Jag är primärt efter in-ear eftersom det är så mycket smidigare att ha med sig, men på jobbet kan jag tänka mig att ha större lurar med bättre ljud. Hemma har jag inget behov av hörlurar.Är du ute efter in-ear så måste Xtz vara ett alternativ (om man gillar det imo ganska tunna ljudet) men går det lika bra med "over-ear" så hittar man imo många andra alternativ som troligen låter mycket bättre.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
79:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 14 mars 2013 - 00:55
Postad 14 mars 2013 - 18:09

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 14 mars 2013 - 18:10.
Postad 15 mars 2013 - 13:42
Jag har ett par Jays och ett par XTZ och i mina öron låter klart XTZ bättre.
Och det är de enda lurarna jag har, så kan inte utala mig hur andra lurar låter. Jag är inte specielt intresserad av hörlurar, lyssnar till 98% på mina referece burkar hemma.
Postad 16 mars 2013 - 00:02
Postad 16 mars 2013 - 00:33

Jo är intresserad av dessa lurar de 2 % som blir över till att lyssna på lurar. Och de 98% som blir över lyssnar jag på mina golvare som gillar just nu

Sov gott

Redigerat av Audio One, 16 mars 2013 - 00:34.
Postad 16 mars 2013 - 08:01
God Morgon!Till min källa jag kör dessa lurar låter det inte alls tunt, och den uteblivna basen? Jag har bas så det räcker och blir över.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 mars 2013 - 11:26.
Postad 29 mars 2013 - 20:12
Har det blivit några Xtz?Jag är primärt efter in-ear eftersom det är så mycket smidigare att ha med sig, men på jobbet kan jag tänka mig att ha större lurar med bättre ljud. Hemma har jag inget behov av hörlurar.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 29 mars 2013 - 20:13.
Postad 29 mars 2013 - 22:18
Nej, väntar fortfarande på Android-appen. ES55 verkar lite intressanta, får provlyssna dom vid tillfälle. Det är inte lätt att hitta hörlurar man blir nöjd med när man har elektrostathögtalare som referens.Har det blivit några Xtz?
Köpte ett par Audio Technica ATH-ES55 då de just nu går att få för 600 kr och ville ha ett par slutna onear för mindre läckage. Gillar man Xtzas ganska klara ljud så kanske man uppskattar även dessas imo ganska likartade karaktär. Nästan samma pris just nu och minst sagt klart bättre än Xtz på allt imo (även om den lite hårda och ljusa karaktären inte passar alla).

Redigerat av megagurka, 29 mars 2013 - 22:19.
Postad 30 mars 2013 - 16:21

Postad 30 mars 2013 - 23:11
Jo, men vill ha nåt mer portabelt som inte kräver extra förstärkare/transformator. Förmodligen omöjlig ekvation men man kan ju alltid drömmadu får väl helt enkelt köpa elektrostathörlurar då, Stax SR-009 väntar på dig

Postad 19 juli 2013 - 18:02
Postad 19 juli 2013 - 22:04
Vilka lurar relaterar du till / jämför du med när du beskriver ovan? Jag gav bort mina då jag som sagt aldrig fick till ett bra allroundljud i jämförelse med "onears" i prisklassen.Köpte på mig ett exemplar av dessa och det är bra lurar måste jag säga. Med Dsp-appen så blir ljudet riktigt, riktigt bra. Om man bara kan se till att få till stånd möjligheten att ha appen verksam i bakgrunden även till spotify så är detta ett riktigt fynd i mina ögon.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 juli 2013 - 22:06.
Postad 23 juli 2013 - 17:02
Postad 23 juli 2013 - 18:45
Postad 23 juli 2013 - 19:55
Xtz är den bästa "inear" jag hört men då har jag iofs endast hört klart billigare. Om man däremot placerar den i den större kategorin "hörlur" så räcker ljudkvaliteten imo inte långt för pengarna de kostar,
Postad 23 juli 2013 - 20:40
Redigerat av Unregistered32f0b602, 23 juli 2013 - 20:43.
Postad 26 juli 2013 - 15:26
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 juli 2013 - 01:48.
Postad 29 juli 2013 - 20:58
Edit: Källa: Flac-filer via iPod G5 och Sandisk Sansa Clip+, båda med RockBox.
Redigerat av ChriG, 29 juli 2013 - 21:02.
Postad 23 september 2013 - 10:36
/Joel
XTZ AB
Sound in Balance
Postad 23 september 2013 - 12:52
/Joel
XTZ AB
Sound in Balance
Postad 04 oktober 2013 - 10:48
Postad 07 oktober 2013 - 13:49
Postad 07 oktober 2013 - 15:14
Postad 07 oktober 2013 - 17:50
/Joel
Postad 07 oktober 2013 - 22:23
Mycket skumt med teckensnittet och radbyte mm just nu...
Skönt att det inte bara är jag som upplever detta

Edit: Problemen kvarstår m.a.o. flera månader senare..
Redigerat av ChriG, 07 oktober 2013 - 22:25.
Postad 08 oktober 2013 - 08:19
Postad 08 oktober 2013 - 09:42
/Joel
Postad 08 oktober 2013 - 17:00
Det som HTC:s Beats använder sig av är troligtvis en enkel EQ-justering. Den DSP förbättring som är i appen optimerar både frekvens och impulssvaret.
Lär gärna mer på länken nedan.
http://www.dsp-earphones.com/
/Joel
Tack för svar. Med tanke på hur griniga apple brukar vara med saker som vill modifiera deras system, är denna app en egen player som därmed bara kan påverka ljud den själv spelar upp eller kan den så att säga "patcha apples drivrutin för ljud"? Om det bara är en ren player så antar jag att för dem som mest spelar musik via Spotify eller liknande så gör "DSP player app for iOS" varken till eller från?
Redigerat av Unregistered1413, 08 oktober 2013 - 17:00.
Postad 08 oktober 2013 - 21:26
Postad 09 oktober 2013 - 10:15
Tack för svar. Med tanke på hur griniga apple brukar vara med saker som vill modifiera deras system, är denna app en egen player som därmed bara kan påverka ljud den själv spelar upp eller kan den så att säga "patcha apples drivrutin för ljud"? Om det bara är en ren player så antar jag att för dem som mest spelar musik via Spotify eller liknande så gör "DSP player app for iOS" varken till eller från?
Ja, appen är en egen player som kommer åt musikfiler från ditt musikbibliotek i iPhones egna musikspelare. Tyvärr kan den bara påverka musik som spelas upp därifrån. Vi håller på att kolla upp övriga möjligheter. Det bästa vore ju om den kunde "kapa" iPhonens egna ljudhantering så att allt ljud oavsett källa går att påverka.
Jag har en iphone 4, och om det är sämre på iphone 5 så skulle jag behöva ha max volym! Nu visar färgen på volymen rött och det är ett par snäpp fråm max.
Då finns det i alla fall lite utrymme att justera ljudnivån. Det gör det knappt i iPhone 5. Vi ska som sagt jobba på ett lägga in en gain-funktion och fler boosts.Vi släpper dessutom en Sportmodell av luren snart.
Postad 09 oktober 2013 - 11:34
Ja, appen är en egen player som kommer åt musikfiler från ditt musikbibliotek i iPhones egna musikspelare. Tyvärr kan den bara påverka musik som spelas upp därifrån. Vi håller på att kolla upp övriga möjligheter. Det bästa vore ju om den kunde "kapa" iPhonens egna ljudhantering så att allt ljud oavsett källa går att påverka.
Ok, som befarat alltså och väl eg inte ert "fel" även om det väl tyvärr gör att en stor fördel med produkten försvinner. Jag känner typ ingen som har musikfiler på sin mobil längre utan alla kör streamat. Därmed inte sagt att ingen gör det dock.
Postad 02 december 2013 - 17:53
När vi har fått koll på att allt fungerar med den, ska jag göra allt jag kan för att vi ska göra en Android-app.
Jag passar på att återkoppla till andra frågor som inte är helt svarade på. Efter att pratat med Dirac så har jag lite bättre koll. Med appen så ligger ljudnivån 3-4 dB lägre för att ha utrymme för korrigeringar både upp och ner. Det är inte så enkelt som att bara lägga till ett gain, då kan det tillkomma förvrängning av signalen. Men de skulle kolla om det gick att lägga lite högre signal.
Vad gäller DSP appens funktionalitet utanför musikbiblioteket, så kommer det nog aldrig vara genomförbart för iOS. Apple vill ha full kontroll. Däremot så kan det komma stöd för fler filformat.
/Joel
Postad 08 januari 2014 - 21:01
/Joel
Postad 15 januari 2014 - 16:22
Postad 15 januari 2014 - 16:52
Slår vad om en månadslön att du inte har fel, åtminstone om man ser inom det närmaste tidsperspektivet. Är det så svårt att få till för Android så...Jag antar att det inte är någon risk att det dyker upp en app för wp8, eller har jag fel?
Postad 15 januari 2014 - 22:30
Jag använder shuffle funktionen och varje gång jag startar appen och vill spela med shuffle så måste jag välja en låt i låtlistan eftersom det inte finns "spela alla" som alternativ. Dessutom tycker jag att färgskillnaden när shuffle är vald är så liten att det är svårt att se om den är aktiv eller ej.
Men värst är att appen slutar fungera rätt ofta. Oftast när den ska byta låt. Den bara slutar spela och det går inte att starta igen. Måste stänga av appen helt och starta om den. Ibland krävs det ett par försök. Det gör att jag ogillar att använda appen.
Postad 18 januari 2014 - 07:03
Slår vad om en månadslön att du inte har fel, åtminstone om man ser inom det närmaste tidsperspektivet. Är det så svårt att få till för Android så...
Skulle lätt sätta en månadslön jag med då de flesta tror att det bara finns iphone här i världen som fungerar som en smartphone.....insnöade tomtar!!
Postad 19 januari 2014 - 02:11
Skulle lätt sätta en månadslön jag med då de flesta tror att det bara finns iphone här i världen som fungerar som en smartphone.....insnöade tomtar!!
Vad menar du?! Android utgör ju bara drygt 80% av smartphone-marknaden, varför bry sig om det när det är coolare att säga att man har utvecklat en iPhone-app

http://www.swedroid....ffror-fran-idc/
Postad 20 januari 2014 - 18:49
Fixa krascherna. Fixa så att om jag väljer shuffle så gör den en ny shuffle av låtarna. Återkom här och så kanske jag laddar ner den igen.
Postad 21 januari 2014 - 10:37
Vad menar du?! Android utgör ju bara drygt 80% av smartphone-marknaden, varför bry sig om det när det är coolare att säga att man har utvecklat en iPhone-app
http://www.swedroid....ffror-fran-idc/
Håller med dig till fullo! Det är märkligt att man inte vänder sig till den stora massan utan fortsätter att hävda och tro att iphone är det största os:et och att folk använder ej något annat. Jaja nån gång så tinar snön hos dessa insnöade tomtar och då kommer de att se ljuset...
Blev väldigt off topic detta så nu går vi tillbaka till diskussionen om xtz earphone som bara ios användare kan använda

Postad 03 mars 2015 - 10:24
Hur går det med Android-appen? Finns det någon möjlighet att använda DSP-funktionen vid koppling till PC eller extern DAC?
Är intresserad av ett köp men har inga avsikter att byta till Apple.
Mvh
Alexandre
Postad 03 mars 2015 - 12:00
Hur går det med Android-appen? Finns det någon möjlighet att använda DSP-funktionen vid koppling till PC eller extern DAC?
Är intresserad av ett köp men har inga avsikter att byta till Apple.
Mvh
Alexandre
Hej!
Vi jobbar med Android-appen. Tekniskt funkar de med DAP:en från Dirac, men frågan är om de väl släppa den licensen till oss. Vi kommer att försöka lösa det med ett avtal.
Mvh
Joel
Redigerat av XTZ AB, 03 mars 2015 - 12:01.
Postad 04 mars 2015 - 11:39
Hej!
Vi jobbar med Android-appen. Tekniskt funkar de med DAP:en från Dirac, men frågan är om de väl släppa den licensen till oss. Vi kommer att försöka lösa det med ett avtal.
Mvh
Joel
Vågar man fråga hur långt bort i tiden Android-appen ligger?
Postad 05 mars 2015 - 16:33
Vågar man fråga hur långt bort i tiden Android-appen ligger?
Postad 12 mars 2015 - 16:35
Tyvärr var vi tvugna att byta utvecklare, då den första inte uppnådde våra krav.Därför blir det lite försenat. Osäker när den släpps. Runt maj hoppas vi.
Det var på tiden Kommer appen funka med Spotify etc.?
Har ni några planer på att släppa några lurar med aktiv brusreducering liknande
Postad 16 mars 2015 - 18:01
Det var på tiden
Kommer appen funka med Spotify etc.?
Har ni några planer på att släppa några lurar med aktiv brusreducering liknande
(som för övrigt funkar riktigt bra)?
Vi jobbar på att få till det med streamningstjänster som Spotify. Men det är tyvärr nästan omöjligt utan tillåtelse/licens från respektive tjänst. Notera att det kommer att vara ett kontinuerligt arbete att löpande förbättra appen.
Inga planer på lurar med brusreducering den närmaste tiden.
Mvh
Joel
Postad 06 oktober 2015 - 16:46
Jag antar att det inte är någon risk att det dyker upp en app för wp8, eller har jag fel?
Men blir det nån android app då?? Alla har inte en iphone!!
Postad 06 oktober 2015 - 18:56
Men blir det nån android app då?? Alla har inte en iphone!!
Är snart tre år sedan den var på gång (och tydligen även i våras) så den kommer nog vilken dag som helst nu...
Lurarna går att få för 199 kr på CDON just nu. Jag gav bort mina men det finns ju uppenbarligen de som gillar dem så med ett pris på endast 40% av ursprungspriset så... http://cdon.se/hemel...ne-12-p22983424
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 oktober 2015 - 18:57.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar