Bi-ampa högtalarna?
293 svar till detta ämne
Postad 05 December 2011 - 19:57
ljungberg_sthlm
-
ljungberg_sthlm
-
Användare
-
-
170 inlägg
Angående Bi-amp så har jag gjort det på både min hembioreciever samt min 2-kanalare. Och jag har upplevt ett bättre ljud. Detaljerna vart bättre så humbug är det inte alls. Rätt kul att så många säger att det är rent humbug. Har ni ens provat eller bara läst kommentarer på forum som ni sedan reflekterar era synpunkter ifrån?
Min Pioneer LX förstärkare tyckte jag lät trött på höga laster samt att ljudet grötade ihop sig. Efter bi-amp så vart det som en ny stärkare. Dock kör jag 5.1 så jag hade 2 extra kanaler att använda till detta.
Så mitt råd till trådskaparen är att prova och bilda din egen uppfattning. Det är trots att du som skall leva med anläggningen.
Postad 05 December 2011 - 20:22
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Angående Bi-amp så har jag gjort det på både min hembioreciever samt min 2-kanalare. Och jag har upplevt ett bättre ljud. Detaljerna vart bättre så humbug är det inte alls. Rätt kul att så många säger att det är rent humbug...
Min Pioneer LX förstärkare tyckte jag lät trött på höga laster samt att ljudet grötade ihop sig. Efter bi-amp så vart det som en ny stärkare. Dock kör jag 5.1 så jag hade 2 extra kanaler att använda till detta.
Så mitt råd till trådskaparen är att prova och bilda din egen uppfattning. Det är trots att du som skall leva med anläggningen.
Humbug är att ta i tycker jag eftersom det trots allt finns skillnader som i vissa fall kan vara positiva. Har man en trött förstärkare som inte riktigt orkar med lasten kan det säkert hjälpa en del att "ta bort" halva högtalaren, men då hade det säkert blivit lika bra eller bättre att byta ut skiten mot något bättre istället. Vidhåller nog att bi-amping är ett förhållandevis dyrt sätt att eventuellt få nån dB eller två extra på och att det finns bättre sätt att spendera pengarna på där vinsten är betydligt större, men har man ett extra slutsteg liggande är det givetvis inget fel att prova Tycker man att det låter bättre så ÄR det bättre, åtminstone rent subjektivt sett, placebo eller ej...
Postad 05 December 2011 - 21:08
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Angående Bi-amp så har jag gjort det på både min hembioreciever samt min 2-kanalare. Och jag har upplevt ett bättre ljud. Detaljerna vart bättre så humbug är det inte alls. Rätt kul att så många säger att det är rent humbug. Har ni ens provat eller bara läst kommentarer på forum som ni sedan reflekterar era synpunkter ifrån?
Tycker tonen är lite väl med tanke på vilka du pratar med. titta noga igenom posterna igen och vänligen betänk och resonera från detta. Din syn på saken baserar sig på rent lyssningsintryck men helt utan logik. Så att påstå att vi bara tar nått som står på forum och medlar det här är en hård anklagelse  Bestrider denna skarpt. Tror att jag vet en hel del vad jag pratar om. kan även säga så om andra som menande medlar sin kunskap i denna tråd. Varför? För att du och andra som läser detta skall kunna ta lärdom och inte gå i en fälla som kostar dig massor med pengar utan mer än förväntans resultat. Skulle väl en positiv del ligga i din rigg som gagnats av att du biampat vidhåller jag stenhårt att det är fel på sakerna i grunden och rätt saker hade på ett bättre sätt gett resultat.  men det är ju bara min syn på saken.
Redigerat av mr-välljud, 05 December 2011 - 21:10.
Postad 05 December 2011 - 21:22
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Jag personligen tycker att bi-amping med en receiver inte ger så speciellt mycket om ens något.
Själv har jag dock kört med bi-amping flera gånger men då har det varit en kombination av transistor i basen och rör i toppen för att få olika karäktarer i ljudet, framförallt så tycker jag personligen att det enligt mitt tycke har passat bra med diverse olika elektrostat-hybrider.
Men 2xsamma sak med gemensam nätdel, nja...
Postad 05 December 2011 - 21:40
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Du utgår alltså att folk inte har testat när de inte håller med dig? Det jag framför är vad fysikens lagar tillåter. Du kan ju läsa vad Svante skriver i tråden jag länkar till. Om du anser han inte har koll på läget så kanske du kan gå till KTH och berätta att han inte vet vad han undervisar om.
Postad 14 December 2011 - 18:40
avram
-
avram
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej, ny här på forumet.
Intressant diskussion som får mig att undra hur jag ska bete mig med mina förstärkare som nyligen inköpts.
Det är en integrerad förstärkare Arcam alpha 10 och en Arcam alpha 10P som är en likadan effektförstärkare som alpha 10. Tyvärr saknar mina nuvarande högtalare fyra kontakter.
Köpte därför ett par B&W cdm1-nt och har en Velodyne SPL-1000i sedan förut. Hur bör dessa kopplas?
Diskanterna på den integererade alpha 10 och basarna på alpha 10P + subben på dennas preout?
(Läste på något annat forum om att det var bättre att låta en förstärkare driva vänster högtalare och den andra driva höger högtalare.) Går det att göra så med min uppsättning?
Tack på förhand!
Postad 18 December 2011 - 21:31
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Hej, ny här på forumet. Intressant diskussion som får mig att undra hur jag ska bete mig med mina förstärkare som nyligen inköpts. Det är en integrerad förstärkare Arcam alpha 10 och en Arcam alpha 10P som är en likadan effektförstärkare som alpha 10. Tyvärr saknar mina nuvarande högtalare fyra kontakter.
Köpte därför ett par B&W cdm1-nt och har en Velodyne SPL-1000i sedan förut. Hur bör dessa kopplas? Diskanterna på den integererade alpha 10 och basarna på alpha 10P + subben på dennas preout?
(Läste på något annat forum om att det var bättre att låta en förstärkare driva vänster högtalare och den andra driva höger högtalare.) Går det att göra så med min uppsättning?
Tack på förhand!
Hallojs där, jag körde i flera år Arcam 9int och 10p i biamp. Med ruskigt gott resultat. Den svagaste länken var försteget/strömförsörjningen i den integrerade som inte orkade när det krämades ordentligt. Jag skulle koppla just som du föreslagit. Och dra ned på subben. När du sedan sitter i soffan och låter frugan styra upp basen, så stannar du henne så fort du börjar höra den. Laborera därifrån, det brukar fungera för mig vid inställning. Jag kör nu med en sony es 777 och har en Velodyne HGS10BGE till sub. En rasande furie emellanåt.
Postad 14 February 2014 - 10:14
wasted_youth
-
wasted_youth
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag livar upp den här gamla tråden för jag ser två olika typer av användning här och det pratas nästan bara om den ena (extra lösa slutsteg).
Jag är intresserad av den andra, att bi-ampa en surroundförstärkare för jag är verkligen inget fan av surround men att hitta en stor fläskig "stereo-reciever" med hdmi verkar vara fullständigt omöjligt.
Mitt fall blir alltså att jag hypotetiskt har en 5.1 stärkare, men bara 2 högtalare, och 3 oanvända slutsteg.
Alltså inget snack om extra pengar på extra slutsteg, är det bättre att bi-ampa de oanvända slutstegen eller bara låta det va?
Postad 14 February 2014 - 11:15
hampes
-
hampes
-
Användare
-
-
146 inlägg
är Ganska nåvis men understående är lite saker som jag har kommit att tänka på och tänkte dela med mig av mina tankar, rätta mig gärna om jag har fel.
Om man har två stycken slutsteg, te.x ett klass d & ett som är a/b är det inte då fördelaktigt att ha klass D slutsteget till att driva bas och a/b till diskant. impedans dippar är ju alltsomoftast i djupare bas regionen för de allra flesta högtalare, klass d tappar oftast minst effekt vid lägre impedans och är förhållande vis oftare billigare. class a/b har ju fördelen att inte dista i topp området som D har en förmåga att göra så det kan ju vara en fördel.
ett annat exempel där det kan vara hjälpligt t.ex om man har ett xtz sub amp dsp till basen och ett ap 100 till toppen
summa ca 14k så får man även möjligheten att EQ:a till basen elektroniskt då det ofta är ett problem område för de flesta med normala rum.
Redigerat av hampes, 14 February 2014 - 11:50.
Postad 14 February 2014 - 13:00
Wiri
-
Wiri
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag har försöka att läsa lite om att bi-ampa här på forumet. Finns en hel del info, men alla är väldigt duktig på detta ämne så nästan alla diskussioner handlar om mer avancerade saker som jag inte förstår.
Någon som har lust att dra grunderna med att bi-ampa? Vad innebar det rent praktiskt? Vad blir fördelarna? Nackdelar?
Jag har en Yamaha RX-V2067 och 7 st Canton högtalare i Crono SL serien. Kan jag bi-ampa detta system? Skulle jag få ut något av det?
hej, bara skummat igenom övriga poster å käns som att ämnet drig iväg skapligt åt nått annat håll än svaret du sökte,, Bi-amp kan du bara köra på högtalare som är anpassade för det, det vill säga att du har 2 terminaler på baksidan med 2 byglar i mellan, tar man bort bygeln bor det som att det är 2 separata högtalare, För att kunna bi-amp koppla krävs att man har 2 separata slutsteg eller har en 7,1 reciver som går att bi-amp koppla, på min marantz kan jag använda kanal 6 och 7 till bi-amp till frontar, man kan då alltså bara köra 5.1 ljud. så kör du 7,1 idag efter som du skriver att du har 7 högtalare så måste du alltså köra ett extra slutsteg, ofta får man bättre ljud så man istellet för att driva hela högtalaren med tex 100w så får man 100w till mellanregister och diskan och 100w att driva basen jag märkte hörbar skillnad i min Mordaunt Short högtalare med bi-amp. då har ju dom 2st 5,25" mellan å diskant å sen en 10" bas i sidan, Så här blir ju lite senariot en brandbil sprutar 50L/min sen kommer en till brandbil till attså 100Lmin , vem släcker elden först, man man kan inte bi-ampa en högtalare som inte har separata terminaler, då får man senariot med 2 brandbilar som kopplar in sig med samma pump å slang antingen händer inte ett skit eller så bräner man troligen förstäkaren. det va sånt man provade när man va 12 å tyckte 8st pyramid högtalare va det västa man hört
Postad 14 February 2014 - 15:45
Hoggeman
-
Hoggeman
-
Användare
-
-
243 inlägg
Med bara ett stort MEN. Ni har delningsfilter i princip alla högtalare vilket delar upp frekvensbanden. Bi-amp blir därför meningslöst för 99% av alla normala individer. Det som eventuellt krämas in i mer i form av effekt vid bi-amp kommer att försvinna som värme i delningsfiltret i högtalarna vid fördelningen till de olika registren. Krävs mycket speciell hifi anläggning för att få något värde ur bi- amp. Krävs en förstärkare vilken klarar av att kanalseparera frekvensbanden per utgång vilket inga " normala" stärkare klarar.
Var och en kan ju bli salig på sin tro men rent tekniskt ger inte bi-amp ett skit.....
Postad 14 February 2014 - 15:55
Hoggeman
-
Hoggeman
-
Användare
-
-
243 inlägg
Här är saxat ur ett forum där en av Sonys ljudtekniker på ett relativt enkelt sätt förklara vad som krävs för bi-amp:
Bi-amping has its benefits, but only if properly implemented. This means removing your speaker's internal passive crossovers, running an active crossover and using a separate amp channel per set of posts on the rear of the speaker. Separate amp channels on a receiver capable of bi-amping does not qualify as separate channels here as they are both sharing the same power supply and are not truly discreet channels. Not only that, but you'll be sending out the full frequency range out to both speaker posts which largely negates the benefits of bi-amping.
Postad 14 February 2014 - 17:24
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
hej, bara skummat igenom övriga poster å käns som att ämnet drig iväg skapligt åt nått annat håll än svaret du sökte,, Bi-amp kan du bara köra på högtalare som är anpassade för det, det vill säga att du har 2 terminaler på baksidan med 2 byglar i mellan, tar man bort bygeln bor det som att det är 2 separata högtalare,
För att kunna bi-amp koppla krävs att man har 2 separata slutsteg eller har en 7,1 reciver som går att bi-amp koppla, på min marantz kan jag använda kanal 6 och 7 till bi-amp till frontar, man kan då alltså bara köra 5.1 ljud. så kör du 7,1 idag efter som du skriver att du har 7 högtalare så måste du alltså köra ett extra slutsteg,
ofta får man bättre ljud så man istellet för att driva hela högtalaren med tex 100w så får man 100w till mellanregister och diskan och 100w att driva basen
jag märkte hörbar skillnad i min Mordaunt Short högtalare med bi-amp. då har ju dom 2st 5,25" mellan å diskant å sen en 10" bas i sidan,
Så här blir ju lite senariot en brandbil sprutar 50L/min sen kommer en till brandbil till attså 100Lmin , vem släcker elden först,
man man kan inte bi-ampa en högtalare som inte har separata terminaler,
då får man senariot med 2 brandbilar som kopplar in sig med samma pump å slang antingen händer inte ett skit eller så bräner man troligen förstäkaren. det va sånt man provade när man va 12 å tyckte 8st pyramid högtalare va det västa man hört 
Tyvärr får du inte dubbla effekten i praktiken, dessutom kommer det bli som Hoggeman skriver.
Postad 14 February 2014 - 18:02
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
För att spinna vidare på ditt exempel med brandbilen skulle bi-amp från en surrounförstärkare med gemensam drivning kunna förklaras som såhär:
Du har en brandbil som matar 50l/min - vattnet som landar på elden blir således 50l/min. Bi-amp skulle då innebära att du kopplar in två slangar till samma pump med en y-koppling. Du får nu istället 25l/min i varje slang - vattnet som landar på elden blir även här 50l/s.
Postad 15 February 2014 - 23:53
Unregistered142c6c5d
-
Unregistered142c6c5d
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
För det första, vad är rätt och vad är fel när det kommer till ljud ? Är inte det väldigt mycket en individuell upplevelse ? Om JAG nu upplever det som att min Denon 2312 och min Jamo Classic 10 låter bättre med s.k. bi-ampning, då spelar det väldigt liten roll hur många brandbilar det behövs för att släcka en brand... Sen kan teoretiker skriva tills ****t fryser till is, i praktiken, det som faktiskt upplevs, är det ändå dina/mina öron som fäller avgörandet. Så trött på att läsa alla inlägg där det klankas ner på div. "dåliga" märken, Dynavioce bland annat, lyssna och njut istället, var stolt över att just DU har hittat DITT ljud... Sen är det bara att skita i vad som tycks eller vad som lyfts fram av nån teoriryttare !
Tack för mig !
Postad 15 February 2014 - 23:57
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
För det första, vad är rätt och vad är fel när det kommer till ljud ? Är inte det väldigt mycket en individuell upplevelse ? Om JAG nu upplever det som att min Denon 2312 och min Jamo Classic 10 låter bättre med s.k. bi-ampning, då spelar det väldigt liten roll hur många brandbilar det behövs för att släcka en brand... Sen kan teoretiker skriva tills ****t fryser till is, i praktiken, det som faktiskt upplevs, är det ändå dina/mina öron som fäller avgörandet. Så trött på att läsa alla inlägg där det klankas ner på div. "dåliga" märken, Dynavioce bland annat, lyssna och njut istället, var stolt över att just DU har hittat DITT ljud... Sen är det bara att skita i vad som tycks eller vad som lyfts fram av nån teoriryttare !
Tack för mig !
Mycket bra sagt av dig, det är väl ungefär det jag har försökt att förklara här på forumet men inte fått något gehör för, men jag håller på dig.
Postad 16 February 2014 - 07:23
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Haha. Kärt ämne det här med Biamping. Det är väl tydligen ett dyrt sätt att nå bättre ljud. Men inte att förglömma att vid Biamping så stressas inte slutstegen lika mycket av olika laster. Eftersom diskanten och basen är uppdelad. Där har jag hört direkta skillnader till biampingens fördel. Om det är värt tio lakan extra eller om jag hellre vill köpa beggad Revel F30 handlar allt för ofta om vad det där gläfset säger här hemma... hehe
Redigerat av PML73, 16 February 2014 - 07:25.
Postad 16 February 2014 - 10:52
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag livar upp den här gamla tråden för jag ser två olika typer av användning här och det pratas nästan bara om den ena (extra lösa slutsteg). Jag är intresserad av den andra, att bi-ampa en surroundförstärkare för jag är verkligen inget fan av surround men att hitta en stor fläskig "stereo-reciever" med hdmi verkar vara fullständigt omöjligt.
Mitt fall blir alltså att jag hypotetiskt har en 5.1 stärkare, men bara 2 högtalare, och 3 oanvända slutsteg. Alltså inget snack om extra pengar på extra slutsteg, är det bättre att bi-ampa de oanvända slutstegen eller bara låta det va?
Slutstegen är oanvända, men dom delar på "grundbränslet" Så ju fler slutsteg du använder, ju mindre effekt ger varje slutsteg. Så mitt tips är att skita i Bi-Amp.
Postad 16 February 2014 - 11:55
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Med bara ett stort MEN. Ni har delningsfilter i princip alla högtalare vilket delar upp frekvensbanden. Bi-amp blir därför meningslöst för 99% av alla normala individer. Det som eventuellt krämas in i mer i form av effekt vid bi-amp kommer att försvinna som värme i delningsfiltret i högtalarna vid fördelningen till de olika registren. Krävs mycket speciell hifi anläggning för att få något värde ur bi- amp. Krävs en förstärkare vilken klarar av att kanalseparera frekvensbanden per utgång vilket inga " normala" stärkare klarar.
Var och en kan ju bli salig på sin tro men rent tekniskt ger inte bi-amp ett skit.....
Exakt så kör jag, funkar mycket bra. http://www.intl.onky...over/index.html
Postad 16 February 2014 - 16:12
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Exakt så kör jag, funkar mycket bra.
http://www.intl.onky...over/index.html
Har du kopplat förbi det interna delningsfiltret i högtalarna också?
Postad 16 February 2014 - 16:58
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Har du kopplat förbi det interna delningsfiltret i högtalarna också?
Nej det har jag inte, vet att det troligtvis lyfter mer då. Men dels vill jag inte gå in i högtalarna då de kostade 80K nya plus att de är trevägs iof med möjlighet till tri amp. Sen har jag tänkt att eventuellt köra front high och då försvinner möjligheten, till aktivdelning. Men det funkar bra och man kan ställa delningfrekvens, överlappning eller total branthet, tid/avstånd mellan de olika registrens område och naturligtvis nivå. Upplever mer kraft i botten framförallt. Jag läste om en kille som var lyrisk över ett par Klipsch RF -82 med bortplockade filter, har funderat att testa det och jämföra har 2 par Klipsch RF-62 som står.
Redigerat av OMD28, 16 February 2014 - 16:59.
Postad 16 February 2014 - 17:03
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Nej det har jag inte, vet att det troligtvis lyfter mer då. Men dels vill jag inte gå in i högtalarna då de kostade 80K nya plus att de är trevägs iof med möjlighet till tri amp. Sen har jag tänkt att eventuellt köra front high och då försvinner möjligheten, till aktivdelning.
Men det funkar bra och man kan ställa delningfrekvens, överlappning eller total branthet, tid/avstånd mellan de olika registrens område och naturligtvis nivå. Upplever mer kraft i botten framförallt.
Jag läste om en kille som var lyrisk över ett par Klipsch RF -82 med bortplockade filter, har funderat att testa det och jämföra har 2 par Klipsch RF-62 som står.
Ok, hur delar du nu då? Har du kollat upp delning samt branthet i det interna filtret och ställt likadant i din aktiva delning?
Postad 16 February 2014 - 17:22
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Ok, hur delar du nu då? Har du kollat upp delning samt branthet i det interna filtret och ställt likadant i din aktiva delning?
Delar på samma frekvens, men valt total branthet eftersom för att jag inbillar mig att det det funkar bättre. Det blir ju lite fel hur jag en gör med " dubbla " brantheter. Men totalt sett upplever jag mer kraft och att jag kan spela högre innan det spricker, kraften kan ju vara inbillning medan att det går att spela högre är lite mer " fakta " eftersom jag mätt med en Radioshack dB mätare. Med det är helt klart en feature som gör att jag personligen tycker att Onkyo är ett jäkligt bra allternativ om man har lite tjuriga högtalare och man inte vill köra försteg/slutsteg.
Postad 14 January 2017 - 19:05
Unregistered3746e78c
-
Unregistered3746e78c
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Går det bi-ampa med två externa slutsteg? Tex 2 st frontare med en marantz 7011 och 2st xtz ap-100
Redigerat av Unregistered3746e78c, 14 January 2017 - 19:27.
Postad 15 January 2017 - 11:49
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
figgekan, så länge du har lågnivåutgång på Marantzen.
MEN, det är meningslöst att bi-ampa, det finns inga praktiska fördelar då strömstyrka sällan är begränsande.
Båda slutstegen behöver vara lika effektstarka var som ett ensamt, då de båda kommer få jobba mot filtren.
Det är alltså ett slöseri att bi-ampa mot en högtalare med passiva filter.
Enda gången bi-amp ger något är om man delar aktivt på lågnivå och inte har några passiva filter. Men då kallas det inte bi-amp utan aktiv drivning.
Postad 15 January 2017 - 20:40
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Rör i diskant o mellan reg och trissor i basen 
Lägg sedan till att man kan tweaka nivåerna något om stegen har volymkontroll.
Att riva ut ett passivt filter för att köra elektroniskt ska man nog inte bara göra utan att ha koll på diverse kopplingar som baffelsteg
Postad 16 January 2017 - 17:46
Unregistered3746e78c
-
Unregistered3746e78c
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Pre-out finns på Marantzen och idag kör jag mina XTZ bryggade till varsin fronthögtalare. Det är nog som du skriver att det kanske inte blir bättre men däremot så är det altid kul att prova :-)
Det verkar inte finnas någon volymkontroll på AP-100 men om jag ska prova ändå så måste jag väl ha två st Lågnivå kablar som är splittade så man kan gå med en till varje steg ifrån samma pre-out!!?
länk till AP´n ====) http://www.xtz.se/product/class-ap100
Postad 16 January 2017 - 22:04
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Bättre att du fortsätter köra bryggat, om du inte anser att XTZ-stärkarna inte klarar leverera ström.
Postad 17 January 2017 - 05:05
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3409 inlägg
Att splitta en signal kabel Kan ge diverse småproblem med, utgångskänslighet och annat ska då driva två pryttlar.
Har man då redan en halvdålig matchning så kan det bli så pass dåligt att det börjar höras eller att man förlorar volym.
Obs på att det absolut Inte behöver bli så!
Postad 17 January 2017 - 11:44
Unregistered31eb059f
-
Unregistered31eb059f
-
Veteran
-
-
2085 inlägg
Med tanke på skillnaden på utgångs- och ingångsimpedans så är dämpningen försumbar.
Postad 20 January 2017 - 18:08
Unregistered3746e78c
-
Unregistered3746e78c
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Med tanke på skillnaden på utgångs- och ingångsimpedans så är dämpningen försumbar.
Tvett. En annan liten fråga jag har är om de olika lägena på XTC steget.
A/B eller A klass. Om jag bryggar steget hur blir det med A klass läget då? Jag har hört något om att A läget inte får fördel av att brygga.
Mvh Fredrik :-)
Postad 21 January 2017 - 09:19
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
Av egen erfarenhet kan jag säga att bi-amping gör fin skillnad! Köpte slutsteget P38 till min A38 och ljudskillnaden blev klart hörbar om man säger så.
*Bättre transparens och 3d djup
*Mer luft mellan instrumenten, bättre separation kort och gott
*Klarare ljud på låg volym
*Mer kontroll vilket gjorde att jag kunde spela högre utan att de lät illa
Väldigt gött blev det och jag känner mig löjligt nöjd idag. Jag tycker väl såhär, alla ska försöka testa själva i sitt egna rum med sina egna grejer om man kan. Det är alltid bra att läsa vad som skrivs så man får lite tips och råd ibland, men hade jag endast läst vad som skrivits i just denna tråden, hade jag nog inte kört bi-ampat idag och suttit med ett sämre ljud
Postad 21 January 2017 - 09:39
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
* Vad i musiken blir genomsynlig?
* Hur kan man ge musiken ett 3-dimensionellt djup?
* Om bi-ampning ger luft mellan instrumenten, undras vad en Redbull i signalvägen kan göra....
* Separation brukar inte klinga positivt i alla förhållanden.
Ja jösses...
Postad 21 January 2017 - 09:42
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Jag har biampat med mina klädhängare och jag lovar att mitt ljud är klart luftigare nu iaf oavsett vad ni säger...:-/
Postad 21 January 2017 - 09:43
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
* Om bi-ampning ger luft mellan instrumenten, undras vad en Redbull i signalvägen kan göra....
Ja jösses...
Haha ja visst låter det lite roligt
Redigerat av Graziano, 21 January 2017 - 09:51.
Postad 21 January 2017 - 09:45
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Haha ja visst låter det lite roligt 
Snarare tramsigt.
Postad 21 January 2017 - 09:54
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Ja jösses...
Jag tycker att det kan vara sunt och nyttigt att vara skeptisk och ifrågasätta saker ibland. Men visst måste väl du, som hifiintresserad, ha upplevt 3-d och djup i en anläggning någon gång?
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 21 January 2017 - 09:54.
Postad 21 January 2017 - 09:55
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Alltid svårt att beskriva upplevda skillnader så att folk skall förstå, särskilt för någon som inte är mottaglig.
Har inte haft några högtalare med dubbla terminaler på senare tid. Men då jag hade det så upplevde jag att det inte lät likadant när jag delade upp registren och körde biamp.
Postad 21 January 2017 - 10:00
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Jag kan väl köpa att om man har tungdrivna högtalare och man har en klen förstärkare som inte orkar driva dessa fullt ut så kan 2 klena förstärkare driva dessa bättre (biampa från en och samma receiver tex är dock meningslöst)
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 21 January 2017 - 10:01.
Postad 21 January 2017 - 10:20
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1055 inlägg
Jag kan väl köpa att om man har tungdrivna högtalare och man har en klen förstärkare som inte orkar driva dessa fullt ut så kan 2 klena förstärkare driva dessa bättre (biampa från en och samma receiver tex är dock meningslöst)
Blev faktiskt lite bättre när jag testade det med tungdrivna högtalare. Blev ännu bättre med nytt slutsteg.
Beroende på konstruktion så använder du en större del av recievern, 4/7 mot 2/7 steg. Och varje steg kan ju ha sina begränsningar.
Sen har recievern sina totala begränsningar som ska fördelas ut, så nåt jättelyft kanske det aldrig kan bli.
Postad 21 January 2017 - 10:41
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Citerar ett par tidigare inlägg i denna tråd ifall ngn har missat dom.
Bi-amping has its benefits, but only if properly implemented. This means removing your speaker's internal passive crossovers, running an active crossover and using a separate amp channel per set of posts on the rear of the speaker. Separate amp channels on a receiver capable of bi-amping does not qualify as separate channels here as they are both sharing the same power supply and are not truly discreet channels. Not only that, but you'll be sending out the full frequency range out to both speaker posts which largely negates the benefits of bi-amping.
Postad 21 January 2017 - 11:08
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
Alltid intressant att få höra folks erfarenheter och intryck. Men jag hoppas dem flesta av er förstod vad jag menade med 3d och djup i ljudbilden, samt separation och luft mellan instrumenten.
För mig är detta viktigt då jag vill känna en så realistisk musikpresentation som möjligt, dvs att musikerna på scen står på olika platser och inte bara på rad och att det blir platt. Detta hade jag innan också men jag fick mer utav det när jag hängde på mitt slutsteg, men för alla kanske det inte gör samma skillnad.
Har precis införskaffat ett par starkare monoblock så nu blir A38 rent försteg, så blir spännande att se om det blir ytterligare skillnad nu
Postad 21 January 2017 - 11:11
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
Då kan jag ju säga såhär. Rent tekniskt kanske inte bi-amp ger ett skit men inbillar mig att det blev bättre gör jag inte
Redigerat av Graziano, 21 January 2017 - 11:25.
Postad 21 January 2017 - 11:43
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1055 inlägg
Generellt sett stämmer det säkert att för högtalaren kvittar det, men i de fall förstärkaren inte riktigt orkar med kan det bli bättre.
Förbättringen ligger hos förstärkaren, i mitt fall blev det tydligt med rappare bas. Men som sagt betydligt bättre med nytt slutsteg.
Postad 21 January 2017 - 12:06
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Då kan jag ju säga såhär. Rent tekniskt kanske inte bi-amp ger ett skit men inbillar mig att det blev bättre gör jag inte 
Och detta vet du för att ... ? Det du säger är ju lite i stil med "jag kan gå med på att enhörningar kanske inte finns, men jag har en hemma i trädgården".
Om du har två 20W förstärkare (bara för att ta någonting lågt) och använder bi-amp får du ju fortfarande bara 20W till basen och 20W till diskanten. Det blir inte 40W till något av elementen. Att Basens passband skulle påverkas, eller att diskantens passband skulle påverkas är alltså omöjligt. Det som potentiellt skulle kunna påverka är om delningsfiltret är riktigt korkat konstruerat med en rejäl dip i impedanskurvan i delningen mellan bas och diskant till följd av att både högpassdelen och lågpassdelen fått låg impedans och som dessutom ligger i fas elektriskt med varandra. Det i kombination med en förstärkare som inte orkar ge tillräckligt med ström vid den frekvensen skulle kunna bättras med bi-amp, marginellt, men då måste det vara slutsteg med separat strömförsörjning, alltså inte i samma receiver.
För att bi-amp ska göra skillnad, och då i området runt delningen mellan bas och diskant, behövs alltså:
*Ogenomtänkt, korkat konstruerat, onödigt krävande passivt delningsfilter i högtalaren
*Slutsteg med dålig strömförsörjning
*Slutsteg med separat strömförsörjning
Alltså, om man hör (inte upplever, utan hör) någon som helst skillnad med bi-amp vet man att man borde byta högtalare eller slutsteg, helst båda. Typ som Nizz_e säger alltså 
Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 21 January 2017 - 12:07.
Postad 21 January 2017 - 17:21
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
Och detta vet du för att ... ? Det du säger är ju lite i stil med "jag kan gå med på att enhörningar kanske inte finns, men jag har en hemma i trädgården".
Om du har två 20W förstärkare (bara för att ta någonting lågt) och använder bi-amp får du ju fortfarande bara 20W till basen och 20W till diskanten. Det blir inte 40W till något av elementen. Att Basens passband skulle påverkas, eller att diskantens passband skulle påverkas är alltså omöjligt. Det som potentiellt skulle kunna påverka är om delningsfiltret är riktigt korkat konstruerat med en rejäl dip i impedanskurvan i delningen mellan bas och diskant till följd av att både högpassdelen och lågpassdelen fått låg impedans och som dessutom ligger i fas elektriskt med varandra. Det i kombination med en förstärkare som inte orkar ge tillräckligt med ström vid den frekvensen skulle kunna bättras med bi-amp, marginellt, men då måste det vara slutsteg med separat strömförsörjning, alltså inte i samma receiver.
För att bi-amp ska göra skillnad, och då i området runt delningen mellan bas och diskant, behövs alltså:
*Ogenomtänkt, korkat konstruerat, onödigt krävande passivt delningsfilter i högtalaren
*Slutsteg med dålig strömförsörjning
*Slutsteg med separat strömförsörjning
Alltså, om man hör (inte upplever, utan hör) någon som helst skillnad med bi-amp vet man att man borde byta högtalare eller slutsteg, helst båda. Typ som Nizz_e säger alltså 
Hehe... tillslut vet jag inte vad jag ska svara längre, vet liksom inte hur jag ska överbevisa dig vad jag har för ljud i mitt egna hem  Tror inte du kan ändra så mycket på det oavsett vad du slänger fram för tekniska specar hit och dit. Men jag bjuder gärna hem dig till mig i Karlstad så får du lyssna och säga skillnaden själv, en kopp kaffe kan jag sträcka mig till att bju på också
Postad 21 January 2017 - 17:33
Nixta1
-
Nixta1
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hur gör jag om jag vill Bi-ampa mina högtalare som har Tri-wire. Har en 7.1 förstärkare så kan ju dra till 2 kanaler men en blir utan. Eller är det bara att ge upp tanken och köpa extra steg?
Postad 21 January 2017 - 23:24
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Hehe... tillslut vet jag inte vad jag ska svara längre, vet liksom inte hur jag ska överbevisa dig vad jag har för ljud i mitt egna hem Tror inte du kan ändra så mycket på det oavsett vad du slänger fram för tekniska specar hit och dit. Men jag bjuder gärna hem dig till mig i Karlstad så får du lyssna och säga skillnaden själv, en kopp kaffe kan jag sträcka mig till att bju på också 
Fast å andra sidan, jag som är så insnöad på den tekniska biten kommer ju ändå inte höra någon skillnad eftersom jag tror mig veta att jag inte borde göra det. Men tack för inbjudan. Den ska kommas ihåg, även om jag inte riktigt kan se mig själv ha något ärende i Karlstad.
Hade jag hört någon skillnad hade jag genast börja felsöka anläggningen 
Postad 21 January 2017 - 23:34
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jag kan väl köpa att om man har tungdrivna högtalare och man har en klen förstärkare som inte orkar driva dessa fullt ut så kan 2 klena förstärkare driva dessa bättre
Detta faller pga dom exempel du nämner i citaten i ditt senare inlägg. Dessutom så sänks känsligheten i och med bi-ampning. Så i dom fall där INTE dom interna delningsfiltret frånkopplas och en aktiv delning används så blir det en jobbigare last för stegen, trots att du använder två slutsteg istället för ett.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 22 January 2017 - 08:16.
Postad 22 January 2017 - 01:24
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3145 inlägg
Detta faller pga dom exempel du nämner i citaten i ditt senare inlägg. Dessutom så höjs känsligheten i och med bi-ampning. Så i dom fall där INTE dom interna delningsfiltret frånkopplas och en aktiv delning används så blir det en jobbigare last för stegen, trots att du använder två slutsteg istället för ett.
Är det bara för att det är sent som jag inte får ihop ditt inlägg?
Hur kan en ökad känslighet göra att dubbla steg presterar sämre än ett steg.
Det är möjligen om du fortfarande har kvar två klena steg i resonemanget. Varför skulle man vilja ha två dåliga steg, det finns ju bra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|