DViCO TViX HD S1 slim
83 svar till detta ämne
Postad 22 augusti 2012 - 08:03
Unregistered04df7d78
-
Unregistered04df7d78
-
Forumräv
-
-
952 inlägg
Hej, har precis köpt en Tvix s1 slim och har raddat upp mappar för resp. media men väl kopplad till tv´n hittas inga mappar utom /BT ? Det går inte att nå roten på katalogtrdet heller, hur kan jag hitta mina filer?
Var kanske inte det mest lyckade att köpa en spelare där tillverkaren har gått in konkurs. Ingen support eller nya uppdateringar att vänta.... Iallafall. Har du en huvudkatalog kallad Tvixhd1 där du lagt de andra mapparna ?
Postad 25 augusti 2012 - 13:53
JoyToyBoy
-
JoyToyBoy
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej,
är det någon i tråden som vet vart man kan ladda ner bluecore patch:en som krävs för att få till HD audio pass through på Slim S1:an, dvs en bluecore patch som funkar med den senaste officiella S1 FW:en 2.1.0?
Eller om någon änlig person på forumet har denna patch i sin ägo och skulle kunna ladda upp den på någon sida alt maila den till mig? Jag kan nämligen inte hitta den längre för download...
Mvh
/S
Postad 11 april 2013 - 19:23
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Blir galen på min TVIXJag vet att jag har utrymme kvar på min interna HDD. Detta vet jag för att jag avlägsnat filmer på ca: 6GB. Trots detta står det att jag bara 375MB tillgängligt. Jag har gjort en disc-kontroll, ställt in datorn på "visa hemliga mappar", detta för att jag skall få syn på alla temp filer. Vidare har jag gjort systemåterställningar, men TVIXEN tror att dess HDD är full, vilket inte är sant.
Postad 13 april 2013 - 09:00
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Har problem med att komma åt min TVIX via nätverketJag har kopplat en dongel till TVIXEN, lagt in rätt IP-adress för routern. Detta fungerar bra, jag kan ta hem enklare streamade nyheter via CSN osv, och så kan jag upgradera. Även om jag kan se TVIXENS IP-adress, och skapa en FTP-Plats så får jag inte kontakt med den från datorn. Med den gamla TVIX 6500 var det bara att skriva TVIXENS IP-adress i sökfältet så dök den upp, men nu hittar den ingenting. Anledningen till att jag vill använda den trådlöst eller som FTP-klient är att jag inte lyckas frilägga mer utrymme på min interna HDD.TVIXEN säger att den är full, men jag vet att jag plockat bort flera GB. Vad skall jag göra för att lösa detta?
Redigerat av Glidtassen, 13 april 2013 - 10:39.
Postad 13 april 2013 - 10:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Det löste sig till slutJag lyckades dela mapparna direkt från tvixen, sedan sökte jag efter befintliga nätverk "i den här dator" och då dök mapparna upp. Nu skall jag även försöka att dela min externa HDD som är ansluten till TVIXEN så den kommer upp trådlöst i datorn. Vad som stör mig är att TVIXEN har ett internt cashe-minne, där den ibland missuppfattar vilka filer som finns kvar. Via nätverket har jag dock lyckats tömma historiken och vips 36GB ledigt istället för 375MB.
Redigerat av Glidtassen, 13 april 2013 - 10:40.
Postad 26 april 2013 - 15:18
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
Någon som vet om S1 Slim-modellen stödjer hårddiskar på mer än 2tb? Funderar nämligen på att köpa en hårddisk på 4tb.
Postad 27 april 2013 - 08:43
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Vet inte om den stödjer det. Jag har 1,5 TB inuti min, sedan har jag anslutit en extern på ytterligare 2TB.
Postad 30 april 2013 - 10:53
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
Vet inte om den stödjer det.
Jag har 1,5 TB inuti min, sedan har jag anslutit en extern på ytterligare 2TB.
Efter lite efterforskningar på nätet verkar svaret på min fråga vara att Tvixen endast stödjer interna hårddiskar med max 2TB utrymme. Med en extern hårddisk verkar det dock inte finnas någon övre gräns på diskens utrymme, så jag kommer nog köpa en hårddisk på 3TB nu framöver. Men en fråga till er som har en extern disk kopplad till Tvixen via USB: Går det att spela upp MKV-filer i 1080p-upplösning utan lagg och avbrott?
Redigerat av Unregisteredcc23e210, 30 april 2013 - 10:55.
Postad 01 maj 2013 - 06:39
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Det är inga problem. För mig som har datorn i ett annat rum är det enklare att plocka loss den externa HDD:n. 1080p är inga som helt problem.
Postad 02 juli 2013 - 08:40
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag har anslutit en extern HDD till min TVIXMen jag kommer inte åt den externa HDD:n via nätverket, går det att göra? Vidare kommer jag kanske behöva ansluta flera HDD till min TVIX, men på grund av begränsade antalet ingångar så blir det svårt. Kan man kombinera en USB-hub tillsammans med TVIX?
Postad 31 december 2013 - 09:23
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Har nu en 1,5 TB HDD installerad i spelaren, men överväger det dubbla. Frågan är väl varför inte det skulle funka förutsatt att måtten stämmer?
Postad 31 december 2013 - 09:30
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
... därför att alla spelare inte stödjer 3TB diskar... du får nog läsa runt på webben först så du vet om det går!
Postad 31 december 2013 - 10:52
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Jag har läst att den har en begränsning på 2TB, men bara läst det på ett ställe. Nu har jag redan 1,5TB inuti som är full. Detta skulle innebära att jag var tvungen att föra över dessa filer först till en annan HDD. Tror nästan att det blir smidigare att köpa en till extern HDD.
Postad 31 december 2013 - 11:52
Unregistered706504e9
-
Unregistered706504e9
-
Beroende
-
-
1 012 inlägg
Jag har läst att den har en begränsning på 2TB, men bara läst det på ett ställe. Nu har jag redan 1,5TB inuti som är full. Detta skulle innebära att jag var tvungen att föra över dessa filer först till en annan HDD. Tror nästan att det blir smidigare att köpa en till extern HDD.
Eller gå ett steg längre med ett NAS.
Postad 01 januari 2014 - 02:10
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Kan jag integrera NAS med min TVIX? hur kommer det att fungera?
Postad 01 januari 2014 - 03:30
QQQ
-
QQQ
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Kan jag integrera NAS med min TVIX? hur kommer det att fungera?
Jag hittar min nas utan problem(Qnap 269L) men det tar längre tid att starta videofiler mm. Tror inte att det går att fixa omslagsbilder när man kör över nätverket. Ett tips är att skaffa en eller två externa 2,5 tum hårddiskar
Redigerat av QQQ, 01 januari 2014 - 03:31.
Postad 01 januari 2014 - 13:54
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Men varför NAS? Vilka omedelbara fördelar innebär detta? Jag vet inte ens vad NAS är? Det låter som om det vore någon form av HUB för HDD?
Jag har fortfarande en fri USB-ingång ledig på min TVIX för ytterligare en extern HDD.
Postad 02 januari 2014 - 08:00
JockeSve
-
JockeSve
-
Användare
-
-
130 inlägg
Men varför NAS? Vilka omedelbara fördelar innebär detta? Jag vet inte ens vad NAS är? Det låter som om det vore någon form av HUB för HDD? Jag har fortfarande en fri USB-ingång ledig på min TVIX för ytterligare en extern HDD.
NAS = Network Attached Storage. Grovt förenklat är det en liten låda med (oftast) tvä eller flera HDD som man delar ut kataloger och/eller hela volymer primärt på hemmanätverket. Nyare NAS har ofta möjligheten att körra Torrent-klient, strömma media (oftast med DLNA), dela ut med SMB, NFS, FTP osv... Genom att spegla diskarnas innehåll når man dessutom relativt hög säkerhet mot diskras. TEX NetOnNet har Buffalos NAS till hyfsade priser, jag kör med 2st Buffalo Linkstation sedan ganska länge utan några problem, har all media, ca 300 filmer, musik (+20 000 låtar) och samtliga foton där. Inget behov av en dator, allt körs via plattan eller mobilen. http://sv.wikipedia....ttached_Storage
Postad 02 januari 2014 - 08:08
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
OT
Om jag köper en sådan här http://www.netonnet....CFcVX3godjBgANw
Är allt klart o det bara är att koppla in den till nätverket eller?
/Fredrik
Postad 02 januari 2014 - 10:43
JockeSve
-
JockeSve
-
Användare
-
-
130 inlägg
OT Om jag köper en sådan här http://www.netonnet....CFcVX3godjBgANw Är allt klart o det bara är att koppla in den till nätverket eller?
/Fredrik
I stort sett ja, lite konfiguration är det men inget alltför avancerat.
Postad 02 januari 2014 - 10:46
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
I stort sett ja, lite konfiguration är det men inget alltför avancerat.
Ok, lite pillande klarar jag av. Tack. /Fredrik
Postad 21 januari 2014 - 14:17
petnei
-
petnei
-
Rookie
-
4 inlägg
Blir galen på min TVIX
Jag vet att jag har utrymme kvar på min interna HDD. Detta vet jag för att jag avlägsnat filmer på ca: 6GB. Trots detta står det att jag bara 375MB tillgängligt.
Jag har gjort en disc-kontroll, ställt in datorn på "visa hemliga mappar", detta för att jag skall få syn på alla temp filer. Vidare har jag gjort systemåterställningar, men TVIXEN tror att dess HDD är full, vilket inte är sant.
Tjena, Bättre sent än aldrig kommer här ett svar som kanske löser ditt problem med "saknat" ledigt diskutrymme. Jag gissar på att du ansluter Tvixen via USB till din dator? Om du är ansluten till datorn och tar bort filmer från Tvixen så hamnar de i papperskorgen på datorn men ligger fysiskt kvar på tvixen. Så glöm inte att tömma papperskorgen innan du kopplar bort tvixen från datorn igen. Jag gjorde nämligen det och undrade varför jag inte fick något utrymme trots att jag städat disken... /P
Postad 21 januari 2014 - 17:19
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Just nu använder jag min macbook pro
Varje gång jag ansluter min mac lämnar den egna "skugg-filer" markeringar på min hdd. Vad gör jag för att slippa det. Mac:en skapar "trashes-mappar" i trädstrukturen, inte snyggt att ha i gränssnittet på Tvixen
Postad 09 februari 2014 - 16:52
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Tryckte in en ny HD (WD 1tb) och allt funkade fint.....tills nu. Kopplar jag in Tvixen via USB till datorn så kommer den inte upp längre. Testade att skifta till min gamla disk och det funkade. Provade den nya disken i en dockningsstation och där kom den upp direkt....
Någon som vet vad som kan ha hänt?
Postad 09 februari 2014 - 17:39
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Kör en "check disc" på Tvixen
Postad 09 februari 2014 - 18:40
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Tusen tack! Hade inte en tanke på att gå in i Tvixmenyerna och pilla...... Fick dock inga meddelanden, stod bara diskkontroll utförd och så funkade det. Tog ett par sekunder....
Postad 09 februari 2014 - 21:59
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Se bara till att även tömma din dators papperskorg varje gång du tömmer tvixen på filmer, förutsatt att du har den kopplad via USB. Annars förväxlar TVIXEN din dators cashe med sin egen, och tror att det fortfarande är brist på space.
Postad 21 februari 2014 - 22:38
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Dags för nästa lilla strul.
Varje gång jag kopplar in Tvixen via USB så "varnar" den för problem på disken. Jag gör sökningen och efteråt får jag fram ett fönster som informerar om att "vissa problem hittades och åtgärdades" och att dom finns i en mapp som heter Found. Någon sådan mapp existerar dock inte.
Blir så här VARJE gång jag kopplar in den. Aldrig med andra enheter....
Postad 23 februari 2014 - 14:17
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Du hittar inte alltid dessa mappar om du ansluter via usb. Om du kopplar en USB-dongel till din TVIX och kommunicerar trådlöst så ser du dessa mappar. TVIXENS cashe är lite lurig, och ibland säger den att det inte finns mkt mer utrymme kvar, detta trots att man tagit bort flera större filer. Dessa kan ha lagt sig i den ibland osynliga trashes mappen.
Postad 26 februari 2014 - 21:38
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Ok, men det måste ju vara något galet eftersom den vill skanna disken varje gång......
Edit: Och nu kan jag inte koppla bort den genom säker borttagning: "Det går inte att stoppa enheten Allmän volym eftersom den fortfarande används av ett annat program" kommer upp efter att jag överfört en fil som blev klar för 10 min sedan.
Nu är det riktigt nära att denna åker med full kraft ut från balkongen.....
Redigerat av Fangface, 26 februari 2014 - 21:51.
Postad 28 februari 2014 - 10:00
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Att du inte kan ta bort den kan handla om att du öppnat den i ett annat fönster:
Kolla av vilka program som är aktiva och stäng ned dessa. Jag befinner mig just nu i Ytterhogdal och har tagit med min TVIX till ett syskon, fungerar klockrent.
Den enda invändningen jag har till TVIX just nu är att man måste mata över filer via USB 2, som börjar kännas alltför förlegat. Sist jag försökte komma åt TVIXENS HDD via nätverket använde jag min Macbook Pro. Jag skrev in maskinens IP men kom bara till "TVIX Remote" och kunde inte komma åt mapparna. Framtiden kommer sannolikt erbjuda mer streamingtjänster för högupplöst material. Kanske börjar bli lite gammalt att ta hem filer från nätet och lagra dessa lokalt?
DVICO har inte släppt någon uppdatering på några år såvitt jag vet? Tror inte att TVIX S1 är kompatibel med 3D, även om jag inte uppskattar den effekten. Tror att man kan köra format som DTS HD som passthrough, eller via PCM.
Redigerat av Glidtassen, 28 februari 2014 - 10:00.
Postad 16 mars 2014 - 01:48
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Sådär ja, efter en skanning i vanlig ordning så försvann 15 gig med div. serier. Igår var det inga problem att överföra till den, men idag så ville den inte vara med. Och det får den inte heller för nu åker den......
Postad 16 mars 2014 - 16:49
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Har du uppdaterat programvaran? Har du testat en systemåterställning?
Postad 19 mars 2014 - 13:21
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Tror jag testat allt.
Vad jag än haft i Tvixen (usb, externa diskar) och sedan kopplar in i datorn igen så vill datorn söka efter fel. Det blir aldrig så här om jag kör usb:n direkt i tv:n, eller i andra enheter...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|