iPhone 4S
1754 svar till detta ämne
Postad 17 February 2011 - 11:17
elf
-
elf
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Spotify köper du ju dessutom inte i mobilen, utan på nätet, eller via koder i butik.
Det är ju precis det som inte kommer att funka framöver. Äpplet vill ha 30% på appförsäljning, på "in-app purchases" och prenumerationer som behövs i en app, även om appen som sådan är gratis. Att släppa en gratisapp och ta betalt för innehåll utan att mata Apple med 30% kommer inte tillåtas.
Redigerat av elf, 17 February 2011 - 11:20.
Postad 17 February 2011 - 11:25
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Oj, postade fel.
Edit: det är väl ingen nyhet att Apple är giriga, låser in sina användare etc.. hoppas det blir deras fall en dag men angående Spotify och andra betaltjänster gäller det enbart nyregistreringar via appen.
Redigerat av Chippe, 17 February 2011 - 11:29.
Postad 17 February 2011 - 11:27
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Men det är bara nya kunder som köper spotify genom iPhone som apple kommer kräva 30% av, alltså om man köper det på spotifys hemsida så tar apple inte 30% utan det är bara när det är ny kunder som skaffar spotify i iPhonen.
Postad 17 February 2011 - 11:29
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Men det är bara nya kunder som köper spotify genom iPhone som apple kommer kräva 30% av, alltså om man köper det på spotifys hemsida så tar apple inte 30% utan det är bara när det är ny kunder som skaffar spotify i iPhonen.
Går det ens?
Postad 17 February 2011 - 11:31
elf
-
elf
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Edit: Borttaget, svarade i fel meddelande
Redigerat av elf, 17 February 2011 - 11:32.
Postad 17 February 2011 - 11:31
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Oj, postade fel.
Edit: det är väl ingen nyhet att Apple är giriga, låser in sina användare etc.. hoppas det blir deras fall en dag men angående Spotify och andra betaltjänster gäller det enbart nyregistreringar via appen.
På vilket sätt är de giriga? 30% för att få sina appar testade, publicerade + ett smidigt billingsystem som tar hand om alla köp åt dig är knappast dyrt. Försök distribuera din app själv ngnannanstans så ska du se att det snarare blir dyrare och en jäkla massa jobb.
Redigerat av Unregistereddc471864, 17 February 2011 - 11:32.
Postad 17 February 2011 - 11:32
Orbitaliztic
-
Orbitaliztic
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Ja, de kommer bli tvugna att länka till app-store för att köpa prenumeration via appen. Läs http://computerswede...lar-mot-spotify
Postad 17 February 2011 - 11:32
elf
-
elf
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Källa? Rätt säker på att detta gäller alla kunder, nya som befintliga.
Redigerat av elf, 17 February 2011 - 11:34.
Postad 17 February 2011 - 11:40
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Går det ens?
Det tror jag, vad jag läste på IDG så skulle det funka. Nu så länkar ju spotify från sin APP till deras egna hemsida där man kan betala för spotify. Men med de nya reglerna så skall man inte få länka till sin egen sida, utan man måste betala i app-store(Något sånt). Det tror jag, vad jag läste på IDG så skulle det funka.
Nu så länkar ju spotify från sin APP till deras egna hemsida där man kan betala för spotify. Men med de nya reglerna så skall man inte få länka till sin egen sida, utan man måste betala i app-store(Något sånt).
– Vår filosofi är enkel – när Apple för in nya prenumeranter till appen, får Apple 30 procent av intäkterna. När förläggare tar in nya eller redan existerande prenumeranter får de hela intäkten, säger Steve Jobs i ett pressmeddelande. http://www.idg.se/2....lar-mot-spotify
Postad 17 February 2011 - 11:45
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
På vilket sätt är de giriga? 30% för att få sina appar testade, publicerade + ett smidigt billingsystem som tar hand om alla köp åt dig är knappast dyrt. Försök distribuera din app själv ngnannanstans så ska du se att det snarare blir dyrare och en jäkla massa jobb.
Var det den kopplingen du kunde göra? Fast du påstår ju även att iPhone knappt kan förbättras eftersom den redan är perfekt ;-) I'm happy for you.
Postad 17 February 2011 - 11:48
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Spotify får helt enkelt tabort registreringsfunktionen i appen och be kunden registrera sig på hemsidan. Blir lite mer jobb för användaren men Spotify får behålla 100%.
Postad 17 February 2011 - 12:20
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
OT
Apple börjar bli väldigt giriga, från och med 30 juni så kommer Apple att kräva 30% i provision från alla prenumerationen som säljs i från olika apps. T.ex om du köper en tidning i din iPad eller en videoklipp, musik från någon annan tjänst. Här i sverige har vi inte så mycket värdiga grejer som vi kan köpa inom appsen.. t.ex som de har i USA med Hulu, netflix osv. Hur som helst blir konsekvenserna att dessa aktörer kommer att lämna platformen eller så kommer priserna att öka för oss konsumenter. I vilket fall som helst tycker jag att Apple börjar visa en dålig sida av sig själva :/ även om det inte drabbar oss i sverige så mycket.
Edit: Förresten... vi har ju Spotify i Sverige, det innebär att apple kommer att kräva ca 30kr i provision från Spotify, om spotify inte vill gå i förlust eller minska på sina intäkter så måste de öka priset till 130kr för oss konsumenter. Surt.
Kanske inte så konstigt att apple vill ha del av tex abbonemangskostnader från innehållsleverantörer som tex spotify, spotify slår ju direkt mot deras egen kassa. Itunes lär ju få minskad försäljning ju fler som skaffar spotify, för 99kr får man ju inte mer än 10-15 låtar (vet inte vad en låt kostar på itunes) för samma kostnad får du 1000-tals låtar i en hel månad. Så helt klart förlorar apple pengar på att användarna kör spotify i dagsläget.
Postad 17 February 2011 - 12:22
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Men varför skulle Apple har pengar av ett annat företag? Om apple är rädda för spotify så får de ju komma med en liknande tjänst.
Min åsikt.
Postad 17 February 2011 - 12:24
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Google verkar säga "suck it Apple"? http://www.tgdaily.c...ription-serviceMer rimligt pris måste jag säga även om dom säkert också hade velat köra 30 %...
Postad 17 February 2011 - 12:28
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Men varför skulle Apple har pengar av ett annat företag? Om apple är rädda för spotify så får de ju komma med en liknande tjänst.
Min åsikt.
Det lär de göra också med tiden men det är inte helt enkelt att få med alla skivbolagen på det. De tjänar mer på försäljning. Var det den kopplingen du kunde göra? Fast du påstår ju även att iPhone knappt kan förbättras eftersom den redan är perfekt ;-)
I'm happy for you.
Det är frivilligt att använda Apples produkter. Gillar man inte sättet Apple jobbar på så får man köpa en annan produkt
Postad 17 February 2011 - 12:28
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Det lär de göra också med tiden men det är inte helt enkelt att få med alla skivbolagen på det. De tjänar mer på försäljning.
Ja, men då får de ju skylla sig själv. Varför skall de gotta sig i andras pengar bara för att de inte har en egen tjänst som är liknande?
Postad 17 February 2011 - 12:30
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Ja, men då får de ju skylla sig själv. Varför skall de gotta sig i andras pengar bara för att de inte har en egen tjänst som är liknande?
För att det finns folk som betalar för deras grejer. Annars hade inte en Macbook kostat 20k t.ex., men eftersom många gladeligen betalar så finns det väl knappast någon anledning att sänka priserna? Det hade inte jag gjort iaf! Då ogillar jag ändå Apple.
Postad 17 February 2011 - 12:34
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Apple tvingar inte spotify att sälja sin produkt på app store. Det är frivilligt. Gillar de inte vilkoren så får de väl sälja spotify på annat sätt.
Postad 17 February 2011 - 12:49
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Apple tvingar inte spotify att sälja sin produkt på app store. Det är frivilligt. Gillar de inte vilkoren så får de väl sälja spotify på annat sätt.
Samtidigt inser säkert apple att det kommer att vara en dealbraker för många, om inte spotify finns så kommer de att köpa en annan telefon, eller jailbreaka och få in spotify på annat håll. Och detta behöver inte vara ett litet problem nu när spotify lanseras i tex usa.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 17 February 2011 - 12:49.
Postad 17 February 2011 - 13:57
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
För att det finns folk som betalar för deras grejer. Annars hade inte en Macbook kostat 20k t.ex., men eftersom många gladeligen betalar så finns det väl knappast någon anledning att sänka priserna? Det hade inte jag gjort iaf! Då ogillar jag ändå Apple.
Det är ju inte riktigt vad det handlar om.... Apple tvingar inte spotify att sälja sin produkt på app store. Det är frivilligt. Gillar de inte vilkoren så får de väl sälja spotify på annat sätt.
Nä, de tvingar inte spotify, men tycker det är fult att bara ändra reglerna sådär. Tror Apple kommer att förlora mer än vad de tjänar om de gör som det sägs. Jag kommer INTE köpa en iPhone till sommaren, är riktigt besviken på Apple nu. Ingen ny dator skall heller införskaffas.
Postad 17 February 2011 - 14:31
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Det är ju inte riktigt vad det handlar om....
Nä, de tvingar inte spotify, men tycker det är fult att bara ändra reglerna sådär. Tror Apple kommer att förlora mer än vad de tjänar om de gör som det sägs. Jag kommer INTE köpa en iPhone till sommaren, är riktigt besviken på Apple nu. Ingen ny dator skall heller införskaffas.
Klart det är, Apple hade inte kört med såna här metoder om inte folk köpte deras produkter no matter what. Då kan man köra 30% av kostnaden rakt ner i egen ficka och censurera hur man vill utan att folk flyr tjänsten. Det är faktiskt inte många som gör som dig och röstar med plånboken, hatten av för det. De gör det för att de kan, och jag hade gjort precis samma sak om jag hade möjlighet eftersom man tjänar grova pengar på det.
Redigerat av Kamui, 17 February 2011 - 14:31.
Postad 17 February 2011 - 14:38
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Klart det är, Apple hade inte kört med såna här metoder om inte folk köpte deras produkter no matter what. Då kan man köra 30% av kostnaden rakt ner i egen ficka och censurera hur man vill utan att folk flyr tjänsten. Det är faktiskt inte många som gör som dig och röstar med plånboken, hatten av för det. De gör det för att de kan, och jag hade gjort precis samma sak om jag hade möjlighet eftersom man tjänar grova pengar på det.
Nä, men om innehållsleverantörena flyr apple för de inte vill betala till apple så kommer fler att överge formatet av den anledningen. Jag kommer tex inte att köpa en telefon som inte har spotify igen. Men nu börjar den här tråden att hamna rejält OT .
Postad 17 February 2011 - 15:03
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Japp, vi släpper det sidospåret!
Postad 17 February 2011 - 15:12
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Spotify finns inte i USA som är Apples största marknad. Apple skiter fullständigt i Spotify.
Det är spotify som blir förloraren om de itne vill ha sin app i app store. Inte Apple.
Redigerat av Unregistereddc471864, 17 February 2011 - 15:14.
Postad 17 February 2011 - 15:12
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Lite OT ja, kanske någon skulle starta en ny tråd till det kanske?
Postad 17 February 2011 - 15:30
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Spotify finns inte i USA som är Apples största marknad. Apple skiter fullständigt i Spotify. Det är spotify som blir förloraren om de itne vill ha sin app i app store. Inte Apple.
Bara för att rätt ska vara rätt Spotify nära usalanseringMen för att återgå till topic Ett nytt förbättrat gränssnitt med möjlighet till widgets och att få upp meddelande och väder direkt på homescreen skulle vara en klar förbättring. När iphone dök upp så var man ganska nyskapande, men nu ifrånsprungna av anda os, viss förnyelse måste ske med tiden om det ska vara upp to date.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 17 February 2011 - 15:35.
Postad 17 February 2011 - 15:41
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jepp. Jag är övertygad om att det kommer hända saker på lockscreen i nästa version av IOS. Notifieringar, kalender osv. Med tanke på att apple var först med widgets på datorer så är det lite konstigt att de är sist på telefoner 
Kan iofs inte påstå att jag saknar det. Använder aldrig widgets på datorn så jag behöver inte det på telefonen heller.
Redigerat av Unregistereddc471864, 17 February 2011 - 15:48.
Postad 17 February 2011 - 15:51
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Det har du rätt i men de agerar inte särskilt snyggt.
Postad 17 February 2011 - 15:59
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Tror inte Apple har ngt val. Vad händer om alla helt plötsligt ger bort sina appar gratis i app store och sen för att använda dem så måste du betala på deras websida eller liknande. Då får Apple inte en krona betalt.
Det är ju egentligen Spotify som är de giriga i det här fallet. De har ju släppt sin app gratis för att de inte vill betala för sig
Redigerat av Unregistereddc471864, 17 February 2011 - 16:01.
Postad 17 February 2011 - 17:59
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Först av allt så skulle inte iPhone vara där den är idag, utan dom olika Apparna på appstore. Det är apparna som gör att telefonen inte föråldras och det är apparna som underhåller och övertygar oss att ha kvar telefonen. Så man kan inte direkt påstå att det är bara Apple som gör en tjänst åt utvecklarna med sitt appstore. Jag menar gå bara in på Apple hemsida.. de marknadsför ju sin produkt genom att säga att det finns en app för allting.
Så att Apple är giriga är ju ingen snack om saken. Jag menar inte att de inte ska ta betalt.. men att 30% är lite väl för mycket.
Om vi ser på spotify så lär det vara skyhöga licens kostnader för låtarna, och det är flera som delar på den kakan... att apple som "bara" erbjuder en platform för att sälja produkten ska tjäna 1/3 är ju inte direkt rimligt. Det Apple gör är att utnyttja sin maktposition, nu har de vuxit till rejält för att sätta spelreglerna hur de vill.
Vill tillägga att jag har haft alla iPhone som släppts och jag har en iPad och Macbook, jag har inte spotify premium. Så för mig kommer det här inte påverka något.
Edit: Vet att inlägget är OT... låt oss återgå till ämnet  .
Redigerat av Unregistered1232, 17 February 2011 - 18:06.
Postad 17 February 2011 - 18:15
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
iOS 5 kommer troligtvis göra sig mindre beroende av Google maps och köra på sin egen "karta" där man nu kommer få möjlighet till röst "turn-by-turn navigation" skrivs det. Denna rykte har gått runt sedan Apple köpte upp ett företag som heter "Place base" som sysslar med just kartor.
Redigerat av Unregistered1232, 17 February 2011 - 18:18.
Postad 17 February 2011 - 18:23
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Nackdelen med ett låst system är ju att apple faktiskt kan göra som de vill, på tex androidplattformen så behöver inte en programerare ens lägga ut appen på market för att folk ska kunna använda den, inget hindrar att man laddar den från leverantören direkt till telefonen eller till en dator och installerar därifrån.
Och att apple kommer att släppa sin kontroll och sina låsningar är inte troligt. Fördelen med apples system är att de inte släpper ut dåliga appar på sin market, allt är kontrollerat och godkänt.
Om apple börjar ta betalt av innehålsleverantörer så berör ju det inte bara spotify utan även nyhetsprenumerationer och annat som har abb-kostnad, de flesta kanske inte använder så många sånna tjänster idag, men chansen finns ju att tjänsterna ökar. väntar på att det ska släppas nån filmtjänst direkt avsedd för mobiler och surfplattor  och det lär ju inte bli gratis det heller.
Som nån ovan skrev att det är spotify som är snikna för de släpper sin app gratis på appstore, hur skulle de annars göra, verkar vansinnigt att ta betalt för en app som man inte kan använda utan att betala för ett abb. Apple kan inte heller bevisa att man enbart har premium för att få spotify i iphone, jag betalade långt innan det fanns till nån mobil för att slippa reklam och få den högre bitraten i datorn.
Som sagt om apple förnyar sin produkt till iphone5 så har de alla möjligheter att få ytterliggare en storsäljare och även vinna nya kunder, de skulle förmodligen även tjäna på att ha flera olika design, tyckte att iphone var snygg från början, men de har inte ändrat särskilt mycket sedan dess, man ser direkt att nån sitter med en iphone  Men inget de släppt har direkt tilltalat mig. Om de sen bara släpper en med skärm 4"+ så kommer många att liksom jag anse att den blir för stor.
Postad 17 February 2011 - 18:42
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Tror det var någon som skrev på ett annat forum att apple kanske förstorar displayen men behåller den nuvarande storleken på telefoen.. dvs att displayen når ända ut till kanterna. Om det kommer någon sådan lösningen så vore ju det inte så dåligt... men om telefonen blir generellt större så skulle det inte tilltala mig. Vi får se.. inte långt kvar nu, troligtvis lär en lur råka hamna någonstans under maj månad  .
Redigerat av Unregistered1232, 17 February 2011 - 18:43.
Postad 18 February 2011 - 10:44
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Tror det var någon som skrev på ett annat forum att apple kanske förstorar displayen men behåller den nuvarande storleken på telefoen.. dvs att displayen når ända ut till kanterna. Om det kommer någon sådan lösningen så vore ju det inte så dåligt... men om telefonen blir generellt större så skulle det inte tilltala mig. Vi får se.. inte långt kvar nu, troligtvis lär en lur råka hamna någonstans under maj månad .
Håller med där. Större telefon är itne acceptabelt. Den är på gränsen nu. SKulle gissa på att de istället tar bort homeknappen från fronten och flyttar högtalaren så de får plats med större display på samma yta.
Redigerat av Unregistereddc471864, 18 February 2011 - 10:44.
Postad 18 February 2011 - 14:48
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Men nu är det ju inte externt innehåll som Apple tar 30% av, utan sådant innehåll som tillhandahålls GENOM app store. Den musik som spotify säljer går genom deras egan tjänst, de 30% som det handlar om nu är tidningsprenumerationer där utgivaren laddar upp ett nytt nummer till App store och det blir tillgängligt till prenumeranter. Att Apple skulle kräva att spotify låter all sin musik gå igenom AppStore är lika stor som att Apple skulle kräva att dropbox eller flickrs data går igenom AppStore, båda de tjänsterna går att betala för om man vill.
Postad 18 February 2011 - 15:08
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Men nu är det ju inte externt innehåll som Apple tar 30% av, utan sådant innehåll som tillhandahålls GENOM app store. Den musik som spotify säljer går genom deras egan tjänst, de 30% som det handlar om nu är tidningsprenumerationer där utgivaren laddar upp ett nytt nummer till App store och det blir tillgängligt till prenumeranter.
Att Apple skulle kräva att spotify låter all sin musik gå igenom AppStore är lika stor som att Apple skulle kräva att dropbox eller flickrs data går igenom AppStore, båda de tjänsterna går att betala för om man vill.
Men om apple börjar ta 30% så lär ju leverantören skriva om appen så man laddar ner nytt nr från leverantörens server direkt isf
Postad 18 February 2011 - 15:19
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Om de vill sätta upp en egen infrastruktur för det så går det nog jättebra
Postad 18 February 2011 - 15:25
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Om de vill sätta upp en egen infrastruktur för det så går det nog jättebra
Bara skriva appen så den går till deras befintliga hemsida som de flesta andra tidningar redan gör, inget knepigt med det.
Postad 18 February 2011 - 15:49
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Men om apple börjar ta 30% så lär ju leverantören skriva om appen så man laddar ner nytt nr från leverantörens server direkt isf
Men det får man inte göra.( Så som jag uppfattade det som)
Postad 18 February 2011 - 18:42
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Olika tidningar/sajter har tolkat det där annorlunda.. så det är lite tveksamt om vad som gäller exakt har jag märkt.
Som jag har förstått det så kommer apple att tvinga alla Apps att erbjuda anv att teckna subscription genom appen och att apple kommer att ta 30%, oavsett om produkterna ligger på apple server eller inte. Det har ju diskuterats om Netflix och Hulu.. jag förmodar att dessa filmer och videoklipp inte ligger på apples servrar.
Redigerat av Unregistered1232, 18 February 2011 - 18:50.
Postad 18 February 2011 - 18:56
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Bara skriva appen så den går till deras befintliga hemsida som de flesta andra tidningar redan gör, inget knepigt med det.
Olika tidningar/sajter har tolkat det där annorlunda.. så det är lite tveksamt om vad som gäller exakt har jag märkt.
Som jag har förstått det så kommer apple att tvinga alla Apps att erbjuda anv att teckna subscription genom appen och att apple kommer att ta 30%, oavsett om produkterna ligger på apple server eller inte. Det har ju diskuterats om Netflix och Hulu.. jag förmodar att dessa filmer och videoklipp inte ligger på apples servrar.
Enligt reglerna så måste alla in-app purchases gå igenom appstore och då tar Apple 30%, men då får man inte glömma att nämna att förutom den vinst som Apple tar av det (som är relativt liten eftersom deras inkomster från itunes store är väldigt liten jämfört med deras övriga försäljningskanaler) så tar de hand om hosting samt betalningsinfrastrulturen (kortbetalningsavgifter mm). Om Hulu eller Netflix data måste gå genom appstore enligt Apple har jag inte hört ngt om, men det som det är snack om nu handlar inte på ngt sätt om materialstreaming, utan rena prenumerationer där material läggs upp PÅ appstore, men betalningen går direkt till förläggaren, vilket uppenbarligen inte är helt rätt.
Redigerat av simulacra, 18 February 2011 - 18:56.
Postad 18 February 2011 - 19:07
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Enligt den här artikeln: http://online.wsj.co...=googlenews_wsjOnline music companies said Apple's 30% commission would cut too deeply into their profit margins. The rate "is so obviously anticompetitive that it will never survive in Europe," said Axel Dauchez, the president of Deezer, a French company that sells subscriptions to its digital music library of 10 million songs
. Jon Irwin, the president of Rhapsody International Inc., which sells online music subscriptions through apps on Apple and other mobile devices, said his company would be squeezed by having to pay royalties to the owners of the music it sells online as well as a 30% cut to Apple. "The costs don't leave any room for a sensible business model," he said.
Dom här 10 miljoner musik filerna ligger väl inte på apples servrar? Det är ju självklart att apple ska ta betalt för att de hostar appen och erbjuder en smidigt betallösning men 30% kanske inte är så rimligt.
Redigerat av Unregistered1232, 18 February 2011 - 19:13.
Postad 18 February 2011 - 19:23
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Nej, men problemet är att folk verkar röra upp en storm i ett vattenglas, det har aldrig varit ngt tal från Apples sida att ta betalt av ALLT material som en appanvändare har tillgång till, varför Rhapsody eller Deezer uttalar sig när det inte kommit ett ord från Apple om att huruvida streamat material ska beläggas med en avgift eller tvingas gå genom appstore förstår jag inte. Saken är den att det handlar om att Apple har börjat hålla hårdare på regler som redan fanns i Appstore innan de öppnade upp för en återkommande betalning, dvs prenumerationer. Regeln säger att OM din app tillåter användaren att köpa eller skriva upp sig på ett återkommande köp genom appen så ska den trafiken vara prissatt på ett lika bra eller bättre sätt genom Appstore än mot externa källor Men OM din app öht inte använder appstore för att sälja material så kommer deras krav på att appstore måste bli inblandat inte att effektueras, Spotify har mao inget att oroa sig över, om de däremot börjar tillåta folk att köpa låtar genom appen, ja då måste den trafiken även möjliggöras genom appstore till ett lika bra eller bättre pris. Det Spotify kan tänkas behöva göra är att sälja premiumabonnemang genom sin app, och den kostnaden kommer Apple att ta 30% av, om de stramar upp det till den nivån så håller jag med om att de börjar gå lite för långt, men som det är nu så är bråket mest om prenumerationer. But Apple also said that software may not include links to external websites to purchase content or subscriptions. Publishers will, however, be able to sell digital subscriptions on their websites, or provide free access to existing subscribers. Apple would not be involved in that exchange and would not take a cut, but publishers would be required to provide their own authentication process inside the iOS software. http://www.appleinsi...by_june_30.html
Redigerat av simulacra, 18 February 2011 - 19:31.
Postad 18 February 2011 - 19:42
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Kan mycket väl vara som du skriver, frågan har tolkats på olika sätt överallt så vi får avvakta och se vad som händer.
Men som du säger så har jag väl inte läst att apple officiellt sagt något specifikt.
Redigerat av Unregistered1232, 18 February 2011 - 19:47.
Postad 19 February 2011 - 10:33
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
Lite tråkigt att denna tråd nu enbart verkar handla om pajkastning rörande AppStores nya prenumerationstjänst och nästan ingenting om rykten & spekulationer om iPhone 5. Tycker att en mod kunde rensa upp i tråden rätt rejält.
Postad 26 February 2011 - 12:41
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
En display komponent (ytan) "verkar ha läkt ut", enligt bilden så är displayen något större än nuvarande för att matcha med dom senaste Android lurarna. Sedan kan man också lägga märke till att displayen når ända ut till kanten vid sidled men annars behåller den vanliga formen i höjd.  Andra rykten är att det kanske kommer in inbyggd simkort i telefonen, som de olika operatörerna kan programmera om för att anpassa sig till de själva. T.ex om jag vill byta mellan tele2 och telia så sköter man det över nätet eller digitalt än den nuvarande formen där man byter ut en fysisk sim-kort. Apple verkar ha kört olika varianter på just simkort flera gånger nu, först var den inbyggd, sen kunde man ta ut den, sen blev det micro-sim och nu en utvecklad version av inbyggd. "Nackdelen" med detta lär väl bli att det kommer kanske bli lite svårare att låsa upp telefonen i förtid genom jailbreak.
Redigerat av Unregistered1232, 26 February 2011 - 12:43.
Postad 02 March 2011 - 20:31
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
iPad 2 lanserades för några minuter sedan. Ett av nyheterna var dual core processor, vi kan nog räkna med att iPhone 5 får en liknande processor. Så 2 nyheter är mer eller mindre bekräftade.. större display och dual core processor
Postad 09 March 2011 - 22:25
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Utvecklare har rotat igenom iOS 4.3 och kommit fram till iPhone 5 kommer få samma dual core processor som finns i iPad 2.
Postad 09 March 2011 - 22:30
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Om drygt 1 månad så kommer vi väl få lite mer info om iOS 5 också
Postad 11 March 2011 - 17:42
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|