Hur många år är det rimligt att behålla en bil???
140 svar till detta ämne
Postad 15 April 2012 - 01:14
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
En gammal bil med bakhjulsdrift,ingen klimat,inga elstolar,inget sprut,inga elhissar,inget centrallås,inget abs/antisladd.
Kan jag lova racklar inte mycket.
Och är det nått som går sönder så är det ju sjukt lätt att felsöka och laga..
Kan man inte meka så är de fasen så mycket billigare att betala någon att serva en gammal bil.
Går ju bra att ha en ny bil men då den börjar vara några år så är det brutalt mycket problem.
Men nu har de ju inte direkt med tråden att göra..
Är bara så sjukt less på min 02 passat att jag fan mår illa bara jag ser den
Postad 15 April 2012 - 02:02
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Håller med många här att det är bättre att köpa en bil som har gått ett par mil istället för en bil som har gått strax under 20 och allt bara rasar efter varann. Min Honda Accord 99 som har gått nästan 37 000 mil och hade haft en ägare före mig med fullstämplad servicebok plus servicepapper utöver det har jag haft i strax över ett år och bara kosta på den 2200kr ett nytt bromsok för handbromsen tog för dåligt så jag fick underkänt på besiktningen. Så den har varit riktigt billig i drift. Plus att den var en pendlarbil så den var landsvägskörd. Min förra bil Honda Accord 92 som jag hade i fyra års tid och hade gått 19700 mil då jag köpte den och hade kört 2500 mil hade jag fått repa för 27000kr. Allt rasade efter varann så allt bara bytte av varann. Det var helt konstiga saker som gick sönder också allt utom motorn typ. Så kommer lätt att köpa landsvägsskörda bilar som har gått ett par mil istället för stadskörda bilar som har gått betydligt färre mil. Är bara så sjukt less på min 02 passat att jag fan mår illa bara jag ser den
Haha en på jobbet hade en passat 01 eller 02 tror jag det var och han var inte nöjd. Fick repa den hela tiden och det var helt sjuka saker som gick sönder typ att gasen slutade att fungera då det regnade och var blött ute.
Postad 15 April 2012 - 02:04
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Håller med många här att det är bättre att köpa en bil som har gått ett par mil istället för en bil som har gått strax under 20 och allt bara rasar efter varann.
Min Honda Accord 99 som har gått nästan 37 000 mil och hade haft en ägare före mig med fullstämplad servicebok plus servicepapper utöver det har jag haft i strax över ett år och bara kosta på den 2200kr ett nytt bromsok för handbromsen tog för dåligt så jag fick underkänt på besiktningen. Så den har varit riktigt billig i drift. Plus att den var en pendlarbil så den var landsvägskörd.
Min förra bil Honda Accord 92 som jag hade i fyra års tid och hade gått 19700 mil då jag köpte den och hade kört 2500 mil hade jag fått repa för 27000kr. Allt rasade efter varann så allt bara bytte av varann. Det var helt konstiga saker som gick sönder också allt utom motorn typ.
Så kommer lätt att köpa landsvägsskörda bilar som har gått ett par mil istället för stadskörda bilar som har gått betydligt färre mil.
Haha en på jobbet hade en passat 01 eller 02 tror jag det var och han var inte nöjd. Fick repa den hela tiden och det var helt sjuka saker som gick sönder typ att gasen slutade att fungera då det regnade och var blött ute.
Redigerat av Unregistered2141, 15 April 2012 - 02:04.
Postad 15 April 2012 - 02:27
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Behåll den så länge du kan. Den är ju ändå inget värt om 10 år
Redigerat av Unregistered2141, 15 April 2012 - 02:30.
Postad 15 April 2012 - 03:55
mrgorgo
-
mrgorgo
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Den enskilt största kostnaden är ju som alla påpekat värdeminskningen, vilken är rejäl de första åren på vilken ny bil som helst. Därför har jag otroligt svårt att tro att reparationskostnaderna övergår kostnaden för en ny bil redan vid 8 års ålder.
Jag vill hävda att de billigaste milen får man med en bil som kostar cirka 10000, som man sedan underhåller och servar själv till dess att det är mer lönsamt att köpa en annan 10k-bil. Sen att det är mycket trevligare, säkrare och bekvämare med nyare bilar är en helt annan sak, men ekonomiskt går det inte att räkna hem. Jag har själv köpt helt nya bilar de senaste gångerna för att jag har tyckt de extra utgifterna är värda det, men det är verkligen inte ekonomiskt sunt.
Ja det är bara att hålla med. Köpa en så bra bil man kan få för 5-10000 och köra tills den tar slut. Det finns väldigt mycket skitbilar ute på marknaden men om man letar så kan man hitta fina och välskötta bilar för billig peng.
Postad 15 April 2012 - 05:09
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Behåll den så länge du kan. Den är ju ändå inget värt om 10 år 
Jopp, hade tänkt att behålla den så länge jag kan. Så länge det inte går sönder allt för mycket utan den bara fungerar så tänket jag behålla den. Den är norrlandskörd från dag ett så det är minimalt med ytlig rost undertill, annars är den helt clean så den här pärlan tänker jag behålla så länge jag bara kan
Postad 15 April 2012 - 07:30
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
I många fall är det precis som ni skriver att en bil i 10000-kronors klassen är billigast om man kan ta nackdelarna.
Där håller jag med.
Sedan hävdar jag att det är ekonomiskt riskfyllt att äga en bil som har ett avsevärt värde, över 50000:-, som har rullat över 10000 mil idag. Reparationerna kan bli oerhört kostsamma idag och iom att värdet fortfarande är högt kan du inte skrota den om tex växellådan rasar, ingen maskinskadeförsäkring täcker kostnaden heller.
Vill man ha nytt och köra billigt tror jag mer på att köpa tex en Mitsubishi med 8 års garanti, en Lancer går ju att få rimligt utrustad för under 150000:- idag, har du den i 8 år och sätter värdet till 0 efter den tiden kan aldrig värdeminskningen bli över ca 1500:- i månaden och du har dessutom garanti under hela perioden.
Postad 15 April 2012 - 10:07
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
4 stjärnor idag är något helt annat än 4 stjärnor för 11 år sedan. Kraven har ändrats.
Jag jämförde en Clio från -01 med en Audi A3 från -03. Någon hävdade i tråden att han inte skulle känna sig säker i en Clio från -01...men troligtvis i en Audi, enbart p.g.a att märket är "bättre". Och jag skulle vilja se den Passat eller annan valfri som klarar en frontalkrock med en älg lika bra som en Saab 9-5 från, ja.. säg från -99. Euro NCAP stjärnor eller ej. Det är väl ändå de riktiga olyckorna, som sker här i Sverige som är intressant. Jösses, stig ur lådan. Mycket har förändrats och stjärnorna baseras väl nu också på gående i trafiken vid en krock.
Redigerat av Falcy, 15 April 2012 - 10:08.
Postad 15 April 2012 - 10:41
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Renault är det krocksäkraste märket.
Postad 15 April 2012 - 11:41
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
När det gäller Ncap så bygger man idag bilarna just för att de ska klara testen. Dvs 4-5 stjärnor på Ncap idag betyder egentligen inte så mkt. Det har väl mer eller mindre alla nya bilar idag? Det betyder ju dock inte att det är lika säkert att smälla in i kreatur med alla bilar.
Postad 15 April 2012 - 11:45
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
"Large family car" på NCAP http://www.euroncap....tlaunchmobile=1Jämför med "pre 2009"
Postad 15 April 2012 - 12:51
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
När det gäller Ncap så bygger man idag bilarna just för att de ska klara testen. Dvs 4-5 stjärnor på Ncap idag betyder egentligen inte så mkt. Det har väl mer eller mindre alla nya bilar idag? Det betyder ju dock inte att det är lika säkert att smälla in i kreatur med alla bilar.
+1 Att optimera en konstruktion för ett/ett par specifika test kan invagga konsumenten i en falsk säkerhet. Det är inte helt ovanligt att man funnit brister i konstruktionen där t.ex. bilar klyvts på hälften vid kollisioner från vissa vinklar. Det finns hål i alla system som är lätt att trilla genom, men jag tror/hoppas att de mer seriösa tillverkarna inte gör det med flit.
Postad 15 April 2012 - 14:07
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Är bara så sjukt less på min 02 passat att jag fan mår illa bara jag ser den
Det betraktar jag i och för sig som en gammal bil idag. Jag jämförde en Clio från -01 med en Audi A3 från -03. Någon hävdade i tråden att han inte skulle känna sig säker i en Clio från -01...men troligtvis i en Audi, enbart p.g.a att märket är "bättre".
Aha, då är jag med. De franska bilarna har de senaste tio åren eller däromkring haft riktigt bra krockskydd så där är jag helt med dig. "Large family car" på NCAP
http://www.euroncap....tlaunchmobile=1
Jämför med "pre 2009"
Intressant att notera den stora skillnaden för många märken före och efter ungefär år 2000.
Postad 15 April 2012 - 14:10
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
+1
Att optimera en konstruktion för ett/ett par specifika test kan invagga konsumenten i en falsk säkerhet. Det är inte helt ovanligt att man funnit brister i konstruktionen där t.ex. bilar klyvts på hälften vid kollisioner från vissa vinklar. Det finns hål i alla system som är lätt att trilla genom, men jag tror/hoppas att de mer seriösa tillverkarna inte gör det med flit.
Precis. Vet man vad man ska klara så gör man det, om man som biltillverkare inte är dum  En släkting till mig har som jobb att bland annat se till att modellerna ska göra bra ifrån sig på NCAP, därför har jag fått höra just hur det läggs mkt energi på att klara just testerna. Hos vissa bilmodeller är det säkerligen så att NCAP ser bra ut och verkligheten något helt annat.
Postad 15 April 2012 - 14:33
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlägg
Ncap är ju lite löjligt då de krockar bilarna med bilar ur samma klass. En cio krockas mot en clio (eller dyl) och en SUV mot en en SUV osv.
Ska det vara realistiskt ska de definitivt testas mot den bilklass som är vanligast på vägarna och gärna helst mot ALLA klasser.
Postad 15 April 2012 - 14:42
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Problemet med det är att välja vilken bil som är vanligast på vägarna. I Sverige har det varit bilar av V70-storlek (men nog är det på väg ner något i storlek?), i Italien (och egentligen resten av södra Europa) är det mycket mindre bilar som är vanligast.
Postad 15 April 2012 - 15:46
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Problemet är ju att göra det rättvist. Testa att ge en Mini Cooper en 5a med ärligheten i behåll om den krockar med en XC90
Typ.
Postad 15 April 2012 - 15:53
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
En ny bil köper man. Njuter av den - och säljer efter 2-3 år. Sedan byter man till en ny igen.
Postad 15 April 2012 - 15:56
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
En ny bil köper man. Njuter av den - och säljer efter 2-3 år. Sedan byter man till en ny igen.

Men nu kommer ju besserwisserklubben att säga att du gör fel. För de gör ju inte så. För de har knappast råd.
Postad 15 April 2012 - 16:02
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
Men nu kommer ju besserwisserklubben att säga att du gör fel. För de gör ju inte så. För de har knappast råd.
Man får väl ta sig råd?  Allt handlar om intresse och prioriteringar. Köper man en ny bil så är det mest ekonomiskt att behålla den så länge man kan. Självklart. Men på frågan "hur många år är det rimligt att behålla en ny bil" så anser jag 3 eller 4 år för att vara seriös. Då har man gjort ett värdetapp på ca 50% och kan då sälja sin bil, och använda pengarna som blir över mellan bilens värde och lånet som insats på nya bilen och nya lånet. På så sätt kan man "plocka ut" en ny bil var tredje år och "endast" betala månadskostnaden som man har på lånet. Andra fördelar med ny bil? Billig försäkring, låg skatt, fri service (om man köper t.ex BMW), inga reparationskostnader första åren, osv osv.
Postad 15 April 2012 - 16:03
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Problemet är ju att göra det rättvist. Testa att ge en Mini Cooper en 5a med ärligheten i behåll om den krockar med en XC90 
Typ.
Absolut, XC90:n lär ju mosa Minin, givetvis. Även om XC90 faktiskt är byggd för att vara relativt snäll mot mindre bilar så kommer man inte ifrån tyngdskillnaden och att XC90:n är så mycket högre.
Postad 15 April 2012 - 16:55
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Tycker det är rätt skönt att sätta sig i sin "nya" bil igen efter att ha gjort studiebesök i någons "gamla" bil. Helt plötsligt är alla tusenlappar man lägger för att få ha en ny bil klart mer lättsmält.
Postad 15 April 2012 - 17:31
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Tycker det är rätt skönt att sätta sig i sin "nya" bil igen efter att ha gjort studiebesök i någons "gamla" bil. Helt plötsligt är alla tusenlappar man lägger för att få ha en ny bil klart mer lättsmält.
+1 Plockade ut en ny tjänstebil häromveckan, en Audi A6. Liiiiiiiiiiiite skönare än en Renault Clio årsmodell snåljåp.
Postad 15 April 2012 - 17:33
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Vist är en del grejor trevligt i en ny bil.
Men inte kan ja tycka att min bil är 3000 spänn härligare än min 79:as 240/månad.
Men jag kör bara i stan.
Har en normal lön.
Skulle pengar kvitta skulle jag lätt byta var 3e år.
Kanske till viss del är intresse också.
Har man en rolig bil kan jag lättare smälta att man öser pengar i :-)
Postad 15 April 2012 - 17:39
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
+1 Plockade ut en ny tjänstebil häromveckan, en Audi A6. Liiiiiiiiiiiite skönare än en Renault Clio årsmodell snåljåp.
Förstår att du är nöjd med att kunna ha en ny bil, men nog är det lite onödigt att nedvärdera de forumanvändare som inte har råd att, eller inte vill, köpa ny bil? Tycker jag.
Postad 15 April 2012 - 17:52
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Handlar ju om som så mkt annat om prioriteringar. (till en viss gräns såklart)
Värdesätter man att ha en ny bil så kan nog de flesta ha en (om man har fast inkomst) dock kanske andra intressen osv blir lidande.
Sen kan man givetvis ha så mkt stålar att det inte är ett problem att göra både och.
Postad 15 April 2012 - 19:05
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Handlar ju om som så mkt annat om prioriteringar. (till en viss gräns såklart) Värdesätter man att ha en ny bil så kan nog de flesta ha en (om man har fast inkomst) dock kanske andra intressen osv blir lidande.
Sen kan man givetvis ha så mkt stålar att det inte är ett problem att göra både och.
Precis - valde att prioritera helt ny bil den här gången också, även om det är ekonomiskt hål i huvudet. Ska dock inte sticka under stol med att det ska bli skönt när avbetalningen av bilen är klar, sen är ju bara frågan hur länge bilen känns "ny" så att man inte "måste" byta.
Postad 15 April 2012 - 19:12
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
Mjo det är samma här. Jag är en helt vanlig arbetstagare med en ganska normal lön eller aningens under snittet. Men jag bor billigt, och utan barn dessutom så då kan man ju kosta på sig en ny bil om det är stora intresse. Andra köper Meridian högtalare medans en del super upp sina pengar eller reser bort dom.
Själv så plockade jag för fem veckor sedan ut en helt ny BMW 5-serie diesel. Riktigt nöjd
Postad 15 April 2012 - 19:38
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Förstår att du är nöjd med att kunna ha en ny bil, men nog är det lite onödigt att nedvärdera de forumanvändare som inte har råd att, eller inte vill, köpa ny bil? Tycker jag.
Det var inte min avsikt. Brukar du känna dig nedvärderad när nån annan påtalar att de är nöjda?
Postad 15 April 2012 - 19:43
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
För mig är en bil bara någonting som man fraktar arslet med och ingenting mer och därför lägger jag inte ner mycket pengar på en bil. Någorlunda komfortabel bil vill man ju köra (tycker det är grymt skön komfort i min Accord 99) men kan lägga max 30 tusen på en bil och ingenting mer.
Postad 15 April 2012 - 20:27
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Göööt, grattis till en riktig "gubb bil".
Postad 15 April 2012 - 20:30
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Det var inte min avsikt. Brukar du känna dig nedvärderad när nån annan påtalar att de är nöjda?
Definitivt inte. Men när du skriver så här Liiiiiiiiiiiite skönare än en Renault Clio årsmodell snåljåp.
Så är det en pik till andra användare i tråden, inget annat. Onödigt.
Postad 15 April 2012 - 20:34
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Renault är det krocksäkraste märket.
Dom tester jag sett är det toyota och lexus.
Postad 15 April 2012 - 21:18
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Mjo det är samma här. Jag är en helt vanlig arbetstagare med en ganska normal lön eller aningens under snittet. Men jag bor billigt, och utan barn dessutom så då kan man ju kosta på sig en ny bil om det är stora intresse. Andra köper Meridian högtalare medans en del super upp sina pengar eller reser bort dom.
Själv så plockade jag för fem veckor sedan ut en helt ny BMW 5-serie diesel. Riktigt nöjd 
Jaså, har 325d'n Fått lämna plats för en 5-serie? Grattis!
Postad 15 April 2012 - 21:40
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Göööt, grattis till en riktig "gubb bil".
Vad kör du själv herr moderator? Clio?
Postad 15 April 2012 - 22:32
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Själv väljer jag (just nu) bil enligt följande:
* Säkerhet (oh,the kids)
* Pris (tyvärr)
* Bensinförbrukning
* Körglädje (Mazda 6 2.5 sport just nu, så allt blir ett nerköp med tanke på hur den lådan och karaktären är och med tanke på vad jag är ute efter)
* Utseende
Postad 15 April 2012 - 23:09
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Dom tester jag sett är det toyota och lexus.
Renault har flest bilar som är 5-star.
Postad 15 April 2012 - 23:20
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Vad kör du själv herr moderator? Clio?
Tror inte en Clio hade funkat med tjej och två barn... men Herr moderator kör Saab. En 9-5 kombi, från 2001. E85 moddad med en bit över 250 kusar. Den finns på garaget, heter falcy där också.  Har kört A6 2.7 TDI, riktigt trevlig. Men lite väl gubbig och dåligt drag när man stampar ner höger foten.
Redigerat av Falcy, 15 April 2012 - 23:21.
Postad 15 April 2012 - 23:25
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Renault är väl en problem-bil? Min bror har en polare i STHLM där rutorna stannade nere en kall vinter natt med minus på termometern. Som tur var så snöade det inte in i den då det hade slutat att snöa  Gick inte att hissa upp dom  Verkligen hemskt
Postad 15 April 2012 - 23:30
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Folksam har en rätt relevant statistik vad det gäller säkerhet. Nu är det några år sedan jag kollade upp den, men den visar på (någonting i stil med) svåra skador per faktisk olycka, samt hur många olyckor det är per bil. Eller nåt sånt. Lite mer påtaglig säkerhet. Där låg iaf Avensis rätt bra till vill jag minnas. Kan ju ha en del med ägarpersonligheterna att göra också.
Postad 16 April 2012 - 12:33
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg

En ny bil är en beg bil så fort du börjar köra den.
Postad 16 April 2012 - 14:00
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Och du tror alltså att den har samma värde nu som när du köpte den (eftersom du inte tar med den kostnaden)? Du verkar i och för sig köra väldigt lite, men bilar faller i värde, även begagnade bilar. Däck kostar också pengar, även om du inte har behövt köpa någon uppsättning än så slits de.
Att tro att en gammal bli är lika startsäker som en nyare är naivt. Gamla bilar är dessutom inte alls lika säkra som nyare.
Nej, inte samma värde men med tanke på att jag FÅR något för den när ni snackar om att "låna" en bil för en bra bit över 30 000 kr per år, så undrar jag hur din matte fungerade? 10 års period: Leasing; 323,300kr och då äger du fortfarande inte bilen. Köpa beg: Även om man köper 3 st bilar för 30K st och säljer med en förlust på 1/2 priset så snackar vi en utgift på 45,000kr. Jag har 278,000kr att lägga på lagningar och taxiresor om någon av de brakar ihop. Min gissning är att jag kommer spara runt en kvarts miljon mot varianten med leasing. Men visst, statusen att ha en ny modell hela tiden saknar jag. Vilket jag gärna gör istället för bränna pengar på sånt. Men alla väljer själv
Postad 16 April 2012 - 14:05
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nej, man gör som man vill. Jag har verkligen råd med en ny bil, men samma som med hifi så lägger jag ogärna pengar som inte ger något mervärde. Skillnaden är att jag kan gå i pension tidigt medan många andra som levt "flådigt" är förbannade att de måste gå tills 68-70 för att överleva.
Postad 16 April 2012 - 16:00
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Folksam har en rätt relevant statistik vad det gäller säkerhet. Nu är det några år sedan jag kollade upp den, men den visar på (någonting i stil med) svåra skador per faktisk olycka, samt hur många olyckor det är per bil. Eller nåt sånt. Lite mer påtaglig säkerhet. Där låg iaf Avensis rätt bra till vill jag minnas. Kan ju ha en del med ägarpersonligheterna att göra också.
Ja, Avensis var i topp något år för ett par år sedan. Annars brukar SAAB 9-5 klara sig bra där också (och Volvo, givetvis).
Postad 16 April 2012 - 16:28
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Skillnaden är att jag kan gå i pension tidigt medan många andra som levt "flådigt" är förbannade att de måste gå tills 68-70 för att överleva.
Skillnad mot vem? Jag tjänar såpass att jag kan bränna pengar på detta (f ö en löneförmån som jag kämpat mig till) och ändå pensionera mig före kollektivet. Tror inte en Clio hade funkat med tjej och två barn... men Herr moderator kör Saab. En 9-5 kombi, från 2001. E85 moddad med en bit över 250 kusar.
Den finns på garaget, heter falcy där också.  Har kört A6 2.7 TDI, riktigt trevlig. Men lite väl gubbig och dåligt drag när man stampar ner höger foten.
Hur kan min nya A6 Avant 3.0 TDI quattro med S-linepaket vara mer gubbe än en dinosauriesaab med fultrim? Mer allt visserligen.
Postad 16 April 2012 - 16:40
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Renault är väl en problem-bil? Min bror har en polare i STHLM där rutorna stannade nere en kall vinter natt med minus på termometern. Som tur var så snöade det inte in i den då det hade slutat att snöa Gick inte att hissa upp dom Verkligen hemskt 
Prata inte skit om franska bilar... dess ägare är riktiga "f4n-boys" och blir skogstokiga om dom får reda på det!  Risken finns att det blir kabel-tråds-tumult i tråden om man säger något ont om Citroen, Renault eller Peugeot. För att inte tala om alla mopperaggare som kommer med sina Volvo 240 tic, Mercedes 250D och BMW 318 M-pimpad.... Skämt och sido... Det är skönt att vi har detta motorintresse i vårt land. Power Meet ekar högt över hela världen som världens absolut största och bästa bilträff. Nu hamnade vi ännu mer OT vilket kanske inte riktigt var meningen.
Postad 16 April 2012 - 17:13
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
En ny bil är en beg bil så fort du börjar köra den. 
Nej. En ny bil är en ny bil tills dess att jag väljer att sälja den. Då är den begagnad. Tills dess är det i princip bara jag som kört bilen. Bara jag som kan ansvara för eventuella märken som blir av oaktsam parkering eller liknande. Själv så håller jag alltid gott avstånd till framförvarande bil (eller kör om dom) för att minimera stenskott. Jag dubbelparkerar oftast eller så ställer jag mig längst ifrån ingången. Jag parkerar ALDRIG brevid en annan bil. Trottoarkanter håller jag mig ifrån och lyckas dessutom med det till skillnad från "alla andra" och en påkörningsskada har jag inte haft på 12 år trots att jag kör 8 000 mil per år (i tjänsten - men ändå). Köper man en begagnad bil så är det alltid så att tidigare ägare varit oaktsam och fått märken, tvättrepor och annat skit på bilen som gör att det blir tråkigt. En ny bil är så ny som man själv vill att den ska vara.
Postad 16 April 2012 - 17:16
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Hur kan min nya A6 Avant 3.0 TDI quattro med S-linepaket vara mer gubbe än en dinosauriesaab med fultrim? Mer allt visserligen.
Din Audi är säkerligen en bra bil på alla sätt (sagt helt utan ironi), men någon ungdomsbil är det ju faktiskt inte.
Postad 16 April 2012 - 17:21
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Din Audi är säkerligen en bra bil på alla sätt (sagt helt utan ironi), men någon ungdomsbil är det ju faktiskt inte.
Nej, den är för dyr, och jag vägrar sätta mig i typ en Subaru Impreza (även om det är en jäkligt kul bil att köra) min point var mest att en Saabkombi med 10+ år på nacken utstrålar knappast ungdomlig fräschör den heller. Lite surt sa räven att gubbmåla min bil när man själv rullar fram i nåt som får en V70II att likna batmobilen.
Postad 16 April 2012 - 17:21
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Ta det lugnt  Jag tycker att Citroen gör riktigt bra bilar, särskilt nya C5 som jag ser som en bättre bil än nya Volvo V70, dessutom lika tyst och bekväm  fast snyggare  Prata inte skit om franska bilar... dess ägare är riktiga "f4n-boys" och blir skogstokiga om dom får reda på det!  Risken finns att det blir kabel-tråds-tumult i tråden om man säger något ont om Citroen, Renault eller Peugeot. För att inte tala om alla mopperaggare som kommer med sina Volvo 240 tic, Mercedes 250D och BMW 318 M-pimpad....
Skämt och sido... Det är skönt att vi har detta motorintresse i vårt land. Power Meet ekar högt över hela världen som världens absolut största och bästa bilträff.
Nu hamnade vi ännu mer OT vilket kanske inte riktigt var meningen.
Redigerat av Unregistered2141, 16 April 2012 - 17:25.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|