Gör den inte detta är den inte en bra sub.
Enkelt och har inget med vad man matar den att göra.
Redigerat av masse70, 26 February 2012 - 12:46.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr"
Startad av
RonnieW
, Feb 24 2012 08:06
500 svar till detta ämne
40 relaterade trådar
Postad 26 February 2012 - 12:45
Fel, en bra sub är en bra sub och hanterar både film och musik lika bra.
Gör den inte detta är den inte en bra sub. Enkelt och har inget med vad man matar den att göra. Redigerat av masse70, 26 February 2012 - 12:46. Postad 26 February 2012 - 13:15 Så t.ex mina Rel T7 som funkar skitbra till mina Magnepan i stereo men kanske saknar lite tryck till film om man vill vräka på lite och inte har det djupet man vill ha till film,är enligt dig en dålig sub Men för mig som bara kör dom till min stereo är dom kanon för priset,enligt MIG Postad 26 February 2012 - 13:16
Dallan81: Hur låter en snabb subwoofer egentligen? Hur många gånger jag än får höra det uttrycket så fattar jag inte vad det är eller varför det skulle vara eftersträvansvärt. Ska jag tänka typ Cliff Burton? Det handlar om att återge bastoner utan distorsion vid en given volym. Allt annat torde vara mumbo-jumbo som går att läsa om i exempelvis Hemmabiotidningen eller för all del mindre nogräknade inlägg på minhembio.com Redigerat av herrober, 26 February 2012 - 13:17. Postad 26 February 2012 - 13:16
De jag har lärt mig genom åren är att visst ska en bra sub kunna hantera både film och musik, men samtidigt är inte en sub enligt mig att föredra om man kör 2kanals stereo. Det är bara ett tecken på att man antingen har för lite kraft i sin förstärkare att ge till högtalarna. Eller så är inte högtalarna så bra på att ge musik bas. Dock förstår jag de som kör mycket dub-step och liknande musik, vilket jag själv gör när jag vill slippa att städa, eller har lust att riva mitt hus O.o Då kan man behöva sub stöd då den typen av musik går väldigt djupt i frekvenserna emellanåt.
Men menar inte att alla måste tycka som jag Postad 26 February 2012 - 13:17 Du (eller någon annan) har inte gett någon hållbar motivering för det än. Postad 26 February 2012 - 13:19 Vissa läser inlägg som fan läser bibeln. Det enda jag sagt är att en sub som är optimalt byggd borde utan problem kunna funka till både och, varken mer eller mindre. Sen att en sån kanske kostar betydligt mer än en som kanske funkar till antingen eller är en annan sak. Postad 26 February 2012 - 13:28 Vad blir du iriterad för? Du nämde inget om optimalt byggd subb,subbarna som är med här är knappast optimalt byggda någon av dem och det ÄR skillnad vad dom lämpar sig till,det var det ända jag försökte få fram. Jag vet mycket väl att en optimal subb ska klara allt man matar den med,men det är inte alla som har råd med dessa för dom är inte billiga och i många fall är dessa även så stora att alla inte vill ha dem i ett vanligt vardagsrum. Postad 26 February 2012 - 13:31
Nej du har fel, och du läser även inte vad jag skrev ordentligt eftersom du är så ivrig att få skriva ngt som är imot det jag skrev... Givetvis är en bra subb en bra subb (konstigt annars), MEN det finns subbar som kan rankas som bra till film, men som inte besitter kvalitet på att spela musik. Är det verkligen så svårt för dig att förstå? Postad 26 February 2012 - 13:32
Jag är inte det minsta irriterad och menade inte det minsta ont, tror vi missförstått varandra.
Allt jag menat är att jag tycker resonemanget musiksub/filmsub är lite fel. Du säger själv i sista meningen att vi tycker likdant så vad är problemet? Postad 26 February 2012 - 13:44 Visst tycker vi likadant om optimala subbar Däremot tycker inte jag att resonemanget filmsub/musiksub är fel så länge subben INTE är optimal,då kan den passa bättre till det ena eller andra,som i mitt fall. Det här är absolut inget problem,ville bara skriva MIN åsikt Postad 26 February 2012 - 13:50
Återigen, vi tycker helt lika och jag håller med dig.
Håller även med om och har hela tiden själv förstått att det såklart finns vissa subar som är olka bra på olika saker. Men det var liksom inte det jag ville belysa heller. Sen att vissa som vanligt måste gå på person istället för sak bara för att man diskuterar eller inte tycker likadant om nåt är ju mest sorgligt. Postad 26 February 2012 - 14:04 Ok Fick ett annat intryck från det du skrev i inlägg 51,lätt att missförstå,sorry Postad 26 February 2012 - 14:13 Vad ska vara den betydande skillnaden i sammanhanget då menar du? Ja, förutom att den en är i stereo och den andra bara sträcker sig upp till 120Hz. Postad 26 February 2012 - 14:58
Ja du beskrev ju det själv, men det är ju inte det som är det "större problemet"...
...Utan det är helt enkelt så att det är lättare för en Subwoofer i dom vanligaste fallen att agera bra i ett filmljudspår, gentemot vad det är att hantera komplex bas i musik. Detta är inget problem för Subwoofers av bra klass/kvalitet, men jag har lyssnat på ett antal Subwoofers i butik och hos vänner som inte besitter kvaliteten att hantera musik på ett föredömligt sätt, men som dock inte alls gör bort sig på filmljudspåret. Detta är ju för att det ofta inte är så mkt komplex information på dom flesta filmernas ljudspår gentemot den rytmiska musiken, men givetvis finns det filmer som lätt kan avslöja en dålig Subwoofer oxå, men det hör inte till vanligheterna. Postad 26 February 2012 - 15:11
Låt nu inte diskussionen spåra ur i otrevligheter med påhopp och dumförklaringar.
Postad 26 February 2012 - 15:24
En sak är i alla fall säker; I filmer finns det massor av musik så subbar som skall användas till film måste vara lika bra på att återge musikbas som på att återge explosioner och infrabasmullrande lastbilsmotorer.😍🚚🎷🔫💣
Postad 26 February 2012 - 15:26
Ja men tyvärr så är alla subbar inte så bra på det... musik. Postad 26 February 2012 - 15:30 Det där hade ju egentligen ingenting med skillnaden mellan LFE/stereosignal att göra. Utan mer att du tycker generellt sett att filmer är sämre mixade än musik och får oartikulerad bas som följd. Postad 26 February 2012 - 15:40
Kan det inte helt enkelt vara så att du har lägre krav på ljudet när du ser på film än när du lyssnar på musik då Dallan? Du skrev ju tidigare att du märkte att en sub inte höll måttet först när du lyssnade kritiskt till musik.
Postad 26 February 2012 - 15:40 Håller med dig,en bra (filmsub) kräver mer än en (musiksub),,men jag har lättare att acceptera lite sämre sub till film än musik. Hänger subben inte med till stereon så stänger jag av den direkt,går inte att lyssna på,men mullrar den lite för mycket till film så funkar det ändå,för filmen blir bättre om de smäller på lite Givetvis så funkar det inte med vilken jävla epabas som hellst,står skiten å mullrar en kvart efter filmen slutat så funkar ju inte de heller,klart man stänger av även till film då men i regel så accepterar JAG mer/sämre till film. Postad 26 February 2012 - 15:50
Ne, jag menar på det som jag ovan skrivit.
Nej, det tycker jag inte. Postad 26 February 2012 - 15:52
Det verkar vara vanligt att acceptera dålig bas till film. Man är van vid kass bas från film på TV-apparater och dåliga biosalonger.
Postad 26 February 2012 - 15:58 Så anledningen till att det är mindre komplex information på filmer enligt dig, har att göra med att det är en LFE-kanal istället för stereosignal och inte att dom har valt att mixa ljudet på det viset? För jag frågade vad skillnaden mellan en LFE-signal och ett stereospår hade att göra med det här och du svarade att det är mindre komplex information på film. +1 Postad 26 February 2012 - 16:02
Det ÄR MINDRE komplex basgång vanligtvis på film än vad det är när man lyssnar på ren musiklyssning, DÄRFÖR kommer en dålig subb undan bättre på filmljudspår, medans man mkt enklare störs av den dåliga basgången på musik. Detta är väl inget nytt? Det vet väl dom flesta som har ägt ett par olika subbar under åren och har detta (film och musik) som hobby. Vill du inte förstå så är det inte mkt mer att diskutera. eller hur! Postad 26 February 2012 - 16:07 Tja,skulle nog inte gå så långt som att säga att det är vanligt att folk accepterar DÅLIG bas till film;men helt klart sämre än till enbart musik. Men det är väl ändå ganska självklart,lyssnar du på musik så gör du just det,alltså enbart lyssnar,skulle man göra lika med film,ger fan i å titta å enbart lyssnar på hur det låter,då skulle man nog kasta ut subben ganska snabbt Postad 26 February 2012 - 16:22
Ja det låter vettigt. I det stora hela så är det nog så att dom flesta anser att till just musik så är det viktigare att subbasen verkligen håller måttet, och till film så är det inte lika viktigt. Även om man givetvis vill ha en subbas som klarar av att förmedla bra bas till både och. Postad 26 February 2012 - 16:29
Varför skulle det vara mindre komplex basgång till film än musik?
Till film ska en sub klara både musikspår och ytterst djupa och komplexa ljudeffektspår allt ner till infrabasnivå. Postad 26 February 2012 - 16:31
Så det är skillnad på "musiken i filmen" avatar och på "film musiken" (på CD)? Tolkar dit upplägg så i vilket fall. Att det förekommer effekt ljud i film som spelar högre än musik ljudet (och därmed överröstar det) acceptera jag. Men att dom har mixat om musiken ställer jag mig tvekande till... Postad 26 February 2012 - 16:37 Du skrev: "Folk verkar inte förstå att det faktiskt är skillnad på en .1 LFE kanal och en ren stereo signal." Jag har inte fått svar på vad det är "folk" inte förstår än. Att du tycker att det är mindre komplex bas i film har ju inget med det att göra. Jag håller förövrigt inte med dig om det. Postad 26 February 2012 - 16:53
Så om en låt spelas som filmmusik så blir den mindre komplex än om den spelas utan bild? Knappast. Det faller på sin egen orimlighet.
Postad 26 February 2012 - 17:06
Men du skrev ju såhär tidigare också: "Att lyssna på musik på ett korrekt sätt är svårare för en Subb att hantera gentemot vad det är att hantera ett filmljudspår med mindre krav på snabb och artikulerad bas." Vems krav menar du där då om det inte är dina egna krav? Postad 27 February 2012 - 17:26
Åter till trådens innehåll hur många här har lyssnat på ICE subben eller kanske 2st tillsammans? Är jäkligt sugen på en sådan ihop med en antimode
Postad 27 February 2012 - 18:07
Kanske stämmer in på vissa. Dock så har de ju ändå delat upp testet i olika kategorier. Hur testade de till filmen då? Satt de och slölyssnade utan att riktigt bry sig om ljudet och satte lite olika betyg efter det? För mig själv så är nästan ljudet viktigare till film eller tv spel än till musik, fast det är bara jag. Postad 27 February 2012 - 20:01 Dina högtalare låter säkert jätte bra vid rätt volym, men ska man vrida på lite, typ så högt som SF men med skaplig bas nivå som känns lite så kommer dom inte komma långt, krävs enorma mängder bas för att kunna spela högt och rent, man ska helst inte använda mer än 1/3 del av uteffekten på sina basar vid normal användning. Postad 27 February 2012 - 21:07
Detta är mina 2 cent ang Hemmabios test.
Har 2 st xtz ice basar nere i vardagsrummet(ca 20-25kvm) ,och ett gäng svs basar (2 pb13 1 pc13 Ultra) i biosalongen. Jag har ju självklart jämför dom mot varandra och får väl skriva av mig lite... Först å främst så är det Pb12-plus som hemmabio testat,men den subben ska ligga väldigt nära mina pb13 ljudmässigt. även ljudtrycksmässigt så lirar pb12:an inte långt efter 13... Xtz ice är en grymt prisvärd subb,funkar lika bra till musik som till film,och jag får f3 vid 18hz i MITT rum och full kareta vid 20 hz,så det får väl anses vara ganska bra eller? för den pengen i alla fall. Men det som retar mig är att "Hemmabio" har i stort sätt alltid skrivit ner svs som omusikaliska,när resten av världen hyllar dom även för musik!? Men sen är dom inte konsekventa i sitt bedömande heller. i nr 12 innan jul testade dom 2 st högtalarpaket Monitor audio och triangle/svs pb12 nsd, och skrev att nsd:n var nått av det bästa man kunde hitta i basväg för pengarna, (7490kr) dom till och med tyckte att svs:en var väldigt musikalisk !! öööh ok , men, det borde betyda att den borde lira i samma liga som xtz (6000kr)eller ?,och hade kanske fått en 7:a i musik betyg ? (Xtz 9:a) jaha, men ok ,pb12 plus fick en 5:a i musik,och deras billigare serie hade fått runt 7 då eller? märkligt.... Ljudtryck då. 2 Xtz ice spelar inte djupare eller högre än 1 pc 13 i alla fall. Och som sagt Pb Plus:en lirar inte många db under min pc13. Xtz fick 10:a på ljudtryck Svs fick 9:a märkligt.... Byggkvalite då. xtz 9:a svs 6:a Om pianolack ger bonus poäng så visst. Men 29.5kg vs 50. Jag vet inte... Låter säkert som jag sågar xtz? absolut inte! som jag skrev innan otroligt prisvärd subb,och skulle säkert räcka till 90% av oss musik/bionördar Men Hemmabio recenserar lustigt ibland enligt mig... Min 2 cent är slut. Mvh Micke Postad 27 February 2012 - 21:08 Har 2 stycken ICE-subbar, låter och känns mycket bra enligt mig. Fast då har jag juh bara en Dynavoice definition SW-10 som jag hade innan att jämföra med. Har funderat på antimode. Fast audyssey XT32 och SubEQ HT som finns i min Onkyo 3008 verkar funka rätt bra. Postad 27 February 2012 - 21:49
Har själv en hemmabyggd sub som lirar fint tll både film och musik, Köpte en Velodyne SPL-1000r efter att ha läst runt lite.
Inte alls imponerad...., förvisso mycket ljud från liten låda, men taskig dynamik, och kass till musik, allt lät likadant, så frågan är vad jag ska ha för att bli nöjd? Eller är det helt enkelt så att kompromissen med liten låda och elektronisk kompensation blir inget bra.... Postad 27 February 2012 - 22:48 Lirar din hemmabyggda sub bra till både musik och film så fattar inte jag vad du ska byta ut den för Postad 28 February 2012 - 11:14
Planen var en mindre låda..., ( läs frugan...). Mitt problem är öppen planlösning, så ska det funka till både och blir det nog stort i alla fall. Tydligen måste börsen öppnas rejält om det ska bli bättre.... Postad 28 February 2012 - 11:38 Det kanske är lättare att dressera frugan :)Prova att muta hon med nåt smycke så kanske det går hem Postad 28 February 2012 - 13:00
Ett alternativ är DIY där det finns olika sätt att dölja relativt stora lådor riktigt bra. Det finns bl a varianter där man gjort baslådan så den ser ut som en fotpall mm.
Postad 28 February 2012 - 13:16
Det funderar jag på. Mina designsubbar spelar helt ok, men inte så bra som jag vill. Dessutom har det som charm att bygga själv. Postad 29 February 2012 - 15:54
Jag har alltid tyckt svs är sämre till musik....sämre men inte dålig alltså. Det är en filmsub i mina öron. Med risk för påhopp nu.....men ändå.
Postad 29 February 2012 - 16:10
Slutna lådor brukar (enligt mig) av dom modellerna jag har lyssnat på integrera lättare i rummet än portade, och även spela mer följsamt till musik "out of the box" gentemot portade.
Detta gäller dom modellerna som jag har lyssnat på under dom senare åren, så givetvis kan man inte säga att det ÄR så, men ändå. Detta tror iaf jag kan vara en anledning till varför Velodyne upplevs (av dom flesta) som bättre till musik än SVS. Postad 29 February 2012 - 17:46
Dock är det inget som säger att portade lådor inte kan låta lika bra. Allt hänger ihop hur man löser den tekniska biten. Även slutna lådor kan låta skit.
Postad 29 February 2012 - 21:17 Har SPL-1000 Ultra, men den kräver verkligen en bra placering för att låta bra. Den passar bättre till musik än till hembio. Den spelar otroligt torrt och tight, vid rätt placering. Men en del tycker kanske att den är lite förr tight och torr och upplever den som tråkig i karaktären. Postad 29 February 2012 - 21:20 Va? Postad 01 March 2012 - 07:55
Han menar nog att när subwoofern ska återge en frekvens som är väldigt låg så behövs det kraftresurser. Ju lägre fekvenser, ju mer kraft behövs för att det ska kännas.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |