KEF E305 5.1
(Högtalarpaket för hembio)
|
9
|
(14)
|
9 990:- |
KEF-klubben (4 inlägg)
|
7 år sedan |
Tips om ett mindre hemmabiosystem med design?? (0 inlägg)
|
10 år sedan |
Focal Dome 5.1 vs. Triangle Galaxy 2 5.1 vs. KEF 3005SE/E305 (135 inlägg)
|
10 år sedan |
Köpråd - Snygga och bra 5.1-sattelitsystem (18 inlägg)
|
10 år sedan |
Kef 3005SE eller E305 (3 inlägg)
|
13 år sedan |
Postad 20 September 2013 - 09:16
Postad 20 September 2013 - 10:38
såg att fyndbörsen tar 7990 för dom ihelgen om man gör en offert förfrågan.
Nice! Synd att man har varken plats eller pengar
Postad 20 September 2013 - 10:44
plats måste du väl ha på väggarna?
sen sätter du basen under soffan.
Postad 25 September 2013 - 08:18
Har ni fått ordning på pinalerna? Och finns det någon av er som INTE har detta problem?
Postad 26 September 2013 - 21:21
Postad 27 September 2013 - 08:48
Hej! Funderar starkt att köpa dessa högtalare men behöver råd angående förstärkaren till dessa. Har en trogen Sony STR-DE875 där det i spec står följande info: Uteffekt i stereoläge ( 8 ohm) 100W + 100W. Referensuteffekt ( 8 ohm) Front + Surround 100W + 100W, Center 100W. Styrning av frekvensområden; Bas 99Hz - 1.0kHz. Mellanregister 198Hz - 10kHz. Diskant 1kHz - 10kHz. Någon som vet?
För att få ut max ur systemet skulle jag titta på en nyare förstärkare. Din förstärkare verkar bara kunna hantera 99Hz till 10.000Hz och har ingen auto-kalibrering. Det fungerar helt klart att använda stärkaren men en ny skulle nog vara bäst.
Postad 27 September 2013 - 13:20
Postad 29 September 2013 - 17:44
Hur som helst så kan någon här ge mig ert intryck angående högtalarna? har länge sneglat på den äldre modellen, men nu kom e305 och dustin har de för 7.999kr så det var bara att slå till.
Postad 29 September 2013 - 19:23
Postad 19 October 2013 - 14:23
Ljudet tycker jag är helt okej. Har inget annat sattelit-system att jämföra med dock. Ljudet är klart och basen är rapp. Funkar väldigt bra till film! När det kommer till musik så hörs det tydligt att stora delar ur mellanregistret saknas. Musiken känns platt och saknar värme och djup. Blev extra tydligt när jag nu efter två veckor testade att koppla in mitt gamla system (Dynavoice Challenger, som förvisso bestod av golvare som frontar). Men men, design får gå före funktion gissar jag.
Jag driver mina högtalare med en Onkyo TX-SR608 och körde en autokalibrering med Audyssey. Den ställde in centern på 50hz och front/surround på 70hz vilket jag tycker var lite konstigt? I manualen för högtalarna rekommenderades 90hz på samtliga så jag ställde in detta manuellt istället. Någon annan med liknande "problem"?
Redigerat av Unregistered2c5c16d1, 19 October 2013 - 14:38.
Postad 28 October 2013 - 15:53
Har nu köpt dessa för att ersätta mitt 5.0 System Canton GLE 490 samt XTZ W12.16sub ... Förklaringen ligger i att få undan platsen som högtalarna tar samt subben (subben är ENORM) och få upp allt på väggarna istället då vi har en dotter som blir större och större... mer intresserad av saker som man kan välta och förstöra.
Hur som helst så kan någon här ge mig ert intryck angående högtalarna? har länge sneglat på den äldre modellen, men nu kom e305 och dustin har de för 7.999kr så det var bara att slå till.
Glömde fråga.. Hur mycket kan man vrida högtalarna? jag hade behövt att vrida de bakre högtalarna en hel del så de riktas mot soffan. Annars pekar de bara rakt ut mot de andra högtalarna...
Oj stor skillnad mot canton, vad tyckte du? har varit och lyssnat på både kef och canton, kef ett kanon ljud för den musik intresserade detaljrikt utan dess like, men gud vad jag saknade trycket i baslådan den spelar fint där den står men mja en större modell, vissa har tom rekommederat att köpta 2 ifall rummet är mer än 15kvardrat
Postad 13 December 2013 - 21:40
KEF E305 7290kr på Dustin!
SLOG TILL! Hoppas jag blir nöjd. Slog även till på en Yamaha RX-A820 på samma rush för 3999. Tror ni att Yamahan orkar med högtalarna och att jag blir nöjd? Har idag en Andersson R1 och något svettigt Andersson 5.1 högtalarsystem som jag inte direkt älskar.
Postad 13 December 2013 - 22:15
SLOG TILL! Hoppas jag blir nöjd. Slog även till på en Yamaha RX-A820 på samma rush för 3999. Tror ni att Yamahan orkar med högtalarna och att jag blir nöjd? Har idag en Andersson R1 och något svettigt Andersson 5.1 högtalarsystem som jag inte direkt älskar.
Blir nog kanon!
Postad 14 December 2013 - 00:04
Blir nog kanon!
Sweet.
Postad 17 December 2013 - 11:01
Det billigaste jag har hittat är Webhallen för 1250 kr st, vilket ger 5000 kr för fyra stycken. Känns galet dyrt.
Då lägger jag hellre på den summan och skaffar bättre högtalare istället.
Redigerat av Barilla, 17 December 2013 - 14:07.
Postad 17 December 2013 - 18:03
Är det någon som har tips om ett par stativ som fungerar bra till dessa och som inte kostar lika mycket som högtalarna själva för 4 st som Kef´s egna gör?
Det billigaste jag har hittat är Webhallen för 1250 kr st, vilket ger 5000 kr för fyra stycken. Känns galet dyrt.
Då lägger jag hellre på den summan och skaffar bättre högtalare istället.
Kan du inte sätta upp dem på väggen?
Postad 02 January 2014 - 19:42
Postad 24 January 2014 - 17:08
Både svart och vit, klickade hem en vit uppsättning tillsammans med en Pioneer stärkare. Har kostat mindre men tycker helt klart att de även är prisvärde för knappa 8'
Redigerat av lobo, 24 January 2014 - 17:09.
Postad 24 January 2014 - 23:23
7990:- på Dustins Weekend Rush, http://www.dustinhom...10749905_140124
Både svart och vit, klickade hem en vit uppsättning tillsammans med en Pioneer stärkare. Har kostat mindre men tycker helt klart att de även är prisvärde för knappa 8'
Återkom gärna med omdöme och intryck!
Postad 03 February 2014 - 20:25
Postad 06 March 2014 - 22:18
Postad 07 March 2014 - 13:50
Har alla problem med att dem "nickar" .. är ganska sugen på ett paket. Vad kör ni med för någon receiver till ?
Har tyvärr problem även jag med att två av mina "nickar"
Har en onkyo 609 som jag tycker driver dessa helt OK.
Köpte vita e305 på rea (7000 på dustin) och tycker helt klart att dom är värda pengarna, trots nickandet...
Postad 10 March 2014 - 17:14
Vad skall man ha för kablar
http://www.dustinhom...rca-cable-2-0m/ till suben ?
http://www.dustinhom...x2-5-20m-white/ till resten av högtalarna ?
Sen vilken rev skall man investera in.. finns ju ganska billiga
YAMAHA HTR-6066 3000:-
Marantz NR1504 4000:-
eller någon Pioneer
/tack på förhand
Redigerat av ncc1701e, 10 March 2014 - 17:29.
Postad 27 March 2014 - 08:05
Har tyvärr problem även jag med att två av mina "nickar"
Har en onkyo 609 som jag tycker driver dessa helt OK.
Köpte vita e305 på rea (7000 på dustin) och tycker helt klart att dom är värda pengarna, trots nickandet...
Inget problem med de som står på tv-bänken men misstänker att de som skall upp på väggen kommer att nicka till. Går att dra åt rätt hårt om man använder en "riktig" nyckel, den som följer med är inget vidare.
Postad 27 March 2014 - 09:18
Håller på att försöka få det bästa ljudet hur högtalarna,, tycker musik inte låt spec bra.. eller har jag bara fel inställningar.
Kollar jag på min Marantz SR5008, så säger den
Delningsfilter
Front : 60Hz
Center : 40Hz
Surr : 60Hz
Sub: LEF står på 120HZ (LPE flr LEF)
Alla högtalare står som small
Står att man skall sätta Subwoofer Cross till 90Hz.. men denna inställning hittar jag inte.
Tycker att basen är lite klen, spec vid musik då den nästan är obefintlig.
Någon som kan posta sina inställningar ?
/Tack på förhand.
Redigerat av ncc1701e, 27 March 2014 - 09:22.
Postad 27 March 2014 - 18:03
Hej.
Håller på att försöka få det bästa ljudet hur högtalarna,, tycker musik inte låt spec bra.. eller har jag bara fel inställningar.
Kollar jag på min Marantz SR5008, så säger den
Delningsfilter
Front : 60Hz
Center : 40Hz
Surr : 60Hz
Sub: LEF står på 120HZ (LPE flr LEF)
Alla högtalare står som small
Står att man skall sätta Subwoofer Cross till 90Hz.. men denna inställning hittar jag inte.
Tycker att basen är lite klen, spec vid musik då den nästan är obefintlig.
Någon som kan posta sina inställningar ?
/Tack på förhand.
Subban och satelliterna måste delas rätt för att övergången skall vara så sömnlös som möjligt, typ som på bilden nedan. Blir inte detta rätt kommer systemet prestera sämre. Sedan kan subbans placering i rummet påverka väldigt mycket, så testa att byta plats på den för att hitta rätt, beror ju lite på hur ditt dum ser ut. Exakt hur du ska ställa in vet jag inte då jag inte har manual för stärkare eller högtalare framför mig, men det bör väl finnas autokalibrering i stärkaren som tar dig en bit på vägen.
Postad 28 March 2014 - 08:38
Men tycker fort att vid musik fattas det något "säkert mellanregistert" samt att det ligger någon hinna över högtalarna, så att dem spelat "dovt,och svagt" fast man skuvar upp volymen.
Postad 05 November 2014 - 23:29
Postad 06 November 2014 - 12:16
Jag är inne på att köpa detta system så fort löningen trillar in i slutet på månaden. Men jag undrar hur pass bra E305 står sig mot exempelvis Harman Kardon HKTS-65 eller Canton Movie 165 som ligger ett par, tre tusenlappar under KEF:s dito. Ska försöka hitta en butik någon dag framöver och provlyssna själv, men är det någon här som kanske jämfört mellan dessa tre system?
Du får i vanlig ordning ta inlägget med ett nypa salt eftersom det var ett tag sedan jag hörde det. Hörde den tidigare version av äggen ett par gånger hos en jobbarkompis. Tyckte de var en väldig bra pris/design/ljud. H/K system (tror det är samma som jag lyssnade på) tyckte jag hade problemet att det blir väldigt mycket bas och diskant men väldigt lite därimellan, filisoferade själv om dessa för några år sedan men blev inget pga detta.
Canton ska tydligen vara duktig på deras småsystem, kan dock inte minnas vad jag tyckte om dem och håller därför klaffen.
Jag är inne på att köpa detta system så fort löningen trillar in i slutet på månaden. Men jag undrar hur pass bra E305 står sig mot exempelvis Harman Kardon HKTS-65 eller Canton Movie 165 som ligger ett par, tre tusenlappar under KEF:s dito. Ska försöka hitta en butik någon dag framöver och provlyssna själv, men är det någon här som kanske jämfört mellan dessa tre system?
Du får i vanlig ordning ta inlägget med ett nypa salt eftersom det var ett tag sedan jag hörde det. Hörde den tidigare version av äggen ett par gånger hos en jobbarkompis. Tyckte de var en väldig bra pris/design/ljud. H/K system (tror det är samma som jag lyssnade på) tyckte jag hade problemet att det blir väldigt mycket bas och diskant men väldigt lite därimellan, filisoferade själv om dessa för några år sedan men blev inget pga detta.
Canton ska tydligen vara duktig på deras småsystem, kan dock inte minnas vad jag tyckte om dem och håller därför klaffen.
Postad 06 November 2014 - 21:25
Om någon annan förresten är inne på att köpa detta surroundsystem så kan jag tipsa om att det finns billigt i Tyskland (699€ i skrivande stund):
http://www.csmusiksy...Seidenmatt.html
6500 kronor inklusive frakt är ju en hel del billigare än vad man får betala i Sverige och vad jag läst så är butiken bra att ha att göra med.
Postad 07 November 2014 - 07:30
Postad 11 November 2014 - 00:31
Postad 26 November 2014 - 10:59
Okej, tack för svaret Satsvear. Jag har inte läst speciellt många negativa omdömen om KEF-äggen så det lutar nog åt att en vit uppsättning E305 blir en tidig julklapp till mig själv från mig själv.
Om någon annan förresten är inne på att köpa detta surroundsystem så kan jag tipsa om att det finns billigt i Tyskland (699€ i skrivande stund):
http://www.csmusiksy...Seidenmatt.html
6500 kronor inklusive frakt är ju en hel del billigare än vad man får betala i Sverige och vad jag läst så är butiken bra att ha att göra med.
Köpte du fr tyskland? Det är fortfarande samma pris och jag vill gärna veta om det gick bra?
Postad 26 November 2014 - 21:47
Tack för förslaget, men jag hittade ingen butik där jag kunde provlyssna q7000i och även om jag absolut inte tvivlar på att detta surroundpaket är ypperligt så har jag varit inne på e305:orna under lång tid så det fick bli äggen tillslut efter mycket om och men.Glöm inte att jämföra med q7000i från q acoustics! Tycker de är bättre. Kef ger en bättre stereobild än q, men q känns som de har en mycket bättre samhörighet när du spelar alla fem.
Nej, jag köpte dem från Sverige ändå. Fyndbörsen hade ett demoexemplar av e305:orna som de sålde till ett lagom pris och enligt deras support var högtalarpaketet i princip oanvänt och i nyskick så jag slog till.Köpte du fr tyskland? Det är fortfarande samma pris och jag vill gärna veta om det gick bra?
De skickades tidigt i morse, så jag hoppas jag har fått hem mina ägg innan helgen. Återkommer med ett omdöme då om någon skulle vara intresserad.
Redigerat av Unregistered9a177c31, 26 November 2014 - 22:28.
Postad 27 November 2014 - 10:10
Ge gärna en recension vad du tycker när du fått igång dem. Jag ringde det tyska företaget och de kommer iaf ha detta 699eur priset i ca två veckor till.
Postad 27 November 2014 - 18:03
Nej, jag köpte dem från Sverige ändå. Fyndbörsen hade ett demoexemplar av e305:orna som de sålde till ett lagom pris och enligt deras support var högtalarpaketet i princip oanvänt och i nyskick så jag slog till.
De skickades tidigt i morse, så jag hoppas jag har fått hem mina ägg innan helgen. Återkommer med ett omdöme då om någon skulle vara intresserad.
Bara att gratulera jag tror de blir grymma, framförallt sett till priset! Fyndbörsen verkar har riktigt bra priser på sina demoex. Köpte själv en Rp3 därifrån till bra pris.
Postad 27 November 2014 - 18:11
Haha, det var det antagligen.Ha så lustigt. Jag såg dessa på Fyndbörsen och ringde dem ang skicket
då undrade de om det var jag som hade mejlat och frågat. Det måste ha varit du!
Will do, får äntligen hem dem imorgon kväll.Ge gärna en recension vad du tycker när du fått igång dem. Jag ringde det tyska företaget och de kommer iaf ha detta 699eur priset i ca två veckor till.
Tack tack.Bara att gratulera jag tror de blir grymma, framförallt sett till priset! Fyndbörsen verkar har riktigt bra priser på sina demoex. Köpte själv en Rp3 därifrån till bra pris.
Postad 28 November 2014 - 11:17
Basen tyckte jag var skitbra och kontrollerad. Mycket bättre än min JBL 10" som jag annars kör. Till film är det riktgt bra och detaljrikt. Inget att klaga på. Tyckte dock att äggen var rätt stora. större än jag föreställt mig.
Så till sist musik. Där furnkar de ibland bra ibland inte och aldrig riktigt bra tyvärr. Detta gör att jag nog inte kommer att köpa detta paket. Ljudet blir för platt helt enkelt till musik och jag kommer nor alltid att reta mig lite. Som tur är iaf har jag två veckor på mig att bestämma.
Räknat till storleken/priset låter de bra och bättre än det jag hört hittils, jämf med Bose, BW-M1, Dali Fazon Mikro.
Det som troligtvis kommer passa mig bäst är Dali Fazon Sat som bakhögtalare och Fazon LCR som front/center. Detta är dock lite större och ca 3ggr priset. Hursom ska jag försöka låna hem detta kit oxå för att verkligen lyssan och inte bara i butik!
Postad 28 November 2014 - 22:00
Jag håller med dig om det mesta newbadboy förutom att ljudet blir platt vid musiklyssnade. Jag är förvisso inte speciellt ljudkräsen av mig och jag lyssnade inte så mycket på musik under kvällen, men det lilla jag hörde lät tillfredsställande i mina öron. Just musik var dock mina golvhögtalare mycket bättre på, men jag kommer i princip att bara använda mina ägg till film, TV-serier och TV-spel ändå så det är sak samma för min del.
Då jag bor i en etta så kändes det riktigt skönt att få bort golvhögtalarna och ersätta dem med något mindre, anonymare och minst lika välljudande.
Postad 29 November 2014 - 09:07
Postad 28 February 2015 - 11:53
5990:-, prisvärt?
Jag köpte mina för 8000 spänn i november och tyckte det var ett bra pris, så ja... Jag tycker det där är prisvärt. Jag är otroligt nöjd med mina högtalare.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
KEF-klubben
45 filmer
13 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?