Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spikes - Undersökning

74 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2010 - 15:27

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Ett på en gång utmärkt och helt tomt argument. :D

Varför tycker DU det? För att det är snyggt eller för att du tycker att det låter bättre?
Eller har du andra skäl?

1. Snyggt
2. Manligt alternativt kraftfullt
3. Högtalaren står stadigare
4. För att tillverkaren i detta fallet har gängor förberedda i kabinettet och skickar med spikes. (SF Cremona M)

För det sista så råkar jag tycka att det är kul med "tweaks".
Vissa gillar vadderade rum, EKK-kabel, stärkare från SIBA etc etc och tycker att det "inte är så noga med elektroniken"..... Viktigare att ringa Öhman o.s.v.
Jag tillhör det släktet som kan stå och beundra en högtalar/signallkabel för 100-500 000:-
Tycker att det är kul, konstigare är det inte. Sen tror jag inte att jag personligen hör så stor skillnad på en kvalitetshögtalare med SD-kuddar VS spikes. Detta är dock min personliga bedömning.

Så, nu har jag bett om ursäkt för att jag tycker som jag tycker. Nöjd så?

Redigerat av Unregistered1452, 09 October 2010 - 15:28.

Postad 09 October 2010 - 15:31

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

1. Snyggt
4. För att tillverkaren i detta fallet har gängor förberedda i kabinettet och skickar med spikes. (SF Cremona M)

Vissa gillar vadderade rum, EKK-kabel, stärkare från SIBA etc etc och tycker att det "inte är så noga med elektroniken"..... Viktigare att ringa Öhman o.s.v.
Jag tillhör det släktet som kan stå och beundra en högtalar/signallkabel för 100-500 000:-
Tycker att det är kul, konstigare är det inte. Sen tror jag inte att jag personligen hör så stor skillnad på en kvalitetshögtalare med SD-kuddar VS spikes. Detta är dock min personliga bedömning.

Easy now. Man kan både ringa Öhman och köra med tweaks. :D

Att SD-kuddar kan göra skillnad till kvalitetshögtalare går inte bara att mäta utan även att höra. Vilken borde förena både subjektivister och objektivister runt samma bord. Men det kanske är så att krigslusten är starkare? :P

Postad 09 October 2010 - 15:37

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Easy now. Man kan både ringa Öhman och köra med tweaks. :D

Att SD-kuddar kan göra skillnad till kvalitetshögtalare går inte bara att mäta utan även att höra. Vilken borde förena både subjektivister och objektivister runt samma bord. Men det kanske är så att krigslusten är starkare? ;)

Inte då mafix min vän. :P
Det är säkert skitbra med kuddar som iofs också är ett tweak.
Jag gillar att läsa och kolla på olika påhitt inom denna underbara hobby.
Det som är jobbigt är ju att bli idiotförklarad.
:(

Postad 09 October 2010 - 18:09

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det är väl snarare så att ju stummare golv man har desto större fördel kan mjuka fötter ge. Står högtalarna på 2 dm tjock matta så är det kanske inte lika viktigt med mjuka fötter, även om det inte är fel.

Nyckelordet är "kan". Det innebär inte att det kommer att ge några fördelar som du överhuvudtaget märker av.

Postad 10 October 2010 - 02:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nyckelordet är "kan". Det innebär inte att det kommer att ge några fördelar som du överhuvudtaget märker av.

Det lär göra mycket större skillnader än mellan förstärkare, kablar, CD spelare mm. Förstår inte varför man medvetet väljer en sämre metod när det inte kostar några stora pengar.

Postad 10 October 2010 - 04:34

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
1. Använder du spikes i ditt ljudsystem?
Nej!

2. Vad är skälet/skälen till att du använder spikes?
Har provat, men med dåligt resultat. Jag har parkett och inte heltäcknikngsmatta.

3. Ser du några nackdelar med de spikes som finns på marknaden idag / eller de spikes du använder?
Ja, dåligt ljud om man jämför med mina SD-fötter.

4. Ser du något av följande som problem?
* Spikes som behöver skruvas fast i dina högtalare. NEJ* Spikes som ställs löst under högtalaren. Lösa spikes, varför då?
* Vassa spikes som skadar golvet. Nej, det finns underlägg

5. Om det fanns en produkt som inte har något av dessa problem, alltså en form av spikes som sitter fast i högtalaren utan att du behöver skruva/limma i dem och är skonsam för golvet, skulle du då vara intresserad av denna produkten? Nej, aldrig. Varför då? Spikes kommer ifrån USA där man har heltäckningsmattor och användandet av spikes kom till för att högtalarna inte skulle välta då de stod placerade på mattan. I och med spikes så står högtalarna stadigt då spetsarna borras ner i mattan. Varför hela friden ska man ha spikes här i Sverige, då golven till stor del består av trä? Vill man skydda golvet lägger man ngt under och vips har man ytterligare ett underlägg, vilket kan skapa resonans. Spikes nej tack.

Vad är det här för högskolestudier egentligen? Känns mer som ngt gymnasialt klippa och klistra projekt...

Postad 10 October 2010 - 09:15

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Är du helt säker på den storyn? Om att de kommer från USA?

Postad 10 October 2010 - 10:10

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det lär göra mycket större skillnader än mellan förstärkare, kablar, CD spelare mm. Förstår inte varför man medvetet väljer en sämre metod när det inte kostar några stora pengar.

Skillnaden mellan förstärkare, kablar, cd spelare osv kan vara olika stor beroende på hur dom är konstruerade.

Jag förstår inte varför folk lägger ner så mycket energi på små tweaks om man inte har ett uppenbart problem. Placebo fungerar även om teorin är rätt, tom kanske ännu bättre då ;)

Postad 10 October 2010 - 10:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför folk lägger ner så mycket energi på små tweaks om man inte har ett uppenbart problem. Placebo fungerar även om teorin är rätt, tom kanske ännu bättre då ;)

Placebo? Det är ju både mätbart och kan ge rätt stora mätbara skillnader. Hur hörbart man upplever det i just sin situation får man testa själv.

Postad 10 October 2010 - 11:24

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Placebo? Det är ju både mätbart och kan ge rätt stora mätbara skillnader. Hur hörbart man upplever det i just sin situation får man testa själv.

Precis nu är vi där med kan ge stora skillnader igen. Jag har sagt tidigare att jag inte upplever några problem, så varför skulle jag då byta till SD kuddar?

Jag har aldrig sagt att SD kuddar inte kan ge skillnader. Sluta slåss mot vindkvarnar ;)

Postad 10 October 2010 - 12:31

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
1. Nej

2. -

3. Ja, de skadar golvet och högtalaren står inte stabilt nog

4. Ja

5. Om de sitter stabilt, inte orsakar resonanser, inte skadar golvet och ser snygga ut så skulle det väl vara ett alternativ. Men gummifötter är ju redan där, sitter redan ett par spikesliknande fötter fast med gummitopp på mina högtalare original.

Redigerat av Veckans, 10 October 2010 - 12:37.

Postad 10 October 2010 - 12:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

1. Snyggt

Du citerade mig innan ditt inlägg så jag antar att du riktar det huvudsakligen till mig.
Jag var bara nyfiken på varför du gjort ditt val. Jag har varken idiotförklarat dig eller krävt att du skall ändra dig eller be om ursäkt. Du får ha vad du vill under högtalarna.
Jag kan nämna att jag själv har ett par högtalare stående i vardagsrummet för att spela lite internetradio ibland. De står som de är rakt ned på parkettgolvet utan varken kuddar eller spikes. Jag bryr mig inte för det är ändå ingen finlyssning planerad och det finns inga grannar i närheten.

Postad 10 October 2010 - 17:11

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Min slutkläm i den här tråden blir följande:

Varför är stötdämparna i en bil inte helt stela och gjorde av metall, utan ngn form av olja, spiraler etc...

Jo man vill ha ngt som tar emot stötar ifrån backen på ett bra sätt.

På liknande sätt kan man argumentera mot spikes. Spikes är gjorde i metall, vilket är ett relativt stumt material, till skillnad från gummiblandningar, då SD-fötter.

Varför i hela fridens namn vill man ha ett stumt material under ngt som vibrerar? Varenda kotte kan räkna ut att vibrationeran inte upphör, utan snarare fortplantar sig vidare i och med det stumma materialet.

Använder man sig däremot av ett mjukt material tar det här materialet upp vibrationerna på ett bättre sätt. På så vis vidarebefodrar man inte vibrationerna.

Till sist. Spikes började användas i USA pga av heltäckngsmattorna vilka man finner i stor utsträckning i Amerikanska hem. När högtalarna importerades fr USA till Europa fanns det med Spikes sedan rullade det hela på och att vi ens diskuterar Spikes är tragiskt, då vi inte ens har behov av spikes här hos oss...
Hifimystiken har återigen segrat i och med den här debatten.

Har ni tagit bort era olljedämpara i era bilar? Jag tror inte det då hade ni inte tyckt det varit speciellt roligt att köra bilen. På samma sätt är det med spikes. Varför sätta en stum spikes på en högtalare som vibrerar??? Köp ngt mjukt, vilka fungerar likt dämparna på era bilar. Det är samma metod...

G

Postad 10 October 2010 - 17:53

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Varför är stötdämparna i en bil inte helt stela och gjorde av metall, utan ngn form av olja, spiraler etc...

Jo man vill ha ngt som tar emot stötar ifrån backen på ett bra sätt.

På liknande sätt kan man argumentera mot spikes. Spikes är gjorde i metall, vilket är ett relativt stumt material, till skillnad från gummiblandningar, då SD-fötter.

Ok.Jag tycker dina liknelser haltar lite.Mina högtalare saknar både motor,drivlina och hjul för att ditt exempel ska
kunna vara överförbart på högtalare.De rör sig överhuvudtaget så lite att det inte går att se. :) Mina högtalare behöver inte heller kunna ta upp stötar från underlaget eftersom jag lever i ett relativt jordbävningsfritt område. :blush:

Varför i hela fridens namn vill man ha ett stumt material under ngt som vibrerar? Varenda kotte kan räkna ut att vibrationeran inte upphör, utan snarare fortplantar sig vidare i och med det stumma materialet.

Använder man sig däremot av ett mjukt material tar det här materialet upp vibrationerna på ett bättre sätt. På så vis vidarebefodrar man inte vibrationerna.

Visst kan och finns det finnas resonanser i en kabinett.Men är resonanserna så kraftiga att man måste ha avvibrerande kuddar bör man nog se över högtalarkonstruktionen en aning,tycker jag iaf.

Jag antar att meningen med gummikuddar under högtalarna är att frikoppla de från golvet så inga resonanser vidarebefodras.Jag kan köpa det resonemanget.Det låter logiskt.

Men det jag frågar mig är om det är bra med en högtalare som inte står still utan har möjlighet att "gunga" med i musiken.Vad händer då?Om man vidareutvecklar det resonemanget bör ju högtaleriet tappa lite verkningsgrad och precision när en del av energin går till att "vicka" högtalarna istället för att sända ut ljudvågor?Tänker jag fel här eller?

mvh

Postad 10 October 2010 - 18:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Visst kan och finns det finnas resonanser i en kabinett.Men är resonanserna så kraftiga att man måste ha avvibrerande kuddar bör man nog se över högtalarkonstruktionen en aning,tycker jag iaf.

Känns som du inte riktigt greppat detta. Handlar inte om hurvida styv kabinettet är eller ej.
Tills någon kan motbevisa newton så är spikes bland det sämsta man kan ställa högtalarna på.

Postad 10 October 2010 - 20:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

1. Använder du spikes i ditt ljudsystem?

Nej.

2. Vad är skälet/skälen till att du använder spikes?

Viktanpassade dämpkuddar motverkar att vibrationer fortplantar sig till/från golvet, medans spikes garanterar det, vilket knappast kan ses som en fördel.

3. Ser du några nackdelar med de spikes som finns på marknaden idag / eller de spikes du använder?

Ja, de fyller ingen funktion. Visst är påverkan relativt liten om högtalarlådorna genererar inga/lite vibrationer, men varför använda något som kan försämra återgivningen?

4. Ser du något av följande som problem?
* Spikes som behöver skruvas fast i dina högtalare.
* Spikes som ställs löst under högtalaren.
* Vassa spikes som skadar golvet.

Lösa spikes låter riskabelt. Att de flesta spikes skadar golvet är mer en garanti än en risk.

5. Om det fanns en produkt som inte har något av dessa problem, alltså en form av spikes som sitter fast i högtalaren utan att du behöver skruva/limma i dem och är skonsam för golvet, skulle du då vara intresserad av denna produkten?

Det finns en/flera sådana produkter, men det är inte spikes.

Postad 10 October 2010 - 21:02

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Det finns en/flera sådana produkter, men det är inte spikes.

Ah. Ormolja va?

Postad 10 October 2010 - 21:10

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Känns som du inte riktigt greppat detta. Handlar inte om hurvida styv kabinettet är eller ej.
Tills någon kan motbevisa newton så är spikes bland det sämsta man kan ställa högtalarna på.

Upplys mig då på ett enkelt och pedagogiskt sätt.

Postad 10 October 2010 - 21:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ur en 20 år gammal MOLT
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Redigerat av MKarlsson74, 11 October 2010 - 00:15.

Postad 10 October 2010 - 22:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ah. Ormolja va?

Nae, produkten/produkterna som inte har de problem som spikes har är mjuka dämpfötter, t ex SD-kuddar och motsvarande.

Postad 11 October 2010 - 08:11

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Nae, produkten/produkterna som inte har de problem som spikes har är mjuka dämpfötter, t ex SD-kuddar och motsvarande.

Jag har smörjt in mina SD-kuddar med ormsalva. :)

Postad 11 October 2010 - 10:21

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Tack MK för inlägget!
Tummen upp!

En iaktagelse är att det är massa i rörelse som jobbar emot styvhet och massa.
Så "bastanta" och rejält styva högtalarlådor spelar uppställningens "styvhet" mindre roll.

Flimsigare högtalarlådor spelar det större roll.

Redigerat av Triggerhappy, 11 October 2010 - 10:37.

Postad 11 October 2010 - 11:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Nja, det spelar roll sålänge vi håller oss under 1 ton typ. :)

Postad 11 October 2010 - 20:15

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Tack MK för inlägget!
Tummen upp!

En iaktagelse är att det är massa i rörelse som jobbar emot styvhet och massa.
Så "bastanta" och rejält styva högtalarlådor spelar uppställningens "styvhet" mindre roll.

Flimsigare högtalarlådor spelar det större roll.

Yup.

Postad 18 October 2010 - 14:56

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Ok.Jag tycker dina liknelser haltar lite.Mina högtalare saknar både motor,drivlina och hjul för att ditt exempel ska
kunna vara överförbart på högtalare.De rör sig överhuvudtaget så lite att det inte går att se. :) Mina högtalare behöver inte heller kunna ta upp stötar från underlaget eftersom jag lever i ett relativt jordbävningsfritt område. :blush:

Om delar i dina högtalare inte rör på sig är det ett under att du överhudtaget kan få ljud?

Jag antar att meningen med gummikuddar under högtalarna är att frikoppla de från golvet så inga resonanser vidarebefodras.Jag kan köpa det resonemanget.Det låter logiskt.

Men det jag frågar mig är om det är bra med en högtalare som inte står still utan har möjlighet att "gunga" med i musiken.Vad händer då?Om man vidareutvecklar det resonemanget bör ju högtaleriet tappa lite verkningsgrad och precision när en del av energin går till att "vicka" högtalarna istället för att sända ut ljudvågor?Tänker jag fel här eller?

mvh

Beträffande följande:

Resonanser: Det borde du förmedla till SAMTLIGA tillverkare av högtalare ;)

Huruvida att högtalarna gungar med med SD-kuddar, bör du nog läsa på lite om varför man använder SD-kuddar. Se även liknelsen om bilar. Tanken är att man ska mildra vibrationerna med ett mjukt material, inte som spikes förstärka resonansen och låte vibrationerna fortplanta sig vidare.

G

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.