Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nikon D5100 eller Canon EOS 600D ?

70 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nikon D5100 (Systemkameror) 7 9 (8) Inga priser
Nikon D5100 + 18-105/3,5-5,6 VR (Systemkameror) 7 9.61111 (17) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 08 August 2012 - 14:12

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Hej

Tackar så mycket :)

Ja det är riktigt kul när man får bra bilder, och jag måste säga vilken bra kamera :)
Ångrar inte mitt köp, ända problemet är när man filmar och vill zooma in, då har den svårt att fokusera, men bilderna blir kanonbra.

Ja det är HDR som jag använder :)

MVH

Ah, okej :)

Jag måste leka lite med HDR någon dag jag också. Provade det ju inatt och ena bilden gick ju bra men den som tar längre tid blev ju svår... Typ tre sekunders slutartid handhållet är inte speciellt lyckat :(

Postad 08 August 2012 - 21:35

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Ah, okej :)

Jag måste leka lite med HDR någon dag jag också. Provade det ju inatt och ena bilden gick ju bra men den som tar längre tid blev ju svår... Typ tre sekunders slutartid handhållet är inte speciellt lyckat :(

Hej

Jag kommer att skriva ett mail till dig i morgon med tips på hur jag gör :)
Inte så svårt som man tror.

Bifogar lite bilder från min kvällspromenad.
Dessa är helt utan HDR, fotat rakt av.

OBS: Högerklicka på bilden och välj " öppna länk i ny flik " för att se dom i bra kvalite.

Hmm, dom blir ändå inte fullt ut bra kvalite...nåja...håll till godo ialla fall

Bifogad fil  vit blomma.jpg   202.29K   22 Antal nerladdningar
Vit blomma i skogen, ser ni insekten i blomman högst uppe ?

Bifogad fil  vit blomma insekt.jpg   78.77K   14 Antal nerladdningar
Nu då ?

Bifogad fil  förkrossad.jpg   280.27K   13 Antal nerladdningar
Gick förbi denna stackaren, han såg helt förkrossad ut !

Bifogad fil  Myror.jpg   277.72K   14 Antal nerladdningar
Kvällsmat ??

Bifogad fil  röda bär.jpg   224.32K   8 Antal nerladdningar
Fina röda skogsbär

MVH

Postad 08 August 2012 - 21:38

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Hehe, fina bilder! Har du testat någon bildredigeringsprogramvara?

Jag är så dålig på att se detaljer sådär. Skulle behöva ha med mig en tjej jag träffade i Sydafrika, hon såg allt (ja, allt!). Men men, man kan ju inte vara bra på allt ;)

Postad 08 August 2012 - 21:50

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Hehe, fina bilder! Har du testat någon bildredigeringsprogramvara?

Jag är så dålig på att se detaljer sådär. Skulle behöva ha med mig en tjej jag träffade i Sydafrika, hon såg allt (ja, allt!). Men men, man kan ju inte vara bra på allt ;)

Tackar. :)

Det som är konstigt att när jag lägger ut dom någon annanstans så syns dom bättre kvalite där.
Även när jag öppnar dom i datorn.....

Prova annars att ladda ner dom och kolla dom i din dator.

Nej nu är det nog dags att krypa till sängs, skall upp tidigt i morgon :)

MVH

Postad 09 August 2012 - 20:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0
Kan meddela att jag idag för första gången fångade lite fåglar på bild, med mitt standardkit (18-55mm VR ) och en del insekter.

Blev rätt många bilder, så jag har gjort en egen fotosida där jag lägger upp alla bilder.
http://morgansfoton.blogspot.se/

Satte kameran på sportläget och var beredd när fåglarna kom :)

Det tar sig sa han som satte eld på skithuset :)

MVH

Postad 23 August 2012 - 17:52

Unregistered2137d7b1
  • Unregistered2137d7b1
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag var bara tvungen att göra ett inlägg i tråden till dig - mstoltz - och beundra dig för dina snygga bilder. :)

Tror säkerligen att du blir nöjd med din Nikon 5100 med ett 18-55 objektiv därför det var väl det du köpte? Personligen hade jag nog valt kameran med ett 15 - 105 mm objektiv men det är ju en smaksak. Alternativet hade naturligtvis varit att valt en Canon EOS 600D som både finns med 18 - 55 resp 18 - 105 mm. Vilken som är bäst av dom två är nog mer en smaksak. Canon kanske är något överlägsen eftersom den kostar några slantar mer. Åtminstone vad beträffar stillbilder. När det gäller video anser jag att Canon är klart överlägsen.

MEN - det finns ett stort MEN! Nu snackar vi systemkamera som egentligen är avsedd för att ta stillbilder med. Video är egentligen både dåliga på. 5100 är något sämre än vad 600D är. Jag har testat både vad beträffar stillbilder och video och när det gäller stillbilder får båda nästintill toppbetyg i förhållande till sitt pris. Video är som sagt betydligt mer tveksamt. Ett plus dock för Canon.

En sak som du ska tänka på. BÅDA är systemkameror. Ingen kamera kan du filma mer än MAX 10 MINUTER på utan att riskera skador på kameran om jag inte minns fel. Vill minnas att kameran automatiskt stänger av sig efter 10 minuter men jag kan ha fel.

Men för övrigt - lycka till med din nya kamera occh jag är själv på g att köpa antingen en 5100 eller en 600D.

Postad 23 August 2012 - 18:12

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag har filmat över 10 minuter med min D5100 utan problem. Vad skulle problemet vara?

Postad 23 August 2012 - 18:40

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Jag var bara tvungen att göra ett inlägg i tråden till dig - mstoltz - och beundra dig för dina snygga bilder. :)

Tror säkerligen att du blir nöjd med din Nikon 5100 med ett 18-55 objektiv därför det var väl det du köpte? Personligen hade jag nog valt kameran med ett 15 - 105 mm objektiv men det är ju en smaksak. Alternativet hade naturligtvis varit att valt en Canon EOS 600D som både finns med 18 - 55 resp 18 - 105 mm. Vilken som är bäst av dom två är nog mer en smaksak. Canon kanske är något överlägsen eftersom den kostar några slantar mer. Åtminstone vad beträffar stillbilder. När det gäller video anser jag att Canon är klart överlägsen.

MEN - det finns ett stort MEN! Nu snackar vi systemkamera som egentligen är avsedd för att ta stillbilder med. Video är egentligen både dåliga på. 5100 är något sämre än vad 600D är. Jag har testat både vad beträffar stillbilder och video och när det gäller stillbilder får båda nästintill toppbetyg i förhållande till sitt pris. Video är som sagt betydligt mer tveksamt. Ett plus dock för Canon.

En sak som du ska tänka på. BÅDA är systemkameror. Ingen kamera kan du filma mer än MAX 10 MINUTER på utan att riskera skador på kameran om jag inte minns fel. Vill minnas att kameran automatiskt stänger av sig efter 10 minuter men jag kan ha fel.

Men för övrigt - lycka till med din nya kamera occh jag är själv på g att köpa antingen en 5100 eller en 600D.

Stort tack :):)

Jag är väldigt nöjd med just D5100, varför att det föll just på D5100 var väl att jag hade jämfört en hel del bilder från både EOS 600D och Nikon D5100, och nästan på alla så var det lägre brus på Nikon D5100.

Jag tänkte som så att OM jag vill filma lite småsnuttar hit och dit så kanske man ska satsa på en kamera med lägre brus på bilder, istället för att hänga upp sig på video :9

Det är ju trots allt en stillbilds kamera...he he.

Sedan är säkert canon en kanonbra kamera det med, tror dom är riktigt lika med vissa bättre / sämre egenskaper.

Tack än en gång för fina kommentaren om mina bilder :)

Titta gärna på resten av dom inne på min fotosida: http://morgansfoton.blogspot.se/

Redigerat av mstoltz, 23 August 2012 - 18:43.

Postad 24 August 2012 - 01:03

Unregistered2137d7b1
  • Unregistered2137d7b1
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag har filmat över 10 minuter med min D5100 utan problem. Vad skulle problemet vara?

Det gick en tråd på Flashback för något år sedan där just detta fenomen poängterades. Står det inte i manualen något om max begränsad filmtid? I vart fall... efter lite letande har däremot uppgiften 30 minuter dykt upp... eller snarare 29 minuter o 59 sekunder. Det påstås att det är tullregler som har begränsat filmtiden till max 30 minuter. Men jag ska forska vidare i det hela.

Varför inte töm kortet på all info... starta kameran i filmläge (filmning full HD 1080p) o låt kameran ligga o filma o se när den slår ifrån? Förr eller senare lär det ju hända. <_<

Däremot har jag en kompaktkamera (Sony Cyber-shot DSC-W120) o kamerans manual står det att det bara går att filma max 10 minuter.

Postad 24 August 2012 - 01:13

Unregistered2137d7b1
  • Unregistered2137d7b1
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Stort tack :):)

Jag är väldigt nöjd med just D5100, varför att det föll just på D5100 var väl att jag hade jämfört en hel del bilder från både EOS 600D och Nikon D5100, och nästan på alla så var det lägre brus på Nikon D5100.

Jag tänkte som så att OM jag vill filma lite småsnuttar hit och dit så kanske man ska satsa på en kamera med lägre brus på bilder, istället för att hänga upp sig på video :9

Det är ju trots allt en stillbilds kamera...he he.

Sedan är säkert canon en kanonbra kamera det med, tror dom är riktigt lika med vissa bättre / sämre egenskaper.

Tack än en gång för fina kommentaren om mina bilder :)

Titta gärna på resten av dom inne på min fotosida: http://morgansfoton.blogspot.se/

Du tänker ju självfallet helt rätt. Det är en stillbildskamera du köpt o då ska du självfallet ta stillbilder mest i beaktan. Sen att det går att videofilma med den är ju bara ett plus.

Kameran är ju på 16,2 megapixel o något du inte bör göra avkall på är att minska upplösningen på bilderna utan alltid ta bilder i 16,2 Mp o helst i RAW format då du kanske i framtiden vill bildbehandla dom i ex Photoshop. JPG är liksom MP3 ett jävla skitformat som hör 1900-talet till o som vi egentligen borde skrota. OK, på nätet är väl JPG fortfarande ett hyfsat bra gångbart format.

Köpte du kameran med 15 - 55 mm objektiv?

Postad 24 August 2012 - 05:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Har hört två förklaringar till max filmlängd med systemkameror

- att det är en spärr satt av skatteskäl, om man skulle ha oändlig filmtid så skulle kameran klassas som videokamera och ha högre skatteklass

- att filmfilerna lagras i FAT system som ger en max fillängd på 2-4GB, vilket gör att en fil inte kan bli längre än 5-10 minuter beroende på upplösning

Egentligen tror jag inte att detta har någon betydelse, när jag filmade med videokamera så hade jag väl klipp som var runt 30sek till någon minut, sedan bytte man bildvinkel eller gjorde någon zoomning. I min skola så skulle man aldrig zooma under filmningen utan man hade en brännvidd stoppade och använde en ny. Detta för att man inte skulle känna att man åkte fram och tillbaka när man såg filmen. Skillnaden med video var ju att alla klipp hängde ihop, med systemkameran så får man ju en fil per tagning, men det ska väl inte vara några problem att slå ihop dessa.

Postad 24 August 2012 - 07:07

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
D5100 är begränsad till 20 minuters filmtid, har läst det på flera ställen.

Postad 24 August 2012 - 09:36

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Du tänker ju självfallet helt rätt. Det är en stillbildskamera du köpt o då ska du självfallet ta stillbilder mest i beaktan. Sen att det går att videofilma med den är ju bara ett plus.

Kameran är ju på 16,2 megapixel o något du inte bör göra avkall på är att minska upplösningen på bilderna utan alltid ta bilder i 16,2 Mp o helst i RAW format då du kanske i framtiden vill bildbehandla dom i ex Photoshop. JPG är liksom MP3 ett jävla skitformat som hör 1900-talet till o som vi egentligen borde skrota. OK, på nätet är väl JPG fortfarande ett hyfsat bra gångbart format.

Köpte du kameran med 15 - 55 mm objektiv?

Hej

Ja jag köpte det med 18-55 objektivet, fast skulle vilja ha 18-105 istället, men då skulle det bli ett högre pris.

D5100 är begränsad till 20 minuters filmtid, har läst det på flera ställen.

Hej

Oj detta visste jag faktiskt inte att det var tidsbegränsade filmningar.

Men det måste väl vara i en tagning då så att säga, inte om man kanske filmar 5 minuter, sedan stänger av den och kanske filmar 10 minuter, stänger av ...osv osv ?

Postad 24 August 2012 - 12:21

Unregistered2137d7b1
  • Unregistered2137d7b1
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hej

Ja jag köpte det med 18-55 objektivet, fast skulle vilja ha 18-105 istället, men då skulle det bli ett högre pris.

Många fotografer anser att det är ett bättre köp att satsa på ett 18 - 55 mm o sedan satsa på ett annat 55 - 200 mm eller 55 - 300 mm. Av flera orsaker.

Ett 18 - 55 mm har betydligt bättre ljusinsläpp än vad ett 200 eller 300 mm telezoom har.

Ett 18 - 55 mm är betydligt lättare o smidigare att bära med sig.

Sedan kanske man inte till vardags har användning för ett 105 mm eller ett 200 mm o då är det ju inte så stor vits att ständigt släpa runt på ett sådant. Å andra sidan - fördelen med ett kraftigt telezoom är väl just att man har "allt" med sig. Dvs man slipper ställa sig o byta objektiv när man just har favoritmotivet framför sig. Tänk dig att du vandrar ute i skogen o ser en björn eller en älg en bit bort. Eller vandrar inne i stan o får syn på Bruce Springsteen. Då kanske man inte har tid o ställa sig o byta glugg.

Självfallet - ju kraftigare tele ju högre pris. Det finns Nikon teleobbjektiv för flera hundra tusen kronor. Såg du inte på OS vad proffsfotograferna satt o höll i? :rolleyes:

Hej

Oj detta visste jag faktiskt inte att det var tidsbegränsade filmningar.

Men det måste väl vara i en tagning då så att säga, inte om man kanske filmar 5 minuter, sedan stänger av den och kanske filmar 10 minuter, stänger av ...osv osv ?

Om anledningen till att det är en maxtid vad beträffar att korten är formaterade enl FAT32 så skulle lite enkel räkneoperation ge...

En BD disk på 120 minuter är max 25,025,314,816 bytes o FAT32 är max 4,294,967,295 bytes så skulle det motsvara ca 20 minuter inspelning. Dvs en sammanhängande fil kan aldrig bli större än 20 minuter.

Här finns lite mer info: Why is there a limit restriction to the 1080p film video recording time duration on DSLRs?

En kompis råkade ut för detta när han från superfina platser o med medhavt stativ o en nyinköpt 5100 skulle filma hela konserten med Rammstein på Globen!!! Han kunde inte fatta varför kameran gång på gång stängde av sig självt.

En annan snubbe lyckades faktiskt filma HELA konserten med en Panasonic Lumix DMC ZX1 filmad i 720p men han stängde av kameran någon sekund mellan varje låt. Här är hans version av...

Rammstein - Ich tu dir weh (Globen)

Postad 24 August 2012 - 12:30

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Många fotografer anser att det är ett bättre köp att satsa på ett 18 - 55 mm o sedan satsa på ett annat 55 - 200 mm eller 55 - 300 mm. Av flera orsaker.

Ett 18 - 55 mm har betydligt bättre ljusinsläpp än vad ett 200 eller 300 mm telezoom har.

Ett 18 - 55 mm är betydligt lättare o smidigare att bära med sig.

Sedan kanske man inte till vardags har användning för ett 105 mm eller ett 200 mm o då är det ju inte så stor vits att ständigt släpa runt på ett sådant. Å andra sidan - fördelen med ett kraftigt telezoom är väl just att man har "allt" med sig. Dvs man slipper ställa sig o byta objektiv när man just har favoritmotivet framför sig. Tänk dig att du vandrar ute i skogen o ser en björn eller en älg en bit bort. Eller vandrar inne i stan o får syn på Bruce Springsteen. Då kanske man inte har tid o ställa sig o byta glugg.

Självfallet - ju kraftigare tele ju högre pris. Det finns Nikon teleobbjektiv för flera hundra tusen kronor. Såg du inte på OS vad proffsfotograferna satt o höll i? :rolleyes:

Om anledningen till att det är en maxtid vad beträffar att korten är formaterade enl FAT32 så skulle lite enkel räkneoperation ge...

En BD disk på 120 minuter är max 25,025,314,816 bytes o FAT32 är max 4,294,967,295 bytes så skulle det motsvara ca 20 minuter inspelning. Dvs en sammanhängande fil kan aldrig bli större än 20 minuter.

Här finns lite mer info: Why is there a limit restriction to the 1080p film video recording time duration on DSLRs?

En kompis råkade ut för detta när han från superfina platser o med medhavt stativ o en nyinköpt 5100 skulle filma hela konserten med Rammstein på Globen!!! Han kunde inte fatta varför kameran gång på gång stängde av sig självt.

En annan snubbe lyckades faktiskt filma HELA konserten med en Panasonic Lumix DMC ZX1 filmad i 720p men han stängde av kameran någon sekund mellan varje låt. Här är hans version av...

Rammstein - Ich tu dir weh (Globen)

He he .....Nej tyvärr såg jag inte OS, men jag brukade titta på ett program som heter Papparazi ( eller hur det stavas ) och såg ju en hel del fina dröm objektiv där :)

Kanske ska sälja bilen ( 2012 ) och huset och ta ett banklån och köpa ett ordentligt objektiv......åka till hollywood och ta nakenbilder på nån kändis..åh vips så kan man köpa tillbaka både bil och hus :)

Postad 24 August 2012 - 12:52

Unregistered2137d7b1
  • Unregistered2137d7b1
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

He he .....Nej tyvärr såg jag inte OS, men jag brukade titta på ett program som heter Papparazi ( eller hur det stavas ) och såg ju en hel del fina dröm objektiv där :)

Kanske ska sälja bilen ( 2012 ) och huset och ta ett banklån och köpa ett ordentligt objektiv......åka till hollywood och ta nakenbilder på nån kändis..åh vips så kan man köpa tillbaka både bil och hus :)

Nu är ju dessvärre objektivet den stora kostnaden men du kan säkert ta bra paparazzi bilder med ett 55 - 105 mm eller ett 55 - 200 mm objektiv. Personligen tänker jag nog mer att... det gäller att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle. Jag bor ju i Borgholm på Öland o ser allt som oftast både Victoria o Madde o skulle säkert tjäna en bra slant genom att sälja bilderna till svenska skvallertidningar eller till tyska Bild-Zeitung, Neue Post osv. :P

Postad 24 August 2012 - 15:25

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Hehe, då skulle jag kunna fota Takidamedlemmar bland annat. Träffar ju dom titt som tätt. Även Kill Kill Pussycat om ni hört dom...
Mja, som sagt att vara på rätt plats vid rätt tillfälle är tyvärr inte alltid så enkelt :(

Postad 19 January 2013 - 19:45

svolter
  • svolter
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Har hört två förklaringar till max filmlängd med systemkameror

- att det är en spärr satt av skatteskäl, om man skulle ha oändlig filmtid så skulle kameran klassas som videokamera och ha högre skatteklass

- att filmfilerna lagras i FAT system som ger en max fillängd på 2-4GB, vilket gör att en fil inte kan bli längre än 5-10 minuter beroende på upplösning

Egentligen tror jag inte att detta har någon betydelse, när jag filmade med videokamera så hade jag väl klipp som var runt 30sek till någon minut, sedan bytte man bildvinkel eller gjorde någon zoomning. I min skola så skulle man aldrig zooma under filmningen utan man hade en brännvidd stoppade och använde en ny. Detta för att man inte skulle känna att man åkte fram och tillbaka när man såg filmen. Skillnaden med video var ju att alla klipp hängde ihop, med systemkameran så får man ju en fil per tagning, men det ska väl inte vara några problem att slå ihop dessa.

En tredje förklaring och den rätta :-)

CMOS sensorn i en systemkamera kan skadas av värmen som bildas när den är på hela tiden. Därför sätter tillverkaren en begränsing på max filmtid för att ge den lite kylande andrum då och då. Samma begränsning brukar finnas vid stillbilder och maximal slutar tid (runt 20-30 min). Det brukar finnas hackade firmware som går runt spärrarna om man vill men risken är som sagt att sensorn skadas.

Redigerat av svolter, 19 January 2013 - 20:55.

Postad 18 February 2013 - 19:35

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Tjenare,

Funderar också på denna kamera. Jag är helt nybörjare och kan absolut inget om fotografering :-( har dock varit gift med en tjej som var fotograf :-)

Såg detta paket på Dustin, är det ett vettigt nybörjarpaket?

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

//Mike

Postad 24 February 2013 - 02:53

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

En tredje förklaring och den rätta :-)

CMOS sensorn i en systemkamera kan skadas av värmen som bildas när den är på hela tiden. Därför sätter tillverkaren en begränsing på max filmtid för att ge den lite kylande andrum då och då. Samma begränsning brukar finnas vid stillbilder och maximal slutar tid (runt 20-30 min). Det brukar finnas hackade firmware som går runt spärrarna om man vill men risken är som sagt att sensorn skadas.

Skatteregler är dock minst lika rätt, så det finns ingen anledning att vara kaxig.

Postad 24 February 2013 - 16:36

ZacabebOTG
  • ZacabebOTG
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ja, som jag förstår det av bruksanvisningen till min 600D så stänger den av inspelningen oavsett filmtid om sensorn blir för varm. Det kan ju hända när som helst i princip.

I praktiken när jag har testat filma med den har inspelningarna ändå begränsats i tid till runt en kvart av 4GB-gränsen. I och med den så känns halvtimmesbegränsningen likgiltig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.