Igår var firman som jag lånade Integran över med den samt en Maratz 6005. Anledningen att det blev en 6005 istället för 7005 var att dom hade sålt sina 7005 och det verkar vara problem för Marantz att få fram dom.
Och jag vet att jämföra en Integra 70.2 med en Marantz 6005 inte är riktigt rättvist eftersom Integran är mer än dubbelt så dyr med det var vad som fanns att tillgå.
Jag kan nämna att jag har en Sony STR-VA555ES själv sen tidigare och den presterar riktigt bra.
Som jag skrev tidigare så tyckte jag Integran inte funkade bra, men jag vet inte vad som hänt men nu levererade den som den skulle. Vi körde ingen hemmabio utan koncentrerade oss på musik i två-kanal.
Vi började med min gammla Sony för att få en reference punkt. Sedan kopplade vi in Integran och körde den i två kanal och del lät mycket bättre än förra gågen. Bra tryck genom hela registret och en grym ljudbild.
Efter en stunds lyssnande så blev det Marantzens tur. Och efter en lite stunds lyssning så konstaterade vi att den lät otroligt dåligt i två kanal. Min gamla Sony låter otroligt mycket bättre. Som hemmabio maskin kan den nog vara ok till just film tittande men som musikmaskin fugerar Marantzen inte alls. Bullrig och otajt bas, extremt dåligt mellanregister och en diskant som var rätt tråkig och odetaljerad.
Det sista vi gjorde var att koppla in Intergran igen, denna gång så bi-ampade vi frontarna och det tog musiken till ytterligare en nivå upp. Det låter helt enkelt sjukt bra.
Sannolikt så blir det en Integra för jag har svårt att se att någonting kan slå den för dom pengarna.
Som kringutrustning använde vi en SACD- Pioneer PD-D6-mkII, högtalare - Infinity Kappa 600. Kablar var Linn mellan SACD och reciver, samt SilSpeak till högtalarna utom vid bi-amp då använde vi Linn.
Det som var intressant var att killen från affären vart förvånad över att Marantzen var så dålig jämfört med både min gamla Sony men framför allt mot Integran.
Ni som tycker att jag har fel angående Marantzen får gärna tycka det, detta är mina åsikter och ni får ta dom för vad dom är. Jag kan inte rekomendera någon att köpa maskiner för dom här pengarna utan att först tagit hem och provlyssnat ordentligt eftersom det ger aldrig en riktigt rättvis bild när man lyssnar på affären eftersom det är oftast optimerat för att låta bra där, den optimeringen kan inte alltid göras hemma.