Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Samsung SMT-C7160 HD PVR

1276 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
WD AV-GP WD20EURS 64MB 2TB (Interna hårddiskar (HDD)) 3 7.5 (1) Inga priser
Samsung SMT-C7160 250GB (Digitalboxar) 3 7.864864 (36) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 22 March 2011 - 19:35

sirmanseman
  • sirmanseman
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Ang. fläktljudet hör jag inte det i soffan (3 meter ifrån) även om jag stänger av allt annt ljud i rummet. Med örat vid boxen hörs det svagt. Min ps3a låter säkerligen 10ggr mer.

Postad 22 March 2011 - 20:00

NickoM
  • NickoM
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Ang. fläktljudet hör jag inte det i soffan (3 meter ifrån) även om jag stänger av allt annt ljud i rummet. Med örat vid boxen hörs det svagt. Min ps3a låter säkerligen 10ggr mer.

Tackar för snabba svar, låter bra att det inte låter ;)
Jag har aldrig varit en bra kompis med Samsung men då ger jag märket en chans till och beställer nu.

Postad 22 March 2011 - 20:07

Vortex76
  • Vortex76
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med om ljudet, det verkar som fläkten inte körs hela tiden jämfört med min gamla samsung p850cz eller vad den nu hette. När fläkten inte går är den i princip helt tyst.. bara en hårddisk och nåt svaaagt surrande som hörs om jag lägger örat till typ.
Däremot verkar en annan fläkt gå igång lite då och då verkar det som, men den är fortfarande tystare än gamla boxen om än dock lite mer högfrekvent(?) i ljudet.

Menyerna/guiden är jäkligt mycket snyggare och rappare än gamla så har mest gott att säga efter en timmes pillande.

Har satt lite grejer på inspelning så får se hur det går.. lär få testa spolningsfunktionen för att ta mig förbi all reklam ;)

Ska se om den funkar med min harmony one fjärr också.. eller om den är för ny för det.

Postad 22 March 2011 - 21:07

casai
  • casai
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Har den stöd för automatisk serieinspelning?

Postad 23 March 2011 - 16:36

Droger59
  • Droger59
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Finns PiP (BiB) som på gamla PVR Samsungen?
Detta fanns inte på Humax PVRen vilket gjorde den ointressant för mig.

Postad 23 March 2011 - 20:48

grashoppan
  • grashoppan
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Kan någon verkligen bekräfta att denna klarar av 1080p och inte bara 1080i?

Postad 24 March 2011 - 08:32

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
First impression report:

Design: Känns som 2008 års modell - svart pianolack i fronten, matt svart i övrigt. Röd frontlist med belysning. Klocka i grönt.Tyvärr lyser den röda listen även under användning vilket kan störa i mörkret för vissa. Även fjärren ser misstänkt likt A-seriens TV-fjärr med pianolack (fingeravtryck efter 1 minut) men med behaglig funktion, förutom att knappen för favoritlistor sitter tokigt (längst ned till höger istället för i direkt anslutning till "bläddra-knapparna"). Fungerar även till min Samsung-TV direkt. 3/5.

Bild: Ingen jätteskillnad i jämförelse med min HUMAX-box (icke inspelningsbara) på HD-kanaler. MEN: Ingen colourbanding som förekom på HUMAX-en vilket gör mig tillräckligt nöjd bara det :) . Möjligtvis felaktig uppskalning på kortsidor (vissa kanaler) då ett par linjer saknas och misstänkt taggiga konturer (t ex vid text). Behöver dock konfirmeras ytterligare. 4/5.

Ljud: Med max ljud på boxen erhålls samma ljudnivå på alla kanaler (tack för det). Med digitalt ljud "PÅ" i menyn erhålls ljud i hemmabiosystem samtidigt som ljud från box automatiskt stängs av. Märker inget av eftersläpning av ljud mer än på hemmabiosystemet, så det får justeras där istället för på boxen. 4/5.

Funktion: Mycket lättinstallerad. Gick igång med alla kanaler efter någon minut. EPG väldigt lättöverskådlig och tydlig med bild på visat program samtidigt som bläddring i EPG genomförs. Möjlighet att ändra bakgrundsfärg i EPG som extra. Skapa favoritlistor görs mycket enkelt, likaså att döpa dem. Undrar dock hur man gör för att döpa om dem men i värsta fall får man ta bort listan och skapa om den igen. 5/5

Det finns information i instruktionsboken om att boxen skall kunna klara 1080p men detta har jag inte närmare undersökt.

Helhetsintryck: 4/5!

Edit: De lodräta kantlinjerna som företrädesvis framträde på SvT1 o 2 är borta nu hos mig sedan 1 vecka.

Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 21 April 2011 - 18:33.

Postad 24 March 2011 - 09:27

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

...
Det finns information i instruktionsboken om att boxen skall kunna klara 1080p men detta har jag inte närmare undersökt.
...

Finns det någon praktisk betydelse för närvarande med att denna box enligt uppgift klarar 1080p?
Som bekant finns ju som mest 1080i att spela in tills vidare och en Full HD-tv visar ändå allt i 1080p oavsett källans upplösning.
Vad är skillnaden i "upplevelse" mellan att en box levererar 1080p till mottagaren mot att en box levererar 1080i som sedan visas i 1080p?

Postad 24 March 2011 - 10:59

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Finns det någon praktisk betydelse för närvarande med att denna box enligt uppgift klarar 1080p?
Som bekant finns ju som mest 1080i att spela in tills vidare och en Full HD-tv visar ändå allt i 1080p oavsett källans upplösning.
Vad är skillnaden i "upplevelse" mellan att en box levererar 1080p till mottagaren mot att en box levererar 1080i som sedan visas i 1080p?

Praktiskt - ja det borde det vara. Om boxen kan leverera 1080p så ställer mig undrande, för alternativet ...1080p hittade inte jag som ett valbart bildupplösningsalternativ. Kanske det finns en specialfunktion som inte jag har hittat än? Den teoretiska skillnaden mellan 1080i och 1080p är vl ca dubbelt så många visade pixlar/tidsenhet. Om boxen kunde deinterlacea signalen så skulle väl detta sannolikt innebära en upplevd bildförbätring? En full-HDTV visar väl inte alls allt i 1080p? Framför allt inte TV-sändningar. 1080p-format måste styras från hemmabiosystemet (eller TV-box om det går i det här fallet).

Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 24 March 2011 - 12:37.

Postad 24 March 2011 - 11:14

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

...
En full-HDTV visar väl inte alls allt i 1080p? Framför allt inte TV-sändningar. 1080p-format måste styras från hemmabiosystemet (eller TV-box om det går i det här fallet).

Jag trodde detta stämde:
https://www.minhembi...s...dylin&st=30
"Nu syftar du på att en katodstråle-TV verkligen visar bilden interlaced. En platt TV visar alltid bilden progressivt oavsett om källsignalen är interlaced. En Full-HD-skärm visar således alltid bilden som 1080P oavsett om källan så skulle vara 576i (SDTV)."

Redigerat av Unregistered558ade6e, 24 March 2011 - 11:18.

Postad 24 March 2011 - 12:35

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Jag trodde detta stämde:
https://www.minhembi...s...dylin&st=30
"Nu syftar du på att en katodstråle-TV verkligen visar bilden interlaced. En platt TV visar alltid bilden progressivt oavsett om källsignalen är interlaced. En Full-HD-skärm visar således alltid bilden som 1080P oavsett om källan så skulle vara 576i (SDTV)."

Jaha?! Gäller det även en TV som endast har en 720p-kapacitet? Kanske det är så - i så fall har man lärt sig något nytt :) Jag upplever i alla fall en klar skillnad i bildkvalitet mellan en 576i/50Hz- och en 1080i/50 Hz-signal med denna box (och den gamla HUMAX-boxen med), och skulle inte bli förvånad om det blelv en märkbar skillnad om boxen kunde leverera 1080p/50 Hz (Finns det formatet förresten? Har aldrig sett det förut).

Postad 24 March 2011 - 13:07

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Jaha?! Gäller det även en TV som endast har en 720p-kapacitet? Kanske det är så - i så fall har man lärt sig något nytt :) Jag upplever i alla fall en klar skillnad i bildkvalitet mellan en 576i/50Hz- och en 1080i/50 Hz-signal med denna box (och den gamla HUMAX-boxen med), och skulle inte bli förvånad om det blelv en märkbar skillnad om boxen kunde leverera 1080p/50 Hz (Finns det formatet förresten? Har aldrig sett det förut).

"Full HD" progressiv finns vad jag vet i två - eller tre om man så vill - upplösningar:
1a 1080p - 1920×1080×25p (25st helbilder/s - för TV-utsändning av filmer, Full-HD)
1b.1080p - 1920×1080×24p (24st helbilder/s - film-mode, Full-HD)
2. 1080p - 1920×1080×50p (50st helbilder/s - Blu-Ray osv, Full-HD)

Att en "platt TV" alltid visar bilden progressivt innebär så vitt jag begriper att den visar bilden progressivt i den högsta upplösningen den klarar dvs antingen 720p eller - för en Full HD-tv - 1080p.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 25 March 2011 - 08:56.

Postad 24 March 2011 - 22:54

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Intressant! boxen verkar ju faktiskt bra! :)

http://www.prylporta...a-1.420898.html

Postad 24 March 2011 - 23:47

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Både ris och ros skulle jag säga.

Egentligen har Samsungboxen inte några "nya" funktioner som inte Humaxen har. Lite snyggare, rappare (och mer användarvänlig?) kanske.
Tyvärr finns det ju istället några funktioner på Humaxen som saknas på Samsungen. Jag hade hoppats att det skulle vägas upp av redigeringsmöjligheter på Samsungen, men icke.

Den enda riktiga fördelen med Samsungen är om det inte finns någon eftersläpning av ljudet på HD-kanaler. Kan någon bekräfta om det är så? Och detta är ju en bugg som *borde* ha fixats på Humaxen, men nu när ComHem slutat sälja den kommer det förstås inga fler buggrättningar.

Postad 25 March 2011 - 00:20

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
Förbannad man ska behöva bli! Beställde TV för 2-3 veckor sedan så sa dem att dem inte har inspelningsbar box så det fick bli en motorola, sen kollar jag hemsidan ser deras gamla samsung och ringer och får den ombokad så säger dem "Då får du ingen HD". SÅ KOMMER DENNA NU! Förbannade idioter som inte kan meddela saker och ting så man kunnat vänta på denna box! Blir så jäkla förbannad

Postad 25 March 2011 - 06:59

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Förbannad man ska behöva bli! Beställde TV för 2-3 veckor sedan så sa dem att dem inte har inspelningsbar box så det fick bli en motorola, sen kollar jag hemsidan ser deras gamla samsung och ringer och får den ombokad så säger dem "Då får du ingen HD". SÅ KOMMER DENNA NU! Förbannade idioter som inte kan meddela saker och ting så man kunnat vänta på denna box! Blir så jäkla förbannad

Du kunde ha köpt en Humax HDPVR-1000C som jag gjorde för någon månad sedan. Fick visserligen betala 3647 kr hos El-Giganten men jag tror inte jag behöver ångra köpet.
Har inte sett eller hört något än som får mig att tänka att Samsung SMT-C7160 HD PVR skulle vara så mycket bättre. Skulle isf vara möjligheten att få hem den 2000 kr billigare än den jag köpte...
Sen kan man alltid reta sig på att nya modeller inte aviseras i tid så man kan slippa köpa "gamla grejor". I detta fall tycker jag nog Comhem kunde ha upplyst kunderna om att man inte skulle köpa en inspelningsbar SD-box om det egentligen var en HD-box man ville ha eftersom en ny HDPVR var på ingång. Något lager av Humax HDPVR har Comhem iaf inte haft kvar att sälja ut innan den nya boxen kom.

Postad 25 March 2011 - 07:41

NickoM
  • NickoM
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Det lät ju bra, de minus som de listat är nog inga minus för mig. Däremot så är jag allergisk mot lampan som Samsung envisas med att sätta på alla produkter. Hade hoppats att den gick att stänga av, får väl tejpa över den eller nått...

Postad 25 March 2011 - 08:51

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Kan någon verkligen bekräfta att denna klarar av 1080p och inte bara 1080i?

Boxen har följande alternativ:
- 1920x1080p 50bps,
- 1920x1080i
- 1280x720
- 720x576
+ ytterligare ett där TV´n tillåts skala (Auto om jag kommer ihåg rätt).

Både ris och ros skulle jag säga.

Egentligen har Samsungboxen inte några "nya" funktioner som inte Humaxen har. Lite snyggare, rappare (och mer användarvänlig?) kanske.
Tyvärr finns det ju istället några funktioner på Humaxen som saknas på Samsungen. Jag hade hoppats att det skulle vägas upp av redigeringsmöjligheter på Samsungen, men icke.

Den enda riktiga fördelen med Samsungen är om det inte finns någon eftersläpning av ljudet på HD-kanaler. Kan någon bekräfta om det är så? Och detta är ju en bugg som *borde* ha fixats på Humaxen, men nu när ComHem slutat sälja den kommer det förstås inga fler buggrättningar.

Fick justera lipsynk i boxen igår med 10 ms - blev perfekt.

Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 25 March 2011 - 09:03.

Postad 25 March 2011 - 08:56

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Någon som har koll på om man kan ändra färgrymd/colorspace på utsignalen i denna box?

I sådana fall borde det finnas att välja mellan RGB & YCbCr eller RGB, YCbCr 4:2:2 & YCbCr 4:4:4.

+ ytterligare ett där TV´n tillåts skala (Auto om jag kommer ihåg rätt).

Innebär detta "Auto" att vanlig SD-tv skickas till tv:n som 576i, SVT HD som 720p och TV 4 HD som 1080i,
dvs native i sina orginalupplösningar?

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 25 March 2011 - 09:48.

Postad 25 March 2011 - 09:02

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0
Mina förstahandsintryck justeras något:

Bild: Hade sannolikt 1920x1080i inställt på boxen första dagen vilket bl a resulterade i något taggiga konturer vid t ex texter. Efter inställning till 1920x1080 50bps blev det genast bättre :). Tyvärr kvarstår problem med bildförhållandet där några lodräta linjer saknas på kortsidorna. Jag upplever att det är större bildförlust på ena sidan vilket kan tolkas som om bilden är förskjuten i sida + lite mindre än fullskärmsbild. Problemet kan tillfälligtvis förvärras t ex vid kanalbyte med en tydlig svart kant i kanten på bildrutan. Efter någon sekund återgår dock bilden till det urtsprungliga felet. Inget fel fanns på den gamla HUMAX´en eller när jag växlar till TV för analog bild utan box. Bugg?!

Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 25 March 2011 - 09:02.

Postad 25 March 2011 - 09:08

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

• 1570 inlägg
  • 0

Det lät ju bra, de minus som de listat är nog inga minus för mig. Däremot så är jag allergisk mot lampan som Samsung envisas med att sätta på alla produkter. Hade hoppats att den gick att stänga av, får väl tejpa över den eller nått...

Ytterligare irritationsmoment?
- Display´en visar inte klockan, utan vilken kanal som visas (soom om man inte visste det ändå). Lyxproblem egentligen, men ändå.

Ytterligare irritationsmoment?
- Display´en visar inte klockan, utan vilken kanal som visas (som om man inte visste det ändå). Lyxproblem egentligen, men ändå.

Postad 25 March 2011 - 09:41

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag var på Elgiganten igår och de sålde fortfarande den gamla Humax HDPVR:en

Postad 25 March 2011 - 17:57

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Har nyss fått boxen och har enorma problem =/ Får inte ut ljud via HDMI....

Har boxen kopplad till min Denon 1911 via HDMI. Kört så utan problem med mina andra boxar.
Med denna box så fungerar inte ljudet, verkar inte skicka information till boxen alls.
Nån som har nån idé om vad som kan vara fel?

Verkar inte finnas någon firmware att uppdatera heller.

Postad 26 March 2011 - 10:57

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0

Jag var på Elgiganten igår och de sålde fortfarande den gamla Humax HDPVR:en

Grejen är att som arbetslös har jag inte 2-3 k att lägga på en box :)
Funderar på om man ska ringa och vara lite förbannad på kundservice att dem inte berättar att denna boxen ska släppas 1 vecka efter min beställning när jag var ute efter en inspelningsbar box med HDMI.

Postad 26 March 2011 - 11:24

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Grejen är att som arbetslös har jag inte 2-3 k att lägga på en box :)
Funderar på om man ska ringa och vara lite förbannad på kundservice att dem inte berättar att denna boxen ska släppas 1 vecka efter min beställning när jag var ute efter en inspelningsbar box med HDMI.

Om jag förstår dig rätt ville du ha en HDPVR men eftersom Comhem inte upplyste dig om att en sådan var på ingång och du alltså borde avvakta, beställde du först en Motorola on-demandbox som har HDMI-utgång men ingen inspelningsfunktion och därefter ombokade du till en Samsung inspelningsbar SD-box som alltså varken har eller behöver HDMI-utgång. I bägge fallen ville du utnyttja erbjudanden för att få ned priset.
Sjävklart borde kundservice ha avrått dig från att beställa både Motorola och Samsung-boxen om du klargjorde att ingen av dem motsvarade vad du ville ha. Förmodar dock att du beställde boxarna i vetskap om att ingen av dem var en HDPVR som du egentligen ville ha.
Tråkigt att Comhems kundservice inte gav dig det bästa rådet nämligen att avvakta tills Samsung HDPVR var tillgänglig. Tyvärr är det alltid gambling att köpa elektronik dessa dagar. När jag köpte min Sony LCD 46-tummare sommaren 2008 fick jag betala 21 000 kr för att den var ny och efterfrågad. Några månader senare fanns det gott om den modellen i handeln och jag kunde ha fått den för 15 000 kr! Skulle jag ha väntat eller skulle Sony Center sagt åt mig att vänta? Kanske men jag behövde ju en TV och ville inte köpa en tidigare modell...

Postad 26 March 2011 - 12:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Prylportalen har testat

Postad 26 March 2011 - 12:16

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0

Om jag förstår dig rätt ville du ha en HDPVR men eftersom Comhem inte upplyste dig om att en sådan var på ingång och du alltså borde avvakta, beställde du först en Motorola on-demandbox som har HDMI-utgång men ingen inspelningsfunktion och därefter ombokade du till en Samsung inspelningsbar SD-box som alltså varken har eller behöver HDMI-utgång. I bägge fallen ville du utnyttja erbjudanden för att få ned priset.
Sjävklart borde kundservice ha avrått dig från att beställa både Motorola och Samsung-boxen om du klargjorde att ingen av dem motsvarade vad du ville ha. Förmodar dock att du beställde boxarna i vetskap om att ingen av dem var en HDPVR som du egentligen ville ha.
Tråkigt att Comhems kundservice inte gav dig det bästa rådet nämligen att avvakta tills Samsung HDPVR var tillgänglig. Tyvärr är det alltid gambling att köpa elektronik dessa dagar. När jag köpte min Sony LCD 46-tummare sommaren 2008 fick jag betala 21 000 kr för att den var ny och efterfrågad. Några månader senare fanns det gott om den modellen i handeln och jag kunde ha fått den för 15 000 kr! Skulle jag ha väntat eller skulle Sony Center sagt åt mig att vänta? Kanske men jag behövde ju en TV och ville inte köpa en tidigare modell...

Ja först ringde jag och beställde och frågade om dem hade en PVR box men fick svar att det inte fanns och att On-demand boxen var bättre. Sen kollade jag hemsidan och läste om on-demand boxen här och insåg att den var skräp så då ringde jag och beställde Samsung PVR och då sa dem "då blir du utan HD då det inte finns på denna box" och det kunde jag väl överleva med om jag åtminstone kunde spela in, så inte ens 1 vecka senare dyker denna upp!
Lite skillnad i din jämförelse där det var månader emellan och här handlade det om några dagar men förstår din poäng!

Postad 26 March 2011 - 22:03

Unregistered80df396f
  • Unregistered80df396f
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Har nyss fått boxen och har enorma problem =/ Får inte ut ljud via HDMI....

Har boxen kopplad till min Denon 1911 via HDMI. Kört så utan problem med mina andra boxar.
Med denna box så fungerar inte ljudet, verkar inte skicka information till boxen alls.
Nån som har nån idé om vad som kan vara fel?

Verkar inte finnas någon firmware att uppdatera heller.

Och jag kopplade just in boxen till en Denon 2307 via HDMI och jag får inte heller ut något ljud. :)

Postad 27 March 2011 - 13:15

grashoppan
  • grashoppan
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Skumt det där med att flera inte får ut ljud via hdmi till stärkaren. gissar att alla redan provat att ställa om så att ljudet inte skickas via optisk-kabel?

Är det någon som vet vad det sitter för typ av disk i denna är det en SATA eller IDE? Och om någon skulle veta max storleken på disken vore det ju kanon.

Postad 27 March 2011 - 13:39

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad det sitter för typ av disk i denna är det en SATA eller IDE? Och om någon skulle veta max storleken på disken vore det ju kanon.

Vad jag fått fram ska det vara:
HDD: 250 GB SATA (3,5”)
(troligen av Samsungs eget fabrikat)

Postad 27 March 2011 - 13:45

emse55
  • emse55
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej

Är helt färsk både här i forumet och i digital-tv-sammanhanget. Köpte en Sony-Tv 40 tummare för en vecka sedan och Samsung-boxen med prova på XL-paket igår.

1) Tycker boxen låter mycket; ett ganska högt varierande brummande ganska ofta framförallt när den är på men även ett tag efteråt. Kan det vara fel eller får man räkna med sådant ? Tidigare inlägg, och även testet som länkats till, menade ju att den ska vara "tyst". Allt är ju iofs relativt men jag hör (o)ljudet tydligt även om det inte är tyst i övrigt.

2) Det går inte att komma åt vissa menyer på TV:n med TV:ns fjärr när boxen är på; ex för att ändra färg, ljus osv.
Uppstår "bara" via HDMI. Testade med scart och då funkade alla TV:ns menyer som de ska. De fungerar ju också när jag kör DVD:n via HDMI och det gör ingen skillnad vilken HDMI-port jag använder. Jag har talat med ComHems teknik-support som skall höra sig för (han testade deras box på en av deras Sony-tv och det var lika illa där) och återkomma. Känner nån igen problemet ?

Postad 27 March 2011 - 16:51

grashoppan
  • grashoppan
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

2) Det går inte att komma åt vissa menyer på TV:n med TV:ns fjärr när boxen är på; ex för att ändra färg, ljus osv.
Uppstår "bara" via HDMI. Testade med scart och då funkade alla TV:ns menyer som de ska. De fungerar ju också när jag kör DVD:n via HDMI och det gör ingen skillnad vilken HDMI-port jag använder. Jag har talat med ComHems teknik-support som skall höra sig för (han testade deras box på en av deras Sony-tv och det var lika illa där) och återkomma. Känner nån igen problemet ?

Måste fråga, om du byter ingång och försöker göra samma saker medan boxen är inkopplad är det fortfarande problem då?

Jag har en panna och tänkte beställa boxen imorn, men jag blir ju lite tveksam.

Postad 27 March 2011 - 17:30

Unregistereddfd4c7bc
  • Unregistereddfd4c7bc
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Måste fråga, om du byter ingång och försöker göra samma saker medan boxen är inkopplad är det fortfarande problem då?

Jag har en Panasonic G20E och har inga problem alls att ställa in något somhelst på TVn,fast att jag anslutit boxen med HDMI.Däremot har boxen misslyckats med att spela in ett program via "timer" funktionen :)

Postad 27 March 2011 - 19:13

emse55
  • emse55
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Samma problem. Håller nu på att spela in för första gången och den brummar rätt friskt. Tveksamt om jag pga detta kommer att behålla boxen - iaf inte detta ex även om det löser sig med menyerna på Sony-TV:n. :)

Postad 28 March 2011 - 10:55

bjorne90
  • bjorne90
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jag har en Panasonic G20E och har inga problem alls att ställa in något somhelst på TVn,fast att jag anslutit boxen med HDMI.Däremot har boxen misslyckats med att spela in ett program via "timer" funktionen :)

Hej,

Jag har också beställt denna box, men om den missar tidsinställda inspelningar vill jag definitivt inte ha den. Har någon annan råkat ut för detta?

Kan det ha med sommartiden att göra? Med min gamla Samsung DVB P850 flyttas timer inställda inspelningar fram en timme efter ändring till sommartid.

Postad 28 March 2011 - 11:47

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Kan det ha med sommartiden att göra? Med min gamla Samsung DVB P850 flyttas timer inställda inspelningar fram en timme efter ändring till sommartid.

Humax HDPVR-1000C behåller inställningarna utan att ändra i samband med att sommartid införs. Detta är naturligtvis rätt - TV-tablåerna behåller lokaltid - Rapport går ju inte 20:30 i st f 19:30 varje kväll t ex!
Däremot ändrar min gamla Sony RDR-HX910 timerinställningarna vid övergång till sommartid resp normaltid helt i onödan! Men det spelar mindre roll numera eftersom jag har en HDPVR. Hårddiskinspelaren från Sony använder jag bara när jag har något jag vill spela in för att sedan kunna bränna ut på DVD för framtida behov. Det klarar inte en Humax HDPVR och frågan är väl om vi någonsin får tillgång till en HDPVR för Comhem med DVD-brännare mht kopieringsskyddet av HD-material...

Redigerat av Unregistered558ade6e, 28 March 2011 - 11:48.

Postad 28 March 2011 - 17:00

Unregistereddfd4c7bc
  • Unregistereddfd4c7bc
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har också beställt denna box, men om den missar tidsinställda inspelningar vill jag definitivt inte ha den. Har någon annan råkat ut för detta?

Hej.. Detta har hänt 1 gång av kanske 30-40 gånger som jag spelat i med "timer" funktionen,boxen är ju helt ny så jag hoppas att detta fixar sig med en uppdatering.Annars så är jag väldigt nöjd men inte till 100% vet inte om det är jag som är extra känslig,men jag tycker att fläktljudet är en aning för högt.

Postad 28 March 2011 - 19:30

NickoM
  • NickoM
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Hej.. Detta har hänt 1 gång av kanske 30-40 gånger som jag spelat i med "timer" funktionen,boxen är ju helt ny så jag hoppas att detta fixar sig med en uppdatering.Annars så är jag väldigt nöjd men inte till 100% vet inte om det är jag som är extra känslig,men jag tycker att fläktljudet är en aning för högt.

Kan inte annat än att hålla med om att fläktljudet är lite för högt. Jag hade in icke inspelningsbar SD-box innan som var helt tyst så man kanske är bortskämd.
Är det någon som kan avgöra om denna box låter mer/mindre än andra HD PVR?
I övrigt får jag säga att jag är nöjd med boxen.

Postad 29 March 2011 - 08:44

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Har bytt leverantör av TV_tjänsten och väntar på denna PVRbox. Inväntar oxå en beställning av en ny Yamahaförstärkare och undrar om någon kör denna kombination med gott resultat. Vil inte ha HDMIstrul med bild/ljud via stärkaren.

Postad 29 March 2011 - 11:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Den "Favoritlista" jag sparat dyker ibland helt plötsligt upp i rutan utan att jag ens rör fjärrkontrollen. Någon som erfarit samma konstighet?

Har inte gått igenom så mycket annars men den verkar lättanvänd. Kan inte säga att bilden är märkbart bättre eller för den del sämre än den gamla Humaxboxen (HD men ej inspelningsbar).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 29 March 2011 - 11:40.

Postad 29 March 2011 - 13:12

grashoppan
  • grashoppan
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Har beställt mig en box, hoppas den hinner hit innan fredag. återkommer när jag testat den.

Postad 29 March 2011 - 16:50

Unregistereddfd4c7bc
  • Unregistereddfd4c7bc
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Den "Favoritlista" jag sparat dyker ibland helt plötsligt upp i rutan utan att jag ens rör fjärrkontrollen. Någon som erfarit samma konstighet?

Har inte gått igenom så mycket annars men den verkar lättanvänd. Kan inte säga att bilden är märkbart bättre eller för den del sämre än den gamla Humaxboxen (HD men ej inspelningsbar).

Jag har haft en Humax 5000 innan och jag tycker att den nya Samsungen är milsvida överlägsen på SD material,fast när det gäller HD så är det nog ganska jämnt enligt min uppfattning.

Postad 29 March 2011 - 18:34

grashoppan
  • grashoppan
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Jag har haft en Humax 5000 innan och jag tycker att den nya Samsungen är milsvida överlägsen på SD material,fast när det gäller HD så är det nog ganska jämnt enligt min uppfattning.

HollowMan, vad har du för tv? Själv sitter jag med en panna g10, 50 tum. den ska ju inte visa 1080i så bra så jag hoppas verkligen att det blir lite bättre med denna box.

Postad 29 March 2011 - 18:47

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

HollowMan, vad har du för tv? Själv sitter jag med en panna g10, 50 tum. den ska ju inte visa 1080i så bra så jag hoppas verkligen att det blir lite bättre med denna box.

Jag märkte en väldigt stor skillnad i bildkvalitet när jag gick från Humax CXHD-1000C till Humax CXHD-5000C.
När jag sedan också skaffade en Humax HDPVR-1000C tycker jag att bildkvaliteten på den är likvärdig med 5000-boxen.
Möjligen ska man alltså inte vänta sig några underverk med den nya Samsung-boxen heller i förhållande till en Humax 5000C. Håller Samsung-HDPVR samma bildkvalitet som Humax 5000C är måhända det tillräckligt för de flesta.
Det är ju HD-inspelningsfunktionen som Samsung-boxen tillför. Synd att den saknar on demand bara...

Redigerat av Unregistered558ade6e, 29 March 2011 - 19:19.

Postad 29 March 2011 - 19:00

emse55
  • emse55
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Inte just som du beskriver men jag råkade ut för att boxens menyer blev tok-stora och omöjliga att använda en gång när jag spelade in och jag skulle ta fram favoritlistorna. Men det kanske var en engångsföreteelse........

Efter inspelningen var allt OK igen.

Väntar ff med spänning på teknik-supportens svar på mitt problem att TV.ns menyer inte är åtkomliga när boxen används via HDMI.

Postad 29 March 2011 - 19:39

Unregistereddfd4c7bc
  • Unregistereddfd4c7bc
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej..jag har en Panna G20 42" och det är endast på SD material som jag märker en väldigt stor skillnad i bilden till Samsungens fördel,när det gäller HD tittande så tror jag det är jämnt race mellan boxarna.MEN jag lovar INTE att just DU får en mycket bättre bild.

Postad 29 March 2011 - 21:02

NickoM
  • NickoM
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Har du något ovanpå boxen? En kompis till mig hade sin Xbox ovanpå och han sa att boxen betedde sig konstigt. Boxen har knappar (touch?) på ovansidan, kan vara de som spökar i så fall.

Redigerat av NickoM, 29 March 2011 - 21:03.

Postad 30 March 2011 - 09:02

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Kopplade in boxen igår. Ingen erfarenhet av PVRboxar tidigare , men jag är jättenöjd med smidigheten och snabbheten/responsen på boxen. Mkt snabbare än tidigare digitalboxar jag haft. SDbilden på min Panna (hdready) är kanon men "stora testet" kom när jag kopplade in min fullhd-projje och körde min gamla operatörs digiatlbox och Samsungen och matade SDkanaler via HDMI från båda. Det är skillnad i min uppsättning till stor fördel för Samsungen.
(min gamla comhembox har ingen HDMI så den kopplade jag inte in)
Bilden på HDkanalerna är fantastisk bra.
Det enda jag undrar lite och ställer frågan här. Trycker man på "info" ett par gången så får man fram 2 staplar för "signalvärde". Kommer inte ihåg ordagrannt vad det står då jag inte är hemma, men den översta stapeln har värden som varierar från 12%-45% och den undre stapeln visar konstant 100%. Jag upplever inga störningar så jag förlitar mig på att den undre än den jag bör hålla koll på. Bör jag göra något åt de "låga" värdena på övre stapeln? Kortare antennkabel? Har 7meter. Eller är det bara att köra på tills ev blockbildningar uppkommer?.

Redigerat av Palle, 30 March 2011 - 09:03.

Postad 30 March 2011 - 09:21

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

...
Bilden på HDkanalerna är fantastisk bra.
Det enda jag undrar lite och ställer frågan här. Trycker man på "info" ett par gången så får man fram 2 staplar för "signalvärde". Kommer inte ihåg ordagrannt vad det står då jag inte är hemma, men den översta stapeln har värden som varierar från 12%-45% och den undre stapeln visar konstant 100%. Jag upplever inga störningar så jag förlitar mig på att den undre än den jag bör hålla koll på. Bör jag göra något åt de "låga" värdena på övre stapeln? Kortare antennkabel? Har 7meter. Eller är det bara att köra på tills ev blockbildningar uppkommer?.

Kvalitet ska (och brukar) vara 100%.
Det är styrkan som varierar mellan olika kanaler.
12-45% är ett stort spann men om du inte upplever några problem i form av pixlingar och blockbildningar så är det väl ok.
Det är HD-kanalerna som är mest krävande och är de OK brukar även SD-kanalerna vara nöjda.
Jag hade problem med bl a Canal+ HD och Viasat HD men sedan jag skaffade antennförstärkare har jag inga problem med att få bra bild där heller.

Postad 30 March 2011 - 17:06

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Har du något ovanpå boxen? En kompis till mig hade sin Xbox ovanpå och han sa att boxen betedde sig konstigt. Boxen har knappar (touch?) på ovansidan, kan vara de som spökar i så fall.

Nej inget ovanpå. Avvaktar hur det utvecklar sig innan jag ringer till kundservice.

Edit: Lät den stå på någon timme och när jag återvände så hade skärmsläckaren gått på och bakom den favoritlistan. Hade ännu en gång dykt upp utan inbjudan... Kasst om den måste skickas tillbaka för att lösa detta.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 30 March 2011 - 19:28.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.