, dom ser ut att vara hyffsat plastiga, väntar på Clubsport Shifter - som förhoppningsvis blir lika seriös som Clubsport pedals.

http://www.911wheel.de/?q=node/4907 - det är en GT3RS-ratt med xbox-stöd, kostar 250 euro och i paket med Clubsport pedals så vill dom ha 500 euro. Då slänger dom med två växelspakar oxå, en sekventiell och en vanlig H-shifter.
http://www.youtube.c...5jc2Aztm7o&hd=1 - First look

Redigerat av Sir Mix Alot, 06 december 2010 - 02:11.

Postad 05 december 2010 - 15:09

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0
Känns lite trött för en gammal Turbo S och GT 3 RS ägare. Då känns GT500 klart mer spännande. GT 2 ratten är en tvättäkta hybrid mellan de två tidigare Fanatec rattarna. Porsche rattar är inte speciellt snygga men de är sköna att hålla i. Den här porsche licensen skadar en del också... Nu kanske det går att mappa om titta höger och vänster i GT 5 men styrkorset vill man ju ha antingen till vänster eller höger inte mitt i under om man ska se sig omkring när man kör.

Givet val om man lirar både Forza och GT exempelvis och inte får tag på en begad Turbo S ratt dock. Antar att man kan ta för givet att Den nya GT ratten inte har Xbox stöd lol.

Alcantara vs läder är ett svårt val för egen del. För casual racing och standard bilar så känns lädret på Turbo S bättre än Alcantaran. Mjuk och härlig även om den luktar ko :)

Alcantara greppar dock bättre och känns lite mer racing. Kör man inte Xbox så är GT 3 RS V2 är väldigt lik Turbo S/GT 2 gällande konstruktionen.

Postad 05 december 2010 - 15:38

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
När ni säger att G27 inte är fullt kompatibelt med GT5 vad menar ni då? Vilka funktioner är det som inte funkar?

Postad 05 december 2010 - 22:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

När ni säger att G27 inte är fullt kompatibelt med GT5 vad menar ni då? Vilka funktioner är det som inte funkar?

X2... Mer än att man bara kan använda 2 av 6 knappar på själva ratten?

Postad 05 december 2010 - 23:41

Kriller
  • Kriller
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

X2... Mer än att man bara kan använda 2 av 6 knappar på själva ratten?

Hur funkar det då i menyerna? Eller kan man på något sätt använda kontroll och ratt i menyerna?

Funkar ratten bra "in-game"?

Postad 06 december 2010 - 02:36

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 297 inlägg
  • 0

Hur funkar det då i menyerna? Eller kan man på något sätt använda kontroll och ratt i menyerna?

Funkar ratten bra "in-game"?

Jag har ingen G25 för tillfället så fråga inte mig. Men G25 har ju knapparna på växelspaken och de fungerar. Så det är ju inget större problem.

Postad 06 december 2010 - 07:35

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Jag har ingen G25 för tillfället så fråga inte mig. Men G25 har ju knapparna på växelspaken och de fungerar. Så det är ju inget större problem.

+1

Postad 06 december 2010 - 10:13

snav
  • snav
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Köpte en grymt privärd ratt för 699:- på GameStop med pedaler som inte syns på bilden, fördelen med denna är att man kan ha den direkt i knät då den är skålad för knäna eller skruva fast den i en bänk som vanligt. klockren för GT5. Jag köpte ratten + nya NFS HP för 899:- på kampanjen på Gamestop. Hittar bara en bild på ratten från utländsk Gamestop. http://translate.goo.....duct_id=78696

Hur funkar denna ratt om man vill sätta fast den i bordet... ser att ebgames har den på bild i sin senaste kampanj.
Det ser ut som att man sätter fast den med sugproppar... är det verkligen så?

Postad 06 december 2010 - 12:50

Kvistbro
  • Kvistbro
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har en Logitech MOMO ratt till en PC. Jag skulle vilja köra den på mitt PS3. Det borde vara någon som har provat det till Grand Tourismo 5. Finns det drivrutiner på nätet i så fall. Är nöjd med ratten så det vore synd om jag inte kan använda den.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.