Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mätdata, mätmetoder, resultat, subjektivitet och objektivitet

319 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 June 2010 - 22:43

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Ok, jag utmanar dig att göra det då. Vad säger du,ska vi sätta pengar på det med?

Synd att jag inte fick den utmaningen igår, för jag körde förbi din lilla by idag :)

Postad 29 June 2010 - 22:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Synd att jag inte fick den utmaningen igår, för jag körde förbi din lilla by idag :)

Som sagt, varför inte visa upp din briljanta hörsel? Du verkar ju höra så mycket bättre än alla andra. :)

Postad 29 June 2010 - 23:15

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Du verkar ju höra så mycket bättre än alla andra. :)

Tror jag inte, men jag ägnar mer tid till att lyssna och mindre till att mäta.

Men det kan vara en bra kombination att höra bra, veta vad man skall lyssna efter samt ha ett bra musiköra.
Det är det inte alla som kan/har men å andra sidan är det bara att sätta sig och njuta av musiken
så är hälften vunnet

Men vi vänder på det, du verkar ju veta mer om hur man mäter än alla andra, så varför inte starta
en "mätarskola" här på forumet, Kontakta admins så kanske de kan hjälpa dig lägga upp det på ett snyggt
sätt. Sedan kan du ju även kontakta Hifi&Musik och kanske starta en "mätarskola" i den tidningen, precis
som man har en "hembioskola" i hemmabiotidningen.

Vi andra kan säkert lära oss en hel del av dig :)

Redigerat av cedergren, 29 June 2010 - 23:20.

Postad 30 June 2010 - 00:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ärligt, du kan väl inte ha missat att blindtester är LYSSNINGSTESTER och inte mätningar? :)

Redigerat av MKarlsson74, 30 June 2010 - 01:01.

Postad 30 June 2010 - 04:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Antingen vill man inte förstå eller förstår man helt enkelt inte vad andra skriver, när man kommer med en sådan här motfråga. Inte konstigt man river håret på detta forumet ibland

Jag skall förtydliga frågeställningen... Det som qsecofr skrev var liknelsen "Vissa har helt fel inställning till ett forum. Det går inte ut på att övertyga sina "motståndare", det är lönlöst. Precis som en Moderat och Vänsterpartist inte kommer att komma fram till samma ståndpunkt genom diskussion."

Varför skulle man inte kunna diskutera på ett forum, trots att man inte heller där kan "komma fram till samma ståndpunkt", om det går bra i politiken? Tror man ser det hela lite för svart och vitt om man menar att det inte går att diskutera utan att man måste ha "chansen" att övertyga den man diskuterar med.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 30 June 2010 - 04:08.

Postad 30 June 2010 - 07:41

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Du kan inte det. Det är långt ifrån tillförlitligt.

Så du har missat alla tester där folk trodde sig höra en sak, när dom visste vad dom lyssnade på, men kunde inte skilja dom åt när dom inte visste vad dom lyssna på (blint)?

Dina kategoriska nej blir bara löjligare och löjligare. Örat kan lätt urskilja 0,5 db så att få till det med en förstärkare med 0,5 db steg är inte svårt. Då kommer man att hamna på max 0,2 dbs avvikelse om man träffar rätt med volymratten.

Har man lite elektronikkunskap så kan man lätt räkna ut db skillnaden på maskinens specar och ratta efter det.

Det är en rätt märklig ansatts att volymskillnader på <0,5 DB skulle ha så otroligt stor påverkan men inte klangfärg, rapphet, detaljer mm. Jag tror tyvärr inte du har en aning om vad jag pratar om då ditt enda svar är

”NEJ”, NEJ DET ÄR INGEN SKILLNAD”.

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 30 June 2010 - 07:45.

Postad 30 June 2010 - 07:51

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Så länge man inte växlar fram och tillbaka mellan två olika apparater (t ex cd-spelare) så finns det ingen anledning att lägga massa kraft på att nivåmatcha.

Postad 30 June 2010 - 08:06

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag skall förtydliga frågeställningen... Det som qsecofr skrev var liknelsen "Vissa har helt fel inställning till ett forum. Det går inte ut på att övertyga sina "motståndare", det är lönlöst. Precis som en Moderat och Vänsterpartist inte kommer att komma fram till samma ståndpunkt genom diskussion."

Varför skulle man inte kunna diskutera på ett forum, trots att man inte heller där kan "komma fram till samma ståndpunkt", om det går bra i politiken? Tror man ser det hela lite för svart och vitt om man menar att det inte går att diskutera utan att man måste ha "chansen" att övertyga den man diskuterar med.

Antigen vill du inte förstå eller så har du missat liknelsen. Poängen är att moderaten och kommunisten inte kommer att komma fram till en gemensam ståndpunkt.

Om några apparater diskuteras ljudmässigt så är det alltså lönlöst för BlindNivåTalibaner att försöka övertyga den som hör skillnad att han inte gör det efter som han inte har blindtestat med super duper nivå kalibrering. Dessutom är det inte det de går ut på, Att övertyga andra.

Att lägga fram sina egna blindtestade och super duper nivåkalibrerade resultat i samma tråd är någonting helt annat.

Själv ger jag mig aldrig in i signalkabeldiskussioner. Jag har för liten erfarenhet och bryr mig inte om micro skillnader. Men visst hade jag varit obstinat hade jag kunnat spamma alla trådar med ”DET ÄR INGEN SKILLNAD”

Postad 30 June 2010 - 09:14

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Den "verklighet" som innebär att skillnaderna mellan elektroniken (signalkälla/förstärkare) är obefintlig delar jag helt enkelt inte. Tvärtom ifrågasätter jag tveklöst samtliga tester av typen "stor skillnad hördes öppet och sedan försvann den blint". Då har helt enkelt något gott fel vid testandet av det enkla skälet att om en stor skillnad finns kommer den naturligtvis att uppenbara sig blint.

Dock beror det mycket på hur skillnaden undersökts, hur noga man lyssnat sig fram till den, om den protokollförts och befunnits vara repeterbar - samt sist men inte minst: har blindtestet skett med slumpgenerator eller har man haft en omkopplare med A, B och C utan slumpgenerator?

Nu påstår jag inte att det automatiskt behöver vara skillnad på olika förstärkare, det avgörs från fall till fall. Det finns produkter med mycket snarlikt ljud som det helt enkelt inte går att höra skillnad på - eftersom den ev skillnaden är för liten. Det innebär dock inte att alla förstärkare låter likadant eller att skillnaden är obefintlig mellan alla förstärkare.

För mig är det helt ointressant att ge sig ut inom HiFin med uppfattningen att "det inte är någon skillnad" då den ideologin inte stämmer med den egna erfarenheten. Det intressanta för min del är OM det finns skillnad och vad den består av, gärna framtestat på ett utförligt sätt och med skillnaderna korrekt beskrivna, alltså inte med överord o.dyl.

Att använda ett BT är en metod för att verifiera skillnader. Men då måste skillnaderna ha lyssnats fram mycket noga först och befunnits vara repeterbara. Något jag har lärt mig är att skillnader som beror på psykologiska faktorer hos lyssnaren sällan är repeterbara - upplevelsen skiljer sig helt enkelt åt. Det gör att om skillnaden hela tiden går att repetera över tid, t.ex att en specifik förstärkare ger bättre kontroll i basområdet - då är det högst troligt att förstärkaren ihop med de specifika högtalarna gör just det. Ett BT kan tas till som ytterligare verifiering.

Även om det är kontroversiellt i vissa läger är jag anhängare till matchning och har därmed uppfattningen att förstärkarvalet styrs av de högtalare man valt. Således förespråkar jag att man provar själv - eller hämtar erfarenhet från andra som har samma högtalare t.ex. Det spelar därmed ingen roll för min del om någon drar fram att "i detta BT hördes ingen skillnad!" eller "skillnaderna är obefintliga" när jag för personligt bruk konstaterar att det inte låter som jag anser att det skall låta och jag därmed ratar en produkt - trots att ideologin säger att det är meningslöst, det är ju ingen skillnad/obefintlig skillnad.:)

Sedan är jag motståndare till det korståg som förs i vissa lägen. D.v.s kriget mot de elaka tidningarna, handlarna etc som lurar de stackars kunderna att köpa produkter för XX kronor när det minsann räcker med YY kronor.... Kunden får allt erbjuda något som heter integritet och göra genomtänkta köp.

När jag besöker HiFi-butiken gör jag det efter att ha spanat in intressanta produkter i förväg och begär demonstration av dessa. Vid dessa tillfällen är det jag själv som avgör, jag tar gärna emot tips på liknande produkter som kan vara värda att kolla upp etc. Är jag tveksam till en produkt vilket har hänt ett antal gånger säger jag naturligtvis det och begär att få prova en annan. Att produkter låter snarlikt = högst osäker skillnad - har jag upplevt flera gånger.

Postad 01 July 2010 - 23:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Nu har jag rensat en del i soppan som den här tråden består av.

Om ni inte kan motstå att gå till personangrepp och andra otrevligheter så åker hänglåset på nästa gång.

Mvh // Martin

Postad 02 July 2010 - 06:40

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Nu har jag rensat en del i soppan som den här tråden består av.

Om ni inte kan motstå att gå till personangrepp och andra otrevligheter så åker hänglåset på nästa gång.

Mvh // Martin

"It's like a family. Things get messy!"-Steve Jobs :unsure:

Postad 04 July 2010 - 22:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Dina kategoriska nej blir bara löjligare och löjligare. Örat kan lätt urskilja 0,5 db så att få till det med en förstärkare med 0,5 db steg är inte svårt. Då kommer man att hamna på max 0,2 dbs avvikelse om man träffar rätt med volymratten.

Nej, så är det inte alls. Du får faktiskt finna dig att det är ett krav om man ska göra det seriöst, och då är det icke via örat. Vi skulle kunna testa det på dig så får vi se hur nära du kommer.

Postad 04 July 2010 - 22:54

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Nej, så är det inte alls. Du får faktiskt finna dig att det är ett krav om man ska göra det seriöst, och då är det icke via örat. Vi skulle kunna testa det på dig så får vi se hur nära du kommer.

Vilken myndighet är det som ställer dessa krav ?

Har aldrig hört talas om att någon skall finna sig i att det är på ett visst sätt för att någon säger så

Länka gärna till denna LAG som du verkar kunna och som vi andra aldrig hört talas om
och vad heter han/dom som har bestämt att det skall vara så ?

Postad 04 July 2010 - 23:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det är ett krav i seriösa sammanhang, bara läsa vilken studie som helst från JAES t ex.

Postad 05 July 2010 - 00:21

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Vem eller vilka bestämmer vad som är seriöst

Gör du det ?

Postad 05 July 2010 - 03:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det framgår väl med all önskvärdhet? Behöver man verkligen förklara det igen som vi redan tagit upp i tråden?

Postad 05 July 2010 - 09:16

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Det framgår väl med all önskvärdhet? Behöver man verkligen förklara det igen som vi redan tagit upp i tråden?

Har du ?

Kan inte någonstans läsa att det du säger skulle gälla som en lag för oss som inte lever i din värld
Av inlägg från andra kan jag utläsa att de inte heller lever i din värld och därför inte vill följa dina lagar

Postad 05 July 2010 - 09:41

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Om man har som ambition att testet skall vara så bra som möjligt så är det väl inte fel att eliminera de felkällor som man kan eliminera? Att säkerställa att signalnivån/ljudnivån är samma (med samma menar jag att man inte med örat kan höra skillnader i ljudnivå) känns som ett grundläggande krav.

cedergren: Givetvis är det inte någon lag, varifrån har du fått detta ifrån?

Postad 05 July 2010 - 10:22

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

cedergren: Givetvis är det inte någon lag, varifrån har du fått detta ifrån?

Jag bara drog till med ordet lag, då jag reagerade på karlssons svar till qusecofr

Du får faktiskt finna dig att det är ett krav om man ska göra det seriöst

Karlsson vill få andra till att tro att han gått den rätta skolan, bara för att han lever och lär
med det han läser på faktiskt.se och de pojkarna har inte alltid rätt och är oftast inte sams heller :)

Gillar inte när det skall vara svart och vitt, då det inte är svart och vitt i denna hobbyn

Alla måste få ha sina sätt att avgöra vad man tycker är bra eller dåligt och även få skriva
det utefter de förutsättningar man tycker en test kan göras.

Om nu qusecofr tycker att hans sätt att testa är okey för honom, så är det okey för honom.
Han avkräver inte att andra skall tycka som honom eller att man skall göra som honom.
Han säger bara att han inte vill tvingas att göra som Karlsson säger

Redigerat av cedergren, 05 July 2010 - 10:24.

Postad 05 July 2010 - 12:00

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Man ska alltså mäta upp och korrigera skillnader som man absolut inte kan lyssna sig till, för att inte lura sig själv när man sedan lyssnar?!?!

Själv föredrar jag nog att lyssna framför att mäta(delvis för att jag har varken kunskap eller utrustning för att mäta), bl.a för att man alltid har utrustningen med sig, men jag är övertygad om att man med kunskap om mätningar skulle kunna ha nytta av det som komplement till det man hör.
Däremot kommer mätningar aldrig ta överhanden för mig. Om det går till överdrift blir det ju dövtest snarare än blindtest, man läser istället för upplever vilken utrustning man tycker om.

Däremot skulle jag väldigt gärna vilja lära mig hur man nivåmatchar så jag har följt denna tråd med spänning, men ingen verkar våga/vilja förklara hur man gör.
Jag skäms inte för att erkänna att jag inte vet hur man gör så jag kan börja med några frågor så kanske någon vågar svara:
Med nivåmatchning antar jag att man menar att man ser till att få samma volym ut ur högtalarna med samtliga testuppsättningar, stämmer det eller är det en annan nivå man menar?
Vad behöver man i så fall för utrustning(om man inte kan eller vill lyssna sig till det, eller inte litar på sina öron), och ska man mäta på något speciellt sätt(avstånd, vinklar o.dyl) för att göra det korrekt?
Går det att nivåmatcha analoga signaler från cd-spelare, och hur gör man i så fall det?
Kan det vara olika nivå även på digitalsignaler och hur mäter och korrigerar man i så fall det?

Någon måste väl veta och orka förklara?
Mvh

// Jesper

Postad 05 July 2010 - 12:20

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

blaba bla bla lba

Nu är du där och trollar igen.

Jag behöver inte bevisa för dig att det är lätt att träffa rätt eller att jag träffar rätt.

Alla kan göra den enkla testen att de med en sinuston eller modern komprimerad skiva skruvar ett 0,5 db steg. Ni kommer då att hör att det blir starkare eller svagare.

Som jag tidigare påpekat, rattar man rätt så blir skillnaden max 0,2 DB, du tycks tro att det helt planlöst blir hur många db som helst. Skulle man mot förmodan missa ett steg så blir skillnaden mellan 0,5 – 0,7 db. Inte mycket att orda om. Dessutom är det så att den som missar uppfattar inte heller denna skillnad som ”hörbar” och hur skall den då påverka resultatet i någon nämnvärd utsträckning.

Har man en helt analog volymkontroll utan någon nivåindikation så är det svårare men jag är helt övertygad om att de allra flesta kommer att ratta in rätt med örat som instrument förutsatt att de har en db nivå på sin förstärkare i ½ db steg. Då blir skillnaden max 0,2 db varse du vill det eller inte.

Återigen ser jag inte riktigt hur 0,2 db (eller 0,7 heller) kan påverka klangfärgen, om det låter hårt och kantigt eller mjukt, om tonerna har en tydlig start och slut, om förstärkaren är rapp eller inte osv …….

(Själv kan jag enkelt verifiera en nivåkalibrering med min gamla MDs nivåmätare.)

Postad 05 July 2010 - 12:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Har du ?

Kan inte någonstans läsa att det du säger skulle gälla som en lag för oss som inte lever i din värld
Av inlägg från andra kan jag utläsa att de inte heller lever i din värld och därför inte vill följa dina lagar

Ja, det har jag. Men det verkar som jag får göra det igen.
Det är bevisat, genom flera tidigare tester, att man kan uppfatta små skillnader som olika ljud fast det inte är någon hörbar skillnad när nivåerna är samma. Detta är även inget man kan höra sig till, att det är på grund av olika nivåer. Det är därför man alltid, i alla vetenskapliga tester, har nivåmatchning för att utesluta den felkällan. Det är ingen lag (vet inte vad du fått det ifrån men du kanske inte har några argument kvar?), utan en vanlig vetenskaplig kontroll för att minska felkällorna.

Jag hoppas detta räcker nu som svar.

Postad 05 July 2010 - 12:51

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Det finns naturligtvis inga lagar för hur man testar sina ljudprylar utan det är för att försöka undanröja eventuella felkällor som det är viktigt att föröka nivåmatcha.

När vi har testat så har vi använt en mycket enkel sak; denna:

http://www.kjell.com...tem=48197&path=

Det finns betydligt dyrare makapärer men den här fungerar rätt bra. Vi provade lite mer avancerade studioprylar eftersom en av gubbarna har egen studio men vi tyckte inte att resutlatet blev bättre och det var lite mer omständigt att ställa upp mickar mm. Sedan är det som sagt viktigt att alla som deltar i testet gör noggranna anteckningar och att ni självklart har dolt det som skall utvärderas bakom nåt skynke eller liknande :)

Det är faktiskt riktigt skoj att göra detta och även lärorikt.

Jag har full förståelse och många tycker att den här metoden är lite omständig och hellre bara kör öppet och gör A/B jämförelser. Det kan vara väldigt kul det också men min erfarenhet säger att det är svårt att lita på resultatet.
Återigen. Det är min erfarenhet och det är helt ok för mig att några tycker helt annorlunda :)

Postad 05 July 2010 - 13:28

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Man ska alltså mäta upp och korrigera skillnader som man absolut inte kan lyssna sig till, för att inte lura sig själv när man sedan lyssnar?!?!

Däremot skulle jag väldigt gärna vilja lära mig hur man nivåmatchar så jag har följt denna tråd med spänning, men ingen verkar våga/vilja förklara hur man gör.
Någon måste väl veta och orka förklara?
Mvh

// Jesper

Jag förstår dig, har försökt få den där karlsson som bara snackar och snackar och snackar till att förklara
men han bara pladdrar vidare SOM VANLIGT när det gäller nin, subjektivisten och hifimatte. (som är hans alias)
Mycket snack lite verkstad

Ja, det har jag. Men det verkar som jag får göra det igen.

Du har inte förklarat ett skit utan pladdrar bara vidare om att det är bevisat hit och dit
Inte ett skit har du någonsin bevisat

Det är faktiskt riktigt skoj att göra detta och även lärorikt.

Visst är det kul och säkert ett intresse som många delar

Men det är också förbaskat roligt att lyssna till sin anlägging och försöka med hörseln höra skillnad
vid olika experiment och komponent skifte. Det är en rikigt sport att försöka höra skilnad och ibland
hör man ingen skillnad alls och då provar man nya vägar. Skitkul helt enkelt :)
Men dyrt och kanske därför vissa väljer det billigare alternativet. Läsa tester på internet
och sedan framföra dessa som bevis när andra diskuterar sina upplevelser om samma produkter
men då med sina sinnen och inte minst öron

Men som sagt, jag köper att det är kul och därför kunde ju "snackekarlsson" berätta för bla Jeppe
hur man gör. Låt nu Karlsson göra det, för han har sagt att han kan i 6-7 år nu :)

Redigerat av cedergren, 05 July 2010 - 13:29.

Postad 05 July 2010 - 15:15

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
http://www.faktiskt....o...3&list=full

Visserligen ett annat forum men förklarar en hel del apropå detta ständiga tjat.

:)

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 05 July 2010 - 15:21.

Postad 05 July 2010 - 15:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du har inte förklarat ett skit utan pladdrar bara vidare om att det är bevisat hit och dit
Inte ett skit har du någonsin bevisat

Jo, faktiskt. Du får nog läsa igen. Här är det https://www.minhembi...s...t&p=2946956

Postad 05 July 2010 - 16:48

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0

Läsa tester på internet
och sedan framföra dessa som bevis när andra diskuterar sina upplevelser om samma produkter
men då med sina sinnen och inte minst öron

Jag köpte min första hifi (nåja) anläggning 1978 och blev väl riktigt pryltokig någon gång i början av 80-talet när ett par Infinity högisar och NAD stärkare fick in mig på detta spår. Det har runnit massor av vatten under broarna sedan dess och som mest var jag uppe strax över 100 000:- spänn med en tvåkanalsanläggning. Jag har också flera polare som gjort samma resa och vi har fortfarande kul när vi träffas och testar och lyssnar på god musik.

Denna långa resa har givit mig mina erfarenheter medans andra av mina vänner fortfarande köper dyra apparater och trivs med det. Jag skulle inte vilja ta ifrån dom glädjen med sin prylhobby ;)

Däremot är det lika förbaskat på det viset att ingen av oss kan med säkerhet pricka särskilt rätt i blindtester när det gäller cd/dvdspelare eller förstärkare. Detta under förutsättning att det inte är något fel på prylarna. Jag vill också säga att två av killarna arbetar i branscen. En av dom säljer tung hifi.

Jag skulle nog i alla fall kunna tänka mig att köpa viss sk dyr-hifi. Är det riktigt välbyggt och snyggt och spelar utan att färga så visst tusan skulle jag vilja ha det :)

Men...jag inser också att även om intresset kan tyckas vara lika, dvs hifi vid första anblicken så kanske det är så att vi har helt olika hobbies egentligen och därför har så förtvivlat svårt att förstå varann. Bara mina fem cent om denna till synes eviga träta :)

Redigerat av waconda, 05 July 2010 - 16:53.

Postad 05 July 2010 - 18:13

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Gillar inte riktigt tonen i den här tråden nu, se till att diskutera ämnet på ett sansatt sätt. Håller ett öga på denna tråden.

Postad 06 July 2010 - 12:49

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Hur man nivåkalibrerar med öronen.

Bränn ut en 2 st CD med en 1khz testton inspelad, detta fixar ni lätt med något windows program.

Alternativt använd en modern hyperkomprimerad skiva och bränn en kopia.

Lägg i båda skivorna i var sin apparat och tryck play.

Dra på så du hör signalen tydligt men varken högt eller lågt.

Välj källa A eller B som referens, börja swapa och ratta med volymen för att det skall låta samma.

Notera ursprungsläget och justera i de fasta 0,5 db stegen.

När du tycker det låter lika så är det bara att notera justeringen. Typ B+1.0 db = A

Har du som jag en minidisc eller något annat med digitala nivåmätare så kan du efterkontrollera för att göra mät nissarna glada. :o

Postad 06 July 2010 - 13:19

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Äntligen, tack qseqofr!

"Hörnissarna" tar ledningen över "Mätnissarna" med 1-0 om jag får vara domare! :o

Postad 06 July 2010 - 14:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Hej allihopa, nu har jag rensat ut lite här.

Och ang Maveric så avslutade han sitt konto frivilligt. Då är det helt okej att skapa sig ett nytt.
Detsamma kan jag inte säga om Nin då, men vi har ett öga på honom också :wub:
Debattera gärna på, men sluta med personangreppen. Det gäller åt båda håll.

Jag försöker snickra klart min altan, men man måste ju in på forumet minst en gång i timmen och rensa, så skärpning nu och trevlig sommar. Ut i solen med er istället och återkom framåt kvällen :o

Postad 06 July 2010 - 14:32

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Hur man nivåkalibrerar med öronen.

Bra inlägg

Vill man sedan spara sina inställningar, så kan man ju alltid använda sig av "input level"
som en del av oss har.

Postad 06 July 2010 - 14:52

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Mitt tack till qsecofr blev tydligen borttaget(?)

Men jag försöker igen!

Tack!
Det var en lättförståelig beskrivning av hur man gör med hörseln.

Vågar man hoppas på en liknande beskrivning från "den andra sidan" också?

Postad 06 July 2010 - 15:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Mitt tack till qsecofr blev tydligen borttaget(?)

Nu är det tillbaka, my mistake :o

Postad 06 July 2010 - 16:35

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
He he .. jag får väl försvara mätnissarnas färger här då (polarna skulle garva på sig om dom läste detta, säg inget..)

Har du som jag en minidisc eller något annat med digitala nivåmätare så kan du efterkontrollera för att göra mät nissarna glada

qsecofr beskriver det rätt bra fast den lilla skillnaden kanske är att vi kikar lite extra på instrumentet mot att lita för mycket på våra igenvaxade öron :wub:

Sedan är det mycket viktigt (för oss) att se till att lyssningspanelen inte vet på vilken apparat det spelas på + att det förs protokoll hela tiden. En person som håller i själva tstet är ju självklart :o . Svårare behöver det ju inte vara.
LTS och andra som vill grotta djupare i detta har säkert mer sofistikerad utrustning vad vet jag men det får en LTS:are svara på.

Vad vi använder för mätare finns i ett inlägg av mig lite längre upp.

Postad 06 July 2010 - 16:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Tyvärr så är inte qsecofr metod tillförlitlig. Det kan man rätt lätt visa under kontrollerade tester. Så jag undrar än, varför ifrågasätta korrekt nivåmatchning med ett alternativ som är klar sämre?

Postad 06 July 2010 - 17:12

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Tummen upp för qsecofrs beskrivning.
+ behövs inte massa mätinstrument, enkelt utförande
- tillförlitlighet i nivåkallibrering

Jag tror att ett sådant test räcker för många.
Jag tycker inte att det är nödvändigt med "korrekt nivåmatchning" när jag lånar hem utrustning för test och bedömning. Dock kan man va medveten om att det kan vara nivåskillnad i signalen.

Postad 06 July 2010 - 17:20

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
gör som jag...byt grejer var o varannan vecka o testa själva...med öronen.....

jag själv skit.. fullständigt i mätdata o vad som skrivs om just produken i fråga... jag testar o ser själv...som ett idiotiskt ex håller jag just nu på att testa en centrum titan 500 bio förstärkare på ett par 88k högtalare... i förrgår en gammal 80tals pioneer modell budget.... ibland är resultatet givet men ibland chockerande.

nivå matchade test och blindtest hit o dit är bara trams för min del och absolut disskutionerna runt detta...det som låter bra låter bra...så enkelt är det.
det bästa sättet att veta att det verkligen låter bra....det är när man sitter på jobbet o längtar hem efter att få slänga på en skiva och när man väl gör detta reser sig nackhåren ....varje gång...då är man hemma.

Postad 06 July 2010 - 17:55

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

gör som jag...byt grejer var o varannan vecka o testa själva...med öronen.....

jag själv skit.. fullständigt i mätdata o vad som skrivs om just produken i fråga... jag testar o ser själv...som ett idiotiskt ex håller jag just nu på att testa en centrum titan 500 bio förstärkare på ett par 88k högtalare... i förrgår en gammal 80tals pioneer modell budget.... ibland är resultatet givet men ibland chockerande.

nivå matchade test och blindtest hit o dit är bara trams för min del och absolut disskutionerna runt detta...det som låter bra låter bra...så enkelt är det.
det bästa sättet att veta att det verkligen låter bra....det är när man sitter på jobbet o längtar hem efter att få slänga på en skiva och när man väl gör detta reser sig nackhåren ....varje gång...då är man hemma.

Men när grejorna byggs så nivå matchas både bias ström och utgångs ström när det gäller recivrar och slutsteg.
när det gäller högtalare så mäts dom nästan oändlighet tills konstruktören är nöjd
Så slutsatsen är att det mäts mera och i slut ändan så är det öronen som skall njuta av frukten.

Postad 06 July 2010 - 18:39

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

jag själv skit.. fullständigt i mätdata o vad som skrivs om just produken i fråga...

Fysikern i mig tycker att det är roligt och intressant med siffror och grafer. Så helt ointressant är det inte med mätdata. Men det intresset får inte förstöra musikupplevelsen.

Postad 06 July 2010 - 19:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
En liten fråga måste jag ställa när det gäller alla dessa blindtest som tydligen eliminerar skillnader: hur genomförs testet?

Är någon typ av slumpgenerator inkopplad?

Min erfarenhet säger att kör man med någon typ av slumpgenerator - d.v.s att vid tryck för apparatväxling sker antingen växling eller ingen växling alternativt växling till "C" istället för "A" kommer skillnaderna att "försvinna". Inte för att de inte finns utan för att det helt enkelt inte går att analysera skillnader när man slumpar fram den apparat som skall testas.

Därför ger jag inget för blindtester av den typen.

Ett blindtest avsett att analysera skillnader bör ske nivåmatchat - men med apparaterna märkta A, B och C - och där tryck på A alltid kopplar in A. På så vis kan deltagaren/deltagarna först lyssna in sig på A och protokollföra intrycken, därefter växla till B etc. På så vis får man lyssningsintryck korrekt beskrivna för respektive apparat.

Om någon då invänder "placebo!" som ett argument för varför man INTE skall blindtesta på det viset utan köra med slumpgenerator/tärning - då kan jag bara konstatera att då är det ett lyssnartest snarare än ett blindtest av utrustning. Förövrigt ser jag inte att man kan drabbas av placebo för att man utvärderar skillnad mellan något som man enbart känner som apparat A respektive B.

Skall man kunna utvärdera ev skillnad är det nödvändigt att lyssna in sig på respektive apparat - därav behovet att växlaren alltid kopplar in det man väljer.

Dock vidhåller jag fortfarande att ett BT med exakt apparatväxling ger samma resultat som öppen lyssning på exakt samma setup. Det gäller om den öppna lyssningen sker detaljerat och protokollfört.

Ytterligare en variant att köra med är att först köra ett detaljerat BT och därefter en öppen lyssning.

Postad 06 July 2010 - 21:56

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Håller med dig till 100%

Postad 07 July 2010 - 01:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tummen upp för qsecofrs beskrivning.
+ behövs inte massa mätinstrument, enkelt utförande
- tillförlitlighet i nivåkallibrering

Jag tror att ett sådant test räcker för många.
Jag tycker inte att det är nödvändigt med "korrekt nivåmatchning" när jag lånar hem utrustning för test och bedömning. Dock kan man va medveten om att det kan vara nivåskillnad i signalen.

Det räcker nog för många MEN det kan påverka resultatet. Om du eller någon annan vill betala mer för en produkt där den ENDA hörbara skillnaden är lite annorlunda ljudstyrka, så do it. Personligen så lägger jag hellre dom pengarna på något vettigare som verkligen ger en skillnad. Men, sen så är jag nöjd sedan 2 år tillbaka och har inga funderingar att testa CD spelare eller dyl. Vissa verkar tycka det är mer intressant än att lyssna på musik, more power to them.

Men tillbaka till vad detta handlar om så är nivåmatchning ett krav, och då snackar vi om inom 0,1 dB och mätt elektroniskt. Annars så finns det alltid en möjlighet att det påverkar utfallet. Och nej, det behöver inte alls upplevas som olika ljudstyrka utan skillnader på ljudet.

Postad 07 July 2010 - 06:48

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Det räcker nog för många MEN det kan påverka resultatet. Om du eller någon annan vill betala mer för en produkt där den ENDA hörbara skillnaden är lite annorlunda ljudstyrka, så do it. Personligen så lägger jag hellre dom pengarna på något vettigare som verkligen ger en skillnad. Men, sen så är jag nöjd sedan 2 år tillbaka och har inga funderingar att testa CD spelare eller dyl. Vissa verkar tycka det är mer intressant än att lyssna på musik, more power to them.

Men tillbaka till vad detta handlar om så är nivåmatchning ett krav, och då snackar vi om inom 0,1 dB och mätt elektroniskt. Annars så finns det alltid en möjlighet att det påverkar utfallet. Och nej, det behöver inte alls upplevas som olika ljudstyrka utan skillnader på ljudet.

Kul att du kom tillbaka!
Däremot förstår jag inte riktigt allt eftersom jag inte är så insatt, kan du utveckla lite?

Vad behöver man för utrustning för att kunna mäta och ställa in så noga, och vart mäter man? Utsignalen på högtalarkabeln?

Sen av ren nyfikenhet:
Hur många och vilka olika produkter testade du innan du kom fram till din nuvarande anläggning, och vad består den av? Jag får känslan av att det kan ha varit en lång process?
Vill förtydliga att jag inte är ute efter att kritisera någon del i din anläggning(det kanske låter så?) utan det är uppriktig nyfikenhet!

Waconda: Så om qseqofr lyckas "pricka" decibelmätaren så kalibrerar ni precis likadant? :D
Tror att de flesta av oss är ganska överrens ändå! :)

Håller för övrigt med AVR4000 angående blindtestmetoder, tror att man får för mycket funderingar i huvudet vid slumpvis växling(kallas det dubbelblint?) än om man åtminstone vet vilket objekt(A eller B ) som spelar. Sen tror jag personligen att blindtest kräver en vana av de som testar/utsätts för att kunna vara effektivt.
Jag erkänner villigt att jag aldrig gjort ett blindtest, och jag misstänker starkt att jag skulle vara för ivrig att hitta skillnader och efter några växlingar skulle ha blandat ihop alla intryck och därför vara för osäker för att kunna hävda att jag hört någon skillnad! :)
När man blir van vid förfarandet tror jag man blir mer avslappnad och tillförlitlig. Någon erfaren blindtestare som kan hålla med eller säga emot?

Redigerat av JeppeN, 07 July 2010 - 06:50.

Postad 07 July 2010 - 08:25

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
JeppeN: visst är det så att man blir mindre stressad när man kört några blindtester. Man kan absolut göra såsom avr4000 föreslår, alltså lyssna lite längre på varje apparat och sedan skifta. Så länge vi inte kan se vad det spelas på så spelar det ingen större roll. Dock är det min erfarenhet att man inte bör lyssna på alltför många låtar. Vi brukar köra på 3 olika låtar som kan variera vid varje testtillfälle förstås.

Min erfarenhet är att jag anstränger mig precis lika mycket när jag lyssnar öppet som blint men det kan säkert vara olika.

Jag håller med Mattias om att nivåmatchningen måste vara så god som det är möjligt för det är märkligt vad lätt man blir lurad av lite lite starkare nivå :D

Sedan måste jag bara säga igen att jag inte alls dissar någon fullständigt bara för att man redogör för ett sk lyssna och tyck intryck öppet hemma eller i butik/mässa. Det har jag själv gjort hundra gånger minst. Det är bara det att jag tar ett protokollfört nivåmatchat blindtest med ett större intresse eftersom man då förhoppningsvis lyckats gallra bort många saker som kan störa en noggrann lyssningstest.

En sak som kan vara kul det är att låna hem en apparat om det finns möjlighet till det och om man är hugad spekulant och sedan både köra lite längre lyssningssejourer både öppet och blint. Blint förstås ihop med några polare och lite dricka och tilltugg. Brukar vara skoj och lärorikt om än inte helt vetenskapligt. Fast är jag mycket intresserad av en apparat så vill jag gärna testa den på alla möjliga tänkbara sätt. Ljudet är viktigast men man får inte förringa handhavande, finesser man själv absolut vill ha och även design. Lite måste nog hjärtat vara med i alla fall :)

Postad 07 July 2010 - 08:46

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tyvärr så är inte qsecofr metod tillförlitlig. Det kan man rätt lätt visa under kontrollerade tester. Så jag undrar än, varför ifrågasätta korrekt nivåmatchning med ett alternativ som är klar sämre?

Vänd på skivan ................... jag har redan svarat dig i inlägg 71.

Du spammar tråden med dina eviga upprepningar utan att tillföra varse nya argument eller något annat.

Har du förstått att skillnaden blir max 0,2 DB om man rattar rätt med en förstärkare som har 0,5 dbs steg?

Du fortsätter med att envisas med att helt taget ur luften påstå att ”det är inte tillförlitligt”.
Vad är det för avvikelse du tror folk kommer fram till, 5db eller vadå?

Återigen ser jag inte riktigt hur 0,2 db (eller 0,7 heller) kan påverka klangfärgen, om det låter hårt och kantigt eller mjukt, om tonerna har en tydlig start och slut, om förstärkaren är rapp eller inte osv …….

Problemet är att du har inte en aning om vad jag pratar om utan fortsätter med en dåres envishet att upprepa samma pladder som du läst i en tråd eller någon annan stans. Kom med några synpunkter, argument eller förklaringar i stället för att ”Trolla” hela tiden.

Nu följer en instruktion hur man med sin MD kan verifiera nivåmatchning.

Nivåmätaren har väldigt hög noggrannhet då det är den digitala signalen efter AD steget som visas eller den rena digitala signalen. Vi pratar under 0,1 db runt 0 nivån på mätaren. Alltså betydligt bätte än Claes Ohlsson mätare o dyl med mikrofon.

Åter igen en skiva med 1 khz sinus ton som test material, denna gång bör den dock vara utstyrd till 0 nivå (alla 16 bitar full volym) på CD:n.

Börja spela CD:n på apparat A

I analogt inspelningsläge så ställer man in så den precis tänder 0:an (högst upplösning på MD: nivåmätare). Jag har ”digital” analog volymkontroll med 0,5 dbs steg på min MD så jag rattar återigen i 0,5 db steg.

När källa A är kalibrerad så är det dags att byta till maskin B.

Samma CD dras i gång men i B

Ratta även denna gång in så 0:an precis tänds och notera gain +- till ex 1.0 db +

Sedan är det bara att jämföra med vad du lyssnade dig till. Eller om man är mätnisse så hoppar man över lyssningssteget.

:D

Postad 07 July 2010 - 09:04

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Filosofiska invändningar mot ”blindtest”.

Jag har aldrig gillat LTS eller blindtest fanatism för jag tycker inte det tillför särskilt mycket. Det kan vara ett komplement för att jämföra små skillnader som man själv är osäker på typ signalkablar osv.

Nu till min ”filosofiska” invändning, jag lyssnar inte ”blint” på min anläggning utan i högsta grad öppet. Resonemanget att jag skall ”blindtesta” mig fram till mina val blir meningslöst då jag i verkligheten kommer att veta att det är ”fin CD.n” som jag lyssnar på och inte 10 000 DVD:n. Den påstådda ”placebo effekten” blir högst påtaglig vid verklig lyssning. Jag kommer att uppfatta det jag gör vid öppen lyssning helt enkelt.

Att då av något ”övertyga andra om att jag har rätt skäl” sitta och blindtesta mina apparater blir bara patetiskt.

Du kan dra en liknelse till ”placebo” vid medicinering, effekten i sig är verklig det är bara orsakssambandet som saknas.

Sedan är jag övertygad om att jag hör det jag hör, det är så påtagliga parametrar som utgör skillnaden. Hör jag ingen skillnad så nöjer jag mig med det. Jag tillhör inte dem som sitter och jämför ljudmässigt likvärdiga maskiner och letar efter skillnader. Då kan man snacka om att lura sig själv och ljudplacebo.

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 07 July 2010 - 09:05.

Postad 07 July 2010 - 09:28

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
qsecofr: Jag respekterar din åsikt men inser att vi inte kommer längre. Vi tycker helt enkelt alldeles för olika i just denna fråga. För mig är blindtest helt nödvändigt om jag ska jämföra apparater mot varandra. Det är ju dumt att betala för mycket som reklamen säger men alla mår vi bra på vårt eget lilla sätt :D

Postad 07 July 2010 - 09:41

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

qsecofr: Jag respekterar din åsikt men inser att vi inte kommer längre. Vi tycker helt enkelt alldeles för olika i just denna fråga. För mig är blindtest helt nödvändigt om jag ska jämföra apparater mot varandra. Det är ju dumt att betala för mycket som reklamen säger men alla mår vi bra på vårt eget lilla sätt :D

Jag ser inget motsatsförhållande i det, du har helt enkelt en lägre tröskel för att blindtesta än jag själv.

Poängen är att det är upp till var och en, man blindtestar eller lyssnar för sin egen skull. Inte för att övertyga andra på ett forum.

Jag är inte intresserad av skillnader som är så små att jag knappt uppfattar dem. Men apparater låter inte ”förutsättningslöst”. Det är ingen mening att leta bland japanska 10 000 kr apparater efter en förbättring om man redan har en 10 000 kr japansk CD/DVD/SACD som sin bästa ljudkälla.

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 07 July 2010 - 09:45.

Postad 07 July 2010 - 09:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Man blindtestar för att låta enbart öronen avgöra, inga andra sinnen eller förväntningar :D

Jag tycker det är en suverän metod, andra tycker det inte. Och så kommer det alltid vara.

Whatever floats you boat.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.