Postad 29 March 2011 - 21:52
Postad 30 March 2011 - 05:46
Själv jar jag druckit från de jag jag var 16 år.
Slutade när jag var ca 30 år och tjejen väntade barn.
Alltid varit en av de som druckit mest/blivit fullast,vaknat upp hos farbror blå utan att ha en aning om hur jag hamnat där.
Gått vilse i min egen stad å hållt på frysa ihjäl och massor,massor till.
Jag mådde alltid bra fast jag druckit nästan en hela whiskey och några öl under en kväll
Skuttade upp ur sängen 830 morgonen efter knappt sliten.
Däremot hade jag alltid en typ av ångest söndag natt och svettades några nätter..
Överhuvudtaget var inte mitt humör de bästa mån.tis.on..Men då började det att vända och när det var fre var man laddad igen..
Men jag upplevde aldrig att jag hade problem att vara utan alkohol..
Men när jag tänler efter var jag nog aldrig utan mer än en vecka...eller väldigt sällan.
Största problemet jag hade var precis som radiozo säger att jag också älskade att vara full och vi var ca 4 polare som alltid drack tillsammans och sov ihop under helgerna och hade de väldigt roligt.
Kan dricka 3 drinkar eller 4 flaskor öl ungefär i hemmets lugna vrå..
Men än i denna dag så känner jag suget att bara fortsätta dricka och de har väl hänt nån gång.
Känner direkt hur mitt humör går ner dagen efter och blir nästan deprimerad så jag undviker alkohol mer och mer.
Sen angående fester och tillställningar där de finns alkohol så har de löst sig själv med att jag har småbarn.
Men jag undviker att tex fira jobbarkompisar ute där de finns alkohol.
Blir bara less på att det som är normalt i de flestas ögon är att dricka.
Dricker du inte är det nå fel eller så är du en tråkig person.
Man ska nästan ha en ursäkt att inte dricka å ändå vet de flesta hur jag druckit tidigare
Ungefär de tankarna hade jag om nykterister tidigare![]()
Nu när jag istort sett varit nykter 6 år så är det det livet med mina vänner jag saknar mest
Helt klart finns det vissa dagar/veckor då jag längtar tillbaka till det livet.
När jag ser mina kompisar fortfarande lever det livet så kan jag ibland känna avundsjuka.
edit
Som idag när min pojke har 39.9 graders feber och spyr å skiter å dottern är vild å kompisen ska sitta hemma själv i sitt hus å dricka oboy groggar
Shit...Nu har jag skrivit så mycket att jag nog nästan glömt topic
Du blir deprimerad dan efter, det är ganska många som blir och jag blit tvärt om.
Jag blir deprimerad när jag dricker men är för det mesta på ganska bra humör dagen efter, tills att jag börjar tänka å kvällen innan för då blir jag kraftigt nerstämd igen
Att du som är ung bekantat dig med alkohol "många gånger" kan faktiskt bli ett problem på längre sikt. Du grundlägger därmed ganska dåliga vanor. Kanske något att tänka på innan det blir ett stort problem. (Sagt i all välmening.)
Svenskarna har av någon anledning ett komplicerat förhållande till alkohol. I vinodlande länder kan man ta ett glas vin till maten, i Sverige måste man dricka upp hela flaskan.
Någon som sett svenskar i livsmedelsbutiker som säljer vin/sprit? Lite som att se barn på julafton. Vi åker många mil för att köpa ut "ransonen". En gång var det några flaskor, idag är det en pall. Men an någon anledning "måste" allt köpas ut, det som växt är släpet på bilen.
När jag läser en del inlägg så inser jag att jag haft tur med kompisar. Går jag ut en kväll och dricker vatten kan jag möjligen få välmenande en fråga om jag mår bra. Jag har aldrig hört något "tjat" om att jag skall dricka vin. Jag dricker gärna vin men har jag ingen lust vid något tillfälle så är det ingen som tjatar.
Ja det e sjukt, svenskarnas alkoholhysteri... "Vi måste till tyskland och köpa öl och sprit!!!"
För att lägga enorma mängder på lager och vara jätte stolta över det och jätte glada att dom nu kan supa ner en hel arme.
Har själv gjort det och vet den märkliga känslan av "rikedom" (på något märkligt vis...) när man har stora mängder alkohol hemma hos sig. Jag har nästan alldrig något sådant hemma nulängre, det som införskaffas görs inför fester och dricks för det mesta upp och jag tar inte med mig något hem igen.
Har en spritflaska kvar hos en polare men den får han behålla...
Jag gillar inte ens sprit direkt... Ska vara riktigt bra drinkar då!
Men sådanna finns det alkoholfria som är Minst lika goda, så sprit kam man vara utan
Jag har lagt en ganska stabil grund genom att börja "kröka" vid 16års ålder, det är dock 2år senare än många jag ser idag med en spritflaska i handen...
Denna grund tror jag e botten i att det är svårare att sluta dricka helt, det är på grund av att "man alltid har gjort såhär" och sådant som man alltid har hållit på med är svårare att sluta med.
Man "vet" liksom inget annat, eller hur man ska säga...?!
Som jag sa tidigare så har jag absolut inga problem att vara borta från alkohol, kan vara utan det i månader utan att ens ägna det en tanke... Men när världen runtomkring en vill att man ska bruka alkohol så blir det ju att man gör det.
När man va mindre, under 20år så drack man för att bli full mer eller mindre och nu dricker jag av någon dum anledning som jag inte riktigt kommer på.
Det måste vara gemenskapen !
Det är nog en rätt stor skillnad om man aldrig druckit speciellt mycket.
Jag känner mig totalt uttråkad och malplacerad om jag går ut nykter. Vet inte hur jag ska bete mig bland folk ute när jag är nykter numera. Rätt illa egentligen men när man aldrig varit i den situationen så känns det såklart märkligt.
Har aldrig lärt mig umgås med folk utan alkohol.
JA det e ju helt sjukt... känner lite likadant, att om det är en tillställning, hur ska man umgås utan att ha alkoholen där ?!
Varför är detta något problem... Alkoholen ska ju bara vara en dryck. Men det är samtidigt som någon slags trygghet, någonting att "lita på" (detta va ju trist, Jag har ju i alla fall alkoholen)
Det e ju sjukt, att det ska få vara en sådan stor del av vårt samhälle och hoss oss själva!
Postad 30 March 2011 - 07:44
Men jag fattar inte de som åker t.ex. till Bordershop och köper den billigaste skitölen och det billigaste skitvinet i kundvagns-mängd, när det finns så mycket gott till rimliga priser. Vi köpte bl.a. tre lådor vin när vi var där senast (Vi hade nog minst i våran kundvagn av alla!), två sorter vi inte hade provat och en favorit (Torres Cororna Reserva, yummy!). En av dem var rätt OK, den andra var fantastiskt god. Tror ni man kan ta in den nya favoriten till Sverige? Jo, om man tar typ 100 flaskor åt gången, eftersom det inte ingår i det ordinarie sortimentet utan måste beställas. Genom att det är så bökigt att beställa genom Systembolaget så tar man hellre en tur till Bordershop.
Men jag ska inte bara klaga på systemet, de har en fantastisk kunskap och vin i Sverige är inte så dyrt som många påstår. Vi var på besök för två år sen just hos tillverkaren Torres utanför Barcelona och de sa att det är inte lönt att köpa hos dem på plats för att sen transportera hem det. Systembolgat köper så pass stora mängder att många av de enklare sorterna är billigare i Sverige än i deras egen butik.
Köpte nyss 3 flak öl som min danska kollega hade köpt när han var på Fleegard eller var det var. Det är trevligt att köpa en god pilsner öl till ett bra pris som man kan ha hela våren och sommaren till mat, smutta på medans man grillar etc. Dricka för att bli full tillhör ungdommen och det är jag verkligen inte intresserad av att återvända till. Nu dricker jag helst god öl och goda viner, starksprit förösker jag hålla mig långt ifrån det förstör inte bara morgondagen.
För övrigt tar jag av mig hatten för ni som berättat här att ni har haft problem med alkoholen och numer avstår det. Det krävs både mod och självinsikt att nå dit. Det är bara att ge er själva en klapp på axeln och säga "Bra gjort! Jag är stolt över mig själv!" För det ska ni vara!
Redigerat av Melmac, 30 March 2011 - 07:48.
Postad 30 March 2011 - 09:07
Men visst kan man ha skoj även utan alkohol, det gäller bara att ha rätt inställning - det blir vad man gör av det!
Nej, det blir inte skojjigare utan alkohol.. men det blir inte skojjigare med alkohol heller!
Folk står bara å dricker på fester och undrar varför man själv inte dricker.. Visst, jag har inga problem med det och jag faller inte för trycket. men jag blir bara skitsömnig av alkohol och håller mig borta från det såvida det inte är en öl eller vin till maten. Öl finns som alkoholfri... synd bara att det inte finns riktigt trevliga alkoholfria röda viner :-/
Dessutom "skyller" jag alltid på att jag kör bil och håller mig därför nykter.
Postad 30 March 2011 - 09:10
Nej, det blir inte skojjigare utan alkohol.. men det blir inte skojjigare med alkohol heller!
Folk står bara å dricker på fester och undrar varför man själv inte dricker.. Visst, jag har inga problem med det och jag faller inte för trycket. men jag blir bara skitsömnig av alkohol och håller mig borta från det såvida det inte är en öl eller vin till maten. Öl finns som alkoholfri... synd bara att det inte finns riktigt trevliga alkoholfria röda viner :-/
Dessutom "skyller" jag alltid på att jag kör bil och håller mig därför nykter.
Där har vi det, körkort och bil är vad som behövs...!
Postad 30 March 2011 - 18:32
Jag tillbringade några månader söderut för ett antal år sedan. Det hände ibland att man såg vuxna människor bli helt hysteriska över att det fanns vin och sprit på affären typ ICA. Beteendet var väldigt roande för urbefolkningen och dom som utmärkte sig på det viset var svenskar och norrmän.Ja det e sjukt, svenskarnas alkoholhysteri... "Vi måste till tyskland och köpa öl och sprit!!!"
För att lägga enorma mängder på lager och vara jätte stolta över det och jätte glada att dom nu kan supa ner en hel arme.
Vi har ett väldigt konstigt förhållande till alkohol av något skäl. Förmodligen är det historiskt.
Redigerat av Mr_Tom, 30 March 2011 - 18:33.
Postad 30 March 2011 - 18:35
Allt är ju nästan gratis, och sortimentet är stort! Jätteskoj om man nu dricker vilket jag gör.
I Usa hittade jag en affär som hade en hel hylla med svensk sprit, nästan ingen hade man sett på bolaget, riktigt roligt att gå runt och botanisera.
Postad 30 March 2011 - 22:28
Sups dock en hel del fortfarande. Drygt 9 liter ren alkohol om året per invånare
Man kan nog utgå uifrån att halva befolkningen knappt dricker ngt alls (gamla och barn samt nykterister) så då blir det typ 40 liter 40% alkohol för resten dvs nästan en flaska i veckan
Redigerat av Unregistered2141, 30 March 2011 - 22:49.
Postad 30 March 2011 - 23:10
Antagligen riktigt bakis med några återställare innanför västen fan kl är ju bara 8 på morgonen *S*Denna kanske passar bra i tråden?
![]()
http://www.youtube.c...OT_0e51H_c&NR=1
Postad 30 March 2011 - 23:22
Bra där Benny! Instämmer. Det blir kanske för mycket ibland men det är för att det är så gott.
Inte för att man vill bli så full som möjligt. Förutom, precis som du skriver, de gånger man vill festa till.
Händer ju dock mer och mer sällan.
Jag är dock tillräckligt gammal att ha full förståelse för dom som inte dricker. Oavsett anledning.
EDIT:
Att det skulle skapa klyftor i vänskapskretsen stämmer inte alls i mitt fall.
Dom som inte vill dricka behöver inte ( utan att folk undrar varför/tjatar ), dom som vill dricka med måtta gör det och dom som blir fulla får bli det.
+1
Förstår mig inte heller på dem som lägger sig i åt ena hållet men inte åt andra, det är ju ett klart större problem med nån som dricker ohälsosamt än att nån är nykter. Folk tjatar på dem som inte dricker och folk ser ner på alkoholister, men de som är i riskzonen bryr de sig inte om tom hetsar dem lite så de ska bli dyngraka.
Jag dricker ibland, men bara för att jag tycker det är gott, inte för att bli fullast på festen.
Märker nån att det är ett problem ska man ju stötta honom/henne, istället för att tracka och tjata annars är man inte mycket vän att ha.
Postad 31 March 2011 - 00:04
Så säger nån bekant att fasen vad du drack mycket i helgen så skakar man på axlarna å ler och säger att joo de blev lite mycket åså är det inte mer med det.
För full blir ju alla nångång liksom.
Jag ansåg inte att jag var i riskzon för att bli alkoholist,,alltså en sån som inte fixade ett jobb.
För det var ju helt "normalt" att dricka 2ggr/vecka och istort sett varje dag under semestern.
Tror inte nu heller att jag var nära att trilla dit men helt klart tror jag att jag har en större risk än många andra att åka dit.
På nått sätt kanske jag ändå mer minns de roliga stunderna och kan skratta åt alla tokigheter än se att jag hade alls några problem...
Alkohol är lurigt.
Postad 31 March 2011 - 06:31
De farliga med alkohol är att man oftast inte själv inser att man är i riskzonen..
Så säger nån bekant att fasen vad du drack mycket i helgen så skakar man på axlarna å ler och säger att joo de blev lite mycket åså är det inte mer med det.
Jag ansåg inte att jag var i riskzon för att bli alkoholist,,alltså en sån som inte fixade ett jobb.
För det var ju helt "normalt" att dricka 2ggr/vecka och istort sett varje dag under semestern.
Tror inte nu heller att jag var nära att trilla dit men helt klart tror jag att jag har en större risk än många andra att åka dit.
På nått sätt kanske jag ändå mer minns de roliga stunderna och kan skratta åt alla tokigheter än se att jag hade alls några problem...
Alkohol är lurigt.
Har själv ett par bekanta som dricker i det närmaste varje helg, och inte allt för sällan torsdag, fredag och lördag. Inte så att de stupar eller så, men många öl blir det.
Dock sköter de sig för övrigt med jobb och liknande, men är det några som är i riskzonen så är det ju de...
Postad 31 March 2011 - 07:10
+1
Förstår mig inte heller på dem som lägger sig i åt ena hållet men inte åt andra, det är ju ett klart större problem med nån som dricker ohälsosamt än att nån är nykter. Folk tjatar på dem som inte dricker och folk ser ner på alkoholister, men de som är i riskzonen bryr de sig inte om tom hetsar dem lite så de ska bli dyngraka.
Jag dricker ibland, men bara för att jag tycker det är gott, inte för att bli fullast på festen.
Märker nån att det är ett problem ska man ju stötta honom/henne, istället för att tracka och tjata annars är man inte mycket vän att ha.
Ja det e sjukt...
Va på en mycket trevlig middag igår med bra folk från ett annat internett forum för nördar.
Väldigt trevliga människor, ett nytt ansikte (som jag dock inte fick chans att prata så mycket med som jag hade viljat..) och allmänt bra stämning.
Det är bra recept för en lyckad och trevlig kväll
Men det bäst av allt var att jag för första gången i ett socialt sammanhang av detta slaget inte dricker något !
det blev 1Mjöd som "öppning" och sedan va det vatten för hela slanten
Var en av dom riktigt bra kvällarna, mycket trevligt på alla sätt och för mig en extra bra kväll då jag kände att jag "va med" hela kvällen och dessutom stoltheten och nöjdheten över mig själv att jag kundesäga nej och motstå att beställa in mer att dricka !
Svenskar kan inte ha kul utan alkohol
Tyvärr verkar många av dom ha en sådan inställning ja...
De farliga med alkohol är att man oftast inte själv inser att man är i riskzonen..
Alkohol är lurigt.
Ja detta är något som jag fick klart för mig för ca 3år sedan, att min konsumtion inte va hälsosam och det va när jag började känna ett "behov" av alkohol även när det INTE va någon tillställning som jag satte ner foten och bestämde mig för att göra en förändring. Dessutom så hade jag ju problemet med nerstämdhet när jag fått i mig alkohol och det ledde ofta till trist stämning/ händelser.
Jag gick från att festa 1-2 gånger i veckan med MYCKET alkohol och gärna några återställa dagen efter, till att festa varannan/ vartredje vecka eller mer sällan !
Men problemet kvarstår, att när jag väl dricker så krävs det inte mycket för att jag ska bli påverkad på ett negativt sätt och därför så väljer jag nu att "typ sluta" och bara ta en eller ett par öl på en kväll.
Det en vän som påpekade mitt alkoholproblem för mig och det fick mig att öppna ögonen och faktiskt inse att jag har ett problem, och med öppna ögon så kunde jag cokså se hur alkoholen påverkade mig och gillade det inte. det va så jag slutade att tokfetsa varenda helg...
Så det är jätte bra om man pratar med folk som verkar ha problem med alkoholen, det kan ha bra possetiv inverkan
Postad 31 March 2011 - 08:26
Men du verkar ju ha kommit till insikt och det är ju ett stort steg på vägen
Kan vara rätt skönt att verkligen säga åt bekanta hur de ligger till.
Jag har sagt åt en del på jobbet när de frågar varför jag inte festar att jag har festat hårt nog så de räcker de här livet och de kändes rätt bra att få de sagt ..
Postad 01 April 2011 - 06:42
Har själv ett par bekanta som dricker i det närmaste varje helg, och inte allt för sällan torsdag, fredag och lördag. Inte så att de stupar eller så, men många öl blir det.
Dock sköter de sig för övrigt med jobb och liknande, men är det några som är i riskzonen så är det ju de...
Jobb är bland det sista man missköter då det ger pengar till beroendet.
Varit på föreläsningar och kurser där nyktra alkoholister pratat och oftast så ryker familj och vänner långt innan jobbet...
Postad 01 April 2011 - 08:40
Jobb är bland det sista man missköter då det ger pengar till beroendet.
Varit på föreläsningar och kurser där nyktra alkoholister pratat och oftast så ryker familj och vänner långt innan jobbet...
Ja, fast nu har de ju kvar både familj och vänner så det är kanske inte så allvarligt ändå. Men lite smått orolig är man ju över dem.
Postad 03 April 2011 - 10:10
Nu vet jag förstås att alla inte fungerar på samma sätt, och många här inne dricker säkerligen för den goda smaken, livsnjutare som ni är. Men faktum kvarstår att majoriteten inte gör det. Jag tycker det är förbannat avsmakligt.
Det värsta är att efter jag slutade dricka så ses jag som något slags freak. Jag kan inte vara rolig eller följa med på saker - eftersom jag inte dricker och inte bara av min förra umgängeskrets. Talar man om för en okänd människa att man inte dricker känner man den konstiga blicken i ryggen. Måste man säga att man nästan var alkis för att bli accepterad som nykterist? Varför kan man inte bara inte dricka? Är det verkligen så j*vla konstigt?
Postad 03 April 2011 - 11:12
Jag har ägt med min far Disco/Pub/Restaurang i åtta år och arbeta som bla bartender m.m
Jag har verkligen sett det mesta nyktert och det är inte en trevlig syn eller erfarenhet många gånger!
När man är på en Pub eller något annat ställe kan man lära sig att flyta med strömmen...man smuttar på lätt öl hela kvällen och en alkoholfri drink m.m så bry sig inte omgivningen att du är nykter.
Om man lärde sig att ca tre öl eller två till tre vin glas är det som behövs för att komma till berusning tillfälle som ger den bästa känslan som man vill uppnå och efter ca 2tim tar man EN öl till eller två sedan är drickandet över så kommer kvällen att vara perfekt!
Man intar ingen alkohol efter ca 24.00
Sprit anser jag är alldeles för svår att hantera på ett vettigt sätt eftersom man reagera så otroligt olika gång på gång med samma mängd så den anväder vi till spolarvätska till bilen...
Postad 03 April 2011 - 12:29
Jag är helt ren sedan ungefär 5 år tillbaka. Enligt min erfarenhet så är det mycket få människor som dricker för att det är gott. De flesta i min förra umgängeskrets köper billigt tetravin eller insmugglad fulsprit, bara för att bli fulla. Nu pratar vi inte om att det är desperata 15-åringar, utan människor som börjar närma sig 30. Det jobbas 5 dagar i veckan, sedan satsar man allt man har i kroppen på fredagen och blir så full som man någonsin kan bli. Sedan vaknas det med ångest och en sju****s bakfylla. Efter några timmar gör man det igen.
Nu vet jag förstås att alla inte fungerar på samma sätt, och många här inne dricker säkerligen för den goda smaken, livsnjutare som ni är. Men faktum kvarstår att majoriteten inte gör det. Jag tycker det är förbannat avsmakligt.
Det värsta är att efter jag slutade dricka så ses jag som något slags freak. Jag kan inte vara rolig eller följa med på saker - eftersom jag inte dricker och inte bara av min förra umgängeskrets. Talar man om för en okänd människa att man inte dricker känner man den konstiga blicken i ryggen. Måste man säga att man nästan var alkis för att bli accepterad som nykterist? Varför kan man inte bara inte dricka? Är det verkligen så j*vla konstigt?
Ja det e verkligen märkligt att det absolut normalast betendet i detta fallet är det som anses "onormalt"... :S
Jag hr ju dock inte bestämt mig än för att blir total nyckterist, alltså att inte dricka alls... Utan jag satsar på att testa hålla mig till väldigt små mängder ALLTID! och typ 2-3 öl är väll var är ok
Men om det visar sig att jag inte kan hålla det så får jag lov att sluta helt !
Du ska absolut inte bry dig om dom blickarna om du väljer att vara nykter... det ska du vara stolt över.
Jag har ägt med min far Disco/Pub/Restaurang i åtta år och arbeta som bla bartender m.m
Jag har verkligen sett det mesta nyktert och det är inte en trevlig syn eller erfarenhet många gånger!
När man är på en Pub eller något annat ställe kan man lära sig att flyta med strömmen...man smuttar på lätt öl hela kvällen och en alkoholfri drink m.m så bry sig inte omgivningen att du är nykter.
Om man lärde sig att ca tre öl eller två till tre vin glas är det som behövs för att komma till berusning tillfälle som ger den bästa känslan som man vill uppnå och efter ca 2tim tar man EN öl till eller två sedan är drickandet över så kommer kvällen att vara perfekt!
Man intar ingen alkohol efter ca 24.00
Sprit anser jag är alldeles för svår att hantera på ett vettigt sätt eftersom man reagera så otroligt olika gång på gång med samma mängd så den anväder vi till spolarvätska till bilen...
Ja det är lite roligt ibland att iakta folk som har fått i sig en del, gjorde detta i onsdags när jag va ute med en grupp trevliga ljudnördar. Det va jötte tevligt och jag kände för första gången att jag verkligen "va med" hela kvällen och INTE hamnade efter i konversationerna. Alkoholen har helt kart en negativ inverkan på mig som är skönt att slippa...!
Postad 03 April 2011 - 13:42
Jag festar numera oerhört sällan. Knappt alls.
Mitt alkoholintag består lixom Squeezemasters av ölprovning. Oftast blir det bara en öl den kvällen jag tar en öl. Jag dricker den alltså inte för berusningens skull utan för smakens.
Jag vill inte påstå att jag sparar pengar på detta viset för jag lägger rätt mkt pengar på öl varje månad.
Hur går detta ihop?
Redigerat av belzebubb, 03 April 2011 - 13:42.
Postad 04 April 2011 - 07:03
Ja, fast nu har de ju kvar både familj och vänner så det är kanske inte så allvarligt ändå. Men lite smått orolig är man ju över dem.
Fast kan ju vara bra att väcka tanken hos dom så kanske det inte behöver gå så långt.
Postad 04 April 2011 - 07:35
Jag är helt ren sedan ungefär 5 år tillbaka. Enligt min erfarenhet så är det mycket få människor som dricker för att det är gott. De flesta i min förra umgängeskrets köper billigt tetravin eller insmugglad fulsprit, bara för att bli fulla. Nu pratar vi inte om att det är desperata 15-åringar, utan människor som börjar närma sig 30. Det jobbas 5 dagar i veckan, sedan satsar man allt man har i kroppen på fredagen och blir så full som man någonsin kan bli. Sedan vaknas det med ångest och en sju****s bakfylla. Efter några timmar gör man det igen.
Det här är väldigt besvärande att läsa, det är just den mentaliteten som jag har så svårt för. Är man inte dyngrak så är man konstig.
Det har jag aldrig märkt hos släktingar i andra länder. Där är det mer något/några glas vin som pricken över i:et på festen, men det är aldrig spriten som är festens medcelpunkt. Och visst händer det att folk är fulla men man kamikazedricker inte på samma sätt som här och blir heller inte redlöst packad på samma sätt.
Postad 04 April 2011 - 10:37
Däremot skulle jag gärna önska lite tips på hur jag konfronterar en vän som dricker på tok för mycket. Det är varje helg, 1-2ggr. Skulle det vara en ledig dag i veckan så är det garanterat partaj då med.
Kort sagt, varje ledig dag/helg så skall det drickas. Poängen är att om jag vill hitta på något så är självklart "fylla" förslaget som poppar ur honom. Det är alltså inte supa i vardagsrummet som gäller utan först middag med någon pilsner, sedan blir det oftast några samtal och plötsligt sitter man på en pub med några jäger och en ******** massa öl.
Dåligt ölsinner har han med....
Själv dricker jag 3-5ggr/år vilket han klämmer på 1-2 veckor.
/G
Postad 04 April 2011 - 10:47
Jag tycker du dricker för mycket och du blir stökig/otrevlig/jobbig när du dricker. Kan du inte nöja dig med en pilsner eller två, måste det bli mer?
När han kommer med fylle-förslagen när ni ska hitta på något, så fråga om han inte har nått annat att komma med än att alltid dricka? Fråga om han har problem rakt ut eftersom det alltid handlar om det.
Är han din vän och du hans så ska man kunna prata om sånt utan att man tar allt för illa upp. Sura miner kan det bli, men är han en riktig vän med något innanför pannbenet, kommer han tillbaka och frågar om du verkligen tycker så, dvs. han har lyssnat och tänkt till.
Redigerat av Melmac, 04 April 2011 - 10:54.
Postad 04 April 2011 - 13:23
Håller med dig helt vet ju av egen erfarenhet hur man tänker och tycker när man super och skall till och dricka. rak och ärlig är det bästa. Litet exempel, min granne ovanför mig hans fru fick cancer för runt 2 år sedan och hon dog i somras 50 år gammal och killen är 44 år. Han vart ju knäckt det förstår ju vem som helst och han börja supa bar upp kasse efter kasse med öl och annat dagligen, och sen till kvarterskrogen som ligger bredvid coop där jag brukar hyra film och småhandla. Han satt där en torsdag pissfull vid 4 tiden på uteserveringen och grina om hur dåligt han mådde så jag sa till han precis som det var att han skall söka hjälp för supandet kommer inte hjälpa ett dugg bara stjälpa. Och peppar peppar han kom i håg det dagen efter och knacka på här så jag bjöd han på en kaffe och fixa lite nr till han och han har skött sig sen dess. Förövrigt är jag kass på att skriva sånt här *S'Jag hade talat om det för honom rakt ut. -
Jag tycker du dricker för mycket och du blir stökig/otrevlig/jobbig när du dricker. Kan du inte nöja dig med en pilsner eller två, måste det bli mer?
När han kommer med fylle-förslagen när ni ska hitta på något, så fråga om han inte har nått annat att komma med än att alltid dricka? Fråga om han har problem rakt ut eftersom det alltid handlar om det.
Är han din vän och du hans så ska man kunna prata om sånt utan att man tar allt för illa upp. Sura miner kan det bli, men är han en riktig vän med något innanför pannbenet, kommer han tillbaka och frågar om du verkligen tycker så, dvs. han har lyssnat och tänkt till.
Postad 07 April 2011 - 11:44
två av mina nära vänner tycker det e lite tåkig att jag slutat dricka nästan helt då vi tre haft ganska mycket galenskaper för oss och hårdrock's kvällar med massa öl och musik och folk. Haft riktigt kul helt enkelt... Och dom e väll rädda att det inet ska vara möjligt längre men det har jag förklarat för dom att det är inget problem då jag inte har blivit total nyckterist utan bara undviker att dricka så mycket/ ofta som jag brukade.
Dom respekterar i alla fall mitt val och tycker det e rätt om jag känner att jag vill det, något annat hade jag inte väntat mig heller...
Dom flesta andra i min omgivning tycker genomgående bara att det är ett smart val och specielt en av min närmaste vänner, som själv gjort i stort sätt samma sak för 1 år sedan, log bara och sa.
Där ser du !
Allt som allt så är jag nöjd med mitt beslut och det fungerar bra än så länge, riktigt skönt att inte känna någon "press" på sig att behöva dricka något.. alla e med på att jag inte koemr att dricka speciellt mycket / eller ens något
Vilken lysande ide !
Postad 07 April 2011 - 12:42
Nu har man varit på 2st "tillställnignar" till utan att röra alkohol alls faktiskt, kändes bra
Ja, det förstår jag, med dom priserna på ölen! Fy fan.
Postad 07 April 2011 - 17:04
HAHA
Men det e god öl
Äh, den ska samma vägen vandra som billig öl. Så jag väljer billig öl varje dag över dyr öl.
Vad var det för öl sort?
/Mats
Vi var på bishop arms i sthlm.
Postad 08 April 2011 - 14:12
Vad var det för öl sort?
/Mats
lite allt möjligt har dom, men >69 kostar det, dom har en del goda för 120kr
Men det e lite väl...
Jag brukar köra på 1698 som kostar 69kr( ölen och är en av mina absoluta favoriter, så sjukt god öl att jag blir helt varm inombords, eller "Leffe" e också grym
Äh, den ska samma vägen vandra som billig öl. Så jag väljer billig öl varje dag över dyr öl.
Mehhh, e ju sättet den gör det på som betyder något..
Postad 08 April 2011 - 16:21
Som han säger här...Det är ruset som är poängen med ölen
http://www.tv4play.s...videoid=1214707
Om blasklager:
"Man säljer i alla fall inte en smak. Man säljer ett rus, man säljer alkohol. Den är producerad för alkoholen och inget annat."
Om god öl:
Då vill man ju ha lite smak samtidigt som man blir full, det ska ju vara kul på vägen till ruset också. Man ska ju inte behöva tvinga i sig skiten"
Sen kan jag erkänna att jag med gott samvete ibland kan trycka i mig skitöl som tex Eriksberg eller annan dynga
Postad 08 April 2011 - 19:52
Postad 08 April 2011 - 23:48
Dock blir det extremt sällan för mycket av det goda.
Redigerat av Timpolanen, 08 April 2011 - 23:49.
Postad 10 April 2011 - 20:18
Postad 11 April 2011 - 07:59
Postad 11 April 2011 - 08:09
Sorry hade helt missat. Som Palle skrev är det givetvis så att god öl kostar väsentligt mer än massproducerad lager.Hur går detta ihop?
Vissa öl dyrare än de andra men generellt kostar de mkt mer. Inte mig emot dock då jag hellre stödjer och håller igång en kultur av smakintryck än detsamma för fyllekultur och vad som idag nästan känns som meningslös vätska att dricka.
Som att jämföra McDonalds med att äta bra restaurangmat kan man väl säga. Kostar mer men ger också oftast mer.
Postad 12 April 2011 - 11:05
Men jag tycker att 1698 är netrevlig uppstickare men sin fina fylliga och "nötiga"/ kryddiga smak och fina balans för 15kr/ 33cl på systembolaget eller 60-80kr på krogen, inte så farligt som många andra för >150kr...
Drack 4st sådanna i lördags, det va gott och trevlig sällskap, sedan av det vatten resten av kvällen men sällskapet va fortfarande lika travligt så det blev bra
Postad 12 April 2011 - 22:14
Tycker inte det finns ngn dryck som innehåller alkohol som är god. Det är ruset jag är ute efter.
Dricker helst vatten eller läsk om jag vill dricka ngt gott
Sanning.
För om alla drycker som säljs på bolaget hade innehållt 0.0% alkohol, hur mycket skulle dom sälja då?
Folk får säga vad dom vill, i grund och botten är det ruset man är ute efter. Räcker ju med bara någon öl för att känna "ruset"...
Postad 17 April 2011 - 21:14
Nästan direkt när jag började högstadiet, började alla mina kompisar att åka på fest och att dricka. Att jag själv inte följde med på fest berodde nog mest på att jag bodde dumt till, och inte kunde. Men jag kände mig aldrig särskilt lockad. Jag var inte heller utstött på något vis, utan blev ofta frågad om jag ville följa med. Jag hade inte ont av att folket omkring mig drack varenda helg, men så småningom blev den nyss gångna helgens fest det enda folk pratade om. Det blev extremt tjatigt. Till sist gick jag bara iväg när folk började prata om det. Jag sa även till folk - artigt - att de inte behövde fråga varje fredag om jag ville hänga med ut. En del frågade emellanåt ändå, - troligen för att de inte ville känna sig elaka och prata "förbi" mig när de pratade med andra runtomkring. Vilket de absolut inte behövde, för jag valde själv att exkludera mig från det "livet" och mådde bra ändå. Jag fick aldrig höra några negativa kommentarer om mitt val, utan det var mest ett fåtal personer som hade lite svårt att förstå och frågade om det då och då. Men även då verkade det som att det var på grund av nyfikenhet.
Tyvärr hade jag inga fantastiska svar till dem, utan det brukade mest låta "Om jag inte kan ha roligt utan sprit, då blir jag hellre hemma." Ibland fick jag höra "Du vet ju inte hur det är att vara full innan du varit det. Ska du inte prova i helgen ändå?" Svar: "Ja, okej, sen kan vi passa på att mörda nån också, för det vet jag inte heller hur det känns!" Troligen ett väldigt drygt svar för alla "livsnjutare", men påståendet som frammanade det är hundra gånger värre. Jag känner inget behov av att bli berusad. Jag har aldrig sett nånting gott hända tack vare (i mitt tycke) orimliga mängder alkohol. Däremot har jag sett folk spy ner bord/golv/trappor, och andra som blivit aggressiva/ledsna/okontaktbara/korkade/klängiga. Det sista är nog värst, för jag vill i stort sett inte att någon rör mig (utan att vi ätit middag ihop först, ett steg som nog de flesta av samma kön vill skippa).
Jag kan till viss del förstå om vissa känner att spriten kan vara sista utvägen till att må bättre än vad man gör om man har det svårt i livet. Det krävs nog mycket både för att ge sig in i det, och ut ur det. Men i övrigt känner jag ingen förståelse för folk som super sig fulla, och ingen som helst sympati för folk som skadar sig själva eller andra på grund av det. Förstår inte heller hur någon kan känna att han/hon fyller en större funktion i livet som full, eller att det är rimligt att påstå att det hjälper en att "vara sig själv". I såna fall skäms jag över att bo i detta land.
Själv har jag konstaterat att jag inte kan ha roligt när alla runtomkring är fulla. Jag är inte märkvärdig av mig, och kan umgås med de flesta, men jag trivs helt enkelt inte i ett rum där jag inte känner att jag borde respektera någon. Istället blir jag tvungen att acceptera, vilket är en helt annan sak.
För att avsluta, hörde jag för inte så längesen, "Det är respektabelt om någon inte dricker, men bara om personen respekterar den som dricker". Sades av en person som dricker ofta. Föga förvånande. Men å andra sidan kunde jag inte skita mer i vad hon tycker om mig.
Postad 17 April 2011 - 21:51
De jag träffar som aldrig testat alkohol har oftast ett stort kontrollbehov (verkar ju så här också, att döma av vad du skriver om att folk inte får röra dig, det verkar inte riktigt normalt att inte låta andra människor kunna röra vid dig. Själv kramar jag både män och kvinnor ibland, utan någon som helst inblandning av alkohol). Att då vara nedlåtande mot oss andra, som kan hantera alkoholen, blir ju bara för fånigt.
Postad 17 April 2011 - 22:20
Jag tänker inte förneka att jag är nedlåtande heller, det vore fånigt. Jag förstår att du högg lite på att jag lät nedlåtande mot alla som dricker, men det var inte direkt meningen. För mig är någon som hanterar alkohol, en som inte låter sin person påverkas av den (eftersom man inte hanterar nånting om man tappar kontroll). Då är du som en nykter person i mina ögon. Då struntar jag i vilket. Jag känner själv folk som numera dricker precis varenda dag, och som tydligen också dricker tillräckligt mycket för att vara mer eller mindre påverkade hela tiden. Men jag märker ingen social skillnad på dem från den tiden när de var nyktra, och då har jag inte så mycket att störa mig på. Du måste alltså förstå att när jag talar om folk som dricker, syftar jag på folk som dricker för att bli direkt påverkade.
För övrigt har jag nog ett visst kontrollbehov, ja. Men du förstår säkert att jag inte skriker om en släkting kramar mig. Däremot avskyr jag när folk jag inte ens känner, tycker att det är okej att ta tag i mig på ett eller annat sätt. Jag tror inte jag behöver ha en mental störning för att tycka så.
Redigerat av Thuyner, 17 April 2011 - 22:26.
Postad 18 April 2011 - 07:40
Postad 18 April 2011 - 14:57
Postad 19 April 2011 - 13:12
Saknar det inte och tycker det är skönt att inte ha något "tvång" på att man ska dricka en massa...
Nu är det snart Elmia mässan (bilmässa) och då blir det väll ett par-fyra öl eller så, sedan på onsdagen efter det är det "faktiskt kväll" och då blir det ett par till. Sedan får det vara nog till på Valbord då det oundvikligen kommer att bli ett par-fyra till då en polare fylelr år...
Men det e ju vad som vanligtvis brukade drickas på dom första två timmarna en blöt kväll...
så "viss" förbättring är det ju allt!
Postad 03 November 2011 - 08:06
Själv är jag sugen på att testa ett helvitt år. Jag gillar inte att vara begränsad. Jag vill kunna köra bil när som helst t.ex. Tar man sig en öl då och då så är det visserligen gott men då står man där som ett fån när det skall köras ett ärende eller så.
Det enda jag oroar mig över är att behöva förklara mitt beslut för alla man känner och att de paradoxalt nog skall tro att jag har svåra problem bara för att jag slutar.
När jag slutatde med snus var alla bara positiva. Slutar jag med alkohol kommer det att bli tjafs.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
171 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?