Typiskt industriella ekonomer.
Förmodligen

Postad 28 februari 2011 - 12:26 Tycker jag inte alls. Det går att mäta det mesta. Mängden skit. Innehåll. Konsistens. Färg. Det som däremot inte kan mätas är hur jag upplever det när jag sitter och skiter. Jag kan däremot berätta det för dig, om du vill. ![]() Redigerat av bensnake, 28 februari 2011 - 12:30. Postad 28 februari 2011 - 12:28 Äh, jag måste ju klanka ner på något. Du är ju i alla fall ingenjör. ![]() Annat är det ju med mig. Du vet väl varför man inte kan derivera en ekonom? ![]() Postad 28 februari 2011 - 12:31
Du får rita en själv ![]()
Klart du måste! ![]() ![]() Postad 28 februari 2011 - 12:32 De saknar tillväxthastighet i punkten? Postad 28 februari 2011 - 15:48
Ekonomer har ingen funktion. ![]() Redigerat av Unregistered1254, 28 februari 2011 - 15:48. Postad 01 mars 2011 - 00:27 Postad 01 mars 2011 - 01:02
en fråga bara, hur var dessa kablar isolerade för att motverka den påverkan som uppstod? sedan om nu dessa är isolerade , är det fär dåligt eller har detta ingen betydelse för kabeln iaf? //CG-47 Postad 01 mars 2011 - 02:24
Hur menar du nu? -100 dB i mätningen är inte hörbart för oss människor iaf... Postad 01 mars 2011 - 02:59
Vart ser du den stora skillnaden? Kan du förklara varför just det är hörbart? Postad 01 mars 2011 - 08:27 Nja, när skillnaderna ligger under -100 dB är du duktig om du hör något. ![]() Skillnaderna mellan förstärkare ligger ju inom det hörbara området. Postad 01 mars 2011 - 08:57 Har själv gjort ett gäng strömkablar av ölflex (skärmad styrledning) som jag själv tror fungerar bra just med tanke på alla kablar bakom tvbänken. Sen blev de rätt snygga också :-) Postad 01 mars 2011 - 09:00 ![]() Postad 01 mars 2011 - 09:06 Även bra kablar plockar upp störningar från andra elkablar. Postad 01 mars 2011 - 09:06 Är det så, karlsson? Edit; du får svara vad du vill, så länge du inte börjar med "nja". Ditt svar får heller inte innehålla frasen "inom förstärkarens arbetsområde". ![]() Redigerat av bensnake, 01 mars 2011 - 09:09. Postad 01 mars 2011 - 09:17 Som du vet, bryr jag mig inte så mycket om mätningar. Det lämnar jag till konstruktörerna att pyssla med. Och jag är av samma uppfattning som du, nämligen att förstärkare låter olika. Alltså gjorde jag mig skyldig till ett onödigt, nästan provokativt inlägg. Det var dumt. Sorry. Postad 01 mars 2011 - 09:50 Vilket pris hade du tänkt dig på dyrkabeln? Postad 01 mars 2011 - 12:41
Hur är det med skärmade kablar? De borde väl rimligtvis inte göra det i samma utsträckning? Postad 01 mars 2011 - 12:59
Skärmad EKK rekommenderas väl som högtalarkabel av den anledningen, plus att de har solida ledare då. Fast de är fula som fasen, och svårhanterliga. Supra är mycket snyggare ![]() Sen är ju signalnivån högre i en högtalarkabel med, dvs den är mindre känslig för störningar.
Den låg parallellt med elkabel till dator, förstärkare, TV och slutsteg, samt förbi en förgreningsdosa. Åt båda hållen då, förbi och sedan tillbaks igen... Redigerat av Ageve, 01 mars 2011 - 13:00. Postad 01 mars 2011 - 13:28
Ok, tack!! Postad 10 januari 2012 - 03:41 Dessa mätningar betyder inte ett jota på hur den specifika kabeln ger hörbara skillnader gentemot en annan. Ett diagram är inte alls tillförlitligt över det hörbara slutresultatet på ljudet. Detta säger ingenting, förutom att kabelratare försöker bevisa ngt mätbart, istället för att använda öronen och lyssna! Postad 10 januari 2012 - 04:15 Bara för att du har kunskapen att förstå dessa mätningar betyder inte att de inte berättar vad kabeln gör. Mitt tips är att försöka lära dig hur hifi fungerar och vara lite mer ödmjuk i diskussioner där folk besitter djupare kunskaper. Postad 10 januari 2012 - 04:29 Det är rätt,,, gör som strutsen och kör ner huvudet i sanden. Det kan väl inte ge något att studera mätningar av elektriska signaler för att se hur olika elektriska ledare påverkar den elektriska signalen...? ![]() Postad 10 januari 2012 - 11:33 Låna hem snokar ifrån din handlare, gärna ett par tre stycken. Hör du igen skillnad så ta den billigaste som ser välbyggd ut. VARFÖR göra det svårare än så?? Postad 10 januari 2012 - 11:52
Lyssna på Niklas nu. Om dallan och MKarlsson skulle kunna ge fan i att svara varandra, blir ju bara samma skit i varenda tråd. @Ageve: Bra och objektivt test Redigerat av BrittBastard, 10 januari 2012 - 11:53. Postad 10 januari 2012 - 13:33
Way to go, och om du hör någon skillnad till den dyrares fördel måste man ju ta sig en funderare på om denna skillnad är värd x kkr av dina surt förvärvade slantar. Men men, är man ljud/hifi-nörd så är man och då är ju den vettigaste vägen inte alltid den rätta och tvärtom, alltså den rätta vägen inte alltid den vettigaste. (Personligen tillhör jag den rel. månghövdade skara som är övertygad om att det ÄR hörbar skillnad mellan kablar, no doubt about it. Kan mycket väl hända att den ej är mätbar med intrument? (är ej elingenjör lr dylikt). Skillnaden tror jag är lättare att uppfatta om anläggningen (inkl. rum) i övrigt håller hög hifi-klass. Påstår inte att det är lätt att uppfatta dessa skillnader utan tror snarare att man blir duktigare på detta med tiden. Gäller naturligtvis även skillnader mellan andra hifi-komponenter, likväl skillnad i ljud p.g.a högtalarnass placering (går denna ljudskillnad att mäta?). Postad 10 januari 2012 - 14:40 Vettig synpunkt från en kabelkramare, och som förmodligen de flesta av oss håller med om. Förhållandet är i själva verket det diametralt motsatta. Det går utmärkt att mäta upp skillnader som är oerhört mycket mindre än vad vår hörsel kan uppfatta, och det existerar med största sannolikhet inga okända eller omätbara egenskaper som hörbart påverkar hur ljud överförs i en ganska simpel elektrisk ledare. Det är också oerhört viktigt att ha i åtanke det enkla faktum att det finns en "undre gräns" för "hur små detaljer" eller "andel störningar" som det mänskliga örat (även syn etc) kan uppfatta eller urskilja, och de mätmetoder/system som existerar idag har inga som helst problem att påvisa defekter/skillnader som vi omöjligt kan uppfatta. Vi skall helt enkelt vara tacksamma för att vi både ser och hör relativt dåligt jämfört med många andra djur, och det är väldigt vettigt att fokusera på de komponenter i våra ljudanläggningar/system där vi faktiskt har en vettig chans att göra stora förbättringar istället för att slösa tid och pengar på saker som i bästa fall är väldigt tveksamma investeringar. Det är framför allt skillnader i frekvensgång, brusnivåer och distorsion som möjligtvis går att uppfatta tydligare i en "bättre anläggning", men i princip bara det förstnämnda som egentligen påverkas av rummet (förutom givetvis att kraftiga reflexer och efterklang kan göra sig påminda och störa intrycken). Idogt kritiskt lyssnande ger givetvis ett "tränat öra", och det går alldeles utmärkt att mäta skillnader som resultat av olika placering av högtalare. Det är dock alltid stor skillnad på hur det låter i olika lyssningspositioner och ytterligt sällan möjligt att få en "stor sweet-spot"... Postad 10 januari 2012 - 14:46
Ingen av dessa sa något att det skulle vara vitt vin och alla gav vinet olika kommentarer som man brukar ge till rött vin.
Jag vakna nyligen och slängde på TV att ha på i bakgrunden vid frukosten. SVT 2 sänder nu ett program om E-nummer. Det roliga är att de gjorde 2 st tester som visar hur lätt folk blir påverkade av annat än själva produkten. Bl a så tillsatte de röd färg till vitt vin och tog med det till en vinsmakning med "experter".
Där såg man med all önsvärdhet att hjärnan är extremt lättpåverkad och det går inte att lita på öppna tester. Jag svarar bara på påståenden som återkommer och som nästan ständigt är nedlustade med påhopp och diverse förklenande ord. Postad 10 januari 2012 - 14:50 För det är inte så enkelt. Grundlösa påståenden om kablar påverkan av ljudet kommer påverka hur folk upplever något. Därför skall källan till påståendet alltid ifrågasättas. Stor mening med ett forum om: A. du får påstå vad som helst B. Ingen får ifrågasätta det. C. Andrameningen är att alla får testa själva D: Vilket gör forumet till en helt meningslös plats, där myter får framföras, inte ifrågassättas och där allt bygger på att man inte får någon som helst fakta utan allt skall testas själv. Postad 10 januari 2012 - 14:59
Så du är helt oskyldig till att trådar förstörs titt som tätt tycker du? Du vet mycket väl att A,B och C är tillåtet och det funkar alldeles utmärkt i de flesta forumdelar men inte där du och dallan (och ibland några till) huserar. Grundproblemet är ju att topic kan handla om nåt helt annat men det slutar ändå med att du och dallan (m fl ibland) tjafsar om kablar, blindtester och annat skit.That's a fact. Lägg ner nu. EDIT: Vill du kommentera/ifrågasätta mitt inlägg så gör det via PM. Redigerat av BrittBastard, 10 januari 2012 - 15:02. Postad 10 januari 2012 - 15:05 Postad 10 januari 2012 - 15:08
Du fattar inte??! Det har jag inga problem med men anledningen till att inte göra det är ju för att inte "skita ner" trådar. Finns t o m en tråd om det tror jag, om det passar herren bättre. Läs reglerna, grattis du får en varning till. Postad 10 januari 2012 - 15:11 Annars så kanske snicka en egen billig kabel och jämför med dyra köpekablar ![]() Postad 10 januari 2012 - 17:31 Det är också välkänt att i blindtest (och då menar jag med ögonbindel) så har folk väldigt svårt att skilja vitt och rött vin åt, trots att de smakar radikalt olika när man inte har bindeln på sig. Människans sinnen är väldigt spännande. ![]() Postad 10 januari 2012 - 17:42 Postad 10 januari 2012 - 18:08 Kan bli så om det handlar om små eller inga skillnader / förbättringar. Mycket lätt att man, t.ex. vid ett "nyköp", mer eller mindre omedvetet anstränger sig för att uppfatta den väntade förbättringen. Den äldre / billigare produkten tävlar helt enkelt inte på samma vilkor. Det därför det kan löna sig att ifrågasätta sina upplevelser ibland. Större skillnader uppfattar man förhoppningsvis (som t.ex. skillnaden på oxfile och kyckling ![]() Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 10 januari 2012 - 18:08. Postad 10 januari 2012 - 18:12 Synen påverkar definitivt hörseln, http://www.youtube.c...h?v=G-lN8vWm3m0 Hur det sen relaterar till nyttan av lyssningstester mellan kablar (et al) kan man säkert diskutera i en tråd som denna. Postad 10 januari 2012 - 19:37
Hahaha...ja mina kablar SER då lika dana ut oavsett om det kommer BA eller VA ur högtalarna. Postad 11 januari 2012 - 09:47
Ja visst är det spännande vad suggestion och inbillning kan göra för våra sinnen. Postad 05 mars 2012 - 14:01 Det jag däremot stött på i skillnader mellan kablar är när jag hade en hemmaterminerad kabel från väggen till min digitalTV-dekoder och när jag gick och köpte en kabel på Kjell & Co. med guldpläterade kontakter för ett par hundringar. Med den hemmagjorda kabeln var bilden perfekt (jag bytte alltså bara kabeln för att det skulle se snyggare ut) när kabeln från Kjell & Co. monterades (tror det var en Clicktronic) så kunde man se lodräta linjer över hela TV-bilden...jag bytte tillbaks till eget terminerade kablar. ![]() Postad 05 mars 2012 - 18:39 ![]() Redigerat av shifts, 05 mars 2012 - 18:39. Postad 05 mars 2012 - 20:28
Jag tror inte att du förstår vad det handlar om. Det är inte ett diagram, utan ett flertal olika ljudsignaler som är framtagna för att vara så "elaka" som möjligt, dvs de är gjorda för att ta fram/visa problem. För att skillnader mellan olika kablar ska gå att mäta krävs ett ljudkort med hög upplösning, betydligt högre än CD-formatet. Eftersom CD anses vara tillräckligt bra för att lagra de allra flesta inspelningar utan hörbar färgning, så utgår jag ifrån att du förstår vilken låg nivå skillnaden mellan signalkablar ligger på. Jag fastnade för din sista mening. "Försöker bevisa något mätbart". Que? ![]() Redigerat av Ageve, 05 mars 2012 - 22:11. Postad 05 mars 2012 - 21:51 Jag håller med någon person här tidigare i tråden som önskade ett test med högtalarkablar, skulle vara väldigt intressant. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |