Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

QRS nyheter på gång!

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
QRS 500 (Golvhögtalare) 1 8.899998 (9) Inga priser
QRS Cirrus (Golvhögtalare) 3 8.833332 (5) Inga priser
QRS Supernova Elite (Golvhögtalare) 0 (0) Inga priser
QRS Jupiter MK2 (Golvhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
QRS Mist (Golvhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 26 October 2014 - 09:32

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Jag köpte ett par med silverbaffel av en privatperson (mkt snyggare i silver tycker jag)

Postad 27 October 2014 - 00:43

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Det tycker jag med :)

Postad 07 December 2014 - 07:34

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
En highend stativare hade ju inte varit fel för runt 55k :)

Är inte så sugen på QLN stativaren. Den är ruggigt ful för dom pengarna :D

Om man jämför med Sonus Faber Olympica 1 tex som man får för samma pengar som QLN Signature III om man väljer bort stativen :)

Då ser Signature III ut som den kommer från stenåldern jämfört med Sonus :wacko: ;)

Men har för mig att Signature III främst görs för ljudets skull och inte för designen :)

Men däremot så kan Sonus båda dessa saker om jag nu minns rätt :wub:

Sen är ju allt en smaksak givetvis vilken man föredrar :) Svenska byggen är ju trots allt något speciellt :)

Postad 18 December 2014 - 07:30

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 1
Bara att lägga vantarna på ett par QLN-stativare, de lilla jag hört på dom är dom grymma.

Postad 18 December 2014 - 08:29

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

HIFICONSULT säljer ut resterande lager på LUNA för 3500kr vilket är löjligt billigt.
Köpte ett par själv igår och de presterar riktigt fint kan tilläggas.

Irreterande att jag såg detta inlägg så här långt efter

Postad 18 December 2014 - 12:35

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Irreterande att jag såg detta inlägg så här långt efter

Förstårligt, var själv med om liknande när komplett sålde ut KLIPSCH RF-82 för 4995kr....Irriterande :angry:

Postad 23 January 2015 - 04:56

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
RF 82 för 5k var billigt :) Men då var det väl inte Mk2:an eller? :)

Farsans Cirrus spelar ruggigt bra för priset kan jag tillägga. Dessa är lite av ett rån dom som dyker upp på begagnat marknaden, iaf dom priser som jag sett ;) Innan gillade jag dom inte men när dom hade rullat runt 1000 timmar lät det som att bo i himmelen, hur nu det är? :wacko: Hur som helst! J..vligt bra högtalare även till nypriset som var runt 25k.

Postad 23 January 2015 - 10:18

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 1
Kan inte annat än att hålla med Perra om att Cirrus för dom priserna dom dyker upp för nu är riktigt mycke välljud för pengarna.

Postad 04 February 2015 - 03:01

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 1
Vad tror ni? Var detta det sista man såg av dom billigare serierna från QRS?

Postad 04 February 2015 - 17:31

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 1

RF 82 för 5k var billigt :) Men då var det väl inte Mk2:an eller? :)

Farsans Cirrus spelar ruggigt bra för priset kan jag tillägga. Dessa är lite av ett rån dom som dyker upp på begagnat marknaden, iaf dom priser som jag sett ;) Innan gillade jag dom inte men när dom hade rullat runt 1000 timmar lät det som att bo i himmelen, hur nu det är? :wacko: Hur som helst! J..vligt bra högtalare även till nypriset som var runt 25k.

Hur fan har du koll på timmarna en högtalare har gått?

Postad 05 February 2015 - 18:49

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0
Har haft en del högtalare som behövt tid på sig innan ljudet lossnar ordentligt, men 1000 timmar skulle jag nog inte ge en högtalare som inte presterar.

Postad 05 February 2015 - 22:16

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Jag antecknar som alltid ;)

Hur fan har du koll på timmarna en högtalare har gått?

Presterar? Hur vet man det? Jag spelar tills jag inte hör några skillnader längre men generellt sett så brukar det ligga runt 350 timmar för Dynaudios stativare, 800 timmar för Sonus Faber och några tusen timmar för elektrostater, magnetostater :)

Har haft en del högtalare som behövt tid på sig innan ljudet lossnar ordentligt, men 1000 timmar skulle jag nog inte ge en högtalare som inte presterar.

Postad 20 March 2015 - 09:45

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0

Nu har Mist:arna börjat levereras verkar de som plus att det kommer ett test i nästa nummer av hifi&musik, spännande.

Postad 24 March 2015 - 19:11

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Nu har Mist:arna börjat levereras verkar de som plus att det kommer ett test i nästa nummer av hifi&musik, spännande.

Tack för infon! :)

Postad 23 April 2015 - 13:12

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Nån som läst testen av Mist i senaste Hifi & Musik?

Postad 24 April 2015 - 11:30

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0

Nån som läst testen av Mist i senaste Hifi & Musik?

Japp, det var en bra recension för Mist:arna. 

Postad 13 May 2015 - 02:50

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Jag tycker ändå QRS och konsulterna har gjort fel som har gått över till dome-diskant. Ringradiatorer var klockrent iaf när småkusinerna kom på besök. Annars kunde man oroa ihjäl sig bara genom tanken på intryckta diskanter men mina Magnepan MG-1.7 var värst. Usch. Ska nog aldrig mer ha Magnepan pga det :P Isf bara Audeze :D

Postad 13 May 2015 - 18:44

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 1

Tror inte barnsäkrat är första parametern som avgör vilken typ av element man ska använda ;)

Postad 16 May 2015 - 13:41

HiFiConsult
  • HiFiConsult
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej!

Trevlig hörna ni har här :-) 

Läser inlägen och ser att alla greppat vad det handlar om. Design är dyrt idag och skall vi kunna göra en låda i Sverige får den inte vara alltför komplicerad. Bättre att satsa på enkelhet och kvalitet. I Ek såg den faktiskt bättre ut, oklart varför...

När det gäller diskant så har det - med undantag för den stora Jupiter och Venus - varit domediskanter. Såväl Saturnus, Neptunus och de två senaste versionerna av Supernova har domediskant. De bra ringradiatorerna (scan speaks "vassnäsa) är dels dyra och dessutom lite jobbiga att få till på ett bra sätt. Komplicerade filter alltså och man frestas också "blända ned" för att de inte skall upplevas påstridiga. Klangbalans är viktiga saker.

Den enkla ringradiatorn ("trubbnäsan") som används i Cirrus och Nova är enklare att jobba med så länge man bultar fast den vid en aluminiumplatta (vilket de flesta gör som jobbar med den i bättre konstruktioner) men är lite gråare och skramligare.

Mist på mässan i höstas: Nä, det var fel rum men framförallt åt fel håll i rummet. Mats fick Signatur 3 att sjunga fantastiskt åt andra hållet i samma rum. Ledtråd: om man är mässgeneral får man inte ta de bästa platserna.. :-) 

Enklare QRS för framtiden: Jodå, men vi kan nog aldrig få till en högtalare som Cirrus igen om allt skall vara byggt i Sverige. Från 50 och uppåt blir det säkert något.

Nästa vecka skall jag hämta senaste inbytet som kommit av en kund som provat Mist hemma, ett par Quad 2905 för den som är inne på panelhögtalare.

Jag har inte riktigt tiden att följa olika forum men finns det frågor om QRS är det bara att skicka frågan till [email protected] så lovar jag svara så snabbt jag kan.

mvh

sladd

ljud8.jpg

Postad 16 May 2015 - 17:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hej!

Läser inlägen och ser att alla greppat vad det handlar om. Design är dyrt idag och skall vi kunna göra en låda i Sverige får den inte vara alltför komplicerad. Bättre att satsa på enkelhet och kvalitet. I Ek såg den faktiskt bättre ut, oklart varför...

När det gäller diskant så har det - med undantag för den stora Jupiter och Venus - varit domediskanter. Såväl Saturnus, Neptunus och de två senaste versionerna av Supernova har domediskant. De bra ringradiatorerna (scan speaks "vassnäsa) är dels dyra och dessutom lite jobbiga att få till på ett bra sätt. Komplicerade filter alltså och man frestas också "blända ned" för att de inte skall upplevas påstridiga. Klangbalans är viktiga saker.

Den enkla ringradiatorn ("trubbnäsan") som används i Cirrus och Nova är enklare att jobba med så länge man bultar fast den vid en aluminiumplatta (vilket de flesta gör som jobbar med den i bättre konstruktioner) men är lite gråare och skramligare.

Mist på mässan i höstas: Nä, det var fel rum men framförallt åt fel håll i rummet. Mats fick Signatur 3 att sjunga fantastiskt åt andra hållet i samma rum. Ledtråd: om man är mässgeneral får man inte ta de bästa platserna.. :-) 

Enklare QRS för framtiden: Jodå, men vi kan nog aldrig få till en högtalare som Cirrus igen om allt skall vara byggt i Sverige. Från 50 och uppåt blir det säkert något.

Nästa vecka skall jag hämta senaste inbytet som kommit av en kund som provat Mist hemma, ett par Quad 2905 för den som är inne på panelhögtalare.

Jag har inte riktigt tiden att följa olika forum men finns det frågor om QRS är det bara att skicka frågan till [email protected] så lovar jag svara så snabbt jag kan.

mvh

sladd

Hade Mist låtit annorlunda och kostar mer om ni gjort en separat topp med "Signature"-kabinett som på Supernova?

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 16 May 2015 - 18:06.

Postad 16 May 2015 - 17:58

HiFiConsult
  • HiFiConsult
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej!

Jo, den hade låtit annorlunda. Basdelen får nu fler liter i lådan vilket ger bättre förutsättningar. (basarnas utrymme går ju upp bakom både mellanregister och diskant). Bakom mellanregistret kan man ju utforma lådan lite som man vill så där skiljer sig inte mycket. Möjligtvis är den mer markerade trekanten gynnsam när det gäller "släpp" och 3D men den delen har ju konstruktören löst ändå här :-) 

Kostnadsmässigt är det stor skillnad. Dubbla lådor är dyrare och man måste också ha en speacon t ex som förbinder de två.

Har du inte hört Mist sedan i höstas så är den värd en lyssning nu, vi härjade friskt i vintras, innan den åkte på test :-) 

mvh

sladd

Postad 16 May 2015 - 18:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hej!

Jo, den hade låtit annorlunda. Basdelen får nu fler liter i lådan vilket ger bättre förutsättningar. (basarnas utrymme går ju upp bakom både mellanregister och diskant). Bakom mellanregistret kan man ju utforma lådan lite som man vill så där skiljer sig inte mycket. Möjligtvis är den mer markerade trekanten gynnsam när det gäller "släpp" och 3D men den delen har ju konstruktören löst ändå här :-) 

Kostnadsmässigt är det stor skillnad. Dubbla lådor är dyrare och man måste också ha en speacon t ex som förbinder de två.

Har du inte hört Mist sedan i höstas så är den värd en lyssning nu, vi härjade friskt i vintras, innan den åkte på test :-) 

mvh

sladd

Så man kan komma förbi det trekantiga kabinettets fördel med sluttande baffel och icke-parallella sidor på annat sätt?

Postad 16 May 2015 - 20:46

HiFiConsult
  • HiFiConsult
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Helt klart. Annars skulle ju alla bättre eller extrembra högtalare ha just den formen?

mvh

Postad 16 May 2015 - 21:09

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Helt klart. Annars skulle ju alla bättre eller extrembra högtalare ha just den formen?

mvh

denna högtalare med sluttande baffel och frånvaron av parallella ytor skulle kunna göras med ett vanligt fyrkantigt mer "industriellt" kabinett och förmodligen till en lägre prislapp och med samma prestanda? (Sorry för lite off-topic, men det är ju trots allt samma grundkonstruktör, och liknelsen med äldre QRS-konstruktioner blir ju svår att undvika. :))

Bifogad fil  2015-05-16_22-21-24.jpg   96.28K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 16 May 2015 - 21:22.

Postad 16 May 2015 - 21:17

HiFiConsult
  • HiFiConsult
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan ovanstående konstruktion och en fyrkantig är betydligt mindre än skillnaden mellan Supernovas fyra kabinett per par och Mist`s två.

I övrigt får du tanka Mats på vad han tror om att göra Signaturen fyrkantig eller rund :-) och hur det skulle påverka ljudet.

Postad 17 May 2015 - 07:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan ovanstående konstruktion och en fyrkantig är betydligt mindre än skillnaden mellan Supernovas fyra kabinett per par och Mist`s två.

I övrigt får du tanka Mats på vad han tror om att göra Signaturen fyrkantig eller rund :-) och hur det skulle påverka ljudet.

Så konstruktören har inte behövt kompromissa i MIST med tanke på den enklare 2-kabinettskonstruktionen utan delad topp? M a o, det var en onödig omväg när det begav sig, eller MIST är inte fullt ut lika bra som tidigare generationer?

Postad 18 May 2015 - 11:29

HiFiConsult
  • HiFiConsult
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

På a) svarar vi: B

Och på B) svarar vi ... vad var frågan nu igen?

Allvarligt Fredrik, Mist är en på alla sätt bättre högtalare än Supernova. 4 eller 2 kabinett, sluttande buffel eller trekantiga kabinett är endast små delar i ett stort pussel. En del saker går att kompensera för, annat blir mycket bättre men framförallt finns det flera vägar till det goda ljudet om konstruktören kan sin sak.

Postad 18 May 2015 - 12:40

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

På a) svarar vi: B

Och på B) svarar vi ... vad var frågan nu igen?

Allvarligt Fredrik, Mist är en på alla sätt bättre högtalare än Supernova. 4 eller 2 kabinett, sluttande buffel eller trekantiga kabinett är endast små delar i ett stort pussel. En del saker går att kompensera för, annat blir mycket bättre men framförallt finns det flera vägar till det goda ljudet om konstruktören kan sin sak.

Fair enough.

Är i alla fall oerhört nöjd med mina Signature 3 - den i särklass bästa versionen hittills, fast den inte förändrat form nämnvärt från ursprungsmodellen, fast där har det ju skett lite på element- och delningsfilterfronten vet jag. :)

Postad 23 May 2015 - 17:29

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hej!

mvh

sladd

Var skulle du placera Qln Artec 1600 jämfört med Mist?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.