Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken Receiver Ska Man Köpa !?

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Importera eller köpa svenskt!? (36 medlem(mar) har röstat)

Vad hade du gjort !?

1. Köp ifrån Sverige (23 röster [63.89%])

Procent av omröstning: 63.89%

2. Importera ifrån Tyskland (10 röster [27.78%])

Procent av omröstning: 27.78%

3. Välja en annan reciever för de pengarna (3 röster [8.33%])

Procent av omröstning: 8.33%

Onkyo Vs. Yamaha

1. Onkyo TX-NR808 (9 röster [39.13%])

Procent av omröstning: 39.13%

2. Yamaha RX-V1067 (14 röster [60.87%])

Procent av omröstning: 60.87%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 09 March 2011 - 18:42

Unregisteredc431bc4a
  • Unregisteredc431bc4a
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Från testet:

Betyg Yamaha RX-V1067:
Film: Normal 7 Bi-amp: 9
Musik: Normal: 8 Bi-amp: 9

Betyg Onkyo TX-NR808:
Film: Normal: 7 Bi-amp: 9
Musik: Normal:7 Bi-amp:8

"Testets odiskutabla vinnare är dock Yamaha RX-V1067, som lyckas kombinera ett testvinnade ljud med ett finessvinnade dito. Faktiskt är det så att i stereoläge låter Yamahan lika bra som HK:n utan bi-ampning och använder du ett par extra kanaler drar den ifrån. I bi-ampat filmläge är det jämnt skägg med med Onkyon och du får helt enkelt välja den karaktär som passar dig bäst"

Ett tips: Köp tidningen om du vill veta mer :)

Fel, jag har tidningen och så här står det om Yamahas betyg:
Betyg Yamaha RX-V1067:
Musik: Normal: 8 Bi-amp:10 (alltså högsta betyg med bi-amp)

Jag har storebror V2067 och den kör jag också bi-ampat och s*tan vilket lyft.
Onkyon är dessvärre ful som stryk och inte lika sofistikerad som Yamaha, så om man söker efter bästa Hifi så ska man definitivt välja Yamaha och bi-ampa den. Sedan är V1067 i titan jävligt snygg.

Redigerat av Unregisteredc431bc4a, 09 March 2011 - 18:45.

Postad 09 March 2011 - 19:31

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Fel, jag har tidningen och så här står det om Yamahas betyg:
Betyg Yamaha RX-V1067:
Musik: Normal: 8 Bi-amp:10 (alltså högsta betyg med bi-amp)

Jag har storebror V2067 och den kör jag också bi-ampat och s*tan vilket lyft.
Onkyon är dessvärre ful som stryk och inte lika sofistikerad som Yamaha, så om man söker efter bästa Hifi så ska man definitivt välja Yamaha och bi-ampa den. Sedan är V1067 i titan jävligt snygg.

hur gör man när man bi-ampar ?

har aldrig satt mig riktigt in i de där.. att man kör diskant/mellan register och bas för sig vet jag.. men vad mer ?

bryggar man några kopplingar? eller ?

vad är bi.wire? bara när man drar dubbla kablar och delar diskant/mellan register och bas för sig?

Redigerat av Xicaxo, 09 March 2011 - 19:35.

Postad 09 March 2011 - 23:00

Unregisteredc431bc4a
  • Unregisteredc431bc4a
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

hur gör man när man bi-ampar ?

har aldrig satt mig riktigt in i de där.. att man kör diskant/mellan register och bas för sig vet jag.. men vad mer ?

bryggar man några kopplingar? eller ?

vad är bi.wire? bara när man drar dubbla kablar och delar diskant/mellan register och bas för sig?

Här står det lite om detta.
http://www.begagnadh...wirebe-ampning/

Bi-wire: Kort och gott så använder man en förstärkare/slutsteg till att koppla till båda terminalerna på högtalaren (både uppe och nere) med en speciell bi-wirekabel. Här snackar vi marginell effekt.

Bi-amp: Här använder man 2 st förstärkare/slutsteg. En till de nedre terminalerna på högtalaren och en till de övre. Alltså så driver man basen men ett slutsteg och mellanregister & diskant men ett slutsteg. Detta kan däremot ge märkbar effekt på prestandan.

Kör man 5.1-system på t.ex. V1067 så har man 2 st lediga slutsteg och dessa är anpassade på denna receiver till att nyttjas till bi-amp. Har man då högtalare som är lämpade för bi-amp, så är man dum om man inte utnyttjar möjligheten till detta. På små eller billiga högtalare kanske effekten inte blir så stor, men har man lite schysstare leksaker så blir resultatet mycket gott.

Postad 09 March 2011 - 23:06

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Här står det lite om detta.
http://www.begagnadh...wirebe-ampning/

Bi-wire: Kort och gott så använder man en förstärkare/slutsteg till att koppla till båda terminalerna på högtalaren (både uppe och nere) med en speciell bi-wirekabel. Här snackar vi marginell effekt.

Bi-amp: Här använder man 2 st förstärkare/slutsteg. En till de nedre terminalerna på högtalaren och en till de övre. Alltså så driver man basen men ett slutsteg och mellanregister & diskant men ett slutsteg. Detta kan däremot ge märkbar effekt på prestandan.

Kör man 5.1-system på t.ex. V1067 så har man 2 st lediga slutsteg och dessa är anpassade på denna receiver till att nyttjas till bi-amp. Har man då högtalare som är lämpade för bi-amp, så är man dum om man inte utnyttjar möjligheten till detta. På små eller billiga högtalare kanske effekten inte blir så stor, men har man lite schysstare leksaker så blir resultatet mycket gott.

men då försvinner ju möjligheten att köra 7.1 väl ?

Postad 10 March 2011 - 08:10

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

kan du intyga till att din receiver klarar pro logic IIz Bond !??

Jag äger en onkyo nr808 och är väldigt nöjd. Det står i manualen att den stödjer pro logic IIz men jag har inte provat det. Men tror nog den klarar av det.

Postad 10 March 2011 - 10:03

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

men då försvinner ju möjligheten att köra 7.1 väl ?

Ja, så vida du inte har en 9.1 förstärkare. Gör en sökning på bi-amp på forumet dock... själv har jag väldigt svårt att se hur det skulle kunna tillföra nånting överhuvudtaget!

Postad 10 March 2011 - 11:26

Unregisteredc431bc4a
  • Unregisteredc431bc4a
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Ja, så vida du inte har en 9.1 förstärkare. Gör en sökning på bi-amp på forumet dock... själv har jag väldigt svårt att se hur det skulle kunna tillföra nånting överhuvudtaget!

Då har väl jag och tidningen BIOHemma fel på våra öron. Enligt tidningen så höjdes kvalitén rejält på de förstärkare som de provade att bi-ampa, och det är delvis dessa förstärkare som diskuteras här. Däremot så kan man diskutera effekten av bi-wire. Jag bi-ampade min V2067, och det blev ett klart lyft för ljudet, men det beror förstås på vad man har för högtalare etc.

Postad 10 March 2011 - 11:57

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Lite beroende på hur man har konstruerat förstärkaren skulle det väll eventuellt kunna bli en liten skillnad....

Jag citerar mig själv från en annan tråd:

Bi-amping tillför ingenting på en surroundreceiver, brygga är en sak men just bi-amp tillför inget. Du kan inte utnyttja nätdelen bättre bara för att du använder 2 extra slutsteg. Bi-amp med aktiv delning och två separata slutsteg (med individuella nätdelar) ger i teorin en förbättring men det har jag inte haft möjlighet att testa.

Det skulle möjligtvis kunna tillföra något om det gick att ställa vilket frekvensomfång respektive slutsteg i receivern skulle arbeta med, men någon sådan funktion finns inte i någon modern surroundreceiver vad jag vet. Då gäller det även att du vet hur högtalarens delningsfilter är konstruerat så att du kan styra rätt frekvenser till respektive slutsteg. Det finns även en annan nackdel och det är att delningsfiltret i högtalaren kommer att få jobba extra hårt då de förstärka frekvenserna som nu inte ska spelas upp av tex diskant/mellanregister kommer att omvandlas till värme istället.

Jag har inte full koll på hur det fungerar i praktiken rent elektriskt. Jag vet inte om jag har förklarat helt galet men jag vet att Erik_a80 tex kan förklara mycket mer ingående än vad jag kan, men bottomline är att det inte tillför något!

Förklara gärna hur det skulle kunna bli bättre ljud med bi-amp på en surroundreceiver.

Postad 10 March 2011 - 16:15

Unregisteredc431bc4a
  • Unregisteredc431bc4a
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Lite beroende på hur man har konstruerat förstärkaren skulle det väll eventuellt kunna bli en liten skillnad....

Förklara gärna hur det skulle kunna bli bättre ljud med bi-amp på en surroundreceiver.

Vilket j*vla svammel, inte ens lönt att kommentera.

Postad 10 March 2011 - 16:37

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Jag äger en onkyo nr808 och är väldigt nöjd. Det står i manualen att den stödjer pro logic IIz men jag har inte provat det. Men tror nog den klarar av det.

att 808an har pro logic IIz vet jag.. frågan till Bond var on yamahan 1067an har :)

Postad 10 March 2011 - 18:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Förklara gärna hur det funkar om du kan så mycket.

Postad 10 March 2011 - 19:31

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Snarare svammel att påstå motsatsen?

Postad 10 March 2011 - 20:24

Unregisteredc431bc4a
  • Unregisteredc431bc4a
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Bi-ampning.
Vissa låter sig arrogant påstå att i princip alla tillverkare av högtalare och förstärkare (som förespråkar bi-amp) har fel. Alla tester i diverse hifi-sammanhang som lovordat bi-amp, de inbillar sig bara. Är jag och många andra som fått bättre tryck och kontroll i frontarna med bi-amp bara dumma idioter som inbillat oss att det låter bättre? Är HemmaBio tidningens betyg framtaget av en amatör som inte vet vad han pratar om? Detta är en mycket märklig inställning. Vilken pajas som helst kan räkna ut att det kan finnas kombinationer av förstärkare, högtalare och kringutrustning där bi-ampningen inte har så stor påverkan, medan att den i andra uppsättningar kan göra stor skillnad, men att påstå att det generellt är verkningslöst, är som att pissa på alla som inte tycker som ni.

Om man nu inte "tror" på bi-amp, kan man givetvis påtala "att bi-ampningen inte gjorde någon direkt påverkan på min utrustning" (man måste ju ha provat innan man fördömer) men hur det påverkar någon annans utrustning kan man inte uttala sig om.

Postad 10 March 2011 - 21:19

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Problemet är ju att det finns inget att "tro på", finns helt enkelt ingenting som pekar på att det skulle göra ljudet bättre. Om någon kunde presentera tekniska fördelar så skulle vi inte behöva ha diskussionen. Olika lyssningsintryck räcker tyvärr inte för att övertyga mig.

Postad 10 March 2011 - 23:37

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Tydligen ska det bli bättre ljud på Integras maskiner när dom bi-ampas med, dom är iofs i en helt annan prisklass men iaf.

Postad 11 March 2011 - 07:02

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Med Integras maskiner kan man väll brygga hoppas jag...?

Postad 12 March 2011 - 13:40

Hardware guy
  • Hardware guy
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Det finns även en annan nackdel och det är att delningsfiltret i högtalaren kommer att få jobba extra hårt då de förstärka frekvenserna som nu inte ska spelas upp av tex diskant/mellanregister kommer att omvandlas till värme istället.

Vill påstå att det sista är direkt felaktigt.
Ingen last - ingen ström - ingen värme.
Vid grannsämjefrämjande volymer tror jag dock inte att det är några större fördelar med bi-amp. Först vid högre volymer.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.