Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudios DM-serie

239 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio DM 2/8 (Surroundhögtalare) 4 (0) Inga priser
Dynaudio DM 2/10 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Dynaudio DM 2/6 (Surroundhögtalare) 3 9.249998 (11) Inga priser
Dynaudio DM 2/7 (Surroundhögtalare) 1 5.5 (1) Inga priser
Dynaudio DM 3/7 (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Dynaudio DM Center (Centerhögtalare) 1 7.666666 (2) Inga priser
10 relaterade trådar

Postad 16 November 2011 - 22:34

Unregistered9252e109
  • Unregistered9252e109
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Aj, jag menade såklart 2/6,7,8 för det är stativ jag ska ha. Är det finishen som är den stora skillnaden mellan Excite och DM, dvs jag betalar mer för ljudet om jag köper DM. Skulle ni föredra DM 2/7,8 jämfört med Excite 12, rent ljudmässigt?

Postad 16 November 2011 - 22:47

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Tycker det var rätt stor skillnad på ljudet, bättre diskant större ljudbild, allt var lite lite bättre.
Men själv föredrar jag helt klart 16 före 12.

Postad 18 November 2011 - 19:29

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Om du läser mina tidigare reflektioner i den här tråden över skillnaden jag upplevde mellan DM 2/6 och X12 så får du min syn på det hela. Verkar som att generalen78 upplevde skillnaden på ett liknande sätt som jag gjorde.

Postad 06 December 2011 - 17:13

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Kul att se att intresset för Dynaudio DM bara ökar mer & mer. Vi har en riktigt spännande nyhet på gång när det gäller Dynaudio DM... Mer info kommer inom kort. Håll utkik på våran Facebooksida!

Mvh Erik
Reference audio

Har börjat titta på en tredje liten stereo och återigen blivit intresserad av DM 2/6 då estetiken denna gång inte är prio 1. Är dock väldigt nyfiken på vad denna nyhet är/var och varför inget har kommit. Funderar lite på att köpa DM 2/6 och sedan klä dem med någon form av vinyl.

Postad 06 December 2011 - 17:43

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
Vinyl är en bra ide, jag klädde om mina Contour S3.4:or i vit vinyl, blev kanonresultat, ser ut som de vore från fabrik, men köp filmen av en reklamfbyrå eller liknande, så du får lite kvalité, det är de värda, finns några halvkassa bilder i mitt galleri.

DM 2/6 verkar vara precis vad jag söker till mitt garage, får ta mig en provlyssning någonstans...

Är för övrigt jäkligt nöjd med mina nuvarande Dynaudio, behöver aldrig byta högtalare igen, men kanske elektronik, någon som testat Emotiva ihop med Dynaudio?

Postad 07 December 2011 - 09:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Roligt att denna tråd börjar ta skruv.

Som en gammal konsumtions-junkie längtar jag fortfarande tillbaka till jungfrukicken som jag fick när jag först upptäckte Dynaudio. Men efter varja inköp så avtar lyckoruset och jag intalar mig själv att: bara jag siktar lite högre så blir jag lika lycklig som vid första inköpet, men det efterlängtade ruset infinner sig aldrig.

Hade velat uppelva ett nytt köp av Dynaudio igen, men kan inte rättfärdiga funktionen med ett par nya högtalare.
Jag har aldrig upplevt att Dynaudio haft ett budgetsegment, utan man får kvalité redan från DM serien. Dynaudios DM-2/6 är nästan för fina för att använda som bakhögtalare i en hembio, detta med tanke på att dom klarar så mycket mer.

Redigerat av Glidtassen, 07 December 2011 - 09:15.

Postad 28 February 2012 - 16:48

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Är 2/10 en ny modell? En återförsäljare jag pratade med för en halvtimma sedan visste inte att den existerade. Han jobbade med märket förut och hade det i butiken, numera plockar han hem Dynaudio på beställning. Jag tyckte att det var lite underligt när jag läste på prisjakt att modellen har funnits sedan 2009 :huh: Den fanns nämligen inte med i hans prislista. Någon som vet? :)

Mvh

Redigerat av Unregistered2141, 28 February 2012 - 16:50.

Postad 28 February 2012 - 16:59

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Jag hittade nu ett test från 2007 :) Måste ha varit han i butiken som var glömsk :D Konstigt då hans prislista var från Jan 2012 :D

Edit: Om man googlar på Dynaudio DM 2/10 så finns den med på Dynaudios hemsida men om man skriver in www.dynaudio.com direkt så visas den inte alls :ph34r: Skumt tycker jag :wacko:

Redigerat av Unregistered2141, 28 February 2012 - 17:02.

Postad 28 February 2012 - 17:05

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Har dom tre hemsidor? En .dk och två .com :huh:

Postad 05 March 2012 - 19:10

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Nån mer som har DM 2/6, isf tänkte jag höra vad ni har satt suben på?
Har kört den på 20hz hela tiden men höjt till 80 nu och tycker det blev bättre.

Postad 11 March 2012 - 21:03

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Är det värt att uppgradera från 2/6 till 2/7?

X16 hade väl varit den mer självklara men jag tycker den är något för dyr och exklusiv. Vad jag saknar i mina 2/6or är djupare och mer bas.

Postad 19 March 2012 - 21:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Börjar bli lite sugen på att shoppa Dynaudios minstingar 2/6

Jag skulle då har dem på arbetet, men tänkte driva dem med en NAD C316BEE. Nu har jag läst att denna modell från Dynaudio skall ha en betydligt snällare impedans. Jag vet även att NADs minsta förstärkare kan peta ur sig en ganska hög effekt trots allt. Jag har prövat att låta NAD 316 driva mina Focus 140, mest på skoj. Men faktum är att det var ett riktigt trevligt ljud i förhållande till vilket blygsam förstärkare NAD C316 är i jämförelse med min Hegel. Den lilla NADen matar ur sig 2x50 watt kontinuerligt men kan ge 2x130 dynamiskt i 4ohm.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 19 March 2012 - 21:49.

Postad 21 March 2012 - 07:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Läste en artikel där förstärkare rekommenderades i 8-10 000 kronors klassen. Men efter vad jag läst om dessa burkar undrar jag om det är nödvändigt? Har hört dem med en Marantz 2x60 watt och då
lät det bra.

Redigerat av Glidtassen, 21 March 2012 - 08:39.

Postad 21 March 2012 - 10:25

loedman
  • loedman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag har inte lyssnat på DM serien, jag valde mellan x12 och x16 men tyckte att för mitt hem räckte x12. Men kan tänka mig att som extra anläggning på jobbet blir det nog inte fel! En uppsättning jag skulle vilja ha på mitt eget kontor! Tror nog effekten räcker, hur högt vill man spela på kontoret? Jag tror det blir riktigt bra!

Postad 21 March 2012 - 12:56

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Läste en artikel där förstärkare rekommenderades i 8-10 000 kronors klassen. Men efter vad jag läst om dessa burkar undrar jag om det är nödvändigt? Har hört dem med en Marantz 2x60 watt och då
lät det bra.

Jag tror att NAD:en orkar driva DM2/6 fullt tillräckligt. Förutsatt att du inte ska lyssna på diskoteksnivåer på jobbet. :)
Jag drev min med en Marantz M-CR502 med gott resultat.

Postad 21 March 2012 - 13:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tack för att du skriver.

Jag efterlyste alltid en specifik klangkaraktär med gamla Audience-serien där två saker var vitala:

1. Förstärkarens klangkaraktär

2. Kraften

Men efter vad jag förstått så kommer inte den nya DM-serien vara lika kinkig med vad man använder för förstärkare.
Just nu kör jag med min Mosscade på jobbet (1790:-) men även om dom spelar rent och fint så saknar jag det lite varmare/mörkare Dynaudio-ljudet. Visst kan det vara overkill att ha så pass fina högtalare på jobbet, och jag tycker själv att det är: Too Much!

Visst finns det andra alternativ som Wharfedale Onyx 100 som kostar kring 3000:- men det blir inte samma sak som Dynaudio. Jag sitter väldigt mycket på mitt jobb, och tror att jag skulle få valuta för pengarna lagda på DM 2/6.

Redigerat av Glidtassen, 21 March 2012 - 13:17.

Postad 21 March 2012 - 13:40

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Kan rekommendera Marantz PM 7004 istället för NAD 356.

Har testat bägge förstärkare hemma med Dynaudio DM 2/6,

NAD gav en mkt hårdare, kallare och jobbig diskant tillsmmans med mycket men luddig bas. Jag ville bara sänka volymen hela tiden. Tycker inte pushen i diskanten passade högtalarna alls. Kraften är definitivt tillräcklig för att driva men gillade inte alls ljudbilden. Det var verkligen "In your face" men på ett jobbigt sätt.

Marantz gav extra luftighet och detaljer till diskanten, värmde upp mellanregistret och det lät lyxigt och med andra ord jävligt bra. Det kändes som en lugn och framförallt behaglig balans som man kan lyssna väldigt länge på utan att vilja sänka eller stänga av musiken. Snarare så ville man höja mer och mer.

Postad 21 March 2012 - 14:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Mnja, nu har jag visserligen NAD 316, men det kanske du inte såg? ;)

Även jag har lyssnat på Dynaudio och Marantz, och det stämmer det du säger: mellanregristret kommer fram väldigt bra med Marantz. Men jag får även ta in i ekvationen att detta handlar om en kontorsstereo, vilket blir väldigt lyxigt.

Redigerat av Glidtassen, 21 March 2012 - 14:59.

Postad 21 March 2012 - 15:23

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Tror att NAD 316 med sin lite mindre utstickande och lugnare stil faktiskt kommer passa bättre med 2/6orna än de dyrare varianterna. :)

Eller varför inte testa en Marantz 6004? Lite dyrare förstås.

Postad 21 March 2012 - 16:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Faktum är att jag redan bestämt mig för att ha min lilla NAD C316 på kontoret, detta är mest av ekonomiska skäl. Med tanke på att den lilla NAD:en kostar strax under 3000:- plus att jag överväger ett par Dynaudio för 5500:- som matchande burkar känns bara lite skevt, men that's me.

Postad 21 March 2012 - 16:59

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Låter som en spännande och kul kombo :)

Postad 21 March 2012 - 17:09

loedman
  • loedman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag tror du kommer bli nöjd! Tycker inte det är "overkill" att ha Dynaudio DM som kontorshögtalare, det förgyller bara vardagen! :D

Postad 21 March 2012 - 20:24

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Faktum är att jag redan bestämt mig för att ha min lilla NAD C316 på kontoret, detta är mest av ekonomiska skäl. Med tanke på att den lilla NAD:en kostar strax under 3000:- plus att jag överväger ett par Dynaudio för 5500:- som matchande burkar känns bara lite skevt, men that's me.

Kan rekommendera en provlyssning på System Audio Saxo 1 om du vill lyssna på något billigare. Köpte ett par sådana till svärmor. Inte i klass med DM2/6 men så är det halva pengen också. Frågan är om det inte är den mest prisvärda högtalare jag har hört.

Postad 21 March 2012 - 20:38

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag har haft DM 3/7 som jag drivit med Marantz SR6006. DM serien är relativt lättdriven och behöver inte lika mycket i ohm styrka som tex audience m.m. behöver.

Då jag säljer mina DM 3/7 och köpt mina gamla Audience 72 se som däremot är mycket tungdrivna så blev det en stereoförstärkare istället som kör 200 watt i 75 ohm.

När man väl har fastnat för Dynaudios ljud så är det svårt att hoppa över till något annat märke...

Redigerat av Advance Acoustic, 21 March 2012 - 20:39.

Postad 21 March 2012 - 22:12

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

När man väl har fastnat för Dynaudios ljud så är det svårt att hoppa över till något annat märke...

Så sant...

Postad 22 March 2012 - 08:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Yeah, det är det djupa ljudet som många gillar, en sanslös dynamik. Jag har sällan hört högtalare med ett tätare ljud.

Redigerat av Glidtassen, 22 March 2012 - 11:05.

Postad 22 March 2012 - 22:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tack för tipset med System Audio, är verkligen fina men verkar ha samma frekensomfång som de jag äger nu. Behöver lite mer bas utav ett par stativare.

Gissar att jag inte är den ende som får tillbaka på skatten.När jag först upptäckte Dynaudio för snart tio år sedan ägde jag ett par Dali 5005. Jag var helt övertygad om att jag skulle köpa ett par golvhögtalare. Jag begav mig till PE-Audio i Västerås och började titta runt. Väl inne i butiken fick jag höra ett otroligt tätt, fylligt och dynamiskt ljud. Jag vände mig om och började titta efter högtalare som spelade, vilket jag antog var en av golvhögtalana. Försäljaren flinade åt mig och hintade: - Det är dom små Dynaudio 42 som spelar nu.

Kanske kan lägga undan för ett par 2/6 ändå?

Redigerat av Glidtassen, 23 March 2012 - 07:05.

Postad 23 March 2012 - 10:48

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Tack för tipset med System Audio, är verkligen fina men verkar ha samma frekensomfång som de jag äger nu. Behöver lite mer bas utav ett par stativare.

Kan ändå rekommendera en provlyssning om du har möjlighet. Jag upplever att de spelar väldigt mycket bas för sin storlek, dock upplever jag att det är en viss bas-puckel i ljudet. Kan vara det som lurar mig lite, mina X12 går djupare men den upplevda basen i Saxo 1 är nästan mer än med X12.

Redigerat av Fredrik_A, 23 March 2012 - 10:53.

Postad 23 March 2012 - 10:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det låter definitivt som ett intressant alternativ, och fördelen är ju att de är vita.

Nackdelen med mina nuvarande Mosscade är att de saknar basrespons, visst de låter stort för sin storlek men det räcker inte riktigt. De har metallmembran som jag många ggr upplever som lite stramt/stel och kan tendera att bli lite ljusare.

DM 2/6 är inte direkt billiga, och så finns dessa inte i vitt. Jag bifogar en bild över hur det ser ut på kontoret idag.

Men jag vet inte var jag kan provlyssna denna modell i Stockholm, ser inte ut som Reference har den inne?

Redigerat av Glidtassen, 01 April 2012 - 19:52.

Postad 26 March 2012 - 21:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Kan rekommendera Marantz PM 7004 istället för NAD 356.

Har testat bägge förstärkare hemma med Dynaudio DM 2/6,

NAD gav en mkt hårdare, kallare och jobbig diskant tillsmmans med mycket men luddig bas. Jag ville bara sänka volymen hela tiden. Tycker inte pushen i diskanten passade högtalarna alls. Kraften är definitivt tillräcklig för att driva men gillade inte alls ljudbilden. Det var verkligen "In your face" men på ett jobbigt sätt.

Marantz gav extra luftighet och detaljer till diskanten, värmde upp mellanregistret och det lät lyxigt och med andra ord jävligt bra. Det kändes som en lugn och framförallt behaglig balans som man kan lyssna väldigt länge på utan att vilja sänka eller stänga av musiken. Snarare så ville man höja mer och mer.

Även jag har jämfört Dynaudio med lika tillverkare. Har då spelat med Marantz och sedan med Rotel. Jag tyckte vid tillfället att Marantz gav ett snällare och mjukare ljud, medan Rotel hade mer skjuts och bättre baskontroll.

Postad 26 March 2012 - 21:21

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Någon som har testat med Krell? :D

Postad 26 March 2012 - 21:32

loedman
  • loedman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tycker du kanske ska ta en titt på Amphion har hört att de ska vara riktigt schyssta, och stå sig bra mot Dynaudio, har inte hört själv på dem, men det jag hört om dem är bra! Finns i vitt men det kanske blir lite dyrt!

t ex https://www.prisjakt...kt.php?p=402393

Redigerat av loedman, 26 March 2012 - 21:32.

Postad 27 March 2012 - 09:16

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Även jag har jämfört Dynaudio med lika tillverkare. Har då spelat med Marantz och sedan med Rotel. Jag tyckte vid tillfället att Marantz gav ett snällare och mjukare ljud, medan Rotel hade mer skjuts och bättre baskontroll.

Detta känner jag också igen. En annan stor skillnad tycker jag också är att marantzen har mycket mera värme. Det låter varmare och fylligare utan att göra avkall på detaljer. Lite svulstigare men som du säger inte samma attack.

Det är ju en smaksak alltid men jag finner rotel med dynaudio inte särskilt neutrala då jag tycker det låter mkt kallare än vad jag tror det var menat att låta från studion.

Däremot är jag tveksam till pm7004s kraftresurser vid exempelvis x12 eller x16 då dessa ligger vid 4 ohm. Då tror jag rotel är starkare, liksom NAD. Ki pearl lite skulle kanske klara dessa bättre.

Postad 27 March 2012 - 09:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Detta var ett av skälen till att jag startade denna tråd.

Jag tror att alla högtalare behöver mer kraft för att prestera opitmalt, men att nu Dynaudio skapat en serie som enligt dem själva skall klara sig bättre med budgetförstärkare.

Tråkigt att den minsta högtalaren bara finns i två kulörer. Men jag tror att den rekommenderade Amphion blir i dyrare laget för mig. Som det är nu gör jag mina första hundår som lärare, och spenderar faktiskt mer tid på mittkontor än vad jag gör hemma. Men om jag väl skall fixa en dyrare högtalare som DM 2/6 måste jag börja tänka på försäkring om jag skulle få någonting stulet på jobbet. Som det är nu måste jag dock avvakta lite innan jag gör ett dramatiskt inköp, mycket pga. att jag nyligen fick lägenhet och kommer flytta, så det gäller att prioritera rätt.

Vidare har jag tänkt på hur mycket space jag får mellan bakväggen och högtalaren, som det är nu är det 32 cm mellan vägghyllans ytterplan och bakväggen. Min nuvarande stativare är 15 cm djup. Som ni ser är det en hel del som går i vitt, kanske svart blir en bra kontrast efterallt?

Redigerat av Glidtassen, 01 April 2012 - 19:52.

Postad 27 March 2012 - 12:21

loedman
  • loedman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Själv tycker jag vitt är väldigt fint, men som du säger så kan det bli bra och bryta av med lite svart.

Amphion är nice men för säkert för stora och med inbrottsrisken, kanske inte så bra. Jag skulle aldirg våga ha några fina högtalare på jobbet har haft 2 inbrott den senaste månaden! Men högtalare kanske inte står högst upp på listan av det inbrottstjuvar vill åt men ändå!

Kanske låna ett par DM av någon schysst återförsäljare och testa på jobbet!

Jag tycker det är roligt och diskutera högtalare förstärkare osv, man ska ju aldrig ha bråttom med köp, jag lyssnade på olika högtalare i nästan ett år innan jag slog till. Satt här på forumet och läste massor med inlägg! Så fortsätt bolla ett tag så kanske den perfekta lösningen kommer inom sinom tid!

Postad 27 March 2012 - 22:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Funderade ett tag på de billigare B&W 686

Men djupet på högtalaren passar inte hyllan, sen tycker jag att B&W har en lite för stram karaktär. Dynaudio har mer atmosfär och svärta i ljudet.

Redigerat av Glidtassen, 27 March 2012 - 22:49.

Postad 28 March 2012 - 09:52

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Funderade ett tag på de billigare B&W 686

Men djupet på högtalaren passar inte hyllan, sen tycker jag att B&W har en lite för stram karaktär. Dynaudio har mer atmosfär och svärta i ljudet.

Vad menar du med stram karaktär på B&W? :)

Jag stå i lite i valet och kvalet med att byta från dynaudio 2/6 till b&w 685 efter en jämförelse hemma. B&W spelade med mkt mer detaljer, det var framförallt en mkt högre upplösning i diskanten (utan att var jobbig).

Däremot så fick jag ett fylligare och mer basigt ljud från 2/6orna.

Anledniningen till att jag föredrog b&w var att jag satte kvar i soffan och upptäckte en massa saker i musiken och ville lyssna mer och mer. 2/6orna var lite mer same, same med all musik.

Postad 28 March 2012 - 11:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Nu måste jag tillstå att B&W 685 tillhör min favorithögtalare, i samma klass som den gamla Dynaudio 42.

Men jag har hört B&Ws 600 serie, och jag tycker att även dom är mycket välljudande kan det låta lite "Uptight". Dynaudio, speciellt Focus serien tycker jag har mycket svärta (rymd och atmosfär i basregionen) men de behåller fortfarande ett behagligare, lite snällare ljud.

När jag lyssnade på B&W 686 tyckte jag ändå att dom var väldigt rika på bas, nästan för mycket.

Redigerat av Glidtassen, 28 March 2012 - 11:10.

Postad 28 March 2012 - 22:58

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Tack för din förklaring!

Hur tycker du B&W 685 skiljer sig/står sig jämförelsevis Dynaudio 2/6 då? (Jag vet inte hur 42:an låter, men det kanske e same same som nya 2/6)

Postad 29 March 2012 - 16:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Nu har jag inte spelat dessa två sida vid sida.

Men jag var otroligt imponerad av B&Ws 685:or och har för mig att de är snarlika Dynaudio. Genomgående för Dynaudio enligt min uppfattning är att de går åt det mörkare hållet, en fylligare bas med ett rikare mellanregister. Jag har aldrig hört en högtalare från märket som jag inte tycker om.

De gamla 42:orna hade en hissad midbas, som nämndes i Hifi & Musik och där måste jag instämma. Dessa hade ett väldigt stort ljud, men ställde också helt andra krav på kringelektronik. Jag försökte med äldre modeller ur NADs Classic serie, men oavsett kraft blev bara ljudet dovt och bumligt. Anledningen till att jag har ett förtroende för NAD idag är just för att deras modeller börjar ändra karaktär, har blivit lite mer neutrala och enligt flera aningen ljusare.

Jag har fått DM 2/6 demad på Reference Audio och: God dammit! vilket drag dessa högtalare har!

:D

Postad 30 March 2012 - 20:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Shoppade ett par DM 2/6 idag. De står och spelar i mitt vardagsrum, låter kanon.

Postad 30 March 2012 - 21:12

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Shoppade ett par DM 2/6 idag. De står och spelar i mitt vardagsrum, låter kanon.

Gratulerar till ett bra köp!!

Postad 30 March 2012 - 21:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Well, genomgående för märket verkar vara att dom gör "samma högtalare, men bara nivåer av förfining varierar". DM högtalaren har klara likheter med mina Focus 140 men har ett mindre ljud, inte lika exakta eller generösa men klangen känns definitivt igen. Lyssnade på System Audio Saxo 1. De lät alert, öppet men inte lika fylliga som
Dm 2/6

Redigerat av Glidtassen, 30 March 2012 - 21:45.

Postad 31 March 2012 - 02:57

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Grattis, hoppas det blir bra med NAD:en :)

Postad 01 April 2012 - 14:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Bara nivåer av förfining skiljer dem åt

Efter att ha ägt tre olika högtalare från Dynaudio har jag insett ett faktum: det är egentligen en och samma högtalare som byggs, bara nivåer av förfining skiljer dem åt. Jag har införskaffat DM 2/6 för att ha på jobbet. Sedan 2005 har jag haft mina Focus 140 i mitt hem och har älskat dem i alla år. Nu ville jag kommer tillbaka till nyförälskelsen genom att införskaffa ett par små Dynaudio. I skrivande stund står dom för utvädring i mitt vardagsrummet. Ljudet är redan ”out of the box” otroligt dynamiskt, mycket djupa toner och en sammetslen diskant. Visst är Focus 140 några nivåer upp, men dessa små burkar skulle jag kunna leva med utan att egentligen sakna någonting.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  liten.jpg   498.6K   10 Antal nerladdningar

Postad 02 April 2012 - 08:33

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Haj, snart under den här veckans gång kommer mina DM2/6 anlända till hemmet, jag har bytt bort mina focal profile 908 och ersätter dem med dessa högtalare. Hur kan man då gå från en högtalare på ca 12-15 k till ett par för 5,5k utan att sakna för mycket, en sak är säker jag kommer inte sakna focalens diskant som i min öron är alltför metallisk och vass. Dynaudios högtalare i de flesta prisklasser är helt enkelt mkt roligare att lyssna på med en mer "analog" diskant och tätare spelstil. dm serien är inte bättre än varken excite eller focus serierna men i mina öron var de faktiskt trevligare att lyssna på, jag är ju mer en musikälskare än någonting annat och är inte superintresserade utav att alla detaljer ska höras på skivan därför uppskattade jag dm mer. Längtar tills dem anländer!

Postad 02 April 2012 - 09:45

PatrikRL
  • PatrikRL
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Snygga är dem också i mitt tycke :) De ser verkligen ut som 100% högtalare och ingenting annat.

Postad 02 April 2012 - 09:53

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Tycker jag också faktiskt!

Postad 02 April 2012 - 10:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har skrivit om detta i andra forumtrådar rörande Dynaudio.

Jag torde varit nöjd med mina Audience 42, men blev sedan girig. Vad jag kunde tycka mig sakna när jag ägde dem var lite mer botten, mer bas. I efterhand inser jag att jag egentligen kunde nöjt med den lilla 42:an, just för att den täcker alla mina behov.

DM 2/6 är den naturliga efterföljaren till Audience 42, men DM är lättare att driva. Nu står dom sedan några timmar på mitt kontor och spelar. Rummet kan inte vara mer än 10 kvadratmeter, med tillhörande dator och skrivbord. DM högtalaren har ett väldigt tätt, fylligt ljud som alla Dynaudios modeller. Jag driver dessa med den minsta NAD modellen NAD C316 (2x40 watt) och den klarar av burkarna galant.

Jag började med att pröva DM högtalarna hemma hos mig med Hegel H1mk4, och den har mycket mer effekt. Så visst finns mer kontroll med Hegeln, det går inte att ifrågasätta. Men vi får komma ihåg att DM modellerna togs fram just för att vara kompatibla med mer blygsamma förstärkare.

Nu har jag räknat med att spela dessa i några hundra timmar innan de släpper helt. De kommer öppna upp mer, låta lite mjukare även om jag redan gillar dem mycket. Trots att mitt kontor är litet, så passar dessa högtalare galant med min lilla NAD. Förstärkaren har en hög dynamisk effekt där den i korta stötar lämnar 120 watt.

Redigerat av Glidtassen, 02 April 2012 - 12:40.

Postad 02 April 2012 - 21:12

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Låter spännande, så du tror att dem har en inspelningsperiod på hundra timmar?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.