Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audeze lcd-2

562 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audeze LCD-2 Over-ear (Hörlurar) 9 9.222222 (8) 13 690:-
1 relaterade trådar

Postad 19 February 2011 - 04:22

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0

Du får berätta mer om hur kabeln låter när du får den oqvist. Lite nyfiken om den nya kabeln kan locka fram lite mer luft i toppen. Det är det enda jag saknar i LCD-2 om man jämför med lurar som Stax och AKG-K1000.

Will do. Du kan ju testa silver annars men jag skulle inte påstå att min SD 3 åtgärdat ljudbildsproblemet LCD-2n har IMO. Spenderat en massa tid med klassisk musik senast och det är alldeles uppenbart att LCD-2ns presentation är alldeles för tvådimensionell höger och vänster. Har haft många hundra timmar att spela in mina öron på LCD-2n vid det här laget.

Jag testade lite klassisk dsp på min Yamaha receiver... "Hall of Vienna" och "Hall of Munich" om någon här sitter på någon dylik. Det hjälpte helt klart med center fill och få en mer homogen ljudbild. Dock tappade jag tryck i ljudet jämfört med pure direkt läget och fortfarande inte i klass med DX 1000 som jag totalt snöat in på igen nu på sistone.

Jag tror inte på något magiskt resultat med kablage. Är nog effektivare att i stället köra med en bättre hårdvaruequalizer. Har en DEQ2496 som jag inte riktigt lärt mig använda än då den är sjukt komplicerad.
LCD-2ns och andra magneplanars ljudbildsproblem ligger nog mycket i konstruktionen dock skulle jag tippa. Magneter som ligger i vägen för ljudvågorna och svårt får drivarna rätt vinklade mot öronen när de är så pass stora månne?

Majoriteten av mina dynamiska hörlurar skapar en bättre och mer trovärdig ljudbild än LCD-2n även om de alla ljudkvalitetsmässigt låter sämre ;)

Postad 19 February 2011 - 20:01

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Håller med att det låter lite tvåkanal över LCD-2, men det stör mig inte så mycket. Nu har jag inte lyssnat lika mycket på LCD-2 som dig oqvist och har inte hunnit störa mig på ljudbildsproblemet. Däremot tycker jag att de är lite för mörka i klangen och hoppas att den nya kabeln fixar detta. Måste annars säga att LCD-2 är en underbar lur med ett magiskt mellanregister som endast elektrostater kan matcha. Basåtergivningen är nog det bästa jag hört i en lur. Ingen lur är perfekt och därför är det kul att ha flera lurar med olika egenskaper att lyssna på, pryltokig som man är :)

Postad 19 February 2011 - 21:40

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Låter som vi har samma LCD-2 :)... Angående ljudbilden så är det just det jag upplever förbättras främst med inbränning generellt. Psykoakustisk inbränning med hörlurarna på huvudet alltså. I stort sett alla hörlurar jag testat blir bättre på den biten ju mer jag använder dem.

Fungerar som med stereo3D misstänker jag. Du kan träna din hjärna att hantera mer och mer stereoseparation ju mer du tittar på stereoskopiskt material.

SD 3 kabeln gör definitivt LCD-2n något ljusare i klangen så den biten kan definitivt finslipas med kablage. Små men absolut hörbara skillnader. Vad jag hoppas med kopparkabeln är att få tillbaks än lite mer värme som komplement. Bästa vore ju om den kunde ersätta SD 3 kabeln så man går med vinst. Vet inte hur lätt det är att sälja ljudkablar visserligen.

Postad 20 February 2011 - 16:49

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Oqvist

Du verkar ha lyssnat massor av olika lurar och jag undrar om du kanske kunde göra en jämförelse mellan Lcd2 och hd-800? Vad är det som är den stora skillnaden mellan dem 2?

Jag äger nu ett par hd650 och är sugen på en uppgradering och var inne på ett par HD800, men jag har inte hittat någonstans att provlyssna dem. och sedan såg jag i tråden att lcd2 verkar vara ett ypperligt alternativ även borta på HeadFi verkar dem lyfta lcd2 lurarna över HD800. Så jag hoppas du kanske kan ge lite feedback ;)

Postad 20 February 2011 - 22:04

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Finns ett par här som nog har lyssnat på bra många fler än en själv!

HD 800 har jag inte hört tyvärr av samma anledning som dig. Misstänker att LCD-2n ligger närmare HD 650n i tonbalans om man går vad som skrivs om dem. Du hör aldrig någonsin någon klaga över att LCD-2n är "bright" eller saknar tyngd i basen ex som sker konstant med HD 800 luren.

Hd 650n har man ägt ett tag men aldrig fastnat för. Inte gjort någon A-B lyssning å jag inte ägt dem samtidigt och med samma system. Första gången jag lyssnade på LCD-2n så påmindes jag helt klart om HD 650ns sibilansfria diskant med LCD-2n.

HE-6 kan också vara värt att kolla upp som magneplanar alternativ. Verkar tilltala HD 800 fans lite bättre har jag märkt och även tilltala LCD-2 fans. Kräver mer strömstark förstärkare påstås det.

Postad 20 February 2011 - 23:54

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Nu var det inte jag som fick frågan av fatzer ang. HD-650 kontra HD-800 men jag har haft HD-650 tidigare och äger HD-800 i nuläget. HD-650 upplevde jag som en mycket korrekt men tråkig lur. Blev aldrig riktigt vän med den. Köpte HD-650 eftersom de hade fått bra i tester, men tyvärr tyckte jag att mina Sony CD3000 lät mycket roligare och därför såldes HD-650 vidare. HD-800 är däremot i en helt annan klass. Upplösning, renhet och ljudbild är i toppklass och enda kritiken är att de är lite för ljusa i klangen. Byte av originalkabeln till Cardas hjälpte till att få klangen lite mörkare, en bra uppgradering. Jämför man HD-800 mot Audeze LCD-2 så föredrar jag den senare. Vill inte säga att alla skulle tycka bättre om LCD-2. HD-800 är nog mer analytiskt medans LCD-2 låter mer organiskt, som att jämföra transistorer mot rör! HD-800 krävde 300 timmars inspelningtid innan de lät riktigt bra. Jämförde faktiskt två par HD-800, ett par som spelat 30 timmar (mina) mot ett par som gått 300 timmar. Skillnaden var markant, man kunde tro att det var olika modeller i samma serie där den som gått längst var en dyrare variant. Gjorde om lyssningstesten efter att mina HD-800 fått spela i 300 timmar och då gick det inte att skilja på lurarna! Vet inte om du (fatzer) blir klokare efter min beskrivning. Tror nog att du skulle bli nöjd med både Audeze LCD-2 och HD-800 som uppgradering från HD-650. Lyssna även till Denon AH-5000 - 7000 som många HD-650 ägare bytt till!

Postad 21 February 2011 - 06:34

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Okej!

Tack grabbar för svaren!

Ja lite klokare blev jag ju allt! Men innan man bestämmer sig skulle man ju ha fått lyssna till lurarna egentligen då det brukar vara en rätt persolig upplevelse hur man gillar en lur eller inte. Men både HD800 och LCD2 verkar ju vara bra alternativ bara smaken som avgör. Finns det något inköpsställe i umeå trakten som faktiskt kan sälja LCD2? Kanske kan vara en nackdel att man har svårt att komma över ett par LCD2 över disken utan det är en beställningsvara. HD800 känns mer som att gemeneman som har slantar över kan skaffa sådana då dem är kanske lite mera lätt tillgängliga.

Denon lurarna har jag faktiskt varit inne på också och hade tänkt att lyssna till dem innan jag slog till :)

Tack så mycket för svar!

Postad 21 February 2011 - 07:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Måste importera eller köpa begat vad det verkar för LCD-2. Och då det fortfarande är väntetid så är beg marknaden kass. Du får hemskt gärna köpa HD 800 så kan du få låna mina LCD-2s månne :)

Apropå Denons jag fann JVC DX 1000 bra mycket bättre än markl D5000 personligen men det är extra mycket tycke och smak mellan dessa färgade lurar helt klart. DX 1000 är LCD-2 på steroider som bäst med ofta näst intill magisk ljudbild ovanpå det. Isolerar en del gör de också till skillnad från denon lurarna som inte isolerade alls då de är portade.

Postad 21 February 2011 - 17:09

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Ja, det är ett ocker att bo i en mindre stad! det borde ju finnas någon butik som har allt man vill ha på hyllan, haha :)

Men jag vet inte, jag är riktigt sugen på HD800 då jag alltid ägt ett par Sennheiser, då jag som oftast tyckt att dem skrikigt byggkvalitet och känns riktigt fina. Ohört lutar det faktiskt åt 800, menar, det verkar ju vara omöjligt att lyssna på LCD2 och 800 och sedan bilda sig en uppfattning. Då jag gillar det analytiska så kanske 800 ändå faller mig bäst i smaken.

Hammer65, Hur är basen mellan båda lurarna? blir den likvärdig mellan dem och presterar lika bra där? eller måste man pilla endel för att få till någon lur? Eller presterar egentligen lurarna lika bra, och det är bara frågan vilket "sound" som faller en i smaken?

Hur är det med Audeze, om något skulle pajja finns det gott om reservdelar och en bra sån marknad? Inte för jag tror att något pajjar när man hanterar allt extremt varasamt, men kan ju vara bra att veta innan man bestämmer sig :wub:

Oqvist, ja det kan vi ju göra! bor du i umeå?

Redigerat av Unregisteredfa0001fc, 21 February 2011 - 17:13.

Postad 21 February 2011 - 18:46

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Även jag huserar i umeå, skulle ju varit kul med en gemensam träff eller dyl. kanske? Jag tror inte det finns så många hörlursnördar i dessa trakter som är aktiva här förutom oss... :) Jag skulle också mycket gärna prova både LCD2 och DX1000! Själv kan jag bidra med ATH-W1000X och AKG K701 vad det gäller större lurar samt då några portabla som tex flera in-ears från Fischer Audio där några inte säljs i svensk handel (Etnera rev2, silver bullet, enigma, omega, a'leph) och Alessandro MS-1i och ATH-es7.

Ang. HD800 och LCD2 så är det så att trots att massor med butiker har sennheiser i sortimentet så får inte alla köpa HD800 även om en kund skulle vilja betala i förväg tillochmed utan jag tror det var typ tre butiker i hela landet som får ha dom i sortiment. LCD2 är enbart import som oqvist nämnde tidigare då det fortfarande är en väldigt nischad lur och ett mycket litet företag.

Postad 21 February 2011 - 19:27

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Något ska vi nog kunna ordna. :)

Angående kundservice så har Audeze gjort ett mycket bra intryck så här långt. Dock är det som sagt liten firma så oddsen på unibet att de konkar är nog bra mycket lägre än giganten Sennheiser. Även om de har fyllda orderböcker för tillfället. Mycket pga att de producerar i snigeltakt visserligen.

LCD-2n är lite av ett DIY bygge så hyfsat enkel att pilla med själv i alla fall. Träet hade man kanske kunnat vara utan men det kanske bidrar till karaktären.

Postad 22 February 2011 - 01:28

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Verkar som att alla hörlursnördar i detta forum huserar i Umeå. T.o.m jag är uppväxt där. Kanske Umeå blir ett nytt hörlurscentrum för Sverige. Varför inte ordna en hörlursträff i Umeå så kan vi provlyssna varandras lurar?
Svar på fatzers fråga ang. basen på HD-800 kontra LCD-2. Båda lurarna låter bra i basen och går tillräckligt djupt och rent. Audeze har lite mer av fysiskt tyngd och kropp i basen och går lite djupare i lågbasen. Den bästa bas jag hört i en hörlur. HD-800 är lite tunnare och ljusare i basen (om man får säga ljusare om en basåtergivning). HD-800 är inte dålig i basen, slår mina andra lurar i det området förut Audeze och Stax. Basen upplevs aldrig överdriven eller färgad som t.ex Denons lurar kan göra. Tror nog att HD-800 kan vara en lur för dig fatzer som gillar detaljer. Den är skön att ha på huvudet i långa lyssningsperioder och andas kvalitet som de tyska bilarna gör. Har du vägarna förbi Stockholm är du välkommen på en provlyssning HD-800 kontra LCD-2, eller varför inte prova på elektrostat ljudet i Stax eller Koss ;)

Postad 22 February 2011 - 16:06

PaperConeSpeaker
  • PaperConeSpeaker
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Något ska vi nog kunna ordna. ;)

Angående kundservice så har Audeze gjort ett mycket bra intryck så här långt. Dock är det som sagt liten firma så oddsen på unibet att de konkar är nog bra mycket lägre än giganten Sennheiser. Även om de har fyllda orderböcker för tillfället. Mycket pga att de producerar i snigeltakt visserligen.

LCD-2n är lite av ett DIY bygge så hyfsat enkel att pilla med själv i alla fall. Träet hade man kanske kunnat vara utan men det kanske bidrar till karaktären.

Vad är det du har pillat med den?

Postad 22 February 2011 - 16:16

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Tack för svar Hammer65 o Oqvist!

Synd att det är så nedrans långt till Stockholm, hade nog varit mycket trevligt!

Ja efter det du skrivit Hammer65 så tror jag nog att det faktiskt mycket väl kan vara en lur som passar mig utmärkt i smaken ;)!
Men du tyckte att Cardas kabel är nästan ett måste? Iofs kan ju lugna sig lite så man inte spöar ekonomin mer än nödvändigt ;)

Postad 22 February 2011 - 20:00

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Kablar är ett sista tweak och skillnaden är för små för att göra en hörlur du ogillar till en hörlur du gillar. Om du köper kabeln för att EQ om hörluren och inte för att förbättra komfort eller looken.

Har gjort ett par försök. Första gången testade jag en "bättre koppar kabel" jämfört med standardkabeln som också var koppar. Det var ingen skillnad i ljudet och det är en Pro 900 som är hyperanalytisk och mycket detaljrik. Verkligen ormolja.

LCD-2n har jag testat koppar standardkabeln och nu silver och här är det definitivt skillnad men betydligt mindre än mellan diverse källor, förstärkare eller att använda min equalizer.

Jag skulle bara skaffa Hd 800n till att börja med personligen

Postad 22 February 2011 - 22:49

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Håller med oqvist att börja med att bara införskaffa HD-800:an. Gillar du (fatzer) luren kan du kanske fundera på en bättre kabel. Originalkabeln till HD-800 är silverpläterad mot Cardas som är en ren kopparkabel. Silver brukar låta lite ljusare och så upplevdes originalkabeln. Alla har olika smak och säkert finns det de som gillar "silverljudet" bättre än koppar. Jag har haft turen att ha en hifi kompis med samma lurintresse och vi har samtidigt med korta mellanrum införskaffat både HD-800 och LCD-2'n. Därför har vi haft möjligheten att direkt jämföra lurarna, standard mot uppgraderad kabel, oinkörd mot inkörd, o.s.v. Inkörning av en lur påverkar ljudet ungefär i samma grad som vad ett kabelbyte gör. HD-800 lät mer transparent samt lite mer fyllig efter treveckors spelande. Cardas kabeln gav mer kropp och fysisk närvaro åt ljudet. Lite av spretigheten i diskanten försvann och mellanregistret lyftes fram.
Sony CD3000 har alltid låtit bra på röster och det var först när HD-800 fick Cardas som jag tycker att röståtergivningen på HD-800'n är i samma klass som CD3000 eller i vissa fall bättre (renare).

Postad 23 February 2011 - 18:06

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
okej! då är jag med på noterna!:wub: japp givetvis får man börja med luren! och gillar man den inte går det troligen att sälja till någon annan, eller lämna tillbaka, det brukar ju aldrig vara omöjligt att göra det!

Tack för all feedback! jag återkommer väl i tråden när jag införskaffat! även om det kanske dröjjer litegranna :blink:!

Postad 23 February 2011 - 19:20

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Jag mailade reference audio och audio concept tror jag det var när HD 800 släpptes men de erbjöd inte öppet köp! Men det kanske är annorlunda om man springer in i butiken och frågar. Kolla upp det innan i alla fall! Officiellt är det obruten förpackning som gäller.

PaperConeSpeaker har inte pillat någonting alls med mina LCD-2. Mina nerver pallar inte att trasha så pass dyra lurar :wub:

Redigerat av oqvist, 23 February 2011 - 19:21.

Postad 23 February 2011 - 20:21

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Japp! jag hade faktiskt tänkt att springa in på RC ljud och bild här i umeå och höra med dem imorrn vad som gäller =) har redan varit in och fråga om dem kunde få tag på lurarna och det var inte några problem! så det är ju kanon!

Tror ingens nerver pallar leka runt i 10k lurar om det inte är absolut nödvändigt!

Postad 23 February 2011 - 21:39

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Både Audio Concept och Referens Audio har bra lyssningsmöjligheter när det gäller att prova lurar/lurförstärkare. Tror att man kan få öppet köp om man köper lurarna i butik. Glömde att fråga om just det när jag köpte mina HD-800 på Audio Concept. Jag gillade HD-800 så bra att det inte var snack om att lämna tillbaks dem, blev redan imponerad när jag provlyssnade dem i butiken. Var på en hörlursträff som Audio Concept anordnade för något år sen. Det var där som jag fick höra HD-800 med andra kablar första gången och tanken föddes att byta ut kabeln. Fick även höra på Sennheiser Orpheus samt Stax Omega och det är en ljudupplevelse man inte glömmer i första taget :wub:

Postad 23 February 2011 - 21:56

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0

Japp! jag hade faktiskt tänkt att springa in på RC ljud och bild här i umeå och höra med dem imorrn vad som gäller =) har redan varit in och fråga om dem kunde få tag på lurarna och det var inte några problem! så det är ju kanon!

Tror ingens nerver pallar leka runt i 10k lurar om det inte är absolut nödvändigt!

Sysslar RC Ljud & Bild med dylika lurar det var nyheter. Kommer de ta in i lager eller är det beställningsvara? Har inte varit därinne på år och dar har de några lyssningsstationer på plats?

Postad 24 February 2011 - 06:28

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Dem är återförsäljare av Sennheiser och därför kunde dem få hem hörlurarna, de kommer nog inte att ta hem på lager då som han stig uttryckte sig "Det är ju lite speciella lurar" så det är nog inget som dem säljer dagligen direkt :rolleyes:. Och vad det gäller lyssning så vet jag inte faktiskt, tror att man måste köpa dem och sedan lämna tillbaka och gör den typen av deal. Då dem bara har kvar en liten verksamhet typ 1 anställd och är i en liten lokal på formvägen så tror jag dem inte vill bara ha High-End på hyllan. Fast det är värt att gå in och göra ett besök! dem står ju gärna länge och snackar prylar :D

Postad 01 March 2011 - 15:40

ak3r
  • ak3r
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Present idag :P

Säger bara ett ord: Fantastiskt

Lyssnar på lite låtar jag brukar lyssna på, det låter faktiskt som "nya". Man hör saker man inte hört förut :(
Tack oqvist!!

PS: Tror inte jag fick de nya kablarna.. Fick med "gummi" på hela kabeln som den nya ska ha, men ändarna (6,5mm och XLR) ser inte ut som de gör på bilderna. Sen så gick det att beställa ett par nya på hemsidan för 10$ så får se vad det säger..

Redigerat av ak3r, 01 March 2011 - 16:36.

Postad 01 March 2011 - 17:06

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Kul du blev nöjd :( Du måste ha hamnat precis vid brytpunkten. De ändrade mycket riktigt till gummi först och sedan den nya kabeln. 10$ för en till kabel är ju inte mycket pengar dock. Har du en högtalarförstärkare kan du ju testa dissekera en och testa köra genom högtalarförstärkare.

Antar att du fått de nya öronkuddarna i alla fall?. De gamla var ofta rejält ojämna i tjocklek. Den nya kabeln fick jag hem idag men LCD-2n är i tryggt förvar hos Mr Ninja. Konstruktionen gillar jag mycket smidig. Påminner om Silver Dragon 3 kabeln förutom att den inte har blytung furutech phono kontakt då. Plastbiten i silver på den känns extremt billig dock. Ungefär samma som brukar sitta på riddare på Lego borgar lol Hade nog föredragit standard neutrick kontakten.

Postad 01 March 2011 - 17:29

ak3r
  • ak3r
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Okej, då måste jag få dem nya snart då! Hehe lär nog testa det :(

Tycker öronkuddarna är jämna och fina, så ja jag måste ha fått dem!

Postad 01 March 2011 - 17:32

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Ak3r är det LCD-2 som vi talar om? =)

Postad 01 March 2011 - 17:35

ak3r
  • ak3r
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Ak3r är det LCD-2 som vi talar om? =)

Jajjamensan :(

Postad 01 March 2011 - 18:21

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Nice! Kul att du vart nöjd! Hur länge väntade du på dem?

Postad 01 March 2011 - 18:30

ak3r
  • ak3r
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Köpte dem av en på headfi.org några veckor gamla bara. Skickade min pre order till audeze 15 januari och har inte fått något svar än!

Postad 01 March 2011 - 22:46

ak3r
  • ak3r
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Sitter faktiskt och lyssnar på lcd-2 nu på min galaxy S med voodoo headphone mod (så man kan använda chippet fullt ut)
Låter inte allt för dåligt, bättre än vad jag trodde:)

Kör med nuforce HDP annars, funderar på att köpa schiit Lyr om den får bra recensioner på headfi!

Redigerat av ak3r, 02 March 2011 - 21:46.

Postad 02 March 2011 - 19:03

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
nu har även jag lyssnat ett par kvällar på lcd-2 (tack oqvist för lånet!) och måste erkänna att jag blivit såpass imponerad att preorder är lagd :blink:

med min strömstarka Heed Canamp har den både en snabbhet och samtidigt en nästan organisk klang som är svår att beskriva, dom låter så annorlunda än någon annan lur jag har hört. Både otroligt detaljerad, men ändå aldrig vass eller ansträngande. Imponerade attack i lågbasen, riktigt djupt ner, utan att ta över resten av ljudbilden som annars är vanligt.

på minussidan är väl kanske storleken och vikten, men som tur är håller kuddarna måttet och klämmer inte åt någonstans utan fördelar vikten bra över mitt huvud så om man inte rör på sig så mycket märks dom knappt. Den något utstickande designen tilltalar mig så den är inget problem :P

Tror att den kommer agera perfekt komplement till mina ATH-W1000X, de är mycket olika i karaktär.

Postad 04 March 2011 - 10:26

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Grattis till inköp av lcd-2 ak3r :) Nu har jag kommit hem från semestern och provat mina lcd-2 som har varit igång för inkörning i 600 timmar. Måste säga att jag märker en en skillnad i ljudet. Låter lite mjukare och så har nivån i toppen ökat lite vilket är bra. Tyckte att de var lite mörka förut. Helt enkel nöjd med dem! Får se vad den nya uppgraderade originalkabeln ADZ-5 gör för ljudet! Provar just nu Musical Fidelity's nya hörlursförstärkare M1 HPA tillsammans med lcd-2 och de verkar matcha varandra bra. M1:an driver två lcd-2 utan problem och verkar mycket strömstark.

Postad 07 March 2011 - 18:48

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Någon som läst hörlurstestet i senaste Hifi & Musik? Audeze lcd-2 är med där. Tyvärr slagen av både HD-800 och Denon AHD-7000 :)

Postad 07 March 2011 - 19:49

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Finns det något internet bilaga man kan läsa? =) Annars kanske man måste ta och köpa tidningen så man får se!
Tänkte då man är i köpar tankar :)

Redigerat av Unregisteredfa0001fc, 07 March 2011 - 19:49.

Postad 07 March 2011 - 20:43

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0

Någon som läst hörlurstestet i senaste Hifi & Musik? Audeze lcd-2 är med där. Tyvärr slagen av både HD-800 och Denon AHD-7000 :)

Umeå Stadsbibliotek prenumenerar på tidsskriften.
Smaken är som baken. HIFI & Musik har ju alltid varit tokimpade av D7000 luren så det var väl inte så oväntat så länge de inte hävdar den är mer referens :)

Postad 07 March 2011 - 20:46

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Tror inte att det finns någon internetbilaga för Hifi & Musik. H&M verkar ha ett annat hörlursideal än vad många i detta forum har. Själv tycker jag att lcd-2 slår både HD-800 och Denon AHD-7000 när det gäller ren ljudåtergivning :)

Har du fått nya kabeln till dina lcd-2 oqvist och ev. hunnit testa den?

Postad 07 March 2011 - 22:58

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Fick hem min LCD-2 igen så fått chansen att testa ADZ5 kabeln. Med tanke på allt praktiskt så är den perfekt. Inte den smidigaste kabeln jag testat men betydligt smidigare än standardkabeln. Inga microphonics så långt jag kan se hittills. 40$ kostade det mig och det är absolut ingenting att snacka om. 80$ är standardpriset.

Dock förstår inte riktigt vad fusksilvret på kabelpluggen gör där. Kabeln är så billig jag förväntar mig inte Furutech, Swiftech. Bara en Furutech kostar 20$. Fusksilvret är av samma typ som i lego leksaker. Hederlig Neutrick eller samma kontakt utan silvret hade varit att föredra.

Ljudmässigt däremot så imponerar den direkt. Det är klara skillnader i ljudbilden jämte SD 3. Inte ännu testat med SPL mätare om utnivån ligger identiskt. LCD-2n har helt klart mer pondus med ADZ5 och känns mer neutral och homogen. Mellanregistret kommer fram lite mer jämte basen utan spår av något grus som jag upplevde med standardkabeln emellanåt. Det här är trevligt för det är just i de här regionerna LCD-2n briljerar IMO. SD 3 har jag gått med pga den något högre ljudkvaliten jämte stock även om jag ibland tyckt den låtit lite tunt. Med Ref9 verkar jag hitta bättre synergi med koppar för LCD-2n än så länge. Blir att testa Dac19 senare som har mindre "luft". Är det en speciell egenskap Audio GD Rf9 har och Ref7 också enligt utsago är det just "luft".

Postad 08 March 2011 - 09:47

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Tack oqvist för ditt referat ang. ADZ5 kabeln :) Min kompis får sin kabel idag så det ska bli kul att få höra skillnaden. Tyvärr får jag vänta någon vecka till innan min kabel anländer :) Passade samtidigt på att beställa transportväskan i plast till lcd-2. Gedigen väska att frakta lurarna i :)

Redigerat av hammer65, 08 March 2011 - 09:47.

Postad 08 March 2011 - 09:54

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Ah så de skeppar internationellt nu. Hur mycket gick frakten på?

Postad 08 March 2011 - 10:36

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Kabeln gick på $40 plus frakt $12
Travel Case gick på $75 plus frakt $18

Postad 08 March 2011 - 21:36

PaperConeSpeaker
  • PaperConeSpeaker
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har just fått hem en gammal klassiker, den första magneplanarhörluren, ID1 från 1972 :)
Det är roligt att jämföra LCD-2 med vad dom gjorde för 40 år sedan.

Postad bild

För övrigt har Hi-Fi och Musik en historia av att inte gilla mangneplanar-hörlurar. Dom tyckte bättre om Sennheiser Unipolar än Yamaha YH-1000.

Postad 09 March 2011 - 09:26

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Kul att du fått tag på vintagelurar PaperConeSpeaker :) Gärna en liten recension om hur de stod sig mot LCD-2! Själv har jag testat ADZ5 kabeln till LCD-2 och jag upplevde liknande förbättringar som oqvist gjorde. Lite renare och tydligare. Finkornigare med mer pondus i ljudet. Kabeln är lättare och mer flexibel och så finns inget spår av mikrofoni som jag hade i den gamla kabeln. Bra och billig uppgradering :)

Postad 09 March 2011 - 16:52

ak3r
  • ak3r
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Nu när "new toy" syndromet har lagt sig så får jag det här intrycket av dem:
Allt är j*vligt bra utom ljudbilden.

Vet faktiskt inte om jag ska ha kvar dem eller inte. Kommer på mig själv att jag hellre sitter och lyssnar på musik genom högtalare (Monitor audio silver rx serien) än genom hörlurarna. Rekommenderar dem verkligen men känner att kanske inte hörlurar är det som passar mig. Ska vänta på nya kabeln och se vad den bidrar med iaf =)

EDIT: Lyssnat på LCD-2 nu i 5 timmar. Blir nog att behålla dem ändå.
Binauralmusik + LCD-2 = Sant :) , Fanns ganska mycket på spotify (Använder Foobar2000+WASAPI med bara FLAC annars)
Ska nog uppgradera lite i förstärkeriet ist. Tänkte Schiit Lyr och använda HDP som dac så länge. Få se hur det låter =)

Redigerat av ak3r, 09 March 2011 - 23:17.

Postad 09 March 2011 - 20:21

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Ljudbilden är bättre med högtalare för musik som är mixade för dem. Vilket är 99,9 % av all musik därute. Annars så måste du leta inspelningar som är gjorda med så kallade dumhuvuden :o. Binaural kan du söka efter.

Sedan finns det visserligen många hörlurar som är bättre än LCD-2 på just den här biten också men ska du leta efter hörlurar med bättre ljudbild än väl fungerande högtalare så är det nog kört. K1000 ska vara bra enligt utsago. Med tanke på konstruktionen så borde den ju komma nära :)

Läst senaste Hifi & Musik nu. Det var en imponerande samling hörlurar de lyckats skrapa ihop. Saknade JVC DX 1000 annars fick de med i stort sett alla flaggskepp. W5000 hade jag inte väntat mig att få se. Finns väl dyrare Grado modeller förvisso.

Udda att ED 8 i recensionen lät lika bra som D7000 men fick en 7 i stället för 10a i slutbetyget på den punkten? Sedan förstod jag inte riktigt hur de fått fram jämförelsetabellerna jämte HD 650n? Liknande ingenting av de grafer jag sett tidigare. Hade inte riktigt väntat mig att LCD-2n skulle differentiera mest av hela högen heller från 650n.

Sedan var det lite speciellt att de berättade hur man kunde tweaka ljudet på HD 800 med kablar och förstärkare etc som om det vore en unik egenskap för HD 800n. Det var uppenbarligen referensluren som det lät som. Trevlig läsning helt klart.

Postad 09 March 2011 - 22:11

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Jag antar att vi ska vara glada att det iaf visas upp och recenseras topp-hörlurar i svensk pappersmedia, men jag håller med om att det är flertalet områden som testet känns lite konstigt. Graferna såg helt klart annorlunda ut än de jag sett tidigare också. Sen är det ju också så att en hörlur med en till synes helt neutral frekvensåtergivning skulle inte uppfattas som neutral av det mänskliga örat pga en mängd olika faktorer, så jag brukar ändå ta graferna med en nypa salt.

Hade varit kul om de tagit steget fullt ut och även haft med absoluta high-end modeller som tex något från Stax, samt kanske en separat sektion om de olika hörlursförstärkarna, gärna med fler modeller. Det finns ju som bekant nästan hur många olika tillverkare som helst nu på den fronten :)

Postad 10 March 2011 - 09:46

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Hifi & Musik har utgått från HD650 frekvenskurva och satt den som ett rakt streck. Därför kommer alla lurar som har en frekvenskurva som skiljer sig från HD-650:ans att visas som ojämna kurvor. Helt missvisande. Tycker att de borde ha presenterat den riktiga frekvensgången för varje hörlur och inte frekvensskillnaden från HD-650 :o
Det finns inget som säger att HD-650 är idealet för en hörlur eller för den skull Denon AH-D7000. Tycker som msninja att de borde ha med elektrostatlurar som Stax och Koss i testen. Elektrostaterna har vissa områden som de är oslagbara i. Jag har ju både Stax, Audeze och HD-800 (med Cardas kabel) i min lursamling och tycker att de presterar i den ordningen med Stax som den bästa av de tre :)

Postad 14 March 2011 - 16:40

PaperConeSpeaker
  • PaperConeSpeaker
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tvärr var ID1 lite sönder... jag återkommer med jämförelse med LCD2 om jag kan få den att fungera som den ska. LCD2 har redan ett försprång, så ID1 måste vara på topp för jämförelsen...
För övrigt går det rykten om att ytterligare en tillverkare jobbar på en magneplanarhörlur. Det ska bli spännande att se var det slutar (förhoppningsvis inte med samma ständiga försening som drabbat transmission audio och deras ribbon-lur.)

Redigerat av PaperConeSpeaker, 14 March 2011 - 16:43.

Postad 14 March 2011 - 16:41

ak3r
  • ak3r
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Fick nya kabeln idag, men den ser exakt ut som dem "gamla" jag har. Kanske var nya ändå som var på, men tycker att det inte skulle ha gått att beställa.. Men men, jag är inte bitter =)

Postad 14 March 2011 - 16:44

PaperConeSpeaker
  • PaperConeSpeaker
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Fick nya kabeln idag, men den ser exakt ut som dem "gamla" jag har. Kanske var nya ändå som var på, men tycker att det inte skulle ha gått att beställa.. Men men, jag är inte bitter =)

Jag har istället två varianter av den första kabeln.
Har du en bild på din sladd?

Postad 14 March 2011 - 16:47

ak3r
  • ak3r
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag har istället två varianter av den första kabeln.
Har du en bild på din sladd?

Har en bild i mitt galleri. Ser kabeln någorlunda där iaf =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.