Dåligt färgdjup på bluray
62 svar till detta ämne
Postad 02 January 2011 - 23:31
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Ja, men han säger ju att alla kablar är lika tillverkade och inte skiljer sig. Sen säger han att dom skiljer sig.
Det påståendet har jag isf missat, men du har säkert rätt. Sen håller jag med att billiga kablar fungerar utmärkt vid kortare längder, men jag påstår inte att den dyrare kabeln är identisk med den billigare, för då skulle det ju omöjligt ge någon skillnad oavsett längd.
Funkar den ena bättre än den andra vid större längder så är det onekligen någon skillnad, men gäller det ett fåtal meter skall alla funka lika bra, med undantag för defekta exemplar såklart.
Postad 02 January 2011 - 23:42
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Det påståendet har jag isf missat, men du har säkert rätt.
Funkar den ena bättre än den andra vid större längder så är det onekligen någon skillnad, men gäller det ett fåtal meter skall alla funka lika bra, med undantag för defekta exemplar såklart.
Där håller jag med. Märkte en liten skillnad när jag bytte en no-name mot en Supra, men då var det 12 meter. Dom jag använder nu är alla 1.5 meter och jag märker inte alls när jag byter mellan dyrare eller billigast
Postad 03 January 2011 - 01:05
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Märkte en liten skillnad när jag bytte en no-name mot en Supra, men då var det 12 meter. Dom jag använder nu är alla 1.5 meter och jag märker inte alls när jag byter mellan dyrare eller billigast
"En liten skillnad" tror jag inte på. Det finns ingen möjlighet att bilden blir "annorlunda" - antingen fick du störningar/felaktigheter i bilden eller inte. Var kanske det du menade... ?
Postad 03 January 2011 - 01:22
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
"En liten skillnad" tror jag inte på. Det finns ingen möjlighet att bilden blir "annorlunda" - antingen fick du störningar/felaktigheter i bilden eller inte.
Exakt. Tror man annorlunda är det placebo, vare sig mer eller mindre. För att de alltid är troende som faller kort på argument, och då blir de ledsna i ögat och grinar på någon annan.
Men i det här fallet är det ju de som tror att det gör skillnad vilken 1-meters hdmi-kabel du använder som är de troende. Och som blir griniga. Antingen kommer signalen fram ordentligt (och då blir det störningsfri bild), eller så kommer den inte fram ordentligt, vilket kan hända på lite större avstånd. Men då blir det inte "lite" skillnad, när det gäller digitala signaler.
Postad 03 January 2011 - 01:43
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Mmmm, ja du är ju så begåvad och jag är en totalt värdelös nolla som inte kan ett skit. Men ge er nu, ni som gillar att bestämma över folk vad som är rätt och fel.
Hur i hela världen fick du mitt svar till att mena det...? Det handlar inte om att bestämma, utan att förklara det man vet. Ibland kan det framstå som rätt torrt och stöddigt när man försöker hålla sig kortfattad om ett komplicerat ämne. Men frågan är hur man annars ska formulera sig? Eftersom signalen i HDMI beskriver innehållet som värden uppdelade i bitar, som sedan krypterats och kodats enligt matematiska regler, så kan egenskaper som exempelvis skärpa eller färgmättnad bara påverkas om signalen kodas och krypteras av och man sedan gör strukturerade beräkningar. Störningar å andra sidan fördelas slumpmässigt och ger bara upphov till förvrängd information vilket visar sig som kraftigt brus.
Postad 03 January 2011 - 02:03
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Mmmm, ja du är ju så begåvad och jag är en totalt värdelös nolla som inte kan ett skit. Men ge er nu, ni som gillar att bestämma över folk vad som är rätt och fel.
Han förklarar ju för dig hur det funkar  Varför denna otrevliga ton??
Postad 03 January 2011 - 09:45
Gokster
-
Gokster
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Han förklarar ju för dig hur det funkar Varför denna otrevliga ton??
För att ni inte tror mig på min polares test med bytet av kabel. Otrevlig eller inte, men är trött på alla 'poliser' här inne som tror de är bättre än alla andra, även om de ska referera till fakta att så här funkar det, -du har fel och råkat ut för en 'placebo-effekt'. Ser på många andra trådar dagligen om hur noviser nonchaleras på detta sätt. Det funkade i praktiken, han bytte kabel och fick bättre bild. Thats it!
Postad 03 January 2011 - 10:12
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
För att ni inte tror mig på min polares test med bytet av kabel. Otrevlig eller inte, men är trött på alla 'poliser' här inne som tror de är bättre än alla andra, även om de ska referera till fakta att så här funkar det, -du har fel och råkat ut för en 'placebo-effekt'. Ser på många andra trådar dagligen om hur noviser nonchaleras på detta sätt.
Det funkade i praktiken, han bytte kabel och fick bättre bild. Thats it! 
Precis alla tester av HDMI-kablar visar motsatsen. Din polare har isf lyckats med ngt ingen annan lyckats med. Grattis till honom
Postad 03 January 2011 - 10:19
Gokster
-
Gokster
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Precis alla tester av HDMI-kablar visar motsatsen. Din polare har isf lyckats med ngt ingen annan lyckats med. Grattis till honom 
Du kunde inte låta bli eller?
Postad 03 January 2011 - 10:31
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
"En liten skillnad" tror jag inte på. Det finns ingen möjlighet att bilden blir "annorlunda" - antingen fick du störningar/felaktigheter i bilden eller inte.
Var kanske det du menade... ?
Inte något som jag uppfattade som rena störningar, men små fel i bilden som jag snarare såg när jag bytte kabel. Ingen "påhittat" förbättring utan även något som frugan såg direkt vid blindtest. Frugan är alltid min referens för att jag inte fantiserar ihop förbättringar/försämringar
Postad 03 January 2011 - 15:04
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Inte något som jag uppfattade som rena störningar, men små fel i bilden som jag snarare såg när jag bytte kabel. Ingen "påhittat" förbättring utan även något som frugan såg direkt vid blindtest.
Frugan är alltid min referens för att jag inte fantiserar ihop förbättringar/försämringar 
Skulle nog vilja säga att "små fel i bilden" = "rena störningar", så vi menar väl ganska uppenbart samma sak. Hade du sett "klarare färger" eller upplevt bilden som "mer levande" vore det på sin plats med en placebo-varning. Heder åt din fruga. Hon funkar nog ganska bra som BS-filter i tekniska spörsmål.
Redigerat av Unregistered277056c3, 03 January 2011 - 15:06.
Postad 03 January 2011 - 15:47
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
För att ni inte tror mig på min polares test med bytet av kabel. Otrevlig eller inte, men är trött på alla 'poliser' här inne som tror de är bättre än alla andra, även om de ska referera till fakta att så här funkar det, -du har fel och råkat ut för en 'placebo-effekt'. Ser på många andra trådar dagligen om hur noviser nonchaleras på detta sätt.
Det funkade i praktiken, han bytte kabel och fick bättre bild. Thats it! 
Det jag sa var ju att det antingen kan vara en placeboeffekt eller något annat som haft inverkan - exempelvis att han bytt ingång i samma veva och den ingången har andra inställningar eller stöd för andra funktioner, något som inte ens alltid är synligt i menyerna. Om det faktiskt blev skillnad så måste det finnas en rimlig förklaring, och där kan ju HDMI-kabeln i sig uteslutas såvida den gamla inte gav störningar. Att ta reda på vad som faktiskt gjorde skillnaden är ju inte fel. Frågan om HDMI-kablar tas upp väldigt ofta och till slut känns det som att behöva bevisa jorden är rund. Om man är sedan tidigare är van vid binärtal och har läst på om hur signalen överförs i HDMI blir många saker väldigt uppenbara och lite frustrerande att behöva bevisa. Men man vill ju ändå dela med sig av de kunskaper man har. Att bara sitta och ruva på dem gör ingen nytta.
Redigerat av Zacabeb, 03 January 2011 - 15:49.
Postad 03 January 2011 - 17:57
HD-Ready
-
HD-Ready
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Givetvis tror vi på dig, men det hindrar ju inte att det kan ha varit en placebo-effekt. Placebo ska inte underskattas, det är en mycket stark psykologisk faktor. Men har du den dåliga kabeln kvar är det ju lätt att kontrollera. Låt någon annan göra det bara så att det blir ett blindtest.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
→
Blu-ray
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|