Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VIAPLAY Box

901 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Netgem N5200 (Viaplay-boxen) (Digitalboxar) 1 5,25 (3) Inga priser

Postad 24 maj 2012 - 12:22

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Intressant produkt tycker jag. Men tvetydigt svar, vad händer efter 12 månader? Är boxen obrukbar då om man bara väljer ett vanligt paket? De extra 99 kronorna är de enbart för live-kanalerna eller är det för att kunna använda boxen överhuvudaget? Hänger den extra kvaliteten ihop med boxen eller 99 -kronorna?

Det vill ja också ha ett TYDLIGT svar på innan jag slår till!

Postad 25 maj 2012 - 07:45

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Intressant produkt tycker jag. Men tvetydigt svar, vad händer efter 12 månader? Är boxen obrukbar då om man bara väljer ett vanligt paket? De extra 99 kronorna är de enbart för live-kanalerna eller är det för att kunna använda boxen överhuvudaget? Hänger den extra kvaliteten ihop med boxen eller 99 -kronorna?

Hej!

Boxen går fortfarande att använda med de vanliga paketen men dock kommer då live kanalerna att stängas av om ni väljer att nedgradera tillbaka till de vanliga paketen utan boxen efter att bindningstiden har löpt ut. Så den går fortfarande att använda som ett mediacenter samt att de marksända kanalerna fortfarande går att titta på samt att det går att gå in i TV, Film eller Sportmenyerna beroende på paketet man minskar till.

Mvh Kim
Viasat Support

Postad 25 maj 2012 - 10:53

Unregistereda7aa74d3
  • Unregistereda7aa74d3
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 1

Hej!

Boxen går fortfarande att använda med de vanliga paketen men dock kommer då live kanalerna att stängas av om ni väljer att nedgradera tillbaka till de vanliga paketen utan boxen efter att bindningstiden har löpt ut. Så den går fortfarande att använda som ett mediacenter samt att de marksända kanalerna fortfarande går att titta på samt att det går att gå in i TV, Film eller Sportmenyerna beroende på paketet man minskar till.

Mvh Kim
Viasat Support

Finns det några planer på att inkludera filmkanalerna i HD-kvalitet?

Postad 25 maj 2012 - 16:44

astra
  • astra
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Viaplay > Vad menar ni med "Live-kanalerna"? Vilka kanaler är det?

Postad 25 maj 2012 - 18:56

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Viaplay > Vad menar ni med "Live-kanalerna"? Vilka kanaler är det?

TV kanaler som Live streamas
TV3, TV6, TV8, TV10, Explorer, History, Nature, Crime och Playboy
Filmkanaler
Viasat Film, Action, Family, Nordic, Drama, Classic och XTV 1-3
Sportkanaler
Viasat Sport, Fotboll, motor, Hockey, Golf, Viasat Fotboll HD och Motor HD

Kanaler från marknätet
Svt 1, 2, 24, B, Kunskapskanalen och TV4

http://kampanj.box.v...ge=supply_price

Postad 27 maj 2012 - 21:23

niagi
  • niagi
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Fått min box och kollade på F1 loppet idag, bra bildkvalitét måste jag säga. Körde det på en 46 tum och kunde inte se nån märkbar skillnad från hd kanalerna i teliaboxen.

Däremot har jag ett annat problem. Boxen "fryser" ibland så att den reagerar inte när jag trycker på fjärrkontrollen. Det jag tittar på fungerar men om jag vill t.ex. byta kanal, stänga av boxen eller vad som helst så händer inget. Lampan blinkar inte som den gör när den registrerar att jag tryckt på en knapp.

Det har släppt nån gång efter jag tittat en tid (typ 20+ min) eller om den varit på standby en längre tid (1+ timma). Men ofta när jag startar den så kan jag inte göra nåt på ett tag vilket inte är bra.

Postad 27 maj 2012 - 21:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Ta kontakt med supporten imorron så får du hjälp direkt. Det fick jag :) Håller med bilden blir riktig bra :P

Postad 27 maj 2012 - 21:58

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0
Hade inte tvekat en sekund men lanseringen av den här produkten är ju feltimad så det skriker om det. En runda kvar i NHL-hockeyn och Fotbollen är slut.

Postad 28 maj 2012 - 09:43

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hejsan!

Vad roligt att se så många frågor om viaplay-boxen.
Det ni kan göra är att gå in på community.viaplay.se där ni kan få svar på alla era frågor.

Ha en trevlig dag.
Med vänlig hälsning.
Alexandra
Viaplay Support.

Redigerat av ViasatSupport, 28 maj 2012 - 09:47.

Postad 28 maj 2012 - 12:07

niagi
  • niagi
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Däremot har jag ett annat problem. Boxen "fryser" ibland så att den reagerar inte när jag trycker på fjärrkontrollen.

Efter jag skrev detta har den fungerat bättre. Får se om den fortsätter, annars får jag kontakta support.

Postad 28 maj 2012 - 16:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Efter jag skrev detta har den fungerat bättre. Får se om den fortsätter, annars får jag kontakta support.

Var likadant på min åxo försvann liksom :)

Postad 29 maj 2012 - 19:26

lundellhakan
  • lundellhakan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har precis fått hem viaplay-boxen. Allt fungerar nästa...

Jag får inte in det marksända kanalerna, SVT1, SVT2, SVTB, SVTK samt TV4.
Jag bor i ett Com Hem hus, men vad jag förstår ska det inte vara något problem.
Ena gången när jag gör kanalsökning får jag fram samtliga SVT kanaler (fast det hackar hela tiden) men inte TV4. När jag sedan testar igen hittar den inga kanaler alls??
Någon som har samma problem?

Sen låser sig fjärrkontroll ibland, volym knappen fungerar inte!

Postad 29 maj 2012 - 20:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Ena gången när jag gör kanalsökning får jag fram samtliga SVT kanaler (fast det hackar hela tiden) men inte TV4. När jag sedan testar igen hittar den inga kanaler alls??

Funkar inte i comhem hus endast det marksända tyvärr!

Postad 29 maj 2012 - 20:06

lundellhakan
  • lundellhakan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Funkar inte i comhem hus endast det marksända tyvärr!

men jag har ju fortfarande marksända kanaler fast jag bor i ett com hem hus.
får in samtliga svt kanaler och tv4 på "vanliga" tv:n utan digitalbox...

Postad 29 maj 2012 - 20:22

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

men jag har ju fortfarande marksända kanaler fast jag bor i ett com hem hus.
får in samtliga svt kanaler och tv4 på "vanliga" tv:n utan digitalbox...

Du skall alltså inte ta in tv-signalen via antennuttaget i väggen, utan istället koppla via en DVB-T antenn. Finns mindre modeller för inomhusbruk.
Uttaget i väggen levererar DVB-C samt analog kabel-signal. Inget av dessa funkar i en DVB-T box.

Postad 29 maj 2012 - 20:24

lundellhakan
  • lundellhakan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Du skall alltså inte ta in tv-signalen via antennuttaget i väggen, utan istället koppla via en DVB-T antenn. Finns mindre modeller för inomhusbruk.
Uttaget i väggen levererar DVB-C samt analog kabel-signal. Inget av dessa funkar i en DVB-T box.

OK.

Och hur kopplar jag det via en DVB-T antenn? Först från uttaget i väggen och sedan via en sådan du nämner?
Finns det att köpa?

Postad 29 maj 2012 - 20:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

OK.

Och hur kopplar jag det via en DVB-T antenn? Först från uttaget i väggen och sedan via en sådan du nämner?
Finns det att köpa?

Finns ingen andlednig att köpa det, du har bättre bild genom antenn uttaget :) Får byta hdmi ingång men mindre krångligt än en lös antenn. Jag gör så funkar för mig iaf :)

Postad 30 maj 2012 - 07:45

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Hej!
Besök gärna community.viaplay.se, där ni kan läsa om viaplay-boxen samt en del allmän information.

Trevlig dag!
Mvh Frederike
Viasat Support

Postad 30 maj 2012 - 12:20

Johan Noren
  • Johan Noren
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Mycket nöjd det lilla jag hunnit utforska boxen idag. B)

Kanonsmidig med få kablar, bra bitrate och bildkvalité samt bra utbud. Viasat Film, Motor etc känns verkligen som "riktiga" kanaler trots att de livestreamas.

Jag bor också i ComHem-hus, så får inte heller in några analoga kanaler genom att det går i DVB-C. Annars något jag glatt rekommenderar! Snabb och smidig navigering dessutom via gränssnitt och fjärrkontroll.

Postad 30 maj 2012 - 18:01

Weardo
  • Weardo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fick hem min Viaplay Boxen för 2 dagar sedan och tänkte försöka göra en liten resumé för er som är intresserade!

Allt överträffar mina förväntningar!
Bilden är verkligen bra, speciellt HD-sändningarna. Nästintill ingen skillnad emot "vanlig" HD sändning.
Boxen är lättnavigerad, snyggt gränssnitt. Lätt att komma åt play kanalerna, live sport samt filmer.

Boxen är lätt att installera och aktivera.

Ett stort plus är att man under bindningstiden kan byta mellan det olika paketen.
Har i dagsläget TV+Film+Sport. Men om man inte vill ha t.ex sportkanalerna under den tiden det är uppehåll i NHL, Premier League kan man enkelt nedgradera sig till något annat paket.

Det kanaler som livestreamas är:
TV3
TV6
TV8
TV10
Nature/Crime
History
Explorer
Alla Viasat Film Kanaler (inte HD)
Alla Viasat Sport Kanaler (inkl. Fotboll HD & Viasat Motor HD)

Följande playkanaler igår:
TV3 Premium
TV6 Premium
TV8 Premium
Sen har man tillgång till hela Viaplay utbudet.

Sportutbudet. Alla viasat sport kanalerna livestreamas. Sen har man även tillgång till all övrig livestreaming som inte sänds på de vanliga Viasat Sport kanalerna.

HD Utbudet gällande film är helt ok. Det lär komma mer inom en snar framtid antar jag.

Kort och gott, Viaplay Boxen är verkligen riktigt bra om man är intresserad av något nytt och billigt! Förstår att många väljer detta alternativ för sporten, och det är verkligen värt priset i och med att man kan nedgradera sig under tiden det är uppehåll i det större ligorna.

OBS! En viktig detalj är att man INTE kan få in SVT's kanaler samt TV4 om man t.ex bor i ett Com Hem hus. Boxen stödjer endast DVB-T.
För Com Hems del är det DVB-C som kommer från vägguttaget och det klarar inte boxen av. Så om det är viktigt med att få in dessa kanaler på Via Play boxen bör du undersöka vad du har för alternativ.

Jag har själv dessa kanaler via min "vanliga" com hem box och det ända man behöver göra är att växla mellan HDMI ingångarna, vilket jag tycker är värt besväret.

Summering

+
Bildkvalité
Utbud
Pris

-
Inte få tillgång till SVT's samt TV4s kanaler om man som jag t.ex bor i ett ComHem hus

Jag tror att detta kommer att bli bara bättre och bättre med tiden. Hoppas på fler kanaler som t.ex Kanal 5, SVT's kanaler samt TV4s kanaler digitalt.

Hör gärna av er om det är några frågor. Ska försöka svara på allt jag kan.

//Weardo

Postad 30 maj 2012 - 19:31

Notwinnik
  • Notwinnik
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Intressanta synpunkter från Weardo. Tackar!
Kör du trådlöst eller trådat?
Vilken hastighet?
Hackar sportkanalerna i HD vid snabba sidförflyttningar?
Notwinnik

Postad 30 maj 2012 - 19:40

Weardo
  • Weardo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Intressanta synpunkter från Weardo. Tackar!
Kör du trådlöst eller trådat?
Vilken hastighet?
Hackar sportkanalerna i HD vid snabba sidförflyttningar?
Notwinnik

Så lite så...

- Jag kör trådat, har inte hunnit testa med trådlöst ännu men kan tänka mig att det kan bli något sämre, speciellt när det gäller HD kvalitén.
- Jag har 100mbit från Com Hem.
- Inte vad jag har märkt av än så länge. Allt flyter på jättebra!

//Weardo

Postad 30 maj 2012 - 21:50

niagi
  • niagi
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Kan fylla på lite av mina tankar nu när jag kört boxen ett antal dagar.

Kör trådlöst jag och det flyter på bra.
Har inte antenn ansluten. Hade problem första dagarna att den var frös och inte reagerade på fjärrkontrollen men det verkar ha släppt.

Den startar relativt snabbt (jämfört med telia boxen jag har nu), man kan märka en lägre bildkvalitét första sekunden innan den hinner få igång streamen ordentligt.

Saknar egentligen bara Kanal5 (ej viasat kanal så förstår att den inte finns med) av grundutbudet.

Hoppas själv att det kommer fler HD kanaler i framtiden (Viasat Film, TV3HD osv..), märker ingen skillnad i bildkvalitét från de HD kanaler jag har på "vanliga" tvn. Som jag skrev tidigare kollade jag på F1 loppet i söndags och märkte inget hack eller liknande under hela tiden. Såg en film idag på boxen och märkte en gång att det blev en störning, vet inte om det var från sändningen eller vad det var men har använt den ett antal timmar och det är enda gången jag märkt någon typ av bildstörning.

Postad 30 maj 2012 - 22:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Inte få tillgång till SVT's samt TV4s kanaler om man som jag t.ex bor i ett ComHem hus

I dom flesta fall så fungerar en inomhusantenn som man kan koppla till boxen.

Postad 31 maj 2012 - 10:04

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

I dom flesta fall så fungerar en inomhusantenn som man kan koppla till boxen.

Ofta är det så ja, men det känns ändå som denna lösning "inte når riktigt ända fram" när man inte kan få in baskanalerna utan antenn. Hade varit klockrent för den som har dålig täckning eller av något annat skäl inte kan eller vill ha egen antennanläggning, men ändå har hygglig bredbandsuppkoppling.

Postad 31 maj 2012 - 10:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Visst håller jag med om att det borde finnas direkt i boxen.
Menade bara att det inte är kört bara för att man bor i ett Comhem hus (eller nåt annat kabelnät).

Postad 31 maj 2012 - 12:06

Notwinnik
  • Notwinnik
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Visst fugerar undertexter på svenska till filmerna via boxen. Såg att det var problem med det när man körde via Ipad airplay till Apple-TV.
Notwinnik

Postad 31 maj 2012 - 12:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Visst fugerar undertexter på svenska till filmerna via boxen. Såg att det var problem med det när man körde via Ipad airplay till Apple-TV.
Notwinnik

Fungerar utmärkt..

Postad 31 maj 2012 - 12:23

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Visst håller jag med om att det borde finnas direkt i boxen.
Menade bara att det inte är kört bara för att man bor i ett Comhem hus (eller nåt annat kabelnät).

Gissar på att det handlar om att Viasat slipper betalla ytterliggare en avgift om man skulle inkludera SVT och TV4 direkt i sin streaming tjänst. Genom att be kunden ta det via DVB-T nätet så står man inte själv för dem för den.

Dock kul att boxen verkar vara fri från allt för mycket barnsjukdomar.

Postad 31 maj 2012 - 13:30

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Gissar på att det handlar om att Viasat slipper betalla ytterliggare en avgift om man skulle inkludera SVT och TV4 direkt i sin streaming tjänst.

Utgår från att det har med olika "rättigheter" att göra, det brukar ju vara det, och även om det säkert hade gått att lösa så är det trots allt enklare för Viasat att ducka för jobbet helt genom denna lösning. Jag skrev tidigare att det knappast berodde på tekniska begränsningar, och det kanske var något förhastat, har för mig att SVT är lite petiga med hur kvaliteten påverkas via olika distributörer. Inte så att det inte skulle gått att lösa, men att det kanske hade krävt en betydande insats från både Viasat och SVT att koppla in.

Postad 02 juni 2012 - 18:25

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0
I torsdags bestälde jag en box, hoppas nu den lever upp till mina förväntningar.

EK

Postad 04 juni 2012 - 19:28

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 1
Idag var jag och hämtade ut min box. Inkoppling enkelt, HMI/GUI utmärkt! Bild på live kanaler, usel, fryser även lite random. Funktionerna ex. filmer, bara en ladda symbol inget händer. VIASAT, detta är inte ok. Är det inte bättre bild imorgon och att program biblioteken fungerar så åker?skiten? tillbaka och reklamation åberopas. FYI: min uppkoppling är fiber 10 mb/s så det är ingen flaskhals. VIAPLAY boxen är kopplat direkt till routern.

Helt ärligt är jag grymt besviken, att koppla in och sedan blir det crap var inte var jag förväntat mig.

Med tanke på att live kanalerna har dålig bild och biblioteken inte fungerar känns det som en tämlig begränsad produkt, det blir att återgå till digital TV:n från TELIA ikväll istället.

EK

EDIT: VIAPLAY Boxen ligger ca 1-2 minuter efter i delay, inte ok om det varit LIVE sport...

Redigerat av Unregisteredcec18524, 04 juni 2012 - 19:32.

Postad 04 juni 2012 - 20:12

brassen10
  • brassen10
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Idag var jag och hämtade ut min box. Inkoppling enkelt, HMI/GUI utmärkt! Bild på live kanaler, usel, fryser även lite random. Funktionerna ex. filmer, bara en ladda symbol inget händer. VIASAT, detta är inte ok. Är det inte bättre bild imorgon och att program biblioteken fungerar så åker?skiten? tillbaka och reklamation åberopas. FYI: min uppkoppling är fiber 10 mb/s så det är ingen flaskhals. VIAPLAY boxen är kopplat direkt till routern.

Helt ärligt är jag grymt besviken, att koppla in och sedan blir det crap var inte var jag förväntat mig.

Med tanke på att live kanalerna har dålig bild och biblioteken inte fungerar känns det som en tämlig begränsad produkt, det blir att återgå till digital TV:n från TELIA ikväll istället.

EK

EDIT: VIAPLAY Boxen ligger ca 1-2 minuter efter i delay, inte ok om det varit LIVE sport...

Bedrövligt... Jag beställde min i söndagskväll.. Känns ju för jäkligt att höra en sån hemsk upplevelse.. (!) Hoppas att det bara är för dagen och att det är i ordning imorgon!

Postad 04 juni 2012 - 20:23

brassen10
  • brassen10
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Önskar få lite feedback vilka olika bredbandshastigheter ni har som har fått det att funka bra.. har läst om 100Mbit/sek här i forumet. Är det några andra som använt sig av 10Mbit eller liknade?

Postad 04 juni 2012 - 20:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Önskar få lite feedback vilka olika bredbandshastigheter ni har som har fått det att funka bra.. har läst om 100Mbit/sek här i forumet. Är det några andra som använt sig av 10Mbit eller liknade?

Jag kör Large 25 comhem har inga som helst problem fungerar utmärkt..

Postad 05 juni 2012 - 07:34

pjnorman
  • pjnorman
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag beställde också min box i torsdags, fick den och koppla in den igår. Redan där - toppen Viaplay.

Inga problem med inkoppling, alla kablar följde med (återigen plus till Viaplay) och inga problem med registreringar och kopplingen till viaplaykontot. Nu över till de viktiga delarna. Jag kopplade också, förutom HDMI till tv, nätverkssladd osv, en antennsladd, från vägg till till box och trodde det skulle fungera. Det fungerar inte (har Canal Digital Kabel) - frågade och fick snabba svar på http://community.viaplay.se/viaplay - så jag gav upp antennkabel-tv, för det fungerar inte.

Kvaliteten på live-kanaler och stream tycker jag är väldigt bra. Är väl så klart en viss delay, men det är ju inte värre än när man tittar via iPad/dator. Jag har 100/100-nät ifrån Bahnhof och kör det som jag sa, trådat. Menyer var enkla och tydliga. Jag har inte haft några frysningar av bild (någon längre stund) eller hängningar av fjärrkontrollen. Programguiden funkar jättebra.

Har TV+Film+Sport-konto. Har haft det sedan augusti förra året. Allt för att följa PL-fotboll. Är inte intresserad av motor eller hockey, golfen funkar. Har inte sett mer än två filmer tror jag. Och serier har det väl blivit nått avsnitt om jag har hafr en lugn stund över. Så, det är för Sporten/Fotbollen jag skaffade Viaplay. Tänkte jag skulle säga upp abonnemanget, när jag läser om lanseringen av Viaplay-boxen och blir genast nyfiken. Detta tycker jag är (samt denna tråd) ett bra exempel på att Viaplays tidpunkt för lanseringen av boxen är genial. Tror rätt många struntar i att säga upp och kör vidare, mycket på grund av nyfikenhet.

För att sammafatta, så är jag mer än nöjd. Visst, fick hem den igår, det kanske kommer att hända saker som gör att man surnar till, men så kan man ju inte tänkta/tro. Inte nog med att jag är nöjd med produkten, så är ju öppenheten till support strålande. http://community.viaplay.se/viaplay är ett smidigt sätt att få snabb hjälp.

Betyg: 4/5 - varför inte en 5:a - för att jag inte kunde trycka in antennkabeln och sedan zappa allt genom boxen. Nu får jag bläddra mellan HDMI-kopplingarna.

/pjnorman

Postad 05 juni 2012 - 08:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Idag var jag och hämtade ut min box. Inkoppling enkelt, HMI/GUI utmärkt! Bild på live kanaler, usel, fryser även lite random.

Det låter som en skakig uppkoppling. Vilken upp-hastighet har du? Om upp-kanalen, om ADSL, är full av trafik, kan även hastigheten ned påverkas.
För intrycket i tråden här är att kvalitén är bättre än många förväntat sig, att det flyter på bra.

En fråga till dig Erikderek - är denna box ett billigare alternativ än att ha detta via Telia?

Redigerat av Monshi, 05 juni 2012 - 08:24.

Postad 05 juni 2012 - 10:42

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0

Igår hade jag 10/10 mb/s TELIA fiber, från och med idag har jag 100/10 mb/s TELIA fiber. RJ45 från fiberuttaget till "SMART" routern och sen RJ45 direkt till VIAPLAY boxen.

TELIA tar 299 kr för VISATSPORT HD paketet, så det blir lägre kostnad med VIAPLAY Boxen, närmast jämförbart blir VIASAT Premium HD som kostar 339 kr, sen tillkommer ju krypteringsavfigt på TELIA med 49 kr/månad.

Men levererar inte VIAPLAY boxen bättre än den gjorde igår så betalar jag hellre 299 kr för VIASAT Sport HD genom TELIA med bra bild och ingen delay.

Btw, fick mail svar från VIAPLAY supporten:

"Hej XXXX

Tack för ditt mail!

Om det är första gången du startar boxen så låt den stå på utan att använda den ett tag så hela boxen laddas upp, därefter borde det inte vara något problem.

Med vänliga hälsningar
Support Viaplay
XXXX XXXX"

EK

Postad 05 juni 2012 - 11:17

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Erikderek, hoppas det löser sig. Med synkron fiberuppkoppling borde är inte banbredden vara något problem.

Postad 05 juni 2012 - 20:34

InCoS
  • InCoS
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Någon som har undersökt möjligheterna att bygga en egen box för att plocka in live kanalerna.
Jag betalar gladeligen hela summan, men jag vill bygga min egen box för att kunna komplettera med dvb-c samt svtplay med mera..

Verkar ju sitta linux i botten så det borde väl gå, eller?

Postad 05 juni 2012 - 20:51

Rollox
  • Rollox
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Här finns andra modeller från Netgem och de har Dvb-c.Länk:http://www.netgem.com/netgem-products-platforms.php

Postad 06 juni 2012 - 09:00

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0
Uppdatering:
Igår var det hyfsad kvalitet på bilden från boxen, ibland blev den grumlig. Dock när det gäller VIASAT Fotboll HD så skiftade bilden från grumlig till skarp om vart annat, samt att den tidvis hackade. Här är det knappast min uppkoppling som är problemet (TELIA Fiber 100/10 mb/s).

När det gäller film biblioteket så var det nu möjligt att gå in i detta. Däremot så fungerade det inte att spela upp HD filmer, jag gick ett felmeddelande ovarsett vilken film jag valde. Provade att köra igång Green Lantern (ej HD), här blev jag konfunderad då bilden var HD kvalitet samt att om jag under filmens gång gick in i HD biblioteket och försökte spela upp Green Lantern HD så indikerade systemet på att filmen redan spelades.

För övrigt tycker jag det är oklart om vissa filmer ingår i "paketet" eller inte då det står "XX kr ingår i paket", innebär det att filmen ingår (så tolkar jag det)? Men att det står en kostnad i kr gör mig lite fundersam. Då det på de flesta filmer inte står "XX kr"

Jag fortsätter utvärdera över helgen, men det lutar åt att jag återlämnar boxen till VIAPLAY om inte kvalitén på utsändningen blir markant bättre och stabiliteten bättre.

Dock är jag väldigt tillfreds med HMI/GUI. Här jämför jag direkt med TELIA IPTV som ligger långt efter VIAPLAY i detta avseende, här är det fullpott till VIAPLAY. Det finns enorm potential i produkten och tjänsten...

EK

Redigerat av Unregisteredcec18524, 06 juni 2012 - 09:00.

Postad 06 juni 2012 - 20:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Uppdatering:
Igår var det hyfsad kvalitet på bilden från boxen, ibland blev den grumlig. Dock när det gäller VIASAT Fotboll HD så skiftade bilden från grumlig till skarp om vart annat, samt att den tidvis hackade. Här är det knappast min uppkoppling som är problemet (TELIA Fiber 100/10 mb/s).

När det gäller film biblioteket så var det nu möjligt att gå in i detta. Däremot så fungerade det inte att spela upp HD filmer, jag gick ett felmeddelande ovarsett vilken film jag valde. Provade att köra igång Green Lantern (ej HD), här blev jag konfunderad då bilden var HD kvalitet samt att om jag under filmens gång gick in i HD biblioteket och försökte spela upp Green Lantern HD så indikerade systemet på att filmen redan spelades.

För övrigt tycker jag det är oklart om vissa filmer ingår i "paketet" eller inte då det står "XX kr ingår i paket", innebär det att filmen ingår (så tolkar jag det)? Men att det står en kostnad i kr gör mig lite fundersam. Då det på de flesta filmer inte står "XX kr"

Jag fortsätter utvärdera över helgen, men det lutar åt att jag återlämnar boxen till VIAPLAY om inte kvalitén på utsändningen blir markant bättre och stabiliteten

[font=Arial]Dock är jag väldigt tillfreds med HMI/GUI. Här jämför jag direkt med TELIA IPTV som ligger långt efter VIAPLAY i detta avseende, här är det fullpott till VIAPLAY. Det finns enorm potential i produkten och tjänsten...

EK

Jag har åxo fått problem vad gäller hd kvalitén kommer och går. Vissa filmer går inte att spela upp. Kör trådat!

Redigerat av mcmike, 06 juni 2012 - 20:32.

Postad 07 juni 2012 - 07:28

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0

Jag har åxo fått problem vad gäller hd kvalitén kommer och går. Vissa filmer går inte att spela upp. Kör trådat!

Det är tråkigt när VIAPLAY inte kan leverera, VIAPLAY gör en big deal om HD kvalitet och bild kvalitet när genom att använda deras box. När VIAPLAY sedan fallerar blir det extra knasigt för dem. Har du provat att ringa eller maila deras support? Vilket skämt deras support är, ingen hjälp att få. Bara svar som "gör boxen strömlös", "konstigt, jag kör boxen själv och har alltid jättebra bild" etc.

Idag blir det samtal till VIAPLAY (när deras kundtjänst öppnar kl 13.00) och box + produkt kommer reklameras och återlämnas, jag återkommer med hur det går!

EK

Redigerat av Unregisteredcec18524, 07 juni 2012 - 07:30.

Postad 07 juni 2012 - 10:47

chaffis
  • chaffis
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Det kan inte vara att de fått för många kunder på kort tid så att deras (viaplay) servrar och internet anslutningar inte räcker till. Om så är fallet så borde det fungera bra t.ex. dagtid vardagar men inte kvällstid då det troligen är många som tittar.
Ja detta är bara en kvalificerad gissning på vad det kan vara.

/Fredrik

Postad 07 juni 2012 - 13:00

InCoS
  • InCoS
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Man kan ju hoppas att så är fallet, är det någon med box och lite linuxkunskaper som hunnit titta något på hur boxen fungerar under skalet?

Är som sagt ganska intresserad av att bygga mig en egen box med stöd för DVB-C samt diverse Playkanaler och mediacenter med egna filmer, bilder osv..

Finns det något certifikat eller liknande i botten eller är det endast användarnamn/lösenord som används för att avkoda strömmarna?

Postad 07 juni 2012 - 13:14

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0
Då var det uppsagt, abonnemanget avslutat, abonnemangsavgiften återbetalad. Nu återstår bara att vänta in retursedel så boxen kan skickas tillbaka. Jag tyckte bemötandet från VIAPLAY var mycket bra idag, inte en massa trix och trams utan straight forward. Under ett tillfälle kopplades jag ner när jag väntade på att kundservicemedarbetaren skulle kolla en sak, efter några minuter blev jag uppringd av medarbetaren! Första gången det hänt mig när det gäller kundservice.

Bra hanterat av VIAPLAY.

EK

Postad 07 juni 2012 - 19:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
community.viaplay.se var har länken tagit vägen? Behöver hjälp!

Postad 07 juni 2012 - 20:29

Rollox
  • Rollox
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Kolla här:
http://community.viaplay.se/viaplay

Postad 14 juni 2012 - 09:22

Lagger
  • Lagger
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är nöjd med bildkvaliten så långt, dock blir kvaliten sämre på kvällen trots 100mbit/ (ungefär 90 uppmätt). Har rapporterat detta på viaplay-forumet (community.viaplay.se/viaplay) men aktiviteten från deras support verkar ha stannat av vilket är oroväckande.

Jag har även problem med att jag inte kan kolla på hd-filmerna. öppnade ett supportärende för några dagar sedan men de har inte behagat svara. Kan inte rekommendera produkten så länge de sticker huvudet i sanden, vi får hoppas att det kan ändras.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.