Bästa TV-apparaterna just nu
254 svar till detta ämne
Postad 02 januari 2011 - 23:46
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
"Bra bild" i den mening jag tror du avser finns det inga instrument som mäter, men det vore rätt kul om det fanns. 
Ett exempel är ju att många föredrar köra med skärpan på högsta nivån, men teorin säger ju att bilden blir full av artifakter och annat som förstärks vilket är sant. Dock föredrar många att inte följa skolexemplet Teori och praktik går oftast inte hem, man kan alltså inte stirra sig blind på mätresultat eftersom alla människor har olika uppfattning vad som är bra för just honom.
Postad 02 januari 2011 - 23:58
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
Det finns instrument som mäter nivå och temperatur på ljuset från en display, och sådana använder man vid kalibrering för att kunna ratta in korrekt gamma och färgtemperatur. Sen finns det en hel drös egenskaper till som man inte mäter men som har stor betydelse för hur bilden ser ut.
"Bra bild" i den mening jag tror du avser finns det inga instrument som mäter, men det vore rätt kul om det fanns. 
Vill du påstå att det som lägger grund till vilken tv / projje som är bäst på att återge film på bästa sätt inte skulle vara det man skall gå efter Menar du att det som Colamannen, Perra, Pacman och alla andra som talar bild med gemensamma nämnare .. igentligen sysslar med "hokus pokus" ... Får lite den känslan  Maveric
Postad 03 januari 2011 - 01:00
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Vill du påstå att det som lägger grund till vilken tv / projje som är bäst på att återge film på bästa sätt inte skulle vara det man skall gå efter
Menar du att det som Colamannen, Perra, Pacman och alla andra som talar bild med gemensamma nämnare .. igentligen sysslar med "hokus pokus" ...
Du får nog vara lite tydligare, för jag förstår inte vad din invändning går ut på.
Postad 03 januari 2011 - 02:22
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
När det gällde svartnivån var kuro bäst, men det finns gott om andra egenskaper också där tiden har sprungit ifrån pioneers burkar. Världens bästa tv är det nog få som pratar om längre, men "referens" när det gäller svartnivå kan jag nog fortfarande hålla med om.
Vad jag vet så finns det ingen tv som AVForums har gett så fina betyg?
post_31888_1291206274.jpg 87,69K
0 Antal nerladdningarKRP-500A Finns ingen tv som har fått referensstatus på i stort sett var enda sida, finns det någon som inte har gett Pio G9 referensstatus? Det finns ingen tv som har fått det av så många sidor än idag. Vilka andra egenskaper då? Jag har aldrig sett någon annan platt tv som leverar ett sådant djup i bilden som Kuron, det gäller också färgerna. Vad Sony och Samsung lyckats med är hela konceptet design och bild om vi nu pratar dom dyra modellerna.
Så ramen utanpå tvn och att tvn har betydelse när det gäller bilden som tvn levererar? Men du sitter ju aldrig i mörkret och ser film och då kanske uppmärksamheten går åt att titta på tvns utseende istället för det som visas på tvn.. Om nu Sonyn och Samsungen är bästa apparaterna som finns vart är då recensionerna med referensstämplarna då? Eller är det bara ditt egen personliga åsikt att Sammen och Sonyn är bäst? Eller jo, jag vet en sida som tycker att Samsungen levererar bäst bild Samsung UE46C8705 Först, bäst och vackrast
Det är kanske ingen överraskning att det skulle bli just Samsung som var först ut med en 3d-bestyckad tv (även om resten av tillverkarna var tätt i hälarna). Det var heller ingen överraskning att tv:n i fråga skulle imponera både med 3d-effekten, och det övriga. Med vilket vi menar designen, bildkvaliteten i stort, extragodiset i form av inbyggd mediaspelare och internettjänster, och ett pris som var högt men alls inte orimligt. Även om Panasonic är ett halvt snäpp vassare på just 3d-sidan och Samsungs egen 9-serie överträffar den här modellen en aning (men inte så att det motiverar de många extra tusenlapparna), är detta den mest helgjutna tv:n vi sett i år, och den värdiga representanten för 2010 års stora 3d-revolution.
Testad i M3 nummer 4, betyg 9
Postad 03 januari 2011 - 07:56
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Finns ingen tv som har fått referensstatus på i stort sett var enda sida, finns det någon som inte har gett Pio G9 referensstatus? Det finns ingen tv som har fått det av så många sidor än idag.
Så ramen utanpå tvn och att tvn har betydelse när det gäller bilden som tvn levererar? Men du sitter ju aldrig i mörkret och ser film och då kanske uppmärksamheten går åt att titta på tvns utseende istället för det som visas på tvn..
Om nu Sonyn och Samsungen är bästa apparaterna som finns vart är då recensionerna med referensstämplarna då? Eller är det bara ditt egen personliga åsikt att Sammen och Sonyn är bäst?
Eller jo, jag vet en sida som tycker att Samsungen levererar bäst bild 
Go M3!  Skämt åsido, för många har ju designen en stor betydelse, annars skulle dom inte sälja. Men det där behöver vi inte diskutera mer. Jag säger inte emot dig att G9 har "referensklass" men det betyder ju inte att det inte finns några andra bra tv-apparater, eller hur? Sen beror det ju på HUR man testar en tv, är det enbart genom att titta på den och inte mäta saker så är ju betygen godtyckliga och personliga och beror VÄLDIGT mycket på vad man har att jämföra med. Finns ju betydligt fler displayer som kan konkurera med G9 nu än vad det gjorde då. Återigen så håller jag dock med dig. Vill bara säga att det definitivt finns apparater som spelar i samma liga. EDIT: Men nu spårar det här ur, sorry. Låt oss förutsätta att syftet med trådan vara att TS ville ha hjälp med att välja mellan: Samsung UE55C8705 Sony KDL-52HX900 Så nu FÖRSÖKER vi att inte blanda in LCD vs Plasma nåt mer nu. Tack!
Redigerat av BrittBastard, 03 januari 2011 - 08:00.
Postad 03 januari 2011 - 08:19
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Spårar ur, jo det blr så i rätt många trådar, men hur var det George Constanza sa - Ett ämne ska tömmas av sig själv- eller nåt liknande.
Jag skrev liknande n i en annan tråd att Led-lcd har blivit en sån stor aktör att många i stort sett tror att det är de TV-apparaterna som görs numera och att plasma är en teknik som de redan insatta helst vill ha. Jag tror knappt jag har hört nån säga (utav de som är helt nya på tv-inköp) att de ska köpa en plasma. Tyvärr har led-lcd fått ett genomslag på sitt utseende och modernitet.
Låt folk köpa leddisarna om de vill vill . Men jag kommer fortfarande att reagera på om de tror att de är bra i förhållande till vad de lägger i pengar på dem.
En vän funderade på att köpa en philips led-lcd för att det fanns trådlös koppling till dator samt att man fick en br-spelare på köpet.
Låter nästan som att man försöker med alla tricks för att bli av med skiten. Inte ett ord om bildkvalité. Lite märkligt ändå för folk (färsking) tenderar ju att köpa utseende framför bildkvalité numera. Har inte hört nån färsking som vill köpa en ny TV som är bra på film och ger bra svärta...
Kan dock tillägga att han blev skeptisk när jag berättade om clouding på edge-led.
Redigerat av Unregistered6df60672, 03 januari 2011 - 08:21.
Postad 03 januari 2011 - 08:26
Unregistered8b1dd9ee
-
Unregistered8b1dd9ee
-
Forumräv
-
-
791 inlägg
Ok isåfall blir det ju svårt att hjälpa, antingen går ts på mätningar och köper det som är bäst idag eller så köper han något som tilltalar hans ögon designmässigt vilket sony och samsung verkar göra.
Mitt ställningstagande är att det inte är någon mening att spendera 15k+ för en tv idag med tanke på alla defekter, jag köpte en g50 och den kommer göra mig glad tills det är värt att lägga några större summor.
Postad 03 januari 2011 - 08:26
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Spårar ur, jo det blr så i rätt många trådar, men hur var det George Constanza sa - Ett ämne ska tömmas av sig själv- eller nåt liknande.
Så är det, främst här i TV-delen. Startas ju en ny tråd varje gång nån ska köpa en ny tv. Ska se om det blir bättring på det när vi får upp en FAQ och nån form av "guide for newbies" eller liknande.
Postad 03 januari 2011 - 08:47
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Så är det, främst här i TV-delen. Startas ju en ny tråd varje gång nån ska köpa en ny tv. Ska se om det blir bättring på det när vi får upp en FAQ och nån form av "guide for newbies" eller liknande.
Hade varit bra om man fått sökförslag direkt när man skapar ny tråd som på XDA eller Swedroid
Postad 03 januari 2011 - 09:05
nimrod23
-
nimrod23
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Instrument stämmer sällan med hur man upplever en sak i verkligheten, det vet jag som jobbar med mätningar av olika slag i andra branscher.
Man kan inte stirra sig blind som en kalibreringstaliban och säga att den är bättre bara för att ett mättest säger så, det finns mängder av attribut som måste tas till hänsyn.
Om du läser Tomas Ytterbergs tester så tas det hänsyn till andra saker än bara ren teori, det håller inte längre säga plasma är bäst.
Kolla på HX900 eller Samsungs 8705;a så går det inte komma från att dom slår dagens plasma på fingrarna.
Det finns säkert en hel del som har nån av dessa två apparater på forumet.
Tråkigt bara att man försöker göra en religion av något och inte kan öppna ögonen vad som sker omkring.
Floating blacks, halverad svärta, dithering, banding, vad mer kan läggas på listan av 2010-års plasmor?
Släpps det en plasma i klass med Kuro 9G så kan jag tänka mig stanna kvar i plasmalägret.
Hej! Jag har en Samsung 55" 8705 hemma och kan intyga att det är en suverän bild, dock lider den av lite clouding som man främst kan se på kvällarna men inte så mycket så att man störs av det. Har haft plasma också och det är ju en smaksak med vad man tycker är den bästa TV-tekniken. Om man vill se film på kvällen så skulle jag nog välja plasma helt klart men så finns det ju andra nackdelar som jag störde mig på när jag hade plasma som t ex buzzing, IR, floating blacks etc..
Postad 03 januari 2011 - 09:16
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Hej!
Jag har en Samsung 55" 8705 hemma och kan intyga att det är en suverän bild, dock lider den av lite clouding som man främst kan se på kvällarna men inte så mycket så att man störs av det. Har haft plasma också och det är ju en smaksak med vad man tycker är den bästa TV-tekniken. Om man vill se film på kvällen så skulle jag nog välja plasma helt klart men så finns det ju andra nackdelar som jag störde mig på när jag hade plasma som t ex buzzing, IR, floating blacks etc..
Vad menar du är etc...?
Postad 03 januari 2011 - 10:26
Unregisteredfa59fbf5
-
Unregisteredfa59fbf5
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Tänk att det är så svårt att föra en, ska vi säga, balanserad debatt om "LCD vs Plasma", båda läger vräker på med brasklapp efter brasklapp... Lite tröttsamt men ofta kul läsning
MItt val mellan Samsung UE55C8705 och Sony KDL-52HX900 skulle iaf bli Sonyn! Har dock inte sett någon av modellerna men HX900 blev 2010-års bästa TV i tidningen Hemmabio och det säger väl en del iaf. Men OJ vad jag skulle vilja se den, Panasonic VT20 och LG LE8500/850N kalibrerade i "hemmamiljö och sen få välja någon av dom , mums
Redigerat av Unregisteredfa59fbf5, 03 januari 2011 - 10:28.
Postad 03 januari 2011 - 10:33
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Tänk att det är så svårt att föra en, ska vi säga, balanserad debatt om "LCD vs Plasma", båda läger vräker på med brasklapp efter brasklapp... Lite tröttsamt men ofta kul läsning 
MItt val mellan Samsung UE55C8705 och Sony KDL-52HX900 skulle iaf bli Sonyn! Har dock inte sett någon av modellerna men HX900 blev 2010-års bästa TV i tidningen Hemmabio och det säger väl en del iaf. Men OJ vad jag skulle vilja se den, Panasonic VT20 och LG LE8500/850N kalibrerade i "hemmamiljö och sen få välja någon av dom , mums 
Jepp. Hade varit nice att ha alla 3 hemma bredvid varandra och själv fått testa lite.
Postad 03 januari 2011 - 10:47
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Kanske dags för minhembio att bli en testare av utvalda produkter? Vi kommer till samma modeller gång på gång.
Postad 03 januari 2011 - 11:44
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Precis, världens bästa TV idag alla kategorier är Sony HX900, det är inte bara Hemmabiotidningen som skriver det utan även Hometheater samt Widescreen Review med flera.
Redigerat av BGPv4, 03 januari 2011 - 11:54.
Postad 03 januari 2011 - 11:54
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Vad menar du är etc...?
Alla som har eller ägt plasma vet ju vad tekniken lider av och det är väl ingen hemlighet precis. Plasma är inte bäst och inte heller LCD, men vi har inte så mycket annat välja på men komma skriva som vissa gör på forumet att plasma är så bra är bara strunt, jag har plasma av högre kaliber, dock några år på nacken men jag vet exakt nackdelarna med tekniken och det går inte komma bort från. Till och med Pioneer KURO led av problem, kolla på Avforums tex från erfarna kalibrerare som säger sin mening, Pioneer led mer av brus i bilden än andra tillverkare, men det tar aldrig förespråkarna upp förutom de som är ärliga och kan se nyanserat, dessutom crushar Kuro det allra svartaste till förmån för svärtan. Den stora akilleshälen med Pioneer KURO är PWM bruset i bilden som de har betydligt mer än andra plasmor. Bumtious som är proffskalibrerare skriver: "However as i said earlier, the PWM noise of the Pioneers is nasty when you know what to look for.""Panasonic will do this with much less PWM noise than the Pioneer is guilty of (personally it doesn't distract me but it does many of my clients)."
Redigerat av BGPv4, 03 januari 2011 - 12:08.
Postad 03 januari 2011 - 12:21
Z-man75
-
Z-man75
-
Beroende
-
-
1 292 inlägg
Precis, världens bästa TV idag alla kategorier är Sony HX900, det är inte bara Hemmabiotidningen som skriver det utan även Hometheater samt Widescreen Review med flera.
Finns den inte i större storlek? 52 tum är ju lite fattigt.
Redigerat av Z-man75, 03 januari 2011 - 12:22.
Postad 03 januari 2011 - 13:05
Orbitaliztic
-
Orbitaliztic
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Har fortfarande inte förstått syftet med tråden? TS ska välja mellan 2 apparater där det skiljer 10 tkr i pris, och har själv sagt att Sonyn är för dyr?
Postad 03 januari 2011 - 13:06
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
52 tum duger vid frukostbordet möjligtvis
Postad 03 januari 2011 - 13:24
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Alla som har eller ägt plasma vet ju vad tekniken lider av och det är väl ingen hemlighet precis.
Plasma är inte bäst och inte heller LCD, men vi har inte så mycket annat välja på men komma skriva som vissa gör på forumet att plasma är så bra är bara strunt, jag har plasma av högre kaliber, dock några år på nacken men jag vet exakt nackdelarna med tekniken och det går inte komma bort från.
Till och med Pioneer KURO led av problem, kolla på Avforums tex från erfarna kalibrerare som säger sin mening, Pioneer led mer av brus i bilden än andra tillverkare, men det tar aldrig förespråkarna upp förutom de som är ärliga och kan se nyanserat, dessutom crushar Kuro det allra svartaste till förmån för svärtan.
Den stora akilleshälen med Pioneer KURO är PWM bruset i bilden som de har betydligt mer än andra plasmor.
Bumtious som är proffskalibrerare skriver:
"However as i said earlier, the PWM noise of the Pioneers is nasty when you know what to look for."
"Panasonic will do this with much less PWM noise than the Pioneer is guilty of (personally it doesn't distract me but it does many of my clients)."
Jag har en svag floating black, men knappt att det går att se såvida du inte står och analyserar bilden 1-2 meter ifrån och inte tittar på själva film/program. Har varken buzzing eller IR. Du får det att låta som att det är defekter som vanligtvis finns på plasma. Dock nämnde du inte permanent inbränning. Verkar som om detta eviga tjat om inbränningar avklingar och kanske om 15 år så är diskussionen borta. Men då finns väl inte plasma kvar pga att folk inte vill ha en TV där det ständigt kommer anklagelser från LED-anhängare om vad plasma har för nackdelar, trots att man mkt väl kan få en TV utan de nackdelar du nämnde och etc..!
Redigerat av Unregistered6df60672, 03 januari 2011 - 13:31.
Postad 03 januari 2011 - 13:39
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6 649 inlägg
"However as i said earlier, the PWM noise of the Pioneers is nasty when you know what to look for."
"Panasonic will do this with much less PWM noise than the Pioneer is guilty of (personally it doesn't distract me but it does many of my clients)."
Alla TVaparater har någon form av "feature" som folk kan störa sig på. Det finns inte någon teknik eller TV som inte har något att anmärka på. Klart att "fel" är jobbigt om man letar efter det... Men nämn gärna en TV som inte går att störa sig på något vis.
Postad 03 januari 2011 - 14:25
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Länkar tack? Inga citeringar utan länkar till recensionerna som utnämner Sonyn till världens bästa tv. Hur man kan göra det med tanke på LCD-LED enorma brister med halos, värdelösa betraktningsvinklar, hög input lag (spelläget räknas inte eftersom att local dimmingen stängs av och svärtan blir värdelös) och så vidare är för mig ett under.. Alla som har eller ägt plasma vet ju vad tekniken lider av och det är väl ingen hemlighet precis.
Plasma är inte bäst och inte heller LCD, men vi har inte så mycket annat välja på men komma skriva som vissa gör på forumet att plasma är så bra är bara strunt, jag har plasma av högre kaliber, dock några år på nacken men jag vet exakt nackdelarna med tekniken och det går inte komma bort från.
Till och med Pioneer KURO led av problem, kolla på Avforums tex från erfarna kalibrerare som säger sin mening, Pioneer led mer av brus i bilden än andra tillverkare, men det tar aldrig förespråkarna upp förutom de som är ärliga och kan se nyanserat, dessutom crushar Kuro det allra svartaste till förmån för svärtan.
Den stora akilleshälen med Pioneer KURO är PWM bruset i bilden som de har betydligt mer än andra plasmor.
Bumtious som är proffskalibrerare skriver:
Så du menar att LCD-LED är en mer välutvecklad teknik som har mindre problem än plasman? Om det är någon teknik som har enorma problem med barnsjukdomar så är det LCD-LEDarna. Plasman som är mer mogen med betydligt mindre problem än LCDn. Så du menar också att en LCD-LED eller LCD skulle ha bättre skuggdetaljer än Kuron som än idag är referens när det gäller svärtan?..
Postad 03 januari 2011 - 14:26
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Du kan alltid köpa topmodellen LX900 som finns i 60", runt 55 tusen ligger den på men det är väl inga problem med tanke på hur svenskar belånar sina boenden och köper allt på kredit nu för tiden, vi har ju Europas högsta BNP pga det.
Redigerat av BGPv4, 03 januari 2011 - 14:35.
Postad 03 januari 2011 - 14:34
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Så du menar också att en LCD-LED eller LCD skulle ha bättre skuggdetaljer än Kuron som än idag är referens när det gäller svärtan?..
Anledningen tror jag till varför Panasonic inte valt att införa Kurons teknik helt och hållet beror nog på att Panasonic jobbar hårt med att ta bort bristerna som Kuro tekniken hade, man offrar detaljer i det mörkaste med Kuro svärtan. Ställ en Panasonic plasma och en Pioneer bredvid varandra, vilken har renast bild? Panasonic, svärta är dock bättre på Pioneer av förklariga skäl. Svärtan som Kuro avger har sitt pris och sen ska man inte stirra blind på svärta enbart för det finns mängder av andra parametrar som gör en bra TV bra!! Bara att Pioneer avger mer PWM brus än andra plasmor är för mig irriterande.
Redigerat av BGPv4, 03 januari 2011 - 14:36.
Postad 03 januari 2011 - 14:55
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1 113 inlägg
Anledningen tror jag till varför Panasonic inte valt att införa Kurons teknik helt och hållet beror nog på att Panasonic jobbar hårt med att ta bort bristerna som Kuro tekniken hade, man offrar detaljer i det mörkaste med Kuro svärtan.
Ställ en Panasonic plasma och en Pioneer bredvid varandra, vilken har renast bild? Panasonic, svärta är dock bättre på Pioneer av förklariga skäl.
Svärtan som Kuro avger har sitt pris och sen ska man inte stirra blind på svärta enbart för det finns mängder av andra parametrar som gör en bra TV bra!!
Bara att Pioneer avger mer PWM brus än andra plasmor är för mig irriterande.
Det här PWM bruset ser man ju bara om man sätter pannan i glaset. Detta är inget jag ser när jag tittar på film på min Pioneer LX6090 sitter själv mellan 2 till 3m från min plasma. Tyvärr så är ingen TV felfri och det går att hitta fel på alla tv-apparater idag ifall man anstränger sig. Det viktigaste är att man själv hittar en TV som man är nöjd med även om den TV:n inte är bäst på marknaden.
Postad 03 januari 2011 - 15:19
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Så du menar att LCD-LED är en mer välutvecklad teknik som har mindre problem än plasman? Om det är någon teknik som har enorma problem med barnsjukdomar så är det LCD-LEDarna. Plasman som är mer mogen med betydligt mindre problem än LCDn.
Nej, det menar han alldeles uppenbart inte, utan helt enkelt att alla displaytekniker har sina för- och nackdelar. Du ser uppenbart spöken på ljusa dagen och överreagerar en smula... Så du menar också att en LCD-LED eller LCD skulle ha bättre skuggdetaljer än Kuron som än idag är referens när det gäller svärtan?..
"Referens när det gäller svärtan" avser givetvis hur mycket ljus panelen avger i kolsvarta partier i bilden, inte hur nivåerna strax över svart återges. "Bättre skuggdetaljer" är inte alls samma sak som "djupast svärta". Diverse displaytekniker som "optimerats" för djupast möjliga svärta har ofta problem med teckning i lågdagrar, och det gäller både plasma och kanske framför allt lcd-paneler med local dimming, där man bokstavligen "klipper bort" de allra lägsta nivåerna strax över svart.
Redigerat av Unregistered277056c3, 03 januari 2011 - 15:28.
Postad 03 januari 2011 - 17:03
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Men grattis du jämför en plasma för 12000 med en led för 25000. Konstigt om plasman skulle vara bättre eller hur?  Och sonyn kostar 35000. Du kanske skulle hålla dig till en riktig jämförelse med apparater i samma prisklass. Självklart är en LED för 25-35 tusen bättre än en plasma för 12000 
Annars kan jag säga att en plasma för 12000 är sjukt mycket bättre än en LCD/LED för 4000. Ungefär lika relevant jämförelse.
Inte alltid en led-belyst lcd-TV för 35 000 är bättre än en plasma för 12 000. Beror på vilka preferenser man har. Dålig betraktningsvinkel kan förekomma även i den prisklassen (35 000) som inte alls existerar på en plasma. Däremot kanske det finns andra faktorer som dyra lcd är bättre på såsom skarpare bild- om man nu vill ha det.
Redigerat av Unregistered6df60672, 03 januari 2011 - 17:03.
Postad 03 januari 2011 - 17:14
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Sjukaste är väl ändå Philips led-lcd 52PFL9704H (eller 46") som enligt Hemmabios recension ungefär innebar att det knappt gick att få en normal bild när man satt i soffgruppen eftersom bilden ändrade karaktär när man flyttade på bakdelen en smula. Detta även om man satt rakt framifrån samt vid sidan av. Inte mkt plats kvar i soffan om man vill se en bra bild. Den TV.n kostar nästan 32 000 kr.
Redigerat av Unregistered6df60672, 03 januari 2011 - 17:17.
Postad 03 januari 2011 - 17:29
baltimore
-
baltimore
-
Användare
-
-
110 inlägg
Tvapparater för över 30 000 kan väl knappast vara prisvärda om man ser hur mycket man kan få idag för ca 10 000.
Postad 03 januari 2011 - 17:35
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Tvapparater för över 30 000 kan väl knappast vara prisvärda om man ser hur mycket man kan få idag för ca 10 000.
Det där gäller nog allt möjligt man köper för skojs skull. TV, bilar, fruntimmer och vad vet jag. Värsta exemplet är nog trots allt vissa ljudbögbutikers apparatkablar för tiotusenlappar. En lika bra blåsning som buteljerat vatten...
Postad 03 januari 2011 - 18:31
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Värsta exemplet är nog trots allt vissa ljudbögbutikers apparatkablar för tiotusenlappar. En lika bra blåsning som buteljerat vatten... 
Jag har alltid köpt Supra kablar för jag har tyckt tidigare att dom var ett mellanting, men efter min erfarenhet nu så kommer jag aldrig köpa Supra igen, det är riktiga skitkablar när det kommer till bildsidan i varje fall. Jag hade enorma problem med min Supra DVi-HDMI med blinkande pixlar som hoppade runt några stycken, bytte till Clicktronics kabel och problemen är borta. Först trodde jag min plasma var på väg utför men det var ju den förbannade Supra kabelns fel.
Redigerat av BGPv4, 03 januari 2011 - 18:31.
Postad 04 januari 2011 - 01:28
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
Du får nog vara lite tydligare, för jag förstår inte vad din invändning går ut på.
Återgår till inlägget och läs igen, så tror jag not att du skall förstå Jag skall inte förtydliga inlägget utan lägga till pga av dina senare svar Du jobbar med fotomontage och monitorer om jag inte minns fel Du jobbar i alla fall inte med att kalibrera tv apparater för film i hemmiljö och du varken tillverkar, säljer eller skriver om dessa i någon tidning eller någon annanstans Du är bara en brukare som alla oss andra ? Har jag föstått din situation rätt ? Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 04 januari 2011 - 01:28.
Postad 04 januari 2011 - 01:43
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
BGPv4
Måste fråga, men baserar du allt snack angående Kuron efter din G8 modell?
Har du personligen sett på film/material på en G9 Kuro som är kalibrerad och inställd?
Det är en rätt så stor skillnad mellan en G8 och en G9 inom bild.
Kan säga samma sak som letin skrev i alla fall angående pwm bruset.
Angående kablarna om Supra så skulle alla uppleva detta problem, om det nu inte var så att din kabel var sönder/defekt av någon orsak.
Postad 04 januari 2011 - 02:07
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Återgår till inlägget och läs igen, så tror jag not att du skall förstå Jag skall inte förtydliga inlägget utan lägga till pga av dina senare svar
Du skrev nedanstående, och jag vet uppriktigt sagt inte varför eller vad du är ute efter. Om du inte vill/kan förtydliga så står det dig givetvis fritt att låta bli... Vill du påstå att det som lägger grund till vilken tv / projje som är bäst på att återge film på bästa sätt inte skulle vara det man skall gå efter. Menar du att det som Colamannen, Perra, Pacman och alla andra som talar bild med gemensamma nämnare ..igentligen sysslar med "hokus pokus" ...Du jobbar med fotomontage och monitorer om jag inte minns fel Du jobbar i alla fall inte med att kalibrera tv apparater för film i hemmiljö och du varken tillverkar, säljer eller skriver om dessa i någon tidning eller någon annanstans Du är bara en brukare som alla oss andra ? Har jag föstått din situation rätt ?
Jag har egentligen ingen anledning att bemöta ditt minst sagt märkliga påhopp, men om du är så förbenat intresserad kan jag nämna att jag jobbar professionellt med bl a colour grading, och har en hel del erfarenhet av kalibrering av både professionella kameror och monitorer. Hemma kör jag "okalibrerat", men har inga bekymmer att ratta in hyfsat korrekt bild mha ögonen och testbilden från teracom. Räcker väldigt långt om man vet vad man kikar på... Nu får du gärna berätta vad du själv jobbar med.
Postad 04 januari 2011 - 07:58
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Du får nog ta och läsa om HB och WSR för de uttrycker sig verkligen inte så där klantigt. Kanske dags för minhembio att bli en testare av utvalda produkter? Vi kommer till samma modeller gång på gång.
Inget ont om det men det skulle ju ändå bara bli ett test i mängden. Vad som borde göras är att det skulle ordnas en shootout nångång. Med ett stort antal observatörer. Proj shooutouter har man ju varit på ett antal, händer aldrig att det görs för plattisar dock (plattis-världen är verkligen mer "efterbliven" än proj-världen...). Jänkarna kör ju sitt HDTV Shoout-out, dvs stänga in en bunt nerdar i ett mörkt rum tillsammans med resp tillverkares toppmodeller, kalibrera allt vettigt och därefter låta var och en sätta betyg på displyer. Finns vissa grejjer jag inte gillar med deras test** men man måste ju ändå säga att det förmodligen är bland de bästa testförutsättningar man kan få. Och de slutgiltliga omdömmena är såvitt jag förstår baserade på folks tyckande med egna ögon. Den som överlag blev mest uppskattad iår var Panna VT25. Men det är ju nått sorts "snitt tyckande" och var och en har förstås sina för och nackdelar. Själv skulle jag undvika Sammy C8000 LCD som pesten (och förmodligen HX900 med, som tyvärr inte var med) pga betraktningsvinklarna enbart men andra individer har ju andra saker de hänger upp sig på så en tv kan aldrig vara bäst för alla, alltid. Pick your poison, som sagt.  Men håller trots allt detta "test" som bästa riktmärket för vad "folk* överlag tycker är bäst, idag". Med tanke på denna tråds topic alltså... http://www.tweaktv.c...l-shootout.htmlhttp://www.avsforum....d.php?t=1276133Finns även timtals av denna shooutout på youtube oxå. Nerd-VM utan tvekan.  * (icke dynamic blinda svensson som råkat gå in i en ellada) ** (Gillar överlag inte den övertro som ges till mätningar, då har man inte riktigt hajjat...vilket jag även såg exempel på i denna tråd. Mätningar ska användas för att kalibrera samt för att redovisa att man ställt in allt med en tydlig och enhetlig målbild, det sistnämda är viktigt för att det fungerar som ett kvitto på att man försökt undvika päron vs äpplen problem. Men, prestanda avgör man sen med ögonen. Som xyzzyxyzzy sa, några bildkvalitétsmätare finns inte! Dock, kan man förklara vissa observationer med mätningar så är det dock kul, och det händer absolut, men låt inte mätningar "spå" vad du kommer observera!)
Postad 04 januari 2011 - 09:42
Unregisteredfa59fbf5
-
Unregisteredfa59fbf5
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Du får nog ta och läsa om HB och WSR för de uttrycker sig verkligen inte så där klantigt.
Inget ont om det men det skulle ju ändå bara bli ett test i mängden. Vad som borde göras är att det skulle ordnas en shootout nångång. Med ett stort antal observatörer.
Proj shooutouter har man ju varit på ett antal, händer aldrig att det görs för plattisar dock (plattis-världen är verkligen mer "efterbliven" än proj-världen...).
Jänkarna kör ju sitt HDTV Shoout-out, dvs stänga in en bunt nerdar i ett mörkt rum tillsammans med resp tillverkares toppmodeller, kalibrera allt vettigt och därefter låta var och en sätta betyg på displyer. Finns vissa grejjer jag inte gillar med deras test** men man måste ju ändå säga att det förmodligen är bland de bästa testförutsättningar man kan få. Och de slutgiltliga omdömmena är såvitt jag förstår baserade på folks tyckande med egna ögon.
Den som överlag blev mest uppskattad iår var Panna VT25. Men det är ju nått sorts "snitt tyckande" och var och en har förstås sina för och nackdelar. Själv skulle jag undvika Sammy C8000 LCD som pesten (och förmodligen HX900 med, som tyvärr inte var med) pga betraktningsvinklarna enbart men andra individer har ju andra saker de hänger upp sig på så en tv kan aldrig vara bäst för alla, alltid. Pick your poison, som sagt. 
Men håller trots allt detta "test" som bästa riktmärket för vad "folk* överlag tycker är bäst, idag". Med tanke på denna tråds topic alltså... http://www.tweaktv.c...l-shootout.html http://www.avsforum....d.php?t=1276133 Finns även timtals av denna shooutout på youtube oxå. Nerd-VM utan tvekan. 
* (icke dynamic blinda svensson som råkat gå in i en ellada)
** (Gillar överlag inte den övertro som ges till mätningar, då har man inte riktigt hajjat...vilket jag även såg exempel på i denna tråd. Mätningar ska användas för att kalibrera samt för att redovisa att man ställt in allt med en tydlig och enhetlig målbild, det sistnämda är viktigt för att det fungerar som ett kvitto på att man försökt undvika päron vs äpplen problem. Men, prestanda avgör man sen med ögonen. Som xyzzyxyzzy sa, några bildkvalitétsmätare finns inte! Dock, kan man förklara vissa observationer med mätningar så är det dock kul, och det händer absolut, men låt inte mätningar "spå" vad du kommer observera!)
Ja det var lite neerd-varning på det där  Dock mkt intressant att läsa! 2 x plasma i toppen baserat på tittarnas omdömen. LG LX9500 mätte bäst på ALLA punkter men kom "bara" på tredje plats, bekräftar väl att man inte bara ska gå efter mätresultat. Såg detta i forumtråden: "I was staring at both the samsung & Panny side by side, and was hard pressed to see much of a difference. Same blacks, Panny was a little brighter in the mid-range, but according to the reports, the Samsung had better gamma. If it were between the two, I'd probably save a few hundred and get the Sammy." Samsungen som avses är alltså Samsung PN58C8000, om jag förstått rätt så motsvaras den av C7705 i Sverige som finns in 50" och 63"? Svärtan på den har ju fått en del kritik i forumet och i tester men här verkar den ju klara sig bra även vad gäller svärta. (inte bara baserat på ovanstående kommentar från forumet) Vore intressant att veta om det är en annan panel i 58-tummaren och om den inte har "cinema smooth + 50 hz-buggen" (Iofs har de väl 60 hz i USA)
Postad 04 januari 2011 - 10:27
Z-man75
-
Z-man75
-
Beroende
-
-
1 292 inlägg
52 tum duger vid frukostbordet möjligtvis 
Ja, eller framför toastolen!!
Postad 10 januari 2011 - 15:06
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Hej alla igen.
Jag har inte köpt någon HX900 eller 8705:a, anledningen till det är att när jag idag hade bestämt mig för att köpa så åkte jag förbi närmaste EG för att beskåda båda apparaterna igen för att bekräfta så jag inte gör något dumt, vilken besvikelse denna gång.
Dom matade båda apparaterna med TV4HD från parabol och det visades Bonde Söker Fru, när jag direkt såg att detaljer i det svarta var som bortblåst blev jag rädd, vad är detta för skit tänkte jag, min plasma visar detaljer på denna nivå tänkte jag direkt.
När man såg tjejen satt bredvid killen i soffan där båda hade svarta tröjor på sig såg man hur bådas tröjor flöt ihop som en gemensam svart smeta, man såg inte konturerna i tröjorna som man gör med plasma, detta visade sig i andra sekvenser också, jag trodde LCD tekniken hade löst detta problem för länge sen.
Kontrasten var ju inget fel på eller trycket i bilden, men **** var tog detaljrikedomen vägen i det svarta?
Sen en annan sak, det visades lite fotboll korta stunder i reklamen, hela gräsmattan flöt ihop som en smet när dom sprang över planen, verkar som hela processingen i apparaterna inte orkade med ta fram detaljer i gräset när spelarna börja springa, när det var still så kom detaljerna fram bra.
Så summa nu är att jag kör vidare med min 5 år gamla 50" plasma för dagens ger sämre bild än min plasma.
Jag trodde utvecklingen gick framåt, inte bakåt? men vad gäller TV apparater verkar utvecklingen gå bakåt.
Redigerat av BGPv4, 10 januari 2011 - 15:08.
Postad 10 januari 2011 - 15:11
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Nja. Det är så den stora massan vill ha det. Så långe tvn är snygg och ser ut som en tavla på väggen så köper folk den. Den stora massan skiter i om det är bra bild för de ska ändå bara se såpor på tv3 och tv4.
Postad 10 januari 2011 - 15:18
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Nja. Det är så den stora massan vill ha det. Så långe tvn är snygg och ser ut som en tavla på väggen så köper folk den. Den stora massan skiter i om det är bra bild för de ska ändå bara se såpor på tv3 och tv4.
Jag ser primärt på filmer och annat skit genom parabol så jag ser aldrig Bluray eller annat diskmedia så för mig är det viktigt att det ger bästa bild på just olika TV kanaler. Kan hålla med om att Samsungs 8705:a har en underbar design med sin aluminiumram, där har Panasonic tex mycket att lära.
Postad 10 januari 2011 - 15:22
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Jag är precis tvärtom. Det enda jag ser på tv är SVT HD för de är de enda som har vettig bildkvalitet. Annars är det tvserier och film i HD som gäller. Samt spel då dvs.
Postad 10 januari 2011 - 15:24
baggehög
-
baggehög
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Postad 10 januari 2011 - 15:30
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag ser primärt på filmer och annat skit genom parabol så jag ser aldrig Bluray eller annat diskmedia så för mig är det viktigt att det ger bästa bild på just olika TV kanaler.
Kan hålla med om att Samsungs 8705:a har en underbar design med sin aluminiumram, där har Panasonic tex mycket att lära.
Tog du aldrig fram fjärren och försökte skapa en bra bild när du var i butiken en andra gång?
Postad 10 januari 2011 - 15:43
Flightcrank
-
Flightcrank
-
Forumräv
-
-
683 inlägg
Fruktansvärt intressant vändning i åsikt.
Postad 10 januari 2011 - 15:47
Unregistered8b1dd9ee
-
Unregistered8b1dd9ee
-
Forumräv
-
-
791 inlägg
come on du baserar väl inte en tv´s prestanda baserat på en koll hos elgiganten?
Postad 10 januari 2011 - 15:53
Flightcrank
-
Flightcrank
-
Forumräv
-
-
683 inlägg
come on du baserar väl inte en tv´s prestanda baserat på en koll hos elgiganten?
Han startade ju tråden baserat på vad han sett hos MM samt lösryckta citat så varför inte ändra åsikt efter att ha sett samma apparater hos EG
Postad 10 januari 2011 - 18:48
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Tog du aldrig fram fjärren och försökte skapa en bra bild när du var i butiken en andra gång?
Jo men enda källan jag hade tillgång till var TV4HD hos EG samt att deras butiksyta var "fruktansvärt" högt belyst i hela lokalen, stor skillnad mot MM som var mer dämpad belysning. Fruktansvärt intressant vändning i åsikt.
MM visade endast Canal Film HD och EG hade bara tilgång till TV4HD. Det är svårare döma om det är en bra bild eller inte genom att visa en film, det är mycket lättare bedöma genom tex studiosändningar då all skit visar sig på en dålig bildvisare. Så klart en åsikt kan ändras, anledning till att dom på MM kör ut Canal Film HD beror ju på att bilden blir mer förlåtande mot att tex köra ut Bonde Söker Fru på en 55"
Redigerat av BGPv4, 10 januari 2011 - 18:49.
Postad 10 januari 2011 - 18:51
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Kudos till dig att du verkligen skriver att du ändrat åsikt efter att ha tittat lite mer. Trist att svärtan flöt ihop, men det har ju folk varnat för. Det här med att det såg dåligt ut när du tittade på fotboll borde åtminstone delvis gå att få bort genom att pilla lite i inställningarna.
Postad 10 januari 2011 - 18:55
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Kudos till dig att du verkligen skriver att du ändrat åsikt efter att ha tittat lite mer. Trist att svärtan flöt ihop, men det har ju folk varnat för. Det här med att det såg dåligt ut när du tittade på fotboll borde åtminstone delvis gå att få bort genom att pilla lite i inställningarna.
Jo det hade varit värre och ljuga bara för att man ska stå för sin första åsikt. Det var väl processingen som var tillslagen eftersom skiten kleta igen sig. EG har ingen bra butik att heller att justera, deras starka spottar i taken är vidriga, MM har inte det där jag bor.
Postad 10 januari 2011 - 19:05
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Det är ju så här tekniken fungerar när det gäller lcd led. Tex LG LE850 har rätt bra detaljer i skuggor när bilden är stilla men tappar så fort bilden rör sig. Samsumg är ännu sämre och Philips ... Så här säger flatpanelshd om Philips 9705 But black depth alone is not worth much if the shadow detailing is neglected. Shadow detailing refers to the detailing in the dark colors. Philips 9705H has fair shadow detailing byt not perfect. I was able to distinguish most of the dark grey tones but the ones closest to black, were reproduced as black. An issue, however, is that local dimming reduces shadow detailing in fast moving scenes and in some scenes the dark details are crushed due to the constant updates. Å LG Because when the LED zones reduce light you might experience that gamma is altered and that shadow detailing is reduced. I saw this on LE8500, too, and sometimes the dark shades of gray that are close to black are not distinguished. Simply because of the dynamic way the LED zones are altering the light and therefore sometimes also gamma. On a static image displaying shadow detailing steps the LE8500 appears to get most of the grey tone steps into the picture but when images move and the images are more dynamic you might experience a small loss in shadow detailing on LE8500. The LED local dimming system is not nearly as aggressive as on Philips 9704H and that is a good thing because the Philips TV had no shadow detailing whatsoever (but very deep blacks). The LED system on LE8500 is much better and helps LE8500 to achieve some of the deepest black we have ever seen on a flat panel TV. However, the LED system is not perfect yet and has some issues with loss in shadow detail and the before mentioned horizontal banding issues. Also, we see this halo effect that we also talked about on previous LED local dimming TV sets http://www.flatpanelshd.com/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|