Hur många år är det rimligt att behålla en bil???
140 svar till detta ämne
Postad 13 April 2012 - 07:19
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
420 inlägg
Om man köper en ny bil idag , hur många år / mil är det rimligt att behålla / köra den innan det är motiverat att byta till ny.
Pratade nyligen med en Wolksvagen försäljare som påstod att vid ungefär 8 års ålder så skulle reparations kostnaderna gå jämt upp med att byta till en ny likvärdig bil.
Då har ju den bilen rullat runt 16000 mil ungefär , och är sedan en del år slutbetald.
Om man betänker att månadskostnaden för lånet är runt 4000 kr plus allt annat så hamnar ju årskostnaden lätt över 70000kr.
Man kan ju knappast reparera en äldre bil för mellan 2-4 tusen i månaden.
Så hur ska en bilägare göra egentligen , köra så länge det mekaniska fungerar och rosten har tagit den , vilket som nu kommer först , eller byta vid ungefär 3-6 års intervaller.
Det påstås ju att det är ett ekonomiskt vansinne att köpa en ny bil men med det resonomanget så skulle många här i Sverige behöva putsa på sina mattekunskaper, så vilket är det minst betungande för plånboken???
Postad 13 April 2012 - 08:06
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Mest ekonomiskt torde vara att köpa en beg bil som är ca 1-2 år. Då är det garanti och ibland försäkring kvar, men den värsta värdeminskningen har den första ägaren redan tagit. 
Sämst är att köpa en bil som gått 12-15000 mil. Då brukar saker som bromsar, avgassystem mm rasa och bilen ligger i ett intervall med dyra reparationer. Då kan det vara bättre med en bil som gått lite längre än så, men som dessa reparationer redan är gjorda på. Kolla det!
VW vill förstås bara sälja nya bilar, så lyssna inte på dem, men visst har de enligt mitt resonemang ovan rätt i att man bör göra sig av med bilen innan de dyra reparationerna kommer uppåt 15000 mil.
Postad 13 April 2012 - 08:08
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1051 inlägg
Jag kör en Volvo V50 T5 som nu gått över 37200 mil, har ännu int noterat några skenande kostnader vad gäller service/underhåll. Självklart får jag ta en tur till verkstaden ibland men det får man ju med nya bilar oxå. Kan du inte fråga folkvagnsgubben när han tycker det är dax för mig att byta oxå? Hade ju varit intressant att veta så jag kan budgetera för det. :0)
Nä, då investerar jag häldre i fina sterokomponenter istället.
Postad 13 April 2012 - 08:12
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Jag köpte min bil ny, för 12 år sedan. Har nu gått ca 28 000 mil utan större problem. Men nu börjar rosten poppa upp och även jag inser att det är dags att göra något åt det. Alternativet är att jag kör slut på den jag har, men jag är beroende av en fungerande bil. Jag har möjligheten att ta en personalbil (som är kostnadsneutralt för företaget, dvs i princip alla kostnader står du för).
Fördelen är att du slipper hosta upp kontanterna, som min del behövs för hus-buffert.
Ett alternativ, inte för mig, är att köpa en 2 till 3 år gammal bil, vilket borde vara det bästa enligt min mening.
Postad 13 April 2012 - 08:22
Unregistered87ded29e
-
Unregistered87ded29e
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Då har ju den bilen rullat runt 16000 mil ungefär , och är sedan en del år slutbetald.
Om man betänker att månadskostnaden för lånet är runt 4000 kr plus allt annat så hamnar ju årskostnaden lätt över 70000kr.
Man kan ju knappast reparera en äldre bil för mellan 2-4 tusen i månaden.
Hur menar du att en äldre bil ska kosta 2-4k i månaden för reperationer ? Har själv en 12 år gammal bil, det enda den har kostat mig är 1 gång om året service. Går över bilen då och då kollar slitage delar och tvättar den för att inte få rost osv men inget överdrivet.
Postad 13 April 2012 - 08:32
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
420 inlägg
Jag menar att när bilen är slutbetald så har ju månadskostnaden försvunnit och då blir ju bilen billigare i drift om inte reparationskostnaderna skjuter i höjden.
Om man behöver reparera för 24000 kr om året i 5 år så är det läge för ny bil.
Postad 13 April 2012 - 11:47
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Jag kör mina bilar i max 3 år men det har inget med ekonomi att göra utan det är vid den intervallen jag känner att det skulle vara trevligt med en ny bil. Jag köper alltid ny bil för att jag även där tycker det är mycket roligare att köpa det senaste, att det inte är ekonomiskt försvarbart struntar jag i
För mig är bilen mer än ett transportmedel från A till B.
Postad 13 April 2012 - 12:23
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag kör mina bilar i max 3 år men det har inget med ekonomi att göra utan det är vid den intervallen jag känner att det skulle vara trevligt med en ny bil. Jag köper alltid ny bil för att jag även där tycker det är mycket roligare att köpa det senaste, att det inte är ekonomiskt försvarbart struntar jag i 
För mig är bilen mer än ett transportmedel från A till B.
Det är sådana som dig som bilhandlarna älskar och som ser till att vi som köper beg även har lite nyare modeller att välja på. Så tack för att du tar den första och största värdeminskningen.
Postad 13 April 2012 - 12:30
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Det är sådana som dig som bilhandlarna älskar och som ser till att vi som köper beg även har lite nyare modeller att välja på. Så tack för att du tar den första och största värdeminskningen. 
Det gör jag gladeligen  Mina bilar går inte jätte långt heller plus att dom är fulla med extra lull-lull så dom är säkert riktigt bra beg bilar.
Postad 13 April 2012 - 12:54
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Den enskilt största kostnaden är ju som alla påpekat värdeminskningen, vilken är rejäl de första åren på vilken ny bil som helst. Därför har jag otroligt svårt att tro att reparationskostnaderna övergår kostnaden för en ny bil redan vid 8 års ålder.
Jag vill hävda att de billigaste milen får man med en bil som kostar cirka 10000, som man sedan underhåller och servar själv till dess att det är mer lönsamt att köpa en annan 10k-bil. Sen att det är mycket trevligare, säkrare och bekvämare med nyare bilar är en helt annan sak, men ekonomiskt går det inte att räkna hem. Jag har själv köpt helt nya bilar de senaste gångerna för att jag har tyckt de extra utgifterna är värda det, men det är verkligen inte ekonomiskt sunt.
Postad 13 April 2012 - 13:46
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Pratade nyligen med en Wolksvagen försäljare som påstod att vid ungefär 8 års ålder så skulle reparations kostnaderna gå jämt upp med att byta till en ny likvärdig bil.
Hehe... det där är rent j4vla skitsnack från försäljaren! Det är ju inte konstigt han säger så, han måste ju sälja bilar för att överleva. Nästa gång du tittar på bil så låtsas vara intresserad av en 8 år gammal bil som gått 16.000 mil så skall du få höra att det är det bästa och mest ekonomiska i din situation.  Jag kör nya bilar p.g.a. att det är bekvämt med garanti och driftsäkerhet. Ekonomiskt är det aldrig bra att köpa bil, men slår man ut priset per månad som en kostnad för bilägandet så har det i mitt fall varit i princip samma för en ny bil som en tre år gammal. Allt beror förståss på försäkringar, service, värdeminskning och räntekostnader. Men är man inte 100% beroende av bilen så skulle jag köpt en bil för 10 - 40.000,-. Värdeminskningen är försumbar, reparationskostnaderna är oftast billigare än på en "ny" bil då utbudet på reservdelarna är större samt priserna billigare, försäkringen blir billigare och då du inte "måste" serva på märkesverkstad för att garantin skall gälla så blir servicekostnaderna betydligt billigare. Ett klassiskt exempel på reparationskostnader brukar vara framlyktor. En komplett lykta till en ny bil (relativt ny modell, +2 år utan garanti) kan kosta upp emot 10.000,-. Till samma bil som hunnit bli 5 år eller mer kostar 1500-2000,-, till och med billigare då det finns begagnade delar att få tag i. Alla säljare (nästan) är full i skit... utgår du från det så borde du klara dig långt.
Postad 13 April 2012 - 13:55
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Så klart han vill du ska köpa en ny.
Man kan ju fråga sig vad det är för skräp som går sönder så kraftigt efter 8 år att det kostar så mycket att laga!
Postad 13 April 2012 - 14:30
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Så klart han vill du ska köpa en ny. Man kan ju fråga sig vad det är för skräp som går sönder så kraftigt efter 8 år att det kostar så mycket att laga!
Volkswagen!?
Postad 13 April 2012 - 14:38
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Volkswagen!? 
Åtminstone på privat-sidan. Ska man ha en folka som håller länge så gå runt knuten till Transport och köp en Transporter eller Caddy istället. Där snackar vi stridsvagnskvalitet som håller i mååånga år.
Postad 13 April 2012 - 14:40
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Den enskilt största kostnaden är ju som alla påpekat värdeminskningen, vilken är rejäl de första åren på vilken ny bil som helst. Därför har jag otroligt svårt att tro att reparationskostnaderna övergår kostnaden för en ny bil redan vid 8 års ålder.
Jag vill hävda att de billigaste milen får man med en bil som kostar cirka 10000, som man sedan underhåller och servar själv till dess att det är mer lönsamt att köpa en annan 10k-bil. Sen att det är mycket trevligare, säkrare och bekvämare med nyare bilar är en helt annan sak, men ekonomiskt går det inte att räkna hem. Jag har själv köpt helt nya bilar de senaste gångerna för att jag har tyckt de extra utgifterna är värda det, men det är verkligen inte ekonomiskt sunt.
Jag är ganska övertyga om du har rätt här. Men fy f-n så tråkigt billiv det blir! :-)
Postad 13 April 2012 - 14:49
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Jag är ganska övertyga om du har rätt här.
Men fy f-n så tråkigt billiv det blir! :-)
Helt klart - är själv sugen på att byta vardagsbilen, men man får väl se hur sugen man är när avbetalningarna är klara... Får ta tag i sommarbilen så att man kan börja nyttja den snart, då tror jag det lugnar sig lite med den andra... Eller så vill man byta upp sig ännu mer
Postad 13 April 2012 - 15:10
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Aldrig mer än bil som bara är några år..
Haft så sjukt mycket strul med min Passat som bara var 3-3 år när ja köpte den.
Får de 3k i månaden bara lånet kostar hade jag kunnat köra med min 240 till världens ände
Postad 13 April 2012 - 15:27
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag räkna på skoj ut vad min bil kostar mig hittills.
Clio, 01, köpt kontant sept 2010 för 26K.
Försäkring: 4331 kr
Skatt: 2366 kr
Besiktning + lagning + ombesiktning: 2736 kr
Bensin: 10023 kr
Sammanlagt 19,456 kr på drygt 19 månader, alltså ca 1000 kr i månaden.
Målet är att få ner det till max 500 kr / månad genom att skaffa en cykel och ta bort massa onödiga resor = mindre slitage och mindre bensin.
Postad 13 April 2012 - 16:07
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Min har sjunkt snabbare i värde än vad jag betalat av den.. Trodde i min enfald att de skulle vara bättre med en nyare bil. Men så här i efterhand var det de mest korkade köp någonsin. Nu näms jag inte sälja/ge bort den så fast jag hatar den över allt annat så måste jag dras med den tills den är helt slut. Nä jag skulle aldrig ha sålt min superfina 745 Men var pengar inget hinder så skulle jag byta så fort garantin är på väg att gå ut. I övrigt så skulle jag lätt köpa en äldre bil. Lätt att laga på alla sätt och billig.
Postad 13 April 2012 - 16:19
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det är en vetenskap att räkna ut vad som passar en bäst!
När jag räkna och fundera på vad som vore mest ekonomiskt för mig så kom jag till slutsats att en liten billig bil som både har rätt billiga reservdelar och kostar relativt lite att laga samtidigt som den inte var för gammal (=mer som går sönder) eller för ny (=ger inget direkt mer i komfort och i mindre driftkostnader) så hamna jag kring 25-35K.
Min förhoppning är att inget dyrare och större händer de närmaste 3-4 kanske 5 åren, sen kan man sälja den om det händer något som är rejält dyrt.
Morsan köpte en liknande bil fast bara några år gammal. Den har ungefär samma komfort, har kostat ungefär lika mycket i driftkostnader men kostade nästan 4 gånger mer än min.
Postad 13 April 2012 - 16:26
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tyvärr så är de så mycket som kan rackla i nyare bilar
Postad 13 April 2012 - 17:13
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Tyvärr så är de så mycket som kan rackla i nyare bilar
Sant! Men har man en mekaniker som kan tänka lite själv och inte bara går efter vilka felkoder som går att läsa ut så är det oftast inte svårt att hitta felen. Grejen med min förra bil, som jag också köpte ny, var att jag ledsnade på alla förb4nnade småfel som dök upp hela tiden, därför bytte jag in den precis innan första besiktningen. Då hade den precis hunnit fylla 3 år. Har man en bil man är nöjd med så varför sälja eller byta? Håller man efter, servar och inte kör som en galning så håller de flesta bilar idag långt mer än 30.000 mil.
Postad 13 April 2012 - 17:18
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
En sprillans Lada niva det är grejjer det
Postad 13 April 2012 - 17:35
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
En ny 245 skulle vara guld
Postad 13 April 2012 - 17:35
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Åtminstone pÅ privat-sidan. Ska man ha en folka som hÅller länge sÅ gÅ runt knuten till Transport och köp en Transporter eller Caddy istället. Där snackar vi stridsvagnskvalitet som hÅller i mÅÅÅnga År. 
Caddy, Transporter, Lt 35 och Crafter.. Bilar som rullar på mitt jobb. Många mil och många servicar. Synd att dom är så rostbenägna för annars är det riktigt bra bilar.
Postad 13 April 2012 - 18:29
Auxvoice
-
Auxvoice
-
Forumräv
-
-
723 inlägg
Jag menar att när bilen är slutbetald så har ju månadskostnaden försvunnit och då blir ju bilen billigare i drift om inte reparationskostnaderna skjuter i höjden.
Om man behöver reparera för 24000 kr om året i 5 år så är det läge för ny bil.
Reparerar du din bil för 24.000 om året?
Postad 14 April 2012 - 07:08
tomsan
-
tomsan
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Reparerar du din bil för 24.000 om året?
Det var nog en hypotes.. OM...
Postad 14 April 2012 - 08:57
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Ett tips är att Audi har väldigt låga priser på konsumentleasing. En ny A3 TDI utan kontantinsats inkl allt utom vinterdäck kostar 2700:- per månad. Det enda som tillkommer är alltså vinterdäck och den diesel som du gör av med. Efter 3 år är det bara att lämna tillbaka den, max körsträcka är då 4500 mil till ovanstående pris. Det är mycket svårt att komma ned till den kostnaden genom att köpa bilen och äga den själv faktiskt. Ett par jag känner har haft sina i 2 år nu på detta sättet och det har funkat utmärkt. Ett exempel där man valt en lite högre utrustningsnivå mm: http://www.blocket.s...5.htm?ca=16&w=3Eller en Q3 140hk TDI för 3875:- http://www.blocket.s...0.htm?ca=16&w=2Ibland tillkommer försäkring och ibland inte, det är upp till ÅF. VW och SEAT kör också detta numera och en VW Golf TDI kostar runt 2800:- per månad, en polo 2200:- osv. Överlag mycket låga kostnader i mina ögon om man jämför med att köpa och äga bilen själv.
Redigerat av junkan, 14 April 2012 - 09:08.
Postad 14 April 2012 - 12:58
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Bilen jag har nu (inte miljöbil på långa vägar) har dykt i värde till ca 145k från 275k när jag köpte den ny 2008, alltså ca 35kkr per år. tjoho.
Det visste jag iofs redan, men det svider ändå att få det svart på vitt.
Har nu möjlighet att köpa en miljöbil (från bilfirma) för 135kkr inklusive sommar och vinterhjul, MoK och lite extrautrustning - enda grejen är att den är uttagen november 2011 och har gått 660 mil.
Sugen på byte? Japp. 2.5 år garantier kvar; första ägaren tyckte miljöbilen var för trött så han köpte en .. icke-miljöbil istället.
Byter jag ner mig (för det gör jag verkligen) så tjänar vi i dagsläget ca 8k per år i bensin, 1500-1800 per år i skatt och 3300 per år första 2.5 åren i försäkringskostnader, därefter 1k per år i försäkring.
Alltså 13k per år första tre åren. Hupp.
Alternativet är en ny Kia Rio miljöbensinare (boring >_< ) men då måste jag slänga in ca 25k mellanskillnad. Då får man ju dock sjukt bra garantier. 7 år nybilsgaranti är inte fy skam. Samma pengar tjänas in då. Alltså tar det två år att få tillbaks insatsen.
Postad 14 April 2012 - 14:14
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Ett tips är att Audi har väldigt låga priser på konsumentleasing.
En ny A3 TDI utan kontantinsats inkl allt utom vinterdäck kostar 2700:- per månad. Det enda som tillkommer är alltså vinterdäck och den diesel som du gör av med.
Efter 3 år är det bara att lämna tillbaka den, max körsträcka är då 4500 mil till ovanstående pris.
Det är mycket svårt att komma ned till den kostnaden genom att köpa bilen och äga den själv faktiskt. Ett par jag känner har haft sina i 2 år nu på detta sättet och det har funkat utmärkt.
Ett exempel där man valt en lite högre utrustningsnivå mm: http://www.blocket.s...5.htm?ca=16&w=3
Eller en Q3 140hk TDI för 3875:- http://www.blocket.s...0.htm?ca=16&w=2
Ibland tillkommer försäkring och ibland inte, det är upp till ÅF.
VW och SEAT kör också detta numera och en VW Golf TDI kostar runt 2800:- per månad, en polo 2200:- osv. Överlag mycket låga kostnader i mina ögon om man jämför med att köpa och äga bilen själv.
Är väl mest det att när du lämnar tillbaka bilen har du ingenting att sälja, man får alltså inga pengar "tillbaka" eller hur man ska se det. Du betalar lixom aldrig färdigt "lånet" Jag har själv varit sugen på att leasa och kanske gör det nästa gång också.
Postad 14 April 2012 - 15:04
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ett tips är att Audi har väldigt låga priser på konsumentleasing.
En ny A3 TDI utan kontantinsats inkl allt utom vinterdäck kostar 2700:- per månad. Det enda som tillkommer är alltså vinterdäck och den diesel som du gör av med.
Efter 3 år är det bara att lämna tillbaka den, max körsträcka är då 4500 mil till ovanstående pris.
Man betalar alltså 97200 kr för att låna en bil i 3 år som man max får köra 125 mil per månad. Personligen har jag svårt att se hur detta överhuvudtaget skulle vara ekonomiskt försvarbart. Har jag missat något?
Postad 14 April 2012 - 15:35
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Kanske inte vore så dumt.
2700 spänn å alltid en ny bil.
Bara byta var 3e år.
100k sjunker väl nästan en ny bil i värde på 3 år
Postad 14 April 2012 - 15:43
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Man betalar alltså 97200 kr för att låna en bil i 3 år som man max får köra 125 mil per månad. Personligen har jag svårt att se hur detta överhuvudtaget skulle vara ekonomiskt försvarbart. Har jag missat något?
Jag räknade på vad min förra bil kostat mig på tre år, det var en Mazda 6 som köptes ny och kördes 140 mil per månad. Slutnotan hamnade på närmare 6000:- per månad, dock inkluderat bensin, utan bensin hamnar man på ca 4300:- per månad. Bara värdeminskningen landade på ca 105000:- så ja 97200 kr för allt är riktigt billigt! Toyota har samma erbjudande som Audi men de är betydligt dyrare, 1000-2000:- per månad dyrare, jag har som sagt svårt att förstå hur Audi får ekonomi i dessa avtal. Edit: Vad min Mazda 6 kostade bland annat som ingår i hyrpriserna: Värdeminskning: 105000:- Skatt: 5000:- Däck: 9000:- (du måste köpa vinterdäck i vissa fall till hyrbilarna) Kapitalkostnad: 17000:- Försäkring: 10000:- Service: 11000:- En nätt summa på 157000:- på tre år exklusive bränsle Detta för en bil med ett nypris på 235000:-
Redigerat av junkan, 14 April 2012 - 15:52.
Postad 14 April 2012 - 15:52
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Det är väl ungefär som när Toyota Aygo kom, den fanns då som hyrköp med riktigt bra priser. Tror inte det går ihop, utan att de ser en del av det som reklam, vilket ju gör att det kan vara en bra deal för användaren.
Och ja, 97 tkr för tre år är billigt. Det är dyrt att ha bil.
Postad 14 April 2012 - 17:49
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ja, när folk klagar på räntorna på smslån och sen slänger ut pengar på bilar så här så blir man lite förvånad.
Postad 14 April 2012 - 18:14
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Vad kör du själv för bil och har du räknat på vad den kostar inklusive allt?
Självklart är det så att det är ganska billigt att köra en bil i 10000:- klassen men jag prioriterar att åka säkert och problemfritt.
Postad 14 April 2012 - 18:16
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
MKarlsson74: Håll dig till ämnet, sprid inte ut till förälskelse till sms-lån till andra trådar, tack. Gör inte det här till något av dina strider, såsom kablar mm som du sprider i diverse trådar, är du snäll. Vad kör du själv för bil och har du räknat på vad den kostar inklusive allt?
Självklart är det så att det är ganska billigt att köra en bil i 10000:- klassen men jag prioriterar att åka säkert och problemfritt.
Och att veta att bilen startar på morgonen, kanske? Köper man en billig bil så är man mindre säker på den saken, så enkelt är det.
Redigerat av SC-Zap, 14 April 2012 - 18:17.
Postad 14 April 2012 - 18:23
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Är peugeot ett säkert kort? har sneglat lite på deras inte direkt nya bilar, men peugeot 306 cc eller vad de heter. De med plåtcabben, snygga är de iallafall. Och borde inte dra så mycket i bränsle  eller?
Edit: 206cc, var det visst jag är ute efter.
Redigerat av film-fanatiker, 14 April 2012 - 18:39.
Postad 14 April 2012 - 18:25
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
just det där med hållbarighet är en av de större anledningarna till att jag ville köpa en inte allt för gammal och billig bil när jag köpte min första förra året. Eftersom jag kan noll när det gäller att meka osv vill man ju helst undvika situationer där det krävs. Det enklaste sättet att göra det är ju såklart att köpa en bil som är så ny/lågmilad som möjligt. Så om man värdesätter problemfrihet och att inte behöva röra bilen etc. så är nog leasing ingen dum idé oavsett om det vore lila dyrt/billigt som att köpa en bil och sen sälja den.
Farsan som leasar av Volvo byter inte ens däck själv. Allt sånt fixar volvo.
Postad 14 April 2012 - 18:30
Unregistereddbdacae4
-
Unregistereddbdacae4
-
Användare
-
-
239 inlägg
Är peugeot ett säkert kort? har sneglat lite på deras inte direkt nya bilar, men peugeot 306 cc eller vad de heter. De med plåtcabben, snygga är de iallafall. Och borde inte dra så mycket i bränsle eller?
Om du menar 307cc så fick den en 4:a av 5 i euro ncap testen. Edit:läste för fort och tolkade "ett säkert kort" som säkerhet", kanske inte var det du menade
Redigerat av Unregistereddbdacae4, 14 April 2012 - 18:36.
Postad 14 April 2012 - 18:43
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Ska kolla hur den ser ut  Annars får det bli en 206cc årsmodell 02 eller liknande. Om de drar lite bränsle villsäga, och inte kostar en förmögenhet i reservdelar.
Postad 14 April 2012 - 18:47
Unregistereddbdacae4
-
Unregistereddbdacae4
-
Användare
-
-
239 inlägg
Detta var en -03 i alla fall
Postad 14 April 2012 - 19:31
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Köp inte en fransk bil om driftsäkerhet är din fokus - av de tre jag personligen känner som haft en 206cc har samtliga haft problem och sålt av sina bilar relativt kort tid efter köp. Detta har givetvis inget statistiskt signifikant värde, men har en känsla av att den modellen inte direkt rosat marknaden.
Postad 14 April 2012 - 19:40
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vad kör du själv för bil och har du räknat på vad den kostar inklusive allt?
Har ju redan skrivit exakt vad min bil kostat mig. Har fungerar problemfritt hittills.
Postad 14 April 2012 - 19:43
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Har ju redan skrivit exakt vad min bil kostat mig. Har fungerar problemfritt hittills.
Nej det har du inte men skit samma, vi prioriterar olika saker, låt det vara så.
Postad 14 April 2012 - 19:46
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Och att veta att bilen startar på morgonen, kanske?
Köper man en billig bil så är man mindre säker på den saken, så enkelt är det.
Jo, visst. Som om inte nya eller nyare bilar krånglar.  Min bil har startat varje morgon direkt, oavsett om det varit -30 grader och ingen motorvärmare! Samma med min förra bil. Procentuellt sett finns det säkert lite större risk med äldre bilar men det är nog rätt märkesberoende. Om det är värt över 33000kr per år är upp till var och en  Nej det har du inte men skit samma, vi prioriterar olika saker, låt det vara så.
Nähä, vad är då detta? "Jag räkna på skoj ut vad min bil kostar mig hittills. Clio, 01, köpt kontant sept 2010 för 26K. Försäkring: 4331 kr Skatt: 2366 kr Besiktning + lagning + ombesiktning: 2736 kr Bensin: 10023 kr Sammanlagt 19,456 kr på drygt 19 månader, alltså ca 1000 kr i månaden."
Postad 14 April 2012 - 20:38
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Var är värdeminskning, kapitalkostnad, Service, däck, nedlagd tid för reparationer, i mitt fall används dessutom bilen i tjänsten så man hade haft kostnader för utebliven inkomst mm
Körsträcja saknas också.
Jag skulle dessutom inte känna mig säker i en sån bil.
Redigerat av junkan, 14 April 2012 - 20:41.
Postad 14 April 2012 - 22:00
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Jo, visst. Som om inte nya eller nyare bilar krånglar.  Min bil har startat varje morgon direkt, oavsett om det varit -30 grader och ingen motorvärmare! Samma med min förra bil. Procentuellt sett finns det säkert lite större risk med äldre bilar men det är nog rätt märkesberoende. Om det är värt över 33000kr per år är upp till var och en 
Nähä, vad är då detta?
"Jag räkna på skoj ut vad min bil kostar mig hittills. Clio, 01, köpt kontant sept 2010 för 26K. Försäkring: 4331 kr Skatt: 2366 kr Besiktning + lagning + ombesiktning: 2736 kr Bensin: 10023 kr Sammanlagt 19,456 kr på drygt 19 månader, alltså ca 1000 kr i månaden."
Och du tror alltså att den har samma värde nu som när du köpte den (eftersom du inte tar med den kostnaden)? Du verkar i och för sig köra väldigt lite, men bilar faller i värde, även begagnade bilar. Däck kostar också pengar, även om du inte har behövt köpa någon uppsättning än så slits de. Att tro att en gammal bli är lika startsäker som en nyare är naivt. Gamla bilar är dessutom inte alls lika säkra som nyare.
Redigerat av SC-Zap, 14 April 2012 - 22:00.
Postad 14 April 2012 - 23:49
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Jag skulle dessutom inte känna mig säker i en sån bil.
En Clio från 2001 har faktiskt 4 stjärnor i EuroNCAP. Det är likvärdigt en Audi A3 från 2003. Så anledningen till att du inte skulle känna dig säker i en Clio är endast p.g,a märket.  Att tro att en gammal bli är lika startsäker som en nyare är naivt. Gamla bilar är dessutom inte alls lika säkra som nyare.
Nja. Jämför man en gammal Volvo med automatchoke osv så skulle jag nog nästan säga att den är mer "startsäker" än en nyare bil med en massa elektronik. Och OM Volvon från 1977 inte startar är det oftast lätt att åtgärda på plats. Öppna huven på dagens nya bilar, det är ett skämt. Du kan knappt byta en halvljuslampa på vissa bilar. Det är inte heller direkt "säkert" att köra vidare med ett halvljus  Men i grunden är vi väl överens, en nyare bil känns alltid bättre. Men argumenten är enligt mig inte riktigt korrekta och inte heller förankrade i verkligheten.
Redigerat av Falcy, 14 April 2012 - 23:50.
Postad 15 April 2012 - 00:17
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
En Clio från 2001 har faktiskt 4 stjärnor i EuroNCAP. Det är likvärdigt en Audi A3 från 2003. Så anledningen till att du inte skulle känna dig säker i en Clio är endast p.g,a märket. 
Nja. Jämför man en gammal Volvo med automatchoke osv så skulle jag nog nästan säga att den är mer "startsäker" än en nyare bil med en massa elektronik. Och OM Volvon från 1977 inte startar är det oftast lätt att åtgärda på plats. Öppna huven på dagens nya bilar, det är ett skämt. Du kan knappt byta en halvljuslampa på vissa bilar. Det är inte heller direkt "säkert" att köra vidare med ett halvljus Men i grunden är vi väl överens, en nyare bil känns alltid bättre. Men argumenten är enligt mig inte riktigt korrekta och inte heller förankrade i verkligheten.
4 stjärnor idag är något helt annat än 4 stjärnor för 11 år sedan. Kraven har ändrats. Menar du på allvar att det är lika mycket problem med bilar som inte startar om du har relativt ny bil kontra om du har en gammal? Klart som f-n att den gamla krånglar mer. Och alla kan inte meka, oavsett hur mycket enklare mekandet är med en äldre bil (men då pratar vi ju rejält gammal och då är vi återigen inne på att de också är rejält mycket mer osäkra).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|