Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som hört Dynavoice Thunder T-12 än?

92 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RX W12 (Subwoofers) 4 (0) Inga priser
BK Electronics XXLS400-FF (Subwoofers) 1 7.666666 (2) Inga priser
XTZ 99 W12.18 ICE (Subwoofers) 6 9.458332 (23) Inga priser
SVS SB12-NSD (Subwoofers) 4 9.299998 (9) Inga priser
BK Electronics XLS200 MK2 FF (Subwoofers) 3 8.75 (3) Inga priser
BK Electronics Monolith+ FF (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Dynavoice Thunder T-12 (Subwoofers) 7 7.249998 (11) Inga priser
26 relaterade trådar
XTZ 99 W12.18 ICE (167 inlägg) 2 år sedan
* Officiell Tipstråd - 2.500 - 6.000 kr * (173 inlägg) 8 år sedan
SVS SB-12 NSD (119 inlägg) 8 år sedan
SvS Basar (540 inlägg) 9 år sedan
Motvilligt val av sub till musik (1 inlägg) 10 år sedan
Musiksub, XTZ 12.18 ICE, Klipsch SW-115, Dynavoice Thunder T-12? (32 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr" (500 inlägg) 11 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 12 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 12 år sedan
Utförsäljning SVS PB&SB12-NSD + Nya modeller! (3 inlägg) 12 år sedan
Tonsor AB , ny butik med BK Electronics bas sortiment! (77 inlägg) 12 år sedan
Subwoofer för film. (150 inlägg) 12 år sedan
Dynavoice Thunder Subwoofer (4 inlägg) 13 år sedan
köpråd: Subwoofer 0 - 10.000kr, som matchar mina CM5or. (8 inlägg) 13 år sedan
SVS SB12-NSD vs XTZ 99 W12.16 (6 inlägg) 13 år sedan
XTZ w12.18 till pangpris! (64 inlägg) 13 år sedan
Sub med pluggar (25 inlägg) 14 år sedan
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg) 14 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 14 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 14 år sedan
Hjälp att hitta vit sub till hembio (13 inlägg) 14 år sedan
För XTZ freaks ;o) (26 inlägg) 15 år sedan
Val av sub? (111 inlägg) 15 år sedan
Ny bas , hjälp (2 inlägg) 15 år sedan
NYA SVS SUBAR (112 inlägg) 15 år sedan

Postad 15 May 2014 - 20:39

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Har inte lyxen av att kunna möblera subbarna =( bor på 29m2 och subbarna är stativ till frontarna och den ramspända duken sitter där den sitter :-)
ska få tummen ur och sälja av dem och köpa nytt, alt hitta en beggad antimode

Postad 02 October 2014 - 20:24

Kewlan
  • Kewlan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Gjorde slag i saken och beställde 2st med fötter för kampanjpris ca 4500:- styck... Hämtar imorgon....

Postad 02 October 2014 - 22:20

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
Fötter? Dämpfötterna, är det riktiga mjukfötter eller bara något som är mjukare än spikes?

Redigerat av Unregistered31eb059f, 02 October 2014 - 22:34.

Postad 04 October 2014 - 08:22

Kewlan
  • Kewlan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
http://www.ljudfokus...rt-4-pack/5144/

Funkar fint än så länge. Jag ska flytta inom tre veckor så har inte hela riggen igång så spelar mest in dem för stunden.

De är löjligt fint byggda, skickar kanske in en mer utförlig beskrivning/recension när biorummet är igång i nya huset.

Postad 21 October 2014 - 04:04

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 1
Ja, skulle vara intressant att höra vad du tycker om den subben.

Postad 22 October 2014 - 06:28

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Instämmer och några bilder vore trevligt :)

Postad 22 October 2014 - 07:55

Kewlan
  • Kewlan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 1
Flyttar på fredag, sen gissar jag någon vecka innan jag är igång :) kan dock lägga upp lite bilder på dom tidigare.

Postad 28 November 2014 - 10:30

Unregistered87646b22
  • Unregistered87646b22
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
3500:- för den vita på ljudfokus idag!

Postad 28 November 2014 - 11:07

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 1
Köp 4 st!

Postad 29 November 2014 - 17:27

Erick
  • Erick
  • Beroende

• 1233 inlägg
  • 1
Jag beställde en för 3500 inkl frakt (black Friday rea), kunde inte hålla mej.

Återkommer med lite bilder och intryck om intresse finns.

Postad 29 November 2014 - 23:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Självklart finns intresse, det är ju en humant prissatt tolva :)

Postad 02 December 2014 - 19:47

lexxus
  • lexxus
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Fick hem min idag, vit 3500:- på Black Friday. Packade upp lite fort för inspektion, såg fin ut MEN... den är STOR, frugan börja mumla skillsmässa.... :P
Är dock mitt i en flytt så dröjer en vecka eller två innan den kan testat!

Postad 02 December 2014 - 20:36

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Fick hem min idag, vit 3500:- på Black Friday. Packade upp lite fort för inspektion, såg fin ut MEN... den är STOR, frugan börja mumla skillsmässa.... :P
Är dock mitt i en flytt så dröjer en vecka eller två innan den kan testat!

Känner igen mumladet..... ;)

Postad 10 March 2015 - 16:05

lexxus
  • lexxus
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Intressekoll:

Har min vita Thunder T-12 ståendes bara på våra 38kvm å nu har jag dessutom gått från elac stativare till audivector golvare så den e väldigt överflödig... Men producera bra bas kan den! =)

PM vid intresse

Postad 16 January 2016 - 17:25

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Mitt första inlägg på minhembio så hoppas allt blir rätt! :)

Köpte Dynavoicen i valet mellan Dali E12F, T12 och XTZ W12.17.

Lånade hem Dalisubben över en helg och blev mäkta förvånad över hur bra en såpass liten sub kan prestera, men då ljudfokus erbjöd en T12 för samma summa som Dalin så blev valet givet då XTZ:an blev dyrast och jag har haft föregångaren W12.16 innan plus att jag har Dynavoice DM-6 som frontar/surround så snyggast med samma märke!

Många kan referera till den prisvinnande XTZ subben och ha drn som måttstock vilket jag hade vid köpet av Dynavoicen..

Har flyttat om subben från hörn till hörn i en veckas tid med mycket testtid på varje plats och har nu hittat rätt position i mitt rum.

Fördelar som jag tycker hittils är att den är väldigt kraftfull. Den spelar liksom extremt hårt och brutalt även fast jag har vissa svårigheter med att få basen att stanna i rummet så anser jag att den är välljudande.
Då lådan är sluten så blir det lite så att den ganska snabbt jobbar väldigt mycket och i jämförelse med en basreflexlåda så kan den upplevas som tystlåten vid samma volym, detta kompenseras genom att ha ett väldigt kraftigt baselement samt förstärkeri som gör att när man kanske är van att subben spelar för full mutter så finns det 50% kvar i denna trots att konutslaget är rejält och i mina ögon jobbar den för fullt så gömmer sig mer ork ändå!

Den går djupt och helt utan blåsljud då den som sagt är sluten. Då jag hade XTZ:an i en annan lägenhet så blir det svårt att göra en rättvis jämförelse, mrn utan att ta med rummet i beräkningen och omdömmet så gick XTZ lägre och bastonerna hördes kraftigare på låga volymer, men vid vanlig musikspelning så låter T12 bättre i alla avseenden, den är rappare, spelar hårdare och mer detaljrik. Hur många baspukor man än matar den med så hinner den med utan minsta tecken på att fisa av!

Jag har hört mycket olika subbar som varit bra på helt olika saker, jag har däremot inte ägt alla modeller och märken på jordens yta men jag har hört tillräckligt mycket för att ge ett utlåtande som absolut stämmer och iaf ger en fingervisning av vad subben är kapabel till. Den är värd pengarna men man skall ha i åtanke att ett kalibreringsverktyg nästan känns som ett måste då jag anser att det är svår att få den att låta så bra som den KAN, jag har nu justerat och ändrat småsaker och jag får den inte att låta PERFEKT i alla lägen..
Byter jag till filmtittning så kan basen hamna i grannrummet istället, men det är också det enda negativa. Den spelar brutalt och väldigt hårt!

Om någon undrar något så bara fråga på så ska jag svara så gott det går! :)

Människor som har fastnat vid "dynavoice är skit, jag har hört allt" besvaras ej då detta är som att jämföra IOS med android. Vill man betala dubbelt för en halväten äppelskrutt så får man gärna göra det, men gör då inte inlägg om saker man mest kanske vill förstöra ryktet för eftersom man köpt andra märken till högre priser...

Postad 16 January 2016 - 17:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

du får jättegärna skriva mer om den längre fram, det är kul att höra om produkter som har pratats om men som få hört. har du någon uppskattning hur djupt ner den går i ditt rum (och vad är det för mått på rummet? =))?

Postad 16 January 2016 - 19:07

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har kört lite diverse testsvep då jag saknar mätutrustning och jag är inte kapabel att lyssna och bedömma exakt hur lågt den spelar med bara öronen ;), men ner mot 25 hz spelar den mycket bra, lägre frekvenser hamnar inne på toaletten tyvärr! :( Rummet är på ca 25 kvm, 260 cm takhöjd! Har ingen dörr till ingången så det känns som att en del av trycket och ljudet försvinner därigenom! Ställde upp en dörr för att testa och ljudbilden blev då annan åt det bättre hållet men fick ställa om avståndet i förstärkaren då basen blev fördröjd med fakrdörren på plats! :/

Om någon har tips/trix på hur man kan förbättra basen o få den att stanna i rummet så lyssnar jag gärna! En stor tygsoffa, gardiner och en stor matta finns i rummet som absorbent, behövs det mer? Isåfall varför och var? Motsatt vägg mot subben eller samma? Tänker eftersom den saknar basreflex om det kan spela roll?

Postad 16 January 2016 - 19:49

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

svårt de där med om man har dörr, i mitt lilla rum får jag ca +1.5db mellan 19hz till 35hz om jag låter dörren vara öppen, dock sänks nivån vid 45hz och uppåt rejält, med stängd dörr ökas disco basen rejält. dörren funkar som en variabel tuning port, hehe, rätt praktiskt. man får prova sig fram, då kombinationen av vart subben står i förhållande till vart du sitter är stor.

bäst är att sätta en mic vid lyssningsplatsen, och spela lite olika test toner och flytta subben runt i rummet, placering av subben är av stor vikt.

Redigerat av hundrakg, 16 January 2016 - 19:49.

Postad 16 January 2016 - 20:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

basen kommer alltid att gå bort från rum som inte är täta, däremot så fungerar det inte riktigt så att vissa frekvenser går iväg till andra rum och andra stannar kvar.

bästa tipset är att flytta runt basen lite om sittplatsen inte går att ändra på =)

ja, eller skaffa en till. folk brukar säga att två subbar som placeras på var der sida blir fyra gånger så bra. själv så kan jag inte säga annat än att jag håller med om att det blir mycket bättre, basen blir jämnare i rummet. lite som att lyssna på en respektive två högtalare. vi kör alltid stereo =)

Postad 16 January 2016 - 20:43

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

min bas ökar i djup djup zonen(19-25hz) när dörren öppnas oavsett vart mina 2st subbar står i rummet, däremot ökas disco basen rejält(45hz) när dörren stängs.

Redigerat av hundrakg, 16 January 2016 - 20:44.

Postad 16 January 2016 - 22:35

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tackar för alla tips och råd! :) Vad tror ni om en Dsp/eq till subben? Det man läst sig till är ju att det nästan(!) ska vara lika prisvärt att köpa en sådan istället för en till subb...? OM dessa är så effektiva, hur blir det då med 2 subbar+DSP?

Postad 16 January 2016 - 22:49

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Dsp är sjukt bra om rummet och placering inte ger bra resultat.
Gjorde jättestor skillnad på mina subbar trots att den inbyggda bara ger möjlighet att sänka på ett ställe.

Postad 17 January 2016 - 00:13

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har tänkt införskaffa mig en sådan för att testa! Är det tokigt att köpa den som fyndbörsen har? Den kopplar man inte in som ett avbrott på lågnivån utan justerar via pcn samt en mic... Tänker mig då att man kan låna ut den till vänner och familj som lider av samma problem? De andra dyrare varianterna ska ju sitta på lågnivån konstant vilket gör kabeldragning mm till ett problem, eller har jag fel?

Postad 17 January 2016 - 04:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Dsp, absolut! Minidsp och mätmic gör verkliga under för ljudet! Man kan ha en peak på 20dB som går att få ner ordentligt med bara en minidsp eller liknande :)

Postad 17 January 2016 - 10:22

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
En korkad fråga kanske.. Men går det inte att köpa en vanlig mic på kjell för någon hundring o ladda hem programvaran? Eller är mikrofonen speciell på något vis?

Postad 17 January 2016 - 10:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3434 inlägg
  • 0
En mic behöver en kalibreringsfil som programet avläser, annars vet inte programet hur mycket micen diffar. Och diffar det gör dom med åtskilliga db!

Postad 17 January 2016 - 10:46

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Förstod att det skulle finnas en jake med min teori! Lät för enkelt och billigt för att funka..! ;)

Postad 17 January 2016 - 16:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ja, minidsps umik 1 kommer med en sådan kalibreringsfil :)

Postad 17 January 2016 - 17:42

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

MiniDSP och UMIK-1 är en grym combo. Mina basar bara stod och brölade innan jag EQade dom med hjälp av MiniDSP och mätningar gjorda med UMIK-1. REW fixar EQ-värdena riktigt smidigt. Basarna blev mycket mer "musikaliska" och matchade golvhögtalarna mycket bättre.

Postad 19 January 2016 - 14:23

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag som trodde qtt jag äntligen handlat färdigt! :(

Har placerat om subben en aning nu. Den står nu i hörnet utmed dörröppningen som verkar vara boven i mitt problem. Har inte hunnit provspela sedan jag bytt plats på subben men jag återkommer när jag vet mer! :)

Postad 20 January 2016 - 20:24

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej alla glada igen! Nu behöver jag hjälp... Hoppas det är ok att skriva här då det gäller just den nyinköpta T-12.

Jag känner nu att jag provat allt... alla hörn och vinklar men utan framgång.. Subben flåsar och pustar men ärligt talat så får jag inte ut trycket alls! Jag känner hur kraftdull subben är och jag är väldigt säker på att den skulle låta RIKTIGT bra om jag hittade rätt plats och inställningar men just nu när det blir fläskiga bastoner med mycket volym så fladdrar det i håret och rutorna håller seriöst på att flyga ut men det är INTE som det ska på lyssningspositionen! Jag är ärligt talat så less på att känna vad den är kapabel till men alsrig få till det riktigt 100... Har någon några tips? Den måate ju gå att få till så den låter bra utan dsp? Här kommer info om mitt rum samt anläggning:

Förstärkare: Denon Avr-1912
Front/surr: Dynavoice Dm-6
Center: Dynavoice Dc-5
Sub: Dynavoice T12

Rummet är 6 meter långt och 4 meter djupt.
Om man står i entrén så ser rummet ut som följande:
Till höger är en vägg som är 3m. Sitter 3 tavlor längs med väggen annars slät, 1,5m upp i hörnet sitter vänster bakhögtalare och under den står subben (för stunden) snett vinklad.

Därefter är det en 6m lång vägg med en soffa längs med, ett fönster finns även mitt på den väggen.

Därefter kommer nästa kortvägg där höger bakhögtalare sitter monterad på samma höjd i hörnet som vänster högtalare. På den väggen är dwt ett fönster samt utgång till balkong mitt på väggen (ca 1m vägg på varje sida av balkongdörr/fönster).

Därefter kommer en till långvägg där höger/vänster/centerhögtalare befinner sig, alla på samma höjd på en tvbänk som är ca 3m lång, väggen helt utan fönster. Denna vägg går i direkt anslutning med entrén ut/in i vardagsrummet där rumsbeskrivningen började.

Subben har stått i alla 4 hörn och inget av dom låter den speciellt bra i... Kraften finns och den skakar om rummet rejält men det låter inte alls speciellt bra hur jag än justerar fasen.. Visst har jag fått till det hyffsat till en viss låt efter en timmes justering men byter jag låt eller slår igång en film så är alla inställningar förjäves.

Jag har nollat förstärkaren HELT och därefter kört kalibreringen vid varje omplacering för att avståndet skall bli rätt och därmed ljudfördröjningen. Givetvis finjusteras allt manuellt efter.

Förstärkarinställningarna är som följer:
LFE 120HZ
Frontar/surr/center delas vid 40HZ.

Har ställt både LFE och front/surr/center till 80HZ så dom inte ska spela samtisigt men ändå samma skit....

För att beskriva hur det låter så är det ungefär som att ni köpt ett par rejäla Cerwin vega 15" och kopplar den ena högtalaren fel. Ljudet FINNS och känns i omgivningen men hörs inte....

Har placerat subben i öronhöjd och kört "baskrypet". Då lät det bäst i hörnet där subben står nu, men när jag ställde subben där nu så lät det sämst av alla 4 hörn.

KAN det vara så jävligt att den kanske ska måsta stå mitt på en sidovägg från soffan sett?

Får jag inte till detta så är den så sjukt svårplacerad att jag kommer returnera den...

Jag är ingen expert, men har hållt på med ljud sedan jag var en liten snorhyvel. Jag har hört det mesta i ljudväg och vet hur det låter när det låter bra. Jag VET att subben KAN låta bra och jag vill att de som svarar litar på mitt omdöme när jag säger detta och utgår från att subben är bra men svårplacerad.

Skall prova lägga upp bilder på rummet på min sida.

Tack på förhand!

Postad 20 January 2016 - 22:50

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

troligtvis å släcks ljudet ut där du sitter, alltså minst basförstärkning just där, din soffa är placerad på fel vägg.

hade du vänt på hela din setup så att soffan är på kortsidan och dina frontar/center/sub är på andra kortsidan, så hade nog subben börjat låta bra.

lägger jag in dina värden på rummet i REW och placerar subben där du sa, och sedan sätter lyssningspositionen i mitten vid väggen på långsidan försvinner basen helt och hållet, den sämsta tänkbara platsen alltså. du får möblera om helt enkelt

hur lägger man in en bild här?

Postad 21 January 2016 - 06:19

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tack för mycket bra svar!

När jag hade min tidigare sub stod den i hörnet till höger om soffan och det lät helt okej faktiskt. Det var en basreflexlåda.

Grejade lite igår kväll och fick nu ett ganska bra resultat (tror jag) om subben står där i samma hörn under vänster surr, helt vinklad mot soffan. Den spelar alltså inte mot fronthögtalarna utan åt samma håll som vänster surr.

En tanke som slog mig... Samtliga högtalare har basreflex.... kan inte detta bli lite knepigt när subben saknar reflex? Blir det inte lite så att dom tar ut sig själv då och jobbar "mot" varann?

Ang att ladda upp bild så vet jag inte då jah knappt lyckas svara på dessa inlägg! Hehe... Jag har delat mina bilder på mim profil här på Minhembio! Kolla om du kan göra det så går jag in o kikar senare! :)

Postad 21 January 2016 - 08:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Gör en img-tagg, ladda upp på photobucket före, det är lättast :)

Jag skulle just fråga om du sitter i mitten av rummet :) du befinner dig i en nod och det är typ omöjligt att göra något åt. Kanske fler basar eller sätta subben på ett fult ställe. Sätter du subben där du sitter och sen kryper på golvet så kommer du hitta ett ställe där det låter högt. Ställer du subben f där så får du hög volym i positionen du sitter. Har jag hört.

Men det blir bättre av att flytta på allt. Jo, en sak till. Det är inga rutor som håller på att flyga iväg för dig. Du skulle nog behöva en kortsida med subbar för att få det att hända i ditt rum :)

Postad 21 January 2016 - 08:25

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Det är så jag gjort! :/. Där subben står nu i hörnet låter basen som högst när den placeras på lyssningspositionen.

Att rutorna inte flyger ut vet jag, det var mer själva beksrivningen om hur det låter och upplevs i rummet jag ville åt med den benämningen! =)

Postad 21 January 2016 - 08:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3434 inlägg
  • 0

Hej alla glada igen! Nu behöver jag hjälp... Hoppas det är ok att skriva här då det gäller just den nyinköpta T-12.

Jag känner nu att jag provat allt... alla hörn och vinklar men utan framgång.. Subben flåsar och pustar men ärligt talat så får jag inte ut trycket alls! Jag känner hur kraftdull subben är och jag är väldigt säker på att den skulle låta RIKTIGT bra om jag hittade rätt plats och inställningar men just nu när det blir fläskiga bastoner med mycket volym så fladdrar det i håret och rutorna håller seriöst på att flyga ut men det är INTE som det ska på lyssningspositionen! Jag är ärligt talat så less på att känna vad den är kapabel till men alsrig få till det riktigt 100... Har någon några tips? Den måate ju gå att få till så den låter bra utan dsp? Här kommer info om mitt rum samt anläggning:

Förstärkare: Denon Avr-1912
Front/surr: Dynavoice Dm-6
Center: Dynavoice Dc-5
Sub: Dynavoice T12

Rummet är 6 meter långt och 4 meter djupt.
Om man står i entrén så ser rummet ut som följande:
Till höger är en vägg som är 3m. Sitter 3 tavlor längs med väggen annars slät, 1,5m upp i hörnet sitter vänster bakhögtalare och under den står subben (för stunden) snett vinklad.

Därefter är det en 6m lång vägg med en soffa längs med, ett fönster finns även mitt på den väggen.

Därefter kommer nästa kortvägg där höger bakhögtalare sitter monterad på samma höjd i hörnet som vänster högtalare. På den väggen är dwt ett fönster samt utgång till balkong mitt på väggen (ca 1m vägg på varje sida av balkongdörr/fönster).

Därefter kommer en till långvägg där höger/vänster/centerhögtalare befinner sig, alla på samma höjd på en tvbänk som är ca 3m lång, väggen helt utan fönster. Denna vägg går i direkt anslutning med entrén ut/in i vardagsrummet där rumsbeskrivningen började.

Subben har stått i alla 4 hörn och inget av dom låter den speciellt bra i... Kraften finns och den skakar om rummet rejält men det låter inte alls speciellt bra hur jag än justerar fasen.. Visst har jag fått till det hyffsat till en viss låt efter en timmes justering men byter jag låt eller slår igång en film så är alla inställningar förjäves.

Jag har nollat förstärkaren HELT och därefter kört kalibreringen vid varje omplacering för att avståndet skall bli rätt och därmed ljudfördröjningen. Givetvis finjusteras allt manuellt efter.

Förstärkarinställningarna är som följer:
LFE 120HZ
Frontar/surr/center delas vid 40HZ.

Har ställt både LFE och front/surr/center till 80HZ så dom inte ska spela samtisigt men ändå samma skit....

För att beskriva hur det låter så är det ungefär som att ni köpt ett par rejäla Cerwin vega 15" och kopplar den ena högtalaren fel. Ljudet FINNS och känns i omgivningen men hörs inte....

Har placerat subben i öronhöjd och kört "baskrypet". Då lät det bäst i hörnet där subben står nu, men när jag ställde subben där nu så lät det sämst av alla 4 hörn.

KAN det vara så jävligt att den kanske ska måsta stå mitt på en sidovägg från soffan sett?

Får jag inte till detta så är den så sjukt svårplacerad att jag kommer returnera den...

Jag är ingen expert, men har hållt på med ljud sedan jag var en liten snorhyvel. Jag har hört det mesta i ljudväg och vet hur det låter när det låter bra. Jag VET att subben KAN låta bra och jag vill att de som svarar litar på mitt omdöme när jag säger detta och utgår från att subben är bra men svårplacerad.

Skall prova lägga upp bilder på rummet på min sida.

Tack på förhand!

http://www.hunecke.d...eigenmodes.html

Skriv in dina rumsmått o klicka dig igenom dom olika frekvenserna.

Vita fält är nulls 0 avsaknad av bas vid just den frekvensen och mörka fält är moden vilket ger extra bas.

Har du ett rum i vinkel eller riktigt stora öppningar till andra rum så stämmer den inte till 100%

Mitt i ett rum får man ALLTID en utsläckning på den primära moden, det gäller på alla 3 leder.

Flytta din soffa 30-50cm i djupled så kommer du höra att det händer grejer.

Lycka till :)

Postad 21 January 2016 - 10:38

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

jag hade satt soffan på korta sidan av rummet, alternativt som Johan sa, dra soffan i sidled en bit så kommer basen.

det där med att basen arbetar emot dina övriga högtalare är inte riktigt sant , då du klipper vid 80hz sär det endast i den regionen de kan hända, då får du fasjustera  subben, dock ska den riktiga basen(djupa) ej beröras av dona övriga högtalare, värre blir det om du har 3 subbar eller mer att få alla dessa att lira ihop, speciellt om de är av olika serier, eller ännu värre olika fabrikat. de går men kräver en del jobb.

Postad 21 January 2016 - 12:48

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Grejen är den att soffan kan inte stå vid den bortersta väggen då utgången till balkongen är där. Den får heller inte plats på den andra kortväggen där entrén finns in i själva rummet.

Johan b-lund! Tack för ett väldigt bra svar! Det enda jag undrar är vart "subben" befinner sig enligt hemsidan? Lite över mina kunskaper blev det men väldigt nyttig info men vill gärna förstå den helt för att kunna använda den IRL!

Skriver jag in rummets mått så ser jag ju hur rummet reflekterar ljudet vid vissa HZ, hur för jag över den informationen till prakriken och placerar subben så rätt som det går om soffan står där den står längs med den ena långa väggen?

Postad 21 January 2016 - 14:45

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

alltså skit i programmet än så länge, du kan inte trolla med sub+rum om du måste ha kvar soffan där den är, du har troligtvis redan lyssnat fram bästa plats för din sub, det är din lyssningsplats som är galen troligtvis, du arbetar emot fysikens lagar här, som att cykla baklänges.

jag ska kolla dina mått utifrån REW, så ska du få ett tips vart du ska ställa subben, men som sagt, inte alls säkert de stämmer 100% med verkligheten, men du kan ju prova i alla fall. återkommer snart....

vart är lyssningplatsen? 6 meter vägg spelar STOR roll vart du sitter och lyssnar.

Postad 21 January 2016 - 16:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3434 inlägg
  • 0

Grejen är den att soffan kan inte stå vid den bortersta väggen då utgången till balkongen är där. Den får heller inte plats på den andra kortväggen där entrén finns in i själva rummet.

Johan b-lund! Tack för ett väldigt bra svar! Det enda jag undrar är vart "subben" befinner sig enligt hemsidan? Lite över mina kunskaper blev det men väldigt nyttig info men vill gärna förstå den helt för att kunna använda den IRL!

Skriver jag in rummets mått så ser jag ju hur rummet reflekterar ljudet vid vissa HZ, hur för jag över den informationen till prakriken och placerar subben så rätt som det går om soffan står där den står längs med den ena långa väggen?

Oberoende var du ställer en sub så är det så rummet beter sig.

Vad som däremot händer när du ställer den i ett hörn är att du får mer gain (volym) som boostar ett visst frekvensspan,

¨Men dom ljusa o mörka fälten finns fortfarande.

Det är därför placeringen av en sub Är viktig men lyssningspositionen lika viktig.

Imho

Ex

Suben står mitt på ena väggen i ovankat på båda exemplen.

sHL0oUz.png

Sen flyttar vi fram lyssingspositionen närmare det vita fältet.

kB2Oic9.png

Det här är bara i teorin men det brukar stämma ganska bra o kan iaf ge ett hum vart man ska utgå ifrån.

Programet jag simulerar rummet i är ett gratisprogram som egentligen är ett mätprogram.

Simulatorn följer med den också, REW heter det o det ska du tanka hem tycker jag :)

Redigerat av johan b-lund, 21 January 2016 - 16:38.

Postad 21 January 2016 - 18:24

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

som sagt, du kan inte ändra på fysikens lagar, soffan står fel, resultatet blir att du får ut 30% av de subben kan leverera om soffan står kvar. 

sen vet jag efter riktiga tester med mikrofon i mitt rum att man ska ta den där simulatorn med en nypa salt, men visst den ger en uppfattning vad som händer i stora drag.

om soffan befinner sig i mitten av långsidan, så är en sub ganska meninglös.

Postad 21 January 2016 - 20:09

johannesanderss
  • johannesanderss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Tack allihopa för mycket bra support! Jag kan nu tack vare er hjälp säga att jag nog fått till det så bra som det går där soffan står idag.

Idag när jag kom hem så placerades subben i det högra hörnet (under höger surr). Den spelar rakt in i armstödet, altså längs med långväggen och jag har lyckats justera fasen på steget så att basen hörs relativt jämt och fint ner mot 25 HZ, därefter mattas det ut och hörs bara i vissa delar av rummet.

Delningen är ställd på 90Hz på frontar/surr/center och LFE och så länge man inte blabdar subbasens bas med frontarnas bas så låter det nu bra! :) Hade jag kunnat möblera helt rätt hade jag nog fått det dubbla bastrycket mot för det jag hsr idag men subben är såpass kraftig att det ändå räcker till med de kanske 50% jag får ut! :)

Har ni frågor om subben så hojta till så svarar jag! :)

Postad 22 January 2016 - 06:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3434 inlägg
  • 0

Kul att höra att det gick att få till det ett par snäpp till :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.