En tyst, liten och rapp HTPC för problemfri 1080p. Hjälp mig att välja och
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
Postad 24 januari 2012 - 15:57
Har du en TV med interpolering, t ex en Samsung? Hur som helst: ingen kan säga att du har fel, om du tycker att det är överdrivet så har du ingenting att bekymra dig över
Men det är en subjektiv bedömning; alla är inte lika känsliga för judder. Men buggen finns ändå där på Intels inbyggda grafik, det är ett hårdvarufel som funnits med i de senaste generationerna av Intels HD-grafik. Filmer spelas upp med 24.000 fps isf för 23.976 vilket ger en tappad frame var 42 sekunder (cirka). För att se rycket så måste det vara en panorering eller rörelse just då, är det en stillbild så märks det knappt. Det finns dock en fix som gör problemet betydligt mindre märkbart och det är att disabla UAC i Windows. Då ökar precisionen och det är flera minuter mellan varje tappad frame. Jag är inte så petig och för mig skulle det inte ha varit något problem, men mitt alternativ var en Mac Mini och då är det inte lika lätt att disabla UAC...
Samtidigt fanns det en plattform som var väldigt lämpad för ett HTPC-bygga, AMD brazos med E450, radeongrafik och en TDP på 18W. Radeon anses vara bäst på att återge 23.976 på ett korrekt sätt, även om den inte heller är 100% korrekt. Den är iaf så bra att jag inte har sett ett enda ryck på 15-20 timmar film som jag hittills har sett. Jag blir dock lite fundersam när du säger att det inte går att surfa på en E350 och att du upplevde ryck; någonting är fel när en 1.6 Ghz dualcore inte klarar av internet. Min huvudsakliga surfning sker på en Ipad med betydligt sämre prestanda.
jag har kollat lite på SVT Play, både i XBMC och via webläsare och i XBMC (Eden beta 1) så fungerade det inte så bra, däremot så såg jag inga problem i webläsaren (Chrome). Jag kollade lite på "Morden i Midsomer", men jag såg bara någon minut, jag ska kolla lite närmare (och ladda ned Eden beta 2, tack för tipset!).
Jag har en LG 50" hd-plasma.

Och UAC vet jag om...(it-konsult inom pyttemjuk sedan 90-kallt...) - givetvis avaktiverat, och jag har än inte sett ett hack, och jag *är* känslig, och det är 1000 sekunder vill jag minnas man räknat fram, då SandyBridge klarar av 23.973 (kontra 24p som är 23,976).
Ingen kan göra det ordentligt...
http://www.avsforum....d.php?t=1333324
/J
Postad 24 januari 2012 - 16:34

Dett till trots så har jag själv svängt över åt Intelsidan och kommer antagligen satsa på följande istället för alternativen i mitt första inlägg:
Totalpris: 5497:-
Anledningen till att gå intelvägen med separat grafikkort är framför allt lägre TDP och att systemet blir betydligt mer flexibelt och framtidssäkert. Utrymmet för uppgraderingar med Llano är ju väldigt begränsat då plattformens sockel FM1 inte har stöd i framtida generationer. Även chassit blev något större och mer fläktbestyckat än jag ursprungligen tänkt mig men det beror på dels på prestanda/kostnads ration och det större nätagget. Dessutom är detta en vardagsrumslösning för mig. Allt fintittande gör i biorummet och den HTPC:n som hamnar där i framtiden kommer nog att vara betydligt mer "light" då jag inte har behov av pc-funktionerna.
Vad tror ni om denna setup? Jag har ännu inte beställt någon men räknar med att göra det senast söndag.
Redigerat av Frostbitaren, 24 januari 2012 - 19:56.
Postad 24 januari 2012 - 18:13
Intressant med SecretAgentMans åsikter kring Intel som alternativ!
Det verkar inte vara många andra som tror på det.
...det är ju en envis "sanning" som cirkulerar runt, och få har testat själva...det som alla missar är att varken nvidia eller amd grejar 23,976 ordentligt heller (se länken i mitt inlägg ovan).
Jag var likadan, tills jag själv testade med en corei3:a mest för skojs skull.
Min poäng är lite att man kanske bör ta allt som skrivs med en nypa salt, och bilda sig en egen uppfattning om vad det handlar om, och sätta allt i relation till vad man själv är ute efter, och vad man skall använda prylarna till.
Få gör det...
Burken du plockat ihop lär lira, det enda jag skulle flagga lite för är ett passivt kylt grafikkort i en låda med halvdant luftflöde, kan bli att det bygger lite värme.

Redigerat av Unregistered35020, 24 januari 2012 - 18:17.
Postad 24 januari 2012 - 20:42
Jag har en LG 50" hd-plasma.
Med all bildförbättrings-tjofräs avaktiverat.
Och UAC vet jag om...(it-konsult inom pyttemjuk sedan 90-kallt...) - givetvis avaktiverat, och jag har än inte sett ett hack, och jag *är* känslig, och det är 1000 sekunder vill jag minnas man räknat fram, då SandyBridge klarar av 23.973 (kontra 24p som är 23,976).
/J
Varför måste man stänga av UAC, finns det någon förklaring till det? I mina öron låter det som att drivrutinerna måste gå in och göra kontinuerliga förändringar i Windows (t.ex. registret).
Grundproblemet som jag har förstått det beror på "dålig" klocka i processorn.
Postad 25 januari 2012 - 09:27
Burken du plockat ihop lär lira, det enda jag skulle flagga lite för är ett passivt kylt grafikkort i en låda med halvdant luftflöde, kan bli att det bygger lite värme.
Men annars lär det lira.
Ja det är nog ingen tvekan om att det kommer att lira - antagligen mer än väl för en HTPC, men så vill jag även ha möjligheter till lite spelande. Vad jag har läst mig till så är luftflödet i lådan riktigt riktigt bra bra för sin storlek, men det är visserligen relativt och jämfört med större chassin så kanske det räknas som halvkasst. Är inte så orolig men jag har sneglat åt nedanstående kort också (som även ger lite bättre prestanda på kuppen).
@Aristoteles: hur går det med dit pyttelilla HTPC-bygge? Skulle vara intressant att veta hur en så kraftig prolle funkar i lilla FC1-chassit.

Redigerat av Frostbitaren, 25 januari 2012 - 09:27.
Postad 25 januari 2012 - 10:47
Ja, den tråden läste jag igenom innan jag beställde min HTPC för att jag ville veta vilken lösning som bäst passade mina krav på korrekt återgivning av 23.976 fps. Slutsatsen var att med Intel SB finns alltid en risk för tappade frames eftersom den, p g a en bugg i hårdvaran, ej kan återge 23.976 på ett korrekt sätt. Anandtech skriver:
If you fall into the latter category, your only option for resolution is to buy a discrete graphics card. Currently AMD’s Radeon HD 5000 and 6000 series GPUs correctly output a 23.976Hz refresh rate if requested. These GPUs also support bitstreaming Dolby TrueHD and DTS-HD MA, while the 6000 series supports HDMI 1.4a and stereoscopic 3D. The same is true for NVIDIA’s GeForce GT 430, which happens to be a pretty decent discrete HTPC card.
Intel has committed to addressing the problem in the next major platform revision, which unfortunately seems to be Ivy Bridge in 2012. There is a short-term solution for HTPC users absolutely set on Sandy Bridge. Intel has a software workaround that enables 23.97Hz output. There’s still a frame rate mismatch at 23.97Hz, but it would be significantly reduced compared to the current 24.000Hz-only situation.
Anandtech säger att med UAC=""off" så får man 23.97 Hz. Det innebär en tappad frame var 167:e sekund eller var 2min46s. I länken så anger det att Intel i vissa fall lyckas nå 23.973Hz vilket ger en tappad frame ca: var 5min33s. Det är helt OK och ingen Big Deal, det skulle jag kunna leva med! Men hur disablar man UAC på en Mac Mini med OSX? Installerar Windows 7? Det finns ett bättre alternativ: i första inlägget hävdas att Radeon inte är så mycket bättre med 23.978Hz, men man behöver bara bläddra till sidan två i tråden så visar en annan skribent, Jakmal, ett annat resultat:
With the ATI card, the maximum deviation around the expected 23.976 Hz refresh rate during the middle of playback was only +- 0.001 Hz. There are other places where the ATI card is not up to the mark (say, high frame rate 1080p H264), but 23.976 Hz is something they have got correct, so let us give them the credit
Postad 25 januari 2012 - 18:33
Har du koll på om det moderkortet du valt kommer bli uppdaterat med Bios så att det stödjer IvyBridge?
Och jag skulle lägga till de få tior som behövs för att få 1600MHz minne...
Redigerat av Matsen, 25 januari 2012 - 18:36.
Postad 25 januari 2012 - 20:38
Frostbitaren, varför valde du 450W? Det borde ju räcka gott med 300W?
Har du koll på om det moderkortet du valt kommer bli uppdaterat med Bios så att det stödjer IvyBridge?
Och jag skulle lägga till de få tior som behövs för att få 1600MHz minne...
Jag trodde också att 300 watt borde räcka mer än väl men efterforskningar visar att AMD rekommenderar helst 450 watt, minst 400, för de olika grafikkort jag överväger. Visserligen tycker jag det verkar aningen märkligt då alla tester jag läst snarare visar på total systemförbrukning på ca 250 watt under last.... men vem är jag att ifrågasätta AMD jag är ingen expert. Dessutom var hela poängen med att "kliva upp" ett snäpp att ta höjd för uppgraderingar.
Bra fråga om Ivy Bridge och moderkortet - måste kollas! Du vet möjligtvis inte något mobo som är bekräftat klart för denna uppgradering?
Minnena valde jag för att moderkortet inte stöder mer än 1333 och prollen 1066.
Postad 25 januari 2012 - 21:45
Jag trodde också att 300 watt borde räcka mer än väl men efterforskningar visar att AMD rekommenderar helst 450 watt, minst 400, för de olika grafikkort jag överväger. Visserligen tycker jag det verkar aningen märkligt då alla tester jag läst snarare visar på total systemförbrukning på ca 250 watt under last.... men vem är jag att ifrågasätta AMD jag är ingen expert. Dessutom var hela poängen med att "kliva upp" ett snäpp att ta höjd för uppgraderingar.
Bra fråga om Ivy Bridge och moderkortet - måste kollas! Du vet möjligtvis inte något mobo som är bekräftat klart för denna uppgradering?
Minnena valde jag för att moderkortet inte stöder mer än 1333 och prollen 1066.
Säger AMD så är det väl bara att lyda, vore ju otrevligt att bli låst av nätagget. Tyckte dock att prisskillnaden mellan 300W och 450W var för stor. Dessutom har jag läst att dessa nätagg inte är de bästa...
Angående IvyBridge-kompatibla moderkort så är det bara Asus som jag sett en kompatibiliteslista på och inget är ITX av dessa om jag inte ser helt galet. Men jag har inte direkt letat efter detta då det inte är aktuellt för mig just nu.
Du kan inte tänka dig att på att gå på ett mATX-chassi + separat nätagg? När du är uppe i nästan 1400:- för chassi inkl nätagg så finns det ju lite att välja på i samma budget!
Redigerat av Matsen, 25 januari 2012 - 21:45.
Postad 26 januari 2012 - 12:44
M-atx har givetvis funnits på ritbordet men jag har inte funnit något chassi som duger utseende och storleks(format)-mässigt.
Har för övrigt beställt allt utom SSD nu men det blev ett par små förändringar:
och
Tror detta kommer att bli en riktigt grym och allsidig liten burk!

Nu är det bara väntans tider som återstår...

Postad 26 januari 2012 - 14:01
@Aristoteles: hur går det med dit pyttelilla HTPC-bygge? Skulle vara intressant att veta hur en så kraftig prolle funkar i lilla FC1-chassit.
Det går inte så bra just nu om jag ska vara ärlig. A8:an går riktigt varm utan att det ens är någon belastning och när jag kör med öppet chassi, tom när man är inne i BIOS blir det varmt. Eventuellt verkar det som att det kan vara något generellt fel på vissa A8.or.
I värsta fall väntar ett nederlag och får stoppa in något annat i lådan...

Redigerat av Aristoteles, 26 januari 2012 - 14:02.
Postad 26 januari 2012 - 16:37
Äsch jag struntar i eventuell kompatibilitet med Ivy Bridge för denna burk. Det räcker med uppgraderingsutrymmet som Sandy Bridge erbjuder.
M-atx har givetvis funnits på ritbordet men jag har inte funnit något chassi som duger utseende och storleks(format)-mässigt.
Har för övrigt beställt allt utom SSD nu men det blev ett par små förändringar:
Tror detta kommer att bli en riktigt grym och allsidig liten burk!
Nu är det bara väntans tider som återstår...
Ja det blir en bra burk, du får återkomma med feedback om hur nöjd du blev!
Det går inte så bra just nu om jag ska vara ärlig. A8:an går riktigt varm utan att det ens är någon belastning och när jag kör med öppet chassi, tom när man är inne i BIOS blir det varmt. Eventuellt verkar det som att det kan vara något generellt fel på vissa A8.or.
I värsta fall väntar ett nederlag och får stoppa in något annat i lådan...
Trist, det är inga spökerier med för mycket/lite kylpasta mellan A8:an och kylflänsen?
Ett annat alternativ är ju att underklocka/undervolta, strypa kärnor tills den blir kall. Om du inte vill byta ut den vill säga, men är det fabrikationsfel så borde du ju få en ny!
Postad 26 januari 2012 - 22:11
Trist, det är inga spökerier med för mycket/lite kylpasta mellan A8:an och kylflänsen?
Ett annat alternativ är ju att underklocka/undervolta, strypa kärnor tills den blir kall. Om du inte vill byta ut den vill säga, men är det fabrikationsfel så borde du ju få en ny!
Ja, det skulle kanske kunna vara det men jag tycker att jag har smetat på rejält med pasta och kylaren är typad för 120 TDP. Jag för en dialog med leverantören, får se vad som händer. Återkommer med info.
Postad 26 januari 2012 - 23:10
Ja, det skulle kanske kunna vara det men jag tycker att jag har smetat på rejält med pasta och kylaren är typad för 120 TDP. Jag för en dialog med leverantören, får se vad som händer. Återkommer med info.
Man kan få kylproblem när man har för mycket kylpasta oxo, kan vara värt att prova att montera om kylaren.
Redigerat av Matsen, 26 januari 2012 - 23:11.
Postad 27 januari 2012 - 08:20
Får du inte en väldigt bra deal av leverantören så pröva med det först.
Postad 27 januari 2012 - 15:45
Att den går varm just i Bios är inte ovanligt, man kan ju tro att det innebär väldigt lite belastning på processorn, men vissa moderkort kör CPU:n i upp mot 100% när man är i Bios. Särskilt s k "EFI Bios" som är vanligt på Asus moderkort.
Redigerat av Tomas L, 27 januari 2012 - 15:48.
Postad 27 januari 2012 - 16:50
Postad 01 februari 2012 - 20:22
Jag skulle vilja beskriva detta som PC-bygget som gud glömde.
Efter att testat med lite olika kylare från Akasa och Gelid så sten dog hela bygget. Tänkte att nu har jag rökt hela moderkortet eller processorn...
Så efter en hel del blod, svett, tårar och pengar som bla innefattade en ny CPU och test med ett annat moderkort. Kom jag fram till att det verkade vara något fel på PSU:n. Inte direkt det första felet man kunde tänka sig i och med att skiten matade ur ström och fläktar etc snurrade.
I med en ny PSU och nu kör jag med en A6 CPU på 65w och det verkar funka bättre. Men till råga på allt elände så verkar inte CD-läsaren funka som det ska när man nästan är färdig

Lite trött på detta just nu om jag ska vara ärlig och det lilla chassit gör ju inte livet enklare direkt
Redigerat av Aristoteles, 01 februari 2012 - 20:22.
Postad 08 februari 2012 - 10:04
Den som Streacom säljer tycker jag verkar halvbra och jag har problem med att den är väldigt riktningskänslig. IR-ögat verkar inte sitta speciellt bra på F1C chassit. Fjärrkontrollen måste vara "fruvänlig" d.v.s. inget Dinovo tangentbord.
En annan fråga... är det någon som kör PowerDVD 12 och Windows MCE? Jag har problem med plug-innen och just fjärrkontrollen.
Postad 08 februari 2012 - 11:25
Är det någon som har bra förslag på fjärrkontroller för HTPC?
Den som Streacom säljer tycker jag verkar halvbra och jag har problem med att den är väldigt riktningskänslig. IR-ögat verkar inte sitta speciellt bra på F1C chassit. Fjärrkontrollen måste vara "fruvänlig" d.v.s. inget Dinovo tangentbord.
En annan fråga... är det någon som kör PowerDVD 12 och Windows MCE? Jag har problem med plug-innen och just fjärrkontrollen.
Greja ett litet smidigt bord med inbyggd mus istället, jag kör ace c5 och mcefjärren (som körs i en harmony) nyttjas aldrig, det är mer en vanlig multifjärr för att styra resten av hårdvaran.
Good shit. Rockar i både mce, xbmc och till slösurf, less is more (trackballvarianten fungerar riktigt bra).
Redigerat av Unregistered35020, 08 februari 2012 - 11:28.
Postad 08 februari 2012 - 12:52
http://www.raspberrypi.org/
- Tyst
- Passiv kylning... sa 100% tyst
- Så liten söm möjligt
- En tändsticksask ungefär
- Snabba som attan på att boota, ladda program och browsa gallerier etc
- Lite knepigare men borde vara tillräckligt snabb.
- Bra surfdator
- Borde ga att surfa pa den
- Borde ga att surfa pa den
- Kolla 1080p bluray-iso, mkv, spela upp från nätverket, streama över internet etc.
- Den klarar XMBC och likande, vet inte riktigt om 1080p klaras men...
- Kosta så lite som möjligt, men upp till ca 6000 kr.
- Kostar ca 350sek och släpps i slutet Februari.
Postad 13 februari 2012 - 23:37
Postad 15 februari 2012 - 09:58
Jag gillar min A8 3850 i mitt FC7 chassi. Dock tycker jag att orgfläkt/kylaren bör bytas. Den för ett väldigt oväsen. Hoppas det går att få in större kylare i chassit, blir nog till att såga lite mera. Hade problem med mina minnen i chassit från start. Kör med lilla asus delux moderkortet. Lite mera mekande så ska allt bli perfekt.
Jag kan rekommendera Akasa AK-392 U2 CPU Kylare den är typad för 120w och tar mindre plats än orginalkylaren.
Postad 24 februari 2012 - 21:27
.
Postad 03 mars 2012 - 12:24
Jag lånar tråden för lite köpråd för min HTPC/Mediaspelare.
*Den ska endast användast till filmvisning(XMBC) och musikuppspelning typ spotify.
*Den kopplas till förstärkare med HDMI och ska klara 1080p och HD-ljud utan problem.
*Den får gärna kunna hantera torrentnedladdning också.
*Lagring av filmer tänkte jag göra på extern disk.
*Den får gärna vara liten, snygg och hyfsat tyst.
*Jag vill gärna styra den med fjärrkontroll också.
Jag tar gärna emot tips & råd-
Jag funderar på något liknande:
http://www.inet.se/k...sa/1561080/htpc
Postad 24 juni 2012 - 14:38
Det jag vill ha är en server och lättare videoredigering.
Liten,tyst, ev kanske den hamnar i tvbänken frampå för att köra lite spotify och liknande.
Funderar på denna kombinationen, fast det kanske bara blir pannkaka

Postad 24 juni 2012 - 21:38
Så fort man ens tänker videoredigering så är det CPU-kraft man behöver. Det är helt fel plattform för detta.Klurar lite på en lösning med Asus kortet som det snackas om i tråden, nu när det har funnits på marknaden ett tag så är man lite nyfiken på vad ni ägare säger om det.
Det jag vill ha är en server och lättare videoredigering.
Postad 25 juni 2012 - 06:40
Postad 25 juni 2012 - 08:29
Hej.Är lite intresserad av att bygga med F1C chassit, dock så är jag lite fundersam kring hur mycket processorerna med FM1 socket bygger på höjden med orginal kylare. Jag tänker köra en 2,5" ssd med Sonys BC-5600S.
Så frågan är hur mycket som får plats i det lilla chassit, någon som vet om det skulle kunna funka?
Den är ganska exakt 5cm om du kollar mitt galleri så ser du mera info om ett socket FM1 bygge.
https://www.minhembi...attiasz/312678/
Postad 03 september 2012 - 17:28
Håller med Thomas L att orginal fläkten surrar lite.
Postad 04 september 2012 - 18:15
Mitt hfx classic chassi som jag har nu får vara kvar och så bara byta ut komponenterna.
Hade eventuellt tänkt använda de komponenter som rekommenderas i den här tråden.
Streacom FC8 svart från 1235kr
Streacom ST-150WP 150W externt nätagg från 818kr
Streacom fjärrkontroll inkl. IR-öga från 290kr
OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB från 493kr
Kingston HyperX DDR3 2x4GB från 408kr.
Intel Core i3 3220 3,3Ghz från 1392kr
ASRock Z77E-ITX från 1281kr
4-pin till 8-pin strömadaper 19kr
Dock utan chassit som sagt, men detta är den listan han skulle använda sig av om han hade köpt delarna idag.
Postad 07 september 2012 - 21:06
Light alternativet passar utmärkt som ren film och musik-spelare, även som fotovisare även om dagens uppblåsta MegaPixel bilder kunde ta några extra sekunder att ladda.
HTPC baserad på Atom och Fusion processorer kan jämföras som mer flexibla alternativ till rena Mediaspelare.
Började dock använda HTPCn för mer än bara uppspelning och surf. Framför allt att kunna anpassa bilder (inte ren och skär fotoredigering) och naturligtvis datorspel.
Fick kompromissa mellan pris och Prestanda, så det blev en Liano processor i mellanklass

A6 3670 är både snabb att bota Win7 32bit och att köra ganska avancerade 3D spel, om inte de allra värsta.
Tyvärr är den medföljande processorfläkten väldigt ljudlig (kan ställas ner till ett minimum, med ett fläktstyrnings program), fast en annan processorkylare är nog att föredra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar