Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gå från Dynaudio Audience 42 till Excite x16..?

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 January 2013 - 15:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Då har man varit och lyssnat på några av förstärkarna som tagits upp här i tråden. Jag släpade med mina Dynaudio Audience 42 till den lokala butiken för att för första gången lyssna på dem med lite bättre förstärkeri än jag gjort någonsin tidigare. Fyra olika förstärkare provlyssnades; Primare I22, Naim Nait 5i, Naim XS och Bladelius Tyr. Det första jag nu måste säga är att jag i alla fall fått svart på vitt att dessa små Dynaudio-stativarna kan låta riktigt stort och absolut inte har varit flaskhalsen när jag har varit missnöjd med mina hifigrejor!

Den första förstärkaren jag lyssnade på var den lilla Naimen. Jag blev först positivt överraskad av denna då jag tyckte den lät klart bättre än min egen NAD. Men så fort jag jämförde mot storebror XS förvandlades det positiva till likgiltighet inför den. Naim XS lät klart mer mogen med betydligt mer kropp jämfört med 5i. Så 5i:n ströks från listan nästan omgående, medan XS:n spelade på fint med bra dynamik, driv och kontroll. Inte så luftigt kanske och möjligtvis inte heller klangmässigt neutralt. Reagerade mest på detta när jag körde en låt med ett pianostycke som intro. Här lät i stället Bladeliusen mycket naturligt vill jag säga. Helt klart en ljusare karaktär överlag med Bladeliusen, och luftigheten var större än med Naimen också. Detaljer var mer framträdande och röster hade därför lite mera "nerv" i sig än vad jag upplevde med Naim XS. Kan nog tycka att Dynaudio-högtalarna blommade ut något mer med Bladeliusen än med Naimen - vilket kanske kan förklaras av den förstnämndas på pappret större effekt?! Dock måste jag säga att jag är en aning svag för lite varmare karaktär av den typ som Naimen visade upp!

Primaren då? Ja, den var inte dålig den heller. Väldigt skönlyssnad och snäll..dvs den blev aldrig hård och kall. Det gillade jag väldigt mycket. Vill inte säga att den var tråkig, men lite laidback i alla fall. Den kändes inte riktigt lika detaljerad som de andra två. Men alla tre var positiva bekantskaper ihop med mina Dynaudio måste jag säga. Bladeliusen lämnar en eftersmak av naturlig klang och klara röster, medan eftersmaken av Naimen stavas driv och spelglädje. Primaren var bara skönt njutbar!

Trots tre ganska så olika förstärkare är det inte lätt att välja när man på sätt och vis gillar samtliga. Men Naimen är nog ändå den av dem tre som kommer närmast mitt ljudideal trots allt. Dynamiken som den har borde dessutom lämpa sig rätt bra vid filmtittande i 2.1 tycker jag. Fler förstärkare ska dock testas här så småningom..och då i första hand Musical Fidelity M3i och Hegel H100. Eventuellt också en Sugden Mystro.. :-)

Glöm Mystro och kör direkt på A21. Eller, glöm inte alls Mystro men missa för allt i världen inte A21 menar jag naturligtvis. Har jämfört Mystro och A21 i butik med X12, X16 och Focus 140. A21 spöar i mitt tycke fullständigt brallorna av både Mystro och Bladelius Tyr. Minst lika detaljerad som Tyr men likafullt varmare och med bättre bottendrag. Vet inte hur det är möjligt men det kan ju kvitta. Skulle fö. vara riktigt kul att lyssna på Bladelius nya klass A- steg tillsammans med Dynaudio. :)

Redigerat av laddie15, 08 January 2013 - 15:40.

Postad 08 January 2013 - 19:23

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Då har man varit och lyssnat på några av förstärkarna som tagits upp här i tråden...

Intressant läsning och ytterligare ett bevis på att Audience 42 inte är någon direkt flaskhals även när förstärkaren kostar 3 gånger så mycket som högtalarna.

Eftersom du gillade ljudet från Naim tycker jag att du ska förska provlyssna Linn också. Audience 42 och Linn Majik DSM är en perfekt kombo som jag verkligen gillade. Majik-I är i princip samma förstärkare men utan media streaming/DAC (som iofs är värd varenda krona).

Postad 08 January 2013 - 20:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Då har man varit och lyssnat på några av förstärkarna som tagits upp här i tråden. Jag släpade med mina Dynaudio Audience 42 till den lokala butiken för att för första gången lyssna på dem med lite bättre förstärkeri än jag gjort någonsin tidigare. Fyra olika förstärkare provlyssnades; Primare I22, Naim Nait 5i, Naim XS och Bladelius Tyr. Det första jag nu måste säga är att jag i alla fall fått svart på vitt att dessa små Dynaudio-stativarna kan låta riktigt stort och absolut inte har varit flaskhalsen när jag har varit missnöjd med mina hifigrejor!

Den första förstärkaren jag lyssnade på var den lilla Naimen. Jag blev först positivt överraskad av denna då jag tyckte den lät klart bättre än min egen NAD. Men så fort jag jämförde mot storebror XS förvandlades det positiva till likgiltighet inför den. Naim XS lät klart mer mogen med betydligt mer kropp jämfört med 5i. Så 5i:n ströks från listan nästan omgående, medan XS:n spelade på fint med bra dynamik, driv och kontroll. Inte så luftigt kanske och möjligtvis inte heller klangmässigt neutralt. Reagerade mest på detta när jag körde en låt med ett pianostycke som intro. Här lät i stället Bladeliusen mycket naturligt vill jag säga. Helt klart en ljusare karaktär överlag med Bladeliusen, och luftigheten var större än med Naimen också. Detaljer var mer framträdande och röster hade därför lite mera "nerv" i sig än vad jag upplevde med Naim XS. Kan nog tycka att Dynaudio-högtalarna blommade ut något mer med Bladeliusen än med Naimen - vilket kanske kan förklaras av den förstnämndas på pappret större effekt?! Dock måste jag säga att jag är en aning svag för lite varmare karaktär av den typ som Naimen visade upp!

Primaren då? Ja, den var inte dålig den heller. Väldigt skönlyssnad och snäll..dvs den blev aldrig hård och kall. Det gillade jag väldigt mycket. Vill inte säga att den var tråkig, men lite laidback i alla fall. Den kändes inte riktigt lika detaljerad som de andra två. Men alla tre var positiva bekantskaper ihop med mina Dynaudio måste jag säga. Bladeliusen lämnar en eftersmak av naturlig klang och klara röster, medan eftersmaken av Naimen stavas driv och spelglädje. Primaren var bara skönt njutbar!

Trots tre ganska så olika förstärkare är det inte lätt att välja när man på sätt och vis gillar samtliga. Men Naimen är nog ändå den av dem tre som kommer närmast mitt ljudideal trots allt. Dynamiken som den har borde dessutom lämpa sig rätt bra vid filmtittande i 2.1 tycker jag. Fler förstärkare ska dock testas här så småningom..och då i första hand Musical Fidelity M3i och Hegel H100. Eventuellt också en Sugden Mystro.. :-)

Jag måste nog instämma till det mesta som skrivits här

När jag ägde Primare i20 tillsammans med min Focus 140 lät det fortfarande mkt bra, men väldigt lent och behagligt. Men jag saknade transienter: det saknades baskontroll, vilket gav mig en känlsa av att högtalaren aldrig riktigt släppte.

Stod sedan under några månader i valet mellan Hegel och Bladelius, och valet föll på Bladelius pga. en lite mer fysisk klang, mer köttigt ljud. Bladelius upplevde jag som aningen ljusa.

Postad 08 January 2013 - 22:13

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Jag måste nog instämma till det mesta som skrivits här

När jag ägde Primare i20 tillsammans med min Focus 140 lät det fortfarande mkt bra, men väldigt lent och behagligt. Men jag saknade transienter: det saknades baskontroll, vilket gav mig en känlsa av att högtalaren aldrig riktigt släppte.

Stod sedan under några månader i valet mellan Hegel och Bladelius, och valet föll på Bladelius pga. en lite mer fysisk klang, mer köttigt ljud. Bladelius upplevde jag som aningen ljusa.

Så vilken valde du Bladeius eller Hegel? ^_^

Postad 08 January 2013 - 22:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det blev en Hegel H1mk4

Enda kruxet är att den har väldigt hög startström och kan dra snabbsäkringar. Men då får man knäppa igång säkringarna i fastigheten och försöka på nytt.

Postad 09 January 2013 - 09:13

Hex
  • Hex
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Måste också instämma på hur även "billiga" Dynaudio-modeller kan växa med bättre förstärkare.

Jag äger ett par Dynaudio Excite X12, där jag började med en Nuforce Icon, som ett litet desktop-kit. Sedan ville jag bygga ut det till ett primärt stereosystem, och köpte då en Primare i32, jösses vilken skillnade det blev, med all rätt också. Min plan är att köpa ett par Contour S3.4 i framtiden, som jag provade med min I32, men ansåg att den inte räckte till. Hittade då en Musical Fidelity M6i som jag köpte i proaktivt syfte för mitt framtida inköp av högtalare, då jag tidigare testat denna kombo är bland det bästa jag hört.
Jag trodde att mina X12 hade nått sin gräns för vad de var kapabla till med Primaren, men de fick sig ytterliggare ett lyft med M6i, med framförallt bättre timing och attack jämfört med i32.

Postad 09 January 2013 - 10:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har hört Bladelius Tyr och Thor, men måste säga att jag gillade Tyr bättre.

Bladelius Thor är högexplosiv och dundrar på precis som Thors hammare, åtminstone enligt Hifi och musik.
Jag gillade just Hegel för alla ingångar som den hade, också förmågan att använda den som ett slutsteg i t.ex. en hembio, men tror faktiskt också att Tyr hade samma feature. Jag tror alltså inte att jag hade blivit missnöjd med Tyren heller, utan tvärtom gillade jag den mycket för dess intensiva basåtergivning, verkligen pistongbas.

Men många verkar gilla Naim, men har bara hört deras 5i vid ett tillfälle på en Hifi mässa. Men även om den spelande medryckande upplevde jag då att den fick kämpa lite för mycket i relation till de stora golvarna som den var uppkopplad till.

För många av er som läst mina tidigare inlägg har förstått att jag är förtjust i mycket effekt, även om det inte är en garant för välljud. Men jag tror många gånger att det hjälper till för att koppla ett grepp om trögdrivna högtalare vid låga impedanser.

När jag får tid kommer jag att plocka hem min DM 2/6 från jobbet och pröva vad som händer om man kopplar upp dem mot en Hegel H1mk4. Jag tror faktiskt inte att jag skulle bli besviken att endast äga instegsmodellerna från Dynaudio eftersom de redan är så pass bra. Men i valet mellan Focus och DM-serien så måste jag säga att jag föredrar Focus.

Postad 09 January 2013 - 14:45

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Primaren tror jag att jag skippar i alla fall - den var helt enkelt för snäll. Och Bladeliusen var något för ljus. Naimen är den som har fastnat i mina tankar, men för den sakens skull kan jag inte säga att den var perfekt med mina Dynaudios. Mina högtalare kan nog släppa lite mer med en annan förstärkare och dessutom var klangen kanske också något för dov. Ett mellanting mellan Bladeliusen och Naimen rent klangmässigt hade nog varit perfekt tror jag.

Ännu har jag inte haft möjlighet att testa Hegel H100 då jag har lång väg att åka för att göra detta. Men det jag har kunnat läsa mig till om den gör att jag tror att den skulle kunna passa mig bra. Har fått för mig att den klangmässigt ska ligga någonstan mellan Bladeliusen och Naimen..eller?! Dessutom ska den ha bra botten, driv och kraft som gör att Dynaudiorna kan få den skjuts de behöver. Vidare har den inbyggd DAC vilket är trevligt ifall man vill köra lite musik från t.ex. Spotify...samt en hemmabioingång så att man kan bygga ut systemet så småningom. Dock måste jag säga att det låter lite "oroväckande" det här med att det skulle gå proppar i huset varje gång man slår på Hegeln. Stämmer verkligen detta eller det är mest bara snack!? :)

Hur skulle ni beskriva Hegelns karaktär jämfört med Bladeliusen och Naimen?

Redigerat av Unregistered5104fd23, 09 January 2013 - 14:49.

Postad 09 January 2013 - 15:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Med risk för att bli tjatig, prova Sugden A21A. Tror den stämmer bra på de egenskaper du eftersträvar. Enda nackdelen är att den blir lite varm, det är ju klass A. Har som sagt hört den med en del olika Dynaudio med fantastiskt resultat. Hade min på service nyligen, det är tydligen en -89 års modell. De menade att de inte hade något i butiken som lät bättre. Hegel 300 var väl det som kom närmst men spelade tydligen inte bättre. Var själv inte där just då men det är ju erfarna herrar så det stämmer nog. Verkar som jag är tämligen ensam om att ha en sån här på forumet. Det flesta har inte ens hört talas om märket trots att det funnits sedan 60-talet. Han som servade den konstruerar själv förstärkare i fantasiprisklassen men var synnerligen förtjust i min lilla 20-wattare.
Prova och se. Har svårt att se att de flesta inte skulle bli förälskade om de gav den en chans. :wub:
Kostar från ca. 20.000 för basmodellen och 27000 för SE som har några extra Watt.

Postad 09 January 2013 - 16:47

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag ska kolla in A21A..för jag har ingen aning om vad det är för en förstärkare. Den Sugden som jag själv nämnde (Mystro) var bara ett tips från HifiCenter i Malmö när jag via mejl rådfrågade dem om passande förstärkare. Jag har 20 mil till Malmö, så en lyssning får bli när jag är i krokarna i annat ärende tror jag. Eller om det kliar i fingrarna tar jag en tur dit utan något annat ärende.. :D

Redigerat av Unregistered5104fd23, 09 January 2013 - 16:48.

Postad 09 January 2013 - 17:05

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag kollade lite snabbt på A21A på Hificenters hemsida nu. Spännande och skrämmande alternativ.. ;). Jag har inte koll på det här med klass A drift..är de mer effektfulla på något sätt? Specen säger bara 2x20 W nämligen. Finns Sugden även i svart/mörkt utförande?

Postad 09 January 2013 - 18:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag kollade lite snabbt på A21A på Hificenters hemsida nu. Spännande och skrämmande alternativ.. ;). Jag har inte koll på det här med klass A drift..är de mer effektfulla på något sätt? Specen säger bara 2x20 W nämligen. Finns Sugden även i svart/mörkt utförande?

Vet faktiskt inte exakt skillnden mellan ren klas A och klass AB. Tekniskt förstärks hela vågformen i stället för att delas upp i positiv och negativ del av signalen. Vad som är fördelen förutom att slippa övergångsdistorsion vet jag faktiskt inte.

Tror det kan vara så att man bättre kan utnyttja effekten fullt ut. Dels för att de ofta har en kraftig nätdel, och dels för att de beter sig snällare när de närmar sig gränsen för sin förmåga.
20W är inte speciellt lite i de flesta fall. Och skall man öka volymen till det örat upplever som det dubbla så behövs ca. 160W jämfört med nivån vid 20W.
Rent praktiskt upplever jag vad gäller min Sugden en totalt stabil återgivning. Den känns väldigt transparent och verkar liksom lyfta fram ett liv i musiken. Mest uppenbart blir det med komplex musik. Har aldrig upplevt att så lätt kunna följa alla detaljer och flödet i musiken när det fläskar på. När man normalt vant sig vid att det komprimerar så sitter man här och njuter av hela dynamiken. Man kopplar av och bara njuter, finns liksom inget att reta sig på.

Jo den finns i Svart med detaljerna i ren alu.

Postad 09 January 2013 - 19:15

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Vet faktiskt inte exakt skillnden mellan ren klas A och klass AB. Tekniskt förstärks hela vågformen i stället för att delas upp i positiv och negativ del av signalen. Vad som är fördelen förutom att slippa övergångsdistorsion vet jag faktiskt inte.

Tror det kan vara så att man bättre kan utnyttja effekten fullt ut. Dels för att de ofta har en kraftig nätdel, och dels för att de beter sig snällare när de närmar sig gränsen för sin förmåga.
20W är inte speciellt lite i de flesta fall. Och skall man öka volymen till det örat upplever som det dubbla så behövs ca. 160W jämfört med nivån vid 20W.
Rent praktiskt upplever jag vad gäller min Sugden en totalt stabil återgivning. Den känns väldigt transparent och verkar liksom lyfta fram ett liv i musiken. Mest uppenbart blir det med komplex musik. Har aldrig upplevt att så lätt kunna följa alla detaljer och flödet i musiken när det fläskar på. När man normalt vant sig vid att det komprimerar så sitter man här och njuter av hela dynamiken. Man kopplar av och bara njuter, finns liksom inget att reta sig på.

Jo den finns i Svart med detaljerna i ren alu.

Klass A står ju å drar extremt mycket ström och då hela tiden, så glöm inte att stänga av den när den inte används ;-)

//Mike

Postad 09 January 2013 - 22:08

ski3r
  • ski3r
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag kör Hegel H200 tillsammans med Dynaudio och inga säkringar har gått än så länge :)

Postad 10 January 2013 - 07:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Primaren tror jag att jag skippar i alla fall - den var helt enkelt för snäll. Och Bladeliusen var något för ljus. Naimen är den som har fastnat i mina tankar, men för den sakens skull kan jag inte säga att den var perfekt med mina Dynaudios. Mina högtalare kan nog släppa lite mer med en annan förstärkare och dessutom var klangen kanske också något för dov. Ett mellanting mellan Bladeliusen och Naimen rent klangmässigt hade nog varit perfekt tror jag.

Ännu har jag inte haft möjlighet att testa Hegel H100 då jag har lång väg att åka för att göra detta. Men det jag har kunnat läsa mig till om den gör att jag tror att den skulle kunna passa mig bra. Har fått för mig att den klangmässigt ska ligga någonstan mellan Bladeliusen och Naimen..eller?! Dessutom ska den ha bra botten, driv och kraft som gör att Dynaudiorna kan få den skjuts de behöver. Vidare har den inbyggd DAC vilket är trevligt ifall man vill köra lite musik från t.ex. Spotify...samt en hemmabioingång så att man kan bygga ut systemet så småningom. Dock måste jag säga att det låter lite "oroväckande" det här med att det skulle gå proppar i huset varje gång man slår på Hegeln. Stämmer verkligen detta eller det är mest bara snack!? :)

Hur skulle ni beskriva Hegelns karaktär jämfört med Bladeliusen och Naimen?

Sedan jag köpte min Hegel H1mk4 har jag bott i fyra stycken lägenheter i Stockholm. Min studentlägenhet var den värsta, där kunde propparna gå rätt ofta. Detta bidrog till att jag lät förstärkaren stå på större delen av dygnet. I mina senaste två lägenheter har detta hänt ganska sällan. Jag vet inte hur det är med Hegel H100 men den kanske inte har lika hög startström.

Postad 10 January 2013 - 23:36

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur det är med Hegel H100 men den kanske inte har lika hög startström.

Ingen fara alls. "Bare å åk"
Är fortfarande hysteriskt nöjd med min H100.
Äger dock inga Dynaudio.. än! När jag byter högtalare blir det till ovan nämda 3.4.

Postad 10 January 2013 - 23:57

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Jag har en HK 990 till mina Dynaudio Audience 42 och är hur nöjd som helst med den kombinationen. Jag har provlyssnat med lite andra förstärkare också men jag får inte ut någon "hörbar" skillnad som gjort det värt att byta förutom att det skulle varit roligt med något nytt.

Nästa gång det ska uppgraderas är om 1 vecka =) då blir det flytt till hus och då ska de fixas lite mer med akustiken. Sen om jag får pengar över till lite nöje så tänkte jag försöka hitta en sub som matchar bra till dessa för just musik.

Postad 11 January 2013 - 09:15

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
En rätt intressant observation var när jag själv letade efter förstärkare/slutsteg till mina olika Dynaudio-högtalare, var att det är vanligare att hitta monsterförstärkare med många watt till de lägre serierna DM/Excite/Focus än vad det var till Contour/Confidence.

Mig veterligt är Audience-serien svårare last än en majoritet av dagens aktuella Dynaudio-modeller?

Som jag skrev i en annan tråd är Naim-förstärkeri och Mcintosh MC275 vanliga till både Contour och Confidence. Likaså en del rörsteg och hybridlösningar är vanligt, i vissa länder är det vanligt med Audio Research till Dynaudio.

Det jag vill ha sagt är att lås inte in dig redan nu på att du skall ha ett visst antal watt som minimum, du missar många härliga förstärkare då!!!

Postad 11 January 2013 - 10:44

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Tror det är bra att snöa in sig på antalet watt i det här fallet. C1:orna är specade till 85dB känslighet och har ungefär samma impedanskurva som Focus-serien.

Edit: blandade ihop den här med en annan tråd som gällde C1:or i förstärkardelen. Inget av det jag säger har relevans till den här tråden :D

Redigerat av XavierJH, 11 January 2013 - 11:36.

Postad 11 January 2013 - 15:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har genom alla år varit den eviga förespråkaren av mkt effekt.

Men även om jag fortfarande tycker att det är en viktigt ingrediens så gäller inte detta alla förstärkare. Jag har t.ex. haft ett NAD slutsteg på (2x150 watt) kopplat till Dynaudio 42, och det fungerade inte alls. Men detta hade mkt att göra med NAD:ens klangkaraktär som var för mörk. Jag skulle säga att en neutral förstärkare med mycket effekt är det ideala alternativet.

Jag skrev i en annan tråd hur en bekant till mig har drivit ett par Dynaudio 42 med en Pioneer förstärkare från 70-talet (2x40watt) och det var riktigt trevligt ljud som kombon gav ifrån sig, även om förstärkaren inte kunde mata fram suboktaverna, baskontrollen uteblev.

Igår på jobbet kopplade jag en NAD 7020 receiver från tidigt 80-tal till mina DM. Visst det lät mjukt och fint (2x20 watt) men det fanns varken transienter eller baskontroll. Ljudbilden var ganska tunn. Du kan driva ett par Dynaudio med vad du vill, men om du skall ha prestanda är dock min erfarenhet att man får lägga en hel del pengar för att få kontroll och vitalitet i ljudbilden.

Redigerat av Glidtassen, 11 January 2013 - 15:17.

Postad 13 January 2013 - 11:47

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ju mer man läser på och funderar desto svårare verkar det här beslutet bli för mig.. ;)

Jag har nästan varit på väg att hosta upp slantarna på ett Naim XS-system här..inte bara då förstärkaren utan även CD-spelaren. Det lät rätt trevligt med mina Dynaudio när jag lyssnade på combon i butiken. Men efter att ha sansat mig lite inser jag tre saker:

1. När jag lyssnade i butiken användes en 12000-kronors Audioquestkabel - själv hade jag nog fått hålla mig på en 2500-3000-kronorsnivå..
2. Rummet var ett mer eller mindre dedikerat lyssningsrum, dvs klart mer anpassat för musiklyssning än vad jag någonsin kan få till i mitt eget vardagsrum..
3. Jag lyssnar oftast på musik på ett helt annat sätt än vad jag gjorde för bara 1-2 år sedan (läs strömmande i stället för via CD-spelare)..

Sedan nämnde försäljaren att anledningen till att jag kan uppleva ett vasst och lite trist ljud från min nuvarande anläggning kan vara den högtalarkabeln jag har - Supra Ply 3.4. Den ska visst vara erkänt vass ifall man nu kan uttrycka sig så om en kabel. Med ovanstående i tanke finns det kanske en klokare väg att gå. Vad tror ni om följande lösning:

Skippa att skaffa ny förstärkare och CD-spelare och i stället satsa på:

* en mer passande högtalarkabel
* en bättre signalkabel än den MiTerminator 5 som används nu
* en hyfsad dac
* hörlurar

Hörlurarna - ett par Sennheiser HD598 - införskaffades faktiskt redan igår. De ihop med en dac för att lyssna på strömmande musik via datorn tänker jag mig då. Det borde väl höja musikupplevelsen av t.ex. Spotify något/några snäpp!?

Vidare hoppas jag att en ny högtalarkabel ska göra ljudet behagligare vid lite högre ljudnivåer och därmed inte vara lika vasst som nu. Med dacen bör man ju dessutom kunna höja ljudkvaliteten ytterligare. Beroende på ifall man vill lyssna på musik eller kolla på film kan man då koppla dacen till NAD CD-spelaren eller till Blu-Ray spelaren.

Man skulle till och med kunna komplettera den "stora" dacen med en liten Audioquest Dragonfly dac för smidighetens skull. Där är ju hörlursuttag på den och passar perfekt när man sitter vid datorn. Vad tror ni om ovanstående lösning? :-)

Redigerat av Unregistered5104fd23, 13 January 2013 - 11:51.

Postad 13 January 2013 - 14:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ju mer man läser på och funderar desto svårare verkar det här beslutet bli för mig.. ;)

Jag har nästan varit på väg att hosta upp slantarna på ett Naim XS-system här..inte bara då förstärkaren utan även CD-spelaren. Det lät rätt trevligt med mina Dynaudio när jag lyssnade på combon i butiken. Men efter att ha sansat mig lite inser jag tre saker:

1. När jag lyssnade i butiken användes en 12000-kronors Audioquestkabel - själv hade jag nog fått hålla mig på en 2500-3000-kronorsnivå..
2. Rummet var ett mer eller mindre dedikerat lyssningsrum, dvs klart mer anpassat för musiklyssning än vad jag någonsin kan få till i mitt eget vardagsrum..
3. Jag lyssnar oftast på musik på ett helt annat sätt än vad jag gjorde för bara 1-2 år sedan (läs strömmande i stället för via CD-spelare)..

Sedan nämnde försäljaren att anledningen till att jag kan uppleva ett vasst och lite trist ljud från min nuvarande anläggning kan vara den högtalarkabeln jag har - Supra Ply 3.4. Den ska visst vara erkänt vass ifall man nu kan uttrycka sig så om en kabel. Med ovanstående i tanke finns det kanske en klokare väg att gå. Vad tror ni om följande lösning:

Skippa att skaffa ny förstärkare och CD-spelare och i stället satsa på:

* en mer passande högtalarkabel
* en bättre signalkabel än den MiTerminator 5 som används nu
* en hyfsad dac
* hörlurar

Hörlurarna - ett par Sennheiser HD598 - införskaffades faktiskt redan igår. De ihop med en dac för att lyssna på strömmande musik via datorn tänker jag mig då. Det borde väl höja musikupplevelsen av t.ex. Spotify något/några snäpp!?

Vidare hoppas jag att en ny högtalarkabel ska göra ljudet behagligare vid lite högre ljudnivåer och därmed inte vara lika vasst som nu. Med dacen bör man ju dessutom kunna höja ljudkvaliteten ytterligare. Beroende på ifall man vill lyssna på musik eller kolla på film kan man då koppla dacen till NAD CD-spelaren eller till Blu-Ray spelaren.

Man skulle till och med kunna komplettera den "stora" dacen med en liten Audioquest Dragonfly dac för smidighetens skull. Där är ju hörlursuttag på den och passar perfekt när man sitter vid datorn. Vad tror ni om ovanstående lösning? :-)

Glöm kablarna för allt i världen. Lyckas tomten i affären sälja på dig dyrare kablar har endast han gjort en god affär. Däremot är dacen kanske något att titta på. Kan faktiskt låta lite olika. Själv valde jag en Arcam RDac, vilken passade bra i mitt system. Lyssna på lite olika, behöver inte vara så att dyrast är bäst för just dig.

Postad 13 January 2013 - 14:47

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Först högtalare, sen stärkare nu kablar, dac & hörlurar? Om diskanten är vass skulle jag satsa på lite dämpning i rummet och dra ner diskanten nån dB på stärkaren. Att lägga tusenlappar på kablar är som redan sagts helt fel sätt att lösa problemet.

Postad 13 January 2013 - 14:57

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Jizzen, det är tveklöst rummet du ska satsa på. Se till så att du dämpar eller diffuserar alla förstareflexer så ska du se att du kommer få en mycket trevligare diskant och kan dra på mycket mer på volymen utan att det låter ansträngt. Innan du gör detta eldar du för kråkorna.

Postad 13 January 2013 - 15:03

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
OK..tack för alla råd och tips till samtliga er som skrivit i denna tråd. Vi får väl se vad det blir för något till slut.. :-)

Men en sista fråga har jag dock..och det är väl egentligen mer en datorteknisk fråga kanske. Det är så att jag för något år sedan nedgraderade mitt operativsystem i HP-laptopen från Vista till XP. Sedan dess har jag inte lyckats installera drivrutinerna till ljudkortet, vilket innebär att min laptop inte har något ljud alls. HP erhåller helt enkelt inga drivrutiner till min dator när XP är installerat på den. Spelar detta någon roll ifall man kopplar en USB dac som t.ex Audioqest dragonfly till datorn? Man kopplar väl då förbi det interna ljudkortet antar jag. Men jag är mest fundersam över om jag kanske "tappat" andra viktiga drivrutiner eller så vid nedgraderingen av operativsystemet som kanske spelar roll för dacens funktionalitet ihop med laptopen..?!

Postad 13 January 2013 - 16:54

Unregistered5104fd23
  • Unregistered5104fd23
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag måste också tillägga en sak som förändrats sedan jag skrev ursprungsinlägget..och det är att jag inser att min NAD-stärkare faktiskt kan driva Dynaudiorna utan några som helst problem. De senaste åren har jag alltid haft en subbas inkopplad när jag har lyssnat på musik, och dessutom använt mig av en normalbillig Blu-Ray spelare som signalkälla. Har liksom inte alls prioriterat musiklyssning. Förmodligen för att jag för ett antal år sedan hade ett hyfsat hörlurssystem i 35000-kronorsklassen som jag gjorde mig av med. Det var helt enkelt inte lika kul längre att lyssna på musik. Och det kanske är logiskt med tanke på att NAD-grejorna (cd och förstärkare) knappt kostade vad enbart kablarna till hörlurssystemet gick på.. ;). Och då ger dessutom oftast ett hörlurssystem klart mer välljud per krona. För den som nu är nyfiken på vad det var för grejor jag hade i mitt hörlurssystem så kan jag berätta att det var: Audio Analogue Paganini CD-spelare, Musical Fidelity X-Can V2 hörlursförstärkare, Musical Fidelity X-Can förförstärkare, signalkablar OCH nätkabel från Harmonic Technology, Sennheiser HD600 samt en styv specialkabel till Sennheiserlurarna. Riktigt riktigt nice ljud var det, även om kanske Paganinin var i snällaste laget. Hur som helst..

Efter att jag hade varit och lyssnat på Naim och dem andra systemen så kopplade jag bort suben och kopplade in min riktiga CD-spelare (typ för första gången på 4-5 år).. ;). Nu när suben är bortplockad är det en helt annan balans i ljudbilden och när förstärkarens volymratt står på "kl 11" så spelar högtalarna riktigt högt och stort. Så mitt problem nu är egentligen bara att systemet låter lite väl hårt/vasst i en del lägen. Känner att jag har lite svårt att göra några större förändringar i rummet så att akustiken blir bättre. Exempelvis har jag ett stort vitrinskåp med stora glasdörrar en bit snett framför en av högtalarna. Jag har fönster både framför och bakom högtalarna, men där är det i alla fall möjligt att fälla ner persienner och dra för några gardiner tillfälligt. Och skruva på tonkontrollen kan man ju göra. Men skulle verkligen inte nya högtalarkablar vara en lösning på att få ett mjukare och kanske lite varmare ljud? Jag har hög tro på att kablar kan göra underverk nämligen.. :-)

Redigerat av Unregistered5104fd23, 13 January 2013 - 16:56.

Postad 13 January 2013 - 17:45

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Kablar kan diskuteras till tidens ände, men en invinkling på 1 grad av dina högtalare kommer göra större skillnad än t.o.m. den placeboeffekt du kommer få av det. Det som kommer göra stor skillnad är akustiken i ditt rum, möblera om, möblera rätt. Du kan skaffa mobila absorbenter eller diffusorer som du sätter vid förstareflexerna vid behov om det är fönster och annat bråte som du inte kan flytta på. Det kommer göra en värld av skillnad och dessutom kommer den vara mätbar i den verkliga världen dessutom.

Postad 14 January 2013 - 05:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag tror också på annorlunda möblering, även om jag tror att kablar kan ha en viss inverkan.

Jag har inte bott i min lgh en månad ens, men kan bekräfta att min anläggning låtit annorlunda i varje lägenhet som den stått i. Kan tilläggas att min setup sett likadan ut de närmaste tre åren, och jag har huserat i tre olika lägenheter under den tiden.

Men för mig handlar det också mycket om det estetiska. Jag har sett många ungkarlar som dekorerar sina lägenheter med det första tänkbara textilier, eller skrymmande och fula absorbenter. Om man skall inreda för att förbättra ljud så tycker jag också att det är viktigt att få det fungera designmässigt.

Har fått denna sida rekommenderad av en vän i forumet. Antar att dessa inte är gratis, men kan nog vara skönt om man inte orkar bygga en själv.

Absorbenter

Redigerat av Glidtassen, 14 January 2013 - 05:59.

Postad 14 January 2013 - 09:16

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Ni kan kolla i mitt album hur det blev med absorbenter från den leverantör som glidtassen länkar till.

Postad 14 January 2013 - 09:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Hmmm - jag kan behandla Photoshop ganska bra, men inte illustrator.

Men jag får ingen uppfattning på sidan om prisförslag? Det verkar som om man får maila skisser på vad man vill ha, och hur de sedan återkommer med kostnadsförslag?

Postad 14 January 2013 - 10:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Utan tvekan har rummet stor betydelse. Byggde ut mitt hus och blev därmed av med väggen bakom lyssningssoffan. Blev stor skillnad när man slapp reflexerna mot den väggen. Nu är det ca. 6m till bakväggen så det blir nog inga reflexer mot den iallafall. De extra ca.18-20 kvadraten kanske också bidrar till förbättringen.

Postad 14 January 2013 - 12:57

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Hmmm - jag kan behandla Photoshop ganska bra, men inte illustrator.

Men jag får ingen uppfattning på sidan om prisförslag? Det verkar som om man får maila skisser på vad man vill ha, och hur de sedan återkommer med kostnadsförslag?

Det blir lite off-topic, men det finns många trådar i akustikdelen som behandlar absorbenter från många olika tillverkare. Den vi talar om nu har bra support så det är bara att maila så får du svar. Jag mailade in mina bilder för att diskutera kring upplösningar och hur de skulle te sig i tryck även gällande svärta med mera. Illustrator behöver du inte om du inte vill vektorisera upp bilder som är lämpliga för ändamålet för att sedan trycka ut högupplösta diton.

Postad 14 January 2013 - 13:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Japp, det blir några rader som blir off-topic

Men bara kort fråga om priset för varje absorbent med dina tryck, vad landade det på?

Postad 14 January 2013 - 14:00

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Skickat PM.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.