Svs PB-1000/SB-1000
85 svar till detta ämne
Postad 01 October 2013 - 22:47
joey_truelove
-
joey_truelove
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Hur står, xtz 99 W12.18 ICE, sig mot subarna i tråden? Såg att den gått ner i pris nu. https://www.prisjakt...kt.php?p=588701
Jag vill påstå att SVS:en spelar mer korrekt i frekvenssvar, men att XTZ:n nog har bättre tryck, bättre kontroll och förmodligen går lite djupare. Storleken på element (och dess kvalitet), låda och port-area avgör sån't mycket. Vet att viss kritik riktats mot XTZ:n om att den skulle sakna viss finess, så jag gissar att den är tänkt att tävla med mer kraftfulla SVS-basar, som t.ex. PB12:an och de tre-portade modellerna. Nu fick jag min PB-1000 för ett riktigt bra pris från kontinenten, närmare hälften av vad XTZ:n kostade vid tiden, och skulle förmodligen hellre köpa en till PB-1000 (om jag får plats) eller uppgradera till en PB12:a än att satsa på XTZ:n. Men det är nog mycket fråga om personlig smak. Om man redan tycker om eller blir van med SVS:ens raka svar och/ eller inte lyssnar på hårdare techno-stilar vill jag påstå att SVS:en är mer all-round.
Postad 02 October 2013 - 06:35
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Tack för ett informativt inlägg joey_truelove.
Postad 03 October 2013 - 01:35
joey_truelove
-
joey_truelove
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Det uppskattas, Genstruktur! Om det är något jag kan hjälpa till med i övrigt så kan jag försöka svara på det.
Jag bara tänkte som en reflektion om det där med hur djupt en bas behöver spela och inte:
Om man lyssnar på musik generellt så räcker ofta en fläskdaller-bas, som går ner till 35-30Hz eller så. De flesta hifi-basar och PA-subbar ligger omkring det, eftersom den fysiska basen påstås ligga mellan 40-80Hz.
Om man däremot har behov av en va'-fan-var-det?-bas behöver den gå ner ytterliga en bit, gärna omkring 20Hz eller lägre. Går som sagt var att fuska lite med en fläskdaller-bas om den är tight nog och man ställer den i ett hörn eller så, men det brukar kostar lite skärpa och exakthet.
Postad 03 October 2013 - 01:40
joey_truelove
-
joey_truelove
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Recensionen av PB-1000 om någon är intresserad (naturligtvis var det AVForums jag menade) http://www.avforums....485/Review.html
Postad 03 October 2013 - 07:39
db78
-
db78
-
Användare
-
-
112 inlägg
En liten notis av mig som ägt pb1000 och ersatte den med en xtz 12.18. Xtz var bättre i mitt vardagsrum gällande framförallt djup och kontroll som någon nämde. Tyckte att svs var bra men jag slår ett mycket kraftigt slag för xtz.
Postad 03 October 2013 - 07:42
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Saken är ju den att det bara är en tia, det är svårt att göra så mycket med det i hemmiljö. Tolv tum fodras
Postad 03 October 2013 - 11:26
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Nån som vet parametrarna på elementet i PB-1000?
Postad 03 October 2013 - 11:28
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
En liten notis av mig som ägt pb1000 och ersatte den med en xtz 12.18. Xtz var bättre i mitt vardagsrum gällande framförallt djup och kontroll som någon nämde. Tyckte att svs var bra men jag slår ett mycket kraftigt slag för xtz.
Okej, tack för input!
Postad 07 October 2013 - 19:10
Lönn
-
Lönn
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hej! Funderar på en SVS sub. Vill ha en sub som fungerar bra till både film och musik. Gillar snabb bas som hänger med. I min prisklass står de mellan PB-1000 eller SB-1000. I denna recension http://referencehome...bwoofer-review/påstår han att SB-1000 kan vara bättre om man lyssnar mycket på musik o att den kan vara snabbare? Hur ställer sig ni andra till det? Edit: Jag har en lägenhet (kan spela på bra ändå!) och mitt rum är ca 25m2 men det är portaler in mot både hallen och köket som borde äta lite ljud.
Redigerat av Lönn, 07 October 2013 - 19:32.
Postad 07 October 2013 - 22:55
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Gillar snabb bas som hänger med. I min prisklass står de mellan PB-1000 eller SB-1000. I denna recension http://referencehome...bwoofer-review/ påstår han att SB-1000 kan vara bättre om man lyssnar mycket på musik o att den kan vara snabbare? Hur ställer sig ni andra till det?
http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb061999.htm
Postad 08 October 2013 - 13:35
Lönn
-
Lönn
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jo de har du rätt i megagurka.
Lutar åt en SVS SB12-NSD i nuläget, borde passa min lägenhet perfekt då den inte
är så våldsamt stor.
Har någon nån lyssningserfarenhet av denna? Eller är PB "mycket" bättre?
Postad 08 October 2013 - 16:43
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Pb kan väl spela högre volym med mindre dist om jag inte har helt fel. Men det är ju likväl en ytterst kompetent sub du kollar på, så jag skulle inte dra några växlar på volymen bara
Postad 08 October 2013 - 17:08
Lönn
-
Lönn
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Tror de blir en helomvändning.. Dynavoice Thunder T-12 finns nu på Ljudfokus inklusive en DSPeaker anti-mode 8033 för 7490:-. Hmmm vad svårt de blev nu!
Postad 09 October 2013 - 20:37
Frux
-
Frux
-
Forumräv
-
-
970 inlägg
Har haft en lång mailväxling med Lsound som har varit väldigt hjälpsamma angående inställningar osv. Men jag beslöt mig till sist för att skicka tillbaka mina dubbla PB1000 enligt deras 45 dagars Buy & Try. De var ett klart lyft från min förra subwoofer men nu när jag ändå är i uppgraderingssvängen så känner jag att jag vill ha något fetare i anläggningen. Det kändes liksom inte färdigt.
Men det var kul att testa ett par "riktiga" subwoofrar med bra ljud i anläggningen. Har kopplat in min gamla trogna Yamaha-sub och tja, den gör sin grej och fyller ut i botten så gott den kan men man hör att den liksom har ett eget sound och inte är alls lika rak i frekvensresponsen som SVSerna.
Men nu har jag fått smak på SVS iaf, vill dock ha mer!
Enligt Lsound så var PB13 Ultra och PB12 Plus mycket lika i ljudet. PB13 kan främst spela högre och har fler inställningsmöjligheter, men jag lyssnar aldrig superhögt och har även en Anti-Mode så det blir outnyttjade finesser. Lutar åt en PB12 Plus. Till att börja med iaf.
Redigerat av Frux, 09 October 2013 - 20:39.
Postad 15 October 2013 - 11:07
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
http://www.svsound.c...00#.Ul0RQdL7rd8Är jag blind eller står det 499$ och Free Shipping? Det betyder att man får PB-1000 för 3198sek?
Postad 15 October 2013 - 11:09
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
http://www.svsound.c...00#.Ul0RQdL7rd8
Är jag blind eller står det 499$ och Free Shipping?
Det betyder att man får PB-1000 för 3198sek?
Det står det! Frågan är väl om det är gratis frakt över hela världen? Kanske bara USA?
Postad 15 October 2013 - 11:13
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Ofta när det står så gäller det bara inom usa, men bra att kolla upp. Tull och moms tillkommer däremot.
Edit: Det står "free shipping within continental usa"
Redigerat av Sigma78, 15 October 2013 - 11:14.
Postad 15 October 2013 - 22:38
joey_truelove
-
joey_truelove
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Jo de har du rätt i megagurka.
Lutar åt en SVS SB12-NSD i nuläget, borde passa min lägenhet perfekt då den inte är så våldsamt stor.
Har någon nån lyssningserfarenhet av denna? Eller är PB "mycket" bättre?
Bara så det är sagt (har för mig jag skrev det ovan, men inte säker) så spelar PB-1000 faktiskt starkare än SB12:an
Postad 15 October 2013 - 22:42
joey_truelove
-
joey_truelove
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Saken är ju den att det bara är en tia, det är svårt att göra så mycket med det i hemmiljö. Tolv tum fodras 
Ja, eller två 10:or.  Kan i slutändan bli ungefär samma prislapp.
Postad 15 October 2013 - 22:48
joey_truelove
-
joey_truelove
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Det står det! Frågan är väl om det är gratis frakt över hela världen? Kanske bara USA?
Tvivlar dels att frakten är fri över Atlanten, och tror inte heller SVS vill konkurrera med sin egen generalagent heller - fast sån't kan variera. Tror de blir en helomvändning.. Dynavoice Thunder T-12 finns nu på Ljudfokus inklusive en DSPeaker anti-mode 8033 för 7490:-. Hmmm vad svårt de blev nu!
Jag började också fundera på den ett tag. Men skulle gärna vilja höra den då jag har mindre bra erfarenheter av JWS-subbar se'n tidigare och jag tvivlar att denna är lika rak som en SVS - om det är av någon vikt för ljudet. Visst kan antimode korrigera det till viss del, men bättre om subben har ens eget ljudideal från början.
Postad 03 November 2013 - 16:31
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
Dagsfärsk recension av SVS SB-1000 http://audiofi.net/2...igh-class-lows/"The good: Simplicity and cracking performance with dynamic speakers in a stereo set-up, effective and without being in-your-face in a home theatre rig. If you want involving bass performance from a sub without paying too much money, here’s the answer.I especially recommend it for matching with compact speakers in a stereo system, if you’re looking for better and more bass in such a set-up.The ungood: May not be the answer for those who prefer fireworks over finesse. Looks are rather bland. A gloss or textured finish would have added more cosmetic appeal… although this would affect pricing.Final verdict: If you don’t believe in shelling out a lot for low-end pleasures, the SVS SB-1000 is the answer. Should my resident sub break down beyond repair, the SVS would be first on my shortlist for a replacement.I give it a strong recommendation, in whatever conventional set-up you looking to put a subwoofer in to extract more bass. This has to be one of the best bang-for-buck subwoofers in the market right now."
Postad 19 February 2014 - 22:01
Unregistered0a7c95b6
-
Unregistered0a7c95b6
-
Rookie
-
5 inlägg
Skulle kunna bidra med lite reflektioner. Har levt med en sb-1000 sedan i augusti nu. Används tillsammans med B&W CM8. Jag tycker att den presterar bra både till musik och film. I vårt vardagsrum på 25 kvm får den mig att le vid häftiga filmsekvenser. Bytte ut min nadförstärkare till en primare för ett tagsen och jäklar! Till och med basen lirar mycket snyggare. På inköpslistan står en dspeaker för att korrigera lite för rummet samt tvinga upp den lite till i de lägre frekvenserna. Sammanfattningsvis en riktigt bra allroundsub som kan lira både starkt och snyggt. I vit highgloss är den öven ganska snygg!
Postad 25 February 2014 - 23:13
DumDumz
-
DumDumz
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Vilken sub hade ni valt:
Xtz 12.16 eller svs pb-1000?
Främst film som är i fokus..
Båda kostar ju lika mycket ungefär
Postad 26 February 2014 - 08:17
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Vilken sub hade ni valt: Xtz 12.16 eller svs pb-1000? Främst film som är i fokus.. Båda kostar ju lika mycket ungefär 
SVS går djupare, men jag tror att XTZ 12" passar bättre till film. Har dock inte lyssnat på pb1000 så det är min chansning bara.
Postad 26 February 2014 - 09:50
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
SVS går djupare, men jag tror att XTZ 12" passar bättre till film. Har dock inte lyssnat på pb1000 så det är min chansning bara.
Hej Varför skulle XTZ passa bättre till film?
Postad 26 February 2014 - 10:40
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Hej
Varför skulle XTZ passa bättre till film?
Min chansning som sagt, större element är väl att föredra till film tycker jag.
Postad 26 February 2014 - 11:51
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
Min chansning som sagt, större element är väl att föredra till film tycker jag.
Är väl 12" i bägge?
Postad 26 February 2014 - 11:54
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Är väl 12" i bägge?
pb-1000 hade skulla hetat pb-1200 antar jag då?
Postad 26 February 2014 - 13:25
DumDumz
-
DumDumz
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Pb-1000 är som sagt en 10" och xtz en 12". I den här prisklassen ~5000:-, är xtz att föredra där?
Eller finns där mer prisvärda märken som man inte har koll på?
Postad 26 February 2014 - 13:39
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Pb-1000 är som sagt en 10" och xtz en 12". I den här prisklassen ~5000:-, är xtz att föredra där? Eller finns där mer prisvärda märken som man inte har koll på? 
Om inte begagnat är ett alternativ så är det nog dom billigare SVS eller XTZ i den prisklassen.
Postad 26 February 2014 - 13:46
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Såg förresten nyss att siffrorna inte hade någon logik. SB-1000 är 12" och PB-1000 är 10"....
Postad 29 October 2015 - 11:48
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Någon som sitter på mätningar ang sb-1000..?
Postad 25 June 2018 - 23:54
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Köpte en SVS SB 1000 till min bror idag 
Jag tog mig tid att i butiken lyssna ordentligt, fick sitta själv med en surfplatta och köra Spotify. Nu var inte lyssningsrummet optimerat för ändamålet, men fick ändå en bra uppfattning om vad den klarar av. För 4500:- så gör den inte bort sig med varken film eller musik, och är rätt bra för pengarna. Men för mig som kommer från Velodyne SPL1000i så hamnar SVS-suben i ett underläge vid en jämförelse.
Bra med SB 1000
Spelar med god timing, klarar höga ljudtryck och kommer hantera film galant. Den spelar rytmiskt och klarar sig överlag med musik, även om den glänser mer med film.
Negativt:
Vid musiklyssning knuffar den fram bas på ett fint sätt i de lägre registren. Men i midbasen känns det aningen platt och livlöst emellanåt.
Dyrare, lite finare subwoofers har mer timing/vitalitet, och därför saknar SB 1000 det sista i finess. Enskilda toner kan få en burkig klang när den pressas hårt.
Märk väl: Jag har lyssnat på denna i butik, inte möblerat rum. Skall bli roligt att höra hur den låter kalibrerad i min brors hembio.
Redigerat av Glidtassen, 26 June 2018 - 06:59.
Postad 26 June 2018 - 01:02
DeusEXMachina
-
DeusEXMachina
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Köpte en SVS SB 1000 till min bror idag 
För 4500:- så gör den inte bort sig med varken film eller musik, och är rätt bra för pengarna. Men för mig som kommer från Velodyne SPL1000i så hamnar SVS-suben i ett underläge vid en jämförelse.
Spelar med god timing, klarar höga ljudtryck och kommer hantera film galant. Den spelar rytmiskt och klarar sig överlag med musik, även om den glänser mer med film.
Håller med till fullo. För priset är den kanon. Tycker också den lyfte sig rejält med Dspeaker kalibrerare.
Till film är den verkligen kanon, speciellt för oss som bor i lägenhet och får sansa oss lite.
Postad 26 June 2018 - 06:37
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Min bror har alltid dragits med en Yamaha sub från dem gamla tiden; tror att det är en slö 15 tummare. Den mullrar lite i bakgrunden, men inte mer. Storebror har alltid gjort utlägg för mig när vi gjort utflykter, så denna gång ville jag ge någonting tillbaka.
I veckan skall jag hem till honom, tänkte börja med min favoritplacering "ställ suben i soffan, kryp utmed väggarna-metoden" 
Hans vardagsrum är max 20 kvadrat så detta kommer nog att låta.
Redigerat av Glidtassen, 26 June 2018 - 06:43.
Postad 06 July 2018 - 07:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Skickade en SVS SB-1000 till min bror.
Den var lite otymplig för att ta på tåget, så det fick bli att jag skickade den i förväg.
Har för mig att hans förra sub var en Yamaha med ett 15 tums element? Men denna sub har mest bullrat utan precision.
När vi kopplade in den nya SVS-suben märkte vi skillnader. Den greppar de nedre registren med annan pondus, basen känns tätare och mer gedigen. Den är snabbare, och ger distinkta "duns" i ljudbilden snarare än ett flackande brummande läte.
Han ville emellertid behålla sin gamla Yamaha och köra dubbla subbar efter kalibrering, vilket jag inte förstår? Han gamla spelar en djup bas, men utan skärpa och saknar timing. Personligen tycker jag att en SB-1000 räcker väl för ett vardagsrum på 20 kvadratmeter.
Jag har hjälpt honom med placering i rummet, men ytan var så liten så det verkade inte göra jättestor skillnad var den stod. Har inte varit med när han gjort en kalibrering, och gissar att han gör det framöver. Skall bli intressant att se vad han gjort för inställningar när jag kommer dit nästa gång.
Redigerat av Glidtassen, 14 July 2018 - 15:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|