Bästa TV-apparaterna just nu
254 svar till detta ämne
Postad 02 januari 2011 - 15:56
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Jag har plasma och har alltid haft det men har nu funderat på att uppgradera så småningom och var åter igen och titta på en del apparater idag.
Ärligt talat tycker jag plasma har tappat mark och mycket av det som skrivs är mest fanboyism av respektive teknik
Av alla apparater så åter igen måste jag säga dom två bästa idag i 50" klassen är:
Samsung UE55C8705
Sony KDL-52HX900
Samsungen har en svärta som är helt underbar, tycker den ligger i samma djup som min gamla Kuro 8G.
Sonyn är även bra men inte riktigt samma svärta, dock är detaljrikedomen på båda apparaterna enorm som inte Panasonics plasmor kommer i närheten av.
Som jämförelse fanns en Panasonic G20 och hur mycket jag än pillade tyckte jag bilden var flera snäpp sämre, svärtan var inte alls i klass med Sony eller Samsungen, dessutom var bilden suddig i jämförelse, man fick inte samma WHOA känsla.
LED bristerna med att sitta vid sidan om några grader tycker jag INTE påverkade bilden särskilt mycket och det verkar ett uppförstorat problem på olika forum eller så har man erfarenhet av billigare modeller som brister på denna punkt.
Samsungen kostar 28990:- och Sonyn 34990:- på Mediamarkt just nu, dock har jag väldigt svårt val, Samsungen ligger dom alldeles för högt i pris så det blir då köp annanstans i så fall.
Dock känner jag inte för att köpa plasma igen, de har inte imponerat på mig och presterar faktiskt inte bättre idag än min gamla 50" sovrumsplasma från Panasonic jag har från 2006, dock kanske man kan mäta sig fram till att dom nya är bättre men jag kan inte se det själv.
Problemet är att man också kanske vill vänta tills 3D mognar och man slipper glasögonen men samtidigt är glasögon inget jobbigt för mig och dessutom blir jag alltid lika imponerad av dagens 3D på Samsung speciellt.
Redigerat av BGPv4, 02 januari 2011 - 16:03.
Postad 02 januari 2011 - 16:14
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Men grattis du jämför en plasma för 12000 med en led för 25000. Konstigt om plasman skulle vara bättre eller hur? 
Och sonyn kostar 35000. Du kanske skulle hålla dig till en riktig jämförelse med apparater i samma prisklass. Självklart är en LED för 25-35 tusen bättre än en plasma för 12000
Annars kan jag säga att en plasma för 12000 är sjukt mycket bättre än en LCD/LED för 4000. Ungefär lika relevant jämförelse.
Redigerat av Unregistereddc471864, 02 januari 2011 - 16:21.
Postad 02 januari 2011 - 16:25
tomas_we
-
tomas_we
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Ska du jämföra plasma med de LED apparater du jämför med ska du åtminstone titta på Panasoniv VT20-modeller. Bästa TVn som finns nu på marknaden enligt de flesta.
Postad 02 januari 2011 - 16:33
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Ska man jämföra plasma och LCD ordentligt så kan man inte åka till mediamarkt till och börja med, då deras upplysta butiker inte levererar de ljusförhållanden som man behöver för att plasmatekniken ska ge samma pop/kontrast känsla i bilden som hemma.
Jag tror du skulle vinna på att åka till en mindre speciallist butik där de kan dema i bättre miljö med tanke på prislappen på dessa tv så kan det vara värt att jämföra lite mer noggrannare. Själv skulle jag ta hx900 framför 8705 då den har alla förutsättningar till att visa en bättre bild. bakled , och 3d som verkar bättre enligt tester.
Postad 02 januari 2011 - 16:37
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Ska du jämföra plasma med de LED apparater du jämför med ska du åtminstone titta på Panasoniv VT20-modeller. Bästa TVn som finns nu på marknaden enligt de flesta.
Dom hade en VT20 på demo men jag var INTE imponerad, trots försök med menyerna att fixa bilden fick jag inte fram samma knuff i bilden, det är som dom nyare plasmorna har en grå hinna över sig på bilden. Samsung är imponerande helt klart, tror man kan säga det är den bästa TV för pengar idag med Sony på andra plats. Ska man jämföra plasma och LCD ordentligt så kan man inte åka till mediamarkt till och börja med, då deras upplysta butiker inte levererar de ljusförhållanden som man behöver för att plasmatekniken ska ge samma pop/kontrast känsla i bilden som hemma.
Vanliga butiker har inte highend skärmar oftast på demo och dessutom har jag nästan lika ljust i mitt vardagsrum hemma så det är en mycket bra jämförelse hur displayen kommer se ut hemma hos just mig.
Postad 02 januari 2011 - 16:41
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Samsungen har en svärta som är helt underbar, tycker den ligger i samma djup som min gamla Kuro 8G.
För att uppnå denna svärta släcker man ner delar av skärmen helt, vilket dels gör att du tappar detaljer i en del mörka partier och dels att det bildas s.k. "halos" runt de nedsläckta ytorna. Dessutom har både Samsung och Sony s.k. "edge-LED" och många av dessa skärmarna har problem med clouding som uppkommer när skärmarna varit igång en stund. Alla apparater har sina brister, men edge-LED är nog de värsta och minst prisvärda.
Postad 02 januari 2011 - 16:43
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Men grattis du jämför en plasma för 12000 med en led för 25000. Konstigt om plasman skulle vara bättre eller hur?  Och sonyn kostar 35000. Du kanske skulle hålla dig till en riktig jämförelse med apparater i samma prisklass. Självklart är en LED för 25-35 tusen bättre än en plasma för 12000 
Annars kan jag säga att en plasma för 12000 är sjukt mycket bättre än en LCD/LED för 4000. Ungefär lika relevant jämförelse.
Man skulle kunna tänka sig gå ner till 46" versionen av 8705:an, det är ju nästan 7-8000:- lägre i pris än storebror. Valet av storlek är svårt och 46" känns som ett gränsfall, men pengar är pengar.
Postad 02 januari 2011 - 16:45
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Ja ska du ha taklampan tänd när du kollar film eller tv på kvällen så bör nog LCD tekniken passa dig bättre .
Det är när man släcker lampan som bristerna kommer fram med clouding och betraktningsvinklar .Hx 900 sätter jag mina pengar på utav alla led lcd på marknaden med le850n från LG som reserv...
Postad 02 januari 2011 - 16:46
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
För att uppnå denna svärta släcker man ner delar av skärmen helt, vilket dels gör att du tappar detaljer i en del mörka partier och dels att det bildas s.k. "halos" runt de nedsläckta ytorna. Dessutom har både Samsung och Sony s.k. "edge-LED" och många av dessa skärmarna har problem med clouding som uppkommer när skärmarna varit igång en stund. Alla apparater har sina brister, men edge-LED är nog de värsta och minst prisvärda.
Enligt Hemmabiotidningen i senaste nummer skriver faktiskt Ytterberg att clouding inte egentligen är ett problem utan det beror på att folk drar på för mycket ljus i bilden som problemet uppstår Sen vet jag alla nackdelar med plasma som inte LCD har och det mest störande är dithering och banding, om det nu skulle vara lite clouding lever jag hellre med det än dithering.
Redigerat av BGPv4, 02 januari 2011 - 16:47.
Postad 02 januari 2011 - 17:01
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Tycker nog clouding, dåliga färger och dålig rörelseskärpa är mer irriterande än lite dithering, banding och IR. Tur det finns olika tekniker så får man själv välja bristerna som passar
Postad 02 januari 2011 - 17:08
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Tycker nog clouding, dåliga färger och dålig rörelseskärpa är mer irriterande än lite dithering, banding och IR. Tur det finns olika tekniker så får man själv välja bristerna som passar 
Som sagt det är en vanlig myt du skriver. Ytterberg som kan TV apparater säger detta: Vanligaste myterna om LCD och plasma 1. LCD ger släp i bildenFörr i tiden hade LCD tekniken en lång responstid så att kristallerna inte hängde med bilduppdateringen, Idag beror alla sådana upplevelser på att teven tuggar bilden genom ett brusfilter eller rörelsekompensation. Det kan också vara själva bildkällan exempelvis utsändningen. Alltså handlar det om att välja en bättre bildkälla och ställa in tevens bildreglage bättre. 2. LCD har grälla färger mot plasmaDetta är så gott som alltid en inställningsfråga. Nästan alla teveapparater kommer inställde med grälla färger från början och de är grälla i butik i bondfångarsyfte " Titta vilka starka färger" Den köper Vi!! Men alla apparater vi testat under året kan också nå rimliga och korrekta nivåer ifall du bekantar dig med reglagen.
Postad 02 januari 2011 - 17:09
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Ja ska du ha taklampan tänd när du kollar film eller tv på kvällen så bör nog LCD tekniken passa dig bättre .
Det är när man släcker lampan som bristerna kommer fram med clouding och betraktningsvinklar .Hx 900 sätter jag mina pengar på utav alla led lcd på marknaden med le850n från LG som reserv...
Samtidigt så syns dålig svärta betydligt tydligare när det blir mörkt i rummet, så det är inte helt enkelt hur man än vänder och vrider på det.
Postad 02 januari 2011 - 17:10
Unregistered9c740f8c
-
Unregistered9c740f8c
-
Rookie
-
4 inlägg
Härliga produkter du har tittat på jag har själv varit i din sits under ett par veckor innan jag slog till på en 47 tum i förra veckan. Om jag skulle välja mellan Samsung UE55C8705 och Sony KDL-52HX900 så skulle jag har tagit Sony. Jag tittade själv på Samsung UE46C8705 och skulle precis beställa den när jag fick se LG 47LE850N. Har du inte tittat på den så gör det, den har fått en hel del utmärkelser och finns även i 55 tum. http://www.lg.com/se...tv-47LE850N.jspAnledningen till att jag inte valde Samsung 8705 var pga. av dom brister som alla klagar på med bla. Clouding. Efter pillande med inställningarna i min nyinköpta tv är jag mycket nöjd. Blue Ray filmerna är fantastiska och ger en så härligt detaljrikedom! och vanligt tv tittande ger en helt ny dimension Var du en bestämmer dig för så önskar jag dig lycka till! det är en djungel där ute men och andra sida så är du uppe i en prisklass som gör att jag tror du kommer att bli nöjd vilken produkt du än väljer. Och kom i håg det är du som i slutändan ska vara nöjd när du tittar på din ny inköpta tv.
Postad 02 januari 2011 - 17:14
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Enligt Hemmabiotidningen i senaste nummer skriver faktiskt Ytterberg att clouding inte egentligen är ett problem utan det beror på att folk drar på för mycket ljus i bilden som problemet uppstår
Har du lust att citera vad han faktiskt skriver? Skulle vara intressant att läsa...
Postad 02 januari 2011 - 17:17
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Jag har alltid haft CRTs och plasma, har prövat LCD-LED! en gång (finns inget som heter LED, tillverkarna och butiker kör med falsk marknadsföring) och jag säger då det, aldrig mer! Då prövade jag ändå en utav dem bästa LG LE850N.
Massor med halos då man låg ner i soffan och såg film vilket jag nästan alltid gör. Dåliga betraktningsvinklar trotts ips panel, folk som satt i andra soffan som inte är rakt framför tvn klagade på att bilden blev mörk. LCD släp vid snabba panoreringar vid spelande. Otroligt störande hög input lag då det var sirapsvarning på alla spel, speciellt fps kändes som riktigt trögflytande sirap.
Köpte mig en begagnad Pioneer Kuro 5090H och jag ångrar mig inte kan jag ju säga då den sopade LCD-LEDen med mattan, slog den på i princip var enda punkt.
Aldrig någonsin mer en LCD eller LCD-LED, kommer köra på plasma tills OLED kommer. Plasmans bild är lugnare, mer levande inget svammel om betraktningsvinklar hit och dit, inte heller några konstigheter i bilden som inte ska vara där.
Sedan måste jag säga att ts har fel. Den bästa tvn som finns idag är Pioneer Kuro KRP-500M/A och 5090. Dessa apparater är det ingen som har kommit förbi än idag och är klassad som världens bästa tv och används som referens.
Hur tv apparaterna ser ut i en lada imponerar inte på mig, överdrivna färger, folk ser ut som tomater i ansiktet, gräset är neongrönt, allt ser ut som det är filmat med en handkamera, det ser ut som om det snabbspolas, på tok för överdriven skärpa som förstör bilden fullständigt och allting blir grötigt. Bilden är så långt ifrån korrekt och naturlig som den kan bli.
V20 och VT20 spöar dessa apparater fullständigt. En plasma ska ses i en mörk miljö, på min Kuro blir svärtan inte lika svart och bilden blir dassigare då jag har full belysning men däremot släcker jag ner då kommer tvn rätta bildkaraktär fram.
TV apparater skall jämföras i mörk miljö, inte fullt upplyst. Jag tror inte allt LCD-LEDarna skulle sälja alls i närheten av lika bra som de gör idag om alla affärer hade nedsläckt belysning och korrekt bild som tar fram tvns bästa egenskaper.
Redigerat av Juhan, 02 januari 2011 - 18:09.
Postad 02 januari 2011 - 18:24
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Har du lust att citera vad han faktiskt skriver? Skulle vara intressant att läsa...
LCD tekniken ger möjlighet till en mycket ljussstark bild men de är ofta för ljuststarkt inställda och då syns det att LCD panelen ofta är olikformig i sin återgivning, detta fenomen kallas Clouding. Det är vad han skriver, sänker man ljusstyrkan något försvinner största delen problemet så att säga. Köpte mig en begagnad Pioneer Kuro 5090H och jag ångrar mig inte kan jag ju säga då den sopade LCD-LEDen med mattan, slog den på i princip var enda punkt.
Aldrig någonsin mer en LCD eller LCD-LED, kommer köra på plasma tills OLED kommer. Plasmans bild är lugnare, mer levande inget svammel om betraktningsvinklar hit och dit, inte heller några konstigheter i bilden som inte ska vara där.
Det där kunde man säga för 4 år sedan då LCD var ganska kassa i sina bildegenskaper, jag har själv haft en Kuro 8G och om man kan leva med PWM bruset panelen avger mer än andra plasmor så går det väl, men idag ger en Samsung 8705:a en djup svärta som är i klass med Kuro.
Redigerat av BGPv4, 02 januari 2011 - 18:24.
Postad 02 januari 2011 - 18:28
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Hur tv apparaterna ser ut i en lada imponerar inte på mig, överdrivna färger, folk ser ut som tomater i ansiktet, gräset är neongrönt, allt ser ut som det är filmat med en handkamera, det ser ut som om det snabbspolas, på tok för överdriven skärpa som förstör bilden fullständigt och allting blir grötigt. Bilden är så långt ifrån korrekt och naturlig som den kan bli.
Men det är därför man fixar med inställningarna när man tittar på olika apparater, det går ju inte bara stå där och ta emot. Samsung hade tex för hög skärpa inställd vilket jag drog ner och fick en mer naturlig bild samt lite annat jag pillade med, en annan TV fick ett riktigt lyft när jag hållt på med den ett tag. G20 och V20 gick bara inte, verkar inte finnas tillräckligt med klös i kontrasten på dom plasmorna, THX läget gav en bättre bild men långt ifrån Samsungen eller Sonyn. Sen kan jag säga att många andra LED apparater var rena skiten som jag aldrig skulle köpa, tex den där Sony 55" EX500 som det snackas om här prestera inte alls bra jämfört med Sonys HX900, bilden var suddig och hade inte tillräckligt med klös, men man får vad man betalar för verkar fortfarande stämma.
Redigerat av BGPv4, 02 januari 2011 - 18:30.
Postad 02 januari 2011 - 18:36
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
HERREGUD vilken jämförelse , jag tror jag trillar av stolen ...
G/V20 är inte i närheten av apparater som är dubbelt så dyra, och EX500 är inte likabra som HX900 ...
jag har hört att en Lamborghini Gallardo ska vara vassare än Ford Fiesta ...
Postad 02 januari 2011 - 18:39
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1 592 inlägg
Han skriver faktiskt att efekten förstärks om man ökar ljusstyrka,inte att den uppstår då. Betraktningsvinkeln och clouding är två främsta nackdelar med LCD teknik om man läser rätt Ytterbergs guide i senaste numret (men också i de tidigare utgivna nummer) Tex: "Nackdelar med LCD" "Ojämn bildyta beroende på panel. På grund av konstruktionen kan bilden variera fläckvis över ytan,sk clouding och skifta i ljusstyrka och även färg. Bilden är inte uniform"
Postad 02 januari 2011 - 18:42
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Till att börja med...EX500 är inte LCD-LED utan CCFL. Ytterberg (som du gärna hänvisar till) och hans kollegor anser dessutom att den kvalar in på sjunde plats på Topp-10 över årtes bästa apparater. Att den sen inte kan matcha HX900 är väl inte så konstigt? Den kostar väl inte ens hälften av HX900?
Enligt mig finns det två kungar på tronerna:
Vilken som är bäst låter jag andra bråka om. Jag har inte tänkt köpa nån av dem ändå...
//P
Postad 02 januari 2011 - 19:13
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Han skriver faktiskt att efekten förstärks om man ökar ljusstyrka,inte att den uppstår då.
Men om ljusstyrkan ökas så uppstår ju effekten så din logik håller inte, du verkar vilja vinkla den till din fördel men det är INTE vad han skriver. Till att börja med...EX500 är inte LCD-LED utan CCFL. Ytterberg (som du gärna hänvisar till) och hans kollegor anser dessutom att den kvalar in på sjunde plats på Topp-10 över årtes bästa apparater. Att den sen inte kan matcha HX900 är väl inte så konstigt? Den kostar väl inte ens hälften av HX900?
Enligt mig finns det två kungar på tronerna:
Vilken som är bäst låter jag andra bråka om. Jag har inte tänkt köpa nån av dem ändå...
//P
Har inte sagt att det är en EX500 är en LED, EX500 är en LCD precis som 8705;an är en LED-LCD, men båda är i grunden LCD. Vad jag vill säga är att skillnaden är enorm mot en HX900 vs EX500 trots att många förespråkar en vanlig klassisk LCD mot en LED-LCD. LED-LCD är inte dåligt utan presterar i mitt tycke bäst av alla, men då får man ju betala vad en HX900 kostar och inte köpa en billig LED-LCD för 8000:- och sen gnälla över att faan vad dåliga LED-LCD är..
Redigerat av BGPv4, 02 januari 2011 - 19:17.
Postad 02 januari 2011 - 19:13
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Den bästa tvn som finns idag är Pioneer Kuro KRP-500M/A och 5090. Dessa apparater är det ingen som har kommit förbi än idag och är klassad som världens bästa tv och används som referens.
När det gällde svartnivån var kuro bäst, men det finns gott om andra egenskaper också där tiden har sprungit ifrån pioneers burkar. Världens bästa tv är det nog få som pratar om längre, men "referens" när det gäller svartnivå kan jag nog fortfarande hålla med om. LCD tekniken ger möjlighet till en mycket ljussstark bild men de är ofta för ljuststarkt inställda och då syns det att LCD panelen ofta är olikformig i sin återgivning, detta fenomen kallas Clouding. Det är vad han skriver, sänker man ljusstyrkan något försvinner största delen problemet så att säga.
Det låter lite mer nyanserat och är väl helt riktigt. Sen finns det ju väldigt gott om lcd-tv som INTE har problem med clouding, och bäst är givetvis att köpa en sådan istället. Betraktningsvinkeln och clouding är två främsta nackdelar med LCD teknik om man läser rätt Ytterbergs guide i senaste numret (men också i de tidigare utgivna nummer)
"Ojämn bildyta beroende på panel.På grund av konstruktionen kan bilden variera fläckvis över ytan,sk clouding och skifta i ljusstyrka och även färg. Bilden är inte uniform"
Betraktningsvinkeln är ett problem, men betydligt mindre på de nyaste modellerna än tidigare. Ojämna lcd-paneler skall givetvis reklameras, och är inte något större problem generellt om man undviker "billiga" led-lcd vill säga...
Redigerat av Unregistered277056c3, 02 januari 2011 - 19:13.
Postad 02 januari 2011 - 19:30
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
BGPv4 Om du kan leva med lcd led nackdelar så är den här en av de absolut bästa du kan köpa idag.
Så pass djup svärta att flatpanelshd.com inte kunde mäta den. Riktigt bra detaljer i skuggor men når inte riktigt upp till Panasonic V20. Vissa fall kan en del se banding . Halos kan ses ibland.. Speciellt från vida vinklar eller om man ligger ner. Lägg ut pengar på en ISF kalibrering. Läs mer här läs gärna dessa recensioner http://www.flatpanel...p;id=1272872392http://www.avforums....900-Review.html
Postad 02 januari 2011 - 19:30
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1 592 inlägg
Ojämna lcd-paneler skall givetvis reklameras, och är inte något större problem generellt om man undviker "billiga" led-lcd vill säga... 
Och Samsung (Led belyst iaf)
Postad 02 januari 2011 - 19:36
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 302 inlägg
Ojämna lcd-paneler skall givetvis reklameras, och är inte något större problem generellt om man undviker "billiga" led-lcd vill säga... 
Samsung som alltid är ojämna tillåter ingen reklamation pga detta eftersom det är en egenskap på LED-LCD enligt deras egna hemsida, bara att läsa! Synd bara att bilden blir usel om man följer deras råd så att skuggdetaljer försvinner http://ars.samsung.c...p;PROD_SUB_ID=0Och bara för att tydliggöra: http://www.google.co...s...579&bih=9902 080 000 Träffar!!! Sonys 700-serie skall vara lika usel.
Redigerat av junkan, 02 januari 2011 - 19:45.
Postad 02 januari 2011 - 19:41
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1 592 inlägg
Men om ljusstyrkan ökas så uppstår ju effekten så din logik håller inte, du verkar vilja vinkla den till din fördel men det är INTE vad han skriver.
Håller inte med,men sk*t samma. Hoppas du blir nöjd vilken du än väljer. Lycka till!
Postad 02 januari 2011 - 20:07
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
G20 och V20 gick bara inte, verkar inte finnas tillräckligt med klös i kontrasten på dom plasmorna, THX läget gav en bättre bild men långt ifrån Samsungen eller Sonyn.
Hur var belysningen i butiken när du kollade in G/V20?
Postad 02 januari 2011 - 20:12
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Som jämförelse fanns en Panasonic G20 och hur mycket jag än pillade tyckte jag bilden var flera snäpp sämre, svärtan var inte alls i klass med Sony eller Samsungen, dessutom var bilden suddig i jämförelse, man fick inte samma WHOA känsla.
Och du prövade dessa i ett mörkt rum? Du ställde båda i filmläget/thx, ställde skärpan på 0? Kolla på detta, detta visar inte bara hur dålig lcd är på 3d utan på andra saker med. http://www.youtube.c...h?v=C8haf9oIlkk
Postad 02 januari 2011 - 20:26
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Hur var belysningen i butiken när du kollade in G/V20?
Som ett vardagsrum mitt på dagen. Och du prövade dessa i ett mörkt rum? Du ställde båda i filmläget/thx, ställde skärpan på 0?
Kolla på detta, detta visar inte bara hur dålig lcd är på 3d utan på andra saker med. http://www.youtube.c...h?v=C8haf9oIlkk
Jag ser aldrig på TV i mörker, det gick inte ha skärpan på noll på V20/G20 för bilden blev alldeles för suddig då, jag testade THX läget på V20 och det blev bättre men inte enligt dom krav jag har på bild.
Postad 02 januari 2011 - 20:59
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Men hallå. Vem tittar på film i ljust vardagsrum och tycker det är bra?
Vad hade du för källa då du såg på G/V20?
Var det från den inbyggda boxen är den lite sämre än om man har extern box och då via hdmi.
Postad 02 januari 2011 - 21:21
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Men hallå. Vem tittar på film i ljust vardagsrum och tycker det är bra?
Vad hade du för källa då du såg på G/V20? Var det från den inbyggda boxen är den lite sämre än om man har extern box och då via hdmi.
Jag tycker det är bra och har alltid gjort det, att sitta i mörker verkar aning korkat, varför vill du sitta i mörker för att din TV inte klarar av trycka ut vettig bild i dagsljus? Min plasma som jag kör med nu har jag inga som helst problem med att titta i dagsljus, så klart man inte kan sitta titta med solen rakt i rutan, men hur många är så korkade att dom placerar TVn rakt mot solen? om du gjort det förstår jag att du inte ser ett skit på rutan när solen sticker fram. Det var en SAGEM PVR från Canal Digital som körde Canal+ Film HD genom HDMI, bilden var överlägsen på 8705 och HX900 av alla apparater i visningslokalen.
Redigerat av BGPv4, 02 januari 2011 - 21:22.
Postad 02 januari 2011 - 21:27
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1 356 inlägg
om man som många har STORA fönster i vardagsrummet där tvn vanligtvis brukar vara så kan detta vara ett stort problem dagtid .. och då kanske folk hellre tittar på film på kvällarna , vilket jag också tror majoriteten gör. inte samma känsla och titta på dagen.
men visst ska man titta kl 14.00 en sommardag när solen steker och det är 35 grader varmt ute så kanske det kan vara bra med att ha någon apparat som presterar brutalt bra....25-30k+ inkl storlek modell större...
Postad 02 januari 2011 - 21:28
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1 766 inlägg
Jag fick hem min LG 47LE8500 i början på veckan (den nordiska varianten heter LE850N som några har rekommenderat tidigare i den här tråden) och jag är mer än nöjd och saknar absolut inte min gamla Pioneer-plasma (427XA).
LG:n ger en bild som är klart godkänd för vanlig lågupplöst TV-tittande, men det är med högupplöst material som TV:n verkligen glänser. Bilden är då helt fenomenal med ett djup och en klarhet som nästan ger en 3D-känsla.
Den enda nackdelen jag hittar med TV:n och som de flesta LCD/LED-modellerna lider av är betraktningsvinkeln som gör bilden mörkare om man sitter snett från TV:n. Detta fenomen lider också min LG av, men det är ingenting som stör mig då man måste sitta riktigt snett från TV:n eller stå precis ovanför den och titta ner för att bilden överhuvudtaget ska påverkas. Sitter/ligger jag i TV-soffan eller vid datorn som är placerad snett från TV:n så ser det kanonbra ut.
Dock har vissa här haft problem med bandings (ränder i bilden) och halos (ljusa fält runt exempelvis en vit text mot svart bakgrund) på sina TV-apparater, men det är ingenting jag har sett på mitt exemplar. Det är värt att påpekas dock.
Jag är som sagt riktigt nöjd med min TV, men jag tycker det är synd att vissa forumare här är väldigt insnöade på plasma och kastar bajs på allt som har med LCD och LED att göra. Det finns faktiskt bra TV-modeller med den tekniken också.
EDIT: Så jag tycker trådskaparen ska titta närmare på LG om det är LCD-LED som är på tapeten.
Redigerat av Unregisteredcc23e210, 02 januari 2011 - 21:32.
Postad 02 januari 2011 - 21:28
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Det är klart att jag vill kunna ha möjligeten att se på film även i dagsljus om jag skulle behöva det men det är absolut som bäst när det är mörkt. Med G20 går det ändå förhållandevis bra i dagsljus. Såg Alien igårkväll med bara en svag lampa snett bakåt i rummet. Att se den i dagsljus är dock att slänga bort två timmar av sitt liv, när du får en helt annan upplevelse i mörker.
Postad 02 januari 2011 - 21:35
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Jag fick hem min LG 47LE8500 i början på veckan (den nordiska varianten heter LE850N som några har rekommenderat tidigare i den här tråden) och jag är mer än nöjd och saknar absolut inte min gamla Pioneer-plasma (427XA).
EDIT: Så jag tycker trådskaparen ska titta närmare på LG om det är LCD-LED som är på tapeten. 
Jo jag ska titta på den, dom säger överallt den är bra.
Postad 02 januari 2011 - 21:39
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
I dagsljus kan inte ögonen tillgodogöra sig svärta och i princip ser alla teveapparater bra ut. Och så har du det faktum att speglingar i glaset eller plasten tar över den lilla svärta som finns.
I mörkret skiljes sig "agnarna från vetet", om man så säger.
Men man måste inte sitta i mörker. Det räcker oftast väldigt bra med bakgrundsbelysning. I svåra fall, då jag inte har ro att vänta tills kvällsmörkret sliter till och med jag bort plasten på någon spännande film och kollar på dagen.
Postad 02 januari 2011 - 21:40
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6 649 inlägg
Det är klart att jag vill kunna ha möjligeten att se på film även i dagsljus om jag skulle behöva det men det är absolut som bäst när det är mörkt. Med G20 går det ändå förhållandevis bra i dagsljus. Såg Alien igårkväll med bara en svag lampa snett bakåt i rummet. Att se den i dagsljus är dock att slänga bort två timmar av sitt liv, när du får en helt annan upplevelse i mörker.
Jag har inga prob med min G20 i dagsljus heller. Har aldrig ens känt mig frustrerad av reflektioner och dyl. Men precis som du skulle jag ÄNDÅ inte spendera filmtid i ljus när valet finns att göra det mörklagt. Detta oavsett om det är en plasma eller en LCD. Det är bara bullshit att påstå att upplevelsen blir densamma med LCD bara för att den är ljusstarkare... Det blir ändå inte samma sak som att se en film i mörker där bilden är det enda som syns, i princip.
Postad 02 januari 2011 - 22:02
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Har inte sagt att det är en EX500 är en LED, EX500 är en LCD precis som 8705;an är en LED-LCD, men båda är i grunden LCD.
Vad jag vill säga är att skillnaden är enorm mot en HX900 vs EX500 trots att många förespråkar en vanlig klassisk LCD mot en LED-LCD.
Läs dina egna inlägg lite bättre. Jag tolkar iaf nedanstående som att du tror att EX500 är led-belyst. Det är den alltså inte... Sen kan jag säga att många andra LED apparater var rena skiten som jag aldrig skulle köpa, tex den där Sony 55" EX500 som det snackas om här prestera inte alls bra jämfört med Sonys HX900
Jag tror nog inte så många rekommenderar traditionell LCD mot t ex HX900. Personligen ger jag dock gärna rådet att titta på en traditionell LCD istället för en billigare edge-led eftersom de väldigt ofta har för många problem. //P
Postad 02 januari 2011 - 22:04
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Läs dina egna inlägg lite bättre. Jag tolkar iaf nedanstående som att du tror att EX500 är led-belyst. Det är den alltså inte...
Är du helt dum eller? läs igen mina inlägg och gör om och gör rätt nästa gång du svarar. Jag har aldrig sagt en EX500 är en LED-LCD, det är du som inte verkar kunna läsa.
Postad 02 januari 2011 - 22:18
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Är du helt dum eller? läs igen mina inlägg och gör om och gör rätt nästa gång du svarar.
Jag har aldrig sagt en EX500 är en LED-LCD, det är du som inte verkar kunna läsa.
Tagga ner junior. Jag har läst dina inlägg, du har uppenbarligen inte gjort det. Gå till inlägget jag postade 22.02 där jag citerat det du skrev om EX500. Läs två gånger för säkerhets skull... //P
Postad 02 januari 2011 - 22:32
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
@ peppelito
Jag läste tråden under dagen och tänkte inte att kommentera något då redan trådens titel tyder på att TS har redan vald sin favorit teknik och vill helt enkelt bli av med en stor summa pengar. Låt honom göra det. Han är dessutom direkt otrevlig och jag även tror att syfte med tråden var att samla in skrytpoäng. Fattar inte varför folk svarar i just den här tråden. Jag gjorde det bara för din skuld
Redigerat av master_of_rock, 02 januari 2011 - 22:33.
Postad 02 januari 2011 - 22:38
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Fattar inte varför folk svarar i just den här tråden.
Så här med facit i hand så fattar inte jag heller varför jag svarat i tråden...  That's it for me. Lycka till med din LED-LCD TS... //P
Redigerat av peppelito, 02 januari 2011 - 22:40.
Postad 02 januari 2011 - 22:50
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
Bästa tvn just nu är ..
Panasonic plasma VT serien och LG PX serien
Tycker man annorlunda, så skall man köpa något annat
Men då köper man inte bästa tvn just nu
Maveric
Postad 02 januari 2011 - 22:51
Unregistered8b1dd9ee
-
Unregistered8b1dd9ee
-
Forumräv
-
-
791 inlägg
Det är tur att bra bild inte är öppet för förslag, vi har idag utmärkta instrument för att mäta bra bild och lcd har mig veterligen aldrig varit bäst i något hänseende.
Postad 02 januari 2011 - 23:00
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Det är tur att bra bild inte är öppet för förslag, vi har idag utmärkta instrument för att mäta bra bild och lcd har mig veterligen aldrig varit bäst i något hänseende.
Instrument stämmer sällan med hur man upplever en sak i verkligheten, det vet jag som jobbar med mätningar av olika slag i andra branscher. Man kan inte stirra sig blind som en kalibreringstaliban och säga att den är bättre bara för att ett mättest säger så, det finns mängder av attribut som måste tas till hänsyn. Om du läser Tomas Ytterbergs tester så tas det hänsyn till andra saker än bara ren teori, det håller inte längre säga plasma är bäst. Kolla på HX900 eller Samsungs 8705;a så går det inte komma från att dom slår dagens plasma på fingrarna. Det finns säkert en hel del som har nån av dessa två apparater på forumet. Tråkigt bara att man försöker göra en religion av något och inte kan öppna ögonen vad som sker omkring. Floating blacks, halverad svärta, dithering, banding, vad mer kan läggas på listan av 2010-års plasmor? Släpps det en plasma i klass med Kuro 9G så kan jag tänka mig stanna kvar i plasmalägret.
Redigerat av BGPv4, 02 januari 2011 - 23:02.
Postad 02 januari 2011 - 23:16
Orbitaliztic
-
Orbitaliztic
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Vad är den här tråden till för?
Postad 02 januari 2011 - 23:21
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
TS vill ha uppmärksamhet?..
TS: Om nu HX900 och Samsungs 8705 är så bra varför är det inga testsidor som har gett den referensstatus som VT20 har fått?
Postad 02 januari 2011 - 23:21
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Samsung som alltid är ojämna tillåter ingen reklamation pga detta eftersom det är en egenskap på LED-LCD enligt deras egna hemsida, bara att läsa!
Du missade nog att jag skrev följande i samma inlägg: Sen finns det ju väldigt gott om lcd-tv som INTE har problem med clouding, och bäst är givetvis att köpa en sådan istället. Det är tur att bra bild inte är öppet för förslag, vi har idag utmärkta instrument för att mäta bra bild och lcd har mig veterligen aldrig varit bäst i något hänseende.
Det finns instrument som mäter nivå och temperatur på ljuset från en display, och sådana använder man vid kalibrering för att kunna ratta in korrekt gamma och färgtemperatur. Sen finns det en hel drös egenskaper till som man inte mäter men som har stor betydelse för hur bilden ser ut. "Bra bild" i den mening jag tror du avser finns det inga instrument som mäter, men det vore rätt kul om det fanns.
Postad 02 januari 2011 - 23:32
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Men om ljusstyrkan ökas så uppstår ju effekten så din logik håller inte, du verkar vilja vinkla den till din fördel men det är INTE vad han skriver.
Har inte sagt att det är en EX500 är en LED, EX500 är en LCD precis som 8705;an är en LED-LCD, men båda är i grunden LCD.
Vad jag vill säga är att skillnaden är enorm mot en HX900 vs EX500 trots att många förespråkar en vanlig klassisk LCD mot en LED-LCD.
LED-LCD är inte dåligt utan presterar i mitt tycke bäst av alla, men då får man ju betala vad en HX900 kostar och inte köpa en billig LED-LCD för 8000:- och sen gnälla över att faan vad dåliga LED-LCD är..
Folk här gnäller inte på att dyra LED/LCD är dåliga. De gnäller på att LED/LCD är på tok för dyra i förhållande till vad man får för pengarna. Under 15000 är LED/LCD totalt slöseri med pengar. Man får mycket bättre plasmor för det priset. Alla har inte 35000 att lägga på en TV. Det kan nog tom du hålla med om att LED/LCD är på tok för dyra. Finns ingen anledning att de ska kosta så mycket.
Postad 02 januari 2011 - 23:43
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Folk här gnäller inte på att dyra LED/LCD är dåliga. De gnäller på att LED/LCD är på tok för dyra i förhållande till vad man får för pengarna. Under 15000 är LED/LCD totalt slöseri med pengar. Man får mycket bättre plasmor för det priset. Alla har inte 35000 att lägga på en TV. Det kan nog tom du hålla med om att LED/LCD är på tok för dyra. Finns ingen anledning att de ska kosta så mycket.
Jo det kan jag hålla med om för de billiga LED/LCD jag såg på var inte kul. Som jag skrev tidigare så har ju Sony EX500 55" höjts till skyarna på detta forum som kostar runt 15 papp, jag var inte imponerad av bilden kan jag säga jämfört med HX900 och Samsungs 8705:a, jag vet det är dubbla priset men ändå.... Om jag bara hade 15 tusen så skulle jag aldrig köpa EX500 heller utan istället då spara pengarna tills jag har råd med en bättre TV. Vad Sony och Samsung lyckats med är hela konceptet design och bild om vi nu pratar dom dyra modellerna. Om vi tittar på Panasonics plasmor är dom ju inte granna precis men sen kostar ju den värsta Panasonicen inte särskilt mycket flis heller så man kan väl inte få allt.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|