Röstning. Ni som köpt Samsung LCD D8005 i 46 alt 50 " har ni
109 svar till detta ämne
Postad 09 October 2011 - 10:22
SevakYousef
-
SevakYousef
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej, De syns när man tittar på film eller vanlig digitaltv HD+SD, det är svårt att beskriva men slöjan (vid låg kontrast i vissa scener) och pixeleringseffekten (vid övergång till mörka partier) dycker upp vid vissa scener i filmen och jag anser att det ytterst störande! tittar man på TV:n i en butik med det material de visar så upptäcks inte problemet, ta hem TV:n och får du se...
Ursäkta den dumma frågan men detta är nytt för mig. Vad står SD för?
Postad 09 October 2011 - 10:30
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Vet inte vad SD står för, Standard Digital tv kanske?
Men vanlig digitaltv med andra ord. Det finns vanliga sk SD kanaler och sedan HD kanaler som är att föredra om man vill ha bra bild på sin tv. Men dessa problem med clouding och bleeding på denna modell hjälper inte ens hdtv mot.
/Fredrik
Postad 09 October 2011 - 10:30
playbackvideo
-
playbackvideo
-
Rookie
-
3 inlägg
intressant diskution. är intreserad av 46d8005 och det verkar ju vara lite jobbiga problem som ni upptäcker. jag stör mej något så in i h***ete när jag upptäckt sådana här problem med produkten. och framförallt när man inte får någon hjälp av tillverkaren, Dock måste jag ställa frågan: hur många det är som inte har några problem med sina d8005. antalet som funkar måste ju ställas mot det som inte funkar för att se om det är ett jätteproblem. Missförstå mej rätt, det är skit att inte alla funkar men är det 50% eller 0,5% det är fel på.Är ju en viss skildnad. /Micke
Jag har problemen i min TV och tror att de finns i alla modeller om inte samsung har åtgärdat de i nyare versioner i smyg, samsung talar inte om detta öppet och de anser att dessa problem kan uppstå av en del av tekniken... Vissa personer är inte känsliga för dessa problem och upplever bilden perfekt och jag hur full respekt för detta. Har jämfört med min andra Samsung TV från förra året, en 46C60005, den har inte de problemen!
Redigerat av playbackvideo, 09 October 2011 - 10:31.
Postad 09 October 2011 - 15:46
playbackvideo
-
playbackvideo
-
Rookie
-
3 inlägg
Ursäkta den dumma frågan men detta är nytt för mig. Vad står SD för?
Hej, SD är Standard Defenition dvs. inte full HD.
Postad 13 October 2011 - 13:59
MaestroGarcia
-
MaestroGarcia
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej, De syns när man tittar på film eller vanlig digitaltv HD+SD, det är svårt att beskriva men slöjan (vid låg kontrast i vissa scener) och pixeleringseffekten (vid övergång till mörka partier) dycker upp vid vissa scener i filmen och jag anser att det ytterst störande! tittar man på TV:n i en butik med det material de visar så upptäcks inte problemen, ta hem TV:n och får du se... Jag har clouding , den kan jag leve med men ghosting och pixelering är något som är mycke värrre!!! Har jämfört med min andra Samsung från förra året, en 46C60005, den har inte de problem!
Hejsan, Jag har sett liknande problem ibland med SD matrial (digital tv) men aldrig via HD filmer eller bluray. Undrar verkligen om det är TV:en. Som sagt ser aldrig sådana problem när insignalen är HD. Jag har också en 46C6005 som sedan tidigare och där såg/ser jag inte sådana problem. Men nu har jag ju UE55D8005 jag tror det är storleken som gör att det synns. Har du även en 46 tummare på den nya tv:en? Om inte så kan man ju inte jämföra riktigt. Jag har även lite clouding här och var men kan leva med det, tycker inte man ser det så mycket när man ser på film. Kör man HD matrial är bilden super enligt mig och min TV.
Postad 13 October 2011 - 21:38
hafrse
-
hafrse
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hejsan, Jag har sett liknande problem ibland med SD matrial (digital tv) men aldrig via HD filmer eller bluray. Undrar verkligen om det är TV:en. Som sagt ser aldrig sådana problem när insignalen är HD. Jag har också en 46C6005 som sedan tidigare och där såg/ser jag inte sådana problem. Men nu har jag ju UE55D8005 jag tror det är storleken som gör att det synns. Har du även en 46 tummare på den nya tv:en? Om inte så kan man ju inte jämföra riktigt. Jag har även lite clouding här och var men kan leva med det, tycker inte man ser det så mycket när man ser på film. Kör man HD matrial är bilden super enligt mig och min TV.
Hej, Samma här, jag störs inte av cloudning lika mycket som de andra problemen. Klart att på HD blir den totatala bilden bättre men den lider ändå av pixelering vid övergångar till mörkt i vissa situationer/scener, slöjan finns men inte lika tydlig som på SD.
Postad 14 October 2011 - 08:17
MaestroGarcia
-
MaestroGarcia
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hejsan,
Det som dock irriterar mig är att dom förändrat saker till europa versionen. Den amerikanska versionen kan stänga av och sätta på CINEMA BLACK och så har den en sättning för något som kallas SMART LED. När jag frågat samsung om CINEMA BLACK så säger dom att det aktiveras automatiskt i europa versionen.
Men meningen med CINEMA BLACK är ju att de svarta partierna när man kollar på film (alltså över och undre mörka ränderna som man får vid filmtittande) ska vara helt mörka, man stänger ner LED belysningen där. Men jag tycker inte det verkar ske. Kan ändå se ljus insläpp?
Eller har jag missuppfattat funktionen?
Märkligt,
Postad 14 October 2011 - 08:36
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Kanske det finns någon lösning i servicemenyn? Garantin kan ryka, men då kan du knäppa någon på näsan och visa att det går att stänga av funktioner.
Postad 14 October 2011 - 09:11
MaestroGarcia
-
MaestroGarcia
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Ha ha jag har redan varit inne på Service menyn men kunde inte hitta något där? Har köpte TV:en på elgiganten och det är 50%-50% att jag lämnar tillbaka dem. trist för jag gillar TV:en annars. Tycker att clouding blir värre ibland men det blir också bättre ibland? Fattar inte det?
Har det med värmen att göra?
Postad 14 October 2011 - 10:44
krister67
-
krister67
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Ha ha jag har redan varit inne på Service menyn men kunde inte hitta något där? Har köpte TV:en på elgiganten och det är 50%-50% att jag lämnar tillbaka dem. trist för jag gillar TV:en annars. Tycker att clouding blir värre ibland men det blir också bättre ibland? Fattar inte det? Har det med värmen att göra?
Det där med att cloudingen ändras har jag också märkt. Har jag kallt i rummet blir cloudingen värre, har jag varmt så blir det bättre.
Postad 14 October 2011 - 11:12
MaestroGarcia
-
MaestroGarcia
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Det där med att cloudingen ändras har jag också märkt. Har jag kallt i rummet blir cloudingen värre, har jag varmt så blir det bättre.
Har du även som en ljus ram runt hela skärmen. Synns mest på nedre långsidan. Synns inte hela tiden men ibland. Har titta på min kompis TV och han har samma sak. Den släpper väl igenom lite för mycket ljus runt kanterna. Stör mig inte så mycket när man väl ser på tv/film. Angående CINEMA BLACK är det bara jag som anser att det inte fungerar eller missuppfattar jag funktionen.?
Postad 14 October 2011 - 17:30
krister67
-
krister67
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har du även som en ljus ram runt hela skärmen. Synns mest på nedre långsidan. Synns inte hela tiden men ibland. Har titta på min kompis TV och han har samma sak. Den släpper väl igenom lite för mycket ljus runt kanterna. Stör mig inte så mycket när man väl ser på tv/film. Angående CINEMA BLACK är det bara jag som anser att det inte fungerar eller missuppfattar jag funktionen.?
Nej, ingen ljus ram runt kanterna på min. Däremot så blir "gråa" bilder ljusare i höger- och vänsterkant, men det är väl normalt för en edge-led TV antar jag.
Postad 27 October 2011 - 12:28
hanym
-
hanym
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej,
Tittat i föregår på en Samsung 55 D 8005 Kampanj hos Elgiganten för 18500 kr( Verker mycket populär..!Prist är vist förmånligt för en 55 LED, med en heldel finneser.!
Undrar om alla skrivrier om cluodning , ghostning mm.
Varför ska man köpa en dyr Tv och sedan plågar sig,får ont imagen i letandet efter skuggor,fläcker , mm.. istället att njuta av sin fin TV..
för bliden på denna Tv är verkligen bra jämf med flera TV som inte ens i närheten av denna.
Finns inte någon i forumet som är nöjd med Samsung..??
Vore bra ibl att höra något pos, kan inte vara alla Samsung måndags ex..Eller hur..?
Postad 27 October 2011 - 13:58
danneber
-
danneber
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag är nöjd med det mesta. Dock lite dålig bild på tele2:s digital-tv, men det ändras från timme till timme så jag antar att det är tele:2 som är boven
Postad 27 October 2011 - 14:25
jarre008
-
jarre008
-
Beroende
-
-
1166 inlägg
Hej, Bifogar denna bild, är irreterad av den bleeding/clouding jag har på kanten längs ner, butiken säger att det är clouding och kan inte reklameras hos samsung. Är detta clouding eller bleeding ? Tack på förhand!
Kanske en störning från manicken du har precis under TVn?
Postad 27 October 2011 - 21:11
hafrse
-
hafrse
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hej, Tittat i föregår på en Samsung 55 D 8005 Kampanj hos Elgiganten för 18500 kr( Verker mycket populär..!Prist är vist förmånligt för en 55 LED, med en heldel finneser.! Undrar om alla skrivrier om cluodning , ghostning mm. Varför ska man köpa en dyr Tv och sedan plågar sig,får ont imagen i letandet efter skuggor,fläcker , mm.. istället att njuta av sin fin TV.. för bliden på denna Tv är verkligen bra jämf med flera TV som inte ens i närheten av denna. Finns inte någon i forumet som är nöjd med Samsung..?? Vore bra ibl att höra något pos, kan inte vara alla Samsung måndags ex..Eller hur..?
Priset lär sjunka mer , nya modeller kanske på gång till Januari? en bekant till mig betalade 26900 i Juni för Tv:n och då var den utan Smasung Galaxy WifFi , bara en 3D glasögon och den gamla fjärren.... Tydligen så är det stor skillnad mellan olika exemplar.
Redigerat av hafrse, 27 October 2011 - 21:14.
Postad 28 October 2011 - 08:25
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
De plockas väl ihop på olika sätt i fabriken. Därav skillnaderna. Själv skulle jag inte röra en LED-LCD, ens med en radiostyrd tång.
Postad 28 October 2011 - 12:45
Bass
-
Bass
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Fråga: Elgiganten har kört hem en 55 tums D8005. Just nu hänger en Samsung UE46B7070 som hänger på väggen med samsungs vajer-fäste.
Kan man hänga den nya 55 tummaren på samma vajer? Nån som vet om dessa skiljer sig åt?
Övrigt är det lätt att få nervfel när man läser dessa trådar.. men som tur är ÄGER elgiganten. 30 dagars öppet köp är guuuld
Postad 29 October 2011 - 17:56
Johan123
-
Johan123
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
UE55D7005
Clouding vid hörnen.
Tycker även det blir skuggor på text när man tittar på vanliga SD-kanaler.
Jag gissar att bilden nedan är normal men jag kommer förmodligen lämna tillbaka mitt exemplar.
Postad 29 October 2011 - 20:35
yamagucci
-
yamagucci
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Hej, Tittat i föregår på en Samsung 55 D 8005 Kampanj hos Elgiganten för 18500 kr( Verker mycket populär..!Prist är vist förmånligt för en 55 LED, med en heldel finneser.! Undrar om alla skrivrier om cluodning , ghostning mm. Varför ska man köpa en dyr Tv och sedan plågar sig,får ont imagen i letandet efter skuggor,fläcker , mm.. istället att njuta av sin fin TV.. för bliden på denna Tv är verkligen bra jämf med flera TV som inte ens i närheten av denna. Finns inte någon i forumet som är nöjd med Samsung..?? Vore bra ibl att höra något pos, kan inte vara alla Samsung måndags ex..Eller hur..?
Jag tror att många gnällspikar samlas på forumen och vill lufta sitt missnöje. Tycker också det verkar konstigt att ingen verkar tycka nåt bra överhuvudtaget..  ( ojoj vad jag kommer få heat nu haha )
Postad 29 October 2011 - 21:08
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Vad finns det och gilla med clouding? Ni betalar tillverkarna pengar för dålig teknik. "Lite moln går att leva med"..bla bla...
Var det nog med att "få det varmt om öronen"..?
*blink blink*
Postad 30 October 2011 - 00:45
Johan123
-
Johan123
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Min 27" Siemens datorskärm för 3000 kr läcker ungefär som bilden ovan. Tänkte att en TV för 19000 kr inte skulle göra det.
Postad 30 October 2011 - 00:52
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10560 inlägg
kantbelysta LEDS finns för att det gör det lättare göra tvn tunnare och är också billigare.
Historian visar att design slår funktion annars skulle vi inte sitta med LCD eller plasma utan fortsätta köra med CRT TVs idag så vem kan klandra dem? Man ser ju vilka skärmar folk flockas till i butikerna. Det är de med snyggast ram först och främst såsom denna Samung.
Min 6 år gamla LCD lider inte av clouding alls. Har ingen dynamisk kontrast och gammal hederlik bakgrundsbelysning. Främst Kant LED du ska se upp med och LCD-tvs där du inte kan stänga av dynamisk kontrast.
Postad 30 October 2011 - 08:13
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Håller med i stort sett med allt du sade. Ryktena om en böjbar OLED till nästa år får mig att lätta på lädret. Jag är inte helt immun mot formgivning.
Postad 31 October 2011 - 10:20
yamagucci
-
yamagucci
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Skulle vara av större intresse att göra en undersökning av korrelationen på problem VS inköpsplats. Även om vissa vill påstå att det är samma modeller som säljs överallt, tror jag det finns klass 1 / 2 varor som hamnar hos olika butiker. Vore intressant att veta.
Vet inte hur man gör polls här, men frågan skulle bli typ: Har du problem med bleeding/clouding så pass störande - att det inte går att bortse. Isf från vilken butik?
Postad 31 October 2011 - 10:38
Bass
-
Bass
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
UE55D8005 köpt på Elgiganten Uppsala 29/10-11
Lite bleeding, inget allvarligt.
Mest störande är när man tittar på fotbolls så är det banding som syns på dom vita linjerna på fotbollsplan.
Pixelkrig runt TV3 loggan osv. Men just bleeding är lite grann.. inte mer än på min 46B7070.
Postad 31 October 2011 - 15:44
PatrikLarsson
-
PatrikLarsson
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Jag har tydlig clouding. Nöjd med TVn.
/Patrik
Postad 31 October 2011 - 17:57
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag har tydlig clouding. Nöjd med TVn. /Patrik
Har du tydlig clouding och är nöjd med tv:n?
Postad 20 November 2011 - 13:28
bjornsson81
-
bjornsson81
-
Användare
-
-
116 inlägg
Verkar som om det är flest 55" som lider med problem om man läser i tråden, eller är det bara jag som tycker det?
Postad 20 November 2011 - 13:31
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Har du tydlig clouding och är nöjd med tv:n?
Det skulle inte jag vara.
Postad 20 November 2011 - 19:42
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1693 inlägg
Har en 55:a sedan i tisdags, är nöjd.
Köpt på Expert (butik) med 30dagars öppet köp.
Ska hårdgranska den innan tiden går ut, men så här långt har jag inget negativt att säga.
Postad 22 November 2011 - 10:13
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag måste få dela med mig av en härlig tv händelse på expert=)Som sagt:En dag efter jobbet tar jag och åker till expert för att tala lite med deras försäljare. Vilket jag tycker kan vara roligt OM PERSONEN i fråga inte ljuger för mig. Jag står och talar med en kille som känns len i munnen. Han säger både de ena å de andra.Han rekommenderar Samsund d8000, han säger att led är det senaste och det bästa.Jag frågar lite snabbt om clouding är vanligt på dessa å han svarar snabbt nej. Jag frågar om det är edge eller om det är back-lit han svarar igen snabbt jag citerar "back-lit över hela backen". Sen tar jag upp cloudingen igen eftersom han sa "titta här, ingen clouding". Jag förklarar då att de är svårt att se i butik, då han snabbt igen svarar "jo men de e klart de kan bli clouding hemma om solen lyser in på tv:n"Jag tyckte de va ganska kul=)
Postad 22 November 2011 - 11:20
ikea2000
-
ikea2000
-
Rookie
-
9 inlägg
Lider Samsung mer än andra tillverkare av clouding?
Postad 22 November 2011 - 11:25
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Lider Samsung mer än andra tillverkare av clouding?
JAG tror inte det. Men eftersom samsung är den tv som säljs mest så uppmärksamas det även mer.
Postad 27 November 2011 - 20:42
samski
-
samski
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Køpte en 46 8005 før 10 dagar sedan, var bleeding i varje hørn som tydligt kom fram nær man såg film på kvællarna. Gick tillbaka till Expert och førklarade att jag størde mig så mycket på detta att jag inte kunde njuta av filmen och fick veta att det inte skulle vara så, men att man samtidigt inte kunde vara alltfør kræsen. Tycker det var lite tråkigt att høra, specielt som student som sparat en god stund på att få en riktig "wow-tv" så tycker man att man skulle få vara kræsen hær. Var som sagt inget problem att byta till en ny 8005 och den nya hade samma problem, plus ett 20x20cm stort vitt moln mitt på skærmen. Nu ger jag upp och byter mot en VT30 istællet.
Har en kompis också med en 8005 som har lite bleeding, men det ær inget som han tænker på.
Postad 28 November 2011 - 10:13
bjornsson81
-
bjornsson81
-
Användare
-
-
116 inlägg
Har clouding ute i hörnen och ett fält på kanske 15*20cm till höger utav TVn, dock väldigt lite tycker jag iaf.
Men har inte hunnit kolla på någon film än utan det har jag bara sett när jag bytt mellan olika ingångskällor och testat de olika "Smart" programen när bilden är svart.
Tips på film som man kan kolla på för att kolla efter clouding för vid vanligt TV titande har jag inte sett något sånt iaf, disney channel och discovery HD =)
Postad 28 November 2011 - 19:39
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Förstår inte hur man kan köpa Samsung edge led tv när det har haft dessa problem i flera år.
Samma visa varje år.
Bättre att slanta upp och köpa LG.
Deras dyrare version har inte dessa problem.
Eller hade då inte förra året.
Postad 28 November 2011 - 19:51
zcout
-
zcout
-
Rookie
-
2 inlägg
jaha detta gjorde ju att mitt val av tv föll. är det någon som har koll på Sharps Quattron maskiner?
Postad 30 November 2011 - 11:52
AndersPa
-
AndersPa
-
Användare
-
-
111 inlägg
En fråga..
Om man köper en TV (UE55D8805) som vid första anblick ej har clouding, finns det då en risk att det kommer senare?
Annars borde det ju vara lugnt om man har möjlighet att testa exemplaret innan man köper den. Ingen clouding i butiken = inget problem?
Postad 30 November 2011 - 12:23
samski
-
samski
-
Amatör
-
-
65 inlägg
intressant diskution. är intreserad av 46d8005 och det verkar ju vara lite jobbiga problem som ni upptäcker. jag stör mej något så in i h***ete när jag upptäckt sådana här problem med produkten. och framförallt när man inte får någon hjälp av tillverkaren,
Dock måste jag ställa frågan: hur många det är som inte har några problem med sina d8005. antalet som funkar måste ju ställas mot det som inte funkar för att se om det är ett jätteproblem. Missförstå mej rätt, det är skit att inte alla funkar men är det 50% eller 0,5% det är fel på.Är ju en viss skildnad.
/Micke
Grejen ær att edge-led fungerar såhær mer eller mindre. Har svårt att tro att någon sitter någonstans med en helt perfekt svart bild utan någon bleeding med en kantbelyst TV. Kompisar som också har 8005 sæger att dom inte har någon bleeding, men nær jag varit hemma och kollat så ær det så dær också. Frågan ær vad man lægger mærke till helt enkelt. Letar man efter problem så hittar man de såklart. Jag hade vældigt otur med två 8005, men nær jag såg på TV-sænindningar eller spelade TV-spel så var detta inte ett problem. Film med svarta kanter eller mørka scener blev det før påfrestande, iaf før mig. Tycker jag inte ær særskilt kræsen, men trodde att det inte skulle vara sånna enkla problem vid en såpass dyr TV.
Postad 30 November 2011 - 12:27
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
En fråga.. Om man köper en TV (UE55D8805) som vid första anblick ej har clouding, finns det då en risk att det kommer senare? Annars borde det ju vara lugnt om man har möjlighet att testa exemplaret innan man köper den. Ingen clouding i butiken = inget problem?
Om du ska testa just ditt exemplar i butiken så måste du mörklägga. Eller du bör göra det.
Postad 30 November 2011 - 12:27
samski
-
samski
-
Amatör
-
-
65 inlägg
En fråga.. Om man köper en TV (UE55D8805) som vid första anblick ej har clouding, finns det då en risk att det kommer senare? Annars borde det ju vara lugnt om man har möjlighet att testa exemplaret innan man köper den. Ingen clouding i butiken = inget problem?
Jag såg ingen clouding i varken butik eller nær jag var hemma på kvællen, men i ett helt mørkt rum på natten och i mørka scener så ser jag clouding/bleeding såpass mycket att jag inte kunde njuta av filmen. Avgørande ær alltså hur och nær man ser på TV. Ær det mycket på dagen och TV-spelande så ær det nog inte ett problem, men film på kvællarna irriterade iaf jag mig på problemet tillræckligt mycket att motivera att læmna tillbaka TVn. Ær såklart vældigt stor skillnad från TV till TV, som tur ær har iaf Expert i Norge 30 dagars øppet køp så var inga problem att ta TVn hem och testa i sin egen miljø.
Postad 30 November 2011 - 13:24
AndersPa
-
AndersPa
-
Användare
-
-
111 inlägg
Om du ska testa just ditt exemplar i butiken så måste du mörklägga. Eller du bör göra det.
Förutsätt att jag mörklägger. Helt mörkt rum och helt mörk bild och tycker att där inte är något problem med clouding. Kan det isåfall bli värre senare.. komma med tiden eller är det dåligt så är det dåligt från början?
Postad 01 December 2011 - 10:10
MrFroggerz
-
MrFroggerz
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Allt verkar bero på situation och inställning och även avståndet till tv:n vilket jag tycker är väldigt märkbart. Ju närmare tv:n, mer framträdande clouding. Fenomenet kan även testas genom att sätta sig med ögonen mitt på skärmen med ett lagom avstånd. Flytta sedan huvudet till höger, vänster, upp, ner så ser man hur det förändras.
Själv är jag extremt nöjd med min tv och stör mig inte alls på fenomenet då jag dels fått ner det till ett minimum och även vant mig vid det. Kan även tilläggas detta inte är märkbart vid helbild. Det enda man kunde önska var aktiva lampor som helt släcker ner när man har dom svarta banden vid filmtittande, det hade varit perfekt.
Kan även tillägga att innan jag tog hem min ue55 så hade jag 2st ps59d7005 hemma (plasma) och båda lät som tröskverk sorgligt nog. Hade en kille från samsung hemma för att kolla 1:a tv:n och kunde konstatera nån typ av transformator som lät, höger sida framifrån sett. Satte man fingret på den så blev den tyst men då framkom ett annat liknande ljud på vänster sida istället. 2:a tv:n lät exakt lika.
Hellre clouding än buzzing. Clouding syns inte på den faktiska bilden men buzzing låter hela tiden.
Peace
Postad 01 December 2011 - 15:36
AndersPa
-
AndersPa
-
Användare
-
-
111 inlägg
Allt verkar bero på situation och inställning och även avståndet till tv:n vilket jag tycker är väldigt märkbart. Ju närmare tv:n, mer framträdande clouding. Fenomenet kan även testas genom att sätta sig med ögonen mitt på skärmen med ett lagom avstånd. Flytta sedan huvudet till höger, vänster, upp, ner så ser man hur det förändras.
Själv är jag extremt nöjd med min tv och stör mig inte alls på fenomenet då jag dels fått ner det till ett minimum och även vant mig vid det. Kan även tilläggas detta inte är märkbart vid helbild. Det enda man kunde önska var aktiva lampor som helt släcker ner när man har dom svarta banden vid filmtittande, det hade varit perfekt.
Kan även tillägga att innan jag tog hem min ue55 så hade jag 2st ps59d7005 hemma (plasma) och båda lät som tröskverk sorgligt nog. Hade en kille från samsung hemma för att kolla 1:a tv:n och kunde konstatera nån typ av transformator som lät, höger sida framifrån sett. Satte man fingret på den så blev den tyst men då framkom ett annat liknande ljud på vänster sida istället. 2:a tv:n lät exakt lika. Hellre clouding än buzzing. Clouding syns inte på den faktiska bilden men buzzing låter hela tiden.
Peace
Bra svar. Eftersom ingen tv verkar vara perfekt så låter det som att buzzing (och även inbränning) är värre än lite clouding. Kommer nog köpa UE55D8005 på öppet köp så har man chans att ångra sig om det är väldigt dåligt.
Postad 01 December 2011 - 16:15
MrFroggerz
-
MrFroggerz
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Att clouding syns i hörnen på dom svarta banden och även lite i hörnen vid väldigt mörka scener ex. Senaste Harry Potter tror jag även beror på att svärtan är extrem i denna tv, nästan overkligt svart, i mitt tycke "skarpare/tätare/djupare" svart än dom plasmor jag sett. Klart att det då "blöder/läcker" igenom ljus, sen den grymt läckra och tunna designen drar väl sitt lilla strå till stacken också.
Förutom det så finns det nog inget jag kan klaga på.
För er dom undrar hur den är att spela på så kan jag säga att jag inte märkt en tillstymmelse till input lag/gummisnoddseffekt. Den är helt suverän att spela på (Iaf i gamemode, har ej testat utan).
Spel jag testat hittills är: modern warfare 3 som flyter som vatten och sen battlefield 3 som jag personligen sorgligt nog inte kan spela p.g.a 30 fps gränsen, jag får huvudvärk och överansträngda ögon inom 2-5 min  men annars flyter det bra.
Postad 06 December 2011 - 22:25
Mikess
-
Mikess
-
Rookie
-
2 inlägg
Köpte nyss en UE55D7005. Hade klart synlig edge bleeding i både nedre högra och vänstra hörnet. Rakt framifrån syntes det knappt men med betraktningsvinkel lite från sidan tydligt.
Efter ett antal mail med bilder till Samsung support kom de hem och bytte panelen!
Mycket trevlig servicepersonal! Nu är tv.n helt ok. Det är klart, om man släcker ner helt i rummet och har mörk bakgrund går det att hitta vissa skiftningar i bilden och då framförallt mot kanterna. Men det är mycket bättre och inget jag störs av.
I övrigt har jag inte lyckats hitta någon tv med bättre bild än dessa D7005 och D8005 apparater. Och då har jag letat och kollat och jämfört i många butiker innan köpet. Helt enkelt bästa prestanda för mig som vanlig dödlig.....
Postad 06 December 2011 - 22:30
Mikess
-
Mikess
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
Jag tänkte lämna lite info som kan vara intressant för er som upplever bleeding på era Samsung led-apparater. Jag köpte en ue55d7005 på Mediamarkt (ingen bytesrätt vid bruten förpackning) och upptäckte direkt en ganska otäck bleeding i nedre del, främst i högra hörnet. Då jag inte var nöjd med mitt köp kontaktade jag Samsung och har nu efter många turer fått dem att byta panel (lyckligtvis till ett felfritt exemplar). Nedan följer en sammanfattning av hur detta gick till.
1. Mail till supporten med bifogade foton. Till svar fick jag deras rekommenderade inställningar för att minimera clouding. Visst döljer detta problemet en aning, men jag var fortfarande missnöjd.
2. Samtal till supporten som meddelade att det blir bättre med tiden och att jag ska vänta i några veckor och låta tvn "köras in" (?).
3. Nytt samtal till supporten som säger att det faktiskt kan bero på produktionsfel. Blir ombedd att maila foton till service-avdelningen (Samsung Service).
4. Mail till service avd. som konstaterade att denna "lilla" ljusblödning på en 55-tums skärm inte motiverade panelbyte. De påpekade även att det i mina bifogade foton visades en film i letterbox-format och de tvivlade på att ljusblödningen skulle synas i fullscreen 16:9 (?).
5. Ytterligare mail till service avd. där jag frågasatte deras resonemang i tidigare mail. Nu meddelade de att ett panelbyte kan bli aktuellt och att de vill komma hem och titta på tvn.
6. Vid hembesöket konstaterade de att ljusblödningen var synlig även i ett normalbelyst rum, vilket enligt teknikern var hans riktlinje för att utföra panelbyte. Vill tillägga att han var väldigt hjälpsam och förstående över hela situationen.
Här är ett av de foton som jag mailade till supporten samt till service avd. så att även ni kan se hur illa det såg ut. Det var främst nere i högra hörnet problemet syntes, och just den punkten var synlig även dagtid. På bilden är backlight satt till 20 för att så tydligt som möjligt visa problemet.
Efter dessa samtal och mail, ca 4 veckor senare, så är jag nöjd med mitt köp. Utan irriterande bleeding så är det en väldigt fin produkt. Hoppas någon har nytta av detta inlägg. Trots allt visar det att det är möjligt att få sin vilja igenom, även om det resulterar i några grå hårstrån.
Exakt samma problem för mig i nedre högra hörnet! Samsung kom ut och bytte även min panel. (Se annan post av mig 111206).
Postad 07 December 2011 - 13:07
Edja78
-
Edja78
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Hej, Skulle ni lämna tillbaka en 55"D8005 om det såg ut såhär? http://imageshack.us.../838/d8005.jpg/Redigera/tillägg: Jag gillar verkligen Tv:n i övrigt. Köpte den till specialpris när EG öppnade sin megastore i Karlstad, 18888 kr. Om jag lämnar tillbaka den så har jag ingen aning om vad jag skulle köpa istället. Tittade på 55VT30 Panasonic, men jag ser inte riktigt vad "ooh aaah" är med den TV:n. Tycker bilden är bra iofs, men den är inte så ljusstark och klar som D8005 LED. Jag skulle gärna köpa en till och chansa att jag får ett "bra" ex. men som det verkar på denna tråd är det låg sannolikhet. Så jäkla synd, för jag skulle sååååå gärna vilja ha just D8005. Problemet jag har på min TV (antar att det är vad ni kallar "clouding"?) syns inte när bilden inte är mörk. Däremot så fort det kommer en mörk scen så dras uppmärksamheten till det "blåa" och man tappar liksom kontakten med filmen - jag upplever detta som störande. Sen tycker jag att det är principiellt fel att man lägger så mycket pengar på en TV och det blir fel av den här typen. Borde det inte ligga i Samsungs intresse att folk har en positiv uppfattning om deras produkter. Jag har tappar förtroendet för dem när jag läser här hur stor felfrekvensen är. Funderar även på att jävlas med Samsung genom att begagna så många TV:n som det krävs för att jag ska få ett bra ex. EG har ju öppet köp. Om jag lämnar tillbaka detta ex. Köper 3-4 nya, tar hem dem och testar. Lämnar tillbaka om de inte funkar. Om jag/samsung har tur så hittar jag mitt ex i första lådan - så kan jag skicka tillbaka resten i obruten förp. Varför jag köper flera i taget är 1. jag kan ligga ute med pengarna tillfälligt 2. orkar inte åka fram och tillbaka så många gånger som det verkar krävas. Om jag läser det rätt så är det c:a 20% av alla som får ett acceptabelt exemplar. Dvs jag måste köpa 4-5 Tv:n tills jag får min  Vad tror ni, ska jag jävlas lite med Samsung? Vill inte jävlas med Elgiganten dock. Tycker dem är riktigt bra, schysst personal/service mm. Jag hoppas/antar att EG kan skicka tillbaka defekta Tv:n till Samsung och inte tar någon ekonomisk "skada" av detta.
Redigerat av Edja78, 07 December 2011 - 13:26.
Postad 07 December 2011 - 15:45
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Funderar även på att jävlas med Samsung genom att begagna så många TV:n som det krävs för att jag ska få ett bra ex. EG har ju öppet köp. Om jag lämnar tillbaka detta ex. Köper 3-4 nya Vad tror ni, ska jag jävlas lite med Samsung? Vill inte jävlas med Elgiganten dock. Tycker dem är riktigt bra, schysst personal/service mm. Jag hoppas/antar att EG kan skicka tillbaka defekta Tv:n till Samsung och inte tar någon ekonomisk "skada" av detta.
Jävlas du inte mer med Elgiganten om du gör som du funderar?. Som skrivits förut i flera trådar så anser Samsung inte detta som ett fel utan att det är något som kommer med tekniken. Sedan kan man tycka vad man vill om det. /Fredrik
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|