Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tveksam till dyrt förstärkeri...

249 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 19 February 2012 - 01:51

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Va?
Sen, du skulle "kunna rigga upp ett test för dig på drygt 20 minuter, där du kommer att höra skillnader på två olika förstärkare, även fast du använder samma ljudnivå och testet görs i blindo.". Jag undrar vart och när?

Hemma hos dig passar väl ypperligt, och då kan vi ta det andra testet samtidigt, det är ju många som vill motbevisa dig här på forumet!

Postad 19 February 2012 - 01:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Hemma hos dig passar väl ypperligt, och då kan vi ta det andra testet samtidigt, det är ju många som vill motbevisa dig här på forumet!

Hmm, det var ju du som skulle rigga upp testet. Ska du göra det hos mig?

Postad 19 February 2012 - 01:58

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Hade nästan kunnat betala pengar för att några från forumet skulle åka till Karlsson och testa lite!

Postad 19 February 2012 - 02:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Hade nästan kunnat betala pengar för att några från forumet skulle åka till Karlsson och testa lite!

Ja, men nu blir inte testet här. Dallan skulle rigga upp ett test och det får ju bli hos han. Jag bara väntar på svaret när och vart.

Redigerat av MKarlsson74, 19 February 2012 - 02:03.

Postad 19 February 2012 - 06:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Varför kan det inte tas hos dig karlsson?

Ni hade varit varmt välkomna hit, men dom flesta bor väl en bit bortanför umeå ;)
undrar om vi som bor här borde dra igång ett test? ^^

Postad 19 February 2012 - 07:53

linda1
  • linda1
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Kan ni inte rigga upp ett test så att det blir slut på snacket en gång för alla.

Postad 19 February 2012 - 08:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Vart skickar man in bidragspengarna för att detta test skall bli av?

Nu är det många gylfar nerdragna och handskar kastade, för forumets väl skulle jag kunna ge MYCKET för att få slut på detta eviga tjafs.

Upp till bevis boys.

ps. det gäller BÅDA lägren.

Redigerat av masse70, 19 February 2012 - 09:12.

Postad 19 February 2012 - 08:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jafan, det håller jag med om. nu tycker jag att vi får köra ett upp till bevis. sluta med det här svammlet om att ni ska köra ett test och sen backa ur pga att ni gör kovändningar om vart det ska ta plats osv.
jag är som sagt beredd att köra ett test här hemma med hasse, night och kara, varpå åtminstone dom två tidigarenämda är duktiga i ämnet =) själv så är jag inte duktig, men jag vet vad jag tycker om. det vi hade kunnat testa hos mig är dac'ar och/eller förstärkare. jag har ju en inbyggd dac i yama 3067 och en extern iom arcam dac. det blir wolfson mot burr brown. finns det skillnad? jag får *för* mig att det är en liten liten skillnad, men den kan ju vara svammelrelaterad.

när jag tänker efter så kan vi även jämföra förstärkare, jag har ju en avr 8500 i skåpet som vi kanske hade kunnat använda och testa mot min yama. jag får nämligen för mig att ljudet är mycket sämre i avr 8500, och där tror jag att jag tom skulle höra skillnad =)

Postad 19 February 2012 - 09:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ni hade varit varmt välkomna hit, men dom flesta bor väl en bit bortanför umeå ;)

För det första så var det Dallan som skulle rigga upp ett test och bevisa. Brukar du bestämma att du ska hem till folk du inte känner utan att fråga? För det andra, mitt system är delat och det betyder att det blir mycket svårt att jämföra eftersom jag driver det med två slutsteg. För det tredje, jag vill inte uppleva att man skyller på mitt system eller att man är ovan mitt system/rum om han inte kan skilja på förstärkaren. Därför är det bättre att göra det hos personen som erbjöd sig att visa upp dessa skillnader.

Redigerat av MKarlsson74, 19 February 2012 - 09:40.

Postad 19 February 2012 - 09:53

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Umeå är ett stenkast från mig, bjuds det på sovplats kan jag nog göra en weekend utav det.

Postad 19 February 2012 - 09:55

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Har testat några förstärkare, jvc jrs-100 från 78, den var odynamisk men hade en grundläggande ljudkvalite som hade något, en naturlighet med en klang som var skör och ren på ett bra sätt och basregistret markeras tydligt.

Yamaha a-s500 är ren, dynamisk och analytiskt transperant, rytmisk med tydlig stereoseperation, ganska onaturligt och ljus presentation. Den saknar en grundläggande ljudkvalite på något sätt, den föredrar nog att bli kallad för filmförstärkare, jämfört med reciever v667 har as500 dubbelt med effekt, bättre ljud, till och med bättre basgångar från sub-ut.

Rega brio r, svävande toner och mycket detaljer, utkilning av allting ger spelglädje, perfekt rytmik, dynamik och markerad bas

Postad 19 February 2012 - 09:58

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Har testat några förstärkare, jvc jrs-100 från 78, den var odynamisk men hade en grundläggande ljudkvalite som hade något, en naturlighet med en klang som var skör och ren på ett bra sätt och basregistret markeras tydligt.

Yamaha a-s500 är ren, dynamisk och analytiskt transperant, rytmisk med tydlig stereoseperation, ganska onaturligt och ljus presentation. Den saknar en grundläggande ljudkvalite på något sätt, den föredrar nog att bli kallad för filmförstärkare, jämfört med reciever v667 har as500 dubbelt med effekt, bättre ljud, till och med bättre basgångar från sub-ut.

Rega brio r, svävande toner och mycket detaljer, utkilning av allting ger spelglädje, perfekt rytmik, dynamik och markerad bas

Läst mycket Hifi tidningar måntro?

Postad 19 February 2012 - 10:03

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Läst mycket Hifi tidningar måntro?

ett fåtal, läser på nätet ibland, men det jag säger är från egen erfarenhet och jag delar testares åsikter inte sällan. jag menar inte att v667 inte kan vara välspelande bara det att as500 har bättre ljud.

Redigerat av ZaXxx, 19 February 2012 - 10:20.

Postad 19 February 2012 - 10:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Om det blir av någon helg så är det möjligt med sovplats tror jag :) men vi ska ju gärna dra ihop lite prylar och övrigt folk bör tacka ja. Har som sagt möjlighet att testa stärkarfärgning på slutsteg samt daccar här i skrivande stund

Postad 19 February 2012 - 11:27

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Dallan det är bara att säga ett datum nu ;) Blir taggad nu haha. Kom igen gubbar ni måste ju göra detta! Om någon har en kamera hade det vart kul att få läsa en liten sammanfattning med bilder. Inte omöjligt att jag kan donera pengar om ni är seriösa med detta.

Postad 19 February 2012 - 12:44

Zowoker
  • Zowoker
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Om det blir av någon helg så är det möjligt med sovplats tror jag :) men vi ska ju gärna dra ihop lite prylar och övrigt folk bör tacka ja. Har som sagt möjlighet att testa stärkarfärgning på slutsteg samt daccar här i skrivande stund

Blir det någon sorts provlyssning arrangerad här i Umeå vore jag också intresserad om man är välkommen :) Skulle kunna vara en intressant grej, är ingen expert direkt men har försökt göra lite mindre tester själv men vore kul med något mer seriöst. Har tyvärr ingen bil (studentlivet!) men skulle kunna bidra med diverse småprylar, typ DAC (Lead LA-100) och lite kablage eller så, sådant som går att förflytta relativt enkelt... Men börja kånka högtalare vet jag inte ;)

Postad 19 February 2012 - 13:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Blir det någon sorts provlyssning arrangerad här i Umeå vore jag också intresserad om man är välkommen :) Skulle kunna vara en intressant grej, är ingen expert direkt men har försökt göra lite mindre tester själv men vore kul med något mer seriöst. Har tyvärr ingen bil (studentlivet!) men skulle kunna bidra med diverse småprylar, typ DAC (Lead LA-100) och lite kablage eller så, sådant som går att förflytta relativt enkelt... Men börja kånka högtalare vet jag inte ;)

en till umebo ey? Vi har en egen tråd i ot-forumet :) jag kan rekommendera att du hänger i den lite semiofta. Det skulle vara kul att testa olika grejjer fakiskt. Enda problemet för mig är att jag jobbar heltid varannan vecka samt pluggar jag med. vad studerar du? ^^

Postad 19 February 2012 - 14:16

Zowoker
  • Zowoker
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

en till umebo ey? Vi har en egen tråd i ot-forumet :) jag kan rekommendera att du hänger i den lite semiofta. Det skulle vara kul att testa olika grejjer fakiskt. Enda problemet för mig är att jag jobbar heltid varannan vecka samt pluggar jag med. vad studerar du? ^^

Ska spana in den tråden! Läser lite strökurser på UMU just nu bara så har ganska öppet schema för provlyssningar ;)

Postad 19 February 2012 - 14:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
För alla som har inte har möjlighet att träffa likasinnade och göra ett test(vilket låter mycket trevligt), så kan jag rekommendera ett besök hos en bra hifiaffär. Det är ju bara att förklara att man vill prova dyr förstärkare/mindre dyr högtalare, och omvänt.
Alla har ju inte upplevt att båda sätten kan vara precis lika goda vägar att gå. Jag, och många andra, vet att det absolut kan vara så. Ett mycket bra exempel är ju det med Dynaudio Audience och extrem förstärkarna i det tidigare inlägget.
Har själv upplevt åtskilliga exempel på detta.
Har faktiskt förmånen att kunna göra en sådan jämförelse hemma. Har själv SA aura 60, Sugden A21A, Sonos och RDac.
Min lilla grabb har SA saxo 10, min gamla Luxman och kör musik från datorn direkt.
När jag lyfter in hans högtalare till min anläggning låter dessa små burkar extremt mycket dyrare än 3800kr., det kan jag försäkra! Omvänt låter mina Aura 60 med Luxman inget vidare alls.
Ett litet exempel från verkligheten helt enkelt! :)

Postad 19 February 2012 - 14:43

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Saken är ju den att jag har erbjudit mig och påstått att jag skulle kunna rigga upp ett test för Karlsson där man hör skillnader på två olika förstärkare, även om Karlsson har en bindel för ögonen och jag ställer nivån lika högt.

Detta skulle jag lätt vilja göra, frågan är bara vart? och därför tyckte jag att det hade varit perfekt hos Karlsson, då han även kunde försöka bevisa alla sina egna påståenden som han vräker ur sig allt oftare, jag tror många inkl mig själv oxå hade velat lyssna på Karlssons anläggning, för som jag tror så ligger det till så att Karlsson inte har ett så bra ljud som han tror, men är fast i sitt Ino-tänk och utgår hela tiden efter hur hans system låter, jag tror han hade blivit förbluffad av att lyssna på andras system i positiv bemärkelse (även fast det är dyrkablar och fina försärkare osv inblandat :))

Det är fullt möjligt att jag skulle kunna ha ett test hemma hos mig senare när jag har kommit tillrätta i vårat nya boende, som vi flyttar till 1maj, dock kommer det ta ett par månader till efter det innan jag är klar, utan tvekan. (har många saker pågång just nu, inte bara HiFi, utan nu framöver så är det möbler, arbete, resor osv) - men detta kan vi absolut kolla på framöver. (Har jag riktigt tur, så kommer jag kunna få ett dedikerat rum på övervåningen i nya boendet)

Men då jag tycker att Karlsson hävdar så många, ofta felaktiga påståenden så hade det varit väldigt kul att få ta del av ett test hemma hos honom och samtidigt fått lyssna på hans "ideal" :) , därav mitt förslag att man skulle ställa till med ett test hos honom....

Väl mött!

Michael

Redigerat av dallan1981, 19 February 2012 - 14:46.

Postad 19 February 2012 - 15:05

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Är själv på väg att uppgradera min Cambridge A740 till Hegel H200 och jag hoppas verkligen att jag kommer att märka skilnad, annars så får jag svårt att motivera mitt köp för frun. Jag önskar att jag inte hörde någon större skilnad mellan förstärkare..... det hade blivit mycket billigare då, men tråkigare. Jag skulle också vara intresserad av ett blindtest, men tycker att det borde finnas hur mycket blindtester som hälst när det gäller hifi. Finns det ingen tidning som gjort ett blindtest?
/Niklas

Postad 19 February 2012 - 16:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Saken är ju den att jag har erbjudit mig och påstått att jag skulle kunna rigga upp ett test för Karlsson där man hör skillnader på två olika förstärkare, även om Karlsson har en bindel för ögonen och jag ställer nivån lika högt.

Man behöver inte ha bindel för ögonen. Det vet du väl om?

Detta skulle jag lätt vilja göra, frågan är bara vart? och därför tyckte jag att det hade varit perfekt hos Karlsson,

Brukar du ofta bjuda in dig själv hos folk du inte känner?

då han även kunde försöka bevisa alla sina egna påståenden som han vräker ur sig allt oftare,

Vilka påstående är det?

jag tror många inkl mig själv oxå hade velat lyssna på Karlssons anläggning, för som jag tror så ligger det till så att Karlsson inte har ett så bra ljud som han tror, men är fast i sitt Ino-tänk och utgår hela tiden efter hur hans system låter, jag tror han hade blivit förbluffad av att lyssna på andras system i positiv bemärkelse (även fast det är dyrkablar och fina försärkare osv inblandat :))

Intressant att du "vet" dessa saker utan att lyssnat eller vet vad jag jämfört med.

Men då jag tycker att Karlsson hävdar så många, ofta felaktiga påståenden så hade det varit väldigt kul att få ta del av ett test hemma hos honom och samtidigt fått lyssna på hans "ideal" :) , därav mitt förslag att man skulle ställa till med ett test hos honom....

Väl mött!

Michael

Vilka felaktiga påståenden skulle det vara?

Redigerat av MKarlsson74, 19 February 2012 - 16:28.

Postad 19 February 2012 - 16:34

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ett litet exempel från verkligheten helt enkelt! :)

Bara ett litet påpekande... Din egna subjektiva verklighet - ja! Objektiv verklighet - nej! Det är därför man nu diskuterar förutsättningslösa tester (som inte kommer att bli av denna gång heller btw...). ;)

Postad 19 February 2012 - 16:34

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Jäklar i min lilla låda så många testosteronstinna och enfaldiga skitinlägg i den här tråden.

Vi som är lite mer sansade och varit med ett tag vet att (och begriper dessutom varför) det ofta går att höra skillnad på förstärkare även i blindtest, men att skillnaden både kan vara väldigt liten, obefintlig eller i enstaka fall ganska tydlig.

Vi luttrade veteraner vet också att skillnaden inte per automatik har ett skvatt med vare sig prislapp eller märkeffekt att göra, och att det generellt är mycket större skillnad på högtalare.

Lägg gärna ned tramsandet tack! :rolleyes:

Postad 19 February 2012 - 16:42

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Vissa strider går bara inte att vinna..det är väl bra att ni båda är nöjda med erat ljud? Att försöka "bevisa" nått för någon som har BESTÄMT sig funkar sällan o leder bara till osämja.
Även om detta möte blev av skulle ingen av dom ändra åsikt

Postad 19 February 2012 - 16:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vissa strider går bara inte att vinna..det är väl bra att ni båda är nöjda med erat ljud? Att försöka "bevisa" nått för någon som har BESTÄMT sig funkar sällan o leder bara till osämja.
Även om detta möte blev av skulle ingen av dom ändra åsikt

Jag försöker inte bevisa att jag har bättre ljud än Dallan. Det som jag tycker är intressant är om han överhuvudtaget kan skilja på två vanliga förstärkare. Det går att bevisa och det har gjorts massor av sådana tester innan. Och på grund av utgången från dessa tester (och ungefär hur normala förstärkare mäter) så har jag en ganska stor anledning att tro att han inte kommer skilja dem åt under kontrollerade former.

Redigerat av MKarlsson74, 19 February 2012 - 16:48.

Postad 19 February 2012 - 16:51

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
menar jag inte heller, men tror inte ett sånt test skulle göra nån skillnad i era övertygelser..
Jag tycker det är en otrolig skillnad på min reciver o 2kanals förstärkare men alla får tycka vad dom vill

Postad 19 February 2012 - 16:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

menar jag inte heller, men tror inte ett sånt test skulle göra nån skillnad i era övertygelser..
Jag tycker det är en otrolig skillnad på min reciver o 2kanals förstärkare men alla får tycka vad dom vill

Det beror ju på hur prestigelös och öppen man är. Det är en rätt enorm skillnad på mina åsikter om hifi 2002 och 2012. Skillnaden är att folk har ifrågasatt massa dogmer och myter jag fått via "modersmjölken" (hifitidningar och affärer) samtidigt som vissa tester gjordes. Det är jag glad över nu.

Postad 19 February 2012 - 17:04

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Håller jag helt med om men frågan är hur många som är det? Jag sluta läsa på "faktiskt" för ett par år sedan så vet inte riktiget vilka prylar som är bra enligt IÖ längre men visst är det lätt att bli påverkad av va forum, tidningar, säljare o folk som IÖ säger inget snack om det......men vem har rätt? Det måste man själv komma fram till.
Jag kommer kanske ändra mig under mitt hifi liv men just nu tycker jag förstärkaren är viktig, den är för tillfälet den dyraste delen i mitt system o det är jag nöjd med

Redigerat av Jolt, 19 February 2012 - 17:05.

Postad 19 February 2012 - 17:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Ett blindtest kan vara lika missvisande som en öppen lyssning, om man inte vet vad man ska lyssna efter.

Det som krävs är dels förstärkare som man har lyssnat på förut, samt inspelningar som man är väl bekant med.

Jag har själv lyckats peka ut Nad 320bee som färgande, jämfört med Denon AVR-4306, vid blind lyssning. Skillnaden var tydlig på t ex Mark Knopfler - Local Hero (Spår 2, "Wild Theme", originalutgåvan, dvs ingen remaster).

Som nivåreferens hade jag en SPL-mätare av denna modellen:
Bifogad fil  n05cc_own.jpg   27.63K   1 Antal nerladdningar

Skillnaden som fanns hördes dock inte på alla inspelningar, så det kan som sagt bli missvisande. Min halvt amatörmässiga test är givetvis inget bevis för att det är skillnad. Det är upp till var och en att testa, om man verkligen är intresserad av ljudåterivning och inte bara logotyper på elektroniken ;)

Redigerat av Ageve, 19 February 2012 - 17:14.

Postad 19 February 2012 - 17:12

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Och då barkar denna tråden dit såååååååå många andra barkat.....

Postad 19 February 2012 - 17:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Håller jag helt med om men frågan är hur många som är det? Jag sluta läsa på "faktiskt" för ett par år sedan så vet inte riktiget vilka prylar som är bra enligt IÖ längre men visst är det lätt att bli påverkad av va forum, tidningar, säljare o folk som IÖ säger inget snack om det......men vem har rätt? Det måste man själv komma fram till.
Jag kommer kanske ändra mig under mitt hifi liv men just nu tycker jag förstärkaren är viktig, den är för tillfälet den dyraste delen i mitt system o det är jag nöjd med

Detta handlar inte om vad Öhman, Kessler eller Atikson tycker. Det handlar bara om en öppen syn och logisk förståelse av världen. Typ.
Du säger "vem har rätt?". Ja, om 95% av alla som hör en skillnad i öppna tester inte hör dessa under blinda tester, vad ger det oss då? Och om vi kan se att i dessa 5% av fallen så beror det oftast på A, B eller C. Vad ger det oss då? För min del så ger det en ganska betryggande empiri. Vad tycker du att det ger?

Ett blindtest kan vara lika missvisande som en öppen lyssning, om man inte vet vad man ska lyssna efter.

Precis, speciellt om man försöker nivåmatcha med en SPL mätare, vilket inte ger någon säkerhet i nivån (som bör vara max 0,1 dB om man vill vara säker).

Postad 19 February 2012 - 17:29

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
"öppen syn och logisk förståelse av världen. Typ." Det lät ju djupt....Hiend världen verkar ligga risigt till då..alla dessa tillverkare kommer konka inom kort o alla 100 tusentals som köpt dessa prylar kommer inse hur fel dom haft...eller inte..

Skämt o sido jag skull ÄRLIGT vilja hålla med dig.....jag bor trångt o har idag 2 olika system i rummet, ett för musik o ett till film. Jag har testat ett STORT antal recivrar under ett års tid i hopp om att hitta en som låter bra nog så jag kan slippa ha 2 olika förstärkare. Men jag fick ge upp, o tro mig jag VILLE verkligen att dessa recivers skulle duga.

Har jag fel, kanske vad vet jag.....men hur mycket jag än ville så blev allt så mycket bättre när jag gick tillbaka till men 2-kanalare......nu kommer jag väl få höra att jag testat fel o hört fel, men det får jag leva med.

Postad 19 February 2012 - 17:33

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Färg hit och dit... Ljud övergår från binärform till levande frekvenser och det är förstärkarens uppgift att förmedla rätt analoga sound beroende på kunders krav och smak? Jag tror att man kan få ur mer "ljudkvalité" än vad förstärkaren är designad för men ett okej riktvärde är att förstärkaren och ljudomvandlaren kostar lika mycket som själva högtalaren (2kanal förstärkare givetvis) recievers ska självklart vara av rätt "modell" om det är dyrare högtalare som ska användas.

Redigerat av ZaXxx, 19 February 2012 - 17:47.

Postad 19 February 2012 - 18:23

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Känner att det inte är ngn ide att diskutera vidare faktiskt, alla inlägg i tråden som görs (inkl mina egna och även Karlssons) är "sanna" ur våra egna perspektiv.

Det här med att samla ihop, låt oss säga 10st personer, hade varit väldigt kul och lärorikt och intressant, vi skulle då haft tillgång till ett bra rum, dit alla släpar sina hifi-produkter, och där vi sedan tillbringar 10 dygn med olika tester och laboreringar, pizza, redbull, öl, och diskussioner m.m.

Om jag nu framöver får möjlighet så kommer jag iaf försöka få till en test/demo hemma hos mig...

Postad 19 February 2012 - 18:24

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Spännande statement ZaXxx.....

Redigerat av Unregistered95265801, 19 February 2012 - 18:24.

Postad 19 February 2012 - 18:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Om jag nu framöver får möjlighet så kommer jag iaf försöka få till en test/demo hemma hos mig...

Det hoppas jag. Du sa ju att du skulle visa detta för mig på 20 min. Vore konstigt om du helt plötsligt inte vill göra det. Så jag hoppas det blir av i vår. När ungefär?

Postad 19 February 2012 - 18:57

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Det hoppas jag. Du sa ju att du skulle visa detta för mig på 20 min. Vore konstigt om du helt plötsligt inte vill göra det. Så jag hoppas det blir av i vår. När ungefär?

Ja det är ju det jag säger Karlsson!, försök inte att få det att låta som att jag inte vill ha en sådan Demo, för detta är ngt jag verkligen vill.

Som redan nämnt, så står min familj just nu i en flytt, vi flyttar in den 1maj, och sedan ska det nya hemmet inredas, och iordningsställas.

Hur lång tid detta tar, har jag inte en aning om, jag och resterande i min familj har ett liv oxå Karlsson... detta måste du ta hänsyn till.

Sen så ska jag färdigställa min egna Hifi-rigg oxå, just nu har jag tex inte ens en enda förstärkare/steg eller reciver hemma.

Men jag återkommer när det blir aktuellt, du har en plats iaf, det lovar jag!

Postad 19 February 2012 - 18:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Gut :)

Postad 19 February 2012 - 19:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vart i landet blir denna showdown of doom?

Dallan, du svarade aldrig på pm'et jag skrev till dig.

Min egen åsikt säger fö lite som hasse. jag har väl aldrig blivit aha'ad av en förstärkare. en högtalare har däremot imponerat flera gånger. Kraften är nr ett, nr två är enl mig att det inte står h/k någonstans :D

Redigerat av Zartok, 19 February 2012 - 19:17.

Postad 19 February 2012 - 19:24

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Vart i landet blir denna showdown of doom?

Dallan, du svarade aldrig på pm'et jag skrev till dig.

Min egen åsikt säger fö lite som hasse. jag har väl aldrig blivit aha'ad av en förstärkare. en högtalare har däremot imponerat flera gånger. Kraften är nr ett, nr två är enl mig att det inte står h/k någonstans :D

Jag bor utanför Alingsås.

Vilket PM?

Om du aldrig blivit aha`ad av en förstärkare är chansen stor att du aldrig har testat två väldigt olika förstärkare gentemot varandra med ett par högtalare i ett rum som du väl känner till.

Postad 19 February 2012 - 19:47

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Åhh!

Bor i Stockholm.
Har en Primare SPA 20 samt en Integra 80.2.
Hade varit så kul bara att visa skillnaderna mellan dem. Eller bara för att upptäcka att det kanske inte är så stor skillnad mellan dem som jag tyckt....!
Men Allingsås är lite långt bort..
Hoppas ni får till det Boys!

Postad 19 February 2012 - 20:19

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Jag bor i Göteborg, inte så långt till Alingsås direkt. Jag kommer om det passar! Btw min ståndpunkt är att jag upplevt skillnad på förstärkare, DAC:ar osv. men detta har aldrig varit nivåmatchat eller i blindtest. Verkar vara en kul grej att testa under kontrollerade former. Fixa gärna med akustiken innan så gott det går(om det finns utrymme för detta) så vi har större chans att höra någon eventuell skillnad. Man kanske skall ta med sig ett lock öl att bjuda på för att se vad detta ger oss för typ av uppgradering av ljudet :P

Postad 19 February 2012 - 22:35

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Färg hit och dit... Ljud övergår från binärform till levande frekvenser och det är förstärkarens uppgift att förmedla rätt analoga sound beroende på kunders krav och smak? Jag tror att man kan få ur mer "ljudkvalité" än vad förstärkaren är designad för men ett okej riktvärde är att förstärkaren och ljudomvandlaren kostar lika mycket som själva högtalaren (2kanal förstärkare givetvis) recievers ska självklart vara av rätt "modell" om det är dyrare högtalare som ska användas.

Nyckelorden i allt detta är "jag tror". Tror gör man i kyrkan ^_^

Redigerat av philipbtz, 19 February 2012 - 22:35.

Postad 19 February 2012 - 22:46

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Nyckelorden i allt detta är "jag tror". Tror gör man i kyrkan ^_^

Jag vet att det är skillnad på förstärkare, går själv alldrig ner nu efter jag haft regas nya brio, sanken trissor ger verkligen liv i ljudet, jag behöver knappt röra på volymen.

Postad 19 February 2012 - 22:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag vet att det är skillnad på förstärkare, går själv alldrig ner nu efter jag haft regas nya brio, sanken trissor ger verkligen liv i ljudet, jag behöver knappt röra på volymen.

Hur vet du det?

Postad 19 February 2012 - 22:53

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Hur vet du det?

Är det välinspelad dynamisk musik behöver jag knappt röra på volymratten, men med en vanlig trance låt utan dynamiskt omfång med en massa bas blir det inte lika imponerande. Så förstärkaren är inte allround men passar min musiksmak, filmmusik, akustisk, sång m.m

Redigerat av ZaXxx, 19 February 2012 - 22:54.

Postad 19 February 2012 - 22:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag förstår inte vad du skriver men okej.

Postad 19 February 2012 - 22:57

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Jag förstår inte vad du skriver men okej.

Det är okej.

Postad 19 February 2012 - 23:27

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Är det välinspelad dynamisk musik behöver jag knappt röra på volymratten, men med en vanlig trance låt utan dynamiskt omfång med en massa bas blir det inte lika imponerande. Så förstärkaren är inte allround men passar min musiksmak, filmmusik, akustisk, sång m.m

Är inte heller riktigt med här men jag tror du har missförstått vad en dynamisk inspelning är. Om en låt har mycket dynamik behöver du alltså höja volymen ganska mycket för att höra något. Detta för att det är stor skillnad på de låga partierna och de dynamiska topparna. Trance brukar ganska ofta ha ganska bra dynamik. Om du knappt behöver höja alls och det låter högt ändå så är det med mycket stor sannolikhet INTE en dynamisk inspelning.

P.s. Om basen låter dåligt är det antagligen en begränsning av dina högtalare eller att du har ett dåligt rum.

Redigerat av philipbtz, 19 February 2012 - 23:30.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.