Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan inte välja proj, BLIR GALEN!

92 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sanyo PLV-Z5 (Projektorer) 2 9.177776 (44) 15 875:-
Optoma HD80 (Projektorer) 1 9 (4) Inga priser
Mitsubishi HC5500 (Projektorer) 2 9.444444 (8) Inga priser
Sanyo PLV-Z700 (Projektorer) 5 9.412698 (62) Inga priser
Epson EH-TW3800 (Projektorer) 1 7.666666 (2) Inga priser
34 relaterade trådar
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z700 * (452 inlägg) 9 år sedan
Projektor med hög max zoom (2 inlägg) 13 år sedan
* Officiell tråd - Epson EH-TW5000/3800 * (585 inlägg) 13 år sedan
Sony VPL-HW10 vs Panasonic PT-AE3000 (85 inlägg) 15 år sedan
Sälja projektorn (24 inlägg) 16 år sedan
Sanyo Z5 (190 inlägg) 16 år sedan
Första projektorn (hjääälp) (2 inlägg) 16 år sedan
Roxcore takfäste till Mitsubishi HC5500 (2 inlägg) 16 år sedan
Bäst "input-lag" på projektorer (för spel) (11 inlägg) 16 år sedan
Är sanyo plv-z700 ett prisvärt och bra val? (13 inlägg) 16 år sedan
Optoma HD70 R.I.P ny 1080p ? (2 inlägg) 16 år sedan
Vit full-hd proj (26 inlägg) 16 år sedan
HC 5500 - kalibrering (8 inlägg) 16 år sedan
PC-Projektor, Bilden hoppar (3 inlägg) 16 år sedan
Optoma ThemeScene HD80 (407 inlägg) 16 år sedan
Projektor och duk för max 16 000 (19 inlägg) 16 år sedan
Vilken projektor passar bäst i ett vitt rum? (20 inlägg) 17 år sedan
placering och bildstorlek för bäst resultat (29 inlägg) 17 år sedan
Pt-Ax200 eller Sanyo PLV-Z700? (41 inlägg) 17 år sedan
mitsubishi hc 5500 (68 inlägg) 17 år sedan
Optoma HD80, InFocus X10 eller BenQ W5000? (22 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PT-AE3000 istället för Sany PLV-700 värt? (13 inlägg) 17 år sedan
Sanyo PLV-Z700 vs Epson EMP-TW980 (27 inlägg) 17 år sedan
Sanyo PLV-Z700 (46 inlägg) 17 år sedan
Recension av Mitsubishi HC5500 (42 inlägg) 17 år sedan
Sanyo PLV-Z700 (2 inlägg) 17 år sedan
Projektor i 10k klassen eller begagnad. (30 inlägg) 17 år sedan
Optoma HD70 eller Panasonic AX100? (27 inlägg) 18 år sedan
Kora en vinnare! (2 inlägg) 18 år sedan
Varför har inte tillverkarna insett vikten av design? (8 inlägg) 18 år sedan
Z5 på väg hem! (14 inlägg) 18 år sedan
IN76 mot z5 (1 inlägg) 18 år sedan
bästa projen runt 10 000:- (28 inlägg) 19 år sedan
PLV-Z4SV, PJ-TX300 el. PT-AX100? (13 inlägg) 19 år sedan

Postad 05 April 2011 - 16:27

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0
Mm, elite screens har ju cinewhite också med gain 1.1

Redigerat av bittorent ak47, 05 April 2011 - 16:27.

Postad 05 April 2011 - 17:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Hej igen.
Ja pannan är ljusstark.

AE4000 är en ljusstark projektor, när den inte visar bilden korrekt. :) Efter kalibrering är den inte så ljusstark jämfört med tex Sony och Epsons motsvarigheter. Så det beror lite på vilket läge på projektorn man anser är "tillräckligt" korrekt för att svara på. Sen kan man ju jämföra den med en ficklampa och då är den förstås väldigt stark :)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 05 April 2011 - 19:23

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0
Hur hanterar man 2,35:1 format med en Sony proj då exempelvis? måste man skaffa ny lins?

Postad 05 April 2011 - 19:33

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Kasta tärning! :) Det brukar jag göra när jag inte kan bestämma mig. Först till tre lika kast vinner. Ännu roligare är att singla slant. Först till 10p brukar jag köra med. Senast var när jag skulle köpa högtalare och inte kunde bestämma mig alls. Jag hade kört fast. Då tog jag fram min tärning :D

Lycka till! :)

Mvh

jag har mycket svårt att välja mellan dessa:

&

Vet inte vad jag ska VÄLJA, HELP PLEASE

Postad 05 April 2011 - 20:28

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Sanyo Pl-v800,måste anses prisvärd trots att den håller på att försvinna.I ett mörkt rum med kort kastavstånd,och en duk som inte överstiger 92".

Postad 05 April 2011 - 21:22

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Vänta någon vecka och köp Benq W1200 så slipper du LCD historier och dessutom får du en TYST DLP med de senaste teknikerna till en vettig penning.

Den är dessutom så ljusstark så den passar i ett icke dedikerat biorum...

Har bara kikat på W1100 som precis kommit ut på marknaden och den är definitivt inte att leka med heller...
Men W1200 kommer med Frame interpolation och ISFccc kalibrering samt 10-bits color processing och känns mycket intressant.

Postad 06 April 2011 - 05:15

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0

AE4000 är en ljusstark projektor, när den inte visar bilden korrekt.

Jaja det får stå för dig... Håller INTE med dig.
Nu ska man ju inte utgå från specifikationen men den kan väl ändå ge en fingervisning.
Sony vw90 1000 ANSI lumen
Panna AE 4000 1600 ANSI lumen.
Jag tror nog att om man väger in priset så är det inte många projar slår pannan.
Känns som du är lite färgad av vad du tjänar mest pengar på att sälja :)

Fakta kvarstår TS vill köra med en 2:35 duk... Vilka mer projar fixar det vettigt och på ett smidigt sätt under 20000kr
För mig finns det inte så många att välja på.

Postad 06 April 2011 - 08:39

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Nu ska man ju inte utgå från specifikationen men den kan väl ändå ge en fingervisning.
Jag tror nog att om man väger in priset så är det inte många projar slår pannan.

Nja, sådär kan man inte resonera riktigt. Om du ska jämföra så så är ju tex Epson 3600 "bättre" än Panasonic med sina 2000 Lumens. Och billigare.

Angivna siffror kan användas som fingervisning, visst, men det är för det ljusstarkaste läget också. Det läget är sällan särskilt lämpligt att använda för film. Använder man filmläget och ser till att projektorn är korrekt kalibrerad, så pratar vi oftast helt andra siffror. En projektor som är specad till säg 16000 lumens kanske visar 1200 out of the box i sitt ljusstarka läge, men då med en helt horribel filmbild. Kalibrerad i filmläge är det inte säkert du ligger på mer än ca 400 lumens.

Det handlar ju inte riktigt att "hålla med" eller ej som du skriver, det är ju faktiskt mätbara och objektiva fakta...

Postad 06 April 2011 - 09:07

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Jaja det får stå för dig... Håller INTE med dig.
Känns som du är lite färgad av vad du tjänar mest pengar på att sälja :)

Nu är ju inte mina inlägg baserade på mina personliga åsikter eller subjektiva intryck. Det är helt enkelt uppmätta siffror efter professionell kalibrering. Tillverkarnas egna siffror måste du ta med en nypa salt. De har för det mesta ingen som helst verklighetsförankring, eller åtminstone är de oerhört svåra att tolka rätt.

I butiken har vi för det mesta ett 15:tal av marknadens mest heta och efterfrågade projektorer för visning. Samtliga kalibrerar vi när de kommer in och även en eller två gånger ytterligare när lampan har brunnit en tid eftersom de ändrar sig i början. Det är dessa värde som jag baserar mina uttalanden om ljusstyrkan på. Nu har jag inte de exakta siffrorna framför mig men ungefär så här ser det ut:

Mätt på en 1,8m bred neutral 1,0gains Adeo duk(vit). På samtliga projektorer är gamman anpassad för att hamna så nära 2,2-2,4 som möjligt.

Panasonic AE4000 kalibrerad. Iris Off, Lågt lampläge, Ljusflöde ca 15fL(Foot Lambert)
Sony VPL-HW15 kalibrerad. Iris Off, Lågt lampläge, Ljusflöde ca 17fL
Epson EH-TW3200 kalibrerad. Iris Off, Lågt lampläge, Ljusflöde ca 17fL
Sony VPL-HW20 kalibrerad. Iris Off, Lågt lampläge, Ljusflöde ca 22fL
Pansonic AE4000 ej kalibrerad standardläge, Ljusflöde ca 24fL
Sony VPL-VW90 kalibrerad, Lågt lampläge, Ljusflöde ca 26fL
Sony VPL-HW20 kalibrerad, Högt lampläge, Ljusflöde ca 27fL
Panasonic AE4000 ej kalibrerad dynamiskt läge, Ljusflöde ca 34fL
Sony VPL-VW90 kalibrerad, högt lampläge, Ljusflöde ca 34fL
InFocus INxx, kalibrerad, lågt lampläge, Ljusflöde ca 35fL
BenQ W6000/6500 kalibrerad, lågt lampläge, Ljusflöde drygt 40fL

Så, precis som jag skrev, så kan AE4000 bli ljusstark. Men du måste då ge upp den korrekta bilden och leva med en del "bieffekter" såsom krossad vitnivå, färger som sticker iväg lite varstans och en ljudnivå som är påtaglig.

Om ljusflödet räcker till och man avser köra en 2.35:1 setup så är AE4000 en mycket fin projektor, det kan inget ta ifrån den.

Du är välkommen in vilken dag som helst så gör jag en genomgång för dig, om du fortfarande är skeptisk. :) Det är lättare att ta till sig det hela om man samtidigt kan titta med egna ögon.

MVH

Postad 06 April 2011 - 09:09

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0
Så, om man har vita väggar och kan mörkbelägga hyfsat, asså inga lampor men möjligtvis ett fönster öppet(på kvällen/natten) så satsar man på en ljusstark proj, inte kontrast? och eller en högkontrast duk eller en grå duk, eller vilket gain ska man ligga på? Jag vet ingen proj utom pannan som kan visa 2,35:1 format varför kan just den göra det? Är det det som kallas Lens shift? Nu har jag fel, man kan visa 2,35:1 på alla projjar men om man vill slippa extrautrustning. MVH

Postad 06 April 2011 - 09:13

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0

Nu är ju inte mina inlägg baserade på mina personliga åsikter eller subjektiva intryck. Det är helt enkelt uppmätta siffror efter professionell kalibrering. Tillverkarnas egna siffror måste du ta med en nypa salt. De har för det mesta ingen som helst verklighetsförankring, eller åtminstone är de oerhört svåra att tolka rätt.

I butiken har vi för det mesta ett 15:tal av marknadens mest heta och efterfrågade projektorer för visning. Samtliga kalibrerar vi när de kommer in och även en eller två gånger ytterligare när lampan har brunnit en tid eftersom de ändrar sig i början. Det är dessa värde som jag baserar mina uttalanden om ljusstyrkan på. Nu har jag inte de exakta siffrorna framför mig men ungefär så här ser det ut:

Mätt på en 1,8m bred neutral 1,0gains Adeo duk(vit). På samtliga projektorer är gamman anpassad för att hamna så nära 2,2-2,4 som möjligt.

Panasonic AE4000 kalibrerad. Iris Off, Lågt lampläge, Ljusflöde ca 15fL(Foot Lambert)
Sony VPL-HW15 kalibrerad. Iris Off, Lågt lampläge, Ljusflöde ca 17fL
Epson EH-TW3200 kalibrerad. Iris Off, Lågt lampläge, Ljusflöde ca 17fL
Sony VPL-HW20 kalibrerad. Iris Off, Lågt lampläge, Ljusflöde ca 22fL
Pansonic AE4000 ej kalibrerad standardläge, Ljusflöde ca 24fL
Sony VPL-VW90 kalibrerad, Lågt lampläge, Ljusflöde ca 26fL
Sony VPL-HW20 kalibrerad, Högt lampläge, Ljusflöde ca 27fL
Panasonic AE4000 ej kalibrerad dynamiskt läge, Ljusflöde ca 34fL
Sony VPL-VW90 kalibrerad, högt lampläge, Ljusflöde ca 34fL
InFocus INxx, kalibrerad, lågt lampläge, Ljusflöde ca 35fL
BenQ W6000/6500 kalibrerad, lågt lampläge, Ljusflöde drygt 40fL

Så, precis som jag skrev, så kan AE4000 bli ljusstark. Men du måste då ge upp den korrekta bilden och leva med en del "bieffekter" såsom krossad vitnivå, färger som sticker iväg lite varstans och en ljudnivå som är påtaglig.

Om ljusflödet räcker till och man avser köra en 2.35:1 setup så är AE4000 en mycket fin projektor, det kan inget ta ifrån den.

Du är välkommen in vilken dag som helst så gör jag en genomgång för dig, om du fortfarande är skeptisk. :) Det är lättare att ta till sig det hela om man samtidigt kan titta med egna ögon.

MVH

Kass fråga kanske, men har du testat elite screens? MVH Ps, finns ni i sthlm?

Postad 06 April 2011 - 11:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Så, om man har vita väggar och kan mörkbelägga hyfsat, asså inga lampor men möjligtvis ett fönster öppet(på kvällen/natten) så satsar man på en ljusstark proj, inte kontrast? och eller en högkontrast duk eller en grå duk, eller vilket gain ska man ligga på? Jag vet ingen proj utom pannan som kan visa 2,35:1 format varför kan just den göra det? Är det det som kallas Lens shift? Nu har jag fel, man kan visa 2,35:1 på alla projjar men om man vill slippa extrautrustning. MVH

Många frågor där :) Att välja projektorlösning är ganska komplext. Rummet spelar stor roll, duken påverkar saker som man naturligt kanske inte tänker på och sen är projektorerna och dess specar en faktor som många väljer att lägga stor vikt vid. Tyvärr är det mycket svårare att läsa sig till vad som är bra än om man tex ska köpa sig en ny dator. Då kan man läsa ut att man kan nå en viss hastighet genom att kombinera x med x etc. Med projektorlösningar är det så många faktorer som spelar roll, för att allt ska bli optimalt, så det är i stort sett omöjligt att läsa sig till vad som blir bäst för just dig.

Om du först tar dig tiden och går till en välsorterad handlare och ber att få en genomgång på vad rummet påverkar, hur dukar fungerar och vad de gör och till sist vilka projektorer som är mest lämpliga vid olika situationer så har du kommit långt. Det är efter en sådan genomgång mycket lättare att ta till sig all information, inte minst från forum, där det ibland kan finnas en del inlägg som kan vilseleda mer än hjälpa till.

Jag har aldrig kikat på Elitesceens och nej, vi finns inte i Stockholm.

MVH

Postad 11 April 2011 - 21:42

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0
Är det bättre att satsa på en högkontrast duk än en proj med bra kontrast?

Redigerat av bittorent ak47, 22 April 2011 - 17:18.

Postad 22 April 2011 - 17:20

bwfan
  • bwfan
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Vill jag ocså veta

Postad 23 April 2011 - 21:06

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Det verkar inte vara det lättaste att bara köpa en proj. Synd att det är så förbenat långt till Lund
för jag måste nog hålla med Marcus på the rock att det är bäst att åka och titta själv :D

Men hur blir förhållandet om man köper en bra neutral vit duk i ett helt mörkt rum,
sen kör man lite olika projektorer.
Jag förstår att det skiljer i bildkvalité på en billig och en mycket dyr projektor.
Men är det riktigt stor skillnad i bild på "skapliga projektorer för kanske runt 20-25tusen mot dom för
50-70tusen.
Är skillnaden så brutal att det är värt typ dubbla priset för en vanlig dödlig eller är det bara "projektornördar" som ser
skillnaden om ni ursäktar uttrycket ;)

Nästa gång jag är skåne ska jag boka en heldag hos the rock ;)

Postad 24 April 2011 - 14:29

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Det verkar inte vara det lättaste att bara köpa en proj.

Nej, det är verkligen ett komplext ämne och för att uppnå ett riktigt bra resultat så behöver man välja exakt rätt prylar.

Synd att det är så förbenat långt till Lund
för jag måste nog hålla med Marcus på the rock att det är bäst att åka och titta själv :blush:

Bra att du tycker så, synd att det är långt till oss :)

Men hur blir förhållandet om man köper en bra neutral vit duk i ett helt mörkt rum,
sen kör man lite olika projektorer.
Jag förstår att det skiljer i bildkvalité på en billig och en mycket dyr projektor.
Men är det riktigt stor skillnad i bild på "skapliga projektorer för kanske runt 20-25tusen mot dom för
50-70tusen.
Är skillnaden så brutal att det är värt typ dubbla priset för en vanlig dödlig eller är det bara "projektornördar" som ser
skillnaden om ni ursäktar uttrycket :)

Skillnaden mellan projektorer i olika prisklasser har helt klart krympt med utvecklingen som har varit. Men det är en skillnad mellan enkla instegsprojektorer, mellanklass och de allra dyraste som vem som helst kan se, man behöver inte vara expert. Det är däremot långt ifrån alla som tycker att de dyrare modellerna är värda de extra pengarna. Men så är det ju med det mesta. De flesta förstår att en Ferrari kostar tio ggr mer än en Volvo, men inte alla tycker det är värt de extra pengarna eller så prioriterar man olika.

Det allra viktigaste att förstå är dock att det är viktigare att välja rätt prylar till rummet, än att välja dyrt. Tex är det många som tittar på JVC:s maskiner fast man kanske har ett rum som gör att man inte på långa vägar kan utnyttja dem. Sådana misstag uppkommer oftast för att man försöker läsa sig till vad som är bra, istället för att titta själv och lära sig mer om helheten. Det är ju alltid frestande med höga siffror på ett papper, men de säger tyvärr inte så mycket om hur resultatet kommer att bli i ditt eget rum.

Nästa gång jag är skåne ska jag boka en heldag hos the rock ;)

Du är hjärtligt välkommen :)

MVH

Redigerat av Marcus_TheRock, 24 April 2011 - 14:31.

Postad 24 April 2011 - 14:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Är det bättre att satsa på en högkontrast duk än en proj med bra kontrast?

Det beror på förutsättningarna. Man vill alltid ha en så hög kontrast som möjligt i bilden. Det som ögonen upplever, så att säga. Det är dock inte samma sak som man läser i databladen, eller ens vad projektorn skjuter ut, eftersom rummet och duken påverkar totalresultatet.

I ett helt optimalt rum, med svart tak, svarta väggar och svart golv där inga reflektioner finns så är det viktigast med en riktigt bra projektor som kan släcka sitt egna ljus effektivt och därmed ge en bra svärta. Ljusflödet är då inte lika viktigt, även om det spelar en viss roll.

I ett rum där vi har någon form av reflektion, tex av ett vitt tak, så kommer projektorn(i många fall) inte vara den begränsande faktorn för svärtan och då kommer duken att spela en större roll. Desto sämre rummet är, desto viktigare blir duken.

Det här är bara grova generalliseringar och man måste givetvis väga in många saker när man väljer produkter. Men det här är grunden i hur man gör för att uppnå en hög kontrast med en projektorlösning.

Glöm allt vad siffror säger, vad gäller specar från tillverkarna. Det är siffror som är oerhört svåra att tolka, och i många fall är de helt missvisande. I många fall är det till och med så att man kan få precis motsatt resultat när man tittar på bilden, mot vad siffror i specen uppger när man jämför olika produkter.

MVH

Postad 27 April 2011 - 05:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Sedan kan man ju få "hotspots" med för hög reflektion på duken. Det är ju nästan som att titta på en dålig LCD.

Postad 27 April 2011 - 11:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Sedan kan man ju få "hotspots" med för hög reflektion på duken. Det är ju nästan som att titta på en dålig LCD.

Högkontrastduk är en kompromiss, inte guds gåva till mänskligheten :)

Det finns massor med bieffekter med högkontrastdukar, såsom risken för hotspot(ljussvagare bild i utkanterna), shine(glittereffekt) och begränsad betraktningsvinkel mfl.

Det är ingen slump att det är helt mörkt i en biograf. För att åstadkomma samma sak hemma så behövs det mörka väggar, tak och golv om man inte har en rum stort som en biograf.

Vill man komma ens i närheten av detta utan att göra om rummet allt för mycket så är högkontrastduken en grym lösning, men i den perfekta världen så är det ett rum med mörka väggar, tak och golv som gäller för bäst bild.

Det är just därför man ska ut och titta själv för att bedöma om fördelarna överväger nackdelarna och vilken nivå som är lämplig beroende på hur höga krav man har.

MVH

Postad 27 April 2011 - 15:08

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Är det "för tidigt" att satsa på en 3D projektor än? Känns som det kanske finns en del barnsjukdomar än..
Sen läste jag någonstans att det skulle bli någon strandad med "styrningen" till glasögonen så att alla skulle passa alla?
Ligger det någon sanning i det, någon som vet?
Kanske är bättre att köpa en billig proj för runt 20k sen avvakta något år och se vad som händer med 3D.
Mvh Niclas på biobygget.se

Postad 27 April 2011 - 18:55

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Högkontrastduk är en kompromiss, inte guds gåva till mänskligheten ;)

Det finns massor med bieffekter med högkontrastdukar, såsom risken för hotspot(ljussvagare bild i utkanterna), shine(glittereffekt) och begränsad betraktningsvinkel mfl.

Det är ingen slump att det är helt mörkt i en biograf. För att åstadkomma samma sak hemma så behövs det mörka väggar, tak och golv om man inte har en rum stort som en biograf.
MVH

Förlåt en yngling...
Men man snackar alltid kompromisser med högkontrastdukar som om dessa vore ett sämre alternativ.
Men om man vänder på det:
Snacka om att man måste kompromissa med vita dukar...
Svart tak, svarta väggar, helt ljustäta dörrar och fönster,och en projektor som klarar att släcka ner det svarta ljuset i bilden för att få den där perfekta bilden...nästan enda fördelen som är kvar, trots alla dessa förberedelser, jämfört med en högkontrastduk är betraktningsvinkeln.
Varför är det så, undrar jag, att man accepterar alla dessa kompromisser för att kunna se filmen på en vit duk men ändå betraktar det som grundläggande och helt normalt och jättebra?
Egentligen kompromissar man ju mycket mindre med en högkontrastduk... :)
Den kör du i ett halvmörkt vanligt vardagsrum...
Bara undrar...

Redigerat av Unregistered1791125b, 27 April 2011 - 18:59.

Postad 27 April 2011 - 20:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag har en AE4000 i en äkta batcave helt utan fönster med mattsvarta väggar och tak samt mörkröd matta.
Det är en bra projektor med överlag fin bild men jag tycker att den är i ljussvagaste laget i kalibrerat läge med lampan i eco-läge på en 109" 2.35:1 Clearpix2. Att ha lampan i normalläge är inte att tänka på pga fläktljudet (om man inte bygger in projektorn ljudisolerat från rummet).
Jag skulle inte vilja använda AE4000 på en 143" duk. Det måste bli för ljussvagt...

Andra klagomål är att svärtan kunde varit lite bättre och det faktum att den tar in damm ganska omgående vilket ger en något ojämn svärta med aningen ljusare fläckar. Att skicka på rengöring är tämligen meningslöst då den drar in nytt damm direkt.

Redigerat av hassesolo, 27 April 2011 - 20:18.

Postad 27 April 2011 - 21:26

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Tack hassesolo för bra och rakt svar. Man får väl kolla vad som finns när jag väl blir klar :)
Jag hoppas kunna testa lite filmvisning efter sommaren i biobygget.
Mvh Niclas

Postad 28 April 2011 - 11:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Vad ska man har för projektor om man vill ha en vit duk i ett helt ljuskontrolerat rum mellan 131" och 176"?

Postad 28 April 2011 - 12:59

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Vad ska man har för projektor om man vill ha en vit duk i ett helt ljuskontrolerat rum mellan 131" och 176"?

Eftersom du inte skriver någon budget så kommer här ett förslag som har tillräckligt med ljus till att fylla en stor duk, men samtidigt klarar släcka sitt eget ljus effektivt för att ge en bra svärta och hög kontrast.

Bra projektor!

MVH

Postad 28 April 2011 - 13:02

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Eftersom du inte skriver någon budget så kommer här ett förslag som har tillräckligt med ljus till att fylla en stor duk, men samtidigt klarar släcka sitt eget ljus effektivt för att ge en bra svärta och hög kontrast.

Bra projektor!

MVH

:)

Postad 28 April 2011 - 14:49

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Bra projektor!

MVH

Budget? jag var bara nyfiken på vilka som klarar den ytan utan att man går ned för mycket i ljusstyrkan hehe. Jag har en ok proje idag som jag är nöjd med för tillfället det är en epson eh-tw2900 och den kör jag inte så stor bild på bara 77" vilket är tillräckligt när man sitter 2,6 meter från duken.

Men jag vet vad sim2 är för proje och den är inte dålig men har inte råd med en sån nu och kommer förmodligen aldrig ha det heller tyvärr men du kan kanske tippsa om en som håller sig under 60.000kr som klarar uppgiften ;)

Varför jag frågade var för att om ett par år så är det tänkt att vi ska köpa hus och eftersom både jag och frugan är intreserade av hembio så får jag bygga ett riktigt biorum i det huset och då vill jag kunna ha stor bild och då krävs det ju en del av projen :)

Edit jag kollade lite på prisjakt och tydligen så kan man hitta sim2 projektorer för ganska så ok priser men visst ska man ha de som är riktigt referens av dom så kostar dom fortfarande en bra bit över vad jag skulle kunna ge hm synd

Redigerat av film-fanatiker, 28 April 2011 - 14:55.

Postad 28 April 2011 - 15:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Budget? jag var bara nyfiken på vilka som klarar den ytan utan att man går ned för mycket i ljusstyrkan hehe.

Kanske Mitsus nya HC9000.

MVH

Postad 28 April 2011 - 18:08

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Tack för tippset men jag har en liten fråga till ;)

Det här med lumens varför skräcker en del upp att deras projar har uppåt 2000 i lumens när en proje med mindre har mer ljustryck i verkligheten? :)

Mvh

Postad 28 April 2011 - 18:43

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Medelsvensson gillar höga värde/siffror...

Sen om det ser ut som skit vid 2000 lumen är en helt annan sak, ofta mindre intressant. :)

Sen när man kalibrerar projjen så kanske den helt plötsligt ligger på 700-800!

Postad 28 April 2011 - 19:07

Unregisteredc9bf91cb
  • Unregisteredc9bf91cb
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Jag hoppar in med en snabb fråga: om jag köper en projektor för säg 10 kronor, finns det då någon enkel tumregel som säger att duken ska kosta ca 2.5 kronor eller något liknande?

Postad 28 April 2011 - 19:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Lägg ungefär lika mycket på duk som projje. Duken blir ändå billigare eftersom om den är bra så kan du ha den i många år. Projektorer byter man mycket oftare.

Säg att du köper duk för 16k och proj för 16k. Efter sexton år har du avverkat fyra projjar men duken har hängt med hela tiden.
Årskostnad duk 1k.
Årskostnad proj 4k.

Redigerat av hassesolo, 28 April 2011 - 20:23.

Postad 28 April 2011 - 20:04

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Edit:Redan besvarad

Redigerat av Unregistered7444adce, 28 April 2011 - 20:07.

Postad 28 April 2011 - 21:25

Unregisteredc9bf91cb
  • Unregisteredc9bf91cb
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Tackar för svar:) Så om man är till att köpa sin första projektor + duk liksom TS så är det smartare att lägga det mesta krutet på duken?

Redigerat av Unregisteredc9bf91cb, 28 April 2011 - 21:26.

Postad 29 April 2011 - 06:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Om man tänker någorlunda långsiktigt, ja. Vill man ha mest pang för pengen på kort sikt så kanske man lägger 10k på duken och 22 på projektorn, men jag tror att man vinner i längden på att direkt gå på en riktigt bra duk eftersom den får man leva med länge... Sen beror det väldigt mycket på hur stor duk man skall ha. Stora dukar är dyra.

Redigerat av hassesolo, 29 April 2011 - 06:33.

Postad 30 April 2011 - 14:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Förlåt en yngling...
Men man snackar alltid kompromisser med högkontrastdukar som om dessa vore ett sämre alternativ.
Men om man vänder på det:
Snacka om att man måste kompromissa med vita dukar...
Svart tak, svarta väggar, helt ljustäta dörrar och fönster,och en projektor som klarar att släcka ner det svarta ljuset i bilden för att få den där perfekta bilden...nästan enda fördelen som är kvar, trots alla dessa förberedelser, jämfört med en högkontrastduk är betraktningsvinkeln.
Varför är det så, undrar jag, att man accepterar alla dessa kompromisser för att kunna se filmen på en vit duk men ändå betraktar det som grundläggande och helt normalt och jättebra?
Egentligen kompromissar man ju mycket mindre med en högkontrastduk... :P
Den kör du i ett halvmörkt vanligt vardagsrum...
Bara undrar...

Tjaa, du och marcus pratar ju om två helt olika saker. Marcus pratar om bildmässiga kompromisser, du pratar om (inrednings)praktiska kompromisser.

Båda är förvisso att överväga i samband med proj+duk köp (eftersom de båda påverkar upplevelsen) men jag ser det som lika självklart att man nämner högkontrast-dukarnas bildmässiga kompromisser som att man pratar om de vita (gain 1.0 utan ljusriktning) dukarnas stora behov av praktiska kompromisser* (för att man inte ska få allt för stora bildmässiga kompromisser).

Det viktiga är att folk förstår att projbild = proj + duk + rum och slutar upp med att ha sitt ensidiga fokus på bara projjen (eller ännu värre, specen på projjen). Vad man sen väljer kommer ju ändå variera från fall till fall och person till person.

(*) Sen är det ju ytterst subjektivt vad som är en praktisk kompromiss, vissa anser att upplevelsen är bättre i ett mörkt tipptopp rum, andra trivs inte alls i det utan vill ha ljus både här och där - alla är vi olika, tur att det finns olika duklösningar då. :)

Postad 30 April 2011 - 17:10

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0
Ok, ska typ satsa på en 4000AE och en Elite Screens isf(cinegrey) med gain 2.

Postad 30 April 2011 - 17:35

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Om man tänker någorlunda långsiktigt, ja. Vill man ha mest pang för pengen på kort sikt så kanske man lägger 10k på duken och 22 på projektorn, men jag tror att man vinner i längden på att direkt gå på en riktigt bra duk eftersom den får man leva med länge... Sen beror det väldigt mycket på hur stor duk man skall ha. Stora dukar är dyra.

Det tycker jag låter betydligt mer förnuftigt än det andra exemplet där man menade att man skulle lägga lika mkt.

Förmodligen utvecklas dukar också, vilket innebär att man inom åskdådlig framtid även vill uppgradera duken. Därför tycket jag inte att man ska planera att man kommer att ha duken i 20 år...
Själv har jag haft min nuvarande duk i 4 år och jag börjare redan gå i uppgraeringstankar. Jag kommer troligtvis att ha bytt duk inom 2 år. Min nuvarande duk är en Grandview - motorstyrd. Värt att tillägga är att min duk kostade ungefär lika mkt som min första projektor...

G

Postad 30 April 2011 - 18:44

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Tjaa, du och marcus pratar ju om två helt olika saker. Marcus pratar om bildmässiga kompromisser, du pratar om (inrednings)praktiska kompromisser.
Båda är förvisso att överväga i samband med proj+duk köp (eftersom de båda påverkar upplevelsen) men jag ser det som lika självklart att man nämner högkontrast-dukarnas bildmässiga kompromisser som att man pratar om de vita (gain 1.0 utan ljusriktning) dukarnas stora behov av praktiska kompromisser* (för att man inte ska få allt för stora bildmässiga kompromisser).
Det viktiga är att folk förstår att projbild = proj + duk + rum och slutar upp med att ha sitt ensidiga fokus på bara projjen (eller ännu värre, specen på projjen). Vad man sen väljer kommer ju ändå variera från fall till fall och person till person.
(*) Sen är det ju ytterst subjektivt vad som är en praktisk kompromiss, vissa anser att upplevelsen är bättre i ett mörkt tipptopp rum, andra trivs inte alls i det utan vill ha ljus både här och där - alla är vi olika, tur att det finns olika duklösningar då. :)

Hej Pacman !
ja, jag och Marcus pratar om två olika kompromisser men likafullt kompromisser för antingen vit duk eller en högkontrastduk.
Jag tycker att det är roligt att vända på det hela::P
I och med att jag personligen tror att de flesta INTE har batcave borde normen vara att man skall kunna se en bra bild även i ljusa miljöer/vanligt vardagsrum (modern och bekväm lösning) där det räcker att fälla ner persiennerna.
Och då gäller såklart en högkontrastduk.
VIll man sedan vara extra nördig/få totalt perfekt bild genom att kolla på en vit duk för att undvika alla former av shine eller begränsad betraktningsvinkel kräver det kompromisser i form av ett eget/dekiderat biorum där du målar tak, väggar och golv svarta/mörka, ser till att inget onödigt ljus träffar duken och att du har en projektor som kan släcka det svarta ljuset så bra som möjligt.
Det var bara så jag menade.

Postad 01 May 2011 - 14:10

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Det tycker jag låter betydligt mer förnuftigt än det andra exemplet där man menade att man skulle lägga lika mkt.

Förmodligen utvecklas dukar också, vilket innebär att man inom åskdådlig framtid även vill uppgradera duken. Därför tycket jag inte att man ska planera att man kommer att ha duken i 20 år...
Själv har jag haft min nuvarande duk i 4 år och jag börjare redan gå i uppgraeringstankar. Jag kommer troligtvis att ha bytt duk inom 2 år. Min nuvarande duk är en Grandview - motorstyrd. Värt att tillägga är att min duk kostade ungefär lika mkt som min första projektor...

G

Fast dukarna utvecklas extremt mycket långsammare än projektorerna. En sju år gammal duk i high endsegmentet är fortfarande en kanonbra duk.
En sju år gammal hajändprojektor är nu sämre än en ny projektor för bråkdelen av priset.

Postad 03 May 2011 - 08:05

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

• 677 inlägg
  • 0
OT, spelar dukmaterialet roll om man ska visa 3d?

Postad 03 May 2011 - 21:22

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1209 inlägg
  • 0

G

Allt är relativt och beroende på vilken duk man köper också.

Jag hade tills för någon vecka sedan en Tab-Tention från Grandview so jag haft i ca 4 år.
Kommer nu till helgen plocka uoo en SONY HW20 och har i samband med det beställt en 116" Stewart Firehawk i 2.35:1 format och känner på mig att denna duk med tanke på kvalitet kommer att följa med mig i många år, ifall jag inte skulle behöva en mindre/större duk i framtiden av någon anledning.

Det som kommer finnas kvar länge är alltså duken...Betydligt längre än projektorn, det kan jag lova!

Postad 04 May 2011 - 07:46

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

OT, spelar dukmaterialet roll om man ska visa 3d?

Ja, iaf. om du kör med passiv 3D-teknik.
Då måste du ha polarisering i duken, tex. ReAct-dukarna ska ha det tydligen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.