Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.
1179 svar till detta ämne
Postad 01 augusti 2011 - 09:30
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Jag har testat/lyssnat på 5i som tråden handlade om från början. Den presterar som vilken 5000-kronors förstärkare som helst. HDX har jag tidigare skrivit att jag inte är intresserad av att lyssna på eftersom jag vet vad det är.
D/A-omvandlaren på ljudkortet i HDX-spelaren är förövrigt Burr Brown PCM-1791A, en billigare/sämre modell än PCM-1792A som sitter på mitt ljudkort. Den är som sagt inte intressant för mig, även om de har sänkt priset med nästan 20 000 kr sedan lanseringen. Det kan inte betyda något annat än att jag inte är den enda som är skeptisk.
Men som sagt, jag hade aldrig kommenterat spelaren om det inte vore för den falska marknadsföringen. Att 10-15 år för sent komma och påstå att man har uppfunnit något unikt, det borde påverka förtroendet hos alla.
edit: Missade kommentaren om att ha råd. Du får tro vad du vill
Men återigen, det handlar inte om pengarna utan vad man får för de. Tycker man att funktionerna och ljudkvaliteten hos HDX är bra för pengarna då köper man den, annars inte. Jag vill inte betala 55000kr för en ITX-PC från Via med 16GB SSD och 200-kronors Samsungbrännare, trots att den är upphottad med egenutvecklat ljudkort och nätdel.
Att den inte är prisvärd betyder inte att ljudprestandan är dålig.
Att du ska komma och bestämma vad som får sägas eller inte om den är lite humoristiskt.
Redigerat av Ageve, 01 augusti 2011 - 09:52.
Postad 01 augusti 2011 - 12:22
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Du får väl vända dig till Engelska konsumentverket och klaga.
Skriv vad du vill men då får du ju tåla lite mothugg.
Man kan ju förvara prinskorv i lådorna eftersom det finns så mycket plats i dom.
Carl Larsson målade med undermålig färg och dåliga canvasdukar....tämligen överprisad konst och falsk marknadsföring.
Postad 01 augusti 2011 - 12:32
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Eftersom jag ej har full insyn så kanske detta kan bidra till lite klargöranden.
Today at 12:03 น.
I visited Naim factory a couple of years ago with my wife - I may even have been the first customer - not a dealer, I mean - to have been welcomed there for a visit. I'm not sure, it's just possible.
I won't insist on Steven Hopkins's friendliness and generosity with factory time (we were just a couple of people, after all), but we were showed around for almost two hours, in which time I could appreciate how things are made.
As Steven told me then, Naim gear is practically custom (and actually hand) made, with high tech gear used where it's needed, several clever solutions adopted and custom-built testing or assembling gear used. It was interesting, and Steven was lavish with explanations.
Each piece of equipment is listened to, and the atmosphere there is of friendship and co-operation, like the one you' d expect to find where people are happy, if not proud, to work.
I think that the main ideas behind Naim are basically two.
One is to keep design simple, using stock components when not compromising quality and choosing to carefully select them; to ensure build quality, consistence of performance and reliability; to give music, and the way it actually sounds (which is not necessarily something any >audiophile< is acquainted with) priority.
The other is, of course, to make money of it. I agree that Naim gear is expensive, but a few considerations can be done: customer service, almost complete compatibility of all products from different eras with one another (and the possibility to have them back in pristine conditions almost any time), the fact that buing Naim you help British people to have a job (I know, I should be buying Sonus Faber and Audio Analogue then, but...) and, Last (James) but not Liszt (Franz), that some people simply won't buy a product if it's not expensive. What company can survive today without a good marketing department?
Yes, a FlatCap is an empty box; but prices are not made after weight, size, number of components or even the cost of designs and research, but after performance. Performance is subjectively valued, prices are subjectively made. Each new box up the ladder is more or less twice as expensive as the former one. This is the price they have given to sound. The criterium may be accepted, or may be rejected. When I tried the HDX against the CDX2 I even understood why it's priced as it is, being its sound better than a CDX2's and worse than a CDS3's. Naim works like this. It's a free choice, and I don't feel stupid anymore when I read, on the other forum, people mocking those who buy the original *caps. Where would all tweakers, modifiers, third party PSU makers, third party Naim enhancers and all the fauna that earns its living off Naim products be, without all this?
And now, after such an outburst of servility, I go and change the CD, to play another one.
Max
Postad 01 augusti 2011 - 12:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Du får väl vända dig till Engelska konsumentverket och klaga. Skriv vad du vill men då får du ju tåla lite mothugg.
Det är nog du som får vända dig till Gnällverket. Antingen det, eller så får du helt enkelt acceptera att det finns de som kritiserar Naim och deras marknadsföring. Det var inte jag som startade tråden, jag bara förklarade att komponenterna i Naimelektronik inte alls är handtillverkade och unika för Naims produkter, tvärtom använder de ofta billiga asiatiska komponenter som alla andra tillverkare. De sjunker dock i mitt tycke väl lågt med 200-kronors Samsungdrivverket i HDX. Jag skriver det eftersom jag vet hur plastigt och sladdrigt det är. Det är inte direkt vad jag förväntar mig i en produkt för 55000kr. edit: De är dock bra på att läsa repiga skivor, men det finns det andra som är med. Jag testade S182-modellen för ett par år sedan, kolla sidan 2 i denna tråden (C2-fel = bitfel): https://www.minhembi...s...163619&st=0
Redigerat av Ageve, 01 augusti 2011 - 12:50.
Postad 01 augusti 2011 - 12:46
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Självklart Agvee men då förstår du väl att det finns dom som vill försvara Naim eftersom dom gillar produkterna och vad dom levererar.
Jag tror att man kan gör studiebesök i deras fabrik om man vill och är intresserad av olika själ bara man bokar tid.
Även om det inte vara du som starta tråden så är du inte sen att hoppa på tåget precis som jag.
Redigerat av Tode, 01 augusti 2011 - 12:47.
Postad 01 augusti 2011 - 16:44
Unregistered22236fa5
-
Unregistered22236fa5
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Hifihobbyn/branchen är fullsmockad av "placebo" upplevelser, det vet vi väl alla vid här laget? Om Naim Nait, nu låter så bra som många vill göra gällande, ja då kanske den är värd sitt pris, oavsett hur den uppbyggd ? Jag vill varken försvara eller fördöma, men mig veterligen har ingen i denna bransch försökt sälja in en produkt, på att den är uppbyggd med fler komponenter än konkurrentens ?
Postad 01 augusti 2011 - 17:45
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
stundtals lite taskig stämning här
Personligen gillar jag det jag hört av Naim, och det är bara Nait XS samt Nait 5i. Det jag jämfört med är bla Hegel H100 som väl får anses vara en ganska uppskattad förstärkare och där gillade jag Naimen lite bättre.
Men samtidigt som jag då har en liten förkärlek till Naim så är ju vissa av faktan Ageve presenterar inte specillt kul att se. Men samtidigt har jag lite svårt att se att det bara skulle vara Naim gör på det sättet.
Med Nait XS kände jag mig absolut inte lurad eller besviken på något sätt då verkligen tyckte den levererade för dem pengarna, ,medans om jag köpt en HDX för 55 lax så kanske det varit annorlunda när man ser detta.
Är allt Naim tillverkar uppbyggt av blilliga skräpkomponenter menar ni? Eller kan vissa vara det medans andra inte är det?
Postad 01 augusti 2011 - 17:56
Unregistered22236fa5
-
Unregistered22236fa5
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Ganska så rejält Ot, men har har ni sett detta, som gör mig mycket tveksam till både branschen i sig, och varumärkesprofilering. http://www.hifi-foru...6-33336.html#24http://www.afdigital...27201-18-1.aspxAlla som är bekanta med T747 känner igen både designen på maskinen och displayen. Ja, jag halvkapar tråden, men vi rör oss inom i stort sett samma ämne
Postad 01 augusti 2011 - 17:58
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Men samtidigt som jag då har en liten förkärlek till Naim så är ju vissa av faktan Ageve presenterar inte specillt kul att se. Men samtidigt har jag lite svårt att se att det bara skulle vara Naim gör på det sättet.
De flesta små tillverkare köper färdiga komponenter och ibland hela kretslösningar. De har helt enkelt inte resurser till att utveckla drivverk, och såklart inte hårddiskar, processorer osv. Jag är inget Linn-fan, men de är lite unika eftersom de så vitt jag vet endast använder egenkonstruerade kretslösningar. Komponenterna i sig däremot, är som alltid tillverkade av andra, inkl eventuella drivverk osv. De har med andra ord inga ihopkok liknande Naim HDX. Ganska så rejält Ot, men har har ni sett detta, som gör mig mycket tveksam till både branschen i sig, och varumärkesprofilering.
http://www.hifi-foru...6-33336.html#24
http://www.afdigital...27201-18-1.aspx
Alla som är bekanta med T747 känner igen både designen på maskinen och displayen.
Ja, jag halvkapar tråden, men vi rör oss inom i stort sett samma ämne 
Oj, det förklarar den tveksamma prestandan och kvaliteten hos Nads hembioreceivers. Philips förstörde Marantz och tillverkade plastskräp innan Denon köpte Marantz. Nu gör de bra grejer igen.
Redigerat av Ageve, 01 augusti 2011 - 18:32.
Postad 01 augusti 2011 - 18:20
dnb
-
dnb
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag är inget Linn-fan, men de är lite unika eftersom de så vitt jag vet endast använder egenkonstruerade kretslösningar. Komponenterna i sig däremot, är som alltid tillverkade av andra, inkl eventuella drivverk osv. De har med andra ord inga ihopkok liknande Naim HDX.
Så Naim använder inte egenkonstruerade kretslösningar? Källa på detta, tack. Vill faktiskt ha källa på allt det du påstår i hela tråden. Kom inte med att man ska söka på Google eller att du bara vet för det fungerar inte. Ja, jag är källkritisk.
Postad 01 augusti 2011 - 18:32
ILCapitano
-
ILCapitano
-
Lärjunge
-
-
448 inlägg
De flesta små tillverkare köper färdiga komponenter och ibland hela kretslösningar. De har helt enkelt inte resurser till att utveckla drivverk, och såklart inte hårddiskar, processorer osv.
Jag är inget Linn-fan, men de är lite unika eftersom de så vitt jag vet endast använder egenkonstruerade kretslösningar. Komponenterna i sig däremot, är som alltid tillverkade av andra, inkl eventuella drivverk osv. De har med andra ord inga ihopkok liknande Naim HDX.
Det ska dem väl ha en eloge för i så fall. Har hört Linn ett par gånger och alltid tyckt det låtit väldigt bra. Dock har jag alltid upplevt dem som lite överprisade då dem är generellt väldigt dyra.
Postad 01 augusti 2011 - 18:34
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Så Naim använder inte egenkonstruerade kretslösningar? Källa på detta, tack. Vill faktiskt ha källa på allt det du påstår i hela tråden. Kom inte med att man ska söka på Google eller att du bara vet för det fungerar inte. Ja, jag är källkritisk. 
Det finns mycket information om du söker på forumet. Vad jag menade är att Linn, enligt vad jag vet, inte har någon produkt liknande Naim HDX, dvs alla deras kretslösningar är egenutvecklade. HDX är som sagt en ITX-PC med Via-moderkort. Ett exempel är Akurate DS. Det ser kanske inte mycket ut, men det beror på att den är byggd för uppgiften, varken mer eller mindre. Nätdelen sitter avskärmad till vänster:
00001akuea.jpg 223,73K
6 Antal nerladdningar
00001akuurajeje.jpg 550,3K
5 Antal nerladdningarDock har jag alltid upplevt dem som lite överprisade då dem är generellt väldigt dyra.
Japp, det är nackdelen med att konstruera en produkt från grunden och sedan sälja den i små serier. Det är därför det finns betydligt billigare produkter med likvärdig prestanda. edit: Här finns fler bilder: http://forums.linn.c...=33467#pid33467
Redigerat av Ageve, 01 augusti 2011 - 19:16.
Postad 01 augusti 2011 - 18:48
dnb
-
dnb
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Det finns mycket information om du söker på forumet.
Som jag skrev så be mig inte att söka. Jag vill bli presenterad med fakta (någon form av underlag) mer än att det finns information på forumet.
Postad 01 augusti 2011 - 18:57
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Som jag skrev så be mig inte att söka. Jag vill bli presenterad med fakta (någon form av underlag) mer än att det finns information på forumet. 
Jag ser ingen mening med att citera gamla trådar bara för att du inte orkar söka, men det handlar bland annat om det som redan har nämnts i denna tråden, dvs HDX som lanserades med mycket tveksam marknadsföring och som är en långsam ITX-dator med Viamoderkort, samsung DVD-läsare (brännare) med IDE-anslutning osv.
Postad 01 augusti 2011 - 19:16
dnb
-
dnb
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag ser ingen mening med att citera gamla trådar bara för att du inte orkar söka, men det handlar bland annat om det som redan har nämnts i denna tråden, dvs HDX som lanserades med mycket tveksam marknadsföring och som är en långsam ITX-dator med Viamoderkort, samsung DVD-läsare (brännare) med IDE-anslutning osv.
Har du ork att skriva i denna tråden och posta bilder orkar du nog leta fram din "fakta" också, eller? Att lägga fram en bild på ett kretskort och skriva lite kan vi alla göra men är det fakta? Nej! Fakta är underlag från tillverkaren och då helst med stämpel och underskrift. Ta inte det jag skriver som något direkt påhopp. Är bara allmänt källkritisk, speciellt när personer kastar ur sig saker till höger och vänster men vägrar lägga fram konkret fakta när man blir ombedd.
Postad 01 augusti 2011 - 19:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Jag varken vill eller behöver bevisa något för dig.
Är du intresserad, sök.
Är du inte intresserad, strunta i det.
Postad 01 augusti 2011 - 19:47
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1 625 inlägg
Så här säger Naim själva på sin hemsida: "All our equipment is hand-built by highly trained individuals at dedicated work stations from hand-assembled kits of parts that will often contain individually hand-matched electronic components or mechanical components that require careful handling and fastidious installation. Our production team has structured the manufacturing processes and workflow in the factory to ensure consistency, and all products are soak-tested and auditioned as a final check to ensure that they are fully operational before they are permitted to leave the premises."Låter ju fint iaf, sedan om det stämmer är en annan femma.
Postad 01 augusti 2011 - 19:51
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Precis vad jag misstänkte. Du snackar mycket men har liten eller ingen verkstad. Tråkigt då det säkerligen finns personer som tror blint på det du påstår. Här har du en tråd, resten får du leta upp själv. https://www.minhembi...s...9261&hl=HDXAntar att du vill att jag ska läsa den till dig också. På sida två finns där en lista på datorkomponenterna i HDX, samt citat från deras helsideannons i H&M.
Redigerat av Ageve, 01 augusti 2011 - 19:52.
Postad 01 augusti 2011 - 19:53
Unregistered22236fa5
-
Unregistered22236fa5
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Jag har mailat Hifiklubben angående det, får se vad jag får om något svar, jag skulle känna mig grundlurad om jag köpte mig en Nad, men fick en Philips. Framför allt då Nad stolt säger sig, Designed and engineerd in canada" Custom manufactured to Nad specification in china"
Nåja lite halvt om halvt Ot, som sagt men det kan tyckas, att delar av den här branschen stinker en hel del.
Postad 01 augusti 2011 - 19:53
dnb
-
dnb
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
De som läser Agaves inlägg & fattar tycke för dem, kanske har orken att göra egna efterforskningar?
Jag har absolut inga problem med att söka, bara det att jag då skulle söka i onödan då hans mätningar och bilder inte på något sätt är någon fakta. Jag kan också görs påstådda mätningar i ett program som jag sedan kallar fakta. Samma med bilder. Är det fakta för det? Nej. Tillägg: Sedan kan man ju fråga sig varför han aldrig klankar ner på saker han själv äger.
Redigerat av dnb, 01 augusti 2011 - 19:57.
Postad 01 augusti 2011 - 20:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Jag har absolut inga problem med att söka, bara det att jag då skulle söka i onödan då hans mätningar och bilder Jag kan också görs påstådda mätningar i ett program som jag sedan kallar fakta. Samma med bilder. Är det fakta för det? Nej.
Menar du att jag skulle fejka bilder och mätningar? Isåfall är det du som ska bevisa det, för det är ett grundlöst påhopp. Jag utgår inte ifrån att någon ska ta mina inlägg som fakta, tvärtom är det upp till var och en att ta reda på hur det ligger till. Problemet är att alla inte verkar vilja det, utan hellre gömmer sig bakom PR-snack, troligtvis pga okunskap.
Postad 01 augusti 2011 - 20:05
Unregistered22236fa5
-
Unregistered22236fa5
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
proprietary branded chipset är verkligen inget du hittar runt hörnet, det kostar, och mer än fläsk. Det är väl bara att gratulera Linn, till ha råd och marginaler till sån uber lyx! Så ibland räcker en bild väldigt långt.
Postad 01 augusti 2011 - 20:36
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Ageve....äger du något media med musik på överhuvudtaget..? Eller är det mätning och bilder på innehåll som du går i gång på?
Använd dina sinnen annars äts du upp snabbt.
Postad 01 augusti 2011 - 20:41
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Ageve....äger du något media med musik på överhuvudtaget..? Eller är det mätning och bilder på innehåll som du går i gång på?
Använd dina sinnen annars äts du upp snabbt.
Jag lyssnar bara på Commodore 64 Eller inte. Att man är tekniskt intresserad har ingenting med musiken att göra, utan återgivningen av den. Det verkar som att du börjar få slut på argument.
Postad 01 augusti 2011 - 20:45
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Jag har mailat Hifiklubben angående det, får se vad jag får om något svar, jag skulle känna mig grundlurad om jag köpte mig en Nad, men fick en Philips. Framför allt då Nad stolt säger sig, Designed and engineerd in canada" Custom manufactured to Nad specification in china"
Nåja lite halvt om halvt Ot, som sagt men det kan tyckas, att delar av den här branschen stinker en hel del.
Ingen expert på varken NAD eller Philips, men det kan inte vara tvärt om då? Dvs. att det är NAD's design etc som Philips "köpt" in? Skulle bli glad om jag köpte en Philips men fick en NAD :-D
Postad 01 augusti 2011 - 20:49
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2 585 inlägg
Precis vad jag misstänkte. Du snackar mycket men har liten eller ingen verkstad. Tråkigt då det säkerligen finns personer som tror blint på det du påstår.
Du måste ha allvarliga problem Agave har tagit upp detta i flertalet trådar förr. Så sök och läs eller är du för lat för det ?
Postad 01 augusti 2011 - 20:50
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Jag lyssnar bara på Commodore 64
Eller inte. Att man är tekniskt intresserad har ingenting med musiken att göra, utan återgivningen av den. Det verkar som att du börjar få slut på argument.
Och det är det som är skillnaden... We are in for the music and you just peeping on the outside.
Postad 01 augusti 2011 - 20:53
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Och det är det som är skillnaden... We are in for the music and you just peeping on the outside.
Du har verkligen en trevlig attityd. Varför lägger du pengar på Naimelektronik istället för CD-skivor? Du kan ju spela de i en Denver CD-radio från ICA Maxi om återgivningen inte spelar någon roll...
Postad 01 augusti 2011 - 20:58
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Har aldrig lyssnat på en Naimprodukt innan, men man blir helt klart lite skeptisk inför framtiden. Tycker de här trådarna där ni lägger upp bilder på innanmätet på produkter är väldigt informativa och hoppas att det fortsätts med det!
Tack så mycket grabbar! (och flickor om det göms några sådana bakom användarnamnen)
Postad 01 augusti 2011 - 20:59
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Vill du att vi ska skicka in bilder på våra Cd och vinyl samlingar? Eller vill du ha det i grafer?
Postad 01 augusti 2011 - 21:03
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2 307 inlägg
Har aldrig lyssnat på en Naimprodukt innan, men man blir helt klart lite skeptisk inför framtiden. Tycker de här trådarna där ni lägger upp bilder på innanmätet på produkter är väldigt informativa och hoppas att det fortsätts med det!
Tack så mycket grabbar! (och flickor om det göms några sådana bakom användarnamnen)
Verkligen! så +1 Trist att vissa känner sig påhoppade (förmodligen är lurade ett mer passande ord, men det vågar man inte skriva va?) dock. Jag ser detta som ren "konsument-rådgivning"
Postad 01 augusti 2011 - 21:06
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2 585 inlägg
Verkligen! så +1 Trist att vissa känner sig påhoppade (förmodligen är lurade ett mer passande ord, men det vågar man inte skriva va?) dock. Jag ser detta som ren "konsument-rådgivning"
1+ Kan inte mer än hålla med dig. Livet verkar gå under för dessa som äger dessa apparater när sånt här kommer upp.
Postad 01 augusti 2011 - 21:10
el julio
-
el julio
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Postad 01 augusti 2011 - 21:14
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Följande äger jag: https://www.prisjakt...kt.php?p=460588 och https://www.prisjakt...ukt.php?p=31095
Det är rent skräp, leftover-komponenter som maskinlödas i Asien Skämt och sido, det enda jag vet är att XS-2 är en klart mer påkostad konstruktion än 5i.
Postad 01 augusti 2011 - 21:14
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2 307 inlägg
Postad 01 augusti 2011 - 21:22
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Jo visst, det är nog inte så kul att äga en sådan produkt som tas upp här i tråden. Själv så är jag jättedålig på sådant här med vad som gömmer sig under "huven", kan inte så mycket om elektronik på det sättet. Har lyssnat mig till vad jag tycker har låtit bra, kunde lika gärna vara en produkt som jag själv ägt i en sådan här tråd. Håller med dig, konsumentrådgivning är vad det är!
Postad 01 augusti 2011 - 21:30
el julio
-
el julio
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Det är rent skräp, leftover-komponenter som maskinlödas i Asien
Skämt och sido, det enda jag vet är att XS-2 är en klart mer påkostad konstruktion än 5i.
he, he... Jag är själv värdelös på sådant som sitter på insidan. Ibland när jag har kikat på Mr Välljuds tester så har man ju undrat lite över detta med elektroniken. Men jag tycker faktiskt att min anläggning låter riktigt bra och jag har jämfört... Men, och det är viktigt. Att ni orkar titta efter under "huvarna" är bra och viktigt. Hifi ÄR en oseriös bransch. mvh el julio
Postad 01 augusti 2011 - 21:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Eftersom det verkar reta upp en del så googlade jag efter bilder.
5i:
naim5ii.jpg 85,67K
8 Antal nerladdningar
XS-2:
naim_audio_xs2_3.jpg 74,65K
11 Antal nerladdningar
CD5i:
naimcd5i.jpg 80,74K
6 Antal nerladdningar
Postad 01 augusti 2011 - 21:42
el julio
-
el julio
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
he, he...
Jag är själv värdelös på sådant som sitter på insidan. Ibland när jag har kikat på Mr Välljuds tester så har man ju undrat lite över detta med elektroniken. Men jag tycker faktiskt att min anläggning låter riktigt bra och jag har jämfört...
Men, och det är viktigt. Att ni orkar titta efter under "huvarna" är bra och viktigt. Hifi ÄR en oseriös bransch.
mvh
el julio
Hmmm... tror jag hittade en bild själv. Vad ser vi här då?
naim_nait_xs.jpg 90,76K
8 Antal nerladdningarmvh el julio Eftersom det verkar reta upp en del så googlade jag efter bilder.
5i:
naim5ii.jpg 85,67K
8 Antal nerladdningar
XS-2:
naim_audio_xs2_3.jpg 74,65K
11 Antal nerladdningar
CD5i:
naimcd5i.jpg 80,74K
6 Antal nerladdningar
Hmmm... där var du allt snabb... Som sagt, kan inget om insidan. Men det är mer mojänger i XS-maskinen, det kan jag se...
Postad 01 augusti 2011 - 21:45
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1 625 inlägg
Som sagt, kan inget om insidan. Men det är mer mojänger i XS-maskinen, det kan jag se...  Ju fler mojänger desto bättre, det vet väl alla?
Postad 01 augusti 2011 - 21:47
Unregistered22236fa5
-
Unregistered22236fa5
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
he, he...
Jag är själv värdelös på sådant som sitter på insidan. Ibland när jag har kikat på Mr Välljuds tester så har man ju undrat lite över detta med elektroniken. Men jag tycker faktiskt att min anläggning låter riktigt bra och jag har jämfört...
Men, och det är viktigt. Att ni orkar titta efter under "huvarna" är bra och viktigt. Hifi ÄR en oseriös bransch.
mvh
el julio
Det är bara en rent makalöst subjektiv hobby, där smak och plånbok jagar varann, ivrigt påhejjade av industrin i sig Idag finns det knappt något riktigt dåligt att köpa, produktionscykler och volymer är svindlande. Bra är ju verkligen subjektivt, om nån vill kunna höra vilken typ av harts violinisten använder sig av, ja då är blir det dyrt Medans andra är nöjda med ett ok "spotify-ljud"
Postad 01 augusti 2011 - 21:53
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Hmmm... tror jag hittade en bild själv. Vad ser vi här då?
xs2_komponenter.png 412,49K
4 Antal nerladdningar1. Ingångsreläer (öppnar och släpper igenom signalen för en ingång i taget - ger bättre mätvärden  ) 2. Försteg (justerar volymen på inkommande signal till en nivå som passar slutsteget) 3. Volympotentiometer (ett variabelt motstånd som styrs av ratten på fronten  ) 4. Slutsteg (förstärkardelen) 5. Sluttrissor (förstärker signalen från försteget så att det går att driva högtalare) 6. Kondensatorbank (buffert till sluttrissorna, gör att förstärkaren kan leverera snabba transienter och korta effektuttag över vad trafon kan leverera). 7. Likriktare (omvandlar växelspänningen från trafon till likspänning) 8. Ringkärnetrafo (transformerar ner nätspänningen (230V) till förstärkarens arbetsspänning, t ex 30V beroende på effekt osv)
Redigerat av Ageve, 01 augusti 2011 - 22:15.
Postad 01 augusti 2011 - 21:58
el julio
-
el julio
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
xs2_komponenter.png 412,49K
4 Antal nerladdningar
1. Ingångsreläer 2. Försteg 3. Volympotentiometer 4. Slutsteg 5. Sluttrissor 6. Kondensatorbank 7. Likriktare 8. Ringkärnetrafo

Fantastiskt!! Då behövs det någon form av översättning om vad respektive mojäng "gör" också... Jag är inte lat, bara lite lätt korkad...
Postad 01 augusti 2011 - 22:07
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 307 inlägg
Då behövs det någon form av översättning om vad respektive mojäng "gör" också...
Har uppdaterat inlägget nu.
Postad 01 augusti 2011 - 22:11
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1 349 inlägg
Tycker vi håller oss till ämnet nu och undviker onödiga kommentarer så blir allt så mycket trevligare.
Postad 01 augusti 2011 - 22:15
el julio
-
el julio
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Har uppdaterat inlägget nu.
Tack Ageve, uppskattas verkligen! mvh el julio
Postad 02 augusti 2011 - 13:54
Unregistered0e5c46c2
-
Unregistered0e5c46c2
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
När jag ser detta är jag glad att jag vänta några månader tills jag valde att köpa XS2:an i stället. Hade nog blivit besviken om jag sett detta samtidigt är det nog väldigt få som har 5i som verkligen sett detta och de är säkert supernöjda med sin förstäkare.
Samtidigt vill i alla fall inte jag börja skruva upp alla mina enheter för att se om jag har "rätt mängd" med komponenter i dem. Är man nöjd med vad man har så är fallet så, kan tyckas.
Dock så höjer jag ett varnings finger för mig själv att kanske inte köpa cd 5i ny utan leta efter en beggad till ruskigt bra pris alternativt hitta en annan mycket prisvärd cdspelare som kan matcha layouten till naimen någerlunda.
Postad 02 augusti 2011 - 15:52
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Mycket märklig tråd...
Förstår inte riktigt vad Ageve egentligen vill ha sagt? Att det är billiga, enkla och få komponenter i Naims produkter och att de därför inte låter bra eller kan låta bra? Eller är det bara priset som diskuteras?
Postad 02 augusti 2011 - 15:59
Unregistered1588
-
Unregistered1588
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Mycket märklig tråd...
Förstår inte riktigt vad Ageve egentligen vill ha sagt? Att det är billiga, enkla och få komponenter i Naims produkter och att de därför inte låter bra eller kan låta bra? Eller är det bara priset som diskuteras?
Håller med om att tråden har svängt lite, men det är så det blir... Kom ihåg att tråden inte skapades av Ageve, utan av TheDoc (som gick med i forumet för att skapa tråden?) och endast har ett inlägg totalt i hela forumet... man hade ju önskat att TheDoc tjötat runt och diskuterat kablar och DAC:ar lite innan han sågade kritikerfavoriten Nait5i :-) TheDoc tyckte inte Nait5i lät bra, så är det med det. Ageves bilder m.m. på billiga komponenter i ex. HDX var klar bra! Själv tvekar jag allt mer till att betala 8500:- för en Flatcap....
Postad 02 augusti 2011 - 16:19
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4 533 inlägg
naim är inte de enda som är tomma innuti.
bifogar bild på en bladelius freja cd spelare på 7kg...sånt här hittar man överallt idag.
tråkigt men sant...men å andra sidan betyder det ej att spelaren är dålig på något sett, men prisvärt är det knappast byggkostnadsmässigt.
bladelius.jpg 10,48K
6 Antal nerladdningar
Redigerat av robert293, 02 augusti 2011 - 16:31.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|