Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DarbeeVision - Darblet DVP5000

152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 oktober 2012 - 21:27

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Editerad inlägg

Redigerat av Mentos, 01 mars 2013 - 22:12.

Postad 02 oktober 2012 - 12:06

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 1
Den ligger hemma och väntar nu så det blir att testa lite efter jobbet. :)

Postad 02 oktober 2012 - 13:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Följde det med en adapter till vägguttaget eller måste jag åka och köpa en sån. jag antar att den har amerikanska stift?

Postad 02 oktober 2012 - 13:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Följde med en adapter men amerikanska stift..

Postad 02 oktober 2012 - 13:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag tolkar det som att jag behöver skaffa en adapter mellan de amerikanska stiften och mitt vägguttag?

Postad 02 oktober 2012 - 13:59

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Jag tolkar det som att jag behöver skaffa en adapter mellan de amerikanska stiften och mitt vägguttag?

Det stämmer, om du kanske har en reseadapter hemma så funkar ju även den.

Postad 02 oktober 2012 - 14:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Tack för info. Drar förbi Kjell och Co på vägen från jobbet.

Postad 02 oktober 2012 - 16:46

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
En update på problemen jag hade:

En kontroll av nätadaptern visade att den lämnade bara 3v, köpte en ställbar för bara några pengar mer än stiftadaptern och nu verkar den funka utan hdmi-repeatern. :)

Postad 02 oktober 2012 - 18:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Nu har jag testat den en del och jag är inte så jätteimpad. Har man den ställd högt får man en onaturlig kontrast med överdrivna ljusa och mörka partier i bilden och har man den lågt ställd märker man knappt effekten. Vid 30-35% så blir detaljerna i bilden aningen tydligare utan att bieffekterna märks så mycket. Jag är tveksam till att jag kommer att använda den, men jag skall testa mycket mer så klart.
Min 11:årige son satt med när jag testade och han tyckte att en 50%:ig nivå var en stor förbättring och han tyckte inte han såg några negativa bieffekter alls på den nivån, så smaken är olika.
Testade till HD-sport och där märktes inte effekten om man inte drog upp nivån ganska högt. Bilden ser mer boostad ut men jag är inte så förtjust i effekten där.
Testade till Call Of Duty MW3. Här blev det ganska intressant faktiskt. Den boostade bilden gör faktiskt att fienderna syns lite tydligare och de blir lite lättare att upptäcka. Här körde jag med 50-60% i game-läge. Detta tror jag faktiskt att jag kommer att använda en hel del, i alla fall på prov. Även till spel tyckte min son att Darbee var enbart positiv.

Som sagt så tvivlar jag på att detta är någon stor vinst för mig. Nackdelarna överväger i de flesta fall och om jag kommer använda den så är det troligen på en så låg nivå att det knappt märks.
Jag återkommer efter mer testande.

Postad 02 oktober 2012 - 18:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Lägger upp ett par bilder på prylen.

Bifogad fil  darbee.jpg   475,03K   14 Antal nerladdningar
Bifogad fil  darbee2.jpg   436,05K   11 Antal nerladdningar

Postad 19 oktober 2012 - 08:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag skall göra mig av med den då jag är inte överförtjust i den bildskärpningen darbee gör. Detaljer framhävs tydligare men inte på ett 100% naturligt sätt. Jag föredrar en mer naturlig och vilsam bild än en bild med mer "pop". En smaksak helt klart och jag kan absolut förstå varför många gillar darbee darblet.

Postad 25 oktober 2012 - 19:38

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 1
Då jag älskar knivskarp bild är jag väldigt nöjd med min. Det visste jag nästan innan köpet, så köpet var givet för min smak.
Testade även att spela med 120% i bf3 metro, fasen vad kaklet blänker och ser härligt ut :D

Köpte från mike på avs forumet fick den för 330 dollar som då skickas usps utan skatt avgift, alltså lite billigare än att köpa från sidan antar jag. Frakten gick sjukt snabbt, typ från onsdag veckan innan till måndag framme.

Rekommenderas varmt om man gillar skarp bild. Vissa filmer är ju lite suddiga av sig så då kommer denna in och skarpar till, perfekt. Ser väldigt lite bieffekter också förövrigt, om man håller sig under 50% åtminstone. 45 % passade bra på någon film medan jag kunde köra 70 % på en annan.

Postad 26 oktober 2012 - 01:58

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Men den finns inte att köpa i Sverige..? Har inga problem att beställa från "utrikes", men det blir ju rätt mycket enklare.

Postad 26 oktober 2012 - 04:24

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Men den finns inte att köpa i Sverige..? Har inga problem att beställa från "utrikes", men det blir ju rätt mycket enklare.

Nej, den finns inte att köpa i Sverige.

Postad 26 oktober 2012 - 08:15

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Smaken är verkligen som baken gällande denna pryl. Jag gillade inte att den leker med skuggor, kontrast och till viss del färger. Hade den bara hållt sig till skärpan som den faktiskt gör helt ok så länge man håller sig under 30-35% så hade den kanske varit något.

Nej, för min del så tror jag mer på en funktion som JVC:s e-shift, 4k uppskalning. Men det var skoj att få se den in-action.

Postad 26 oktober 2012 - 15:16

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Finns i norge men då får du nog betala över 3000k för den. avs butiken i norge

Smaken är verkligen som baken gällande denna pryl. Jag gillade inte att den leker med skuggor, kontrast och till viss del färger. Hade den bara hållt sig till skärpan som den faktiskt gör helt ok så länge man håller sig under 30-35% så hade den kanske varit något.

Nej, för min del så tror jag mer på en funktion som JVC:s e-shift, 4k uppskalning. Men det var skoj att få se den in-action.

Jag tycker just att den leker med skuggorna är halva grejen. Man får verkligen mer djup i bilden imo, och det ser bättre ut tycker jag. Ett exempel är när jag nu ser serien ice road truckers när man ser hela lastbilen med lasten på, väjer on och off, du får liksom reflektioner och skuggor på lasten som gör att den ser mer verklig ut, som att du skulle se den i verkligheten. I verkligheten ser du ju mer djup. Du tycker det ser konstigt ut, jag tycker det ser bra ut, så antar det har att göra med smak då ja.

Redigerat av Unregistered26dd04a9, 26 oktober 2012 - 15:18.

Postad 30 oktober 2012 - 07:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Nu är min såld och det känns mycket bättre att köra med en oförvrängd naturlig bild.

Postad 04 november 2012 - 20:20

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Sony VW90 + darbee, great success? Vad tror ni?

Edit: Om någon här inte är nöjd så kan jag ev. vara intresserad av att köpa och testa själv.

Redigerat av spuj, 04 november 2012 - 20:22.

Postad 05 november 2012 - 13:55

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0
En ny Algolith flea! De e toppen!
Ska helt klart köpa mig en sådan här tingest. Flean var för dyr och när jag till slut fick tag i en så lirade den inte med prylarna jag hade( hdmi strul).
Skillnaden mellan dessa känns ju som mest som att det har med marknadsföring att göra.
Flea marknadsfördes som en "digitalsignal rensare" till digitaltv sändningar och liknande för att få dålig bild bättre men dess styrka och USP låg i dess sjuka förmåga att få djup och närvaro i perfekta hd bilder! Men eftersom den inte såldes som sådan ( och den var DYR ) så var det inte många som förstod hur bra den var!

Denna säljs med ökat djup i bilden som största argument!
Och för mig är det den viktigaste bildförbättringen man kan få!
Många här hakar upp sig på skärpa. Gör inte det.
Sedan är frågan, får den en display utan djup att visa djup?! Förmodligen inte, eller i så fall ytterst liten skillnad.

Jag hoppas någon svensk butik tar in den. Vore toppen.

Postad 05 november 2012 - 17:28

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Ökat djup i bilden var inget jag noterade. Det var mest färger, skuggor & svärta jag noterade skillnad i. Någon dag & natt skillnad på djupet tror jag inte man ska förvänta sig.

Men det kanske är individuellt, jag noterade det då inte.

Postad 06 november 2012 - 02:06

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Sedan är frågan, får den en display utan djup att visa djup?! Förmodligen inte, eller i så fall ytterst liten skillnad.

Nej, inte som jag har märkt i alla fall. Darbeens styrka ligger i att bättra på en redan riktigt bra bild så att den ser skarpare ut och med lite mer djup. Har finstuderat förvandlingen ganska mycket och jag upplever att den ger lite mer djup i bilden men det är absolut ingen dag & natt skillnad.

Den största skillnaden ligger enligt mig i hur skarp bilden upplevs och hur den lyfter fram detaljer på ett sätt som jag gillar.

Redigerat av Mentos, 06 november 2012 - 02:07.

Postad 06 november 2012 - 09:54

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Nej, inte som jag har märkt i alla fall. Darbeens styrka ligger i att bättra på en redan riktigt bra bild så att den ser skarpare ut och med lite mer djup. Har finstuderat förvandlingen ganska mycket och jag upplever att den ger lite mer djup i bilden men det är absolut ingen dag & natt skillnad.

Den största skillnaden ligger enligt mig i hur skarp bilden upplevs och hur den lyfter fram detaljer på ett sätt som jag gillar.

Jag gillade kontrastökningen vid låga värden, runt 35%. Problemet är att när filmen väl rullar så har jag svårt att se nån skillnad, men på en pausad bild syns det tydligt. Jag hann då inte uppfatta de små skillnaderna i den rörliga bilden, även om dom finns där. Man måste nog lägga mer fokus på bilden än på filmen om man ska ha en chans att upptäcka det, och det sabbar ju lite av grejjen med att se på film... :)

Postad 07 november 2012 - 14:56

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0
http://m.youtube.com...d&v=nwrtdJAb-gA

Djup är hela grejen.

Postad 07 november 2012 - 15:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det blir inte mer djup direkt. Jag har testat den extensivt under ett par veckor.Det den gör är att den ökar microkontrasten i bilden så att små ljusa prickar blir ljusare och små mörka prickar blir mörkare. Detta gör att porer i ansiktet framträder tydligare, ungefär som prickar på en leopard. Detta betyder inte att det finns fler detaljer utan att en del smådetaljer framträder mer än de gör i den naturliga bilden. Små svaga stjärnor i en rymdbild lyser upp starkare och ger en illusion av att fler stjärnor finns i bilden, men det gör det inte.
En del gillar denna bild med mer POP. Jag föredrar den naturliga mer korrekte bilden.
För övrigt ser det rent för jävligt ut på det där youtubeklippe och de måste vara helt ovana vid naturlig bild om de gillar det där...

Postad 07 november 2012 - 15:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Kan tillägga att om man inte är övertygad så kan man kolla i deras eget galleri så får man se effekten av hur det ser ut om man använder Darbee för hårt. Bilderna blir närmast helt destruerade när Darbee är på i deras egna exempel... :blink:

http://darbeevision.com/gallery

edit: Måste tillägga att om man använder Darbee mer försiktigt (36-40%) så kan man få en riktigt trevlig bild utan så mycket negativa bieffekter.

Redigerat av hassesolo, 07 november 2012 - 15:16.

Postad 19 november 2012 - 04:42

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Kan tillägga att om man inte är övertygad så kan man kolla i deras eget galleri så får man se effekten av hur det ser ut om man använder Darbee för hårt. Bilderna blir närmast helt destruerade när Darbee är på i deras egna exempel... :blink:

http://darbeevision.com/gallery

edit: Måste tillägga att om man använder Darbee mer försiktigt (36-40%) så kan man få en riktigt trevlig bild utan så mycket negativa bieffekter.

Tycker deras bilder ser bra mkt bättre ut med darbeen. Titta på biet, så skarpt man ser håren.

Min bror kom över härom dan och han tyckte bilden var skarpare än på bio med darbeen :)
Jag har min på 45% just nu och drar ner den till 35% på vissa filmer.
En varning för att ha denna i 3d till epson projektorer, synken verkar funka riktigt dåligt. Man måste då skaffa en s k doctor hdmi (från vidabox) som underlättar handskakning, och skapa en custom edid profil i den (vilket är lätt, bara hålla inne en knapp). Jag skickar bild från datorn och det funkade inte innan jag skaffade dr hdmin. Dr hdmi ligger på 99 dollar så det blir lite extrapengar för epson 3d användare.

Postad 23 november 2012 - 09:54

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
AVS har en del erbjudanden denna helgen på bla. Darbee i deras "black friday" rea.
http://shop.avscienc...cials_c_83.html

Postad 23 november 2012 - 15:26

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0
Ingen butik här i sverige som kan ta in ett parti?

Postad 23 november 2012 - 16:13

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Det finns ju butiker i eu som säljer dem köpte själv min från england...

Postad 29 november 2012 - 23:27

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
finns att köpa i norge. 2500:- oslo avshop

Postad 30 november 2012 - 07:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Tycker deras bilder ser bra mkt bättre ut med darbeen. Titta på biet, så skarpt man ser håren.

Min bror kom över härom dan och han tyckte bilden var skarpare än på bio med darbeen :)
Jag har min på 45% just nu och drar ner den till 35% på vissa filmer.
En varning för att ha denna i 3d till epson projektorer, synken verkar funka riktigt dåligt. Man måste då skaffa en s k doctor hdmi (från vidabox) som underlättar handskakning, och skapa en custom edid profil i den (vilket är lätt, bara hålla inne en knapp). Jag skickar bild från datorn och det funkade inte innan jag skaffade dr hdmin. Dr hdmi ligger på 99 dollar så det blir lite extrapengar för epson 3d användare.

Bi-bilden är den som blir minst förstörd men jag tycker fortfarande att orginalet ser mycket naturligare och bättre ut än den Darbee-behandlade.

Postad 30 november 2012 - 12:58

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

finns att köpa i norge. 2500:- oslo avshop

Blev nån femhundring dyrare därifrån när jag kollade sist än att beställa från usa. Gick ju för 270 dollar där nyligen.

Postad 20 januari 2013 - 11:04

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Kan darbee bli uppdaterad i närheten (Norge), eller den måste skickas till usa om jag beställt därifrån?

Postad 29 januari 2013 - 01:02

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Kan darbee bli uppdaterad i närheten (Norge), eller den måste skickas till usa om jag beställt därifrån?

Vet i fåglarna. Är väl bara kontakta dom som säljer i norge alternativt i usa. Det vart en del trixande få det funka i 3d med min projje men lätt värt det när det väl fungerar nu =)
kör mina 3d blurays i tmt5 med en EDID fil så jag kan ha 3d via nvidia som normalt inte stödjs för min projje.

Postad 01 december 2013 - 20:09

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Beställt idag en Darbee från eBay eller från Cable Solutions 249$ rätt ok pris tycker jag.

Postad 01 december 2013 - 21:44

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Ja, det är ett helt ok pris, tror jag gav lika mycket för min.

Postad 01 december 2013 - 22:12

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Ok, ska bli intressant med darbeen in action. Såg i ditt galleri Mentos ang. Darbeen Såg helt ok ut. Nu är det bar lumagen mini 3dn som saknas ;) missa en på eBay för ca5k. :(

Postad 14 december 2013 - 23:14

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Har fått hem den nu, så lite film tittning nu... och inställningar. :)

Postad 21 februari 2014 - 15:02

Slinger
  • Slinger
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Ok, ni som har den, var har ni köpt den?

Postad 21 februari 2014 - 19:43

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Köpte min från USA, butiken heter http://shop.avscienc...5000_p_351.html

Den finns även att köpa från UK hos http://www.chromapur...ts.asp?brand=62

Redigerat av Mentos, 21 februari 2014 - 22:22.

Postad 22 februari 2014 - 01:22

Slinger
  • Slinger
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
hmm man blir ju lite sugen. Den verkar ju vara bra. 3000:- lite drygt... hmm...

Postad 22 februari 2014 - 01:30

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Kommer invänta de nya maskinerna som visades på CES. Verkar ju vara uppgraderade modeller på flera sätt. Risken finns att de blir klart dyrare också då de verkar gå från litet plastigt hemmabygge.

Om inte annat så kan de gamla modellerna bli billigare. Finns en lång recension i senaste hemmabiotidningen för de som är nyfikna vad fler svenskar tycker om den.

Redigerat av wesslan, 22 februari 2014 - 01:30.

Postad 22 februari 2014 - 01:45

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

hmm man blir ju lite sugen. Den verkar ju vara bra. 3000:- lite drygt... hmm...

Darbee finns numera också integrerad i Oppos senaste blu-ray spelare 103D http://www.oppo-blur...t/BDP-103D.aspx

Postad 22 februari 2014 - 02:02

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Blir också lite sugen på att skaffa en darbee för att testa lite men samtidigt lite osäker om jag kommer att uppskatta resultatet. Men det finns ju bara ett sätt att veta :-)

Postad 12 mars 2014 - 10:46

Molok
  • Molok
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
En kanske dum fråga. Jag har nyligen skaffat mig en sån här manick.
Men hur stänger man av den? Enda sättet för mig är att koppla ur nätsladden. Annars står den på hela tiden i stand by-läge (med grönt ljus från led:en).

Postad 12 mars 2014 - 10:50

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Finns ingen avstängning annat än att dra ur nätsladden, min står alltid i stand-by när den inte är aktiv så att säga.

Postad 12 mars 2014 - 13:47

Molok
  • Molok
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Finns ingen avstängning annat än att dra ur nätsladden, min står alltid i stand-by när den inte är aktiv så att säga.

OK. Det var det jag misstänkte.

Postad 12 mars 2014 - 14:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
När kommer 5100 ut på marknaden? Kanske är det inget för mig men jag är ändå nyfiken om det hänt något med produkten.

Postad bild

Postad 12 mars 2014 - 15:05

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Efter att ha läst om denna i tidningen Hemmabio och sedan på nätet köpte jag en från Tyskland. Nu har jag haft den tre kvällar till vår HW-20 projektor. Den infriade verkligen alla mina förväntningar. Bilderna blir skarpare med mer detaljer och mer djup. 50% (i Hi-Def mode) tyckte jag var bäst.

Nu kan jag vänta med att uppgradera projektorn :) Och det är ju så bra att den fungerar med alla mina källor: Boxee, Oppo BD och PS3.

Postad 12 mars 2014 - 15:06

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
50% lät lite mycket, men smaken är ju olika. :) Var köpte du ifrån? Intresserade vill säkert veta då den inte säljs i Sverige.

Redigerat av hassesolo, 12 mars 2014 - 15:07.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.