Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ersätta Audiovector S3 Super med Audio Physic Scorpio II

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 September 2012 - 14:35

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Då var det dags för mina första intryck av mina nyligen inköpta Scorpio II.

Till att börja med måste jag säga att finishen och byggkvaliten är mycket bra, och det känns att högtalaren betingade ett högt nypris. Men, två saker kunde ha varit bättre:
Frontskydden är lite svåra att få på och ta av. Jag hade nog föredragit en magnetlösning.
De runda "plopparna" som man trycker ner över spikesen går inte hela vägen ner till golvet, vilket hade varit snyggare.

Ljudet då? Nu är jag ingen expert och usel på att beskriva ljud, men jag gör ett försök ändå. I mina öron låter det mycket bra, och för mig låter dom betydligt bättre än Audiovector S3 Super, som jag ägde tidigare. Jag hade kontakt med en lokal hifi butik, som beskrev skillnaden med att Audiovector är skramliga i övre mellanregister och diskant jämfört med Audio Physic, och jag kan inte annat än att hålla med honom i denna beskrivning. För mig är diskanten och mellanregistret mjukare och mer avslappnat men ändå med mycket detaljer. Detta bidrar enligt mig till att det som jag inte tyckte om med Audiovector, framför allt den ibland mycket vassa diskanten, nu är borta. Musik som jag tidigare hade svårt att lyssna på, låter nu bra.

Missförstå mig nu inte och tro att jag tycker Audiovector S3 Super är en dålig högtalare. I mina öron är det en bra högtalare, men inte i alla situationer.

I övrigt tycker jag att Scorpion har gott om basresurser, men i vissa lägen kan jag sakna lite attack och torrhet. Detta kan jag nog fixa till med placering och ny kraftigare förstärkare. Enligt specen borde dom inte vara så svåra att driva, men jag tror ändå det behövs mer kraft. Det är ju trots allt fyra baselement som skall drivas.

Jag tycker att ljudet är homogent och att inga register sticker ut, vilket jag tror kommer att bidra till att man inte tröttnar. Ljudbilden känns stor och det känns som att hela rummet fylls av välljud. För att sammanfatta det hela, tycker jag i nuläget att jag har gjort rätt val, och att jag kommer att vara mycket nöjd med mina Audio Physic. Förhoppningsvis står sig detta även om ett par månader.

Postad 18 September 2012 - 14:44

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Jaha, då är helgen räddad. Imorgon hämtar jag ett par Scorpio II i cherry utförande.
Hade egentligen föredragit vita eller kanske svarta, men cherry får duga. Det är ju trots allt inte färgen jag skall lyssna på.

Ber om ursäkt för att jag hoppar tillbaka i tråden och tiden...men fick sådana déjà vu vibbar att jag bara inte kunde låta bli!
När jag jagade B&W 804'or så hittade jag ett par cherry till bra pris och slog näven i bordet - Dessa ska jag ha!
Slutade med att frun grät och använde orden "cherry" och "skilsmässa" i samma mening...

Fick snällt vänta till ett par svarta dök upp (tog ett tag kan jag säga!) <_<

Postad 18 September 2012 - 20:49

Micke S
  • Micke S
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Gratulerar till inköpet!. Precis som du skriver så borde du prova med olika placering. Det som jag har märkt mest skillnad i är med invinklingen. För hjälp i placering och några andra aspekter från Audio Physic:
http://www.audiophys...ng/index_e.html

Postad 18 September 2012 - 20:50

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Det verkar konstigt :D Själv tyckte jag att dom var oerhört lättplacerade så länge man höll sig minst 70cm ut från bakväggen :)

Gratulerar till inköpet!. Precis som du skriver så borde du prova med olika placering. Det som jag har märkt mest skillnad i är med invinklingen. För hjälp i placering och några andra aspekter från Audio Physic:
http://www.audiophys...ng/index_e.html

Postad 19 September 2012 - 06:50

Micke S
  • Micke S
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Det verkar konstigt :D Själv tyckte jag att dom var oerhört lättplacerade så länge man höll sig minst 70cm ut från bakväggen :)

Hahaha.. Ja det blev lite konstigt från mig... :) Såklart att jag har de placerade en bit från bak/ sidovägg, och med detta plats så ska man trixa lite med invinklingen. Visst är det härligt att vara ljudnarkoman :wub:

Postad 23 September 2012 - 04:45

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Jag skrev aldrig "att jag var så less på AP att jag höll på att spy." Det där måste du ha hittat på själv, men det andra håller jag med om, men varför jag bytte in dom några dagar senare var för att basen tog över rummet med Mantra 60, dock ej något fel på ljudet i övrigt, men jag förstår inte hur du kan ta mina omdömen med en grävskopa salt om du inte ens har lyssnat på grejorna. Ut och lyssna själv och bilda dig en egen uppfattning istället får bli mitt tips! Det är absolut inget måste att sitta framför dum-burken och läsa mina omdömen.

Kan vara nån annan som skrev det eller så är det borta bland alla dina raderade album. Hur som helst så sa jag inget om högtalarna ifråga just för att jag inte hört dom. Det skulle verka icke trovärdigt om jag hade åsikter om saker jag inte lyssnat på, eller hur?
Däremot läser jag mycket motsägelsefulla åsikter ifrån dig ofta. Bland annat att din Krell-förstärkare lät inspelad vid leverans. Sedan påstår du i en annan tråd att man måste lyssna på krell uppåt en månad innan man kan avgöra om dom låter bra. Och i ditt senaste album (som nu är borta) säger du att du spelar in den i källaren efter att ha spelat x antal hundra timmar (den var väl inspelad vid leverans eller?).

Därför är du inte trovärdig enligt mig.

Postad 23 September 2012 - 12:04

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Men du läser ju inte vad jag skriver. Du hittar ju på saker själv hela tiden. Vad har du fått källaren ifrån? Fortsättningsvis kommer jag inte att kommentera det du skriver för du verkar ju inte så trovärdig själv iom att det du skriver inte stämmer.

Kan vara nån annan som skrev det eller så är det borta bland alla dina raderade album. Hur som helst så sa jag inget om högtalarna ifråga just för att jag inte hört dom. Det skulle verka icke trovärdigt om jag hade åsikter om saker jag inte lyssnat på, eller hur?
Däremot läser jag mycket motsägelsefulla åsikter ifrån dig ofta. Bland annat att din Krell-förstärkare lät inspelad vid leverans. Sedan påstår du i en annan tråd att man måste lyssna på krell uppåt en månad innan man kan avgöra om dom låter bra. Och i ditt senaste album (som nu är borta) säger du att du spelar in den i källaren efter att ha spelat x antal hundra timmar (den var väl inspelad vid leverans eller?).

Därför är du inte trovärdig enligt mig.

Postad 24 September 2012 - 15:19

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Men du läser ju inte vad jag skriver. Du hittar ju på saker själv hela tiden. Vad har du fått källaren ifrån? Fortsättningsvis kommer jag inte att kommentera det du skriver för du verkar ju inte så trovärdig själv iom att det du skriver inte stämmer.

Ja, nu var ju inte källaren eller vart det nu var det viktiga i mitt inlägg. Lite svårt att citera när du raderat alla album. Syftade mest på att dina upplevelser av prylar svänger rätt mycket.

Hur som helst, vi kommer nog inte längre med detta så nog med off topic nu.

Peace out!

Postad 29 September 2012 - 10:11

Micke S
  • Micke S
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Alexdp, vad är dina intryck så här långt? Har du labbat lite med placering? Något mer funderandes kring alternativt förstärkeri?

Postad 02 October 2012 - 22:00

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Alexdp, vad är dina intryck så här långt? Har du labbat lite med placering? Något mer funderandes kring alternativt förstärkeri?

Det har varit mycket tjänsteresor den senaste tiden, så jag har tyvärr inte haft tid att jobba med placeringen.

När det gäller förstärkare, har jag kunnat hälsa på i tre olika hifibutiker under mina resor, för att diskutera detta. Förslagen jag har fått har varit ganska olika.
Första butiken föreslog Musical Fidelity M6i eller Naim XS.
Andra butiken tyckte att Primare I32 skulle passa, men inte Musical Fidelityn.
Tredje butiken tyckte absolut inte Primaren, utan någon av Naims bättre integrerade eller någon av deras för och slutsteg.
Så vad skall man tro egentligen???

När det gäller Bladelius och Hegel,tyckte dock alla tre att dessa troligen inte passar till mina Audio Physic.

Nu är det inte aktuellt att köpa en ny förstärkare den närmsta tiden, men ni får gärna komma med förslag, gärna begagnat.

Postad 12 October 2012 - 20:39

Köörmit
  • Köörmit
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Nej det blev ett par i svart ask. Mycket tjusiga måste jag säga! Har lagt upp en bild i mitt galleri.

Verkar som ni har tampats om mina fina svarta AP Scorpio II som jag sålde i somras. Dessa försvann till Jönköping och lämnade mig med en tår i ögonvrån. Mycket nöje! Om de är de stannade de inte länge hos min köpare. Själv är jag tillbaka till basic med mina små Excite 12. AP bygger definitivt högtalare som får återkomma till mitt hem när telningarna lärt sig vad de får pilla på och inte.

Postad 12 October 2012 - 20:48

Köörmit
  • Köörmit
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Det har varit mycket tjänsteresor den senaste tiden, så jag har tyvärr inte haft tid att jobba med placeringen.

När det gäller förstärkare, har jag kunnat hälsa på i tre olika hifibutiker under mina resor, för att diskutera detta. Förslagen jag har fått har varit ganska olika.
Första butiken föreslog Musical Fidelity M6i eller Naim XS.
Andra butiken tyckte att Primare I32 skulle passa, men inte Musical Fidelityn.
Tredje butiken tyckte absolut inte Primaren, utan någon av Naims bättre integrerade eller någon av deras för och slutsteg.
Så vad skall man tro egentligen???

När det gäller Bladelius och Hegel,tyckte dock alla tre att dessa troligen inte passar till mina Audio Physic.

Nu är det inte aktuellt att köpa en ny förstärkare den närmsta tiden, men ni får gärna komma med förslag, gärna begagnat.

Jag drev mina med en Hegel H100 och tyckte det lät riktigt bra. Är allergisk mot vass diskant och det tyckte jag att jag slapp. Provlyssnade dem hos herren jag köpte dem av på en rörförstärkare av ett märke jag inte minns, och det var inte alls tokigt det heller.

Postad 22 October 2012 - 20:23

Micke S
  • Micke S
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Var dessa 3 butiker som troligen inte föreslår Bladelius och Hegel så pass objektiva med att även kanske ha dessa i sitt sortiment? Orden Tro och Troligen ska man nog undvika som ledstjärna ifall du önskar hitta det bäst passande för dig ;-)

Ifall du nu inte har det.. Glöm ej att använda rätt "fötter" på högtalarna.
Jag anslöt i helgen VCF II M8 istället för de orginalspikes som ingår.
Det enda negativa i detta är att jag borde ha bytt redan från början..

Postad 27 October 2012 - 17:42

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Var dessa 3 butiker som troligen inte föreslår Bladelius och Hegel så pass objektiva med att även kanske ha dessa i sitt sortiment? Orden Tro och Troligen ska man nog undvika som ledstjärna ifall du önskar hitta det bäst passande för dig ;-)

Jag håller med dig och deras uttalande är defenitivt ingen ledstjärna. Butikerna hade det mesta, men alla saknade ett märkena.
Butik 1 som föreslog Musical Fidelity M6i eller Naim XS, har inte Bladelius i sitt sortiment. För övrigt har dom Audio Physic, vilket dom andra inte har.
Butik 2 som föreslog Primare I32, har inte Musical Fidelity
Butik 3 som föreslog Naim, har inte heller Musical Fidelity

Det intressanta är att butik 2 föreslog Primaren, men butik 3 tyckte inte alls att den passar trots att butiken har den i sitt sortiment.

Men det finns ju fler stärkare ute på marknaden. Rotel, Nad och Atoll verkar vara mycket prisvärda. Vad tror ni om dessa till mina Scorpio 2?

Jag har även funderat på att börja med ett slutsteg kopplat till min hembioreceiver, för att senare köpa ett stereo försteg.

Postad 27 October 2012 - 17:45

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Ifall du nu inte har det.. Glöm ej att använda rätt "fötter" på högtalarna.
Jag anslöt i helgen VCF II M8 istället för de orginalspikes som ingår.
Det enda negativa i detta är att jag borde ha bytt redan från början..

Dom fötterna har jag också funderat på , men jag tycker dom är på tok för dyra. Det finns ju även en billigare variant som heter DCF II M8, och jag undrar hur dessa skulle funka?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.