Bluesound Node
(Mediaspelare)
Rapporterad
|
2
|
(10)
|
Inga priser | |
Bluesound Node 2
(Mediaspelare)
|
9
|
(17)
|
Inga priser |
Bluesound eller Heos? (2 inlägg)
|
9 år sedan |
Köpa billig switch (9 inlägg)
|
10 år sedan |
Postad 09 July 2014 - 13:18
Postad 09 July 2014 - 13:28
Uppgraderingen från Squeezebox till Bluesound var ett rejält lyft speciellt dynamikmässigt. blev rejält förvånad då jag inte hade väntat mig så stor skillnad vid ett AB test köra samma spår från Nasen.
Har ganska nyss skaffat mig Naimen innan dess körde jag Primare I30 med extern Hegel DAC HD10 och trodde ljudet skulle vara ungefär detsamma med Squzeebox vs Bluesound men den senare lät betydligt bättre.
Kör man interna DACen i maskinerna så är skillnaden säkerligen ännu större för interna DACen i Bluesound skall vara bra har dock ej testat...
Jonas_BGG2 När det gäller små avbrott i uppspelingen skulle tro att du har dålig mottagning någonstans mellan NAS och router eller Router till bluesound.
Känns lite skumt att det skulle vara skillnad i ljudet. När du gjorde jämförelsen hade du satt volymen till fast (100%), stängt av Reply Gain och transcoding i Squeezeboxen? Om du hade det verkar det som Bluesound gör något med filen trots att ljudet gick ut digitalt.
EDIT: Kom på en sak, om det var en mp3 så har jag läst någonstans (faktiskt?) att codec:n i Squeezeboxen inte är så bra. Kanske det gör att du hör skillnad. Testa med en flac isf.
Redigerat av Unregisteredc082866f, 09 July 2014 - 13:33.
Postad 09 July 2014 - 17:24
Wimp Hifi måste man tyvärr köra via bluesounds egen app och där fungerar t.ex inte Wimps spellistor och är då ganska begränsat men ljudmässigt fantastiskt. Söker man upp en skiva på wimp hifi och spelar upp den så blir det loss less samma ljudkvalite som på den tiden man körde en CD direkt hemma.
Michael08! Eftersom jag går i Bluesound-tankar blir jag nyfiken på detta med Wimp. Om man har ett gäng spellistor i Wimp Hifi, ska jag tolka det du skriver om att man inte "ser" sina spellistor i Bluesound-appen och att man inte kan kan spela dem via Bluesounds app? Måste man göra helt nya Bluesound-app-Wimp-spellistor?
Postad 10 July 2014 - 14:40
Du kan göra egna spellistor med WIMP inne i bluesounds egen app. Tyvärr är jag lite lat och föredrar färdiga spellistor och då finns än så länge enda lösningen att streama via Bluetooth från wimps app till bluesound node men ljudet blir tyvärr riktigt lidande denna väg.
Har dock mailat Wimp gänget och frågat om det är något "Wimp connect" på gång men fick svar att deras programmerare är på semester och dom kommer tillbaka om detta. Förhoppningsvis så fixar dom detta eftersom bluesound har support att köra som uppspelnings device eftersom det är så den funar när man kör Spotify.
När det gäller squezebox vs bluesound och mitt ab test kan jag bara konstatera att ljudet var mkt bättre med bluesound - körde digital ut på båda till min externa DAC och filen var lossless utan komprimering. Squezeboxen gör helt klart något med signalen innan den kommer till dacen - och ja jag hade stängt av volymkontrollen i squezeboxen så var inte där felet låg....
Postad 10 July 2014 - 14:45
Postad 10 July 2014 - 14:53
Postad 11 July 2014 - 10:29
Postad 06 August 2014 - 10:59
Node är kopplad till förstärkaren med vanlig RCA. Jag har fått för mig att det är en bra dac i Node, en Cirrus Logic. Således finns det ingen större anledning att koppla via en extern dac. Eller? Hur har ni andra kopplat?
Postad 15 August 2014 - 19:36
Blir många slantar för en Node, sep. förstärkare och hyfsade högtalare + sub tycker jag. Lägger hellre de pengarna på bion...
Tips för att lösa detta?
PS. Har lite besvärlig planlösning ljudmässigt - rumskalibrering?
Postad 22 August 2014 - 10:01
Är det något speciellt jag igentligen skulle behöva veta? Kvalitesproblem? Tappar kontakten ofta? Etc?
Kommer köra spotify till den.
Postad 01 October 2014 - 10:10
Länge sneglat på Bluesound då det verkar smidigt OCH bättre ljudkvalitet än Sonos som jag gillade pga funktioner men ratade pga ljudet. Problemet som jag har är att jag vill ha "allt-i-ett", alltså stereo+streaming+tv-ljud på ett ställe (har snart ett dedikerat biorum så vill inte ha 5.1 mm) och då faller Powernode bort??
Blir många slantar för en Node, sep. förstärkare och hyfsade högtalare + sub tycker jag. Lägger hellre de pengarna på bion...
Tips för att lösa detta?
PS. Har lite besvärlig planlösning ljudmässigt - rumskalibrering?
Jag förstår inte din fråga riktigt. Bluesound har olika typer av enheter beroende på ditt behov. Du har Pulse som är en hel fristående "allt i ett", du har Node som du kan koppla in i befintlig stereo och du har PowerNode som har inbyggt stärkare men som du kopplar in externa högtalare till. Det borde väl täcka upp alla möjliga användningsområden?
Äntligen fått fingret ur och sålt min dac efter laptopen pajade. Var för ett tag sedan och tittade på alternativ och Bluesound är den som lockar mest.
Är det något speciellt jag igentligen skulle behöva veta? Kvalitesproblem? Tappar kontakten ofta? Etc?
Kommer köra spotify till den.
Bluesound är trevlig. Jag har en Node kopplad till min NAD T758-stärkare och är väldigt nöjd. Daccen i den är bra, jag kör analog RCA till NAD:en.
Det jag har märkt av är att både bluesound-appen och Spotify Connect ibland kan vara lite kinkiga på att koppla upp sig mot bluesounden via wifi. Det är aldrig så att det inte går, men ibland kan man behöva klicka några gånger för att det ska "ta". Inget jätteproblem men lite irriterande.
Själv kör jag både Spotify Connect samt Wimp Hifi via bluesound-appen. Spotify Connect är bättre gränssnitt men Wimp Hifi är bättre ljud.
Redigerat av khaan, 01 October 2014 - 10:10.
Postad 01 October 2014 - 10:26
Är det nåt annat som krånglat ihop med Spotify Connect? Vi är några stycken som märkt av ett problem med Argon Stream2. Låtarna har kapats av ca 0.5 sekunder i början om Spotify själv växlar låtar men såna problem antar jag att du inte stött på med Bluesounden.Det jag har märkt av är att både bluesound-appen och Spotify Connect ibland kan vara lite kinkiga på att koppla upp sig mot bluesounden via wifi. Det är aldrig så att det inte går, men ibland kan man behöva klicka några gånger för att det ska "ta".
Postad 02 October 2014 - 18:35
Är det nåt annat som krånglat ihop med Spotify Connect? Vi är några stycken som märkt av ett problem med Argon Stream2. Låtarna har kapats av ca 0.5 sekunder i början om Spotify själv växlar låtar men såna problem antar jag att du inte stött på med Bluesounden.
Jag kör mest Wimp via Bluesound Node. Men övriga familjen kör Spotify och har inte märkt av att låtarna kapas. Tidigare problem med att lägga låtar i kö, fler av samma låt hamnade i kön, finns inte kvar, förmodligen efter den senaste uppdateringen av Spotify-appen. Kort sagt verkar Spotify via Bluesound fungera fint.
Postad 03 October 2014 - 06:59
Är det nåt annat som krånglat ihop med Spotify Connect? Vi är några stycken som märkt av ett problem med Argon Stream2. Låtarna har kapats av ca 0.5 sekunder i början om Spotify själv växlar låtar men såna problem antar jag att du inte stött på med Bluesounden.
Äger sedan drygt veckan tillbaka även en bluesound. Jag försökte ju provocera fram detta första kvällen men märkte inte av något att det kapas. Valde låten Simple Man acoustic med Shinedown där de börjar med att räkna in One, two, three, four och märkte inte alls att det fattades något.
Måste säga att jag för övrigt är ganska imponerad. Kör ganska mycket radio för tillfället, skönt att komma hem slänga på radion när man ändå lyssnar passivt istället för att köra samma lista dag in, dag ut. Måste säga att radiomässigt låter det bättre än jag trodde och via Spotify är det riktigt trevligt att lyssna på.
Postad 07 October 2014 - 17:08
Försökte läsa på vad en split kan göra på ev signal och läste någon om att förstärkaren såg det som lättare last vid koppling till 2subbar. Borde min Bluesound bli påverkad av att signalen delas till 2? Inte samtidigt såklart, tar gärna emot några lite snyggare än "lakrissnöreversionerna".
Postad 13 October 2014 - 21:25
Postad 14 October 2014 - 06:30
Köpte på mig en node idag för att matcha mina staxlurar som är på väg. Har suttit och provlyssnat nu under kvällen och tycker det är en bättre dac i bluesound än i min sonos connect. Men kopplat till min harmony design DA9 vet i sjutton om jag hör någon skillnad på sonosen och bluesounden. Men en trevlig spelare måste jag säga.
Storshoppar
Postad 10 November 2014 - 11:53
Postad 14 November 2014 - 16:24
Storshoppar
. Måste oxå säga att den levenrerar över förväntan. Ska se om jag får någon barnfri stund och pröva Spotify vs Wimp vs Cd.
Man får ju köpa sina egna julklappar nu för tiden...😉
Hur går det själv med lurar?
Postad 15 November 2014 - 18:19
Man får ju köpa sina egna julklappar nu för tiden...
Hur går det själv med lurar?
Så är det nog. Lurarna verka ligga lite på is för tillfället. Inte provlyssnat något mera efter lokala butiken. Blev som lite besviken då de inte byggde upp en stereobild som jag ville. När man har barn är det lätt att vardagarna försvinner fort.
Ska väl åka förbi lokala butiken någon dag och se om de fått in Keflurarna som han skulle få in. Gick på en demo för någon vecka sedan och hörde lite grejer från Lejonklou så nu blev man ju sugen på hans riaa istället...
Postad 18 November 2014 - 18:42
Då jag försöker komma åt spelningslistorna får jag felmeddelandet: "Invalid parameters".
Frågar eftersom jag inte fått någon feedback från BlueSounds egna supportforum.
Postad 18 November 2014 - 23:59
Postad 19 November 2014 - 00:16
Jag får säga att jag haft relativt lite strul. Har vid ett par tillfällen fått logga in på wimp igen av någon anledning.
Postad 19 November 2014 - 17:28
I likhet med Jonas_GBG2 har jag inte haft något påtagligt strul med Bluesound Node. Allt fungerar fint. Noden är uppkopplad trådlöst. Familjen kör med både Spotify och Wimp Hifi. Även uppspelning av flac och mp3 från nätverksansluten hårddisk funkar utan problem.
Det enda jag har att invända mot Bluesound är att android-appens gränssnitt är väl pyssligt att hålla på med. Funkar dock bättre på platta än på telefon. Att det är ett extremt fult gränssnitt är väl något man kan leva med.
Redigerat av Mange36, 19 November 2014 - 17:32.
Postad 27 November 2014 - 12:50
Squeezeboxen är suverän med sina knappar (inkl favorit-knappar) och sin display. Dessutom har den IR, så man kan köra igång allt med en universalfjärr,
Tyvärr är Spotify-appen där för kass, så jag vill ha något med connect. Har kollat på Bluesound ett tag, men ska det bli en sån får man nog ha en dedikerad surfplatta monterad någonstans. Inga problem att styra från flera enheter?
Postad 11 December 2014 - 17:30
I och med senaste uppdateringen av BlueSound så har alla mina Wimp spelningslistor försvunnit från apparna i iPad och iPhone. Är det någon annan som upplever samma sak?
Då jag försöker komma åt spelningslistorna får jag felmeddelandet: "Invalid parameters".
Frågar eftersom jag inte fått någon feedback från BlueSounds egna supportforum.
Tror det är mer WiMP som är problemet faktiskt, kör WiMP mycket på jobbet (direkt mot WiMP:s egen klient då) och det har krånglat en massa där på sistone. Fast det har fungerat bättre igen de senaste veckorna.
Är det bara jag som tycker det är värdelöst att behöva använda telefon/surfplatta för att köra igång musiken och se vad som spelas?
Squeezeboxen är suverän med sina knappar (inkl favorit-knappar) och sin display. Dessutom har den IR, så man kan köra igång allt med en universalfjärr,
Tyvärr är Spotify-appen där för kass, så jag vill ha något med connect. Har kollat på Bluesound ett tag, men ska det bli en sån får man nog ha en dedikerad surfplatta monterad någonstans. Inga problem att styra från flera enheter?
Jag styr från min dator och min android-telefon, hustrun från sin iphone och ipad. Fungerar bra bortsett från att spotify connect ibland vill "äga" streamen, alltså att om jag går in från en annan device och börjar spela t.ex. wimp så går spotify sedan in igen och tar över om man inte går in och pausar spotify först.
Postad 17 December 2014 - 20:23
Postad 16 January 2015 - 12:53
DAC:en håller helt ok nivå, finns säkert bättre DAC:ar men denna duger åt mig.
Android-appens design kan ju enligt mitt tycke slipas på lite men man tänker mindre på det när man använder produkten. Det jag gillar starkt är att alla tjänster kopplade mot den funkar helt seamless mellan PC och android. Växlar mellan deezer, spotify connect, wimp och lokala FLAC. Härligt att det är äkta gapless på alla källor också.
Kollar man på bluesounds forum så indikerar det ett ganska stort engagemang där man integrerar nya musiktjänster hela tiden och man verkar lyssna på vad för features slutanvändaren vill ha.
Jag kan tycka att deras uppspelningskösystem är lite bökigt, men det är också allt jag har att anmärka på.
Detta är en keeper, tidigare produkt jag testat har varit Raumfeld Connector 2(som också är en helt ok produkt, men där lät spotify aningen plattare med deras inbyggda DAC samt att den krånglade ibland när man gick från typ spotify till annan tjänst)
Redigerat av Unregistered1384, 16 January 2015 - 12:55.
Postad 16 January 2015 - 16:53
Postad 01 February 2015 - 19:57
http://open.spotify....aPbqXdadt9eQxua
Postad 01 February 2015 - 20:33
Synd på Raumfeld där, när jag hade hemma min Connector var jag överlag nöjd med den men inte fullt tillfredsställd. Prisvärd, sålänge den inte distar vid 10 khz. Jag ångrar inte jag gick upp en prislapp till Bluesound, den funkar bättre helt enkelt, o dacen som följer med låter bättre. Kom på mig själv med att småle lite när jag insåg hur smidigt den funkar mellan datorn o telefonen.
Postad 01 February 2015 - 21:08
Proceduren med att skicka tillbaka Raumfelden och få pengarna tillbaka, var det nåt problem med det?Testade den tidigare idag när jag läste i Raumfeld-tråden. Den låter bra på min Node, klart den skär lite öronen, det är ju 10khz
Synd på Raumfeld där, när jag hade hemma min Connector var jag överlag nöjd med den men inte fullt tillfredsställd. Prisvärd, sålänge den inte distar vid 10 khz. Jag ångrar inte jag gick upp en prislapp till Bluesound, den funkar bättre helt enkelt, o dacen som följer med låter bättre. Kom på mig själv med att småle lite när jag insåg hur smidigt den funkar mellan datorn o telefonen.
Postad 01 February 2015 - 21:54
Nej, jag hade min öppet köp tid kvar. Ringde o bokade tid med UPS efter jag meddelat Raumfeld att jag inte var tillfredsställd.Proceduren med att skicka tillbaka Raumfelden och få pengarna tillbaka, var det nåt problem med det?
Postad 02 February 2015 - 11:48
Postad 02 February 2015 - 12:49
En ganska rejäl höjning också ju, träligt!
Postad 02 February 2015 - 18:10
Postad 02 February 2015 - 20:35
Postad 02 February 2015 - 20:42
https://www.hifiklub...23_blsn100hgwh/
Postad 03 February 2015 - 07:54
Postad 03 February 2015 - 21:39
Redigerat av Mange36, 03 February 2015 - 22:58.
Postad 04 February 2015 - 14:05
Att de höjde priset precis nu har nog med att de haft en kampanj fram till sista januari, själv köpte jag en powernode i fredags
Postad 04 February 2015 - 22:56
En annan sak. Det är en Pulse Mini på gång.
www.audiostream.com/content/bluesound-pulse-mini
En sådan skulle passa fint i köket här.
Redigerat av Mange36, 05 February 2015 - 12:46.
Postad 07 February 2015 - 17:30
När jag får möjlighet ska jag jämföra med min gamla HK 3490.
Förövrigt verkar BluOS kunna bli något riktigt bra, först pulse mini och nu har PSB annonserat att de planerar en aktiv utomhushögtalare med BluOS inbyggt. http://www.soundandv...ur-outdoors-blu
Jag skulle vilja ha en liten badrumsvänlig högtalare dock.
Redigerat av umehume, 07 February 2015 - 19:09.
Postad 12 March 2015 - 17:04
Har kört med min Node i närmare två veckor nu.
Fick problem redan från starten då den vägrade att komma i kontakt med min NAS.
Försökte få hjälp från supporten men fick bara idiotsvar därifrån med uppmaningen att kolla in icke relevanta länkar.
Men så efter många omkonfigureringar m.m. av NAS:en upptäckte jag felet.
Min routers tilldelade IP nummer stämde inte med HTML adresseringen inom programmet. Routern hade slutsiffrorna 36 medan programmet landade på 37 och vars IP nummer var blockerad av NAS:en.
Ändrade på detta och allt började fungera. Ett tag... Adresseringen i programmet började alternera mellan 36 och 37!! Aldrig varit med om ett sådant fel tidigare. Så nu är båda IP numren accessade.
Sen var det dags för indexeringen av sisådär 60.000 låtar. Krasch på krasch och felmeddelande överallt. Mera idiotsvar och länkar från supporten. Idioten läste aldrig vad jag skrev utan såg bara temat och skickade länkar därefter. Funderade ett tag på om jag pratade med en robot.
Ilsknade tillslut till vilket äntligen fick honom att knalla iväg med konversationen till kompetenta tekniker och jag fick följande svar:
Our Engineering Team is aware of the issues you are experiencing on memory issues for indexing. Our Engineering team does have some ideas on how to resolve this long term but it is taking longer than we anticipate to implement and will require some major changes on how our software works.
Så med andra ord så är Nodens minne extremt känslig vid indexeringen och blir ostabil av riktigt många låtar.
Efter ett antal resets och ombootningar fick jag tillslut in alla låtarna men vågar nu inte ens peta på indexeringen innan det kommer en ny uppdatering.
Skulle ha gått tillbaka med Noden för länge sen om den inte hade varit för att den låter så bra...
Redigerat av perri, 12 March 2015 - 17:05.
Postad 04 April 2015 - 13:02
Inbillar jag mig bara? Måste väl vara så antar jag.
Postad 05 April 2015 - 09:43
Lika bra då Wimp-kontot blev överflyttat till Tidal i veckan som gick!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Bluesound eller Heos?
13 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?