![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 23 oktober 2013 - 15:03
Är det nån som vet om det går att ha olika bildinställningar för de olika HDMI-ingångarna?
Postad 23 oktober 2013 - 15:22
Jag har upptäckt en frustrerande sak. jag kan inte ställa in olika bildinställningar för olika HDMI-signaler. När jag fipplade omkring bland menyerna så kom det upp en pop-up som frågade om jag ville ange inställningar för den här ingången eller för alla, men jag tycks inte hitta den igen och jag minns heller inte vad det ar jag ändrade för att få upp den pop-upem.
Är det nån som vet om det går att ha olika bildinställningar för de olika HDMI-ingångarna?
Jag trodde att den funktionen bara var för "första inställningen", dvs att den automatiskt bara ändrar på en input efter det även om man väljer att ändra för alla första gången?
Edit: Det kan också vara såhär som jag hittade om en äldre modell: Each particular 'A/V mode' (standard, movie, dynamic, etc) has separate settings you can adjust that appear to be global across all inputs. Each input, however, has one mode (user_'n', where 'n' is input number) that only it can select.
Dvs att du ska välja userX som setting för att ställa in separat för enbart den inputen. A/V-lägena är ju egentligen ändå bara templates för alla inställningar om jag förstått det rätt, dvs det går att få userX att se ut exakt som "movie" osv.
Redigerat av Kalliban, 23 oktober 2013 - 15:25.
Postad 23 oktober 2013 - 15:36
Tänkte bidra med mina 2-cents vad gäller 751:an. Har varit på jakt efter ny tv länge (ca 1 år). Var på vippen att köpa 741:an i slutet av förra året då den sjönk ordentligt i pris, men det blev aldrig av.
I år har jag främst kollat på Samsung UE55F6515 och LG 55LA667V för ger hyfsat stor bild och har ganska bra bild/pris-förhållande. Smart-funktioner och webb-kamera är inget jag prioriterar. Sharpen har jag inte tittat lika mycket på (det var ju leveransproblem av den i början av året och den har inte gjort så mycket väsen av sig fram tills nu).
Så när jag idag såg att Elgiganten hade Sharpen till 9990kr så drog jag iväg nu på eftermiddagen för att kolla på den.
Hade grymt höga förväntningar och tänkte att mitt tv-sökande var över. Tyvärr blev jag inte alls positivt överraskad av bildkvaliteten. Nu är det ju såklart svårt att bedömma det i en butik, okalibrerad. Men jag försökte ändå ställa in den någotsånär. Tyvärr var bilden väldigt "platt" i jämförelse med andra modeller. När de körde sin bild-slinga där man flyger fram genom ett bergslandskap så var bilden betydligt "grötigare" i rörelserna än till exempel Samsung UE556105 som stod bredvid (och också är annonsvara för 9990kr). Den gav inte ett bra intryck bildmässigt helt enkelt.
Skulle gärna höra från er andra som har varit och tittat i affär eller precis köpt den. Vad har ni för intryck? Jag är ingen expert men har varit på jakt efter ny tv ett tag, så har kollat igenom några modeller. Kan man förbättra bildkvaliteten avsevärt med en kalibrering? Som det är nu kommer jag nog inte att köpa hem den på öppet köp för att försöka finjustera hemma.
Var helt inställd på att åka och köpa den här tv:n idag, men kom helt av mig.
Postad 23 oktober 2013 - 15:43
Som du själv skriver så är det nästan helt omöjligt att avgöra när man jämför två skärmar i en butik. Inställningarna de använder i butik är ofta "högsta ljusstyrka, extra färg", vilket är långt ifrån optimalt. Dessutom antar jag att du inte har 5000 lysrör i taket i ditt vardagsrum?

Det är dag och natt på butik-inställningar och egna inställningar. Köp hem den på öppet köp och testa, du har ju trots allt 30 dagar på dig om du inte pillar bort klisterlappar osv.
Postad 23 oktober 2013 - 15:54
Each particular 'A/V mode' (standard, movie, dynamic, etc) has separate settings you can adjust that appear to be global across all inputs. Each input, however, has one mode (user_'n', where 'n' is input number) that only it can select.
Dvs att du ska välja userX som setting för att ställa in separat för enbart den inputen. A/V-lägena är ju egentligen ändå bara templates för alla inställningar om jag förstått det rätt, dvs det går att få userX att se ut exakt som "movie" osv.
Det var det jag trodde också, men när jag testade ändra användare för pc-ingången och sedan bytte till boxen så hade inställningarna ändrats även där. Jag testade tre fyra gånger med olika inställningar. Men egentligen borde det ju gå att ha olika inställningar, eller?
Postad 23 oktober 2013 - 16:28
ronlin-9:
Som du själv skriver så är det nästan helt omöjligt att avgöra när man jämför två skärmar i en butik. Inställningarna de använder i butik är ofta "högsta ljusstyrka, extra färg", vilket är långt ifrån optimalt. Dessutom antar jag att du inte har 5000 lysrör i taket i ditt vardagsrum?
Det är dag och natt på butik-inställningar och egna inställningar. Köp hem den på öppet köp och testa, du har ju trots allt 30 dagar på dig om du inte pillar bort klisterlappar osv.
Självklart är det stor skillnad i butik och hemma. Och att apparaterna ofta kommer fabriksinställda med hög kontrast och färgmättnad för att stå sig mot andra tv i butiken är ju allmänt känt. Det som störde mig mest var just att när bilden panorerade kändes det inte som att bildbehandlingen riktigt räckte till. Den blev grötig, i brist på annat ord att beskriva det. Då hade jag som sagt redan ställt in den enlligt de inställningar som i ett inlägg ovan i den här tråden. Och just "mjukheten," eller vad man säger, bör man ju kunna jämföra i butik oavsett kontrast/färgmättnad. Det som de flesta butikssäljare skyller på när man säger något om oskarp bild är ju att många apparater delar på in-signal och att de behöver en bra signalstyrka. Även om det stämmer så har ju alla apparater samma insignal från butiken (de jag kollade på iaf) så det är ju hugget som stucket.
Som sagt, jag vill gärna köpa den här tv:n men det kändes inte klockrent när jag fick se den på EG idag. Så återkom gärna när du har varit och kikat på den. Vill gärna övertygas om att den är ett bra köp ändå.

Postad 23 oktober 2013 - 19:21
Redigerat av droopy68, 23 oktober 2013 - 20:23.
Postad 23 oktober 2013 - 20:20
Jag ska åka och kika (och troligtvis köpa) idag om några timmar
Blev det nån tv?

Själv får jag nog vänta en vecka, då den tyvärr inte finns i lager längre i Karlstad.
Den verkar ha sålt bra

Postad 23 oktober 2013 - 20:34
Hej!Att tven skulle vara grötigare än samsung är inget jag har märkt av på min Sharp 751.Jag kommer från en samsung 55f6755 och sharpen har lika bra bild som min samsung på både hd källor och på sd kanaler trots 5 tum större bild på sharpen.Svärtan är lika bra och det är inte hackigt(vid panorening).Låter som ett måndags ex.Jag är jättenöjd.Ska skriva en review när jag haft den ett tag.Bra pris var det åxå.(9995 elgiganten)
Det låter ju bra att du inte har upplevt det så. Kanske ska ge den en chans hemma och pilla lite med inställningarna i lugn och ro. Enda problemet är väl att kunna transportera tillbaka den i bil-skrället om jag inte är nöjd med den...den är ju så stor! :-)
Skriv gärna en kort review de närmaste dagarna, då kampanjpriset går ut på söndag på EG. Om du har tid såklart.
Blev det nån tv?
Själv får jag nog vänta en vecka, då den tyvärr inte finns i lager längre i Karlstad.
Den verkar ha sålt bra
Kan du inte köpa den online med gratis frakt? Blir ju lite att köpa grisen i säcken men du får väl kolla vad vi andra har skrivit i den här tråden ;-)
Postad 23 oktober 2013 - 20:40
Ja absolut!Skriver en recension på prisjakt imorgon.Det låter ju bra att du inte har upplevt det så. Kanske ska ge den en chans hemma och pilla lite med inställningarna i lugn och ro. Enda problemet är väl att kunna transportera tillbaka den i bil-skrället om jag inte är nöjd med den...den är ju så stor! :-)
Skriv gärna en kort review de närmaste dagarna, då kampanjpriset går ut på söndag på EG. Om du har tid såklart.
Kan du inte köpa den online med gratis frakt? Blir ju lite att köpa grisen i säcken men du får väl kolla vad vi andra har skrivit i den här tråden ;-)
Postad 23 oktober 2013 - 21:06
Jepp, lutar mot att det blir så

Har denna TV:n stöd för netflix?
Tyvärr inte. Men kanske nåt som kan dyka upp i en firmware uppdatering?
Själv kopplar jag HTPC:n till TV:n, och kör Netflix den vägen.
Postad 23 oktober 2013 - 21:22
Jag såg i butiken vad ronlin-9 menade, bilden såg lite "grötig" ut där. Jag kan med glädje meddela att så inte är fallet när man kopplat in en källa hemma. I butiken körde de via komposit till alla TV-apparater, jag kör HDMI och bilden är knivskarp.
Jag märkte inget inputlag värt att nämna alls (trots att jag inte ens ställt in på spelläge), men uppdaterade firmware ändå efter tipset tidigare i tråden. Firmware uppdaterade jag via WIFI (adapter följde med TVn!) och det gick snabbt.
Svärtan var redan på originalinställningarna riktigt bra (RIKTIGT bra, krossar min Samsung ala 2011. Här är det verkligen svart!) och likaså färgerna och skarpheten.Den tog även mina analoga kanaler och trollade fram klart bättre bild på den skitkällan än vad min tidigare samsung på 46" hade.
Jag gjorde i stort sätt bara en ändring innan jag testade lite film från HTPCn: Bildformat = "16:9 PC". Det tog bort overscan som fanns vid standard som var "16:9 TV". I övrigt har jag låtit den vara på standardinställningarna så länge då jag lätt sitter i flera timmar och pillar annars och det är det lite för sent för nu.

Jag testade att kolla en bit av sagan om de två tornen (bra mörka scener för testning) i 1080p och lite från transformers (bra snabba actionscener) i 720p och bilden är fantastisk! Bra deljrikedom i mörka scener, riktigt bra på rörliga scener (inget hackande alls) och bra färger. Min HTCP körde output för filmerna i 24p, vilket TVn alltså klarar galant. Jag testade även en TV-serie lite snabbt i 25Hz och då kördes output i 50Hz. HTPCn kände av följande valbara uppdateringsfrekvenser: 23.97, 23.98, 24.0, 25.0, 25.02, 29.97, 30.0, 50.0, 59.94, 60.0. En stor fördel gentemot min förra Samsung är att Sharpen inte verkar behöva pausa för att byta output utan den bara kör på (snabb svart blinkning, men det kan lika gärna vara HTPCn som byter). Jag var tvungen att dubbelkolla i loggen på HTPCn att den verkligen bytte output.
Allt som allt sitter jag här med ett gigantiskt leende på läpparna och har ett fruktansvärt bra första intryck! Det ska bli riktigt intressant att se hur bra den kan bli när jag satt mig och nördat ner mig i alla inställningar och kalibrerat den ordentligt!
Redigerat av Kalliban, 23 oktober 2013 - 21:25.
Postad 23 oktober 2013 - 21:30
Var inte helt övertygad i affären, men jag tänkte att det nog går att ställa in bättre när man väl är hemma.
Både jag och min sambo blev helt överväldigade vilken stor skillnad det visade sig vara att uppgradera från en Fujitsu siemens 46" från 2007, till denna pjäs. Det första vi kollade på var Game Of Thrones (Bluray 1080p) och detta gjorde den nya TVn väldigt bra tycker vi.
Idag har jag tittat lite mer på inställningar osv, och det finns väldigt mycket man kan ändra på för att det ska passa ens eget användande.
Smart TV funktionerna har ännu inte helt övertygat mig känns ganska slöa (jag är ju van vid HTPC med i3 processor m.m.), en bonus var ju att WIFI dongel följde med, som förövrigt var smidigt att uppgradera FW på TVn med.
Angående gamma: Det finns 2 inställningar för ljus vad jag kan hitta
Ljus - "Ställ in ljuset så att svarta delar av bilden förblir svarta" (Skala på 0 - 20)
Bakljus - "Här kan du ställa in ljusstyrkan genereras av panelen" (Skala på 0 - 100)
Jag har ställt in Ljus på 9 och Bakljus på 75 och det blir (vad jag anser) riktigt svart vid bilder som skall vara svarta, lyser inte igenom alls. Har bara sett viss clouding(?) vid helsvart skärm.
Redigerat av f3zz, 23 oktober 2013 - 21:48.
Postad 23 oktober 2013 - 21:52
Just det, har någon testat Android-appen ännu?
Tack på förhand!
Postad 23 oktober 2013 - 22:14
Jag är en millimeter från ett köp av 751:an nu men behöver bara veta hur stor "foten" är (breddoch djup", samt om den är roterbar. En bild på fjärren hade varit bra också.
Just det, har någon testat Android-appen ännu?
Tack på förhand!
Foten är ca: 58,5cm bred och 35,5cm djup. Ej roterbar, med mer än att man roterar hela TVn ;-)
Jag fattade inte riktigt vilken som var den officiella appen, men testade den som heter Sharp Smart Remote, och den verkar helt OK, inget revolutionerande. En sak var rätt nice dock, man kunde använda telefonens tangentbord att överföra strängar av text. Smidigt vid användning av "SmartTV" typ för lösenord som tar evigheter att knappra in med nummerplattan på fjärren.
Googla bilder på "sharp le751 remote" så är det första och andra träffen.
Postad 23 oktober 2013 - 22:21
Postad 23 oktober 2013 - 22:26
Hade tänkt placera TV:n på centern men den är bara 55 bred och 30 djup...

Min stora fundering annars är om jag ska köpa denna 60-tummare eller en mer avancerad 55-tummare, med micro dimming. Sitter tre meter från TV:n och jag prioriterar SVÄRTA.
Har idag en fyra år gammal SONY LCD 46" (ej LED) som har hyfsad bild men känns lite liten när jag ser på film. För TV-tittande är den rätt lagom stor.
Postad 23 oktober 2013 - 22:42
Tack snälla!
Hade tänkt placera TV:n på centern men den är bara 55 bred och 30 djup...Osis! Ska fundera ut hur jag kan göra istället...
Min stora fundering annars är om jag ska köpa denna 60-tummare eller en mer avancerad 55-tummare, med micro dimming. Sitter tre meter från TV:n och jag prioriterar SVÄRTA.
Har idag en fyra år gammal SONY LCD 46" (ej LED) som har hyfsad bild men känns lite liten när jag ser på film. För TV-tittande är den rätt lagom stor.
Jag sitter ca 2,8m från tv och precis som du, var jag inne på att köpa en 55" som gav lite mer teknik än tum för pengarna så att säga.
Men som sagt, när detta erbjudande dök upp kunde jag inte motstå, speciellt när försäljaren tryckte på att jag hade 30 dagar på mig, att i lugn och ro testa den hemma. Har bara haft den 2 dagar men jag känner redan mig ganska säker på att jag inte kommer att åka tillbaka med TVn.
Postad 24 oktober 2013 - 08:24
Postad 24 oktober 2013 - 08:41
Jag köpte min 751 igår, och min remote inklusive knapparna på tv:n slutar fungera om jag inte använt dom på ca 20 min, och det enda jag kan göra är att slita ur sladden ur tv:n för att få tillbaka dom. Någon som vet något kring det här eller har samma fel?
Det där hände mig en gång strax efter att jag installerade, men inte slutförde, firmware-uppdateringen. Det hände fakiskt samtidigt som jag hade Sharps kundsupport på tråden. Men sen dess har det inte hänt mig. Hur ofta har du stött på det och i vilket sammanhang?
Redigerat av -WR-, 24 oktober 2013 - 08:41.
Postad 24 oktober 2013 - 09:03
Det där hände mig en gång strax efter att jag installerade, men inte slutförde, firmware-uppdateringen. Det hände fakiskt samtidigt som jag hade Sharps kundsupport på tråden. Men sen dess har det inte hänt mig. Hur ofta har du stött på det och i vilket sammanhang?
Ja hände mig också efter att inte ha slutfört första konfigurationen. Fattade inte först att man var tvungen att kanalsöka för att få bort "förstagångskonfigurationen", lite dumt eftersom jag aldrig kör kanalerna direkt i TVn.
Men efter att jag kört guiden och sökt klart 0 kanaler, så efterfrågas inte guiden längre.
Skall tilläggas att min TV var i avstängt läge när detta hände. Så det gick då inte att slå på TVn före jag dragit ur och satt i strömsladden.
Men detta har bara hänt en gång innan guiden var körd klart.
Redigerat av f3zz, 24 oktober 2013 - 09:06.
Postad 24 oktober 2013 - 09:15
Postad 24 oktober 2013 - 09:28
Det är ju samma TV fast med annan design och nåt tillbehör mindre. Så överlever nog

Postad 24 oktober 2013 - 09:29
Jag köpte min 751 igår, och min remote inklusive knapparna på tv:n slutar fungera om jag inte använt dom på ca 20 min, och det enda jag kan göra är att slita ur sladden ur tv:n för att få tillbaka dom. Någon som vet något kring det här eller har samma fel?
det hände mig varje gång igår (fick den igår), jag inte använt remoten på ca 20 min så var den + knapparna på tv:n obrukbara, dvs hände ingenting när jag tryckte på dom.
Postad 24 oktober 2013 - 10:28
det hände mig varje gång igår (fick den igår), jag inte använt remoten på ca 20 min så var den + knapparna på tv:n obrukbara, dvs hände ingenting när jag tryckte på dom.
Du har inte kommit åt nån "föräldralås" liknande funktion i setupmenyn, som låser allt efter en viss tid?
Nu är iaf en 651:a på ingång, borde trilla in redan i morrn

Redigerat av Svante Skoog, 24 oktober 2013 - 10:39.
Postad 24 oktober 2013 - 10:52
Fan, 751:an är slut i webshoppen på Elgiganten, och slut i närmaste butik. Så det får nog bli 651:an istället.
Det är ju samma TV fast med annan design och nåt tillbehör mindre. Så överlever nog
Den finns ju fortfarande på Electroworld:
http://www.electrowo...CECOMP_PRISJAKT
Har samma ägare som El-Giganten. Jag hann inte heller med att beställa från El-Giganten eftersom jag funderade på hur jag skulle göra, så när jag nu väl bestämt mig så beställde jag därifrån istället.
Redigerat av Mortac, 24 oktober 2013 - 10:52.
Postad 24 oktober 2013 - 11:51
Den finns ju fortfarande på Electroworld:
http://www.electrowo...CECOMP_PRISJAKT
Å fan! Oh well, 651:an har gått iväg, och jag klarar mig med svart, som iofs passar bättre in hos mig då jag har svart bänk och elektronik

Postad 24 oktober 2013 - 11:55
Killen på EG sa att det enligt dem inte fanns stöd för Flash (t ex. SVTPlay). Stämmer det?
Testade att gå till svt och netflix med browsern, lyckades inte spela upp någonting alls. Kunde logga in på netflix men inte välja någon film. Så även om det skulle finnas stöd så var det på tok för segt för att man skulle vilja använda det... Men vem vet, de kanske fixar fram lite appar som är bättre.
Postad 24 oktober 2013 - 13:24
Postad 24 oktober 2013 - 16:00
Det var en helt fantastisk upplevelse. Rappheten i bilden, svärtan och de tydliga färgerna var för mig något helt nytt. Helt klart den bästa spelupplevelsen i mitt hem. Självklart hjälper det att Beyond är ett sjukt snyggt och spännande spel, men det står klart för mig att 751:an gör spelet rättvisa. Jag har kopplat ljudet med koaxialkabel till min DAC vilket innebär att responstiden på ljudet blir ännu bättre.
Jag vill dock efterlysa en sak som jag frågat lite längre upp. Är det någon som vet hur man har separat bildinställningar för olika HDMI-ingångar?
Postad 24 oktober 2013 - 21:50
Redigerat av Chichin, 24 oktober 2013 - 21:52.
Postad 25 oktober 2013 - 09:26
Idag körde jag Beyond Two Souls på 751:an. Jag mörkla lagenheten och valde att köra på bildinställningen Max, som jag tycker fungerar alldeles utmärkt för spel.
Det var en helt fantastisk upplevelse. Rappheten i bilden, svärtan och de tydliga färgerna var för mig något helt nytt. Helt klart den bästa spelupplevelsen i mitt hem. Självklart hjälper det att Beyond är ett sjukt snyggt och spännande spel, men det står klart för mig att 751:an gör spelet rättvisa. Jag har kopplat ljudet med koaxialkabel till min DAC vilket innebär att responstiden på ljudet blir ännu bättre.
Jag vill dock efterlysa en sak som jag frågat lite längre upp. Är det någon som vet hur man har separat bildinställningar för olika HDMI-ingångar?
Jag har försökt förstå det där också och har mailat Sharp men ännu inte fått något svar. Som jag förstår det (från mina tester) så är det samma inställningar som gäller för alla "HD HDMI"-anslutningar, men man kan ha andra inställningar på exempelvis TV osv. Anledningen för mig att jag ville ha olika på olika var för att jag spelar på HDMI2 och kollar film på HDMI1. Det löste jag genom att helt enkelt trycka på bild-knappen på fjärren när jag ska spela så att jag får "Max"-läget. Då har jag ingen input lag alls vad jag kan märka. När jag sedan ska kolla film så väljer jag "Användare" igen. Det går snabbt och smidigt, men är ju trots allt en workaround för problemet att man inte kan spara olika inställningar på olika HDMI-ingångar, vilket jag kan tycka borde gå. Jag får se vad Sharp svarar i mailet, men det kanske kommer i någon firmware annars. Ett till liknande problem jag har är för olika TV-kanaler. Jag kör 1,2,4 digitalt och då fyller hela skärmen upp, men sedan har jag ett gäng analoga kabelkanaler (3,5 osv) och för dem blir bilden för liten och jag får ändra bildläge till Panorama2. Byter jag kanal och sedan byter tillbaka så är det dock inte sparat utan jag får göra det varje gång jag byter till en sådan kanal vilket är lite irriterande. Nu tittar jag iofs nästan aldrig på TV, så det är inget stort problem för mig, men kanske kan vara det för andra.
Jag är annars väldigt nöjd med TVn än så länge. Spelande går hur bra som helst och bilden är fantastisk när jag kollar på film. Jag har inte kalibrerat den fullständigt ännu, utan bara petat ner ljuset till 9 och pillat lite på bildförbättringsprocesserna. Jag gillar den skarpa bild som ges och får ingen såpoperaeffekt trots att jag har de på, men det är kanske en smaksak där andra vill ha de helt avstängda.
Jag håller med -WR- om svärtan, rappheten och färgerna. Framförallt svärtan är för mig helt absurt bra, jag har aldrig sett så bra svärta i en LED-TV tidigare.
Postad 25 oktober 2013 - 10:37
Det löste jag genom att helt enkelt trycka på bild-knappen på fjärren när jag ska spela så att jag får "Max"-läget. Då har jag ingen input lag alls vad jag kan märka. När jag sedan ska kolla film så väljer jag "Användare" igen.
Exakt så gör jag också. Det funkar när man kommer ihåg att ändra 16:6 TV till 16:9 PC, men det är lite störigt att hålla på att knappa sig fram hela tiden.
...och plötsligt slår det mig vilket i-landsproblem det är! haha
Postad 26 oktober 2013 - 09:03
Kan säga att det här med den döda kontrollern hände mig igår natt. Jag vet inte om det är kontrollerna elle rom det snarare är tv:n som inte tar emot signal, men hur som helst kunde jag inte stänga av apparaten, inte byta av-kanal, inte höja/sänka ljudet, ingenting. Jag fick dra ut sladden till sist.
I mitt fall hände det här efter att jag suttit och spelat ett tag. När jag stängde av PS3:an så stod tv:n på utan någon ingångssignal. Skärmen brukar ju vara lite gråaktig, men i det här fallet blev skärmen svart och hamnade den i nån form av sovläge som jag inte visste hur jag skulle väcka.
Känns dock som en bugg och inte en medveten funktion. Vad tror ni?
Postad 26 oktober 2013 - 09:50
Pillade lite med bildinställningarna igår men kan inte riktigt få bort "såpoperaeffekten" har stängt av allt bildförbättringstjaffs och tycker det ser något bättre ut, ingen som har några bra inställningar o dela med sig av?
Förresten vilka 3d glasögon skall man ha till denna tv? Sharp AN-3DG40 eller 3DG20B?
Redigerat av Henke811, 26 oktober 2013 - 09:53.
Postad 26 oktober 2013 - 17:59
Kan det vara HTPCn som gör det på något sätt? Kanske måste jag ändra någonting på den?
Edit: Jag testade att spela upp filmen i 50Hz istället för i 24p och då hade jag inte den effekten. Däremot blir ju inte filmen lika smidig, men det gav mig lite hopp och jag ska testa vidare och se om jag kan få till det. Bilden är så jävla bra så jag vill verkligen få till det, annars kommer jag bli galen varje gång jag kollar på film nu när jag börjat tänka på det.
Edit2: Okej jag verkar ha fått bort det värsta. Jag ändrade tillbaka till 24p på HTPCn och ställde in DMM på "Mjuk" och stängde av DNC och Deblockerings filter (vad fasen gör denna egentligen?). Nu är scenerna mjuka och jag får ingen skum aura kring personerna längre (testade samma scen som jag blev galen av nyss). I övrigt kör jag just nu skärpa på 2, kontrast på 13, färgintensitet på 10, ljus på 9 och bakljus på 75, men jag ändrar inställningarna typ en gång i kvarten för att testa lite olika.
Jag återkommer igen om jag får något annat problem eller om jag tycker att mina inställningar är klara för att kallas "version 1.0".

Redigerat av Kalliban, 26 oktober 2013 - 18:49.
Postad 26 oktober 2013 - 20:01
Så undrar, ska jag avbeställa min beställda LC-60LE751E ?
Eller är den det bästa man kan få för 9990kr?
Redigerat av Unregistered41be085a, 26 oktober 2013 - 20:06.
Postad 26 oktober 2013 - 21:45
Postad 26 oktober 2013 - 22:20
Läser att ni har lite problem med fjärrkontroll/hängning, haloeffekt, såpoperaeffekt m.m.
Så undrar, ska jag avbeställa min beställda LC-60LE751E ?
Eller är den det bästa man kan få för 9990kr?
Om du betalar 10 lax för den och du inte är villig att betala (betydligt) mer så ska du helt klart behålla den. Men går du upp till 15 lax så har du ju en hel del apparater att välja mellan. Då kan det finnas en poäng att botanisera. Har tyvärr ingen annan apparat jag kan rekommendera, eftersom jag faktiskt köpte den för originalpris (och fick elgiganten att justera priset i efterhand) för att jag tänkte att den passade mig bäst.
Postad 26 oktober 2013 - 22:31
Frågar eftersom jag vill ha någon sorts referens, kan ej heller finna några tester på apparaten.
Postad 27 oktober 2013 - 14:04
Om man jämför denna med t.ex. Samsungs olika serier, vilken är den närmast jämförbara av dem?
Frågar eftersom jag vill ha någon sorts referens, kan ej heller finna några tester på apparaten.
Ska jag vara ärlig så har jag aldrig sett en Samsung led med lika bra bild som den här har. Framförallt svärtan är helt otrolig och jämfört med min 2011-Samsung är det som dag och natt. 751an kostar normalt 15k, så nu under den här driven för 9990 så är det ett rån. Ska du hitta en annan TV med motsvarande bild så får du börja leta runt där bland 15k-burkarna och troligtvis gå upp ett snäpp för att hitta något motsvarande. Jag hade haft mina ögon på 652an ett tag och väntade på att den skulle droppa ner under 10k, men sedan kom den här kampanjen och då va det bara att slå till.
Postad 27 oktober 2013 - 14:32
Postad 27 oktober 2013 - 15:55
Redigerat av ChristianE, 27 oktober 2013 - 16:06.
Postad 27 oktober 2013 - 17:26
Postad 27 oktober 2013 - 17:30
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar