Postad 27 september 2013 - 20:03
Postad 28 september 2013 - 08:53
Eftersom jag vill ha högtalarna igår..

går i pension vid årsskiftet.
Vill jag ha högtalarna så att man kan mäta exakt för försänkningar osv.
Och komma igång i god tid veckorna går fort...jag tackar för era tankar runt att driva udda högtalare..alltid ska man strula till det lite som man säger udda är jämnt.
Men jag tänker koppla alla 8 ohm parallellt lika med 2.67 en bra länk hur man kan koppla...http://www.rockfordf...=3&woofer_imp=4
Slutsteget blir Crest Audio CC5000 som är stabilt ner till 2ohm och ger ca 2700 W per sida
3/2700 är lika med ca 900W per högtalare
Men jag kommer troligtvis aldrig använda mer än max 700W per högtalare så att klippa slutsteget behöver
jag nog inte vara orolig för.
Men slutsteget behöver 25A säkring och 6mm kabel för att allt ska vara rätt och vara på den säkra sidan.
Ja det känns bra att man äntligen är förhoppningsvis är klar med strulet med högtalarna....men det var
nära att jag hoppat på det dyrare alternativet.
Redigerat av cobra-427, 28 september 2013 - 10:32.
Postad 28 september 2013 - 14:10
Postad 28 september 2013 - 15:19
Det är bara att titta på simuleringarna på första sidan och 600W spec är för en mindre låda än det jag ska
använda för att få ett bättre Q- värde.
Jag kommer att ha ca 150 liter exclusive element och förstyvning.
Så att driva elementet till xmax som simuleringen visar räcker 900W det räcker säkert med 700W vid 10hertz.
Redigerat av cobra-427, 29 september 2013 - 11:29.
Postad 20 oktober 2013 - 16:32

150liter slutet LMS-R 15"
Dom två vänstra bilderna är effekt och SPL utan högpass, Xmax snuddar vid 5hz gränsen.
Jämförelsen är Xmax 24mm eller 29mm
Dom två högra är med max effektålighet 1000rms och högpass som krävdes för att hålla Xmax inom 24mm eller 29mm.
Redigerat av MattiasBGD, 20 oktober 2013 - 16:39.
Postad 20 oktober 2013 - 16:40
Redigerat av MattiasBGD, 20 oktober 2013 - 16:40.
Postad 20 oktober 2013 - 19:49

Varför jag ville ha lite uppgifter om LMS-R är för att jag trodde att det var klart med Stereo Integrity.
Vad är det med jänkarna använder dom fortfarande flaskpost 2013!!!!!!!
Jag måste se om det går att lösa med andra element, jag kan inte stå på bara ett ben verkar det som.....tråkigt..

Sedan så påverkar element valet vilken förstärkre jag ska använda...suck!!

Postad 20 oktober 2013 - 22:10
3st LMS-R 15" parallellkopplade till 1ohm/styck och sedan seriekopplade till 3ohm.
Postad 20 oktober 2013 - 22:14
Postad 20 oktober 2013 - 23:12
Håll modet uppe!

Postad 20 oktober 2013 - 23:43
Tack för tipset med drivnings möjligheten MattiasBGD får läsa på lite mera om drivning av element.
Har redan tänkt att om det skulle bli LMS-R 15" så blir det ca 160 liter tom låda + element och förstyvning.
Problemet är att det inte finns så många bra 15" element som flyttar stora mängder med luft.
Men man blir sur då det bara strular innan man ens har börjat...

Postad 22 oktober 2013 - 19:31
Det är tråkigt när det händer saker som man själv inte kan styra...men jag får se vad som händer framöver.
Tack för tipset med drivnings möjligheten MattiasBGD får läsa på lite mera om drivning av element.
Har redan tänkt att om det skulle bli LMS-R 15" så blir det ca 160 liter tom låda + element och förstyvning.
Problemet är att det inte finns så många bra 15" element som flyttar stora mängder med luft.
Men man blir sur då det bara strular innan man ens har börjat...
Jag ledsnade också Stereo Integritys långsamma svarstid (jag fick svar efter ca 1 månad, dock inte på dom frågor jag ställde ... ) Kollade därför upp lite andra tillverkare / leverantörer och har nu en fullmatad pall på G i ett spikat gruppköp på 25 st element från Acoustic Elegance, 16 st 18:are TD18+ med dammkåpa (=utan fasplugg som är standardvarianten), samt en del 15":are och 12":are.
I mina ögon är AEs TD18+ ett element som tekniskt sett är helt överlägsen SIs HT18 och HT15. Vi fick ett kalaspris på 18"-specialaren, USD 250:-/st. Landad i Göteborg inkl. frakt moms o tull blir st-priset ca 2250 kr fört 18":aren. Jag tipsade om erbjudandet i en tråd på faktiskt och hififorum: http://www.faktiskt....ewtopic&t=55894 Det verkar som ett nytt gruppköp kan vara på gång där nu. Finns en del länkar i tråden så du kan kolla in elementdata. (En av deltagarna i pallen är från dina trakter om jag inte minns fel).
Känsligheten ligger förresten på ca 98 dB/1W/1 m, och elementet kan pumpa ca 3,4 L så det krävs inga monsterförstärkare med fläktar för att kräma på lite volym,
Redigerat av Adhoc1, 22 oktober 2013 - 19:42.
Postad 22 oktober 2013 - 19:45
Postad 22 oktober 2013 - 20:44
När jag körde dom i WinISD såg dom inte jätte roliga ut inte när man jämför dom där mot SI eller TC sounds fast verkligheten kanske är något annat.
Det jag reagerade mest på var att dom ville ha grymt stora lådor för att ens komma ner till djupbasområdet.
Avstämningar närmare 30hz på 200liters lådor runt 400liter kunde avstämningen plana ut ok med 25hz dom kanske är mer inne på att spela starkt än att spela avgrundsdjupt?
Vad jag kunde se var Xmax 10mm och på vissa 14mm.
Redigerat av MattiasBGD, 22 oktober 2013 - 20:47.
Postad 22 oktober 2013 - 21:00
Dom 3 linjerna till höger i frekvenssvepet är AE.
Bifogad fil(er)
Redigerat av MattiasBGD, 22 oktober 2013 - 21:12.
Postad 22 oktober 2013 - 21:09
Dom 3 som ligger högre i SPL över 45hz är AE.
La till AE 18" i en 300liter låda det är den gula som peakar över dom övriga när det går över 30hz.
Bifogad fil(er)
Redigerat av MattiasBGD, 22 oktober 2013 - 21:16.
Postad 22 oktober 2013 - 23:20

Om man prioriterar lågbasområdet i 1:a hand tillsammans med mindre lådstorlekar och 15” element från AE är det mot SBP15 man bör simulera. (SBP = Sealed Box Paper cone) Dom 15”:arna i TD-serien du simulerat mot prioriterar andra egenskaper, tex bra midbas och / eller att 15:aren är bra även mellanregistret och en bit upp i diskant, därför den kortare slaglängden.
Någonting tror jag är konstigt i simuleringarna där du jämför AEs TD18+ mot Sis HT18. SI-elementet har en uppgiven känslighet på 87,8 dB/1W/1m medan AE-elementet i specen har en uppgiven känslighet på 98,2 dB/1W/1m. Det är en våldsam skillnad!!! 3 dB skillnad motsvarar en halvering eller dubblering av nödvändig effekt. Har man krav på höga ljudtryck bli det dyrt med låg verkningsgrad då kraftigare förstärkare behövs. Med hög tillförd effekt blir talspolen dessutom snabbt varm och den värmen måste bort från talspolen. Resultat blir annars ökad distorsion, förutom risken med att limmet vid spidern smälter och börjar släppa.
Nedanstående är diverse skryttext från AE tillsammans med en simuleringsjämförelse mellan AEs TD18+ i 8 ohms mot SIs HT18 i 8 ohm, tillförd effekt 650W, lådan är sluten på 119 L / 4,2 ft³, ganska liten alltså.
As far as the box model goes, I modeled the TD18H+ in the 119L sealed enclosure. It is in the green curve. I modelled the SIHT18 in red and modelled again with Josh's measured parameters in yellow. You can see that at all points the TD18H+ is equal to or greater in output than the HT18 with the same input power. At 15hz the TD18H+ reaches the 14mm Xmax with 650W. Again, pay attention to the response of the HT18 and how it changes with excursion above 40hz. At 80hz the TD18 is about 5dB more efficient. The HT18 needs to have 2.5x the power applied to have the same output. Applying more power increases the flux modulation distortion. When it comes to the upper bass region there simply is no comparison.
(Josh som han hänvisar till är Josh Ricci på Data-Bass)
Bifogad fil(er)
Postad 22 oktober 2013 - 23:26
Det var priset och dom vill ha mycket power för att spela ut det dom kan prestera
som jag tycker är det dåliga med dom.
Men annars är dom väl mer eller mindre dom bästa 15" dom flyttar ca 5 liter per styck
det är mycket för en 15" men dom är inte billiga....

Det är bara trevligt att det skrivs och diskuteras om allt som vi alla funderar över Adhoc1 och MattiasBGD
Redigerat av cobra-427, 29 oktober 2013 - 19:21.
Postad 23 oktober 2013 - 05:16
Ett diagram till.
120liter till en 18" känns dock helt orimligt därför simulerar jag 200liter till 18" och 150liter till 15".
Jag kan räkna på det interna lådtrycket och distnivåerna som uppkommer därefter men hinner inte nu

Jag är inte ute efter att klanka ner på AE elementen det var mest för att jag själv var nyfiken som jag började simulera dom.
Visst ser man att AE 18" sticker iväg rejält över given frekvens men diagrammet du postade är lite grovt ritat (tjocka linjer) ser inte lika exakt.
Under given frekvens har AE 18" 3dB mindre output hela vägen ner i källaren.
Angående känsligheten så visst den är högre men element med lägre känslighet typ SI 18" är dimensionerat för att klarar sina 600W och levererar sin max output med dom effektern.
Bifogad fil(er)
Postad 23 oktober 2013 - 05:21
Vill dock påpeka att oavsett känslighet om dom stoppar in 650W i valfritt element så är det 650W i värmeeffekt som ska tas hand om.
Kort slaglängd är dock ett stort problem när man ska börja lyfta med EQ i botten.
AE 18" -3dB punkt ligger på 54hz enligt programmet så det är känsligheten som gör att den kommer ikapp SI HT18 i bottendraget. SI HT18 får -3dB vid 31hz ganska stor skillnad.
Bifogad fil(er)
Redigerat av MattiasBGD, 23 oktober 2013 - 18:07.
Postad 23 oktober 2013 - 11:20
Medans LMS-R vid 29.4 mm Xmax har 70% av styrkan kvar och det gör att du har mycket bättre kontroll
på elementet...mindre dist när du börjar pressa elementet.
Men om man ska en till två basar är det inget problem med power....men börjar man att ha typ 6st som
jag tänker ha då börjar problemet.
Man bör ha ca 20-25A per sida för att basarna ska kunna spela fullt ut vad dom kan.....vid 25A kan jag
ge ca 1800W per element.
För mig räcker det gott och väl med den uppsättningen kan jag mer eller mindre blåsa ut rutorna....

Lite information om elementet...
http://www.parts-exp...df/293-662m.pdf
Och en liten video snutt
http://www.youtube.com/watch?v=t0_A6PcbC98&feature=player_embedded
För mig har SI ht 15" blivit nog med så många element men man kan inte ha att göra med ett sådant företag
som behandlar sina kunder på det sättet och det tycker jag är synd....för högtalarna deras är bra för sitt pris.
Postad 23 oktober 2013 - 15:51
För den påverkar den totala Q värdet på lådan/högtalaren
det kan vara något att tänka på vid simulation samma med mängden
med isotermiserande matrial.
Postad 23 oktober 2013 - 17:27
När man valt element så gör man däremot en slutgiltig dimensionering där man testar lite olika temperaturer och kollar hur elementet spelar i vald lådvolym.
Man får även räkna ut hur mycket luft elementet kan flytta och utifrån detta räkna ut det interna lådtrycket för att bygga tillräckligt stor låda för att hålla distorsionsnivåerna rimliga.
Det är dock nästan omöjligt att säga vilken arbetstemp elementet kommer ligga på det beror på lådvolym, filterdelning, effektålighet, hur mycket effekt man matar in och på vilket sätt man spelar elementet. Musik, film, typ av musik, hur länge och hur starkt man spelar.
Dämpamaterial för att sänka Q bör väl vara ganska rejält uppfyllt i en sluten låda för att få så mycket som möjligt utav fördelarna dock ska det ju vara luft runt korgen och magneten.

Det är inte så avancerat med en sluten låda det man kan göra fel är att bygga för liten låda. Ska det byggas portat får man däremot vara petig med alla detaljer för att få avstämningen där man vill ha den.
Redigerat av MattiasBGD, 23 oktober 2013 - 17:30.
Postad 23 oktober 2013 - 20:48
För lågt Q kan man ju knappast få, men för högt är inte speciellt kul.

Postad 23 oktober 2013 - 21:09
Som jag skrev som ren prestandajämförelse är det väl ändå bäst att utgå från en och samma temp för alla element (rumstemp känns mest korrekt enligt mitt tycke) och när man bestämt element kan man börja laborera med en temperatur man "tror" är realistisk vid belastning.
Rimligen så ser man redan i utgångsläget om Q värdet är åt skogen för högt. Kan vara så att ett element inte lämpar sig för slutet och därav har svårt för att hamna på ett vettigt Q-värde eller så kanske man redan valt en för liten låda = mycket dist och förmodligen högt Q.
Så resonerar jag iaf

Redigerat av MattiasBGD, 23 oktober 2013 - 21:11.
Postad 23 oktober 2013 - 21:43
Då förändras parametrarna drastiskt.
Det mest rättvisa är nog att simulera alla element med typ 80 grader varm spole. Det blir nog en mer korrekt simulering.
För högt Q är verkligen inte kul..
Postad 23 oktober 2013 - 22:45
Postad 23 oktober 2013 - 22:49
Postad 23 oktober 2013 - 22:55
Tumma inte på lådvolymen.
Postad 24 oktober 2013 - 02:13
Jag tror inte man bör jämföra AE och SI-elementen vid samma spoltemperatur. Elementet med högre känslighet kommer spela med väsentligt högre ljudtryck vid samma spoltemperatur, -det presterade ljudtrycket ser jag som det intressanta. I runda slängar, när AE-elementet matas med 10W behöver SI-elementet matas med 25 a’ 30W med sin mycket lägre känslighet. Vid 200 W på AE-elementet behövs 500 a’ 600 W för SI-elementet (gränsen för vad SI vill garantera för sina element) Uppvärmningen av spoltrådarna går dessutom fort, när temperaturen ökar, ökar resistansen i spoltrådarna vilket betyder ytterligare ökad temperatur vid fortsatt högt effektpådrag med resultat att man kan hamna i ”power compression”. –En ökning med volymratten resulterar i litet eller inget ökat ljudtryck med den samtidiga risken att elementet brinner sönder. (Jämför med motståndstrådarna i en hårfön, brödrost eller liknande, dom skiftar temperatur jävligt snabbt med tillförd effekt. Visserligen har koppar eller aluminium väsentligt lägre resistans än konstantantrådar men principipen Helge, principipen… ). Resultatet med lägre temperatur och nödvändig effekt blir lägre dist även för höga ljudtryck.
Med sin smartare konstruktion med kortslutningsringar kommer AE-elementet vid snabba för höga effektpådrag "mjuklanda” och inte slitas sönder som element som saknar kortslutningsringar riskerar göra. (Dessutom, 2x14 mm slaglängd är helt linjärt både framåt och bakåt för konen, det är inte så på alla element. Det finns visst även mer att "ta av", Josh Ricci mätte 2x19 mm utan direkt märkbart oljud, fortfarande med marginaler kvar till X-mech)
Redigerat av Adhoc1, 24 oktober 2013 - 02:22.
Postad 24 oktober 2013 - 04:35
Det sitter kortslutnings ringar i shi elementen.Ja, lycka till med bygget Cobran som blir med TC-elementen i stället, säkert bra skit och inte kattskit. Ser fram emot en kul byggtråd. Jag kommer troligen börja en själv senare.
Jag tror inte man bör jämföra AE och SI-elementen vid samma spoltemperatur. Elementet med högre känslighet kommer spela med väsentligt högre ljudtryck vid samma spoltemperatur, -det presterade ljudtrycket ser jag som det intressanta. I runda slängar, när AE-elementet matas med 10W behöver SI-elementet matas med 25 a’ 30W med sin mycket lägre känslighet. Vid 200 W på AE-elementet behövs 500 a’ 600 W för SI-elementet (gränsen för vad SI vill garantera för sina element) Uppvärmningen av spoltrådarna går dessutom fort, när temperaturen ökar, ökar resistansen i spoltrådarna vilket betyder ytterligare ökad temperatur vid fortsatt högt effektpådrag med resultat att man kan hamna i ”power compression”. –En ökning med volymratten resulterar i litet eller inget ökat ljudtryck med den samtidiga risken att elementet brinner sönder. (Jämför med motståndstrådarna i en hårfön, brödrost eller liknande, dom skiftar temperatur jävligt snabbt med tillförd effekt. Visserligen har koppar eller aluminium väsentligt lägre resistans än konstantantrådar men principipen Helge, principipen… ). Resultatet med lägre temperatur och nödvändig effekt blir lägre dist även för höga ljudtryck.
Med sin smartare konstruktion med kortslutningsringar kommer AE-elementet vid snabba för höga effektpådrag "mjuklanda” och inte slitas sönder som element som saknar kortslutningsringar riskerar göra. (Dessutom, 2x14 mm slaglängd är helt linjärt både framåt och bakåt för konen, det är inte så på alla element. Det finns visst även mer att "ta av", Josh Ricci mätte 2x19 mm utan direkt märkbart oljud, fortfarande med marginaler kvar till X-mech)
Gör även en redigering hittade det här på AE forum
http://www.aespeaker...f880980c3b46921
Läs komentaren längst ner .
Redigerat av kalle12dussin, 24 oktober 2013 - 05:08.
Postad 24 oktober 2013 - 04:39
Det finns en bra publikation som bör läsa när man håller på med Diy och det är .Ganska oväsentligt när man simulerar olika element emot varandra skulle nog snarare säga att det är mest rättvist att jämföra elementen så som parametrarna är angivna och vid rumstemp som är startpunkten i WiniSD.
När man valt element så gör man däremot en slutgiltig dimensionering där man testar lite olika temperaturer och kollar hur elementet spelar i vald lådvolym.
Man får även räkna ut hur mycket luft elementet kan flytta och utifrån detta räkna ut det interna lådtrycket för att bygga tillräckligt stor låda för att hålla distorsionsnivåerna rimliga.
Det är dock nästan omöjligt att säga vilken arbetstemp elementet kommer ligga på det beror på lådvolym, filterdelning, effektålighet, hur mycket effekt man matar in och på vilket sätt man spelar elementet. Musik, film, typ av musik, hur länge och hur starkt man spelar.
Dämpamaterial för att sänka Q bör väl vara ganska rejält uppfyllt i en sluten låda för att få så mycket som möjligt utav fördelarna dock ska det ju vara luft runt korgen och magneten.
Det är inte så avancerat med en sluten låda det man kan göra fel är att bygga för liten låda. Ska det byggas portat får man däremot vara petig med alla detaljer för att få avstämningen där man vill ha den.
Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason.
En mycket läsvärd bok.
Postad 24 oktober 2013 - 09:48
Det jag bidrar med är ju mina antagande och tankar som jag samlat på mig under året jag hållt på med DIY. Jag vilar mycket på simuleringarna i WinISD för det är det jag labbat mest med men utöver de har jag inte så bred kunskap om alla parametrar. Jag är även medveten om att simuleringarna där i inte alltid är så exakta.
Ska man fördjupa sig är det Faktiskt.se man ska hänga på det har jag förstått för här blir det sällan så mycket gensvar... Kan ju bero på att vissa saker har avhandlats ex antal ggr också kanske.
Någon annan får gärna slänga upp en mer korrekt simulering om det intresserar någon? Jag tycker det är intressant iaf.
Postad 24 oktober 2013 - 09:54
Postad 24 oktober 2013 - 10:30
Dom på Faktisk.se använder Basta som simuleringsprogram och där kan dom även räkna ut ungefär hur många % av isolering du ska fylla en låda med om jag nu har förstått det rätt....
Dom simulerar hela tiden att man mer eller mindre ska hamna på Q-0.5 det kan vara att är man där i det värde så får man normalt inget problem med för varm spole och ej en bumlig bas åtminstone inte på grund av konstruktionen.
Sedan är det en del som vill att man ska använda Flexibatts 35 som har densitet på 37 kg/m3
Adhoc1 tänker använda Isover Piano som har en densitet på 20 kg/m3
Så det verkar som man kan gå många vägar för den perfekta basen..

MattiasBGD när du får tid att visa skillnaden på en 150 liter och en 180 liters låda med 29 mm Xmax
med högpassfilter på 5 hz
Om det går att få större bild det är lite svårt att särskilja dom olika värdena och hur Q-värdet är på 150
respektive 180 liter.
Hej...för det finns väl bara en Kalle12dussin och välkommen till det här Forumet....tack för lästipset..

Postad 24 oktober 2013 - 12:22
Är inte bilderna jättestora om du sparar ner dom på din dator dom var iaf gigantiska när jag laddade upp.
Postad 24 oktober 2013 - 14:51
Jag har läst kommentaren, -jag startade ju den tråden. På Faktiskt finns trådinlägg med samma tema där det finns mer info om man går vidare till AVS-forum, där inläggen 100, 103, 105 och 118 är dom intressanta: http://www.faktiskt....1578096#1578096 http://www.avsforum....0#post_23755120
Om man simulerar i Unibox finns det en ruta man kan markera för hur mycket ull man pular in i lådan. Programmet räknar då (på ett ungefär) ut den nya virtuella volymen som elementet ”ser” pga av ullen. En sluten tomlåda på 135 L som helt och hållet fylls med fluff får virtuell volym kring 168L (taget ur minnet). Typ av fluff som väljs kan bero på vad man främst är ute efter, dämpa resonanser inne i lådan, öka lådans virtuella volym utan dämpning eller både och.
Vill man gå mer metodiskt tillväga kan man mäta och svepa med voltmeter och tongenerator som tankas ned från nätet och stoppa in fluff i omgångar till det ser bra ut. Samtidigt kan man hiva en näve katt- eller blästersand på lådväggen när man sveper för att se optimal placering och mängd av stagning för lådan, -det är ju onödigt att sno lådvolym med träbitar som inte behövs.
Redigerat av Adhoc1, 24 oktober 2013 - 14:54.
Postad 24 oktober 2013 - 14:56
Själv föredrar jag stenullen då den inte är lika jävlig att handskas med.
Att man prompt måste använda flexibatts är Booms påhitt. Finns ingen anledning att specialbeställa den om det nu inte finns hemma, då kan man ju ta den.
Om man vill upp i en högre densitet så går det alldeles utmärkt att packa isoleringen något.
Jag tycker att man kan sikta på ett lägre Q än 0,5 vid kall spole om det är möjligt. Vill nog helst ligga runt 0,5 vid varm spole..
Postad 24 oktober 2013 - 15:56
Postad 24 oktober 2013 - 16:26
Men tyvärr på det sättet som jag tänkt bygga kan jag inte ge elementet helt optimalt storlek
pga det är tre element och få ett Q-värde som är 0.5 det går bara inte.....
Men jag har tänkt att använda det stenull som simulera för elementet att den tror att lådan
är så stor som möjligt.
Postad 24 oktober 2013 - 17:29
Körde med 80grader på talspolen.
Q på 0.711 med den tempen utan dämpmaterial i 180liter.
Testar man med temp upp till 120grader så får man sänka effekten ytterliggare för att hålla sig under Xmax 930rms och 810rms.
Bifogad fil(er)
Redigerat av MattiasBGD, 24 oktober 2013 - 17:29.
Postad 24 oktober 2013 - 17:51
MattiasBGD jag ska titta på hur det ser ut när jag kommer hem i natt men den volym som jag mer eller
mindre prata om tidigare är så stort jag kan göra...

Postad 24 oktober 2013 - 17:58
Postad 24 oktober 2013 - 18:05
När man väljer portad låda kan man välja att den ska dimensionera för butter, besel, cheby, EBS3 eller EBS6.
Postad 24 oktober 2013 - 19:28
Har man ett Qvårde på 0.5 så är lådan kritiskt dämpad men vi 0.577 så har man ett Bessel i andra ordningen.
Vid 0.707 så är man upp i andra orningens Butterworth och vid Q 0.8 och uppåt så har man ett Chebychev filter.
Men man kan för enkla det lite så har man mera headroom vid Q0.5 än om man har Q 0.707 .
Men hamnar man under Q.05 så kommer lådan att inte kunna prestera något utan den kommer att bli dålig.
Postad 24 oktober 2013 - 19:47
Men jag trodde det var omvänt? fast jag tänker väl bakåframpå

För lådan blir väl mer effektiv ju större den är? det krävs inte lika hög effekt för att få elementet att prestera max.
Varför blir den dålig om man hamnar under "Q 0.5" som jag antar att du menade om det var en felskrivning? blir luftfjädern obefintlig och får elementet inget att jobba mot då? typ som att spela utan låda.
Redigerat av MattiasBGD, 24 oktober 2013 - 22:24.
Postad 24 oktober 2013 - 20:06

Redigerat av MattiasBGD, 24 oktober 2013 - 20:06.
Postad 24 oktober 2013 - 20:58
Om man har ett Q på typ 0,7 och sen kör LT till säg Q 0,5. Blir det samma resultat som att ha en låda med Q 0.5 utan LT. Finns det nackdelar med att göra så?
Postad 25 oktober 2013 - 08:15
Ursäkta om jag kaparr tråden lite.
Om man har ett Q på typ 0,7 och sen kör LT till säg Q 0,5. Blir det samma resultat som att ha en låda med Q 0.5 utan LT. Finns det nackdelar med att göra så?
Här har du all information du behöver för LT det är intressant läsning...http://www.faktiskt....16&highlight=lt
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar