Nu är den up and running! En första rapport.
Steg 1: Placering. Det var väl bara att ställa in projektorn där den gamla stod på den egensnickrade hyllan? Det började förstås med problem. HDMI-kabeln som är dragen i väggen nådde inte fram till uttaget som sitter på för mig fel sida av projektorn. Det slutade med att jag efter lite svordomar och pyssel drog om HDMI-kabeln....
Steg 2: Få bilden på duken. Fick skruva en aning på ena foten för att få bilden helt horisontell. Sen gick det som en dans med motoriserade lens shift, zoom och fokus. Linsminnesfunktionen var enkel och intuitiv att använda, i alla fall för mig som har en viss erfarenhet av sådant.
Steg 3: Få fin bild. Det var ingen vacker syn från början. Röda och blå kanter på allt. Tur det finns pixel shift så att panelerna ganska enkelt kunde justeras.
Färgkanter borta!
Sharpness var satt på 20/100. Det gav fula kanteffekter på DVE-testbilden och sharpness var tvungen att dras ned på 0. Sharpnesskanter borta!
Lampläget sattes från High till Low. Projektorn blek då knäpptyst och ljuset räcker och blir över i mitt rum ändå.
Svärtenivån hamnade på 49 och kontrasten på 88. Färgerna satte jag på Normal efter att ha läst på Cine4Home.de att det är den mest korrekta inställningen. Kommer fördjupa mig mer i färgerna nån annan gång.
Kontrasten hamnade på 88, men efter att ha sett en del TV och filmsnuttar plockade jag ned den 3-4 snäpp. Bilden var lite för intensiv och nästan bländande. Bättre efter justering.
Gammakurva: Det finns 10 att välja på. Valde länge mellan nr3,nr5 och nr10. Kollade på ett par scener som jag sett vid många tillfällen med olika projektorer (från Star Wars ep. III och Kung Fu Panda), och försökte hitta optimal balans mellan svärta och skuggdetaljer. Fastnade för gamma 10 som gav myckt bra svärta men nästan helt bevarade skuggdetaljer. Möjligen aningen för aggresiv och X30-aktig, men det är ju lätt att ångra sig.
Steg 4: Motionflow. Nej inte för film. Kanske för TV. Har man testat motionflow mycket blir man överkänslig för detartificiella flytet. Jag lämnar det av.
Steg 5: 3D Testade 2->3D-konvertering på firidrotten från OS. NEJ TACK! Bilden blir skit. Har en 3D-kanal och körde äkta 3D en kort stund. Det var snöskoterprogram men jag fick inte till det bra så jag gav upp ganska snart. Första intrycken är inte lovande, men jag har ju bara börjat pilla med 3D (inget jag är så intresserad av). Glasögonen är väl OK men inte optimala för mig som redan har glasögon...
Steg 6: Spela. Hade problem med internet igår så oninespelande hackade en hel del av den orsaken. Körde lite single player på COD MW3 och då verkade det bra. En grym sak är att projektorn slår över till game-läge automatiskt när jag kör PS3. Den verkar minnas inställningarna för varje enhet som är inkopplad även om allt går in i samma HDMI-ingång! Grym feature!!
Omdöme:
+ Mycket bra svärta och otrolig kontrast. Lasersvärden i SW III lyser mycket intensivt trots att det är mycket svart runtomkring.
+ Härligt djup i bilden.
+ Skarp och fin bild. Detaljer ses mycket väl. Såg en hel del småartefakter i TV-sändningen som AE4000 dolde på gott och ont. Överblicksscenen över huvudstaden i natten på SW III var spektakulär med detaljer, svärta och kontrast.
+ Tyst i Low Lamp mode
+ Fint fungerande linsminne
+ Lovande för spel
+ Bra färger (har dock inte mätt utan "gut feeling").
+ Verkar kanon till spel (behöver testas mer)
- Tendens till Bright corners. Inget som syns i 2.35:1 men i helt svarta bakgrundsbilder i 16:9 ses att hörnen är aningen ljusare, framför allt i nedre vänstra hörnet. Jag har inte lyckas se det när film går så det är förhoppningsvis inte ett märkbart problem "live" men jag får återkomma om det.
- 3D verkar inte så lätt att få till. Har bara testat det som hastigast dock
Kan vi inte bära ut ditt ljud och köra utomhusbio? 
Grattis till projjen, nu leder du igen, förbannat! 
Ljudet får stanna inne...
Din X30 är ju lika bra.