Lite som fredagsunderh¨ållning detta. kommer att tänka på Autopower forumet

2 relaterade trådar
Postad 03 oktober 2010 - 09:51 ![]() ![]() Lite som fredagsunderh¨ållning detta. kommer att tänka på Autopower forumet ![]() Postad 03 oktober 2010 - 09:55 Du förstår inte jämförelsen ? Eller var du bara tvungen att ordmärka ? ![]() Redigerat av moparman, 03 oktober 2010 - 09:56. Postad 03 oktober 2010 - 10:07 Postad 03 oktober 2010 - 10:15 Men nu är ju inte vi som hänger här riktigt som alla andra :-) Postad 03 oktober 2010 - 10:50 Jag fattade men jag hoppades att alla skulle förstå vad jag menade Jula kanske skulle sälja billiga 42" från typ SilverLine (påhittat) för 2000:- skulle nån klassa dom som kvalitets apparater blir jag rädd. Sony NX700 (inkl "plasma" glas framtill ![]() Postad 03 oktober 2010 - 10:56 ![]() Postad 03 oktober 2010 - 11:25 Ja min Sony är inte lika bra då... "Efter kalibrering målte jeg sort til 0,05 cd/m2. Dette er fair ved en lysstyrke på 127 cd/m2, men ikke på niveau med de bedste Tv derude" och ang betraktningsvinkel: ![]() tappar ju kontrast men det får man ju räkna med på en LCD om man nu vill sitta i hallen och kolla tv. Postad 03 oktober 2010 - 11:33 Sedan att jag var dum och köpte en av de första LED som fanns är ju en annan sak ![]() Är man prylbög så är man... Redigerat av TexasDog, 03 oktober 2010 - 11:37. Postad 03 oktober 2010 - 12:51
Tycker du har träffat pudelns kärna ![]() Postad 03 oktober 2010 - 13:10
Däremot så sitter vi ju faktiskt i ett forum för de som troligtvis är lite mer intresserade utav bra bild än genomsnittskonsumenten. Då kan det vara tämligen ointressant och intetsägande om en enskild person råkar vara nöjd med sin produkt, då det helt och hållet beror på om denna person är införstådd i vad bra bild är för något. Den är i de flesta fallen inte en smaksak - utan till största delen mätbar och ska vara transparent mot källmaterialet. Den ska varken lägga till eller ta bort detaljer. Så om jag personligen får hålla mig till ämnet så är mitt svar ja, beroende på modell. T.ex. så verkar Samsungs LED-bestyckade apparater förstöra bilden mer än de andra. Postad 03 oktober 2010 - 15:47
Hålla dig till ämnet ha, som att mitt inlägg inte skulle ha med ämnet att göra, bara för att jag inte dissar LED. Vi är som du säger i ett forum för att diskutera och det är det jag gör. Det lär ju knappast vara bara jag som har positiva erfarenheter av Samsung LED eftersom de köps av både kunniga och okunniga, men allt som skrivs här måste väl vara bevisande statistik och eftersom jag är den enda som skriver att jag har bra erfarenheter så måste de vara skit. Jag kan hålla med om att det finns bra mycket bättre produkter men när modellen kom fanns det inte riktigt samma utbud. Som jag sa så är det min upplevelse jag pratar om inte vad alla ni förståsigpåare tycker. Sedan att "min" tv fick toppbetyg i diverse tidningar spelar ju knappast någon roll när andra förståsigpåare dissar den. Det jag var ute efter med mitt inlägg var att alla verkar lägga in personliga värderingar i vad de tycker är bra och inte bra när de köper tv och utgår inte bara efter vad som är uppmät som bra som du verkar göra, uppmät bra är för mig även det i betraktarens ögon, då man kan få olika resultat beroende på vad man är ute efter. Du tror väl inte att alla som köper den bästa tvn i ditt tycke kommer att bli nöjda bara för att den är mätbart bäst... Postad 03 oktober 2010 - 16:41 Så egentligen har tycke om bild lite att göra med hur de ska se ut när personer tex står i en lada och tittar på lcd i tourch mode Postad 03 oktober 2010 - 16:55 Men är inte bild som ljud då ? Alltså väldigt personligt vad vi uppskattar ? Kan väl ändå inte vara helt svart eller vitt ? Att antingen köper man en plasma och då helst panasonic annars gör man en väldigt dålig affär ? Postad 03 oktober 2010 - 17:05 Tex för hög kontrast...För mycket skärpa. Inget fel i sig.. Men du ser ju inte bilden som den är tänkt att ses.. Färger blir helt fel motför vad som är tänkt osv. En lcd kan ju också gå att kalibrera bra. För de mesta så tror jag att de som diskuteras här är små bagateller som inte spelar så stor roll alltid Postad 03 oktober 2010 - 17:55
Jag har aldrig påstått att du inte håller dig till ämnet. ![]()
Att den får toppbetyg har jag faktiskt otroligt svårt att förstå. Speciellt när "tidningen" M3 ger den sin enda 10a någonsin vid det tillfället. Det är det jag menar med att för vissa så är det otroligt missvisande med ett sådant betyg från antingen en recensent eller en privatperson på ett forum. Dock vill jag aldrig mena att ta ifrån dig att du ska vara nöjd med din TV om du är det! Det är ju jättebra om du hittat nåt som du är nöjd med.
Tro mig, jag vet att folk gillar olika typer av bild. Däremot så är min åsikt att bra bild är så lik den bild som filmskaparen/producenten avsåg för oss tittare att se den. Har man en TV som sabbar färger eller detaljer i lågdagrar missar man ju det som är avsett för oss att se, och det kan ju inte vara bra. Trots att bilden blir kanske upplevs som mer kontrastrik. Postad 03 oktober 2010 - 18:23
Håller med dig, att se filmen som det är tänkt att se den är mycket värt. Självklart finns det personliga preferenser, men i min värld ändras dom när man upplever nya saker. Exempel mig själv och ljud. Som tonåring gillade jag Cerwin Vega med fet punch i midbasen. Gärna med både loudness och basen på max. Min första aha-upplevelse kom på hifiklubben med B&W 607 eller vad dom nu hette. 7000 kr kostade dom och året var -99. Sarah Brightmans röst kröp inpå skinnet på mig. Lyssnade sen på B&W 804 och fick upp öronen ännu mer. Nu uppskattar jag bra och "korrekt" ljud mer än jag uppskattade dunka dunka som ung. Postad 03 oktober 2010 - 18:47 http://www.hembiobut...kalibrering.asp Här finns lite info om DVE kalibrering http://www.component.se/docs.php?id=65 Postad 03 oktober 2010 - 19:09 Postad 03 oktober 2010 - 19:16 ![]() Postad 03 oktober 2010 - 19:24
Vi som konsumenter kan väl knappast veta hur det är tänkt att låta och se ut eftersom allting förvrängs på ett eller annat sätt oavsett vilken produkt vi använder. Det är därför jag inte förstår hysterin kring den perfekta bilden, ljudet, bilen you name it, det perfekta är och förblir i bra många år till i betraktarens ögon. Nä nu är det dax för den bästa pajen av dem alla, blåbär och hallon... Tillägg: Den är inte uppmät den bästa bara en åsikt ![]() Redigerat av TexasDog, 03 oktober 2010 - 19:28. Postad 03 oktober 2010 - 19:54 Det är enkelt eftersom det finns en standard när det gäller film Postad 03 oktober 2010 - 19:56 Jag känner ofta på nya TV apparater att det känns oerhört amatörmässigt, jag har svårt att sätta fingret på vad det är, men det finns där. Tycker mig oftare se det på äldre spelfilmer som konverterats till HD. När jag tänker på det har jag nog upplevt det oftare op LCD/LED än på plasmor, men tror jag sett effekten på båda. Postad 03 oktober 2010 - 20:00 Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 oktober 2010 - 20:01. Postad 03 oktober 2010 - 21:24
Ska testa att stänga av detta nästa gång jag upplever det. Vad exakt gör det? Postad 03 oktober 2010 - 21:38 H..te vad alla gubbar och tanter, gamla och unga, dumma och smarta spanade in LED på MM i Kungens Kurva idag. Kändes som att alla försökte välja så tunn TV till så lite pengar som möjligt. Då har man gjort ett klipp heter det... typ... Butiken är skit annars, systemkameraavdelningen iaf ![]() Postad 03 oktober 2010 - 22:53
Fixat. Postad 04 oktober 2010 - 08:44
Lika mycket nytta som en tonåring med keps inomhus. ![]() Postad 26 december 2010 - 02:21 Redigerat av Djinn1, 26 december 2010 - 02:24. Postad 26 december 2010 - 16:57 Har tittat också på https://www.prisjakt...kt.php?p=594329 då av det jag läste verkar vara ungefär motsvarande tv i plasma. Men den tvn kostar ju 2000 kr mer en vad 55c6005 gör, 3 tum mer men endå. Dessutom ska jag köpa en del andra saker bland annat en sub från fyndbörsen som knappt går att köpa någon annanstans vilket gör att man nog kan få ett rätt bra paketpris. Så plasma 586505 blir minst ca 3000 kr dyrare än lcd 55c6005, och min smärtgräns går vid ca 15000. Så det känns som det helt enkelt blir för dyrt med den plasman även fast det uppenbarligen är bättre med plasma och tydligen billigare. Men om någon kan nämna en tunn plasma med minst 55 tum motsvarande lcdn 55c6005 för max 14990 kr utan stora buzzing problem och så tar jag tacksamt emot tips, jag är för okunnig inom detta område för att själv hitta något. Postad 26 december 2010 - 18:31
Tyvärr visar sig inte cloudingen på riktigt förrän du ställt upp den i vardagsrummet och tittar för första gången hemma. Just C6005an är drabbad av kraftig clouding, så du är varnad.. Postad 26 december 2010 - 19:38
Jo jag vet att den tydligen ska ha väldigt mycket clouding men jag har sett en del clouding på andra skärmar och tycker inte att jag störs så mycket av det. har svårt att se det "i själva filmen", där det är helsvart när man koller på film ovanför och nedanför filmbilden är det clouding men det är ju inte i filmen (som jag kan se med mina ögon). Tycker även man åtminstonde borde sett någon liten tendens till clouding i någon butik på någon tv det senaste året om nu problemet är så stort. Men problemet är ju att även om man bortser helt från clouding så verkar ju LCD vara helt värdelöst på allting förutom att titta på foton och viss datoranvändning enligt folk här. Skulle samsungs plasma 58 tum 6505 vara i samma prisklass som deras lcd hade det varit lättare men den blir helt enkelt för dyr. så om någon som jag efterfrågade i mitt tidigare inlägg här ovanför kan peka ut en plasma enligt de specifikationer jag nämnde vore jag tacksam. Postad 26 december 2010 - 20:14
Stämmer att LCD med kant-led har risk för bleeding/clouding, men att LCD är värdelös på allt utom foton m.m. är helt skit snack av en del. Döm själv vad du tycker om och bry dig inte för mycket om vad du läser. Gillar du LCD, så finns det ju CCFL backlight, t.ex. en billig Sony 55EX500 som inte är stor risk för bleeding och är mycket bra för övrigt, väl så bra som någon med LED backlight och billigare. Förövrigt vill jag tillägga att det här med interpolering, hur bra det funkar på olika märken/modeller är skillnad som natt och dag, för dem som inte sett det. Redigerat av ffodil, 26 december 2010 - 20:26. Postad 26 december 2010 - 20:19 Postad 26 december 2010 - 22:29
Jag anser inte att det är den bästa tvn i den prisklass och i den storleken, men det finns inte så mycket annat att jämföra med, inte i Dalarna i alla fall och det är därför jag frågar om hjälp. Bland lcd-led är det nog den bästa jag sett men det var just jämförelsen med plasma som jag nu funderade kring med tanke på vad alla säger. Och det finns ju knappt några plasmor i butik att jämföra med, de plasmor jag tittat på i butik är någon av lgs 60" plasmor typ pk550 någonting och den var mycket sämre, övriga plasmor har mest varit grådassiga och oskarpa (tydligen beroende enbart på inställningar enligt folk här). Problemet i butik är ju just att det är så otroligt olika överallt så att någonting som kan se bra ut på ett ställe kan se förjävligt ut någon annan stans. Så att jämföra i butik är ju egentligen ganska dumt men det finns ju liksom inget alternativ. Såg dock samsungs ps50c7705 i butik https://www.prisjakt...kt.php?p=589913 och den såg väldigt bra ut, problemet är ju att den bara är 50 tum. kunde gärna tagit bort 3d istället vilket inte är spec intressant. Så om någon har tips på en skysst plasma i min prisklass som finns att titta på i någon butik i Dalarna så vore jag tacksam, annars blir jag väl tvungen att köpa den där skit tvn från samsung i alla fall för jag har väntat i ett par år nu och orkar inte ha 32 tums tjock-tv någe mer ![]() Postad 26 december 2010 - 23:49
Läste på ett amerikanskt forum att Sony tydligen ska börja använda sig av MVA-paneler från AU Optronics mer, dessa är riktigt dåliga vad gäller betraktningsvinklar. Normalt har det suttit PVA-paneler i Sonys apparater. Här är en schysst sida där man snabbt kan jämföra en mängd olika modeller utifrån olika parametrar som t ex kontrast och betraktningsvinklar. ![]() http://www.digitalve...=...ma2=16&ph=8 Finns en intressant artikel på sidan Component.se också, Effekter av betraktningsvinkel, för de som inte sett den. Tyvärr testar de bara en TV, annars mycket ingående artikel. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |