Simple Audio. Sonos och Logitech-killer?
74 svar till detta ämne
Postad 30 January 2013 - 23:12
head
-
head
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Ny har jag haft en Simple Audio Roomplayer II hemma till låns. Har jämfört den med Squeezebox. Kör digitalt ut till en DacMagic sedan in i en äldre hembioförstärkare och pre-out till ett par McIntosh-slutsteg och vidare till Sonus Faber Cremona M.
Körde du både Squeezebox och Roomplayer genom DacMagic? Just avsaknaden av "spolning" är en dealbreaker för många nya mediaspelare som Roomplayer, StreamMagic, Pioneers motsvarighet mfl. Mycket märkligt.
Postad 31 January 2013 - 09:31
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Jo, körde båda igenom DacMagic, dock inte samtidigt.
Trodde det var någon bugg som gjorde att spolningen inte fungerade, konstigt att fler mediaspelare verkar ha det problemet... Ingen dealbreaker för mig direkt men det är ju lite störande helt klart.
Postad 31 January 2013 - 10:59
head
-
head
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Jo, körde båda igenom DacMagic, dock inte samtidigt.
Testade du även RoomPlayer II standalone jämfört med Squeezebox/DacMagic-kombon? Med tanke på prislappen förväntar jag mig en bra dac och analogdel i RoomPlayer. Målgruppen borde ju vara de som vill lyfta sig från Squeezebox och Sonos och slippa att hänga på en extrern dac för att få bra ljud och inte vill spendera Linn/Naim-pengar.
Postad 31 January 2013 - 13:28
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Tänkte försöka hinna med att testa den inbyggda dac'en ikväll. Återkommer.
Postad 01 February 2013 - 09:41
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Hann bara med att testa den inbyggda dac'en ytterst lite igår men från det testet skull jag säga att den är ungefär lika bra/dålig som DacMagic. Kunde inte höra någon skillnad, men som sagt, testade väldigt lite.
Postad 02 February 2013 - 13:05
Arngrim
-
Arngrim
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Hittade info om en ny musikspelare som liknar Sonos m.fl. Den heter Olive One, se länk.
http://www.myoliveone.com/
Den är färdigutvecklad ännu men den ser intressant ut. Lite svårt att få grepp om deras prissättningsmodell men om jag förstått det rätt så ska priset hamna på ca $400
Redigerat av Arngrim, 02 February 2013 - 13:06.
Postad 15 February 2013 - 09:38
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Lade upp en recension på Reddit om det är någon som vill ha lite att läsa.
http://www.reddit.co...yer_ii_a_media/
Postad 05 April 2014 - 21:18
Jonas_GBG2
-
Jonas_GBG2
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Postad 24 April 2014 - 22:21
Musik_Ersken
-
Musik_Ersken
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Dog denna spelare ut?
Hej ! Nej, den har verkligen återuppstått med klart förbättrad hårdvara och mjukvara med stöd för Wimp och HD-upplöst till 192kHz / 24 bit e t c.. Har i skrivande stund nyss fått en uppgraderad av Roomplayer + utan förstärkare som matar min Hegel HD25 via en Chord Sarum TA kabel. Än så länge är jag väldigt nöjd med mjukvara och ljudkvalite. Lyssnade även en stund tidigare via hörlursutgången på framsidan med mina Beyerdynamic T50p och jag hörde saker jag tidigare aldrig hört på vissa musikstycken.
Redigerat av Musik_Ersken, 27 April 2014 - 12:36.
Postad 30 April 2014 - 15:42
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Bra ljud är det men det finns mycket som är dåligt. Skulle gärna sett att de uppdaterade mjukvaran oftare, om inte annat för att man ska veta att de lever.
iPhone appen är inte uppdaterad för iOS7, den är inte heller uppdaterad för iPhone 5/5S med längre skärm. Min app har dessutom fått en skum bugg - väljer att spela en låt så spelar den alltid första låten på albumet. Man kan komma runt problemet genom att gå in en annan väg och välja låten men lite meckigt blir det. Går nog att bli av med om man ominstallerar och gör om bibilioteket. Kanske.
Fortfarande inte gapless playback...
Man kan inte spola i låtarna på iOS, funkar dock i desktopversionen sedan november...
Segt att synca låtar. Om man lägger in ett nytt album tar det duktigt lång tid innan den hittat det.
Redigerat av Unregisteredec19889e, 30 April 2014 - 15:43.
Postad 13 July 2014 - 18:49
Musik_Ersken
-
Musik_Ersken
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Bra ljud är det men det finns mycket som är dåligt. Skulle gärna sett att de uppdaterade mjukvaran oftare, om inte annat för att man ska veta att de lever.
iPhone appen är inte uppdaterad för iOS7, den är inte heller uppdaterad för iPhone 5/5S med längre skärm. Min app har dessutom fått en skum bugg - väljer att spela en låt så spelar den alltid första låten på albumet. Man kan komma runt problemet genom att gå in en annan väg och välja låten men lite meckigt blir det. Går nog att bli av med om man ominstallerar och gör om bibilioteket. Kanske.
Fortfarande inte gapless playback...
Man kan inte spola i låtarna på iOS, funkar dock i desktopversionen sedan november...
Segt att synca låtar. Om man lägger in ett nytt album tar det duktigt lång tid innan den hittat det.
Nu har det kommit en version 3.2 som har fixat en hel del av de saker Du nämner som brister här.
Postad 16 July 2014 - 15:01
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Oj det måste jag hem och testa! Tack för infon.
Postad 16 July 2014 - 15:11
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Nu har det kommit en version 3.2 som har fixat en hel del av de saker Du nämner som brister här.
Vid en närmare titt på release notesen verkar det som om det bara är Roomplayer+ som fått denna uppdatering.
Postad 07 August 2014 - 21:46
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Jag är också intresserad av ett lämpligt alternativ till min squeze box. Vill höja ljudkvaliteten och bibehålla användarvänligheten.
Är inte så intresserad av att investera i en dyrare Naim Streamer oavsett om att jag själv äger
Naim utrustning. Har testat Blue sound från Hi Fi klubben och den lät bättre än squeze boxen. Större ljudbild och mycket mer detaljeradr.
Har inte testat Simple Audio men jag har läst testet på Ljud och Bild och den ska vara marginellt bättre än Blue Sound när det gäller ljudkvalite.Det skulle vara trevligt om den här tråden fortsätter
Postad 07 September 2014 - 15:27
Musik_Ersken
-
Musik_Ersken
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Vid en närmare titt på release notesen verkar det som om det bara är Roomplayer+ som fått denna uppdatering. 
Jo, Du måste kosta på en 1200 -1500 för en uppgradering av hårdvaran tyvärr. :-(
Postad 07 September 2014 - 17:11
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Två intressanta alternativ om man täker sig köra med fristående dac är ju: SOtM sMS-100 eller Auralic Aries.
http://www.sotm-audi...o-item/sms-100/
http://shop.audiocon...alic-aries.html
Postad 15 September 2014 - 22:20
VLANIBET
-
VLANIBET
-
Användare
-
-
148 inlägg
Postad 17 September 2014 - 10:56
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Trevligt! Ja, i och med detta känns det som en ny era med digitala nätverksspelare. Med både stöd för DSD64 och DSD128, (2,8 MHz och 5.6 MHz) samt PCM-signaler upp till 384 kHz, i maskiner till rimliga priser. Plötsligt känns Squeezebox, Bluesound och Sonos lite mossiga. (Sonos har väl alltid varit mossig med sin begränsning på 16 bitar 44.1 kHz via toslink.)
Postad 17 September 2014 - 11:04
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Plötsligt känns Squeezebox, Bluesound och Sonos lite mossiga. (Sonos har väl alltid varit mossig med sin begränsning på 16 bitar 44.1 kHz via toslink.)
Högre upplösning är bara ett knep för att kunna sälja samma musik en gång till.
Postad 17 September 2014 - 11:07
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Högre upplösning är bara ett knep för att kunna sälja samma musik en gång till. 
...och ett knep för att det ska låta lite bättre. :-)
Postad 17 September 2014 - 11:21
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
...och ett knep för att det ska låta lite bättre. :-)
Har du musikanläggning och hörsel som klarar en dynamik på 144 dB ?
Postad 17 September 2014 - 11:28
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Har du musikanläggning och hörsel som klarar en dynamik på 144 dB ?
Nej, men jag har digitala filter i min Dac som påverkas negativt av digitalfiltrering allt för nära hörbara frekvenser. I förlängningen påverkas ljudet i och med detta även i de hörbara frekvenserna. Spelar egentligen inte så stor roll, när det går att lyssna och höra skillnaden
Postad 17 September 2014 - 11:39
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Nej, men jag har digitala filter i min Dac som påverkas negativt av digitalfiltrering allt för nära hörbara frekvenser. I förlängningen påverkas ljudet i och med detta även i de hörbara frekvenserna. Spelar egentligen inte så stor roll, när det går att lyssna och höra skillnaden
Ok. Sen släpps samma musik igen i 32 bit. Sen i 64 bit...
Postad 17 September 2014 - 11:51
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
https://www.minhembi...howtopic=311959
Rekomerar denna tråd för att fortsätta eventuell diskution. Bra neutral, förutsättningslös och ödmjuk rubrik för övrigt.
Någonstans finns det väl en gräns och 16/44 är ofta tillräckligt i en normal anläggning för vanliga dödliga människor, om inte någon klåparproducent joinat "loudness war".
Jag gillar i alla fall att det kommer mediaspelare med stöd för högupplöst PCM och lågupplöst DSD med hög samplingsfrekvens.
Postad 14 May 2015 - 23:48
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Auralic lanserar Aries MINI En streamer som ska fixa högupplöst musikformat upp till Quad-Rate DSD eller dxd. På München highend show, 14 maj, 2015 lanserades ARIES MINI en trådlös streamingnod.ARIES MINI delar alla befintliga mjukvaru- och hårdvarufunktioner med storebror Aries. ARIES MINI har till skillnad från sin storebror även intern dac och analoga utgångar, chippet är ett ESS Sabre ES9018K2M. Priset på streamern är satt till 459 euro.Hårdvaran i spelaren är AURALiCs egenutvecklade Teslaplattform med en fyrkärnig ARM Coretex-A9-processor på 1 GHz, 512 MB DDR3 integrerat minne och 4 GB internminne.Filer som stöds är: AAC, AIFF, ALAC, APE, DIFF, DSF, FLAC, MP3, OGG, WAV, WV och WMA.Stöd för streamingtjänster som Tidal, Qobuz och WiMP ska också finnas.Nätverksanslutningmöjligheter i form av gigabit Ethernet eller 802.11ac. Intern 2,5” enhet ska kunna installeras. Digitalutgångar i form av USB, koaxial eller toslink.Det här tycker jag låter som en fruktansvärt prisvärd produkt. Ska bli intressant att få se hur den presterar. Releasen ska vara i slutet på juli månad, men det kanske vi ska ta med en nypa salt. Känns som att den verkligen kan konkurera med Bluesound och Sonus vad gäller pris, jag förväntar mig dock en betydligt högre prestanda med avseende på ljudkvalitet. Men vem vet?
edit:Hittade denna länk med bild och specs också: http://www.computera...-aries_mini.pdf
Ytterligare en bild och kort presentation: http://www.audiostre...ralic-ariesmini
Första på svenska, i korthet: http://www.ljudochbi...ud-for-5-000-kr
Redigerat av hampestampe, 20 May 2015 - 21:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|