Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cloudingproblem Sony NX710

75 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 januari 2011 - 17:38

Bulaan
  • Bulaan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Tjena! Var ett tag sen jag skrev hur det går med detta..

Det är som många har skrivit att det är local dimming-funktionen som är boven i dramat.
Slår man på dynamisk LEDkontroll eller vad det heter blir den kolsvart, såsom i nästan alla andra lägen.
Det räcker gott och väl att ha den inställd på låg.

Och som sagt är "game mode" bilden galet missvisande, det är snarare så att cloudingen precis är synlig.
Ville mest bara visa skillnaden. Har provat spela dagtid med stänga gardiner(normalmörkt skulle jag kalla det)
och då ser man ingen clouding alls. Jag har mest provat kvällstid med kolsvart rum.

Du ska göra en total återställning av allt och inte bara återställa bildinställningarna i de olika scenvalen.

Givetvis gjorde jag en total återställning senare när jag kom på detta, måste ha varit trött när jag gjorde återställning av bildinställningarna :)

Har däremot inte fått "hard reseten" att fungera, har heller inte testat något mer efter jag har kommit fram till att det är local dimmingen som är "felet"

I övrigt är jag sjukt nöjd med TV:n och rekommenderar den starkt! Har inte hittat något jag ogillar med den.

Postad 29 januari 2011 - 17:42

Bulaan
  • Bulaan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Och NU när jag jag läste texten om hard reset igen insåg jag att jag har läst, och gjort fel! haha

Jag har tryckt på offknappen PÅ KONTROLLEN istället för på TV:ns högra sida.
Bra att man läser noga vad som skrivs..

:)

Postad 30 januari 2011 - 18:10

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

I övrigt är jag sjukt nöjd med TV:n och rekommenderar den starkt! Har inte hittat något jag ogillar med den.

Jag har själv köpt den här nyligen och håller med om att det är en fantastisk TV, som de flesta andra har inte heller jag sett någon clouding eller andra led-relaterade fenomen.
Men det finns en sak som är rent uselt och det är ljudet som är i klass med en klockradio! Ja det är faktiskt så dåligt... däremot räddades det av att man kan välja ljudanläggning som primär källa och då fjärrstyrs hemmabiosystemet (sony) via bravia sync-funktionen direkt från tv-fjärren. Inget nytt iofs men himla smidigt.

Postad 01 februari 2011 - 12:52

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Har den/de som haft cloudingproblemen tagit kontakt med Sony/återförsäljare och fått den utbytt/åtgärdad? 46" modellen ajg avser nu

Börjar se på min allt mer med kritiska ögon =/ Samma fenomen som på worst case bilden postad här, strålande ljus från vänster nedre kant samt "moln" uppe i högra regionen. Likadant där, endast ibland, i vissa fall är TV-n verkligen svart, fipplat med isntällningar, läst massa trådar i olika forum.

men funderar nu på att bara stampa in och säga jag vill byta mot en ny och se om den beter sig bättre.....

Eller finns det någon magisk "aha!"-inställning =)

däremot räddades det av att man kan välja ljudanläggning som primär källa och då fjärrstyrs hemmabiosystemet (sony) via bravia sync-funktionen direkt från tv-fjärren. Inget nytt iofs men himla smidigt.

Bara älskar den lilla "bonusen" när det gäller PS3:an =)

Postad 01 februari 2011 - 22:07

skywarp
  • skywarp
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag skickade in ett ärende till Sony idag. Efter mycket testade så har jag svårt att släppa att bilden inte är perfekt. Visst, med lågt bakgrundsljus (dynamisk LED till standard) och sval TV så är det bra men om jag kör på SCENE-inställningar med lite högre ljusstyrka och TVn börjar gå varm så är det synbart ojämt i mörka bilder.

Har lagt upp 1-pixel bred vit linje på svart bakgrund för att exersera LEDarna. Svårt att få en verklig uppfattning av fotot men som sagt så är det synbart ojämt. Kanske inte så illa som många andra kant-LEDar men jag är inte nöjd.

Bifogad fil  IMG_5596.JPG   749,52K   17 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_5595.JPG   1,11MB   16 Antal nerladdningar

Är man för petig?

Får se vad Sony svarar.

Redigerat av skywarp, 01 februari 2011 - 22:31.

Postad 07 februari 2011 - 09:52

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0

Jag skickade in ett ärende till Sony idag. Efter mycket testade så har jag svårt att släppa att bilden inte är perfekt. Visst, med lågt bakgrundsljus (dynamisk LED till standard) och sval TV så är det bra men om jag kör på SCENE-inställningar med lite högre ljusstyrka och TVn börjar gå varm så är det synbart ojämt i mörka bilder.

Har lagt upp 1-pixel bred vit linje på svart bakgrund för att exersera LEDarna. Svårt att få en verklig uppfattning av fotot men som sagt så är det synbart ojämt. Kanske inte så illa som många andra kant-LEDar men jag är inte nöjd.

Är man för petig?

Får se vad Sony svarar.

Fått respons än? =) Jag har exakt samma "problem", (beroende på hur petig man nu är som du säger)

Postad 08 februari 2011 - 20:42

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Fått respons än? =) Jag har exakt samma "problem", (beroende på hur petig man nu är som du säger)

Det skulle vara intressant att veta vilka paneler ni har i era TV som har problem. Om det beror på ojämn kvalitet i tillverkningen eller om det faktiskt är olika typer av paneler. På AVS Forum så har det visat sig vara olika paneler på olika modeller och storlekar med det har varit på NX81X och inte NX71X. Men jag vet inte om jag vågar skriva här hur man gör för att gå in i Service Mode och kolla detta... :D

Redigerat av Unregistered29650, 08 februari 2011 - 20:44.

Postad 09 februari 2011 - 18:56

skywarp
  • skywarp
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Sony svarade att de gärna ville se de foton jag tagit. Skickade dem förra veckan men efter det inget svar. Avvaktar ett tag.

Min panel: LTW460HJ01

Troligtvis en Samsung-panel vilket jag förväntade mig. Någon som vet hur man hittar tillverkningsdatumet? Kan inte uttyda det i Service menyn.

Ser ingen fara med att gå in i Service-menyn så länge man bara läser. Här är instruktionen:

- Put the TV in standby mode
- Then, press successively (efter varandra i snabb följd) the four following keys on the remote command :
I+ (Info)
5
Vol +
Power

För att komma ur service menyn, tryck Power (dvs ta TVn i Standby igen).

Postad 09 februari 2011 - 20:30

Bulaan
  • Bulaan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Har samma panel.

DVS. LTW460HJ01

Men som sagt, har endast problem med clouding när man inte har dynamisk LED-kontroll aktiverat.
Kan ju fortfarande vara något galet men detta kan jag leva med, har LED-kontrollen påslagen vid allt TV-tittande förutom vid just spel och när jag använder TV:n som datormonitor.

Redigerat av Bulaan, 09 februari 2011 - 20:34.

Postad 10 februari 2011 - 11:25

skywarp
  • skywarp
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Svar från Sony att det är inom spec. Kan inte inse hur värmeberoendet kan vara inom spec. Aningens orolig för vad som händer när jag sätter den på väggen. TVn lär ju bli varmare.

Ni som säger att ni inte har några problem, vad har ni för paneler och tillverkningsdatum?
Datumet tror jag står på baksidan av TVn.

Postad 10 februari 2011 - 11:56

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Min är tillverkad i december 2010 och har samma panel som har nämts tidigare. Någon clouding har jag aldrig sett men å andra sidan har jag inte letat heller, jag sitter alltså inte och letar fel på en svart skärmbild B) Jag tror inte clouding syns alls vid vanligt tittande ens i mörka scener, då får det nog vara allvarligt.
Däremot ser jag i vissa lägen lite bleeding i högra nedre hörnet och även lite i vänster hörn men där är det knappt märkbart. Det verkar som att det går att få bort detta med bildinställningarna, i biografläget med bakgrundsljuset på max 5 och dynamisk led-kontroll på låg eller standard så är det för det mesta kolsvart ända ut i hörnen tex vid film i letterbox.

Postad 15 februari 2011 - 19:13

skywarp
  • skywarp
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ytterligare ett svar från Sony. De hävdar fortfarande att det är inom spec och att de testas noggrant. Har varit runt i affärer idag och jag kan inte se samma problem på butiks-exemplaret trots att de har backlighten ställd högre. Irriterande.

Min är tillverkad 11/2010
Den i butiken var tillverkad 9/2010

Postad 15 februari 2011 - 20:21

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Har varit runt i affärer idag och jag kan inte se samma problem på butiks-exemplaret trots att de har backlighten ställd högre.

Hmm, frågan är om det går att se i butik oavsett inställning?

Den lilla bleeding jag upplever på mitt ex är nog att jämföra med din första bild, inte mycket men ändå märkbart. Jag får bort det så här:
ljussensor på
scenval biograf
bakgrundsljus 4-5
kontrast 90-92
ljus 48-50
motionflow tydlig
dynamisk ledkontroll standard
allt annat avstängt
källa, BD-film i letterboxformat samt lätt belysning i rummet.

Kan du inte testa detta och se hur det blir för jämförelsens skull?

Postad 17 februari 2011 - 13:50

skywarp
  • skywarp
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Det är i princip de inställningana jag kör med. Och visst, om jag tittar på en film i Letterformat i ett svagt upplyst rum så kan jag inte uppfatta den ojämna belysningen i de svarta fälten, förutom en svag "inlysning" från de nedre hörnen. Det är alltså inget man tänker på när man tittar på en film. Men varje gång jag tar upp t.ex Guiden så reagerar jag på de ljusa "fläckarna".

Egentligen så är jag mest orolig för att det ska bli värre när TVn blir ännu varmare. Köpte den för att sätta den på väggen vilket borde ge en varmare TV. "Clodingen" är helt klart värmeberoende. Någon som har den uppsatt på väggen med ett riktigt tunnt väggfäste?

Postad 17 februari 2011 - 15:22

Unregistered71ff3b8c
  • Unregistered71ff3b8c
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag köpte en EX710 för knappt en månad sedan. Men cloudingen och framförallt den kraftiga sidbelysningen gjorde att jag åkte tillbaka med TVn och köpte en Panasonic plasma istället...

Postad 18 februari 2011 - 17:34

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Är man för petig?

Får se vad Sony svarar.

Nu vet jag inte hur det ser ut i verkligheten, men det är långt ifrån hur det såg ut på Samsungs 8000, den var riktigt jobbig!
Hur ser det ut när du kollar film med mörka scener? Jag hade så ljusa fält att man förväntade sig att något skulle hända just där vilket blev sjukt irriterande! Blev inte mycket bättre fast man drog ner ljusstyrkan.

Postad 19 februari 2011 - 12:02

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Jag köpte en EX710 för knappt en månad sedan. Men cloudingen och framförallt den kraftiga sidbelysningen gjorde att jag åkte tillbaka med TVn och köpte en Panasonic plasma istället...

Denna tråd handlar om NX & inte EX, det är skillnad på dessa modeller till NX fördel.

Postad 21 februari 2011 - 14:16

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Ok! Direkt jag ändrar "Dynamic LED" till antingen "Low" eller "Standard" är skärmen KOLSVART och jag är riktigt imponerad!

Endast när den är "Off" blir det clouding, likt bilderna i denna tråd, riktigt illa.

Men nu är bilden kalibrerad med "Dynamic LED" satt på "standard", bilden bra, färgerna rätt. och verkligen toksvart när det är svart!

Så, om ingen skriver nu att det är "fel" ändå, att bilden ska vara svart även med "Dynamic LED: off", och att det är bättre att ha den off, så är jag nu TOKNÖJD med TV:n =)

Postad 21 februari 2011 - 16:00

Unregistered71ff3b8c
  • Unregistered71ff3b8c
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Denna tråd handlar om NX & inte EX, det är skillnad på dessa modeller till NX fördel.

Jag upptäckte det efter att jag skrivit, men tänkte ändå att det kunde stå kvar. Är det fel på TVn är det bara att lämna in den, oavsett vilken modell det är.

Postad 21 februari 2011 - 19:50

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag upptäckte det efter att jag skrivit, men tänkte ändå att det kunde stå kvar. Är det fel på TVn är det bara att lämna in den, oavsett vilken modell det är.

Det knepiga är bara att vissa påstår att clouding inte är ett fel! Jag fick bråka i dryga timmen med butiken innan dom gav med sig och tog tillbaks TVn. Beställer man dessutom på nätet så undrar jag hur enkelt det kan vara att bara lämna tillbaks sin TV?

Har inte läst så noga på SONYs hemsida, men vet någon vad dom säger om clouding?

Postad 21 februari 2011 - 21:01

Bulaan
  • Bulaan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Ok! Direkt jag ändrar "Dynamic LED" till antingen "Low" eller "Standard" är skärmen KOLSVART och jag är riktigt imponerad!

Endast när den är "Off" blir det clouding, likt bilderna i denna tråd, riktigt illa.

Men nu är bilden kalibrerad med "Dynamic LED" satt på "standard", bilden bra, färgerna rätt. och verkligen toksvart när det är svart!

Så, om ingen skriver nu att det är "fel" ändå, att bilden ska vara svart även med "Dynamic LED: off", och att det är bättre att ha den off, så är jag nu TOKNÖJD med TV:n =)

Precis samma för mig.

Märkte däremot en sak, vet inte om jag inbillar mig.

Jag beställde en monolithic fot till TVn och skulle byta , monterar bort org.foten för att märka att inte monolithic passar (hade fått fel modell). Monterar då tillbaka originalfoten och tycker att det har blivit mindre clouding?

Så ni som har TVn på originalfoten kan ju prova att släppa på skruvarna till foten och se om det blir bättre.

Postad 21 februari 2011 - 21:31

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0

Precis samma för mig.

Märkte däremot en sak, vet inte om jag inbillar mig.

Jag beställde en monolithic fot till TVn och skulle byta , monterar bort org.foten för att märka att inte monolithic passar (hade fått fel modell). Monterar då tillbaka originalfoten och tycker att det har blivit mindre clouding?

Så ni som har TVn på originalfoten kan ju prova att släppa på skruvarna till foten och se om det blir bättre.

Ok, jag har itne märkt några andra försmäringar att ha det på "standard" heller, så jag sover ltie bättre nu faktikst som nöjd med tv:n =)

Ja, de kan man ju testa, om man skulle ha dragit ihop något med gängen, att det påverkar positioneringen av LED? jag är ju en sån som alltid tar i som fan när jag skrivar (För stark ;) ) =)

Vart köpte du stället? Med varit sugen, men 2500 - 3000 SEK för ett ställ, njao..... Vi får se =)

Postad 22 februari 2011 - 17:44

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Vart köpte du stället? Med varit sugen, men 2500 - 3000 SEK för ett ställ, njao..... Vi får se =)

Det är ju extra högtalare inbyggda i stället också! Jag har ingen aning om hur mycket bättre ljudet blir men jag antar att det blir skillnad.

Postad 23 februari 2011 - 00:42

Bulaan
  • Bulaan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Det är ju extra högtalare inbyggda i stället också! Jag har ingen aning om hur mycket bättre ljudet blir men jag antar att det blir skillnad.

Jag beställde det via elgiganten, men det blev fel. Det visade sig att dom bara kan ta hem foten till NX700, eller om det var HX800 t.o.m? Så jag var tvungen att lämna tillbaka den.

Grejen med den foten var att den inte hade inbyggda högtalare? Det var tomt innanför "hålen", och inga sladdar så långt jag kunde se. Den kostade däremot fortfarande 3000:- till en 46".

Tänkte beställa rätt fot via Sonys hemsida när jag får tummen ur..

Postad 23 februari 2011 - 08:35

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0

Jo det ska bli mycket bättre, sitter en subwoofer i bakkant, sen några fullrange i, den kodar till och emd av DD och DTS från digitalt och omvandlar till någon Psydo-surround.

Men grejen är väl att för mig blir det ju just bara ett ställ, för även om det är bättre högtalare än i TV:n, så är ju setupen jag redan har runt i kring tio resor bättre.

Jag beställde det via elgiganten, men det blev fel. Det visade sig att dom bara kan ta hem foten till NX700, eller om det var HX800 t.o.m? Så jag var tvungen att lämna tillbaka den.

Grejen med den foten var att den inte hade inbyggda högtalare? Det var tomt innanför "hålen", och inga sladdar så långt jag kunde se. Den kostade däremot fortfarande 3000:- till en 46".

Tänkte beställa rätt fot via Sonys hemsida när jag får tummen ur..

Då var det till NX700, den nya foten till 710-serien har högtalare. Personligen skulle jag vilja kunna välja, vill ha foten, men vill inte pröjsa för högtalarna som jag inte har användning för

Redigerat av Unregistered40880, 23 februari 2011 - 08:35.

Postad 24 februari 2011 - 00:18

Bulaan
  • Bulaan
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Då var det till NX700, den nya foten till 710-serien har högtalare. Personligen skulle jag vilja kunna välja, vill ha foten, men vill inte pröjsa för högtalarna som jag inte har användning för

Ja, ett alternativ hade varit bra då jag heller inte behöver högtalare.
Men saken var ju den, att stället jag fick med mig hem inte hade högtalare men kostade ändå lika mycket, vilket jag tycker var konstigt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.