Sony Bravia KDL-40EX700
69 svar till detta ämne
Postad 25 August 2010 - 12:34
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Jag åkte till Mediamarkt häromdagen för att titta på denna skärm, jag tyckte den såg grådassig ut i bilden. Säljaren hävdade att den inte gick att få bättre. Brevid stod en Samsung LED för 12 000:-, skillnaden var totalt enorm till Samsung´s fördel.
Nu ska man ju inte dömma en TV av hur det ser ut i butik, men Mediamarkt verkar ha riktigt matning till alla sina apparater. Kan ha varit någon inställning tänkte jag, och gjorde en reset, men ingen skillnad.
Klart man ska döma TVn av hur den ser ut i butik, vad annars ska man gå efter? Butikerna måste en gång för alla lära sig att visa upp skärmarna på ett korrekt och jämförbart sätt. Jag kan inte hålla med dig om att bilden är grådassig. Däremot så tror jag till fullo på att den extra glasskivan framför skärmen ger en annorlunda upplevelse. Kom ihåg: EX700 skärm är matt, de flesta andra har en blank yta.
Postad 25 August 2010 - 12:37
Unregisteredb278fbc4
-
Unregisteredb278fbc4
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Aha
Tror du att glasskivan gör så att bilden ser grådissig ut, i en upplyst butikslokal ?
Kan ju ha varit på det viset
Postad 25 August 2010 - 14:06
EB#1
-
EB#1
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Kan också vara så enkelt att bakgrundsbelysningen var ställd på max. Har för mig att standardläget var ganska så ljust och att den inte var ställd på att anpassa sig efter ljuset i rummet, det fick jag gå in och välja själv. Kan också ha med betraktningsvinkeln att göra om de hade travat dem på höjden som de gör i vissa butiker. Då kan den som står längst upp se sämre ut än den egentligen är.
Min är i alla fall inte grådassig, men å andra sidan verkar ju min burk inte vara som andra 700:or...
Postad 25 August 2010 - 14:15
Unregistered8e54a5ed
-
Unregistered8e54a5ed
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Två väsentliga skillnader mellan dessa är att Sonyn har nätverk, 100Hz samt är LED belyst med de för och nackdelar det innebär. Jag tycker Sport funkar bra. Sonyn har dessutom (eller ska ha) matt skärm... Kolla själv: https://www.prisjakt...j=587791,547570 Specmässigt tycker jag Sonyn vinner, men det är mer i ett TV köp än att jämföra specar...
Ok tack. Det blir nog till att köpa en sån då. Hoppas det finns några kvar nudå när jag kommer dit..
Postad 25 August 2010 - 15:01
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Aha Tror du att glasskivan gör så att bilden ser grådissig ut, i en upplyst butikslokal ?
Kan ju ha varit på det viset
Vet inte, men nu var det ju Sonyn som inte hade glasskiva så det kan ju inte varit den som gjorde det grådissigt.... Hur som: Jag tror inte EX700 har så mycket sämre bild än en motsvarande samsung. Inte så att det är en enorm skillnad. Det hade tydligt framgått i recensioner. Om det är svärta vi pratar om så har tvärtom EX700 fått mycket bra kritik för just det. Jag tror att det antingen är fel på skärmen eller nåt mysko med matning eller belysning. Det är inte alltför sällan man upplever en vidunderlig bildskillnad i takt med att pris (och troligen marginal) ökar hos de stora elektronikkedjorna.... Jämför istället hos en seriös TV handlare typ HBB eller liknande eller kolla recensioner...
Postad 25 August 2010 - 16:27
Unregistered8e54a5ed
-
Unregistered8e54a5ed
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Självklart så var den slutsåld igårkväll. Vad glad man blir.
Postad 25 August 2010 - 18:15
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Självklart så var den slutsåld igårkväll. Vad glad man blir.
Till det priset är man knappast förvånad... Bästa pris på Prisjakt är ju just nu 8.790:- så 6.990:- lär ju locka ett par köpare....
Postad 25 August 2010 - 18:24
Unregistered8e54a5ed
-
Unregistered8e54a5ed
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jo jag skulle slagit till igår. Men man vill ju läsa på lite före oxå. Dom skulle tydligen inte få in den igen heller. Dom hade en 40EX600 till samma pris men det är ju inte samma sak. Sen fanns det 46EX700 för 11990 kr men det tillåter inte bufferten just nu. Undrar om man ska satsa på Samsung 46LEC535 istället då tro. Samma pris. Finns det ingen affär man kan köpa demo-ex från?
Postad 25 August 2010 - 18:45
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Jo jag skulle slagit till igår. Men man vill ju läsa på lite före oxå. Dom skulle tydligen inte få in den igen heller. Dom hade en 40EX600 till samma pris men det är ju inte samma sak. Sen fanns det 46EX700 för 11990 kr men det tillåter inte bufferten just nu. Undrar om man ska satsa på Samsung 46LEC535 istället då tro. Samma pris. Finns det ingen affär man kan köpa demo-ex från?
Näe, 40ex600 är inte samma sak... Kan inte mycket om Samsungen, kika omdömen mm. Ingen annan MM som har? Kan ju vara värt en kortare resa... Håller tummarna för dig... Edit: Fördelen med Samsungen verkar ju vara att den är 46"... EX700 däremot har ju för mig självklara saker 2010 som 100Hz, LED och DLNA-stödet..
Redigerat av Pexer, 25 August 2010 - 18:48.
Postad 25 August 2010 - 19:02
Unregistered8e54a5ed
-
Unregistered8e54a5ed
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Näe, 40ex600 är inte samma sak... Kan inte mycket om Samsungen, kika omdömen mm. Ingen annan MM som har? Kan ju vara värt en kortare resa... Håller tummarna för dig...
Edit: Fördelen med Samsungen verkar ju vara att den är 46"... EX700 däremot har ju för mig självklara saker 2010 som 100Hz, LED och DLNA-stödet..
Närmaste MM är 25-30 mil i vardera riktning. Får helt enkelt vänta på ett nytt erbjudande. Jag hoppas det kommer innan jul...
Postad 25 August 2010 - 20:11
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Kan också vara så enkelt att bakgrundsbelysningen var ställd på max. Har för mig att standardläget var ganska så ljust och att den inte var ställd på att anpassa sig efter ljuset i rummet, det fick jag gå in och välja själv. Kan också ha med betraktningsvinkeln att göra om de hade travat dem på höjden som de gör i vissa butiker. Då kan den som står längst upp se sämre ut än den egentligen är.
Min är i alla fall inte grådassig, men å andra sidan verkar ju min burk inte vara som andra 700:or...
Hur har du förresten ställt din? Vilket läge mm? Mina är: Bioläget, som jag kör nu, verkar ge en naturlig bild: Bakgr bel 5 Kontr 90 Ljusst 50 Färg 50 Färgton 0 Färgtemp varm 2 Skärpa 3 Brusred av Brusred MPEG av Motionflow av Filmläge auto1 Auto, som jag ibland kör med klarare färger och skärpa men känns ibland för mycket: Bakgr.Bel 5 Kontr max Ljusstyrka 50 Färg 55 Färgton 0 Färgtemp neutral Skärpa 15 Brusred låg Brusred mpeg av Motionflow standard Filmläge auto 1 Har inte rört nåt egentligen...
Redigerat av Pexer, 25 August 2010 - 20:28.
Postad 25 August 2010 - 20:43
EB#1
-
EB#1
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Bakgr.Bel 5
Kontrast 90
Ljusstyrka 50
Färg 50
Färgton 0
Färgtemp neutral
Skärpa Min
Brusred Av (*)
Brusred mpeg av (*)
Motionflow av (*)
Filmläge av (*)
Går inte att ändra (*) eftersom jag har den i datorläge, kör som sagt allt via htpc:n och det gör att vissa inställningar inte är relevanta och andra ger lite annorlunda effekt.
Postad 25 August 2010 - 20:55
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
En sak som slår mig nu angående jämförelser av skärmar i butik:
När man gjorde installaionen är jag nästan hundra på att man fick välja om den skulle stå i butik eller inte... Jag gissar att det valet gör att skärpa, färg framhävs till vansinne vilket vid normalt tv tittande inte är optimalt.
Precis som att läget auto ger klarare färger, skärpa mm vilket kan vara trevligt, men egentligen en felaktig bild.
Bioläget med nedtonade färger, skärpa ger en "lugnare" och naturligare bild.
Ställer man dessa två bredvid varandra i butken så kan jag tro att man i allmänhet drar slutsatsen att auto-blden är bäst och bioläget är "grådassigt"....
Postad 29 August 2010 - 11:10
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Någon som vet hur man får bort gamla servrar ur listan över mediaenheter på nätverket? Har testat ett antal mediaservrar och har nu hela listan full med grejs... De är naturligtvis avinstallerade från PCn.
Postad 29 August 2010 - 14:09
Unregistered8e54a5ed
-
Unregistered8e54a5ed
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Det blev köp av en Samsung 46C6005 för 10990 kr istället då jag fick bättre lön än jag trodde. Nöjd än så länge
Postad 29 August 2010 - 17:04
paljetten
-
paljetten
-
Rookie
-
1 inlägg
Försöker koppla datorn till min sony på samma sätt som jag gjorde med mina gamla tv men nu får jag bara svartvit bild  Har en kabel som är s-video i ena änden och scart i den andra. Har försökt ändra inställningar både på grafikkortet och på tv:n men utan resultat.. Någon här som vet om det är nån inställning på tv:n som ska ändras? Eller nått annat bra tips på hur jag kan lösa det?
Postad 01 September 2010 - 11:28
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Kollade på fotboll i söndags och använde då Sportläget. Tyckte det var ok bild, men svårt att avgöra då det var SD-sändning... Däremot så glömde jag ställa tillbaks till Film- eller Autoläget och upptäckte till min förvåning att bilden var fantastiskt mycket bättre på TV serier!
Framförallt skarpare skillnad mellan för- och bakgrund.
Märkte detta i framförallt TV serier, tex The Mentalist och CSI NY.
TVn levererar en sjukt bra bild med detta läget, testa!
Postad 01 September 2010 - 20:43
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Nu blir jag orolig...
Min EX700 har styrt min Onkyo receiver hur bra som hellst fram till nu. Helt plötsligt funkar inte det längre!
En annan sak jag märkte innan var att TVn nu låter vid uppstart.
En tredje grej, som jag inte är helt hundra på, var att det finns en Bravia Sync logga i Sync Menyn som jag inte noterat tidigare. Vad har hänt?!!!
Postad 15 September 2010 - 20:12
RobbanN
-
RobbanN
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har dessa inställningar på biografläget (tog dem från en testsida)
These are the settings we used on our own review sample:
Scene mode: CINEMA
Backlight: Min (depending on your viewing environment)
Contrast: 90
Brightness: 50
Colour: 51
Hue: G3
Colour Temp: Warm2
Sharpness: Min
Noise Reduction :Off
MPEG Noise Reduction: Off
Motionflow: Standard
Film Mode: Auto2
Advanced: All Off, Gamma 0
White Balance from top to bottom:
-2 0 -11 +2 0 -2
We also used System Setings > Eco > Power Saving: Low.
Nån som kan säga bra settings för spelläget? Vad bör man ändra från ovan??
Postad 24 October 2010 - 13:37
Unregistered6555a0bf
-
Unregistered6555a0bf
-
Rookie
-
7 inlägg
Nu blir jag orolig... Min EX700 har styrt min Onkyo receiver hur bra som hellst fram till nu. Helt plötsligt funkar inte det längre! En annan sak jag märkte innan var att TVn nu låter vid uppstart. En tredje grej, som jag inte är helt hundra på, var att det finns en Bravia Sync logga i Sync Menyn som jag inte noterat tidigare. Vad har hänt?!!!
Hej! Först vill jag säga att det är en rätt bra tv vad det gäller bild men den lämnar lite att önska i övrigt. Framförallt vad det gäller mediaspelarfunktionerna. I stort vill jag påstå att de inte existerar eftersom den är så känslig på format. Vad som kan ha hänt för dig är att om du har ”System Update” på On så kan den ha laddat ner senaste programuppdateringen och då ändras vissa saker. Jag har uppdaterat min 2 gånger nu och tyvärr har funktionerna bara blivit sämre känns det som. Vissa filformat den klarade av när jag köpte den har den inget stöd för längre. Jag har den nu på Off och läser på ordentligt innan jag kör på nästa uppdatering. (Uppdateringarna laddas om du har internetåtkomst och Tvn är i standby). Vad menar du med "låter" vid uppstart? Menar du välkomstljudet eller är det ett missljud?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|